20 Cultuur Stones vonken in ArenA N Potterie, kleuters, makrelen en vleselijke geneugten Karei Schampers verzorgt Biënnale Paul de Leeuw filmt in Rotterdam Mick was niet zo goed bij stem, maar dat viel in het feest amper op Omstreden buitenkunst NAi vernield en gestolen 'BinÖén Ivan Veelzijdigheid en lef Expositie van zelfportretten Rembrandt Oostenrijk doet opera cadeau 1 - Vu Vestdijk verfilmd Ituindancé Rotterdams Dagblad Dmsdag30juni 1998 Door Peter Bruijn Amsterdam Satisfaction was de openingssong. En zelden heeft het publiek zo enthousiast vanaf de eerste noten meege bruld als gisteravond in de Amsterdam Arena. Daar was een reden voor. Amper vijf minuten eerder was er al een gejuich door het stadion gegaan. Vanaf de sky-boxen verspreidde zich razendsnel het nieuws dat Nederland_ had gescoord tegen Joegoslavië. Een betere catalysa- tor kon net concert niet hebben. Slechts het donderend vuurwerk en de Keith Richards' legendari sche openingsakkoorden konden het 'olé olé' in de Arena doen ver stommen. Dat was het opvallendste nieuws bij de start van de Nederlandse tak van de Bridges to Babylon Tour die gisteravond begon in de Amsterdam Arena. Een tournee die voor een belangrijk deel in het teken staat van de cijfers en re cords: nog meer dan in 1995. Dit maal ruim 300.000 bezoekers. Een veelvoud van het aantal exempla ren dat hier te lande van het meest recente album 'Bridges to Babylon'is verkocht. De muziek was dan ook zo'n beet je de meest voorspelbare factor gisteren in de Arena. Iedere geïn teresseerde krantenlezer of Inter- netsurfer wist dat er begonnen zou worden met Satisfaction, dat daarna 'Let's spend the night to gether' zou volgen, enzovoorts. Gelukkig blijft pr zoiets bestaan als de menselijke factor. De stem ming van de dag. De vonk van het moment. En die vonk was er gis teravond. De Stones hadden er zin in. Keith en Ron Wood grepen al de eerste gelegenheid te baat om met elkaar te dollen. Mick Jag- ger holde de honderd meter van links naar rechts om alle fotogra fen tevreden te stellen. En kan het toeval zijn dat zowel Mick als Charlie Watts voor hun eerste Ne derlandse optreden in Oranje T- shirts aantraden? Waar generatiegenoten als Bob Dylan en Lou Reed zich blijven ontwikkelen en nog altijd platen maken die zich kunnen meten met het beste uit hun oeuvre, ko zen de Stones een andere weg. Sinds ergens halverwege de jaren zeventig heeft hun muziek zich niet meer noemenswaardig ver diept of verbreed. Rebels De muzikale bestendiging heeft geleid tot de ultieme uitvergro ting van hun imago's. Jagger als 51-jarige poserende schooljongen. Richards als 54-jarige rebelse schooljongen. Maar dat doet niets af aan de overtuigende wijze waarop in Amsterdam de circus- De Stones hadden erzin in. Keith Richards en Ron Wood grepen de eerste ge legenheid te baat om met elkaar te dollen. Mick Jag ger holde de honderd me ter van links naar rechts om alle fotografen tevre den te stellen. Foto Rob Verhorst act wordt opgevoerd die de Rol ling Stones al smds jaar en dag is. Met het Arenadak gesloten maak ten de Stones een heel groot feest m een heel grote huiskamer, waarbij de tussenstanden van Ne derland-Joegoslavië zelfs op het grote videoscherm achter het po dium geprojecteerd werden. Zan geres Lisa Fischer flirtte met ie dereen. Mick niet zo goed bij stem, maar dat viel in het feest amper optoonde zich de ideale ceremoniemeester. En Keith Ri chards straalde uit dat hij gemak kelijk de 70 kan halen zonder vol- wasssen te worden. Den Haag Geen enkele kunste naar- heeft zichzelf zo vaak ge schilderd als Rembrandt. Toch is er nooit een speciale tentoonstel ling gewijd aan zijn zelfportret ten. Het Mauritshuis in Den Haag en de National Gallery in Londen doen dit na ruim drie eeuwen wel. Vanaf volgend jaar zomer rijn 25 schilderijen, 25 etsen en 5 teke ningen te bekijken waarop de meester zichzelf heeft afgebeeld. Voor de expositie, die 'Rembrandt Zelf heet, komen bruiklenen uit onder andere Duitsland, Frank rijk, Zweden en Italië. Het klein ste schilderij heeft de afmetingen van 15 bij 12 centimeter, terwijl het grootste doek 1,14 meter bij 94 centimeter groot is. Rembrandt (1606-1669) portret teerde zichzelf op uiteenlopende wijze. Het vroegst bekende schil derij toont hem als begin twinti ger, terwijl het laatste hem laat zien als man van 63 jaar. Hij schil derde zichzelf als burger, kunste naar, extravagant, apostel Paulus en aan de voeten van Christus. 