24 Boeken Het wordt moeilijk voor schrijvers om NIET in de prijzen te vallen Nieuwe boeken Manon Uphoff: 'Over liefde kan alleen nog maar ironisch worden gedaan' toeken MO De belangrijkste literaire prijzen Toon Tellegen schrijft geschenk Kinderboekenweek van te weeSt>|f - ïjj^gjagjjjgpgg aaMSi - Rotterdams Dagblad Vrijdag 14 november 1997 Er is geen enkel ander fenomeen dat de gemoederen in letterenland zo beroert als de literatuurprijs. Beroemd is het incident rond de P.C. Hooftpnjs, die toenmalig cultuurminister Brinkman in 1984 niet wilde toekennen aan de kwetsende -Hugo Brandt Coretius. We herinneren ons nog het spektakel van de chaotische bordjesstemming en de bommelding tijdens uitreikingen van de AKO- literatuurpnjs. Nog vereer in het geheugen staat de wetgenngvan A.F.Th. van der Heijden om als 'sandwichman voorde sponsor'van de Generale Bank literatuurprijs op te treden. Zo trekt het prijzencircus voort. Bijna elke week wordt er een grote of kleine prijs aan een literator uitgereikt Reden voor de vtjftigiange Jan Campert- stlchtmg, die zelf ook literaire onderscheidingen opspeldt om vandaag te congresseren over de het fenomeen literaire prijs. Door Peter Kuijt Eind deze maand krijgt de tachtigja rige schrijfster Aya Zikken de Anna Bijns Prijs overhandigd De stich ting achter deze prijs wil de auteur van boeken als De atlasvlinder, Op weg naar Yadadore, De polong en Eilanden van vroeger eren voor 'de vrouwelijke stem in de letteren'. Zikken verruilt voor deze gelegen heid graag de beslotenheid van haar noordelijke retraiteoord waar zij werkt aan haar volgend jaar te ver schijnen roman De tuinen van Tuan Allah, vóór een receptie en lopend buffet in Arasterdam. Aljiet ze de betrekkelijkheid van zo'n prijs wel in. „Een feestje is nooit weg, hart stikke gezellig. Maar ik hecht er niet al te veel waardeasn. Liever schrijf ik een lekkere bestse" Ruebsamen'l J* Het is niet déèëcste Prijs die Zikken in ontvangst nèèmt „.O nee, ik heb ooE? in 'öZwari'dat, geloof ik, de Bij- enkorfprijs/ gekregen. Daarvoor kreeg ik tweeduizend gulden, een naar verhouding veel grotere prijs dan die tienduizend van de Anna Bijns Stichting". Wat de gelauwerde betreft kunnen er niet genoeg literaire prijzen wor den uitgereikt. „Er zijn er nooit te veel, want er komen elk jaar zo veel schrijvers bij". Dergelijke uitspraken hoort Anton Korteweg, directeur van het Letter kundig Museum in Den Haag, wei vaker. Ook het tegenovergestelde trouwens. Als voorzitter van de Jan Campert-stichting, die sinds 1948 li teraire prijzen toekent, ontkomt hij eenvoudigweg niet aan die com mentaren. „Er zijn schrijvers die zeggen: hoe meer, hoe liever. Maar de nieuwswaarde wordt minder als er zo veel prijzen zijn." De enorme hoeveelheid komt van daag ongetwijfeld ter sprake op het symposium Kruis of munt: literaire Prijzen in Nederland, dat de stich ting ter gelegenheid van haar vijf tigjarig bestaan belegt in de Ko ninklijke Bibliotheek in Den Haag. Tot de sprekers behoren prof. dr. AAL Bevers, hoogleraar Kunst- en Cultuurwetenschappen aan de Eras mus Universiteit, criticus Kees Fens en schrijver Marcel Möring, die nog een? terugkijkt op de gedenkwaar dige uitreiking van de AKO-litera- tuurpri/s in 1993, toen hij vcor de in drukwekkende neus van Hariy Mu- lisch de prijs wegkaapte. Fiscus Volgens een inventarisatie uit 1995 telt Nederland Letterenland zo'n 75 literaire prijzen. Van de grote 'jon gens' als de P.C. Hooftprijs tot de Romanpriisfraach van de Kristlik Fryske Folks Bibletheek. En laten we toch de Oolde Pook-pries en de Halewijn-literatuurprijs van de stad Roermond vooral niet vergeten. Korteweg: „Die enorme hoeveelheid heeft tot gevolg gehad dat de inte resse voor de grote prijzen wat af neemt. Tot enkele jaren geleden verschenen er paginagrote beschou wingen in de krant als