Cultufó 1 !25 De radicale 'girlpower9van Lydia Lunch Uit de kuist .1 Het woeste offer van de kinderlijke onschuld Controversieel boek van Amerikaans underground-fenomeen Leo de Jong: 'In Rotterdam bestaat geen kunst, want alles is echt' Oasis onderweg naar normaal AHC: luchtige mix ^qalletu Rotterdams Dagblad j I Vrijdag 28 november 1997 viijuag-soiiuvtiuuei ia» i jfK. De controversiële Amenkaanse zangeres, actrice en schnjfster Lydia Lunch schreef een boek. Een controversieel boek, uiteraard. 'Pak de mannen voordat ze jou pakken', lurdtde boodschap. Een radicale vorm van "girl power'. Door Peter Bruyn De hoofdrol in het boek Paradoxia van Lydia Lunch wordt niet ge speeld door de schrijfster zelf, maar door haar 'pussy1. 'Het dagboek van een roofdier', luidt de ondertitel. Een roofdier zonder klauwen of al- lesverscheurende kaken, maar met een ander wapen. Haar pussy, het is haar gereedschap, haar levensverze kering, haar middel om zich staande te houden in de hedendaagse jungle van het bestaan - en dan vooral het Amenkaanse grotestadsbestaan. Vanaf haar veertiende wist Lydia dat haar 'pussy' haar de macht gaf om mannen naar haar hand te zet ten en te gebruiken, in plaats van andersom. Daar gaat Paradoxia over, het boek dat de Amerikaanse deze week in ons land kwam presen teren. En dat is dus wel een andere categorie 'girlpower' dan de zuur stok-emancipatie van de Britse Spi ce Girls. „Het is een autobiografisch boek, maar geen autobiografie. Noem het maai een anti-roman," zegt de schrijfster die bekendheid kreeg als zangeres en actrice, maar zichzelf bij voorkeur 'confrontatio- naliste' noemt. Om bijna achteloos te vervolgen: „Ik doorbreek de lite raire categorieën." Paradoxia - de titel slaat op een para medische term voor seksuele opwin ding onafhankelijk van de periodie ke fysiologische processen in de ge- Lydia Lunch: 'Ik ben de ul tieme con tradictie'. Foto GPD slachtsorganen - is een litanie van gedetailleerd beschreven seksuele betrekkingen vanaf het moment dat Lydia als veertienjarige in New York aankwam tot bijna de dag van vandaag. Opmerkelijk is niet zozeer het slothoofdstuk, zo'n typisch Ame rikaanse zelfanalyse waarin de in middels achtendertigjarige Lunch zich gelukkig prijst zichzelf hervon den te hebben, maar de ontwikke ling van de relaties door de jaren heen. Als tiener is ze werkelijk meedogen loos. Alle mannen worden, ongeacht hun intentie, 'genaaid'. En dan min stens zozeer in figuurlijke als in let terlijke zin. Naarmate het boek vor dert sluipt er echter steeds meer ge voel in de relaties, lijkt het, affectie, mededogen. „Dat klopt. Maar ik was ook werke lijk heel wreed van mijn dertiende tot mijn dertigste. Door mijn karak ter heb ik altijd veel krankzinnige, manisch depressieve of obsessieve mannen aangetrokken. Ik heb vaak oprecht gedacht dat ik ze kon hel pen, maar meestal wakkerde ik hun obsessies alleen maar aan. Dat is ook zo'n paradox in mijn leven. Ik ben de ultieme contradictie. En ik werk als een magneet op mannen die ook een en al contradictie zijn. Met alle gevolgen van dien." Tussen alle mannen die in het boek van Lunch 'afgewerkt' en gedumpt worden, wordt één persoon opval lend anders tegemoet getreden: de van oorsprong Australische, maar alweer jarenlang in New York wo nende underground-roeker Jim Thirlwell die vooral beroemd werd onderzijn pseudoniem Foetus. Over hem schrijft ze met tederheid. Met liefde zelfs. „Omdat over hem ge woon niets slechts te zegen viel," reageert Lunch. „Mijn gedrag heeft ertoe geleid dat hij langzaam maar zeker krankzin nig werd. Doordraaide. Verslaafd raakte. Ik heb zeven jaar met hem samengeleefd. Ik ging in die tijd ook met tal van andere mannen naar bed, maar Jim wilde gewoon niet weten dat ik dat deed. We zijn ook nooit echt formeel uit elkaar ge gaan. Ik wilde op een gegeven