Tb*
I!
Een Naardense
formule voor
Schiedam
Natuurschilder legt karakter van dieren vast in schilderij
Twintigste
Eénakter-
festiva!
in één klap
uitverkocht
flgenda
'Economische
aanjager' Des
Bouvrie heeft
middenstand
vestingstad
opgekrikt
Verdachten
steekpartij
langer vast
Rotterdams Dagblad
- vr%.
Zaterdag 7 februari 1998
Schiedam Centrum en Naarden Vestinghebben schijnbaar geen over
eenkomsten. Schijnbaar, want de twee delen wel degelijk het een en
ander. De warme belangstelling van designmeester Jan des Bouvrie
bijvoorbeeld. Hij wil de Schiedamse Korenbeurs en de bibliotheek-
ruimte aan de lange Haven omtoveren tot een meubelmekka. Zoals
hij al eerder heeft gedaan in Naarden. De Schiedamse winkeliers zien
debekende Nederlander graag komen. Zijn komst zal duizenden men
sen naar de binnenstad lokken, zo verwacht de lokale middenstand.
In het Des Bouvriefiliaal wordt de economische motor gezien die het
kwakkelend winkelbestand in de Sehiedamse binnenstad naar een
hoger plan zal tillen.
De praktijk in Naarden lijkt dit te bevestigen. Zes jaar geleden stond
de vestingsplaatsopbetpunt waar Schiedam nu staat, compleet met
alle twijfels, verwachtingen en malaise. Maar in Naarden hoor je ze
niet meer klagen. Integendeel. Voor Schiedam ligt ook zo'n gouden
toekomst in het verschiet, zo verwachten de inwoners van de ves
tingsplaats. Als hij in Schiedam dezelfde formule toepast, zitten ze
daar gebeiteld."
Door Edwin Comelisse
MaardenTussen de Schiedamse
grachtengordel en de Naardense
vestingmuren ligt zo'n negentig
kilometer en een wereld van ver
schil. De vestingsstad iaat zich
dan ook niet gemakkelijk verge
lijken met de brandersstad. Beide
hebben een compact historisch
centrum. Maar verder lyken de
overeenkomsten niet te gaan.
Sinds kort is er toch eentje bijge
komen: zowel Naarden als Schie
dam kan zich verheugen in de
warme belangstelling van design-
grootmeester Jan des Bouvne. De
koning van de naturel tinten wil
uitbreiden en
heelt daarby
zijn oog laten
vallen op Schie
dam. Aan de
Lange Haven
wil hij de for
mule toe gaan
passen die hem
in Naarden Ves
ting geen wind
eieren heeft ge
legd.
De belangstel
ling van de be
kende ontwer
per voor Naar
den gaat zes jaar terug. In 1992
vestigde Des Bouvrie zich in het
Arsenaal. Overigens niet als eige
naar, want het Araenaal is overge
daan met een erfpachtcontract,
Een constructie die er voor zorgt
dat de gemeente nu nog steeds
genoeg zeggenschap houdt over
het uit 1688 daterende gebouw.
*„Het gaat hier tenslotte om een
monument en daar kan je niet
voorzichtig genoeg mee zijn,"
zegt H. Wassmk, wethouder eco
nomische zaken en financiën.
„De gemeente werd in 1990 eige
naar van het Arsenaal toen Defen
sie vertrok uit Naarden en het ge
bouw van de hand deed. We heb
ben vervolgens gekeken of we het
konden slijten aan anderen. Dat
duurde even want een belangrij
ke voorwaarde bij de overdracht
was dat het grondig zou worden
gerestaureerd. Vijf mensen toon
den uiteindelijk interesse. Met
Metz en Co. zyn we toen in zee ge
gaan. Maar deze heeft het blijk
baar niet kunnen ontwikkelen
want een jaar later ging het con
tract over naar Jan des Bouvrie,
Hij heeft het grondig gerestau
reerd, een deel van de ruimte zelf
in gebruik genomen en de rest
uitgewinkeld aan anderen."
