Eerbetoon aan het jonggestorven
talent Leentje Leduc (1946-1976)
Compleet feest
met Van Dik Hout
I
Resnais wint
Prix Delluc
L.A. Confidential klaar voor prijzenregen
Oasis nóg
meer op de
Beatlestoer
'Nancy' onvoorspelbaar
Feestelijke
Wintersalon 97
Galerie Blom
Discussie over
kunstvemieling
Dunya
Poëzieprijzen
uitgereikt
Rotterdams Dagblad
Vrijdag 12 december 1997
d%']
I f*a ft. 1
Ir r
Leendert 'Leentje' Leduc legde al
heel jong een grote begaafdheid
voor tekenen aan de dag Later
volgde hij nog enkele tekenlessen
aan de Academie van Beeldende
Kunsten,
maar die
zullen
Adverteren in deze rubriek,
bel Edith van Kekem
010-4004408
fax:010-4004459
BELASTING DOUANE
MUSEUM
LASTIG WATER
in beelden'geluid
t/m6sept. 1998
Parklaan. 16. Rotterdam
toegang gratis
SASCHA'S 6AIISM
Unboon 42
3012 EP ROTTERDAM
G««f kumt «Is ca»») 1
Urtgeörod colbcHo van
kunst
ScfMtóenjon Besten. Btoemon
or, HeMon
Jos Gielen
DE GOLFER
brons, 1997.
hoogte 20 cm
oplage: 16 ex.
pnjs: ƒ1.450,-
bestellen*
tel 078-6133143
fex 078*6310317
Riedijk 104, Dordrecht
open: donaat van f 3 00-17.00 uur
Jaques Bage, Hubert de Boer,
Harrie Gerntz, Jaap Hillenius,
Stef Jurriën, Mart Kempers,
Fon Klement, Ad Kroese, Rei-
nier Lucassen, Ger Lataster,
Arnold Niessen, Pascal Ra
dar (beelden), Anne Vignal,
Yang Din.
t/m 31 dec.
Joh. deWittstraat43
Dordrecht
(1 min vanaf staiion Dordrechtcenir)
wo t/m za van 12 -18 uur.
In december iedere zondag
2e Kerstdag.
Tel. fax: 078-63131 30
Nu in het hart van Rotterdam
vie efi
painting art and
decorations
sterk in stijl en kleur!
Westereingol 32A.3014- GS Rotterdam
ter 01O-241 74 96 Openingstijden
woensdag t/m zaterdag van 11 tot 6
A -^-TA-HWA JL 4jL
Directe import uit Chi
na. Wij zijn gespeciali
seerd in Chinesekunst
en kunstnijveitieid.
Grote coliectie Rose
wood en lakmeubelen,
lampen, vazen en
bloempotten.
.topkwaliteit
in Nederland
Strandweg 167-171,
Boulevard
Scheveningen.
Tel. 3522380-
fax 3506351
Spiegels en sexsymbolen speelden een voorname rol In het werk
van Leduc.
Inzet: Leendert Leduc, autodidacten Inhet Rotterdamse culture
le leven een markante verschijning, was als beeldend kunste
naar Van vele markten thuis. Foto's ArehlefRotterdamsDagblad
Door Rien Vroegmdeweij
Rotterdam - De jong en tragisch gestorven Rotterdamse illu
strator Leendert Leduc (1946-1976) is nog niet geheel verge
ten. In het kunstcentrum Koffie Verkeert in de Van Speyk-
straat in Rotterdam wordt tot 13 januari werk van hem geëx
poseerd. Hij was in de jaren van de 'flower power' en de psy
chedelica een markante verschijning in Rotterdam. Hij was
een veelgevraagd illustrator voor tijdschiften, maar het werk
dat nu wordt geëxposeerd is vrijgekomen uit de depots van de
BKR, beter bekend als de 'regeling', die m 1987 werd afge
schaft.
nauwelijks iets hebben toege
voegd aan het talent dat hij toen
reeds als autodidact had ontwik
keld. Als zovele kunstenaars keer
de hij zich af van het conventione
le kunstonderwijs en zocht zijn
weg in de opwindende wereld van
de jaren zestig.