bijvoorbeeld de nominaties voor de AKO-prijs be- kend werden gemaakt Zo'n debat over nominaties zie je nu veel min der en dat is jammer." „Het is nu als schrijver moeilijker om niét in de prijzen te vallen," meent Korteweg. Peinzend: „Ik ge loof dat Simon Vinkenoog er nog nooit eentje heeft ontvangen. Hij heeft wel ooit een oorkonde gekre gen voor zijn 'literaire verdiensten', Anton Korteweg: 'Eén keer konden we niet beslissen over een literaire prijs en toen heb Ik maar 'n gulden Opgegooid'. FotoGPD -P.C.Hooft-pnjs (125.000 gilden) -TheoTPijssen-pnjs (125.000 gulden, driejaarlijks) -UbnsUteratuur-pnjs (100.000 gulden) - Generale Bank Literatuurprijs v/h AKO-Utera- tuuipnjs (100.000 gulden) - Martinus Nijhoff-pnjs (100.000 gulden) - VSB Poëzieprijs (50.000gulden) - Pnjs der Nederlandse Letteren (32.000gulden) - Bmna Gouden Strop (25.000 gulden) Woutertje Pieterse-pnjs (25.000 gulden) - Constantijn Huygens-pnjs (10.000 gulden) - Frans Kei lendonk-pnjs (10.000gulden) - Anna Bijns Prijs (10.000gu'den) - F. BordewiJk-pnjs (5.000gulden) -Jan Campert-pnjs (5.000 gulden - Nlenke van Hichtum-prljs (5,000 gulden) - Gouden Griffel (3.000 gulden) - Gouden Penseel (3.000 gulden) maar nooit een prijs voor een bun del, laat staan oeuvre." De situatie in België is volgens Korteweg overi gens nog 'erger': daar kent byna el ke stad een literaire prijs. De opkomst van de commercie heeft de traditionele prijzen wel onder druk gezet, betoogt Korteweg, die met zo'n 75 keer jureren bijna een beroepsjuiylid (of een 'literaire mandarijn' in zijn woorden) ge noemd kan worden. „Toen de prijs- bedragen omhoog schoten naar een ton, moest bijvoorbeeld ook de P.C. Hooftprijs volgen. Met de Haagse prijzen die wij uitreiken, de Jan Campert-, de F. Bordewijk-, deNien- ke van Hichtum- en dë Constantijn Huygens-prijs, kunnen wij niet vol gen. Wij krijgen maar 60.000 gulden van de gemeente Den,Haag. We kunnen de winnaars van de drie eer ste prijzen slechts 5.000 gulden ge ven en het dubbele aan de laureaat die de Huygens-prijs krijgt," Uiteraard weerspreekt Korteweg dat het belang Van de prijs wordt be paald door het bedrag dat eraan is verbonden, „Het prestige van de Constantijn Huygens-prijs is be hoorlijk groot We weten dat de win naar van dit jaar, de Vlaamse auteur Leonard Nolens, bijzonder vereerd is met deze oeuvre-prijs. We zijn ab soluut niet overbodig". Een verho ging van deze prijsbedragen vindt Korteweg ook niet echt nodig. „Als het dan zou moeten gebeuren, zou den de bedragen ook fors moeten worden opgetrokken." De meest gezaghebbende prijs vindt Korteweg de Prijs der Nederlandse Letteren, die eens in de drie jaar wordt uitgereikt Daarna volgen de P.C. Hooft- en de Constantijn Huy gens-prijs. Korteweg over die daatr ste: ,J2en opstapje naar de Hoóft-^ prijs. Je telt als auteimtoee onder je collega's als je die hebt ontvangen". Wat hem stoort is dat de fiscus graag mag snoepen van de prijsbedragen, behalve van oeuvreprijzen. „Het is geen werk datje verricht hebt Het is een geschenk datje krijgt, je hebt er niet om gevraagd. Ik weet nog dat Bemlef in '87 een fors gevecht met de belastinginspecteur heeft moe ten leveren om zyn AKO-prijs zo veel mogelijk intact te houden. Het is zaak dat je een goede adviseur in de arm neemt." Distinctiedrift Korteweg, die voor zijn poëzie in 1985 de A. Roland Holst-penning ontving, kan begrip opbrengen voor de auteurs die er tegenop zien om hun rol in het literaire prijzencircus te spelen, „De periode na de be kendmaking van de nominaties kan zwaar zijn voor de schrijvers in. kwestie. Je moet in elk tv- en radio programma komen opdraven, elke krant wil je interviewen. Het ver baast mornet dat^.schrijvers zijn, zoals-Willem Jan Otten" eh ^Wim-dë-S een mooie Olympische houding. Maar de .meeste schrijvers zullen veel last van hun distinctiedrift