Des Bouvrie betrok het Arsenaal
op een moment dat het winkelpeil
binnen de vestingmuren zo'n
beetje op het dieptepunt was ge
raakt. De Marktstraat, de hoofd
winkelstraat van de vesting, ken
de een leegloop die het gemeente
bestuur en de ondernemersver
eniging slapeloze nachten bezorg
de. „We kunnen wel zeggen dat de
Marktstraat op sterven na dood
was," zegt weihouder Wassink.
„De ene na de andere winkelier
trok weg. Die mensen konden
niet meer opboksen tegen de gro
te supermarkten buiten de Ves
ting. De winkelruimte die vrij
kwam, kon ook bijna niet meer
worden verhuurd. De Marktstraat
verkommerde."
Uitwinkelen
Het keerpunt werd bereikt in de
periode dat Jan des Bouvrie zijn
intrek nam in het Arsenaal. Na de
restauratie van het historische ge
bouw nam hij zelf een deel van
het pand in gebruik en verhuurde
de resterende ruimte aan ande
ren, Een twintigtal winkels is er
nu te vinden, op een kapper en
een brasserie na, allemaal op het
gebied van woninginrichting.
Bedden, antiek, vloeren, badka
mers, keukens, -alle denkbare
woonaccessoires, het is er alle
maal te koop. Brasserie Fagel en
Hairgallery Sebastian Salon zijn
de enige vreemde eenden in de
bijt.
Hel 'uitwinkelen' van het Arse
naal had ook zijn uitwerking op
de Marktstraat. Door de groeien
de stroom bezoekers die afkwam
op het woonwinkelmekka van
Des Bouvrie werd het vanuit on
dernemers oogpunt steeds lucra
tiever om een winkel te beginnen
in de Marktstraat. De neerwaartse
spiraal leek hiermee doorbroken.
„Lege panden werden opgeknapt
en weer bezet," zegt wethouder
Wassink. De bezettingsgraad
nam na een lange periode van
leegstand toe. Het grote verschil
met de oude situatie was echter
dat er een ander soort winkel
kwam. De bakker en de slager van
vóór de leegstand keerden niet
meer terug. Daarvoor in de plaats
kwamen interieur-aanverwante
winkels."
Ontwerper Jan
des Bouvrie wil
bh de Koren
dam (I) dezelf
deformule
toepassen als
hij zes jaar
eerder heeft
gedaan bij het
Arsenaal (foto
boven) in
Naarden. Een
Schiedam
geen windel e-
ren zal leggen,
zo voorspelt
nen.
Foto Arsenaal: Ton
rla stermans
Gomt de Heus/
Roel Dijkstra
Dat het aanbod ingrijpend is ver
anderd. blijkt uit het onderzoek
naar de detailhandelsstrucluur in
Naarden uit 1997. Het winkelaan
bod in de vesting op het gebied
van de dagelijkse artikelen be
staat welgeteld uit één bakker en
drie speciaalzaken: een tabaks/
wijnhandel, een bloemenzaak en
een winkel met luxe levensmid
delen. Dat is wat weinig als in aan
merking wordt genomen dat er
779 woningen zijn en zo'n vijftien
honderd inwoners. De gemeente
concludeert dan ook in het onder
zoek dat het basispakket aan da
gelijkse voorzieningen niet volle
dig is. „Er ontbreekt een levens
middelenwinkel, een slager en
een groentenboer," valt te lezen
in het onderzoek.
Wethouder Wassink zegt boven
dien dat de gemeente en onderne
mers binnen de Vesting zich be
wust zijn dat de 'monocultuur'
van het winkels in het centrum
kwetsbaar is. Als het slecht gaat
met de meubelbranche raakt dat
meteen de gehele binnenstad. Bij
een recessie kon dat weieens het
einde betekenen van de levendig
heid binnen de vestingmuren.
Formule
De komst van de binnenhuisar
chitect had niet alleen invloed op
het winkelbestand. Ook de prij
zen van de panden werden beïn
vloed. Deze schoten omhoog.