Als Rotterdammer was Leduc met
alleen een exponent van zyn tijd,
maar ook van de plaats waar hij
werd geboren en opgroeide Op
zestienjarige leeftijd ging hij naar
zee en reisde als een van de laat
ste ketelbmkies de hele wereld af
op schepen van de Rotterdamse
Iioyd. De exotische inspiratie van
zyn latere tekeningen en schiide-
rijen zai daarom niemand verba
zen.
De Tempel
De jaren zestig waren zyn meest
productieve jaren als kunstenaar
en illustrator. Hy tekende voor
geïllustreerde bladen als Margriet
en Avenue en werktenadat Job
Pannekoek hem in Hilversum
had geïntroduceerd als decor
ontwerper voor veel "de televisie',
z.owel voor educatieve program
ma's als voor de shows van de jon
ge Jos Brink. Hij ontwierp hoezen
voor grammofoonplaten, toneel
maskers en muurdecoraties voor
een nachtclub en voorde poptem
pel De Tempel in een voormalige
kerk aan de West-Kruiskade.
Dat hij niet alleen maar illustrator
was, maar ook beeldend kunste
naar, bewees hij met zijn opname
in de BKR, waar zyn werk zeer ge
liefd was, zowel in de verkoop als
Rotterdam Alle mensen die
de afgelopen weken een me-'
ning hebben geventileerd naar
aanleiding van de vernieling
van Bamett Newman's schil
derij 'Cathedra' hebben van
kunstcentrum Witte de With
een uitnodiging gekregen een
debat hierover bij te wonen. El
ke andere belangstellende is
woensdagavond 1? december
uiteraard ook welkom (wel te
voren reserveren via tel.
4110144).
Aan het, openbare debat gaat
een paneldiscussie vooraf tus
sen kunstenaar Jan Andriesse,
de kunstjournalisten Ariejan
Korteweg en "Wama Ooster-
baan Martinius, kunstcriticus
Anna Tilroe en kunstweten
schapper Wouter de Nooy van
de Erasmus Universiteit Rot
terdam als voorzitter.
Directeur Bartomeu Mari van
Witte de With is benieuwd of
de discussie een antwoord kan
geven op zijn vraag of de te
genwoordige kunstjoumalis-
tiek alleen maar voedsel geeft
aan bestaande onvrede over de
hedendaagse kunst of gewoon
zelf verzint dat die onvrede zou
Parijs - De Franse filmregisseur
Alain Resnais is dit jaar een van
de winnaars van de Prix Louis
Delluc, een van Frankrijks meest
prestigieuze filmprijzen. Hy moet
de prijs delen met zijn collega-fil
mer Robert Guediguian, aldus de
juiy gisteren.
De 75-jarige Resnais krijgt de
pnjs voor zijn film 'On connait Ia
chanson' ('Altijd hetzelfde liedje').
Hienn beeldt hij de gemoedstoe
stand van de hoofdpersonen uit
aan de hand van bekende Franse
chansons.
'Manus et Jeannette' van Guedi
guian was dit jaar een onverwach
te hit in de FYanse bioscopen. In
de eerste week hebben een half
mihoen Fransen deze liefdesge
schiedenis gezien.
Aan de Pnx Louis Delluc, die
sinds 1937 wordt uitgereikt, is
geen geldbedrag verbonden. Del
luc (1890-1924) was zelf filmer en
scenarist, maar werd vooral be
kend als filmtheoreticus en criti
cus.
Door Pieter van Lierop
De Amerikaanse National Board
of Review heeft de film 'LA Con
fidential' uitgeroepen tot de beste
film van het jaar. De prijs wordt
vaak gezien als een goede indica
tie voor welke films in het jaar
daaropi met de Oscars gaan strij
ken.
