B.B. King is weer in 't land: 150 kilo bluesvlees m Terugblik op Rotterdam met Ed van Zanden Pornogroep Rockbitch kan nog spelen ook Nelly Miricioiu schittert eindelijk bij De Nederlandse Opera Chicago inspireert Hole a Door Jacob Haagsrha Zaandam Het gouden condoom wordt opgevangen door Pieter. UitMiddenbeemster. Hij mag ge durende één nummer "backstage' met Luei, het donkerharige meis je dat de woorden 'sex slave' op haar buik heeft getekend. De act met het gouden condoom heet het hoogtepunt van interactief ge drag bij de omstreden show van dê Britse pomoband Rockbitch. Maar het samenzijn met het seks slaaf] e gebeurt achter gesloten kleedkamerdeuren. „We got toge ther a little," zegt de dame bij te rugkomst. En Pieter, hoe was het nou? f,Je mocht alles met haar doen," zégt Pieter. Maar heeft hij nou seks gehad? „Het is maar hoe je seks omschrijft," antwoordt hjj. „In Amsterdam is seks weer iets heel anders dan in Almelo." Waar mee Pieter uit Middenbeemster de commotie rond Rockbitch kernachtig samenvatte. In Almelo immers hoeft Rockbitch van de burgemeester niet meer terug te komen. In Leeuwarden moeten we, na vragen van christelijk rechts in de gemeenteraad, nog maar zien of de vergunning voor het concert van 10 april loskomt. Intussen staan de media bol over het fenomeen Rockbitch. Een he le prestatie voor een groep waar van vrijwel niemand nog muziek gehoord heeft Het SBS 6-programma 'De Nacht- rijder' haalde de groep voor de ca mera, In de onooglijke zaal van jongerencentrum Het Drieluik in Zaandam, een plek die pas daags voor het concert bekend gemaakt werd. Desondanks waren er toch nog tweehonderd kaarten ver kocht. Honderd genodigden, waaronder onevenredig veel pers, maakten de zaal vol. De bassiste is en blijft geheel ge kleed én kan spelen dat het een aard heeft. De gitarist, die even eens zijn kleren aanhoudt, lijkt voorzien van een blinddoek. Dat 2ijn dan de enige concessies aan de goede smaak. Drumster, gita- riste en toetseniste verschijnen topless. De zangeres net niet, en de blauwe üchaamsbeschildering staat haar beeldig. Het sekssioofie van daarnet voegt zich al snel bij de groep, gekleed in een span nend leren tuigje en verder niets. Fistfuckmg Zullen we het eerst eens over de muziek hebben? Die valt niet te gen. Eer, theatraal soort hardrock, waarin het puike funky baswerk verwijst naar de Red Hot Chili Peppers die ooit, geheel in stijl, slechts gekleed in een sok optra den. We hebben het echt wel min der gehoord. Maar laten we eerlijk zijn, daar komen we niet voor. In het begin lijkt er nog niet zoveel aan de hand. De dames schudden wat met hun borsten en maken, al spelend, suggestieve bewegin gen. Dan gaat het ineens van „She likes to fistfuek, up to her wrist." En dat zullen we weten. Een huis- houdhandschoen wordt in gesmeerd met glijmiddel en ver volgens op onreglementaire wijze gehanteerd. De handschoen ver dwijnt na gebruik de zaal in. Dan wordt het feest op het po dium. De dames lebberen elkaar af, er wordt wat met een zweepje gemept. De gitariste, met Luci de enige die haar lichaam geheel en al ontbloot, stelt de zangeres bloot aan een potje spetterende Serra- no-seks, hetgeen niet goed afloopt voor haar blauwe kleurtje. De act met het gouden condoom daargelaten, valt het met de om streden publieksparticipatie erg mee. Een jongen springt het to neel op en de klerenkasten aan weerszijden van het podium wil len wel ingrijpen, maar de dames verwelkomen