„Een pand dat tijdens de malaise
honderdvijftigduizend gulden
moest opbrengen, is nu zeker drie
ton waard," zegt de wethouder.
„De prijzen zijn de laatste zes jaar
gewoon verdubbeld. Het Arsenaal
is achteraf gezien de economische
motor geweest die het winkelap
paraat in de Vesting heeft aange
jaagd. De straat ziet er goed uit,
lééft weer."
Leo Okhuijsen, onderschrijft de
woorden van de wethouder. De
voorzitter van ondernemersver
eniging Eendracht heeft al jaren
een kapperswinkel binnen de ves
tingmuren en heeft de 'economi
sche motorfunctie' van dichtbij
mee kunnen maken. Hij wil ech
ter aantekenen dat de opbloei niet
alleen de verdienste is van Des
Bouvrie. „Het typische karakter
van het Arsenaal en de Vesting
voegt veel kracht toe aan zijn for
mule," zegt hjj. „Des Bouvrie had
nooit zo groot geworden als hij in
Bussum was blijven zitten. 2o'n
historische stad als Naarden doet
natuurlijk wel wat voor je winkel.
Je gaat als consument niet zo
maar naar de eerste de beste meu
belboulevard maar naai een oude
stad met eeuwen aan historie. Dat
heeft een soort exclusieve uitstra
ling waarvoor veel mensen gevoe
lig zijn.. Wat ik heb gehoord over
Schiedam, schijnt het daar een
beetje hetzelfde recept te zijn. Als
Des Bouvrie zijn formule daar op
dezelfde manier toepast, heeft dat
zeker succes."
Toerisme
Bij de plaatselijke WV hebben ze
ook gemerkt dat het aanzienlijk
drukker is geworden in de Ves
ting met de komst van Neerlands
bekendst? ontwerper. Maar niet
op de manier ivaarop ze hadden
gerekend. Voorheen was een be
zoek aan de Vesting veelal ingege
ven door een belangstelling voor
cultuur en historie. Mensen kwa
men voor het Comeniusmuseum,
de Sint Vltuskerk of het Vestings
museum. Vanaf 1993 trad er ech
ter een verschuiving op. „Dertig
procent van de mensen die we nu
aan de balie krijgen vragen: waar
is die winkel van Jan des Bou
vrie," zegt WV-medewerkster
F. H. Bratherton. „Het is een to
taal ander publiek. Het Arsenaal
trekt duizenden bezoekers maar
die zijn nauwelijks geïnteres
seerd in wat er verder nog is te
zien in de Vesting. Ze ryden de
Vesting binnen, rechtstreeks naar
het Arsenaal en rijden er aan de
andere kant weer uit."
Aangezien er jaarlijks duizenden
bezoekers naar de het Arsenaal
komen, was het de WV er veel
aan gelegen om de meubeltoeris
ten toch wat van de lokale cultuur
en historie mee te geven. Er werd
een speciaal arrangement ge
maakt dat bestaat uit een bezoek
aan het Arsenaal en aan een paar
van de toeristische trekpleisters
uit het rijke verleden van de ves
tingsstad. Met succes, is inmid
dels gebleken. Bussen met (voor
namelijk) vrouwen laten zich lei
den langs meubeltoonzalen en
musea. „Het heeft even geduurd
eer we doorhadden hoe we profijt
konden hebben van de ontwikke
ling, maar nu liften we mee op de
naam van Des Bouvrie," zegt Bra
therton.
Bij de voordeur van het onder
werp van gesprek zelf, het Arse
naal dus, worden de bezoekers
aantallen en de reisafstand nauw
keurig bijgehouden. Mede hier
door gesterkt zegt manager B.
Nijdam dat de economische ople
ving van Naarden Vesting op het
conto van zyn baas kan worden
geschreven. „We hebben hier zo'n
vijfduizend bezoekers per week,"
zegt Nijdam. „Gemiddeld reizen
de mensen zo'n dertig tot zestig
kilometer. Dat betekent dat ze
doelbewust hier naar toe komen.
