0 ude kinst ti.sseii hari gei m "'c^ïS Zaterdag 8 februan 1997 Rotterdams Dagblad Sijlage van het Rotterdams Dagblad Diana Wind: ';,De haring vissers van Schiedam ,'weigerden jeneverte gaan sto ken." Foto Cees Kuiper/ Rotterdams In Schiedam kwam de Souden Eeuw honderd jaar later. Daarvoor moest eerst deharïngvïsserif als voornaamste bron van inkomsten verdwijnen. Pas daarna stortten de Schiedammers zich massaal op dè jeneverstokerij, wat export op leverde en grotere welvaart dan met de visvangst mogelijk was geweest. An- dere steden inNedcrlandzatentoenal lang inde (alofnietkoloniale)handelen padden dus kennisgemaakt met de nieuwe rijkdom. DeGoudenEeuwvanSchiedamisonderwerpvande eerste van drie historische exposities in het 4Stedelijk Museum van deze stad. Volgend jaar komt de onstaansgeschiedenis van f; de stad van 1250 tot 1600 aan bod, een jaar later behandelt de derde tentoon- stelling de periode 1800 tot 1900. T 'iM>: tfyr l&U tsw pjr»" Fruitstïlleven van Gerrit van Vucht, een Schiedamse 17 de eeuwse kunstschilder (bruikleen van Museum Boijmans). Daarondertwee slabakken van Arent Klos. P. van Haasterfc De Plantage te Schiedam, gekleurdekopergrayure, ca. 1770 «ï.V&'w Door Peter van Ejjkelenburg De serie van drie tentoonstellingen heeft ten doel de geschiedenis van Schiedam, aanschouwelijk te ma ken aan de hand van de eigen collectie oude kunst van het Stedelijk Museum. Die collectie heeft ja- renlang opgeslagen gelegen op de zolders van het museum aan de Hoogstraat. Hoewel oude t kunst het meerendeel uitmaakt van het to tale kunsteigendom van het museum, werd er tot nu toe nauwelijks iets mee gedaan. „Dingen van langèr dan een eeuw gelé den waren onzichtbaar. Daar werden geen tentoonstellingen mee gemaakt Terwijl we echt heel veel hebben in Schiedam; zelfs uitdè Middeleeuwen," zegt drs. Diana Wind, de nieuwe direc- V teur vdn het Stedelijk/1 ■i" ^t^Haar si tè bn :yéh^briifda^^erandering in. rrii Steuntje in def ^Schiedam,^,' :i(anas,'r,Gedistilleerdr le.wiïfe kelder- van-1 'fphet Stedelijk w'as immérsjarenlan,' een permanente opstèlling gewij^ aan de jeneverstokerij,. Die collet tie verhuisde, naar, het.ipleuwe Gedistilleerd Museum èn de kelder kwam'vrij. Met de %-.± K oude kerkvloer en de gewelfde plafonds is de- - ze lage open ruimte bij uitstek geschikt voor al gemenere ^historische tentoonstellingen, be- sefte Wind. Delen van de coUectie °ude kunst zijn nu dus van zolder gehaald en voor velen vóór het eerst te zien', in dè kelder: Bijkomend voordeel voor het muséum ïs dat de voor velen tot nutoe onbekende collectie beter gedo cumenteerd wordt en er ifjn interne sü- volledig tonen van deze collectie oude kunst. Want"' het laten zien daarvan is geen doel, maar slechts een middel om iets anders duidelijk te maken, namelijk de eigen stadsgeschiedenis.' In de kennis daarvan zijn nog hiaten, waarvoor verder onderzoek nodig is en ook zal gebeuren. Het ontbreken van deze kennis* - zal ook-in de kelderexposities duidelijk worden'ge-.' maakt. Bovendien vereist het laten zien van de out- v wikkelingen van de stad in een bepaalde periode niet - het opsommen van uitputtende lijsten van bijvoor-', ^.beeld-alle opéenvolgende .burgemeesters. Vfel iHW|is statief, is heftopen van een schilderij .yah, éémzo'n v burgemeester, bij voorkem^^/d^han'd %reefc Schiedamse oude meester.' Wind: „Het is geenvottedige^pcumg wetenschappelijke