heb ben, dat ze hun boek toch zullen in zenden.' In afschaffen van het feno meen nominaties ziet hij* niets. „Het bevordert tenslotte de verkoop. En je geeft de lezer de kans op de stoel van de jury te gaan zitten." Volgens de jury-veteraan is het zaak dat de schrijvers door de toekenners van de prijzen serieus genomen worden. „Ik heb het in al die jaren wel eens meegemaakt, dat de jury niet voltallig of helemaal niet bij de uitreiking aanwezig was. Dat was pijnlijk. Het wordt trouwens steeds moeilijker om al die honderden le denvoor die ruim zeventig July's te vinden, is mijn indruk. Schrijvers willen niet meer zo graag hun colle ga's beoordelen. En ook critici zijn niet meer zo gauw te porren. Een jury lidmaatschap is kennelijk min der onderscheidend dan vroeger." E^nkchtmèiTie grijpt plaats als de er in één keer uitkomen", benadrukt Korteweg,, „Maar heel soms ver schijnen er drie of vier boeken in een jaar die briljant en allemaal wen goed zijn. Dat wordt dan een bijna onmogelijke opgave. Eén keer konden we niet beslissen en toen heb ik maar een gulden opgegooid. Kruis of munt Tja, het is maar lite ratuur, hoor..." Schrijver/dichter Toon Tellegen gaat het Kinderboe kenweekgeschenk van volgend jaar schrijven. De 44e editie van de Kinderboekenweek, van 7 tot en met 17 oktober, zal onder het motto „Van rijm tot rap - Poëzie voor kinderen" geheel in het teken van de irijmpjes, versjes, liedjes, gedichten en songteksten staan. Het geschenk wordt niettemin een verhaal, zo heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het -Nederlandse Boek (CPNB) bekendgemaakt Toon Tellegen (1941) kreeg dit jaar de Theo Thijssen- prijs voor Kinder- en Jeugdliteratuur. Hy schrijft sinds 1984 voor kinderen, aanvankelijk vooral in de vorm van dierenverhalen. In 1995 weiden die gebun deld in Misschien wisten rij alles. De Kinderboekenweek 1997 heeft volgens de CPNB aan de verwachtingen gedaan. Er gingen naar schat ting 15 procent meer boeken over de toonbank dan het jaar ervoor. (2) Hat Ited en de waameW Helga Ruebsamen Marga Minco (4) Ce God van ktelne dingen Arundhaü Roy (7) Het dt op de bank en het zapt Yvonne Kroonenberg De heme! van Hollywood leon de Winter NON-FICTIE Jan Fbudrame (4) Bunkerbouwers (3) lk ben slank want ik eet Ria Tummers De bilbekrode Michael Drosnm Snoecks'98 Gids voor de modome architectuur In Den Haag Door Inge van den Blink Dezelfde meid, dezelfde tijd. Maar een wereld van verschil. T\vee jaar geleden spraken we elkaar in het zelfde café, ook toen rond koffietijd Manon Uphoff (34) is uiterlijk intus sen niet veel veranderd, maar haar naam en faam zijn dat wel. Najaar 1995, bij het verschijnen van de ver halenbundel 'Begeerte', was ze een onbekende debutante. Nu draait ze volopmeein hetliteraire circuit. No minaties, lovende recensies, hoge verwachtingen. Jk kan niet zeggen dat de bekend heid die mijn eerste boek heeft op geleverd me in de weg gezeten heeft, maar ik heb me wel minder privé gevoeld met mijn materiaal," zegt Uphoff. „Ik heb hard moeten werken om een afgescheiden stukje te vinden om aan dit boek te wer ken." 'Dit boek' is de roman 'Gemis', over een meisje dat opgroeit in de grote stad in een gezin met een paar broers. De ouders hebben allebei al een huwelijk achter de rug. De en tourage is net als in haar eerste boek Utrecht-West en de eraan vastge groeide slaapstad N. (Nieuwegein). Daar groeide Uphoff op en daar ver kent hoofdpersoon Mara haar gren zen. Als het gezin naar N. verhuist, een winderige, nogal lukraak neergezet te verzameling huizenblokken in de polder, zoekt de veertienjarige Mara haar heil in de stad. Ze gaat met een vriendin de kroegen in en verkent het nachtleven met een nieuwsgie righeid waar de meeste ouders niet blij mee zouden zijn. Ze begint, om maar wat te noemen, een seksuele relatie met een