mo ment naar New Orleans en hij wilde per se in New York blijven. Dus ging ik en kwam niet meer terug. We heb ben in die jaren samen maar één keer ruzie gehad. Dat was toen Jim zei dat mijn reet toch echt niet het centrum van de wereld was en ik dat tegen sprak..." Zo'n twintig jaar geleden stapte Ly dia bruusk de rockwereld binnen als zangeres en gitariste van de tegen draadse Newyorkse rockgroep Teenage Jesus and the Jerks. Ande re bands volgden, zoals Eight-Eyed Spy en 13.13, maar al snel kwam de nadruk meer te liggen bij Lydia's persoonlijkheid en teksten, dan op de groepen en de muziek. Ze acteer de in omstreden art-pomofilms van Richard Kern en deed soloprojec ten, waarbij ze zich als ongekroonde koningin van de Amerikaanse un derground omringde met mensen als Nick Cave, Foetus en de musici van Sonic Youth. Daarnaast mani festeerde ze zich steeds meer met spoken-word-performances in het li teraire undergroundcireuit, aange moedigd door ondermeer Henry Rollins en Hubert Selby, de schrij ver van de cultroman Last Exit Brooklyn. Van al die artistieke bezigheden is in Lunchs nieuwe boek echter nau welijks iets terug te vinden. Haar re laties met mannen staan voor haar ook helemaal los van haar werk, be nadrukt ze. .Afgezien van mijn rela tie met Jim Thirlwell heeft mijn seksleven zich altijd buiten mijn ar- .tistieke activiteiten afgespeeld. Ik val nu eenmaal minstens zo gemak kelijk op een mooie bouwvakker als op de zoveelste would-be roekstar." Mollig De boodschap is voor Lydia altijd belangrijkste geweest, zegt ze: haar persoonlijke, tegen hypocrisie en mannelijke overheersing rebelle rende girlpower-variant. Daarvoor gebruikt ze ieder medium dat haar voor handen komt. Vandaar dat er binnenkort een stripboek van haai hand verschijnt. Er komt ook weer een nieuwe plaat. En sinds kort ex poseert ze ook foto's en maakt ze ob jecten. Voodoo boxen, maar ook af gietsels van haar eigen, wat mollige lichaam. „Dat is een reactie op al die Calvin Klein advertenties," licht ze lachend toe, „Die advertenties m de glossy bladen, met die scharminkel-achti- ge modellen die er tegenwoordig al lemaal uitzien alsof ze op sterven na dood zijn." 'Paradoxia; a predator's diary'. Uitg. Creation Books, London, ISBN 1 871592 49 6 (Nederlandse vertaling wordt volgend jaar maart verwacht) Adverteren in deze rubriek, bel Edith van Kekem 010-4004408 fax; 010-4004459 BELASTING DOUANE MUSÉUM LAST! Ct WAT E RJ- ..in beeld en geluid .'t/m6sept. 199Ö Parktaarv T6, Rotterdam toegang, gratis SASCHA'S GAUW AM Geef Kunst als cadeau I kunst SchiÖanjen, Booten .Bloemen en Heksen J.''—- Jos Gielen gsSêÉj DE GOLFER E' brons, I9Q~' hoogte 20 cm oplage: 16 ex. prijs: ƒ1.450,- tel. 078-6133143 fex 078-6310317 MMMH-N» Woirifft Riedijk 104, Dordrecht open: donaat van 13.00-17.00 uur Leo de Jong: 'We hebben een raar kunstwe- reidje in Rotter dam. Ie doet maar wat voor Zichzelf. Door Eric Westerveld RotterdamIn de overbekende no velle 'The old man and the sea' be schrijft Ernest Hemingway de on losmakelijke verbondenheid tussen 'de oude man' en 'de zee'. Het boek je, dat by vele scholieren op de lite ratuurlijst staat, vertelt het ontroe rende verhaal over een eenvoudige, vanzelfsprekende visser en diens enige zingeving: de zee. In zekere zin verhoudt Leo de Jong, kunst schilder, geboren in 1931 te Rotter dam, zich op een vergelijkbare ma nier tot zijn werk als de oude man zich tot de zee verhoudt. Schilderen ais levenstijl, het leven als een schil derij. Leo: „Tijdens het schilderen onderga ik een grote hoeveelheid emoties: absolute misère, uiterste extase, begeestering, neerslachtig heid, opwinding. Vroeger kon ik wel eens de achterkant van een kwast door een doek drukken." Leo de Jong 'aat me binnen in zijn atelier. In de deuropening knikt hij een voorzichtige, maar vriendelijke groet, terwijl