En dat doen ze ook nog eens zo'n
drie keer per jaar. De lokale mid
denstand vaart hier natuurlijk
wel bij, of je nu kapper bent of
boekhandel Naarden Vestingwas
een ingeslapen stadje met een
zieltogende winkelbestand. Met
de komst van Jan des Bouvrie is
de middenstand binnen de Ves
ting opgekrikt. Het bruist hier
weer."
Vtoanfingw Alle 125 kaartjes
waren in de voorverkoop ai weg.
De kaartjes voor het 20ste Eénak-
terfestival, dat vanavond in de
Harmonie wordt gehouden, gin
gen bijna allemaal naar de leden
van de vier deelnemende vereni
gingen. Een onderonsje dus van
Vlaardingse araateurtoneelver-
enigingen. Niet erg, vindt voorzit
ter Carla Verhoek van het Vlaar-
dings Centrum voor Amateurto
neel. Want dat wak eigenlijk ook
de bedoeling.
„Om het een Vlaardingse aangele
genheid te laten zijn, hebben we
alleen plaatselijke verenigingen
gevraagd. We willen' ze naar el-
kaars werk laten kijken, want nor
maal gesproken komt altüd het
zelfde groepje-op een amateur-
voorstelling af."
De Vlaardingse toneelverenigin
gen zijn dit jaar zelf gaan schrij
ven met het thema 'Afspraak is af
spraak' in het achterhoofd. Varia
bijt het spits af met 'Een vriend,
altijd een vriend', een eenakter
over vriendschap en relaties. Over
communicatie gaat het stuk van
ONI, die als tweede speelt. In de
pauze speelt Robert Vrijland pia
no en Mare Bien gitaar. Het Mas
ker gaat daarna verder met de
eenakter 'Lood om oud ijzer1 dat
gaat over wat er kan gebeuren als
een loodgieter zich niet aan de af
spraken houdt Tot slot speelt the
atergroep Schmieren 'Het wonder
van mij'. Een epos van ruim een
kwartier over het gevoel van een
doodgewone man met een gezin,
gespeeld door Ron van Herp.
Vlaardlngen Zijn talent is tege
lijkertijd zijn zwakke kant, vindt
Jeroen Verhoeff. De 31-jarige
Vlaardinger is natuur- en puitict-
schüder en tevens ontwerper en
illustrator. „Ik hanteer veel ver
schillende stijlen, van heel realis
tisch tot heel simpel, bijna
stripachtig. Het nadeel ir dat ik
daardoor niet zo herkenbaar ben."
Het maakt Verhoeff evenwel tot
een veelzijdig kunstenaar, .Met
bijna fotografische precisie schil
dert hij wilde diersoorten. Daar
naast maakt hij surrealistische
portretten, terwijl hij met het
schijnbaar grootste gemak illu
straties vervaardigt voor bijvoor
beeld het Wereld Natuur Fonds en
de afdeling Natuur- en Milieu
educatie van de dienst Recreatie
Rotterdam.
De panelen aan de muur in zijn
woning-annex-studio aan de
Korte Dijk verraden de voorkeur
voor zijn werk. Een neushoorn,
een nijlpaard, een slechtvalk die
al vliegend een eend uit de lucht
grijpt, en een onderwerp dichter
bij huis, eenden in het riet langs
de Vlaardingse Vaart. „Ik heb na
tuur altijd te gek gevonden," ver
klaart Verhoeff enthousiast. „En
ik heb altijd graag getekend. Al
voor mijn tiende wist ik: ik word
natuurschilder of -tekenaar."
Verhoeff brengt sinds zijn jonge
jaren vrijwel al 2ijn vrije tijd door
in Oostvoome en bij de Oostvaar-
dersplassen. Zijn vakanties zijn
doorgaans 'werkvakanties'. „De
meeste natuurreservaten in Euro
pa heb ik wel gezien," beaamt hij.
Hucwel Verhoeff zo dicht moge
lijk bij de realiteit wil blyyen,
plaatst hij de dieren niet altijd in
hun natuurlijke omgeving. Zo
heeft hij een neushoorn geschil
derd die over het water wandelt.
