Koossfprpstra: In ons li jk plant m groeten' Kunstlint slingert zich door historisch Schiedam - JraiiS?;. T- O y.r Rotterdams Dagblad Zaterdag 15 november 1997 Bijlage van het Rotterdams Dagblad De titel was er eerder dan hetstuk: 'Het neerstorten van de Hindenburg en wat daarna gebeurde'. Schrijver/regisseur KoosTerpstra bedacht hem ongeveeranderhalfjaargeleden.„Hoe gaatzoiets? Je moet een titel hebben, want er moet wat in de programmaboekjes voor het volgend seizoen komen te staan. En er moeten publiciteitsfoto's komen.-Qokal hebje nog geen enkel idee over het nieuwe stukdatje gaat maken, laat staan datje een letter op papier hebt. Maar dat kolossale luchtschip van twee-en-een-half voetbalveld langhad me altijd al gepakt. En datzo'n ding, dat alleen doorz'n afmetingen al onverwoestbaar leek, toch zomaar in vlammen opkan gaan omnen een paar minuten." De tekst van Terpstra gaat over mensen die elkaar afstoten en aantrekken. Aan de toeschouwer is het om nog een relatie te leggen met de ondergang van het luchtschip in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Als handvaten reikt Terpstra toespelingen aan op de mislukking van de menshe'd, hetmense!ijktekort,deonmenselijkheid van de maatschappij. Door Peter van Eykelenburg Maandagavond, een doorloop in de Rotterdamse Schouwburg, zonder publiek. Ook om de techniek, met licht en geluid, nog meer uitgeba lanceerd te krijgen. De spelers zijn los, giechelen volop, hebben plezier met elkaar maar zijn intussen bloed serieus op zoek naar de ideale posi ties in hun spel. De vrijdagavond daarvoor hebben ze de voorstelling al een keer in Roosendaal gespeeld, mét publiek. Daar kwam een oude man kijken, hij had in 1937 zelf de Hindenburg nog zien vliegen. Om die reden kwam hij naar de voorstel ling van het nieuwe stuk dat Terp stra maakt met het RO Theater. In de Rotterdamse Schouwburg banjert Terpstra wat door de zaal, gaat af en toe ergens anders zitten, maar let razendscherp op, „Okay jongens, maak er wat moois van, maak ons aan het lachen," spoort hij twee acteurs aan die juist opkomen voor een volgende scène. Of: „Her- Veerie van Overloop en Henriet- te Strout Italiaant jes, blok jes én dan sen, Foto Leo van Velzert man, hebje wel goed gekeken?" Regisseur en spelers blijken hun ei gen toneeltaaltje te hebben ontwik keld, waarvan ze de betekenis nau welijks kunnen uitleggen. Ze gaan er niettemin van uit dat ze elkaar daarmee blindelings verstaan. „Nu er vol tegenaan, Italiaans!", spoort Terpstra aan. Of: „Maak een blokje!" „Een blokje, ja, weet ik niet," zegt Terpstra. „Herman Gilis deed op een gegeven moment een groep van vijf zinnetjes of zo heel goed achter elkaar, dat noemde ik een blokje, zo maar, Later nep ik dat nog een keer. Maar toen toen dacht Herman weer dat het mij om iets anders ging." En dat Italiaanse waartoe Terpstra - zijn spelers telkenmale aanspoort? „Dat is ook zoiets wat we niet duide lijk omschreven hebben. Dat het op dat moment even wat losser moet in elk geval, sneller." Tijdens de door- Koos Terp- ^tra:'Mjjn leven Is te belangrijk om het 'overhel Theateijj^ hebben/.,f-4 Foto Jaap Rozemah Rotterdams Dagblad loop in de Rotterdamse Schouwburg ergert hoofdrolspeler Joost Prinsen zich op zeker moment aan het giebe len van z'n collega's, onzichtbaar in de coulissen. „Kom op, 'n Italiaant- je, Joost," klinkt de aanmoediging van Koos Terpstra. „Ja, hier op het toneel wel, maar niet daar," wijst Prinsen knorrig vanaf het toneel naar achter z'n rug. Na dergelijke regie-interrupties pakken de spelers hun deel in het stuk weer onmiddellijk en vloeiend op. Ze liggen wel regelmatig blauw van het lachen om eikaars spontane vindingen. In de slotscène, als actri