Chinese gastarbei der. Thuis hangt ze met haar neus boven de bedwelmende flesjes die haar vader, als thuiswerkend kunst- Schilder, nodig heeft. Nix „Ik weet niet of je je zorgen moet maken om mijn hoofdpersoon," zegt Uphoff, zelf moeder van een tienja rige dochter, nadenkend. „Wat Mara doet heeft veel te maken met het verkennen van grenzen. Dat is iets wat me fascineert, en wat ik zelf ook graag doe. Ik geloof ook niet dat het zo uitzonderlijk is, zeker niet op die leeftijd." Verlangen naar kennis, nieuwsgierigheid, dat zijn Mara's drijfveren, zegt de schrijfster. En die van haarzelf. „Maar ik denk dat dat soort verken ningen ook ontstaat uit een behoef te om te ontdekken wat echt is en wat niet" Haar generatie, legt ze uit, is opgegroeid met een overvloed aan televisie, film, boeken. Veel visuele impulsen. „Je kreeg de werkelijk heid bijna door een glazen ruit ge presenteerd. De eerste keer dat ik een hert in het echt zag, viel ik bijna achterover." Die thematiek - wat is echt, wat is authentiek?- deelt Manon Uphoff met de auteurs van haar generatie die wel worden gerangschikt onder het etiketje 'nix'. Met die schrijvers voelt Uphoff zich niet zonder meer verwant Maar de suggestie dat het proza van de in de jaren zestig gebo ren auteurs over 'niks' zou gaan, en dus 'niks' zou zijn, wijst ze stellig van ue hand. „Daar kan ik me echt boos over ma ken. Dat schrijvers van mün genera tie vaak zo spottend en cynisch zijn over de werkelijkheid, geeft eigen lijk een groot verlangen naar echt heid aan. Achter die thematiek rit in wezen een heel romantische ge dachte." De titel van haar boek kan op ver schillende manieren worden ge duid. „Wat ik in ieder geval een ge mis vind, is dat in onze cultuur op de een of andere manier geleidelijk be sloten is dat over de grote begrip pen, zoals liefde, overgave, angst, eenzaamheid, alleen nog maar iro nisch gedaan kan worden. Het woord liefde kun je nauwelijks nog uitspreken zonder gekrulde mond hoeken. Dat vind ik jammer, want die bijna onzichtbare afspraak maakt je angstig om zelf het leven te gaan verkennen. Het is bijna de om gekeerde keizer zonder Ideren. De kleren zijn er wel, maar iedereen roept dat de keizer naakt is." Misvatting In dat licht moeten Mara's verken ningen bezien worden. Haar ouders stellen nauwelijks grenzen en laten het dus fundamenteel afweten. Dat brengt het meisje ertoe mannen te versieren, vluchtige stoffen te snui ven en haar indolente vriendje Hei- mi tot het uiterste te tarten. De vragen waar Manon Uphoff rich als schrijfster mee bezighoudt, her kende ze in de film 'Breaking the Waves', van Lars von Trier. Die film, over extreme hartstocht en fatale misverstanden tussen man en vrouw, raaktè haar diep. „Ik vond het bijna eng om ernaar te kijken, omdat ik me zo verwant voel met de thematiek." De sleutel van het dra ma bij Von Trier is dat de man exact denkt te weten wat zijn vrouw ge lukkig maakt Het eeuwige misver stand als bron van alle ellende? Zij wil liefde, hij seks? Nee, denkt Up hoff. „Volgens mü is het een misvatting dat er zulke enorme verschillen tus sen de seksen zouden bestaan. De gedachte bijvoorbeeld dat vrouwen minder behoefte aan kermis zouden hebben. Het is een groot genot, vind ik, om ergens meer van te weten te komen. En dan doet het er niet eens zoveel toe of die zoektocht naar ken nis prettige of vervelende ervarin gen oplevert" Manon Uphoff, Gemis. Roman. Uitg. Podium, 173 pag., 29,96. JESSICA DURLACHER: 'Het gewe ten'. Uitgever: De Bezige Bij. Prijs: ƒ39,50. Verhaal van een tragische liefde tus sen twee studenten. Portret van een onthande generatie, beschreven als een zoektocht naar verlossing en volmaaktheid. WILLEM G. VAN MAANEN: Vrouw met Dobermann'. Uitgever: De Prom, Prijs1 27.90. Een vrouw met een onverwerkt oor logsverleden, die geen mensen, wel een hond, om