Een ander paneel -Verhoeff
schildert altijd op hout- toont
een nijlpaard dat zich genoeglijk
in de wolken nestelt.
Natuurschilder Jeroen Verhoeff maakt wildlife-art voor gegadigden uit binnen- en buitenland.
Foto Roel Dijkstra
„Dit surrealisme is een zij
sprong," vertelt Verhoeff. „Toch
wil ik dat vaker gaan doen." Hij
pakt zijn portfolio en laat een foto
zien van een schilderij dat h(j in
opdracht heeft gemaakt. Op het
paneel zijn vier olifanten vrolijk
aan het spelen op de zeebodem.
„Mijn tante had eens gedroomd
dat ze in de oceaan terecht kwam.
Daar zag ze olifanten. In een
droom is tenslotte alles mogelijk.
Nadat ze een schilderij var» mn
van zeeleeuwen in het water had
gezien, vroeg ze me of ik haar
droom kon schilderen. Dat schijnt
aardig gelukt te zijn."
Expressie
Ondanks deze zijsprongen blijft
realisme het trefwoord voor Ver
hoeff. In het enorme schilderij
van een groep dolfijnen bijvoor
beeld, is de oceaan diepblauw, als
of je een levensgroot aquarium in
kijkt. De ogen van de zeehond die
een schol najaagt, tonen dezelfde
expressie als we van foto's ken
nen, En de stekelige vacht van de
wilde zwijnen die op de vlucht
zyn voor de tyger, verschilt duide
lijk van de korte, zachte haren
van hun achtervolger.
„Sommige mensen vragen me
waarom ik niet ga fotograferen."
zegt Verhoeff. „Maar dat vind ik
niet leuk. Dan ben je afhankelijk
van veel factoren, zoals de lichtin
val, en natuurlijk van de dieren
zelf. Die slechtvalk die ik heb ge
schilderd vliegt bijna driehon
derd kilometer per uur. Op een
hoogte van enkele honderden me
ters boven de grond pakt hij zijn
prooi uit de lucht. Hoe wil je dat
fotograferen?"
Daarnaast speelt het perfectionis
me van de kunstenaar een rol.
„Met schilderen kun je de dingen
naar je eigen hand zetten. Je kiest
de mooiste lichtinval, geeft het
dier een zo mooi mogelijke vacht.
Want ook de natuur kent tenslotte
schoonheidsfoutjes."
Verhoeff benadrukt dat wat hij
doet iets anders is dan foto's uit
natuurboeken copieren. „Dit is
méér dan een dia overschilderen.
Ik bestudeer het gedrag en karak
ter van dieren en dat probeer ik in
een schilderij vast te leggen Dat
maakt het leuk, dat bestuderen.
Ik heb wel zeven videobanden
met natuurdocumentaires en volg
op dit gebied zo veel mogelijk wat
de BBC uitzendt. Verder ben ik
een trouwe klant van de biblio
theek in Rotterdam, daar zit ik al
tijd aan het maximum van wat je
mag lenen."
Verhoeff wijst op de enorme sta
pel natuurboeken op zijn werkta
fel. Zijn eigen bezit van literatuur
over planten en dieren prijkt op
de boekenplanken tegen de
muur. Daarnaast houdt hij een ei
gen fotoarchief bij. „Ik heb riet op
wel zeven verschillende momen
ten gefotografeerd, telkens met
een andere kleur."
Om de lichtval en de schaduwen
zo getrouw mogelijk weer te ge
ven, maakt Verhoeff tegenwoor
dig schaalmodellen van klei van
de dieren die hij schildert. Zoals
bij de zeehond die een schol pro
beert te vangen. Hoe schilder je
dan zo'n schol, legt de kunstenaar
zijn aanvankelijke probleem voor,
„Toen ben ik zo'n vis gaan kleien.
Als je hem driedimensionaal voor
je ziet, krijg je een veel beter
beeld van de lichtval."