De film speelt in de jaren '50 en
draait om een detectiveduo, ge
speeld door Hussel Crowe en Ke
vin Spacey. De laatste heeft ken
nelijk een goede hand voor het
kiezen van scenario's. In de afge
lopen jaren speelde hij onder
meer in de klappers 'Seven' en
'The Usual Suspects'.
Spacey liep echter de vermelding
voor de beste acteerprestatie mis.
Die ging naar Jack Nicholson voor
zyn rol in 'As Good As It Gets'.
Beste actrice werd Helena Bon
ham Carter voor haar vertolking
in 'The Wings of the Dove'.
Paul Verhoevens science fiction-
film 'Starship Troopers' heeft het
aan de top van de Amerikaans-
box office-lijsten één week volgt
houden. Gedurende de tweede
vertoningsweek tuimelden de op
brengsten 57 procent naar bene
den en werd 'The Jackal' de nieu
we nummer 1Maar deze 'remake'
van 'Day Of The Jackal' (in 1973
gebaseerd op de gelijknamige
misdaadroman van Frederick
Forsyth) heeft ondanks de hoofd
rollen van Bruce Willis en Ri
chard Gere de toppositie evenmin
langer dan zeven dagen vast kun
nen houden. Nu prijkt 'Mortal
Kombat Annihilation' op 1, ge
volgd door 'Anastasia' (een
Disney-achtige tekenfilm van
Fox) en John Grisham's The Rain
maker (een nieuwe 'Coppola', met
Matt Damon en Danny DeVïto).
Starship Troopers kreeg opnieuw
53 procent terugval in opbrengst
te verduren en bungelt nu op een
zevende plek, met Amerikaanse
revenuen van ruim 47 miljoen
dollar tot nu toe. Daarmee is voor
de Nederlandse Hollywoodregis-
seur de buit al binnen. Voor dit ty
pe films geldt tegenwoordig als
vuistregel dat de inkomsten op de
Amerikaanse markt in de rest van
de wereld worden verdubbeld.
Wereldwijd ?a! de teller vermoe
delijk in de buurt van de 110 mil
joen blijven hangen. Dat zou bete
kenen dat de productiekosten
worden terugverdiend en er een
nettowinst mogelijk is van een
miljoen of tien. Staiship Troopers
wordt in januari in Nederland uit
gebracht
Burt Reynolds (tegenwoordig
zonder snor) is la Travolta
toch Ineens weer boven Jan.
Foto Reuters
In de laatste maand van het jaar is
het dnngen m de Amerikaanse
bioscopen. Allereerst dienen zich
in de superfilms aan die gedacht
aren om tijdens de feestdagen
superwinsten te maken. Naast de
nieuwe James Bondfilm 'Tomor
row Never Dies' zyn de grote ti
tels van december: 'Titanic' (van
James Cameron), 'Amistad' (van
Steven Spielberg), 'Kundun' (van
Martin Scorsese) en 'The Post
man' (van en met Kevin Costner).
De decemberfilm waar iedereen
in de busmess hevig naar uit kijkt
is 'Jackie Brown'; dneeneenhalf
jaar na 'Pulp Fiction' eindelijk
een nieuwe 'Tarantino'.
In Hollywood is Burt Reynolds de
acteur die met het meeste genoe
gen zal terugkijken op het jaar
1997. Twaalf maanden geleden zat
deze uit de gratie geraakte acteur
(20 jaar terug was hij een super
ster) tot aan zijn nek in de schul
den ten bedrage van 10 miljoen
dollar. Uiteindelijk werd hij bank
roet verklaard. Uit pure armoede
liet hij zich strikken voor een rol
in de low budget-productie 'Boo
gie Nights' (geregisseerd door de
onbekende Paul Thomas Ander
son), waarin hij de rol speelt van
een regisseur van pornofilmpjes.
'Boogie Nights' is uitgepakt als
een opmerkelijk geestige en voor
Amerikaanse begrippen zeer ge
waagde satire waarmee ui zeven
weken tijd 20 miljoen dollar is ver
diend.