ce Linda van Dyck toch echt zojuist doodgeschoten is, ligt haar lichaam nog schuddebuikend van de lach op het toneel. Ook vanachter de zijgor dijnen klinkt tijdens deze laatste re petitie het gebulder volop. Dat was vrijdagavond in Roosendaal wel an ders, in aanwezigheid van een half volle zaal met leden van amateurto neelverenigingen. Toen kende ie dereen z'n tekst gewoon en was er minder ruimte voor lol en improvi saties. De regisseur is niet zuinig met lof tuitingen. „Heel mooi, Veerle," (Veerle van Overloop, red.) en „Heel mooi, Lin," (Linda van Dyck, red.). Terpstra: „Complimentjes uitdelen hoort ook tot mijn werk," Maar ook klinkt, als twee acteurs een beetje staan te hakkelen: „Nou, dat was in derdaad heel slecht." En meerdere malen tegen spelers die zich naar het idee van Terpstra te veel laten meeslepen door diens heftige be doelingen en daardoor te zeer los ko men van hun tekst: „Een beetje op passen met al die godverdommes, jongens." De regisseur is ook maar een mens, die dingen ontgaan. Dat Veerle van Overloop hem in de Schouwburg midden in een heftige scène na een spelaanwijzing toevoegt: „Jij moet je hek houden j' is Terpstra een dag later al weer vergeten. „Kan best, ik heb het niet eens gehoord. Veerle en ik kennen elkaar al een jaar of vier en samen zijn we door behoorlijk wat heengegaan de afgelopen jaren bij het RO Theater. In deze voorstel ling zijn we met z'n allen juist opval lend zachtzinnig met elkaar, vind ik. Je kunt er iets van zeggen als het fout gaat en je kunt er iets van zeg gen als het goed gaat. Mijn streven is om aan de spelers vooral te bena drukken wat góed gaat in het ma ken van een voorstelling. Natuurlijk moet je in de eindfase, vlak voor de première, wel eens even flink de puntjes op de i zetten." Die Hindenburg, dat enorme lucht schip en de ondergang ervan in 1937, zette Terpstra aan tot dit stuk. Dankbaar maakt hij gebruik van het feit dat dit een van de eerste grote op film vastgelegde rampen was. Op groot doek krijgt het toneelpubliek die indrukwekkende beelden nu te zien. Dat beeld had Terpstra nog niet in z'n kop toen hij aan het stuk begon te schrijven. „Ik denk nooit in beel den. Ik ben bezig m'n eigen gedach ten helder te knjgen. Ik wil het op het toneel in ieder geval niet al te mooi maken, met decors en prachti ge kostumering. Want dat is niet waar het om gaat Maar ik begin dit stuk wel met die zeppelin. Iedereen heeft die dingen vroeger gezien. Vraag maar aan je vader of moeder. Als nu op een rustige zomeravond een ballon over komt drijven, kijkt iedereen toch ook? En vergelijk het niet met zo'n moderne reclamezep pelin van een meter of twintig. De Hindenburg was meer dan tien keer ;o lang! En een prachtige vorm, heel u gemaakt was-ie ook. Het gaat de enorme scheiding tussen fige idealen die zo'n lucht- itraalt en het moment van ervan. Die discrepantie 1 ;en ook in hun leven." .e idealen die je hebt ;aan. Daarvoor heb tburg een mooi manier waarop komt is t associëren '""et op papier &eel verder stadium.-Jé gaat-eenJanÊe weg. Je laat duizend^di^apo^^komen, tot die uiteind^^i^kristalliseren in een stuk.1 Eëh' tMée^ifcyvaarin het publiek totSnteres- seerd kan blijv?n,om<iat;, nend is, omdat je..