de vermetele 'met open armen'. Leuker nog is een type dat een kunstpenis op zijn voorhoofd heeft gebonden, een vondst waarvan de gitariste dank baar gebruik maakt. Ze houdt het nog geen nummer vol. Dit is dus Rockbitch, de band waar Leeuwarden in het bijzonder zich nu ai twee weken druk over maakt. Een show met pornografi sche trekken, zeker. Maar de da mes houden het vooral gezellig onder elkaar, de heren vervullen slechts een figurantenrol. Echt shockerend is de show nergens, echt opwindend in de seksuele zin des woords evenmin. Het is gewoon een amusante show op amusante mu2iek. De Nachtrij der, SBS 6, uitzending vrijdag 7 maart, 23.00 uur, Zaandam werd zondag getrakteerd op een optreden van de omstreden 'pomoband' Rockbitch. fowpwi Nijhuis/opo Hjj is 71 jaar oud inmiddels en hij speelt over de hele wereld. iDriehonderd concerten per jaar. Altijd volle zalen. B.B. King, de koning van de blues. Ook Neder land doet hij aan. Donderdag geeft hij met zijn negenkoppige hand een concert in De Doelen. DoorTon Ouwehand "•4—1 Bonn—Bonn zaterdagmiddag, Op 'een granaatworp afstand van de regeringsgebouwen loopt een klein groepje activisten vredig te demonstreren tegen het op han den zijnde vervoer van kernafval. Eén overdreven hoeveelheid van minstens twee maal zoveel poli tiemannen houdt het handjevol demonstranten glimlachend doch nauwgezet in de gaten. Met een beetje goede wil is het allemaal te zien vanuit het grote luxe hotel waar B.B. King resideert, de 7i-ja- nge blueskoning heeft andere za ken om zich druk over te maken. Zijn humeur laat te wensen over: 'gisteravond een concert in Boeda pest, half drie Ut bed; tweé'uur la- tér er weer uit .om. RetyUégtuig. ftaafBofifi' h al 6n'.Bén'jö èitiSé- lijk in Bonn, lig jé m je h'ötëF bed bij te komen en dan 'word je na anderhalf uur alweer wakker gemaakt voor een interview. De grote bluesman blijft aanvankelijk cynisch als hij in «en keurig grijs (i kostuum met een cola-light ip een spe ciaal voor het gesprek gehuurde hotelkamer zit. Als de ruim 150 kilo bluesvlees zich in een onhandig klein stoel tje heeft gewurmd, bepaalt het on genoegen over zijn voortijdig ont waken de meeste antwoorden. Met donkere slaapogen kijkt hij door zijn dubbelfocus bril en be perkt zich tot korte antwoorden. „Driehonderd concerten per jaar? Klopt, Leven in hotels? Ja, na tuurlijk. Al vijftig jaar. Nee, zo'n hotelleven is heel afwisselend. Er gebeurt altijd wel wat. Soms lig I je net in bed, kun je er alweer uit om de pers te woord te staan..." Van Eric Clapton tot Stevie Ray Vaughan, van Jimi Hen- drix tot John Scofield, zeer veel gitaristen noemden B.B. B.B. King (71): „Ik heb belachelijke vingers." Foto Reuters King als een van de belangrijkste bronnen van eigen spel. Kings gi taarspel is een bron van waaruit ook nu nog rijkelijk wordt geput Nog steeds staat het kopiëren van ICings solo's voor veel gitaristen hoog op het prioriteitenlijstje. Maar King zelf zegt nergens van te weten. „Ja, ik vang dat soort ge luiden wel eens op. Maar dat zij mij een goede gitarist zouden vin den? Geen van die jongens heeft dat ooit tegen mij gezegd. Trou wens, zo goed ben ik helemaal niet. Mijn vingers hebben nooit kunnen spelen, wat ik eigenlijk wilde. Ik ben helemaal niet zo handig op een gitaar. Ik heb bela- chelijkevingers." Fijn gesprek Rots buigt de King of the Blues zich samenzweerderig naar de interviewer. Voor dat er nog een vraag gesteld wordt, wil hfj even