De film heeft al een enorme cult-
status gekregen en begint m Eu
ropese festivals op te duiken, zo
als twee weken geleden in Thes
saloniki waar het een van de
meest gewaardeerde films van
het hele programma werd. Vooral
de ironie die Burt Reynolds mee
geeft aan zijn rol, maakt dat Boo
gie Nights slaagt waar op een ver
want thema The People vs. Larry
Flint' het bij het publiek liet afwe
ten. 'Boogie Night' lijkt voor Rey
nolds te doen wat 'Pulp Fiction1
deed voor Travolta. Ineens heeft
Burt de rollen weer voor het uit
zoeken.
Een trend voor de laatste jaren
van het huidige millennium: ko
medies in de stijl van de jaren vijf
tig en zestig. De Britse succesko
medies 'Brassed Off en 'The Full
Monty' zien er eigenlijk al uit als
of ze 35 jaar geleden werden ge
maakt, maar in Amerika slaat
men nu werkelijk aan het rccy
clen. 'The Court Jester', een van
de befaamdste komedies van
Danny Kaye, krygt een nieuwe
versie met in de hoofdrol Mike
Myers. Nadat de Jerry Lewis-klas-
sieker The Nutly Professor' meer
dikjes dan dunnetjes, maar in elk
geval zeer lucratief, werd overge
daan met Eddie Murphy in de
hoofdrol, wordt er gevochten om
een hele reeks andere Lewis-ti-
tels. 'The Errand Boy' was al ver
kocht aan maatschappij Touchs
tone (onderdeel van het Disney-
imperium) en onlangs wist. MGM
beslag te leggen op de remake
rechten van The Bellboy, de
klucht waarmee Jerry Lewis in
1960 debuteerde als regisseur.
Van de Chinese regisseurs die
zich recentelijk in de westerse ci
nema aanzien hebben verworven,
is Ang Lee degene met klaarblij
kelijk het meeste culturele inle
vingsvermogen. Driejaar geleden
bewees hy met de Jane Austen-
verfilming 'Sense And Sensibili
ty' dat hij een evocatie van het vo
rige eeuwse Engeland net zo over
tuigend op het doek kon zetten als
we gewend waren van een specia
list als James Ivoiy. In Nederland
wachten we nog op 'The Ice
Storm' waarmee Lee dit jaar in
Cannes succes had. Die film le
vert een nauwgezette studie over
de deprimerende effecten van de
seksuele revolutie op de moraal
van de Amerikaanse middenklas
se in de jaren zeventig, Thans
maakt Ang Lee voorbereidingen
voor een heuse western. De titel
wordt 'To Live On' en hoofdrollen
zijn vastgelegd voor Skeet Ulrich,
Tobey Maguire en zangeres Je
wel.
Rotterdam - De song doet de Britse
critici mymeren over 'Hey Jude'
en de videoclip is al vergeleken
met 'Yellow Submarine': in haar
nieuwe single 'All Around The
World' gaat Oasis helemaal op de
Beatlestoer. Clipzender MTV
heeft vandaag de primeur van de
video. Twee dagen later zendt het
zelfde station ook een concert uit
dat de succesvolle Bntpopband in
thuishaven Manchester geeft. De
single-cd verschijnt op 12 januari.
'All Around The World' staat op
het album 'Be Here Now1, dat bij
het uitkomen in augustus alle
Britse verkooprecords deed sneu
velen. In vier dagen tijd vlogen er
meer dan een miljoen exemplaren
van het schijfje over de toonbank.
In Nederland was 'Be Here Now1
al bij uitlevering goud (50.000 be
stellingen). Daarna zijn er nog
zo'n 25.000 stuks verkocht. Vol
gens de Nederlandse vertegen
woordiging van platenlabel Epic
Records spoort dat aardig met de
verwachtingen.