'Rembrandt Zelf is vanaf 9 juni 1999 in Londen te zien en komt vervolgens naar het Mauritshuis, van 25 september 1999 tot en met 9januan 2000. WenenOostenrijk geeft op 1 juli alle burgers van de Europese Urne een muzikaal cadeau: de Eu- ropera 98. Via een satellietverbin ding krijgen alle EU-hoofdsteden Beethovens opera Fideho vanuit Wenen te zien. Het Nederlandse videoscherm komt op de Dam te staan. Aanleiding voor het evene ment is dat Oostenrijk op die dag voorzitter van de EU wordt. Door Dolf "Welling Omdat meer mensen warmlopen voor geld dan voor een prent of een potje eerst even dit: kunst kan kosteloos zijn. In het muse um Boijmans Van Beuningen zijn prenten van M. C.Escher voor zes tig gulden te koop geweest. Later werd voor zo'n blad in Amerika omgerekend meer dan 10.000 gul den betaald. In 1967 kon men in hetzelfde mu seum potterie kopen van Hans Coper. De prijzen varieerden van 35 tot 840 gulden. Iemand die la ter bij Sotheby's in Londen een van zijn aankopen veilde, ontving netto 20.000 gulden op zijn reke ning. Daarmee had hy meer dan het bedrag van zijn andere aanko pen terug. Maar een echte liefhebber wordt niet zozeer door het vooruitzicht op winst tot keramiek aangetrok ken. Hij of zij kan alleen al door de 'huid' van een vaas geabsorbeerd worden. Dat komt, net als een smaak voor whisky, door gewen ning. 'Heel weinig mensen in dit land,' schreef in 1976 de vermaar de pottenbakker Bernard Leach, 'beschouwen pottenbakken als een kunst...'. In elk geval bevorderde het muse um Boijmans Van Beuningen al tijdens het directoraat van J.C. Ebbmgt. Wubben dat inzicht wel Bernardine de Neeve, die de kunstnijverheid beheerde, had een goed oog, zowel voor oude kant als voor moderne sieraden. Zij heeft ook verscheidene be langrijke exposities van nieuwe keramiek gemaakt. Britse invloed In 2962 het een van die tentoon stellingen zien dat een vonge ex positie, van Britse pottenbakkers, een grote invloed had gehad op zes Amsterdamse pottenbakkers. Vooral het voorbeeld van Lueie Hie en van Hans Coper had blijk- Hans Coper maakte deze cycladische vaas die, samenmetander Engels keramiek, is te zien In museum Boijmans Van Beuningen. FoloTomHaartsen baar stimulerend gewerkt. Met trots kan het museum nu vaststel len dat het buiten Engeland de grootste en belangrijkste openba re collectie van Engelse keramiek bezit. Bij de tentoonstelling die daaruit is gekozen zal een catalogus in de Engelse taal verschijnen. De ex positie is een speciale beschou wing waard, maar de afbeelding van een karakteristiek werk van Coper laat ik daar graag aan voor af gaan. De tentoonstelling staat in zaal 50 waar normaal een over zicht van de vormgeving te zien is. Bernard Leach had niet veel op met wat bij wijlen de experimen tele afdeling van de Porceleyne Hes 'beeldend aardewerk' werd genoemd. Met een traditionele vaasvorm een voorwerp creëren dat ontroert—zoals Luae Rie dat vermag - is zeker moeilijker dan het kneden van een aardig beeld. Toch ontstaan ook steeds kostelij ke keramische plastieken, zoals die van René Stoffels. Ze expo seert momenteel met een collega en twee schilderessen in de gale rie Kralingen. Campman Opnieuw heeft galerie. Ecce een tentoonstelling van schilderijen die aangenaam verrast. Roos Campman kiest kinderen en bloe men als motieven, maar met 'da meskunst' heeft haar werk niets van doen. Kunstenaars werden vroeger be taald om te laten zien hoe welge steld de ouders van het knappe kind waren en hoe schattig kleu ters zijn. Maar deze schilderes respecteert de eigen belevingswe reld van het kind. Ze laat beseffen d at we minder weten van wat er in zo'n hoofdje omgaat dan menig een denkt. En daarbij heeft ze niet het vervreemdingseffect nodig waarmee