2
Hi
t
'Rotterdam doet
nu duidelijk mee'
Lisa Loeb: 'Schrijven is net als autorijden'
1
V
Elton John treedt niet
meer op voor Diana-fonds
Reünie
Apollo dertig jaar
Uitgesproken
Dagpuzzel
Landschap
.O Recept
Snelle rijstschotel
Rotterdams Dagblad I
Voor tips en reacties: 010-4004337
Donderdag 19 maart 1998
Nachtrijdster
De rode loper,
dranghekken
en twee heu
se portiers
vormden het
decor van de
Nederlandse
première van
de film Boogie
Nights in het
Pathé Thea
ter.
Irene van der
Laaramu
seert zich met
dewachtende
fotografen.
Foto onder
Johnny Lion
met zijn 'So
fïetje'.
Foto's Fred Ernst/
Cor Vos
Serge Henri Valcke met
vriend.
Sir Elton John zal met meer optre
den ten bate van het Diana. Prin
cess of Wales Memorial Fund. In
een interview met het tv-station
GMTV, dat gisteren werd uitge
zonden, zei John dat hij heeft ge
daan wat hij kon en de prinses nu
„op zijn eigen persoonlijke ma
nier" wil gedenken „zonder over
het podium te springen."
De zanger, die vorige maand door
koningin Elizabeth II werd gerid
derd, zong op de begrafenis van
de prinses het lied Candle in the
Wind 1997, dat miljoenen op
bracht voor het Diana-fonds.
Apolio, een vereniging voor lesbische, bi- eri homojongeren, bestaat dit
jaar dertig jaar. Dat is de aanleiding voor het houden van een reünie.
Apollo-Jeden zijn momenteel druk bezig om mensen te achterhalen die
in de afgelopen drie decennia iets met de vereniging te maken hebben
gehad. Wie de reünie graag wil bezoeken, of nog mensen van vroeger
kent die misschien ook geïnteresseerd zyn, kan een briefje sturen naar
Apolio. Postbus 1490,3000 BL Rotterdam.
Tv-presentatrice Dieuwertje Blok in Libelle:
„Weetje wat ik vaak heb bij mannen? Het gevoel dat
zij stil blijven staan en dat ik ze voorbij streef. Af
schuwelijk, maar dat gevoel heb ik. En ik wil gelijk
waardigheid, ik wil dat een man mij aanvoelt, de juis
te dingen zegt op het goede moment, en z'n mond
houdt op het goede moment. Kortom: ik wil het on
mogelijke."
Archieffoto ANP
Oplossing dagpu2zel dinsdag
Horizontaal: 1 Evident;7.knik; 8 10 les; 12 dei; 13 Tsere' 16 idee;
18. erwt; 20. ink; 21. neen; 23. kits; 26. desem; 28. ere; 30. kei; 32. tele; 34.
rein; 35. meikers.
Verticaal: 1. Ene; 2. visie; 3. ik; 4. el; 5. neder; 6. tee; 7. klei; 9. glit; be; 14.
Seine; 15. rekke; 17. Dee; 19. wet; 21. niet; 22. edele; 24. imker; 25. sein;
27. si; 29. rem; 31. eis; 33. ei; 34. re.
Horizontaal: 1.
Beroep; 8. soort
bert; 10. uniek;
12. vrouw; 14.
bazige vrouw;
15. een zekere;
16, oude lengte
maat; 17. insect;
19. schrijfgerei;
21. elektrische
eenheid; 22.
mannetjeshond;
23. speelkaart;
25. landtong; 26.
bijwoord; 27.
streling; 28. die
rengeluid; 30. le
venslucht; 32.
deel v.e. vaar
tuig; 34. vlas-
kam; 36. kaart
spel.
Verticaal: 2.
Plant; 3. aal
vork; 4. muziek-
JP-52
noot; 5. handigheidje; 6. lofdicht; 7. scheepsvloer; 9. oever; 11. drinke
broer; 13. bijbelboek; 18. familielid; 20. lof; 24. met elkaar; 25. stad in
Frankrijk; 26. vis; 29. Griekse godin;31. tijdperk; 33. zangstem; 35. fami
lielid.