we de handen schud den. Op het eerste gezicht een zacht moedige, voorkomende man, met krullend grijs haar en een snor die zijn mond grotendeels verborgen houdt. Een charmante man ook, met ondanks zijn licht voorovergebogen houding een jongensachtige uitstra ling. In het atelier, de 'A4studio', woont en werkt Leo samen met fotografe en grafisch ontwerpster Sandra Gal- io. Het gesprek komt wat moeizaam op gang, want Leo blijkt een man van weinig woorden. De aanleiding voor mijn bezoek aan 'A4'is de expo sitie en veiling van Leo's werk in 'Galerie Kralingen' op 30 november. Leo lijkt hierover slechts met lichte weerzin te willen praten. Gelukkig is Sandra aanzienlijk spraakzamer. Ze vertelt: „Mensen kennen vooral het meer abstracte werk van Leo, zo als de materieschilderijen waarin al lerlei materialen zijn opgenomen in het schilderij. Dit keer exposeert Leo zijn figuratief werk, waarin de mens wordt afgebeeld." De fles rode wijn staat inmiddels op tafel en heeft een ontspannend ef fect. Tijdens een rondleiding door het atelier wijst Leo op enkele van zijn werken, zoals op het schilderij waarm lege verftubes zijn opgeno men. Het is voor het eerst dat ik denk aan Hemingway's 'de oude man en de zee'. Leven, zingeving, identiteit en werk zijn net als bij de 'oude man' bij Leo op een vanzelf sprekende manier vergroeid. De verf en de tubes vormen samen het schilderij en daarmee verdwijnt de traditionele scheiding tussen de schilder en het schilderen enerzijds en het schilderij anderzijds. Leo: „Het proces is net zo belangrijk als het resultaat." Elven later zegt hij: „Krantenkop," Ik heb geen idee wat hij bedoelt, en hij herhaalt: „Krantenkop", Ik volg zijn wijzende vinger en zie een met kranten be kleed geraamte van kippengaas, in de vorm van een kop. Leo vult de wijnglazen tot de nok, en we gaan er weer bij zitten. Sandra: „Op 30 november presen teert en veilt Leo zijn figuratief werk. Het zijn vooral menselijke af beeldingen, en daarom hebben we de expositie-veiling de naam 'Peop le' meegegeven. Het wordt een on derhoudende middag. Leo zal live een'people schilderij' maken, onder begeleiding van pianist Bert den Hoed. Leo doet dat wel vaker Sandra zet de video aan.De band is opgenomen in een galerie, met pu bliek erbij. De pianist bespeelt niet alleen de toetsen, maar klimt af en toe bovenop het instrument, ver dwijnt vervolgens gedeeltelijk in de vleugel en produceert de meest bi zarre geluiden. Op het ritme van de muziek maakt Leo sierlijke bewe gingen met kwasten en rollers. Er ontwikkelt zich een intense dialoog tussen pianist en schilder, terwijl het publiek ademloos toekijkt. Sandra: „Het schilderij dat Leo op 30 november zal maken wordt ook verkocht, en de volledige opbrengst zal worden afgestaan aan 'Artsen zonder Grenzen'. Bovendien gaat 10% van de totale opbrengst van de veiling naar de stichting 'Doe een Wens'. De dag wordt opgeluisterd door muzikale optredens van ope razanger Albert de Bruin, jazzzan geres Rita de Kimpe en pianist Tom mie Meyer. Leo's broer Fred is pre sentator en veilingmeester. Het ope ningswoord is van Manuel Kneep- kens (dichter en fractievoorzitter van de Stadspartij)." Leo: „Ik ken Manuel al heel lang. Onze kinderen zaten op dezelfde school, en op het gebied van kunst kunnen we het heel goed vinden. En dan bedoel ik niet praten over kunst, of wat verstaan moet worden onder kunst, want met dit soort vra gen voel ik me niet zo betrokken. Ik bedoel het meer praktisch. Vroeger gingen we wel eens naar het strand om te jutten. Van de ouwe klerezooi die we vonden maakten we dan iets moois" Leo wordt allengs iets spraakzamer: „Ik ben wel opgenomen in dat ouwe knarren-kunstenaars-boek 'Rijk zjjn we er niet van geworden' rnr eigenlijk opereer ik een bee' n de kunstmarge. Ik verdien er cl myn brood mee, maar ik bedoel dat