$l$öU afloopt. Als schrijver.yam: ik geen beter beeld bedetiken' dan dit: je gooit de relëiïtjdqesyafréen puzzel zo precieshè,lucht ir/'dat ze bij het neerkomen op devlóer exact in elkaar passen."5-H; „Dit stuk gaat over de idealen die je hebt, de opdonder die je krijgt en de periode dat je wacht tot je weer1 ver- der kan. Littekens dichtnaaien ,en- hup! De dood geeft leven.'Wé wor den straks opgevreten door beesten en in ons lijk zullen planten groeien.'' Dat is een mooi beeld en in-feite is het ook tijdens het leven al zo. Ik ben het vertrouwen én het verraad, zegt God in mijn stuk. De droom en de ramp, de schoonheid én de ont ploffing van de zeppelm. Voor jehet weet lig je zelf ook tegen de grond, gebeurt jou wat ook de Hindenburg overkwam. Hang het maar gewoon op aan je eigen leven. Als het goed met je gaat, weetje bijna zeker: shit, ik moet uitkijken, want nu zal het wel een keer fout gaan." Dc verleiding is groot in deze uit spraken een verwijzing te zien naar de pijnlijke recente geschiedenis bij het RO Theater. Terpstra en diens collega Peter de Baan werden als ar tistiek leiders van het toneelge- schap ontslagen omdat ze het onder ling niet eens konden worden over de toneelkoers. De Baan vond dat Terpstra hem geflikt had. Terpstia vond dat het bestuur en zakelijk di recteur Berendse -xdletjes ge speeld hadden. De regisseur wimpelt resoluut der gelijke vergelijkingen af. „Mijn le ven is te belangrijk om het over het RO te hebben. Sc aoe dit seizoen nog de drie regies waartoe ik me ver plicht had. Dat is mjjn verantwoor delijkheid en ik heb de ruimte om die drie stukken te doen met men sen met wie ik geen last heb. Dit wordt zelfs een van de meer lekkere voorstellingen die ik met het RO ge daan heb. Ik werk nu met een uiter mate positieve groep. Alles gaat in openheid, er zijn geen onderhuidse gevechten. En ik ga zeker niet over straat liggen rollen met wie dan ook. Dat interesseert me wat minder." RO Theater, William Boothlaan Rotterdam, try outs tot en met 24 november. Première 25 november. Van 15 tot en met 30 november presenteren meer dan 70 kunstenaars uit het hele land hun werkinde meest markante panden van Schiedams histori sche binnenstad. Wat vroeger nog een kleine kunst beurs was is uitgegroeid tot een stadsbrede mani festatie onder de noemer Kunstlint. Onderdelen zijneen veiling, een literair café, theater, film, maar hoofdpunt is de Kunstroute die langs 36 pan den voert. Door Mirjam Blaauw „Het Kunstlint is een Schiedamse culturele manifestatie die deuren opent en grenzen verlegt." Aan het woord is Louis Looij schelder, kun stenaar en een van de organisato ren. „De gedachte achter het Kunstlint is dat het laagdrempelig en gratis is/ We willen kunst aantrekkelijk ma-/ ken voor inwoners van Schiedam en omgeving, de overheid en het be: drijfsleven." Terwijl mede-organisator Monique Suttorp aan een overvol bureau druk aan het telefoneren is, vertelt Looijsehelder: „De deelnemers aan de Kunstbeurs zijn Schiedamse kunstenaars van oud tot jong. Som migen zijn net van de academie af. De Schiedammers mochten kunste naars uitzoeken naast wie ze tijdens een tentoonstelling wilden han gen." Niet alleen kan er naar kunst wor den gekeken, de Kunstbeurs wil de mensen ook stimuleren kunst te ko pen, bijvoorbeeld door de Kunstvei ling in Spijs Dranksalon 't Paard in de Hoogstraat. Kunstenaar Ruud Ramsaier speelt daar voor veiling meester en brengt kunstwerken vanaf een paar honderd gulden aan de man. „Voorgaande jaren zaten we in het Stedelijk Museum, maar dat was dit jaar met beschikbaar. We moesten toen kiezen om het óf kleinschaliger te doen óf groter. Dus hebben we maar besloten om het meteen goed te doen en groots aan te pakken. Duurden de vorige kunstbeurzen nog een weekeinde, dit jaar is het al verlengd naar drie." Ook wordt dit jaar de VSB-prijs uit gereikt. Bezoekers hoeven niet meer te doen dan de naam van hun favoriete deelnemer aan het Kunst lint te vermelden op een enquêtefor mulier. „Je maakt dan kans op een prijs van tweeduizend gulden om di rect aan kunsj te besteden. Ze hoe- vengeen kunst te kopen van degene die ze hebben opgegeven." Verder bestaat de Kunstbeurs uit