't Is voor de Rotterdammers nog
steeds een beetje wennen, al die
Nederlandse premières van speel
films met wereldberoemde ster
ren. Air Force One, Spiceworld
The Movie, daar tussendoor nog
twee Disneyfitms, en dan nu weer
Boogie Nights. Alarmfase één op
het Schouwburgplein zou je dan
denken. Want filmpremières jok
ken bekende Nederlanders en
sterren trekken weer publiek.
De onvermijdelijke dranghekken
stonden er gisteravond inder
daad, evenals de onvermurwbare
'kleerkasten'. En er lég een lange
rode loper. Maar uitgezonderd
een handjevol fotografen interes
seerde het gisteravond niemand
wie er overheen liep. Het Pathé
Theater baadde in een zee van
licht, de gasten poetsten bij het
betreden van de loper hun stra
lendste glimlach te voorschijn,
maar op het plein bleef het verder
stil. De muziek inspireerde
slechts een handjevol rollerska
ters. En een verkoopster van de
Straatkrant klampte onvermoei
baar alle potentiele klanten aan,
beroemd of niet. Ze verkocht uit
eindelijk drie krantjes.
Rotterdam moet dus nog wennen
aan filmpremières en de daarbij
gebruikelijke glitter en glamour.
Maar waar Veronica's filmpresen-
tator René Mioch voor zijn Grol-
sch Master Premières als be
roemdheden vooral Nederlandse
soapsterren laat opdraven, zo no
digt Polygram Filmed Entertain
ment by het grote publiek onbe
kende filmmakers, schrijvers en
andere uitsluitend m 'het wereld
je' bekende Nederlanders uit.
Daardoor leek de Nederlandse
première van Boogie Nights (met
Mark Wahlberg, Juhanne Moore
en Burt Reynolds) op een door
snee, wat vrolijk aangeklede bio
scoopavond. „Toch is het leuk dal
belangrijke Nederlandse premiè
res nu ook naar Rotterdam komen
en niet alleen maar m Tusehins-
ki," aldus Polygram-medewerk-
sterElike van Sluis. „De volgende
première gaat weliswaar weer
naar Amsterdam, maar Rotter
dam doet nu heel duidelijk mee."
Door Hans Piet
Op de waranda van je strandhuis liedjes schrijven voor andere arties
ten. Het is behalve een romantisch idee - dat perfect zou passen in een
speelfilm - de droomwens van de Amerikaanse muzikante Lisa Loeb.
„Ik hoef niet per se mijn eigen werk uit te voeren."
dat een stap is verwijderd van de
werkelijkheid, „Dat biedt my de
mogelijkheid tot overdrijven, wat
ik in mijn werk graag doe." Zc
pauzeert even en zegt dan: „Toch
reflecteren mijn liedjes heel erg
de manier waarop ik tegen de we
reld aankijk, heb ik een voorkeur
voor belangrijke onderwerpen en
schrijf ik het lu. over de relatie
tussen mensen. Ei is geen fasci
nerender onderwerp. Sinds ik als
achtjarige aan de piano mijn eer
ste liedje schreef, heb ik gepro
beerd mijn zienswijze in composi
ties te vangen. De honger, die be
langrijke gebeurtenis of dat inte
ressante visuele beeld te beschrij
ven, is nooit verloren gegaan. Bo
vendien werd ik gegrepen door gi
taristen zoals Jimi Hendrix, Jim
my Page en Brian May, die met
hun instrumenten zoveel emotie
wisten uit te drukken. Dat wilde
ik ook kunnen. Om straks in staat
te zijn de woorden op een heel na
tuurlijke manier om de noten te
buigen en geen beperking meer te
voelen, ga ik komende zomer een
jazzcursus volgen. Ik wil2oals Bill
Frisell in staat zijn een geluid te
creëren dat past bij het verhaal
dat ik vertel, zonder steeds te ver
vallen in die couplet-refreinstruc
tuur."