melden dat hij weliswaar niet l uit bed wordt getrom meld voor interview, maar dat dit toch wel een erg fijn gesprek is. Het motief voor de ontboezeming is duidelijk. King wil zijn reputa tie als vriendelijk heerschap geen geweld aandoen. Aardig gevolg is dat de spraakzaamheid gestaag toeneemt. Meer dan honderd platen maakte B.B. King. En hij heeft ze allemaal in zijn bezit gehad ook. „De mees te ben ik kwijtgeraakt bij mijn echtscheiding. Of ik naar die pla ten luisteren kan? Jawel hoor. Soms moet ik wel. We spelen wel eens materiaal van oude platen. Dan moet ik eerst weer eens luis teren hoe het precies ging. Mijn geheugen is niet zo best Als ik mezelf terughoor rind ik sommi ge stukjes echt: wel ..de .moeite waard. Maar dan hoor ik wereen stel vreselijke fouten." '.',<7 De platen van BB. King hebben allemaal het onmiskenbare blues geluid. Alles is blues. Op ééntje na. In 1994 maakte hij samen met de blinde jazzvocaliste Dianne Schuur een jazzy cd: 'Heart To Heart'. Voor de luisteraar leek de ambassadeur van de blues zich goed thuis te voelen in jazzstand- ards als 'They Can't Take It Away From Me' en 'It Had To Be You'. Zelf had hij er andere gevoelens over. „Doodsbang was ik, Ik had Dianne Schuur ontmoet op een jazzfestival in Japan, De organisa tie vond dat we ook wat samen moesten doen. Volgens mijn ma nager en die van Dianne had er een chemische reactie plaatsge vonden toen we samen op het po dium stonden. Maargoed, dat wa ren een paar gospels. En een hele plaat is natuurlijk wel wat anders. Zij is een van de meest getalen teerde mensen die ik ooit ont moette. Met een absoluut gehoor. Ze kan rustig zeggen: 't volgende liedje staat in bes en ze begint ge lijk op de goede toonhoogte te zin gen. Ik was doodsbang voor die liedjes. Maar weet je wat me er door sleepte? Mij hadden ze ooit gezegd dat ik een echte ster was, als ik zo zou zijn als Louis Arm strong of Fats Domino. En bij de plaat hoopte ik een beetje in de buurt te komen van deze mensen. Muziek is net zoiets als zwem men. Je weet nooit of je het kunt als je het niet gewoon probeert. Ik ervaarde het als een soort bungy- jumpen." Rode Stella Hij speelt gitaar en hij zingt, maar B.B. King voelt zich gitarist noch zanger. „Ik denk dat ik besta bij de gratie van die twee aspecten. Mijn gitaarspel en mijn zang be palen de figuur B.B. King. En voor de goede orde: ik ben geen goede gitarist ben en een matig zanger" Zijn eerste,gitaar? Hij -weet het nog, precies.'-,.Een rode .Stella. Vijftien dollar, kostte het ding. Dat was precies mijn maandsalaris. Leende ik van mijn baas. Hij hield twee maanden lang zeven en een halve dollar van mijn salaris in. Ik wilde een gitaar hebben vanwege de voorganger in de kerk. Hij begeleidde de diensten, dat wilde ik ook. Ik wou gospelzanger worden. Waarom het toch blues werd? Dat kwam van de straat. Toen ik een jaar of vijftien, zestien was, zat ik altijd op straathoeken te spelen. Als ik op verzoek een gospellied speel de, dan werd ik over mijn bol ge aaid. Dan zeiden de mensen: mooi gedaan jongen. Maar als ik een blues zong, dan gooiden ze geld in mijn pet. Met blues viel geld te verdienen. En dat was voor mij de manier om aan mijn milieu te ont worstelen. Ik kon niet goed leren. Met de gitaar kon ik verder ko men. Het was een lange weg, maar ik voelde dat het moest luk ken." B.B. King en band: De Doelen Rotterdam (6/03), De Bonte We- ver Slagharen (7/03), De Rijnhal Arnhem (9/03). Voorprogramma: Duo Magie Frankie ea Kaz Lux Door Dolf Welling Rotterdam In De Archiefwinkel 'aan de Coolsingel zïjnt momen teel 82 tekeningen van Rotterdam 'te zien, van de jaren dertig tot pn met de Botlekwerken en nog wat later. Het is een keuze uit de 260 bladen van Ed van Zanden in de verzameling van het Gemeentear chief. De kunstenaar heeft lang in Spangen gewoond. Hij is nu 93 -"jaar, woont in Assen en tekent nog wel eens. Voor precieze topografische docu mentatie zal men vanzelf aan foto grafie denken. Er zijn inderdaad -treffende foto's van het stads beeld uit die jaren, maar vaak blij ken tekeningen en prenten ons toch nog wat meer te doen. Het ontstaan van een zeer grote verza meling van dien aard is te danken aan mr. H.C. Hazewinkel. Voor het archief bestelde hij tekenin gen bij 26 Rotterdamse kunste naars. Het honorarium was zeer bescheiden, maar voorde kunste naars waren andere afzetmoge lijkheden schaars. Charles Kern per kon ook aan het Rotter- damsch Nieuwsblad topografisch werk leveren. Uit de opdrachten kwamen veel aquarellen en tekeningen voort "die met geschikt zijn voor veelbe lovende folders van reisbureaus. Wie er niet woont of werkt, zal er V niet gauw toe komen een wande ling te maken in straten met roes tende rails, oude loodsen en be roete muren die afgeven op de blik. In de haven, maar verder vooral in zulke wijken en in het verwoeste deel van de stad von den de kunstenaars motieven. Het was alsof Jan Goedhart, Char les Kemper, (de jonge) Haas Gub- bels en Ed van Zanden een omge keerde schoonheidszin cultiveer den. Gruber Dat kwam ook elders voor in de tijd van het existentialisme, in Frankrijk bij Gruber bijvoorbeeld en bij Bernard Buffet. 'Misèrabi- iisme' noemde men die stroming. Maar in het naoorlogse Rotter dam beantwoordde het ook aan het voor de kunst ruwe klimaat en het werk uitte een sterke levens wil. Ter afwisseling, om wat na tuur te bekijken, werd op de eilan den getekend. Ed van Zanden werkte meestal in zwart-wit, maar in de Archiefwinkel hangt ook een gekleurd blad met de Flora serre in de vooroorlogse Diergaar de, Weemoed zal bij bejaarde be zoekers eveneens een Interieur oproepen van het Leeskabinet aan de Geldersekade, dat in de oorlog is verwoest. In de jaren vijftig - toen hier nog gekijfd werd over figuratief of nonfiguratief - gold topografisch werk als een gering genre. Ten onrechte. In de Archiefwinkel is te zien dat Van Zanden een heel persoonlijke trant had met specia le beeldende kwaliteiten. Hij won uit zijn nauwgezet weergegeven motieven tevens een abstracte schoonheid wat het lijnenschrift en de compositie betreft. Zoals meer kunstenaars die zich voor namelijk tot zwart/wit beperken, geeft hij het wit van het papier een belangrijke werking als licht. In Londen vond Van Zanden het vaak in de donkerte van de oude Underground. In deze tentoon stelling zien we Delfshaven bij de Westzeedijk in kunstlicht, 1967. Maar altijd is het fijne lijnenspel licht en muzikaal. Hij heeft vaak buiten getekend en toch heeft zijn werk niets voorlopigs. Geen bloed Het is alsof sommige tekeningen van de Amerikaan Jason Fox met bloed bespetterd zijn, maar hij werkt met rode en blauwe stiften en richt een jungle aan van ver warrend lijnenwerk waar mon sterlijke wezens in opdoemen. Dit werk - te zien by Cokkie Snoei - lijkt van een op tilt geslagen strip tekenaar te zjjn. Fox heeft er ken nelijk plezier in, maar een duurza me indruk maakt het niet. Dat