haar succesvolle collega Maxlène Dumas ongewild enkele andere kunstenaars heeft aange stoken. Roos Campman gebruikt tempera. Dat medium draagt on der meer by tot de heerlijke pein- tuur van een florale studie in blauw. Eric Campman werkt met olie verf. Hij heeft twee makrelen op een klein schilderij een bijna tast baar volume gegeven. Opmerke lijk is vooral dat rijn 'vruchtvlees'- stillevens een opulente vleselijk heid suggereren. Zo komt in een monumentale compositie onte genzeggelijk een zitvlak in beeld. Dit echtpaar toont weer dat de al oude penseelkunst nog steeds nieuw werk kan voortbrengen. Gedenatureerd De bloemen die Tim Maguire bij Cokkie Snoei Iaat zien, zijn ge denatureerd zoals een pinup. Ze zijn op een indirecte manier ge schilderd. Hij maakt monotypie- en door een en hetzelfde blad her haaldelijk op een vlak te drukken waar de voorstelling met verf op is aangebracht Een monodruk stelt het vrijwel zonder de persoonlijke zeggingskracht van een penseel- schrift. Dat is kennelijk de opzet. De herhaling van het procédé ver groot nog de afstandelijkheid. Zo raken zijn bloemen even ver bui ten het bereik als Marilyn Monroe op een prent van Warhol In het land waar van Hobbema tot heden het geschilderde land schap tot een denkbeeldige wan deling kan lokken, vallen de pa neeltjes die Jeffrey Blondes bij Snoei heeft hangen buiten mede dinging. Dat is ongetwijfeld ook de bedoeling, Hier gaat het over een landschapsbeleving die uit meer fysieke prikkels dan die van de visuele waarneming voort komt. Het bescheiden formaat werkt echter niet meeslepend. In drukwekkend daarentegen zijn de grote tekeningen in houtkool van Adrienne Gaha, Het gegeven, een beeld dat een brug siert, is nog net herkenbaar maar het is de voordracht die het hem bij deze bladen doet Chabotmuseum Het Chabotmuseum geeft tot en met 6 september de ruimte aan een keuze uit de eigen verzame ling. Dat biedt een goede gelegen heid tot kennismaking. Het mu seum zal de hele maand augustus gesloten zijn. Vanaf 20 september is er een expositie te zien over de kunst die op de Nieuw Amster dam van de HAL. geprijkt heeft. Het aanknopingspunt is dat Cha- bot voor de kapiteinshut een groot landschap heeft geschilderd. Engelse keramiek: museum Boij mans Van Beuningen, t/m 9 aug. René Stoffels en collega's: Gale rie Kralingen, do t/m za 15-19, t/m 12 juli. Roos en Eric Campman: Galerie Ecce, Witte de Wïth- straat 17a-19a, di t/m za 11-17.30, vr ook 19-21, zo 12-17.30, t/m 2 aug. Maguire, Blondes en Gaha: Cokkie Snoei, Mauritsweg 55, do t/m zo 13-18. t/m 12 juli. Amsterdam De Mondriaan Stichting heeft Karei Schampers gevraagd om de Nederlandse pre sentatie op de Biennale van Vene- tie in te richten. Het is de bedoe ling dat Schampers eind dit jaar een plan van aanpak inlevert over de opzet en inrichting van de ten toonstelling in het Nederlandse Rietveldpaviljoen, De volgende editie van het belangrijke twee jaarlijkse cultuurevenement is volgend jaar zomer. Kunsthistoricus Karei Schampers (1950) is smds 1986 hoofdconser vator moderne kunst van het Rot terdamse museum Boijmans Van Beuningen. Daarvoor werkte hij als conservator bij het Stedelijk Museum in Amsterdam en zat hij jarenlang in de redactie van het tijdschrift Kunst Museumjour naal. In 1983 was hij commissaris van de Biennale in Sao Paulo. In die functies deed Schampers volgens de Mondriaan Stichting veel kennis en contacten op die voor het Biennale-project goed van pas komen. Daarnaast zou hy oog hebben voor talent, wat recent onder meer bleek uit zijn over zichtstentoonstellingen van de Amerikaan Matthew Barney en de Britse Sarah Lucas. De Mondriaan Stichting heeft voor de Biennale een half miljoen gulden vrijgemaakt. De vorige keer werd de Nederlandse presen tatie verzorgd door Leontine Coe- leweij en Arno van Roosmalen. In 1995 klaarde Chris Dercon, nu di recteurvan Boijmans, de klus. Rotterdam Paul de Leeuw speelt een hoofdrol in een. mede door hemzelf geproduceerde speelfilm van Theo van Gogh, getiteld 'De Pijnbank'. Het sce nario is geschreven door de Haarlemse cabaretier Justus