29 Niet-schrijverVan Exel verbaast met 'Sneue eikels' w 'Ik houd van snelle zinnen Bibliofiele uitgave lesbische sonnetten Vita Sackville-West Roman met de kracht van 'n journalistieke documentaire NIEUWE BOEKEN afgetapt |35Swft*iiiSWS aimHBasaaff ami ~39SH9BMRSËE- 38K? hmefiWissfö. Rotterdams Dagblad i Vrfidag 19 december 1997 Gert-Jan van Exel ts allesbehalve een sehnjver-van- buis-uit. Opstellen op de middelbare school, in zijn geval het toenmalige College Noetsele tn Nijverdal, waren een regelrechte ramp. „Eén keer had ikeen negen. Dat vvastoen ikeen kinderboekje had overgeschreven. Weet de leraar nog steeds met" Maarnu schreef htj het snelste boek van 1997. Door Theo Hakkert „Ik vind het leuk om snel te schrij ven," zegt Gert Jan van Exel (31), een van de zes kinderen uit een Nlj- verdals dierenartsengezin.Ik houd ook van snelle zinnen. Ik wil dat er tempo in zit Ik heb geen in steek dat ik literatuur wil schrijven." Maar mooi dat hij zojuist debuteerde bij< een zeer literaire uitgeverij; De Be zige Bij, hoofdstedelijk uitgevers huis van stand en met zulke presti gieuze schrijvers in het fonds als Harry Mulisch, Hugo Claus, wijlen W.F. Hermans, maar ook Leen de Winter en Jan Wolkers. En wat merkt Van Exel in zijn de buutroman op? Hij schrijft en pas sant; 'Zo heb je ook van die kwaad aardige gezwellen die beweren dat ze werden geroepen tot het schrij verschap, en dan zo'n zwaarmoedi ge grijns erbij.' „Ja, dat heb ikzelf niet," reageert liij lachend als deze passage wordt voorgelezen. „Ik vond d at ik daar in derdaad een zin aan moest wijden. Je komizein het circuit tegen: men sen die vinden dat ze echt schrijver zijn. Nou, als je wat te schrijven hebt, schrijf dan. Maar koketteer er niet zo mee. Ik' heb niet zo veel op met de literatuurwereld, Niet zozeer dat ik niet van literatuur houd - er zijn zulke -*ooieboeken geschreven maar ik .bud niet zo van dat ge zeik, van die incrowd." Van Exel is in alle opzichten een fris geluid in de letteren. 'Sneue eikels' is een zedenschets over een groep studenten eindjaren tachtig, gepor tretteerd in Amsterdam en even in Groningen, De studenten hanteren bepaalde codes, een bepaalde ma nier van omgaan met elkaar en zijn gek op vrouwen, auto's en drank. Wat ze doen met het begrip vriend schap, wanneer er sprake is van sterk conformistisch groepsgedrag, daarover gaat het boek. Gert-Jan van Exel: „Ut wilde het schrijven voor een jong publiek. Aan de andere knnt heb ik er ook een onderlaag ingebouwd. Wat me opvalt is dat veel mensen die laag met één keer lezen niet zien. Ze zien niet waar de verwijzingen beginnen en waar de humor een ander tintje krijgt" Het voorval aan het slot is wrang, maar komt voor wie goed op de voortekenen heeft gelet niet ge heel onverwacht. Verrassing Nooit serieus aan schrijven gedacht, hoe begin je dan aan zo'n roman? „Ik ben gewoon achter de computer gaan zitten en gaan schrijven. Na vijftien bladzijden heb ik het opge stuurd naar een paar uitgeverijen- jan van Exel: 'Ik heb niet zo veel op met het literai re wereld je. Die In crowd, dat gezeik, dat gekokke teer, en dan nog zo n zwaar grijns er bij.' rotoopo Kijken of ze er iets in zagen." Hij krerf prompt twee aanbiedingen, en; oos voor De Bezige Bij. „Maar myn methode van werken bleef hetzelfde. Hét hek- boek is as- sociatief tot stand gekomen. Het verhaal was voor mij ook een verras- I sing, inclusief de ailc '.Het schreef er zichzelf naar U Het was elke dag weer afwachten wat er met die kerels gebeurde. En gewoon blijven schrijven, De eerste barrière is blad zijde tien. Dat is een magische grens, heb ik later van collega's ge hoord. Kom je daar overheen en je vindt het nog steeds leuk, dan