opstelün beeld van de tijd, we hebbe] llhjjjpjkfde dingen uit onze, datfrvat wéa agen mu- kéldejj rien'm kelini èlkeiku :uiistvoon seumcólIectierDe betekenisVan die 'objecten krijgt per eiland een'toelichting middels een diaprogram ma dat ter plekke continu draait en beelden plus leestekst biedt. Gesproken tekst kan niet, want vjjf teksten door elkaar heen in de beslotenruimte onder de lage keldergewelven zou verwarrend werken. Diana Wind; „Schiedam had in de Nederlandse ha ringvisserij echt een hele dikke vinger in de "pap. Voor deze stad was dat toen praktisch een' mono-eco^ nomie. Door handelsoorlogen met Frankrijk en En geland en door daaruit voortkomende visserijbeper kingen klapte de haringvngst uiteindelijk in elkaar. Schiedam ging zich toen toeleggen op de jeneversto kerij. Dat bestond hier al, maar kwam plotseling in explosie. De ene mono-economie werd dus vervan gen door een volgende. En de voormalige haringvis sers vonden jeneverstoken maar niets. Ze. kozen lie ver voer de armoe. Zo kwamen de eerste Duitsers naar Schiedam om het zware sjouwwerk te doen in de distilleerderijen. Bol waren dus al gastarbeiders. Die gewoonte van het hebben van een eenzijdige eco nomie is eigenlijk gebleven in Schiedam. De laatste muiark'is om de mono-cultuur was die van de scheepsbouwvMet het ■aiuov tof- -po J Istvoorwerpeh 'f goéd*' te„ conserveren. Hef gaat daarbij trou-* wens niet alleen om hoogwaardige kunst, maar ook om oude oor kondes, insignes, kerke lijke attributen, siervoor werpen, dagelijks eet- en "drinkgerie en gereed schappen uit de betref fende periodes. Het museum streeft bij de exposities niet naar het 4^1 '7Ë --L, f 1«n- .0'r t .f-V t £9 If' verdwijnen van de werven Güsto en Wilton Felle- noord is dat ook over. Wat er voor in de'plaats zal ko- men, dat is niet onze taak om te-voorspellen CD-ROM Het Stedelijk krijgt voor deze en de twee volgende exposities hulp van het gemeentearchief en van de Historische Vereniging Schiedam. Die laatstemaakt, - in de vorm van een speciaal nummer van het eigen rijdschrift Sceijedam {slechts 6,-) ook de catalogus. Bruiklenen kreeg het museum uit particuliere col- lecties, van Museum Boijmans Van Beuningen en uit het gemeentearchief. Een standaardwerk uit 1975 van drs. G. van der Feyst over de geschiedenis van Schiedam is een belangrijke leidraad voor bet opzet ten 'van de tentoonstellingen. Het Stedelijk heeft, ruwweg gesproken, bij het verhaal van Van der Feyst de bijpassende beelden bijeen gezocM Gewerkt wordt op dit moment aan een CD- ROM die past bij de tentooT mg en de histo rie van Schiedam op ir manier visuali seert Diana Wind: „Vooral voor jongeren heb ben we die bedoeld. Je kunt eenbepaald histo risch personage uit de geschiedenis van de stad oproepen en dan aan de hand van een stadsomroeper door de stad wandelen. Daar bij kom je bijvoorbeeld allerlei oude gebou wen tegen, die je elke dag in werkelijkheid buiten kan zien, maar waarvan je nu op speelse manier de historische betekenis uit gelegd krijgt" f 'ettelijk Museum Schiedam: De Gouden U uw van Schiedam, 1598-1795. Tentoonstel ling loopt tot 27 oktober van dit jaar. P.F. de laCroix: portret van C.A. den Beerr 1773 Vrijheidsbeeld, hout, 1795, makeronbekend.Wïnd:„Ditwas voorde Schiedammers in die tijd een symbool voor de vrijheid van menings uiting."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 3