16 Amerikaanse poiitiek is om te lachen x Waterrijke thriller in de nacht Wat is de beste plek voor Rodin? Love-story van een engel Baaba Maal slaat brug Stripmuseum in Groningen Applaus en kritiek voor 'Left Luggage' Nominaties MTV-awards Peter Fonda in het spoor van zijn vader Bioscoop top 5 4 Rotterdams Dagblad ff Woensdag 15 juli 1998 - Er komt een Ne derlands Stripmuseum in Gro ningen. Daarover hebben de Stichting Het Nederlands Stripmuseum en de gemeente Groningen gisteren overeen stemming bereikt De bouw van het museum, dat zich niet alleen gaat richten op strips en cartoons maar ook op multime dia en informatietechnologie, begint volgend jaar. De nieuw bouw veigt een investering van 20 miljoen gulden en moet in,het jaar 2(100 klaar zijn. Het initiatief-voor een stripmu seum werd enkele jaren gele-' den al genomen. De financie ring daarvoor kwam toen ech ter niet rond. De gemeente Groningen steekt 2,5 miljoen in het project, de provincie een miljoen gulden. De rest komt ■van Europese fondsen en het bedrijfsleven. Volgens de Stichting Het Ne derlands Stripmuseum wordt het nieuwe museum het enige in zijn soort in West-Europa. Er wordt gerekend op minstens 100.000 bezoekers per jaar. Jeruzalem De film 'Left Lugga ge' van Jeroen Krabbé is met overweldigend applaus begroet op het 15de filmfestival van Jeru zalem. Maar na afloop moesten de regisseur en scenarioschrijver Edwin de Vries een aantal pittige vragen van kijkers beantwoor den. Waarom had de adeur/regis- seur de door hemzelf gespeelde ultra-orthodoxe vader Kalman zo veel sympathieker gemaakt dan in Carl Friedman s boek 'Twee koffers vol?' Waarom zitten er in een film die veel chassidische jo den graag zouden willen zien naaktscènes die ervoor zorgen dat ze vanuit religieus oogpunt 'Left Luggage' niet mogen bekijken? Waarom verbeeldt de film de jood se belevingswereld uitsluitend negatief? Na verteld te hebben over hun ei gen jeugd als Mnderen van Holo- caust-overlevers, trachtten Krab bé en De Vries uit te leggen dat de situatie in Israël anders is dan in Nederland en Belgie. In tegen stelling tot Israëli's weten de meeste Nederlanders en Belgen niet eens dat er zoiets als ultra-or thodox jodendom bestaat, laat staan wat deze fundamentalisti sche tak van het joodse geloof be helst. Verkeerd beeld Door vader Kalman nog negatie ver af te beelden dan al het geval is in de film, zou een verkeerd beeld van de chassidische wereld kunnen ontstaan; en het laatste wat De Vries en Krabbé wilden, was het orthodoxe jodendom be kritiseren of karikaturiseren. Wat de naaktscène betreft, onthulde Krabbé in Jeruzalem voor het eerst dat deze geïnspireerd is door een foto uit de Tweede Wereldoor log die hem altijd zeer heeft aan gegrepen: twee vrouwen die naakt zwemmen voordat ze wor den geëxecuteerd. Krabbé gaf vlak voor de première toe nerveus te zijn over de reac ties van het Israëlische publiek. Jeruzalem gold voor hem als het hol van de leeuw. Als deze twee in de film behandelde onderwerpen ergens in de wereld verkeerd kon den vallen, dan was dat wel in de ze stad. Maar na het overweldi gende applaus tijdens de aftite ling bleek zijn film echter het on denkbare te hebben gepresteerd. Zelfs de meest orthodoxen-veraf schuwende, links-liberale toe schouwers in de zaal sniften ont roerd. 'Left Luggage' is genomineerd voor een prijs in de categorie Je wish Experience. De prijsuitrei king is zaterdagavond. tos Angeles Madonna heeft gisteren negen nominaties in de wacht-gesleept voor de MTV-awards op 10 september rnt Los Angeles. ,0/. rockband Garbage volgt Madonna op de voet met acht nominaties. Vorig jaar waren de Spice Girls en The Prodigy de grote winnaars bij de uitrei king van de prijzen in Aho/ in Rotterdam. Na Madonna en Garbage haal de rapper Will Smith zes nomi naties. Aero smith, Busta Rhy mes, The Prodigy en Radio- head kregen er vier. Door Piet van de Merwe Een paar jaar geleden zorgde de verschijning van het boek 'Primary Colors', geschreven door Anonymous, in Amerika voor grote opschudding. Met pikante details werd de cam pagne beschreven die een zuidelijke gouverneur voer de voor het presidentschap. Velen herkenden in hoofd