heb je kans dat jebladzyde vijftig haalt. Na bladzijde vijftig moetje het interes sant kunnen houden. Je moet blij ven ontwikkelen en naar een hoog tepunt werken. Zo is het gegaan." Knap aan 'Sneue eikels' is dat de hu mor, de vaart en de flitsende dialo gen zo goed gedoseerd zijn. Nergens zakt het boek in; nergens ook wordt het te leuk, een reeel gevaar bij een boek als dit. „Je probeert de snel heid erin te houden en dat doe je door het komisch te houden. Je wilt de aandacht van de lezer. Elke blad zijde moest interessant zijn. Het moest een boek zijn dat je in één keer uit wilde lezen. Er zijn ook wel dingen uitgegaan. Te gekruid, te veel grappen, zodat je moe werd. Ik heb geprobeerd het zo te doseren dat het nog wel gekruid is, maar dat je het aan kunt als lezer." Nu wil het toeval dat 'Sneue eikels' precies in de week werd gepresen teerd waann het literaire tijdschrift Zoetermeer werd opgeheven. Van Exel publiceerde een deel van zfin roman tevoren in dit tijdschrift, dat bekend werd als spreekbuis van de Generatie Nix en van schrijvers als Arnon Grunberg, Rob Erkelens, Jo ris Moens en Ronald Giphart. Schrijvers ook die, net als Van Exel, over jongeren en hun interesse in seks en drank hebben geschreven. Bang voor de zoveelste Giphart-na- volger uitgemaakt te worden is Van Exel niet. „Er is een wezenlijk ver schil met Giphart: in mijn boek zit een soort onderstroom. Aan de op pervlakte lijkt het zielloos, maar er zitten stiekem dingen onder die er op heel subtiele wijze doorheen ge weven zijn. Als je het met vooringe nomenheid leest als 'weer zo'n boek je', zie je dat over het hoofd. Maar dat ze de link met Giphart leggen, dat snap ik wel." Plannen voor een tweede boek, of een 'Sneue eikels IT - het eind is daarvoor open genoeg - heeft Van Exel niet. Een motto wel; „Ik wil al leen maar die dingen doen waarbij ik niet op de klok hoef te kijken cf J (2) Ite grot (3) Zwanso «cttetbo HellaHaasse Het zit op de bank bet zapt Y.Kroonenberg J {7} Het (efctteatar Lulu Wang (-5 De tweeling Tessa de Loc i§gjü«iftaiKÉ npiMfni IhhUIhmIw I (1) Ik beo slank want IK eet Michel Montignac (6) Montignac stap \oet stap RtaTummers I (5) Bunfcaföouwefs Jan fbudrane (4) De vergankelijkheid Midas Dekkers I J (-) Slank en snel fast cuisine Rsa Tunwners DoorRenee de Borst 'Hy schoof de gordijnen dicht In het stikkedonker tegen het balletje slaan. Alleen op het gehoor afgaan. Aan de klap van de bat horen met hoeveel effect de bal eraan komt Wanneer je tsjoek hoort, raakt het rubber de bal nauwelijks en kun je veel effect verwachten, Hoor je plok, dan komt het balletje recht op je af.' Zoals tafeltenniskampioen Riki M 'ïena zijn ballen effect geeft, zo doet schrijver Jan Brokken dat met woorden. Zijn nieuwste roman 'De droevige kampioen' doet zowel 'tsjoek' als 'plok'. Heï is zo'n boek dat je naar de strot grijpt. Het ver haal is gauw verteld: hoofdpersoon Riki Marehena is in zijn j eugd getui ge van een traumatische gebeurte nis, stort zich obsessief op de tafel- tennissport, wordt kampioen en dus populair, invloedrijk en stinkend ryk op zijn eiland Curasao, steekt zijn sportwinkel in de hens, belandt door zijn eigen eerlijkheid in de ge vangenis, komt daar in aanraking met filosofie en drugs, en slijt daar na zijn dagen als zwerver en junk. Brokken gebruikt dit gegeven als kapstok voor een buitengewoon spannend en boeiend boek. Uitmun tend geschreven en vormtechnisch een hoogstandje. Het heeft nog het meest weg van een met journalistie ke precisie geschreven scenario voor een documentaire. Maar je hoeft de uiteindelijke film niet te zien; die speelt zich, terwijl je zit te lezen, in alle geuren en kleuren voor je geestesoog