Om haar ideeen niet verloren te
laten gaan, draagt Lisa Loeb altijd
een kleine cassetterecorder bij
Voor Lisa Loeb (28) is muziek eer
der een ambacht, dan een uitlaat
klep voor persoonlijke frustraties.
.,Het leven met mijn vriend en fa
milie is privé Dat gaat echt nie
mand wat aan. Daarom schrijf ik
er ook niet over. Wat niet weg
neemt, dat het heel slim is je ei
gen leven tot onderwerp te bom
barderen. Je leeft, dus beleeft, en
hebt op die manier altijd wel een
onderwerp voor handen," laat ze
in Rotterdam weten.
„Maar, wat mjj juist zo boeit, is
het vakmanschap. Neem James
Joyce, die in 'Ulysses' niet alleen
op een ongekend fascinerende
manier met verschillende schrijf
stijlen speelt, maar ook politieke
uitspraken doet en een boeiend
verhaal neerzet. Wat zou ik graag
op zo'n experimentele manier
werken. Een verhaal met een inte
ressant plot vertellen, waarin te
vens belangrijke historische en
culturele elementen zijn verwe
ven, die ook nog eens op een hel
dere manier in een aantal vier-mi-
nutenliedjes zijn samengevat. Ik
heb er over gedacht een album te
schrijven, waarbij elk bedje een
gebeurtenis vanuit een ander per-
specüefbelicht."
Overdrijven
Het liefst schrijft Lisa Loeb werk
Usa Loeb: 'Je leeft, dus be
leeft, en hebt op die manier al
tijd wel een onderwerp voor
handen.' FotoGPD
zich. „Laatst in Newport bedacht
ik mij, dat ik een verhaal wilde
vertellen over twee mensen in Las
Vegtó die veibefd op elkaar woi-
den. Wat door mijn hoofd speelde,
was het refrein. Dat heb ik al lo
pende op het bandje ingezongen."
Inspirerend
Lisa Loeb, wier tweede album 'Fi
recracker' zojuist is verschenen,
vindt Nederland een inspirerend
land. „Drie zaken zorgen daar
voor," zegt ze nadenkend, „Het
water - dat dankzij z'n rustgeven
de werking mijn concentratie
aanscherpt, waardoor mijn geest
en daarmee mijn fantasie wordt
gestimuleerd - en verder de rijke
historie en de visuele aankleding
van het land. Ik hou van bloemen,
maar Nederland telt ook vee!
prachtige architectuur. En jullie
sterke koffie is fantastisch. Niet
dat ik eraan verslaafd ben, Eén,
hoogstens twee kopjes per dag is
voldoende. Maar, ik word er wel
heel vrolyk van."
Lisa Loeb, een na oudste van een
gezin van vier kinderen, mag in
haar werk dan terughoudend zijn
als het om privé-zaken gaat, wan
neer ze op haar praatstoel zit,
neemt ze geen blad voor de mond.
Zo blijkt de zangeres verslaafd te
zijn aan televisie.
„Ik kijk graag naar kanalen als
Homeshopplng en The Foodnet-
work, maar ik hou ook van films
en soaps. En natuurlijk 'The X Fi
les', hoewel ik die serie alleen be
kijk wanneer er iemand bij my in
de kamer zit. Het is té eng om in
mijn eentje te volgen. Angst is
mijn grootste angst. Een vriendin
vroeg of ik uit Denemarken een
trol wilde meenemen. Ik zal haar
straks teleurstellen. Ik vond ze te
angstaanjagend om in mijn koffer
mee te dragen."
Muzikaal
Lisa komt uit een muzikale fami
lie. Hoewelzij de meest succesvol
le Loeb is, maakt haar oudere
broer Ben, die de orkestratie op
'Firecracker' voor zijn rekening
neemt en de strijkers dirigeert,
naam in de klassieke wereld en
zitten haar jongste broer en zus
ook in de muziek.
De gitanste, die aan stekel yke en
behoorlijk romantische poplied
jes aflevert, blijkt niet te beroerd
de kennis die ze inmiddels heeft
opgedaan, met anderen te delen.