Ideologie
Voor Verhoeff is zijn werk tevens
een stukje ideologie. De alleen
staande vader -hij heeft een
dochtertje van 3,5 jaar - vindt het
belangrijk kinderen te wijzen op
het belang van natuurbescher
ming. „En ze laten zien wat er
überhaupt in de natuur te vinden
is."
In zijn illustraties voor de afde
ling Natuur- en Milieu-educatie
van de dienst Recreatie Rotter
dam kan hij wat dat betreft veel
van zichzelf kwijt. Met veel hu
mor en fantasie Jk ben nou een
maal met seneus verlevendigt
Verhoeff onder meer handleidin
gen voor leraren en werkboeken
voor kinderen, „Het is een welko
me afin sselïng voor een schilderij
met veertig vogeltjes, waarbij ik
duizenden veertjes moet inteke
nen."
Verhoeff hoopt op meer van der
gelijke opdrachten, temeer omdat
hij ondervindt hoe moeilijk het is
een bestaan op te bouwen als na
tuurschilder. „In Nederland is de
markt voor natuurschilders erg
klein. In Engeland is het wat be
ter, maar in Amerika is de markt
heel groot. Daar is wïldhfe-art
een aparte kunstvorm, waardoor
er meer kunstenaars zyn die ook
weer twee tot drie keer zo veel
geld kunnen vragen voor hun
werk."
Freelance
Verhoeff werkt inmiddels vijfjaar
als freelance-illustrator en kan
daar redelijk van rondkomen. Hij
merkt dat hij elk jaar beter wordt.
Toch zou hij meer aan zijn eigen
promotie moeten doen, erkent hij
met tegenzin. „Dat ligt my niet. Ik
wil gewoon schilderen. Ik zou het
liefst een agent hebben die mij
kan vertegenwoordigen."
In het verleden heeft Verhoeff en
kele keren aan gezamenlijke ex
posities deelgenomen. Dit week
einde -toten met zondag 8 febru
ari- staat hij met zijn werk op
Duikvaker, de duiksportbeurs in
de Veemarkthallen in Utrecht
Grote kans immers dat zijn dolfij
nen, zeeschildpadden en andere
onderwatergezichten duikers zul
len aanspreken.
Via Internet volgt Verhoeff de in
ternationale ontwikkelingen. Ook
zijn eigen werk is hierop te bekij
ken: zowel op de site van de Digi
tale Stad Vlaardingen, als op zijn
eigen 'galeriehomepage'. „Het
leuke is dat ik nu wereldwijd word
bekeken. Een Califoraisch meisje
heen zelfs een chimpansee be
steld. En ik kan nu proberen mee
te doen aan wedstrijden in Enge
land en Amerika."
De Vlaardinger is te vinden via de
ingangen Jeroen Verhoeff en
wildlife artist. Het adres luidt:
httpy/come.to/verhoeff. E-mails
zijn welkom op: jeróen!??dsv.nl.
Zaterdag 7 februari
SCHIEDAM
Wc 1 Nieuwtant Rommelmarkt, 10.00-
16 OOu. Wc de Erker. Swingavond, 20.3CKJ.
Dcde 4 Molens. Dans3vond,i9.30-23.30u.
Theater de Teerstoof. Amsterdams Klem-
kunstfesüval, 20.30u. Filmhuis. Paradise
Road, 21.00u. Podium Cafó. The Big Bam
Boom Band (RockRhythm), 22.00u.
VLAARDINGEN
Sladsgehoo ma). Hans Visser Fnerafs mei
The best of 5 years Hot Music. 20.00u. Har
monie, 20e eenoKterfestival.
ROTTERDAM
Ahoy 11.00-17.00 Binnenhuis 1998. Feye-
noord Stadion, Maaagebotrw 12.00-19.00
Para Normaal Beurs. Zaal De linie Internatio
naal Filmfestival Rotterdam, Jeugdtheater
Hofpleinl9,00 Robin Hood, de Doelen Gr.z.