geldt ook voor de 'Draaideur' en Ed van Zanden, Rotterdam 1982 andere werken van Ronald Come- lissen. De objekten zijn wat te lij vig voor de voorstelling. Annelies Allewynse toont in de galerie Herenplaats bewerkte, tot vage droom- of nachtmerriebeel- den gereduceerde foto's: een ge- laatloze figuur, een kapotte pop- peromp en zo meer. Er zijn grote maar ook kleine bladen bij. Ze et sen zich ongemerkt in de herin- zunering. De met pastel en kleur potlood werkende Jolanda Cor- tenberghe heeft nog veel van de blijde onbevangenheid van een kleuter in haar vrolijk stemmen de en geestige bladen. De ke ramiste Joke Legerstee toont Wachters': met een of andere vorm bekroonde 'torens' of sok kels. Eén verdedigt zich met ver vaarlijke spijkers. De eenvoudig ste vorm, rijzig in grijs en zwart, is de beste. De vier exposanten in de Kunst kelder zijn geen debutanten meer. Marco Muusse zet in een loofrijke schildering sjabloonlet- ters. Astrid Tanis doet dat even eens. maar gebruikt voor haar bosplekjes wel zeer felle kleuren, Behagen willen deze schilders waarschijnlijk niet, maar wat dan wel? Milja Praagman tekent en etst op een prille manier figuren waar weinig van uitgaat. Bijzon der daarentegen is de manier waarop Kobi van der Kooi uit lap pen klei een toïs plooit. Lex Hameetman exposeert in de metrogalerie De Brieder fotower ken in waaier- of vlmderdasvorm. Sommige noemt hij oplossingen voor een probleem. Ze stellen ons voor de vraag wat ze voorstellen: een bezwachteld been misschien? Het is duidelijk niet om het ant woord te doen. De voorstelling is juist belangrijk bij enkele panora ma's waaronder een meesterlijke weergave van de Nieuwe Water weg met stadsprofiel en wolken. J.C.Blaak blijft een eenvoudig stramien varieren voor construc ties die hy 'Brug' noemt of ge woon Wei-binding'. De objekten zien er zeer solide, maar niet op windend uit. Ed van Zanden. Archiefwinkel, Coolsingel 91. Di tlm za 11-16 ilm 19 apr. Jason Fox en Ronald Cor- nelissen. Cokkie Snoei, Maurits- weg 55. Do t/m zo 13-18 tlm 9 mrt. J.Cortenbergbe, J. Legerstee en AjUlewijnse. Herenplaats, Schiedamse Vest 56. Ma t/m zo 13-17 t/m 11 apr. L.Hameetman en J.C.Blaak. De Brieder, metro station Oostplein. Di t/m zo 13.30- 17.30 t/m 16 mrt. Door Arthur van Dijk Verdi heeft zijn opera's allemaal een andere naam gegeven, maar hij had ze ook 'La forza del destino 1 t/m 28' kunnen dopen. Luisa Miller ('La forza del destino nr. 15' uit 1849), dat gisteravond bij De Nederlandse Opera in reprise ging, handelt over de onmogelijke liefde van Luisa Miller voor een jongeheer die zich Carlo noemt, maar in werkelijkheid Rodolfo heet en de zoon is van een machtswellustige graaf, Rodolfo moet met een hertogin trouwen en de vileine handlanger van de graaf heeft zijn zinnen gezet op de mooie Luisa. Verraad, chantage, misverstanden en vooral veel noodlot leiden tot drie doden in de slotmaten. Verdi schreef er mooie muziek bij en het blijft onduide lijk waarom deze opera minder populair is dan sommige anderen. Het decor en de regie hebben ui teraard sinds 1991 geen verande ringen ondergaan: één en ander speelt zich af in een multifunctio neel bouwwerk van trappen, mu ren, vloeren en plafonds, waarin met weinig moeite elke andere opera kan worden ingestudeerd. (Het zou na gebruik zelfs als kan toor voor een chique advocaten bureau dienst kunnen doen). De regie is weinig spectaculair, af gezien van enige onbegrepen, malle pasjes, en