af. Sterker nog: het lijkt erop alsof je zelf de camera bent die alles registreert. Verteller Heel knap schakelt oud-journalist Brokken zichzelf als verteller uit Het boek kent meerdere ik-figuren die ieder in eigen hoofdstukken hun licht laten schijnen op riet leven van de hoofdpersoon. Riki Marehena is zelf ook een van de vertellers, niet alleen zijn eigen verhaal van binnenuit vertelt, maar ook op zijn beurt de andere vertellers be schrijft. Ook die anderen bijvoor beeld zijn broers Len en Ferry, zün oom Tonio Lzama Lima, zijn spm*- vrienden Mike Kirindongo, Fichi El- lis en Margot Pietersz, zijn coach Diane d'OHvieira en het meisje Mumu Beaujon brengen Riki tot leven maar ook elkaar en zichzelf. Brokken is een soort alwetende luis teraar, die een enkele keer op magi strale wijze met een kleine correctie in het verhaal inbreekt Inderdaad als een journalist die zijn 'onder werp' op een kleine dwaling betrapt. Waarna die weer rustig verder kan vertellen en de schrijver weer luiste raar wordt. Maar er is veel meer dat dit boek zo voortreffelijk maakt. De lezer maakt of hij wil of niet en passant kennis met heel wat ins en outs van tafel tennis, door Riki in zijn teloorgang gedegradeerd tot pingpong. Dan is er de filosofieeen belangrijke lijn in het verhaal wordt gevormd door het gedachtegoed van de filosofen Zarathoestra en Nietzsche en de beschrijving van het junkiebeslaan. Met rake beschrijvingen en sfeer beelden neemt Brokken de lezer mee naar het Curasao van ruwweg de afgelopen veertig jaar. Je voelt c hitte, je ruikt de stank, wordt gegr pen door de angst voor misdaad en ellende en bent ook nog eens oogge tuige van de opstand van de 30ste mei 1369. De thematiek die overal onder ligt maar nergens expliciet of te nadruk kelijk aan de orde komt, is die van tegenstellingen: goed en kwaad, oost en west, vies en schoon, winnen en verliezen, waarheid en leugen, zwart en blank, bemoeizucht en on verschilligheid. Brokken weet dat alles aaneen te vlechten tot een boek waarin alles klopt. Jan Brokken. De droevige kampi oen. 359 blz, Uitg. Atlas, 39,90. In het nieuwe boek van Jan Brok ken vechten de filosofie van Nletsche er rauwe werkelijk heid van het junkieleven met el kaar om de aandacht. Archieffoto Gees Kuiper/Rotterdams Dagblad Twee jaar geleden ontdekten Chawwa Wijnberg en Marianne Gossije uit Kockengen een aantal zeer geheime liefdesgedichten van de wereldberoemde Engelse schrijfster Vita Sackville-West Ze vroegen en kregen toestemming voor een Nederlandse vertaling die nu in een bibliofiele uitgave is ver schenen. Door Inge van den Blink Heftig, romantisch en gekweld zijn de sonnetten die de beroemde schrijfster Vita Sackville-West maakte voor haar verborgen gehou den minnares Mary Campbell. Nu, zeventig jaar nadat Vita haar ge mote Li versvorm luchtte, zijn de gedichten gepubliceerd, in het Ne derlands. De eerste 25 exemplaren van de bundel bevatten een velletje handgeschept papier, waarin een gebruikte enveloppe van Vita en een stukje stof van haar trouwboek- je zijn verwerkt. Voemare geschie denis. Twee jaar geleden kwamen Marian ne Gossye en Chawwa Wijnberg, sinds de gezamenlijke vertalingniet alleen privé maai ook professioneel partners, op het spoor van de son netten. Marianne vertaalde inder tijd Victoria Glendinnings biografie van Vita Sackville-West, die leefde van 1892 tot 1962. Drie van de sonnetten zijn eerder gepubliceerd, de rest mocht niet openbaar worden. Zelfs Vita's echt genoot Harold Nicholson mocht ze niet lezen. Zij vond de sonnetten 'too back-stairs'; haar codewoord voor homoseksueel. Toch was het echtpaar, zeer hecht bevriend, volle dig op de hoogte van eikaars eroti sche voorkeur