persoon Jack Stanton presi dent Bill Clinton. De schrij ver van het boek, Joe Klein die journalist was bij News week, ontkende aanvanke lijk het boek te hebben ge schreven. Toen uitkwam dat hij toch de schrijver was, werd hij door zijn weekblad ontslagen. Gelukkig kon hij wel een vet filmcontract ver kopen. Mike Nichols was de gelukkige koper en hy heeft als producent en regisseur de filmversie van 'Primary Colors' gemaakt De vraag is of dit een film over poli tiek Is. Nichols brengt de film wel zo in de publiciteit. De recente 'Wag The Dog' bekeek niet de po litiek, maar was een satire op de macht van de media. Deze film is een komedie, weer niet over de politiek, maar over de mensen die een politieke campagne maken. In de film volgen we Henry Bur ton, kleinzoon van een zwarte ac tivist uit de jaren zestig. Hij wordt verleid om by de presidentscam pagne van gouverneur Stanton te gaan werken. Het is via hem dat we alle anekdotes leren over Stan ton. Ondanks alles wat Nichols over deze film mag beweren, is het een spelletje wie de meeste mensen en situaties uit de werke lijkheid kan herkennen. Dat komt vooral door John Travolta. Hij speelt niet Jack Stanton, hij doet Clinton, Grijs haar, buikje, een beetje hese stem met zuidelijk ac cent en donut of kipkluifje in de aanslag. Het is niet een van zijn meest interessante rollen, maar in een van de eerste scènes maakt hij wel duidelijk waarom Clinton zo geliefd is. Het is het directe contact met mensen waarin hij warm en geïnteresseerd over komt. Een dergelijke scène zit ook aan het einde van de film en daartussenin zitten allerlei voor vallen die mensen met een sterk politiek geheugen kunnen plaat sen. Hoewel politiek, wordt er over politiek nauwelijks gespro ken. De campagne van Stanton is gelimiteerd tot het beperken van de schade die Stanton met het kwistig gebruik van zijn jonge heer aan richt. Deze film is gemaakt voordat Mo nica Lewinsky een bekende naam werd en is daarom bij toeval zeer actueel. Terughoudend zijn May en Nichols over wat mevrouw Stanton hiervan denkt. Emma Thompson speelt Susan Stanton niet als Hillary Clinton en doet dus net het tegenovergestelde van Travolta. We komen er niet achter wat de politieke denkbeel den van Stanton zijn, wat over eenkomt met de werkelijkheid van Clinton. Frustrerend voor de film komen we er ook niet achter hoe Jack en Susan over elkaar en over de campagne denken. Of hoe Henry Burton over dit alles denkt. Want hij is de nominale hoofdper soon. De Britse toneelacteur Adri an Lester kan van deze Burton niet meer dan een schaduw ma ken en moet de glansrollen laten aan Kathy Bates en Larry Hag- man, Gelukkig bekijkt Elaine May dit hele politieke spel met veel gevoel voor humor en zorgt voor de ene komische scène na de andere. Zo als de scène met radiopresentator Rob Reiner waarin Stanton te gast is in zijn programma en een andere presidentskandidaat op belt. Heel even dreigen de twee mannen over politiek te gaan pra ten, maar Reiner kan dat nog net voorkomen met de vraag wie de favoriete komiek is van Stanton. Het is treurig dat dit inderdaad de stand van zaken ïs in de Ameri kaanse politiek. Men is meer ge ïnteresseerd in Monica Lewinsky dan in de eventuele aanwezigheid van een buitenlands beleid. Re gisseur Nichols is geen echt grote regisseur. Hij mist een gevoel voor timing en heeft nog nooit het juiste tempo voor een van zijn films kunnen vinden. 'Primary Colors' is geen uitzondering. Hij staat er wel ombekend dat zijn ac teurs altijd zeer goed spelen en dat is ook nu weer het geval. (Pa- thé 2) fx®-'»® Door Leo Bankersen De helikopteropname,waarmee 'Hard Rain' begint is zo te zien gemaakt tijdens een echte overstroming. Maar water in het wild is onbe rekenbaar en moeilijk te .regisseren. Het ei genlijke werk vond daarom plaats in een oude vliegtuighangar die werd omgebouwd tot een badkuip ter grootte van twee voetbalvelden. Bovendien speelt deze waterrijke thriller zich geheel 's nachts af, zodat het btikveldbeperkt blijft en het niet nodig was telkens een onaf- zienbare watervlakte na te bootseri. In fiVaterworld' was de hele wereld ondergelo pen, in 'Hard Rain' gaat het maar om een