ik een buitenbeentje ben. Vroeger voelde ik me in de wereld van de kunstacademie niet zo thuis omdat ze daar alleen maar bezig waren met kwasten en verf. Ik werkte toen al liever met allerlei materialen. Nu voel ik me ook niet aangetrokken tot de kunstacademie, met dat grafi sche gedoe met computers enzo. Ach, eigenlijk is het Rotterdamse kunstswereldke een beetje raar. Ie dereen doet maar wat voor zichzelf, er is geen stroming of zo. Kunste naarssociëteiten leiden daardoor een kwijnend bestaan. Ik zeg wel eens* 7n Rotterdam bestaat geen kunst, want alles is echt' Veiling zondag 30 november, 15JM) uur, Galerie Kralingen, Gashou derstraat 9 (voorbezichtiging 27, 28,29, november van 14.00 tot 19.00} Door Louis Du Moulin Den Bosch Wordt Oasis dan toch nog een normale rockband? Sinds de start van de Europese tournee ai- weer tweeënhalve maand geleden hebben de beruchte broertjes Gal lagher zichzelf behoorlijk onder controle, dus ook in de categorie zelfdiscipline hangt er een nieuw groepsrecord in de lucht. Gister avond stelden de meest spraakma kende en populairste Britpop-am bassadeurs de sensatiezoekers in de uitverkochte Brabanthallen teleur met een opvallend gestroomlijnd optreden, dat dankzij het hoge hit gehalte binnen de kortste keren ont aardde in een vrolijk mega-mee- zingfestijn. Met deze actuele variant op de 'Night Of The Proms' nam het Man chester kwintet voor zijn Neder landse achterban eindelijk revan che voor het voorlaatste concertbe zoek, de intussen welhaast legenda rische slechte beurt in het Utrechtse vredenburg in januari vorig jaar. Sindsdien heeft met name zanger Liam —die er toen voortijdig de brui eraan gaf zijn podiumleven heel wat gebeterd en is het showele ment rondom hem met reuzen sprongen toegenomen. Zelf mag de jongste van de twee Gallaghers (25) zich nog steeds minimaal inspan nen om meer dan vocaal te entertai nen, Oasis' speelplaats is op deze trip in het kader het derde album 'Be Here Now1 een regelrechte kijk doos in de geest van Pink Floyd. De bijzondere aandacht voor het vi suele aspect kwam voor de show al tot uitdrukking op 'het doek' waarop een enorme wijzerloze klok (bekend van de jongste cd) en bij aanvang middels de opkomst van het vijftal: de heren stapten een voor een uit de in het decor verwerkte telefooncel, die beleefd werd geopend door een zwarte portier. Ofwel een beetje 'Kid Creole revisited'. Met het toevoegen van dergelijke luxe accenten plus het volgens sche ma afwerken van de set lijkt Oasis haar veelvuldig geventileerde pre tenties als 'biggest rockband in the world' ook nog serieus waar te wil len maken. Voor wat betreft het pa tent op uiterst toegankelijke slepen de popsongs heeft muzikaal brein Noel Gallagher in z'n genre niet veel te duchten: de 30-jarige gitarist is op dat punt in feite Lennon en McCart ney in een, niet in de laatste plaats door geraffineerd uit hun oeuvre te jattenDe vraag rijst na drie verwan te albums dan ook welke verrassin gen heeft hij nog meer in huis, is Oasis wel in staat om te ontsnappen aan het inmiddels wel zeer ver trouwde eigen geluid? Dat probleem wordt met het instant-giga-succes van 'Be Here Now1 (overal al in de voorverkoop een bestseller) en met deze gepolijste show (met als feite lijke climax de 'eindeloze' tweede toegift 'Champagne Supernova' voorlopig nog even vooruitgescho ven. En wie kan dit voormalige club je ongelijk geven ongelijk geven? Alhoewel, als de twee allesbepalen de broertjes echter maar niet al braaf gaan worden, waardoor alle optredens zo gladjes gaan verlopen ais gisteravond. Ofwel: Oasis zonder grillen en rebellie, dat kan eigenlijk niet. Oasis in de Brabanlhallen, Den Bosch. Met Liam Gallagher (zang, tamboerijn), Noel Gallagher (gi taar), Paul McGuigan (bas), Alan White (drums) en Paul 'Bonehead' Arthurs (gitaar). Voorprogramma: The Seahorses. Bijgewoond: don derdagavond Door Willem Jan Keizer Rotterdam Bij wijze van opwar mertje voor vanavond speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest gedirigeerd door Valery Gergjev, gisteravond een ingekort program ma, hetzelfde dat morgenavond ook in het Konzerthaus in Wenen zal worden uitgevoerd. In een voor een ingelast concert be hoorlijk gevulde grote zaal van de Doelen werd een uitgekookt pro gramma uitgevoerd. Geopend werd met 'De Kinderkamer' van Modest Moessorgski, waain het erkende drankorgel (als zijn portret ergens wordt afgebeeld is het altijd dat schilderij van de componist met een rode drankneus) zijn zwak voor kin deren vorm gaf. Hij hield van kinde ren omdat zij hem kennelijk niet be oordeelden op zijn zwakheden. Het van origine voor zang en piano ge schreven werk werd in 1976 door componist Edison Denisov geïnstru menteerd met gebruikmaking van onder meer een vibrafoon. Het merkwaardige hierbij is dat er in de muziek tot aan zeg maar Beethoven structureel wordt gezocht naar een zo origineel mogelijke instrumente- ring met eventueel gebruikmaking van instrumenten uit de rijd van de componist, terwijl dit by georkes treerde pianowerken volstrekt niet aan de orde is - het tekent de schizo frene verhoudingen in de klassieke sector. Voor de zangpartij werd evenals vorig jaar de frêle sopraan Anna Netrebko ingezet. Zij zingt dit werk net zoals de instrumentatie van Denisov; met natuurlijkv "^ar me, puur en ongekunsteld. L ^erd nog versterkt door de gele baljurk die zij droeg en de bucks waarmee •zij het publiek bedankte. Woest werd deze kinderlijke on schuld daarna geofferd op het hak blok van Stravinsky's 'Sacre du Printemps'. Dit magnum ipus van de componist werd van t handaal tot compositie van de ev,uw, en straalt, 85 jaar na de verpletterende premiere, nog steeds een ongeken de energie en onstuimige jeugdig heid uit. Hoewel het RPhO niet tot het uiterste werd aangezet door Gergjev moet er toch worden gecon stateerd dat deze combinatie van or kest en dirigent voor een nieuwe standaard inzake Russische muziek zorgt. Het accent lag niet op de spec taculaire wildheid maar op de com plexe instrumentatie van Stravins ky's werk. Zelden werd de partituur zo in al zijn complexe schoonheid ontvouwd als gisteravond. Hoewel het gevaar gaat ontstaan dat de maestro wel erg snel naar hem be kende werken grijpt by ingelaste concerten, wordt dit geneutrali seerd door hét hoge uitvoeringsni veau. De toegift, een deel uit Rims- Iqt Korsakoffs wonderschone 'On zichtbare Stad ïötesj' werd met evenveel liefde en hang naar schoonheid gespeeld. Doelen, grote zaal, gisteravond. artiest African Head Charge bum Sankofa Bonjo Records/Son ic Rendezvous 70:51 min. Op papier lijkt de muziek van African Head Charge tamelijk zware kost. Du- breggae, drum 'n bass en Westafrikaanse highlife zijn de ingrediënten waar mee dit Britse gezelschap de luisteraar te lijf gaat Toch resulteert dat niet in moeilijk te verteren klanken. De2e mix is zelfs opvallend luchtig. AHC doet in feite met de verschillende genres wat UB40 al zo lang voor hen met reggae deed: er een sterk verwaterde, maar o zo commerciële muzieksoort van sme den, die dan ook absoluut niet geschikt is voor puristen. AHC straalt een ongecompliceerdheid en vrolijkheid uit waarvoor velen graag de dansvloer op zullen gaan. De drumtikken. baslijntjes en synthesi zer-riedels zijn allemaal van een uitgekiend simplisme. Met elkaar ver mengd pakt het echter erg verraderlijk aanstekelijk uit en voor je het weet zitje ongegeneerd mee te galmen met de teksten die ook al de diepgang van een surfplank hebben. 'Sankofa' is zo'n schijf waarvoor je je bijna schaamt om te moeten toegeven datje het eigenlijk wel lekkere muziek vindt JoopBreedveld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 5