Oasis speelt overigens behalve bij
The Beatles ook wel eens bij ande
ren leentjebuur. Voorman Noel
Gallagher biechtte onlangs zon
der blikken of blozen op dat hij in
de hitnummers 'Don't Look Back
In Anger' en 'Stand By Me' regel
recht de gitaarloopjes uit David
Bowie's 'All The Young Dudes
heeft nageaapt.
Rotterdam - In het Bibliotheek
theater zyn gisteravond de Dunya
Poézieprijzen 1997 uitgereikt De
selectiecommissie maakte dit jaar
een keuze uit het recordaantal
van 267 inzendingen, onder wie 78
dichters die niet m Nederland ge
boren zijn. De uitverkorenen zyn
Marwan Ali (Syne), Chalaan Cha-
rif (Irak), Ria van Amelsfoort (Ne
derland), Mehmet £etin (Turkije),
'Joz Knoop (Nederland), Sylvia
Hubers (Nederland), Hrvoje Sen-
da (Pero) (Centraal-Bosnie) en
Harry Provoost (Nederland).
De vierkoppige jury van de
Dunya Poëzieprijzen 1997 stond
onder voorzitterschap van schrij
ver-dichter Jan Eijkelboom. Uit
het juryrapport blijkt dat de leden
content zijn met het hoge niveau
van de inzendingen.
7 -
in de uitleen. Met de hernieuwde
belangstelling voor gedroogde ba
nanenschillen, paddo's en andere
psehyehedehea zal het werk van
Leduc ook de jongste generatie
aanspreken. Want de geestverrui
mende middelen waren onmis
kenbaar een bron van inspiratie
of op zyn minst een hulpmiddel
om zyn nfectionistische teke
ningen te vervaardigen. Hel ken
merk daarvan is een particuliere,
buitennissige symboliek er. een
iconografie van maskers, spie
gels, schoenen, laarzen en sex
symbolen, met veel gedaantewis
selingen tussen clowns, saters,
nimfen en pin-ups
Grimmig vervolg
In de vToege jaren zeventig was
Leendert Leduc een jonge kun
stenaar, die het byna had ge
maakt Het succes lag als het ware
om de hoek. Maar het liep anders.
De romantiek van de flower po
wer. die in de jaren zestig de jon
gerencultuur in zyn greep had,
kreeg m de jaren zeventig voor
velen een gnmmig vervolg De
vrolyke bloemen, symbool van
kracht en optimisme, verwelkten
in de nacht van de zwarte roman
tiek, het domein van hel verval en
de dood.
De middelen die de geest hadden
moeten verruimen, brachten
slechts chemische reacties m de
hersenen teweeg, die haaks op de
werkelijkheid stonden Met name
de eerste helft van de jaren zeven
tig was een periode waann alles
mocht en kon. Maar ook een tyd
waarin alles móest. Talent voor te
kenen of voor wat dan ook was
niet genoeg om m de krankzinni
ge wereld van 'de sien' voor vol te
worden aangezien. Je moest ook
nog gek of op z'n minst tceirdzyn.
Op een nachtelyke wandeling m
juli 1976 sloeg Leendert Leduc
een winkelruit in, nam een speel*
goedohfantje mee. werd opgepakt
en in de cel van een politiebureau
gestopt. Naar zyn waarschuwing
dat hy claustrofobisch was aange
legd, werd door de dienstdoende
agent met geluisterd. Hij stierf, 32
jaar oud. Hy had zich aan zijn spij
kerbroek m een politiecel aan het
Haagse Veer verhangen.
Door Yvette Benningshof
Rotterdam Vele, vele malen
bedankte Martin Buitenhuis,
frontman van het populaire Van
Dik Hout, gisteravond het afge
laden Nighttown. De Neder
landstalige rockband uit Den
Helder had •Rotterdam' bijna
twee uur lang volledig op haar
hand gehad en daar ook dank
baar gebruik van gemaakt
Vooral de nieuwe nummers van
de recente verrassing Kopstoot
- van een vlinder', het derde al
bum in drie jaar tijd van het
Noord—Hollandse kwintet,
zorgden voor enige afwisseling
in de vertrouwde rock- en blues
schema's waar Van Dik Hout tot
voor kort in grossierde, De lek
ker in het gehoor liggende gi
taarmelodieën van de 'snaren-
beulen' Sandro Assorgia en Da
ve Rensmaag werkten bijna ver
slavend. Dit tweetal plus bassist
Beryamin Kribben en drummer
Louis de Wit begeleidden de
goudeerlijke teksten van de
blonde blikvanger, als waren het
gezongen gedichten die 'slechts'
moeten worden voorzien van
een muzikale achtergrond.