Zo kwam ze or.langs Mzriah
Carey op een feestje tegen,
„Nadat we over kleren hadden
staan praten en zij my vertelde,
dat ze, grappig genoeg, in het ap
partement heeft gewoond, wat ik
nu in New York bezit, kwamen we
op het schrijven van nummers.
Mariah zou dolgraag eigen werk
leveren, Ik zei: 'Bel mij maar. Ik
help je wel'. Hetzelfde heb ik te
gen Celine Dion gezegd. Ze zei:
'als ik het probeer klinken ze al
tijd als Broadwaynummers',
Schrijven is eigenlijk hetzelfde
als autorijden. Je moet het ge
woon veel doen. En denk nu niet
dat ik het voor de credits doe. Ik
vind het gewoon leuk om de ken
nis die ik heb opgedaan, over te
dragen. Ik zei tegen Mariah: 'het
blijven jouw woorden en ideeen'.
Ze heeft nog met teruggebeld. Ik
ga straks wel, samen met Dweezel
Zappa, wat optredens doen en mo
gelijk dat ik samen met Lyle Lo-
vett wat schrijf. Maar, wij zijn dik
bevriend. Waar ik nog altijd op
hoop, is een telefoontje van David
Bowie, Robert Smith van The Cu
re of Brian Eno. Ik bedoel, als je
het hebt over met wie ik écht
graag zou samenwerken, dan zijn
het die muzikanten wel."
Het landschap dat ik rond myn
hoekhuis beheer meet ongeveer
zeventig vierkante meter. Aan de
achterkant en eén zijkant wordt
het begrensd door strakke heggen
die myn ordelievende buren er
geplant hebben. De andere zy-
kant loopt naadloos over m de rui
me gemeentebeplanting waarvan
ik als eeuwig stadsmens alleen in
staat ben berk. hulst en lijsterbes
te benoemen. Er huizen al even
onbenoembare beesten en beest
jes. die de kadastrale begrenzin
gen van het landschap niet op
merken, algemene beheerders
van het buitengebeuren als zy
zyn. Mijn merel (of is het een mis
lukte raaf?) let niet op een heg
meer of mmder en zingt (dus toch
een merel) even onbekommerd in
het gemeenteperk als bij de bu
ren. Want een merel is een vrye
vogel.
Het groen dat ik in de Joop der ja
ren in mijn privélandschap heb
ge/et kan zich niet zo makkelijk
aan myn zorg en aanblik onttrek
ken. Dank zy de bordjes m het
tuincentrum waar ze geboren zyn
ken ik ze zelfs bij naam: gras,
krulwilg, pruim, akelei, vinger
hoedskruid, judaspenning, cle
matis, vlinderstruik, jasmijn, se
ring. roos. enzoverder enzovoort.
Tegen de tyd dat zy en ik uit hun
winterslaap ontwaken inspecteer
ik myn landgoed en spreek het
jonge groen stimulerend toe:
'Kom maar jongens, het wordt
straks lekker warm, en ik hou de
katten wel binnen tot jullie wat
meer weerstand hebben.'
Terwijl ik goedkeurend toekijk
trekt er langzaam een groene
waas over het buiten. Ik doe er
niks aan en toch heb een buiten
sporig gevoel van macht. Dat kan
tot misbruik leiden.
Over het gemeentegroen heb ik
formeel geen zeggenschap. Wat te
doen echter als een gemeente
berk uitgroeit tot een vyftien me
ter hoog zonnescherm dat mijn
pnvégroen de fotosynthese be
neemt? Eén telefoontje blijkt vol
doende. myn verzoeknummer tot
moord op de berk wordt onmid
dellijk ingewilligd, niks trage bu
reaucratie. Of ik maar zo vriende
lijk wil zyn de boom in kwestie zo
danig te merken dat de jongens
met de grote zagen weten wie ze
moesten omleggen.
Nog voor ik ergens een rode lap
heb gevonden, staan de huur
moordenaars ai by mij n voordeur,
zaag m de aanslag. Ze hebben
haast, want straks gaat het stor
men en dan kon de berk wel eens
de verkeerde kant uitvallen. Ze
kyken veelbetekenend naar het
tere bollengroen in mijn achter
tuin. Ik, Judas, wijs de boom aan.