voor het eigen ge slacht. Ze lieten elkaar vrij, op zeke re voorwaarden. Het is allemaal te lezen in 'Portrait of a Marriage', het boek dat Nigel Nicholson over zijn ouders schreef. Twee jaar geleden trokken Marian ne Gossije (vertaalster) en Chawwa Wijnberg (dichteres en beeldend kunstenares) de stoute schoenen aan. Ze benaderden Nigel Nichol son, maakten een afspraak met hem en vertrokken naar het legendari sche landgoed Sissinghurst in Kent Daar zijn de beroemde tuinen van Harold en Vita nog steeds te zien. Het was een gok. De cultus rond de Bloomsbury group, de schrijvers rond Virginia Woolf en baar minna res Sackville-West, is in Engeland nog lang niet uitgedoofd. „Er is een fanatieke groep die rich bezighoudt met iedere punt en komma éde Vir ginia Woolf geschreven heeft." De kans was dus groot dat iemand al op de loop zou zijn gegaan met de sonnetten. Bovendien was de Ne derlandse onderzoekster Patty Brai<dhorst indertijd op Sis singhurst de nalatenschap van Vita Sackville-West aan het inventarise ren. De vraag was of zij inmenging op prijs zou stellen. Dat viel geluk kig mee. Brandhorst wist de sonnet ten in een kwartier te voorschijn te toveren. En ze had er geen bezwaar tegen dat Marianne en Chawwa de reeks gingen uitgeven. Buit binnen, missie. Bitterheid Marianne; „Heel frappant is, als je de handschriften ziet, is dat de eer ste elf sonnetten in één nacht schreven zijn. In één ruk, zonder doorhalingen." Het gemis en de frustratie van Sackville-West moe ten groot geweest zijn. Haar relatie met Woolf liep in die tijd op zijn eind. 'Gebonden emotie' noemt Gos sije deze liefdespoëzie. Het was allemaal 'very, very compli cated'. Vita, toen al een vooraan staande literaire persoonlijkheid, was goed bevriend met de man van haar minnares. Roy Campbell, een straatarme dichter, was met Maiy en hun twee kinderen uit Zuid-Afi- ka gekomen 7 e kregen onderdak van de Nicho. et zogeheten 'Babies' Cottag- huisje waar Nigel en zijn broer sliepen als ze vrij waren van kostschool. Contrast „Upper-upper-upperciass," noemt Wijnberg het milieu van Vita en Ha rold. De grote seksuele vrijheid bin nenskamers stond in enorm con trast met wat de buitenwereld daar van mocht weten. Deze geheimhou ding, het feit vooral dat zij niet open lijk kon pronken met haar mooie. hartstochtelijke minnares, frus treerde Vita enorm. 'Mine is the bitterness, and his the pride' weeklaagt ze in de laatste re gels van het eerste sonnet: zij krijgt de bitterheid, Roy de trots. Op ande re plaatsen richt haar woede rich te gen de geliefde. Ze vergelijkt Mary, die sonnetten over zichzelf tussen Roy en Vita heen en weer bracht, met een 'scurrying mouse' (een rap pe muis). 'Jij bent de bijl die onze vriendschap splijt', verwijt ze haar. Vita ziet zichzelf als man, Mary als een fidele, zwakke vrouw. Een tijd gebonden minachting voor de eigen sekse. Hartstochtelijk tos Vita in al les. Een machtige, invloedrijke da me, waar de ene na de andere vrouw voor viel. Marianne Gossfie: „Ken nelijk straalde ze dat uit" Ze laat Vi ta's stem op een bandje horen: zeld zaam bekakt. Vita Sackville-West, Love Son nets. Eikeldoorpers, Apeldoorn. Handgemaakt, met twee prenten. Prijs ƒ15,00, oplage 150 stuks. De exemplaren met een stukje Vita- papier kosten f.95,00. niet de behoefte heb op de klok te kijken." Eerst een maand vakantie en dan weer werken. Hij heeft een tekstbureau waarvoor hij onder meer reisgidsen van de ANWB ver zorgt en hy werkt bij de Stichting Schrijven. Toiletdeur Een ander ijzer in het vuur heet 'De tijd drinkt'. Dat is de naam van de Nederlandstalige popband waarin hij toetsenist is en zijn broer zanger. Zijn broer studeert diergeneeskun de, maar wil eigenlijk zanger wor den. Volgend jaar een cd, dacht hy zo. „En anders kan ik altijd nog een boek over de band schry ven." De titel voor zijn boek zag hij op oog hoogte voor zich op een toiletdeur op de Vrye Universiteit. „Daar zat ik een keertje. Er stond een stomme opmerking op de deur. Met een pijl tje er naar toe had iemand als com mentaar daarbij geschreven: Sneue eikels, Prachtige titel, die precies de studenten in mijn boek typeert. 