Dit vól niet zeggen dat het een
ingehouden bedoening was. In-
tegendeeL De frisse midtwinti-
gers lieten hun ware Nederland
se hart rocken en rollen. De ver
tolking van de doorbraakhit (en
nog steeds grootste singlesuc
ces) 'Stil in mij' riep aan het eind
van de rit zelfs even een onver
valste stadionsfeer op. Alle pak
weg elfhonderd kelen zongen
uit volle borst mee. Het in leef
tijd sterk uiteenlopende pu
bliek, toch al goed op de hoogte
van Buitenhuis' tekstvondsten,
maakte het feest daarbij com
pleet door meegebrachte sterre
tjes aan te steken dan wel de
lust tot 'stagediven' bot te vie
ren, voorzover dat werd toegela
ten.
Het aanhoudende succes van
Van Dik Hout is het (zoveelste)
bewijs dat het 'moerstalige' pop-
lied vtéer vólopleèft etibévfeëegt
Dat terwijl er naast talent zeker
ook een flinke dosis lef voor no
dig is om de 'stroeve' Nederland
se taal in een pakkende muzika
le vorm te gieten. Met de melan
cholieke dichter Buitenhuis als
ideeënrijke kopman is deze
band er eentje om trots op te
zijn. Zolangzyn romantische ge
voelens hem blijven inspireren,
zal Van Dik Hout ontgetwijfeld
goeie nummers blijven produce
ren en haar intussen solide posi
tie in het vaderlandse clubcir
cuit behouden. Vandaar ook dat
Nighttown blij is Buitenhuis en
de zijnen opnieuw voor een
'avondje Rotterdam' te hebben
kunnen boeken; op donderdag
28 mei zijn ze er weer.
Van Dik Hout in Nighttown,
bijgewoond donderdagavond
(uitverkocht)
artiest
Nancy Works
On Payday
album
'Working For
Curio City'
label
Cnsis Records
d u u
53:46 min.
De stem van Alex Siegers, de zanger van Nancy Works On Payday, leent
zich bij uitstuk voor muziek die onvoorspelbare richtingen inslaat. Als
frontman van dit Nijmeegse funkpop-gezelschap bewijst hij wederom
een van de 'lenigste' vocalisten van Nederland te zyn. In de veertien
nummers op deze derde cd geeft hij blijk een breed scala aan zangstijlen
perfect te beheersen. Soms zingt hij slaperig a la Robbie Robertson ('A
world ruled by apes'), dan weer rauw en hiphoppend (Can't live without
your love') en een groot gebied er tussenin. De muziek is veelal licht
zweverig en kabbelend, maar altijd van fraaie melodiewendingen voor
zien.
In het funk/pop/rock-genre heeft NWOP een bescheiden naam opge
bouwd, maar nu is het tijd deeultstatus af te schudden. Het materiaal op
dit album geeft daar alle aanleiding toe. De variatie en het instrumenta
le vernuft is groot. Alle reaen dus om benieuwd te zyn naar het gelegen-
heidsverbond dat Siegers komende dinsdag aangaat met het Conserva
torium Rock Ensemble. In de WP-zaal van het Rotterdams Conservato
rium begeleidt het ensemble Siegers. Daar zullen de Rotterdammers op
basis van het ingenieuze muzikale aanbod op deze cd de handen vol aan
hebben. Dezelfde avond staat het ense~ 4e ook nog good old Kaz Lux
terzijde.
JoopBreedveld