irriteert eigenlijk alleen maar omdat een aantal za ken te expliciet wordt getoond. De sociale controle door de omgeving bijvoorbeeld: koor en figuratie zijn voortdurend op het toneel aanwezig en kijken toe. De stan denmaatschappij: de hertogin zit bovenaan de wenteltrap, de bur gerij bevindt zich in het midden, het leger geeft basis aan het geheel en leeft in de onderste re gionen. Het grote verschil met de premiè re van 199 i zit" hem in de keuze van de zangers en de dirigent. Vooral de vervanging van Carlo Rizzi door dirigent Graeme Jen kins is van grote invloed op het klinkende resultaat. Jenkins weet aan zijn slag te zien wel wat hjj wil: hij danst, boetseert, maakt poëtische gebaren en leidt vooral het publiek af. Hij staat veel te hoog opgesteld. Het orkest pro beert zich door hem niet te laten afleiden en maakt er het beste van. Het resultaat is een correcte lezing van de partituur, maar plat en grof. Waarom De Nederlandse Opera deze dirigent telkens weer uitnodigt is me een raadsel. De avond werd gered door de zan gers. Peter Rose (Graaf) impo neerde in 1991 al. De anderen wa ren nieuw. Dat Vladimir Galouzi- ne er niet helemaal in slaagt Neil Shicoff te doèn vergeten ligt riièt aan hem. Alexandra Agache zingt en acteert voortreffelijk als de va der van Luisa. Nauwelijks verras send is de adembenemende supe rioriteit van sopraan Nelly Miri cioiu. Operaliefhebbers kennen haar al jaren van de Matinees op de Vrije Zaterdag, Tot nu toe wa ren smeekbeden om haar te mo gen horen in het Muziektheater tevergeefs en als sopraan Gallar- do-Domas zich niet had terugge trokken voor de rol van Luisa, dan was het de vraag of het ooit zover gekomen was. Het publiek viel haar luidruchtig om de hals. Muziektheater Amsterdam. De Nederlandse Opera: Luisa Miller (Verdi). Nederlands Philharmo- nisch Orkest en het koor van DNO o.Lv. Graeme Jenkins. Re gie: Werner Schröter. Decors en kostuums: Aïberte Barsacq. Met o.a. Nelly Miricioiu (Luisa Miller) Vladimir Galouzine (Rodolfo), Alexandra Agache (Miller), Peter Rose (Graal), Barseg Tumaiiyan (Wurm), Catherine Keen (Herto gin). Voorstellingen t/m 30 maart 1997. artleat Dave Hole Ticket to Chicago label Provogue d u u 61:58 min. 'Ticket to Chicago' markeert voor Australiër Dave Hole het uitkomen van een lang gekoesterde wens. Op zijn vorige album 'Steel on steel' zong de slide-gitarist al 'take me to Chicago', omdat hij die stad min of meer zag als het beloofde land. De bakermat van de stevige Chicago blues heeft hem inderdaad geïnspireerd, want dit zesde album is niet al leen zijn meest bluesy tot nu toe, maar ook het meest doorleefde. Het kon ook. moeilijk fout gaan, want eenmaal in Chicago lukte het Hole een geweldig team op de been te brengen met mannen die met de aller grootsten (Muddy Waters, Buddy Guy en Koko Taylor) hebben samen gespeeld. Het is ook die volvette, harde bluessound die hier overheerst. Het erfgoed van Elmore James en Muddy Waters is bij Hole in goede handen. Het ritmetandem Ray Allison (drums)/Johnny B. Gayden (bas) legt de solide basis neer waaroverheen Hole zijn sprankelend slidespel legt, Opvallend veel klaterend koper horen we dit keer, terwijl de mond- harmonicabijdragen van Billy Branch de nummers nog verder opstu wen. Vergeet de vorige albums van Dave Hole en kies voor dit even ei gentijdse als 'hardhitting' bluesalbum. En dat van een Aussie. Joop Breed veld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 2