zich heen verdraagt. Een jongen, die zich opwerpt als ver dediger van een invalide klasge noot. Twee van de onderwerpen in deze verhalenbundel WILLEM VAN TOORN: 'Tegen de tijd'. Uitgever: Querido. Prijs: ƒ29,90. Poezie waarin ontmoetingen met de door een hersenbloeding getroffen moeder van de dichter worden afge wisseld met flarden herinneringen. MENNO WIGMAN: "s Zomers stin ken alle steden1. Uitgever: Bert Bak ker. Prijs: 19,90. Gedichten in het teken van extase en vervreemding. Jeugd en ontgoo cheling, liefde en afschuw gaan hand in hand. PETER WATSON: 'De maffiabaas'. Vertaling: Rogier van Kappel. Uitge ver: Meulenhoff. Prys: ƒ39,90. De ontvoering van een Engelse priester op Sicilië loopt uit op een ramp. De daders vluchten naar Amerika. Dan wordt hun leven pas echt interessant. DOUGLAS KENNEDY: 'Het oog van de lens'. Vertaling: Jan Willem Bos. Uitgever: Meulenhoff. Prijs: ƒ39,90. Man ontdekt dat zijn vrouw over spel bedrijft. Hij vermoordt de min naar. Dan begint een nachtmerrie. Het boek dat als een komedie begint groeit uit tot een gruwelijke thriller. USA SCOTTOLINE: 'Met voorbe dachten rade'Vertaling: J. J. de Wit, Uitgever: Meulenhoff. Prijs: 34,90. Vijfde thriller van de Amerikaanse schrijfster. Het louter uit vrouwen bestaande advocatenkantoor Rosato Partners staat daarin centraal. Een gewetenloze zakenman roept hulp in, JONATHAN KELLERMAN; 'Bloed band'. Vertaling: Mariella Snel..Uit geven Luitingh -Sijthoff. Prijs: ƒ29,90. De vijüarige Woody heeft kanker. Alleen een snelle behandeling kan hem redden. Als de medische stad even met oplet verdwijnt hij uit het ziekenhuis. Een rechercheur en een kinderpsycholoog komen in actie. JOSTEIN GAARDER: Tita Brevis'. Vertaling: Lucy Pyttersen. Uitge ver: De Prom/Houtekiet. Prijs: ƒ29,90. De eerste roman voor volwassenen van de auteur, die met jeugdboeken als 'De wereld van Softe' en 'Het ge heim van de kaarten' beroemd werd. JEANNE BOURIN: 'Gezellen van de eeuwigheid'. Vertaling: Dorine Veldman. Uitgever: De Arbeiders-,, pers. Prijs: 45,00. Historische roman over de kruiS-.j tochten, die het lang verwachte ver- volg is op 'Het vrouwenvertrek' en De kruisvaarsters' en derhalve dé trilogie compleet maakt BAKT MIDDELBURG RENE, TER STEEGE: 'Riphagen -De Am sterdamse Onderwereld 1940-1945^ Uitgever: Veen. Prijs: 29,90. Twee journalisten schreven het ver haal van een van de grootste Neder; Iandse oorlogsmisdadigers. Hoe hij zijn straf kon ontlopen is nooit opge helderd. Dit is een geactualiseerde herdruk. LISETTE LEWIN: 'Herfstreis naar Dantzig', Uitgever: Nijgh VanDit- mar. Pnjs: 29,90. De schrijfster reist naar het Poolse Gdansk, waar zij haar vader zal ont moeten. Aan de hand van diens her inneringen wordt haar jeugd gere construeerd. SIMON SCHAMA: 'Kunstzaken - Over Rembrandt, Rubens, Vermeer en vele andere schilders'. Uitgever:' Contact. Prys: 49,90. Verbindingen tussen zaken, die ogenschijnlijk niets met elkaar tè maken hebben. Zo ziet Schama overeenkomsten tussen schilderij en van Rubens en Picasso en brengt die in verband met het Verdrag van Maastricht. De artikelen in dit boek verschenen eerder in The New Yor ker. ALINA FERNANDEZ: 'Alina -Het verhaal van de rebelse dochter van Fidel Castro1. Uitgeven Forum. Prijs: 29,90. Pas tóen Alina tien was vertelde haar moeder, dat zij de dochter van Fidel Castro was. Zy besloot de ach ternaam van haar vader niet te ge bruiken. Hier beschrijft zij de recen te Cubaanse geschiedenis door de ogen van respectievelijk een kind, een puber en een volwassene. BART VOS: Tïoger dan de Dhaula- giri'. Uitgever: Nijgh Van Ditmar. Prijs: 34,90. Opnieuw een relaas van Nederlands bekendste klimmer-schrijver. Bart Vos keert terug naar de Himalaya. Tijdens zijn tochten onmoet hij Ne- palezen,Tibetanen en westerlingen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 13