20.15 Rotterdams PMharroomsch Orkest.
JurnaanseZaal20.15Tur1<seMuziek. L'Esptft
22.00The Moochere. Clubhui* 't Veer Grote
Pnjs van Kralmgseveer 1998 - voorrondes. CS
Jazz 22.00 The Fuseöustero. De Werk 22.00
EJectnc Sunset, Baroeg Do you remember the
80-bes?OpenHOf Kerk 19.00 Orgelconcert.
Pelgrimvaderskerk 2015 ivo Janssen. Ter-
maat Huis 13.30Quatre-MainsgroepRotter-
dam.TlieBter'tKape6etJe20.30Ex-positjes.
Bibllothe«ktheater20.30 HettyFetens/Mar-
cel Boon. Bonheur20,30StilleWelt-Cabaret
Re*taurafrtSchel!ing"il9.00 Fa. Merkator.
R'dams Centrum voorTheat er20.30 Keesje
TippelTh eaterZuldpl ein Gr.z. 20,150nttop-
pekie Hitte. Café Floor 16.00 Floorahow, Di
verse locaties 9.00-02.00 27e Filmfestival
Rotterdam. NtvwiCeirtnrm20.000penPodi-
um. Dichters en schrijvers lezen voor uit eigen
werk. Rotterdamse Oansacademle 10.30-
15.00 Dwersedanspresentaties.
Zondag 8 februari
SCHIEDAM
De de Woudhoek. The-dansant, 14.00-
16.30j, Dc de 4 Moten». Kcffie^ntoop,
ll.00-13.00uen contactmiddagen ruilbeurs,
13.30-16.00u. Theater de Twrstoof. Wel
lus Nietus met Platvoette, 14.00u.
VLAARDINGEN
Dc Soenda. The-dansant. 14.00-15,30u.
Emmautkerk, Zingend geloven zangdienst,
17.OOu. Filmtheater Het Zeepaard. Paradi
seiRoad, 21-OOu.
ROTTERDAM
Ahoy 11.00-17.00 Binnenhuis 1998. Feye-
noord Stadion, Maasgebouwl2.00-19.00
Para Normaal Beurs, de Doelen Jumaanse
Zaal 11.00-12.00 Kamermuziek op zondag
morgen. Hlst.M u». De Dubbeldr Palmboom
14.00 Rondleiding Door Aage.de vrouw van
een zeeman die met een VOC-vloot naar Azie
vaart. Jeugdtheater Hofplein 14.00 Robm
Hood.de Doelen Gr.z.l4.15Ro!tenJamsPhil-
harmomsch Orkest. Jumaanse Zaal 14.30MU-
aek en dans uit India. Café Spot Ifce Loony
17,00 Pepperoni.CS Jazz 15.00Ne«Or1eans
Syncopatora. Doetencafél5.3Ü Jazz at the
Doelencalé. D"Wijs Voices of Soul. Dizzy
16.00 Wim QronnenbergCAtessandro Di Ubér-
to Kwartet Cabaret Restaurant Schelling'*
19.00 Fa. Merkator. fTdams Centrum voor
Theater 13.00-17.00Openbare repetitie van
bel projert Faust Bibliotheektheater 12.00
DeGocH-het-Maar-ln-Mijn-Pet-Show.Caféde
Consul 13.45 Poëzie in De Consul. Cultuur
historische Plantentuin 13.30-15.00Rond-
leidmg Dhrer*e locatie* 9.00-02.00 27e
Filmfestrval Rotterdam. Galerie Io podium v/d
Kunsten 14.00 Spmtueei Café. Maritiem
Museum prins Hendrik 11,00-17.00 De
monstratie Digkfotomachine. Theater ZuM-
piein Gr.z.grote zaai 14.00-22.00 28e Thea
terdag voor Jongeren
ROTTERDAM
Van 5fobr.t/m llfèbr.
Cinerama Jrlitanie' (12) dag 14-20, Cf nJ:
Tomorrow neverdies' (12) dagl2.30-15.30-
18.30-21.30. C1iu3; 'Seven years in Tibet'
(12) dag. 13-18-21.15, CJn.4: 'StarshlpTroo-
pers" (16) dag 15.30-18.15-21.15,
do.vr.ma.di.ook 12.30. Cln.5: 'One night
stand' (12) dag 16-18.45-21.30, do.vr.ma-
.di.ook 12.45.