een Literair Café in de Korenbeurs, waar ook'de presentatie plaatsvindt vaii de bundel 'Helder', Looijsehel der: „En dat is nog niet alles. Kyan Thijse leespeen anti-macho column voor, Willem van Hest leest frag menten voor uit zijn dagboek van een beeldend kunstenaar, dat vol gend jaar wordt uitgegeven. Hy houdt al tien jaar een dagboek bij over zijn leven als kunstenaar." Hans Rikken speelt in 'Het Theater' een gedesillusioneerde Samuel Beckett die terugkijkt op zijn leven •in een rommelig atelier met een overvloed aan lege flessen. Het Fiïmlint is dit jaar voor de eer ste keer georganiseerd in het nog niet' voltooide Theater-a/d Schie. „Hét gaat in dit Filmlint om de-op-- drachtfilm, de voorloper van de speelfilm," legt Si/,terp uit. „Deze werd door de overheid gemaakt om mensen iets duidelijk te maken en had dus altijd een specifieke doel groep. Die filmpjes waren altijd op voedkundig. Hiervoor werd veel Monique Suttorp en Louis Looij sehelder: Toen het Stedelijk Museum niet mee kon doen stonden we voorde keus om het kleiner of groter aan te pak ken. We kozen voor het laat ste'. Foto Roel Dijkstra geld uitgetrokken. De films die tij dens het Fdmlint te zien zijn, zijn films die artistiek gezien met kop en schouders boven de rest uitsteken, ook in die tijd. Een mooi voorbeeld van een opdrachtfilm is de 'doe 't zelf-film van de overheid. Neder land had net een vrije zaterdag ge kregen en moest de vrije tyd na tuurlijk nutüg besleden, dus kwam de overheid met zo'n film." De Kunstbeurs begon ooit klein en was verliesgevend. Dankzij spon sors is de zevende editie nu groeten budget-neutraal. Looijsehelder: „Het is een traditie geworden om het voorafgaand aan Sinterklaas te doen. Toevallig is de opening van de Kunstbeurs deze keer op dezelfde dag als de aankomst van de Sint." Kunstroute In Pand Pauius, de permanente ten toonstellingsruimte ran de Stich ting Kunstwerkt, zijn Veel sdiilde- rijen te vinden, maar verreweg de meeste deelnemers zitten aan de Lange Haven. Het eerste pand op de route is de Korenbeurs, voormalig onderkomen van de thuiszorg. Op Frits Klop pers; gips/ brons. Foto de begane grond is zaterdag de fees telijke opening door wethouder var» cultuur van Schiedam, LA Haf kamp. In de vele kamers boven stel len tientallen kunstenaars hun werk tentoon. Een oud klapbruggetje voert naar de overkant van de haven, naar de Gekroonde Brandersketel. Op de bovenste verdieping van dit jene vermuseum is ruimte gemaakt voor kunst. Een vage vislucht in het pand aan Lange Haven 44 geeft een ver moeden van de voormalige functie ervan. En inderdaad: in de "Makreel Rookerij' werden in vroeger tijden vissen gerookt. Niet alleen de grote panden als de voormalige bibliotheek en het Ste delijk Museum openen hun deuren, ook verschillende kleine galeries, architectenbureaus en ateliers ver lenen hun medewerking. Een cho colaterie biedt plaats aan een beeld, een edelsmid haalt de kunst in huis en de benedenverdieping van What's up, werkplaats van een hoe- denontwerpster, is leeggeruimd. De Grote Kerk in de Lange Kerk straat wordt het toneel voor onder andere Theo Gootjes. De door hem getekende afbeeldingen van het ou de testament liggen daarop grote ta fels uitgestald. A met al neemt het lopen van de hele Kunstroute onge veer een halve dag in beslag. De feestelijke opening van de Kunstbeurs is 15 november om 14.30 uur. Tot en met 30 november kan de Kunstroute gelopen wor den. Op vertoon van een uitnodi ging (af te halen bij VV7- Schiedam) zijn alle voorstellingen gratis te bezoeken. Reserveren voor het Fiïmlint en het Theater; 4733000. Reserveren voor het Film huis: 2467467.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 1