Met trillende vinger.
De lichtste groenambtenaar klimt
omhoog om de stam van de nu
nog levende berk met een touw te
zekeren. Even later klinkt het
snerpende geluid van de elektri
sche zaag: eerst een driehoekje
uit de valkant en dan de genade
slag aan de andere zijde. Koning
berk ruist compleet met groene
waas aan de takken waardig naar
beneden en is even later verdwe
nen in de versnipperaar. Precies
op schema barst de storm los met
boze windstoten.
Er is weerlicht in mijn landschap,
maar de prijs was hoog.
mr. Jesse van MuyMjck
Heinz
Rene Windig en Eddie de Jong
De rechter
M-A-A-e f&a+s- z-ij-rf e-te
„t'O c-A-A £.-£■$ £-Af
/VLA-O- J.£ (£-£-& Zöfft'/iV.
O-P D-£ S-G&P-S.
APA-AtZ.Y O-P P-A-T At-B-T<$-£</Act- t$.
J-£ H-Z-Ö-T D-ST ff-A^L f-A/ &-£
&0.£-J.£S £-Af, KX?£-
Af O pt-At2» J-£ \£<0-L&&VVS
P-A a?-£:ts.-£~trS V-V-/T M-i-Af-u-T'£Af
z-o-£-*r-£-/v
ER EVEN' LANéS WAT"
KOMT O HiETR DOEM 7
ö&jraaSo of 2 a
DAAR. v/EEU
SELEERP HAD,
ANTWOORDDE ZO-
VAN DA A J4E6RPE /AlMiSTER
SDHSPRASGR TERiO© OÏT C-llNA
HALLO 1 AAO&S-fJ
ASÏ&».
AAMVLAöEM
Peanuts
Charles M.Schulz
Fred Basset
of wil Je een second
opinion? y
..gewoon «n fc>ed blijven,
veel sapLdrin ken en wat «d
aspeme nemen»*
WAT MOET IK TEGEN
JE JUF ZEGGEN?
IK GA VANDAAG NIET
NAAR SCHOOL .IK VERSTOP
ME TOT HET AVONDETEN
ONDER M'N BED.
ZEG MAAR DAT IK HAAR
NIEUWE VRIENDJE GISTEREN
HEB GEZIEN EN DAT ZE
BETER KAN KRIJGEN.,
Je ziet er-wel erg
bleekjes uit...
Deze rijstschotel is geïnspireerd Ingrediënten
op de Spaanse paella. Deze schotel (4 personen); 1
is niet alleen veel eenvoudiger en ui; 1 rode pa-
sneller te bereiden, maar ook veel prika; 1 teen
goedkoper. Echte paella hoort na- knoflook; 2
melijk saffraan te bevatten, maar eetlepels olie;
is daardoor ook veel duurder. De 209 gram lang-
saffraan is vervangen door papri- korrelrijst; ca.
kapoederen kurkuma, dat ook wel 8,5 dl kippen-
geelwortel wordt genoemd. Zowel bouillon; 1/2
kerrie als mosterd ontlenen hun theelepel geel-
gele kleur aan deze specerijwortel (kurku-
Bereiding: Ui pellen en fyn snip- ma); l/2theele-
peren. Paprika wassen, halveren pel paprika-
en pitjes verwijderen. Vruchtvlees poeder; 200
in stukjes snijden. Knoflook pel- gram gerookte
len en fijn snipperen. Olie verhit- ham (2-3 plak
ten in hapjespan en hierin uisnip- ken); 109 gTam
pers 2 minuten fruiten. Paprika, diepvriesdop-
knoflook en rijst toevoegen en al erwten; 125-
omscheppend samen I minuut 150gram roze
zachtjes bakken. Bouillon, geel- garnalen
wortel en paprika toevoegen en 8-9
minuten zachtjes koken. Intussen
ham in repen snijden. Ham en dop
erwten toevoegen en 6-7 minuten
meekoken. Garnalen toevoegen
en 1 minuut meewarmen.