van Oei. Hij maakte enkele ja ren geleden zijn debuut als to neelschrijver met de voorstel ling De Pijnbank. De opnamen zijn intussen in Rotterdam begonnen. De Leeuw speelt een gefrustreerde ex- Want van een pas gefuseerde bank die wordt ingeschakeld door de nieuwe manager om een lastige medewerker het bedrijf uit te kunnen werken. Theo van Gogh produceert de film samen met De Leeuw en de Amsterdamse productiemaat schappij Shooting Star, In te- genstelHng tot De Leeuws vori ge bioscoopproject 'Filmpje', is 'De Pijnbank' geen uitgespro ken komedie. Het scenario van. Van Oei, vroegere compagnon van Erik vafi Muiswinkel in Ca baretgroep Zak en As, gaat over de bedrijfscultuur van de bank wereld en is eerder een psycho logisch drama met een dosis zwarte humor. Theo van Gogh wil de opnamen binnen een maand afronden. Naast De Leeuw worden de ove rige belangrijke rollen vertolkt door Jack Wouterse als de em ployee die moet verdwijnen, Er ic van Sauers als een collega met frauduleuze plannen en Roe land Femhout als de manager. Rotterdam Het Architectuurin stituut (NAi) is voor de tweede' keer beroofd van een kleurige ko lom schildering onder de arcade. De twee beschilderde doeken rond de pilaren zijn met een scherp mes losgesneden en mee genomen. Het NAi heeft aangifte gedaan bij de politie en een extra verzekering van de tijdelijke bui tenkunst afgesloten. De vele tien tallen betonnen kolommen die met de doeken zijn bekleed, wor den zo snel mogelijk via beveili gingscamera's bewaakt. Een groepje kunstenaars uit Zuid-Afrika heeft de omstreden schilderingen enkele weken gele den in Rotterdam gemaald;. De kunstenaars zijn daarna naar huis gegaan. Het NAi is daardoor niet in staat de twee nu ontbrekende doeken opnieuw na te laten ma ken. Bedoeling is de buiten-expo sitie tot 30 augustus te handha ven. De buitenkunst bij het NAi is om streden sinds kunstenaar Peter Struycken er hevig bezwaar tegen maakte. Volgens hem tasten de beschilderde doeken het effect van zijn lichtspel onder de lange arcade aan. Hy heeft via de Stich ting Beeldrecht een beroep ge-' daan op schending van zijn au teursrecht en wil de doeken on middellijk verwijderd zien. Het NAi wees die klacht af omdat de beschilderde doeken slechts een tijdelijk kunstwerk vormen. De juristen van het NAi en de Stich ting Beeldrecht proberen het al een week eens te worden in deze kwestie. Verwachting is dat zij vandaag of morgen tot overeen stemming komen. Amsterdam De honderdste ge boortedag van romancier Simon Vestdijk (1898-1971) is voor film producenten Hungry Eye en Eg-~" mond Film and Televison aanlei ding drie psychologische romans van de schrijver te verfilmen: 'Glinsterend Pantser', 'Ivoren Wachters' en 'De Ziener'. Het is de bedoeling dat de films, alle drie negentig minuten lang, in okto ber op het Nederlands Kim Festi val Utrecht in première gaan Daarna komen ze op televisie. artiest Francienvart Tuinen at I Bi u m Tuindance' labo Via Records £rlc Vtoefarwns Hi Yuri Honing Anton Drukte* "S Mie hiel Soijflap In de nog steeds toenemende overvloed van Nederlandse jazz-zangeres- sen onderscheidt Francien van Tuinen zich door orginaüteit en veelzij digheid. Veelal maakt zij eigen teksten op bestaande instrumentale stukken uit het grote jazz-repertoire. Het indrukwekkendst daarvan vind ik het tweede stuk, Song voor Penelope van Joey Calderazzo, dat Van Tuinen durft te zingen met alleen begeleiding van pianist Joost Swart. De zangeres weet trouwens wel het puikje van de jonge Neder landse jazz aan zich te binden. De parelend spelende pianist Borstlap, de soevereine tenorsaxofonist Honing en de kwikzüverige trompettist Vloeimans. Het titelstuk 'Tuindance' komt aan het slot van de cd. Het kent geen tekst, wel wel wat sampling-grapjes en lijkt min of meer spontaan ont staan. Aan het eind draait de cd nog gewoon door zonder geluid af te ge ven. Na driekwart minuut klinkt een korte onverstaanbare kreet en dan eventjes een ingehouden gegrinnik van een paar mensen. Inside-grap- je? Peter van Eijkelenburg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 6