Imax Theater 'Amazon' (al) dag(beh.ma.)
14-16- 'Super Speedway' (aJ) dag.fbeh.ma.)
15. Theliwngsea'(al)dag.(beh.ma.) 13. Tita-
me' (12) dag.(beli.ma.) 17.15-21.15,
do.vr.za.zo.ookl0ma.i2-16-20.
LantaronVensta ri: t/m zo.8febr. 27e Inter
nationale Filmfestival Rotterdam. Venster 1;
'FunnyGames'(16)ma.di.wo.20-22,ma.niet
om 22. Sneak Preview ma.22. Ven.2: 'Jens-
eitsderStiHe'ma.21.30.dl.wo.l9,30-21.30,
wo.ook 14,30. 'Le charme discrèt de la bour
geoisie' ma.19,30- Ven.3: 'Felice,..Felice'
(16) ma.di.wo. 20-22, wo.ook 14.30. Van 4:
De tnp van Teetje' (16) ma.di.wo. 1930-
21.30, wo.ook 14.30.
Lumlère 1: Titanic' (12) dag. 11.30-15.30-
19.30. Lnm. 2: "Devil's Advocate' (16)
dagll.25-14.35-17.45-20.55. za.niet om
11.25. Lum. 3; When the light comes' (12)
oag 15.45-16.30-21.15, do.vf.ma.di.ook
13.Uun.4:'G.I.Jane'(12)dagl5-18-21,do
.vr.ma.di.ook 12.
Pathe: Vm zo. 8 febr. 27e Filmfestival Rotter
dam Pathé: Titanc' (12) dag 11.10-16-
20.15, 'Starship troopers' (16) daglS.20-
21.20, ma.di.ook 11.50-14.40. The Game
(12) dag 11.30-14.50-18.45-21.30, wo-
.metom 14.50-21,30. Tomorrow never dies'
(12) dagll-13.35-16.10-18.50-21,30.
'Devil's Advocate' (16) dagll.20-14.45-
18.10-21,10, Thefuli Monty'(al) dag 16.50-
19.20-21.50, ma.di.ook 11.40-14.10. 'Se
ven yearsinTibet'(12) dag 18.10-21.10,ma-
.di.ook 11.30-14.55. 'Strip-Tease'wo.21.3Q.
Nachtvoorstellingen: Lum.1: 'Devil's AcNd-
cate'(16)vr.za,00,15. Lum. 2: 'EventHonzon'
(16) vr.za.00.15. lum.3: The Game' (16) vr-
~za.00.15. Lum.4: 'Switchback' (16) vr-
za.00.15.
Kinder™ at lnees:Cln.3: 'Georgeuittiejungle'
za.zowo.13. Ch.4: 'Hercules' za-
.zo.wo. 13.15. Lum.3: 'Spiceworldthemcwie'
23JO.13.35. lum.4: Home alone 3' za-
.wc 12.30 Pathé: 'Spicewodd the movie'
wo.11.10-13 30-15.50. 'Hercules'
wo.11.20-14.25. 'Home alone 3' wo.11.20-
13.50. 'De kleine pnnses'wo.14,15.
SchiedamHet voorarrest van de
twee verdachten van de steekpar
tij waarbij de Engelsman John
Oldham eind vorig jaar in het
Schiedamse centrum om het le
ven kwam, is voor de tweede keer
met dertig dagen verlengd. Het
duo zit vast in het huis van bewa
ring in Rotterdam.
Hoewel de 18-jarige E. S., de oud
ste Vein dc twee verdachten die
Oldham de fatale steken toe-'
bracht, en zyn 17-jarige kompaan
hebben bekend, is de ware toe
dracht van de steekpartij nog al
tijd niet boven water. Volgens
woordvoerder H. de Jong van jus
titie valt de rechtszaak binnen af
zienbare tijd te verwachten.