2e hebben zo'n beperkte kyk op vrou wen en alles, het zyn gewoon sneue eikels." Het boek is zo komisch datje je af vraagt of hij ook talent voor cabaret zou hebben „Cabaret heeft ook te - maken met podiumpresentatie en daar ben ik niet goed in. Wat dat be- - treft ben ik eerder de broer van Her- man Finkers." De eerste achttien jaar van zijn le ven bracht hij door in Nfiverdal. „Een prachtig dorp. Ik ben er gebo ren en getogen. Daarna was het ook heel leuk om in de anonimiteit van de stad te wonen. Ik ben verliefd ge worden op Amsterdam en wü er nooit meer weg." Zijn ouders wonen nog in Nfiverdal en dus komt hfi er geregeld. „Wat ik in Amsterdam met name mis is de natuur rond Nfiverdal. Het dorp zelf is architectonisch gezien één van de grootste misbaksels van de buurt, maar dat heeft ook te maken met de opbouw van de textielindustrie. Ten Cate moest als een gek arbeiderswo ningen gaan bouwen. Hellendoom is natuurlijk veel mooier met die ou de stadskern, veel pittoresker. De omgeving daar, de mensen en de mentaliteit mocht ik altfid -heel graag." Gert-Jan yan Exel: Sneue eikels. Roman, 170 blz., ƒ29,90, uitg. De Bezige Bij, s ,s!, J. A. DEELDER: 'Het lot van de een hoorn'. De Bezige Bfi, 25,00. Nieuwe poëzie. Diverse gedichten hebben oude, mythische thema's: Odysseus, de eenhoorn, Stonehen- ge, Pompei etc. MARTEN TOONDER: 'De verza melde poëmen'. De Be2ige Bij., ƒ39,50. Gedichten van Querulfin Xaverius Markies de Canteclaer van Bame- veldt. Een bundeling van 'Hane- zang' en Vleugeljaren', vermeer- derd met enkele verfijnde jeugd- r werken. „Zijn werk herinnert aan— het onbedorven platteland van del,, vroege Vestdijk," schrijft Martin j; van Amerongen achterin over deze^ verheven schepping van Marten Toonder. PO BRONS0N: 'De eerste miljoe nen zijn altijd het zwaarst'. De Ar beiderspers, 39,90; Na zijn debuutroman 'De poenja- gers', een satire op de handel in aan delen in Wall Street, brengt Bronson nu een behandeling van de compu- terbusiness. SONY LABOU TANSI: 'Het einde der dingen'. Van Gennep/Novib,.- ƒ29,90. Een onschuldige kus heeft in deze roman van de bekende Kongolese auteur grote gevolgen. Degene die hem heeft ontvangen wordt wanho pig verliefd op de persoon die hem heeft gegeven. Zoals zo vaak bij de ze schrijver een hilarisch beeld van een samenleving, waarin traditie en moderniteit om voorrang strijden. VICTOR DAVIS: 'Schimmenspel'. Het Spectrum., 34,90. Moordaanslagen en verraad in het zonovergoten en door fimsterrem overstroomde Cannes. Iemand die daarover iets te weten wil komen merkt plotseling dat zijn vrouw en kinderen gevaar lopen. LEAH RUTH ROEINSON: 'Dodelij ke dosis'. Het Spectrum, 29,90. Heeft haar vriendin werkelijk zelf moord gepleegd? Dokter Evelyn Sutcliffe ontdekt vreemde details. Al spoedig heeft iemand het ook op hSar leven voorzien. WAAR UGT POOT?'. Samenstel ling: Hans Heesen, Hany Jansen en Ed Schilders. De Prom, 34,90. Gegevens over de dood en laatste rustplaats van 570 Nederlandse en "Vlaamse schrijvers vanaf de 12de eeuw tot heden, inclusief in memo- riams, lijkdichten en adressen van sterfhuizen, monumenten of ge denkstenen. Tevens te gebruiken als reisgids.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1997 | | pagina 6