klein stadje. Toch maakt dit laatste spekta kel, met doorweekte acteurs, huizen die on der water verdwynen en permanent neergut sende regen een veel nattere indruk, Wie zich bij voorbaat verheugt op hachelijke ontsnap pingen uit snel onderlopende ruimtes of een brekende stuwde wordt door regisseur Mi- kael Salomon opzij a 'wenken bediend. Hoewel alle voorwaarden aanwezig zijn voor een klassieke rampenfilm gebruikte scena rioschrijver Graham Yost (Speed) de waters nood slechts als achtergrond voor een actie thriller rond de overval op een geldtransport. Morgan Freeman maakt van het slechte weer gebruik om zijn slag te slaan, maar heeft niet gerekend op de hoge plichtsopvatting van de jonge bijrijder (Christian Slater). In feite is de film één lange achtervolging met uitbundige vuurgevechten, explosies en schurken met Met door weekte ac teurs als Christian Sla- ter en Morgan Freeman, hul zen die onder water verdwij nen en per manent neer- gutsende re- speedbootjes die de jonge held achterna zit ten. Ondanks het nagestreefde., realisme maakt het allemaal een nogal gekunsteldein- druk. Zowel verhaal als personages blijven steken in stereotiepen en verplichte 'onver wachte'wendingen. Als Slater het werkelijk benauwd krij'gt is de sheriff natuurlijk nergens te bekennen, en wordt een aardige jonge vrouw (Minnie Driver) zijr belangrijkste medestander. Zij was toeva' htergebleven om een kerk te redden. Z makers plotseling cultuurbe- wustgewoi ii? Wacht maar af. Op het hoog tepunt van de film vliegen twee speedboten dwars door de gebrandschilderde ramen naar binnen. Daar was het dus om begonnen. (Ar- caplex, Cinerama 1, Lumière 3) Door Piet van de Merwe Een van de meest geliefde en meest geprezen films van dejaren tachtig is 'Der Himmel Uber Ber lin' van Wim Wenders. Hollywood had voor deze typisch Europese kunstfilm een Amerikaanse re make in gedachten. Die is er nu dan van gekomen onder de titel 'City Of Angels'. Fans van Wen ders hoeven niet bang te zijn voor heiligschennis: het is niet echt een remake geworden. Wel heb ben beide films wn engel als hoofdpersoon. Het gefilosofeer in de ruimte van bet origineel wordt nu tot een minimum beperkt, men concentreertzieh volledig op de 'love-story'. En daarin kunnen de twee hoofdrolspelers, Nicolas Cage en Meg Ryan, uitblinken zo dat het geheel zeer aangenaam wordt om naar te ky ken. Cage speelt engel Seth. een van de engelen die over Los Angeles waakt. Zoals door Wenders be dacht houden engelen ervan om geheel in het zwart gekleed op grote hoogten gezeten met elkaar te praten over wat de mensen be zighoudt Het js de taak van een engel om mensen te halen en te begeleiden als het hun tyd is. Dat doet Seth in de operatiekamer van hartchirurg Magrie Rice. In de strjjd om haar p. te red den kijkt Maggie retr,n de ogen van Seth. Althans dat denkt Seth, want engelen kunnen met gezien worden door mensen, behalve als de engel dat zelf wil Maggie raakt zo in de war door het verlies van haar patiënt dat ze getroost moet worden. Een taak die Seth op zich neemt. Hij komt erachter dat hij sterfelijk kan worden en zo de menseüjke ervaring kan leren kennen. De vraag is of hij dat voor Maggie wil doen. Het is de verdienste van het script van Dana Stevens dat de toon de hele film lang serieus blijft. Het sluit slim aan op een gevoel dat veel mensen tegenwoordig heb ben dat er toch meer moet zijn en presenteert de ideale man in de vorm van een engel. Cameraman John Seale en componist Gabriel Yared werkten vorig jaar mee aan 'The English Patient1 en leveren nu dezelfde kwaliteit af. Alleen re gisseur Brad Silberlïng haalt niet het niveau van zijn medewerkers. Dat doet hij ongetwijfeld in op dracht van zijn producenten, die het idee hadden om voor deze film speciaal songs te laten schrijven door Alanis Morissette, Peter Ga briel en de Goo Goo Dolls. Die moeten m de film te horen zijn en Silberling doet dat door middel van videoclips, die de boei behoor lijk ophouden. Daardoor wordt ook deze film, net als veie andere, onnodig lang. (Arcaplex, Pathé 5) Emma Thompson en John Tra volta als 'het echtpaar Clin ton'. FotoGPD Door Pieter van Lierop 'Ulee's Gold' is de film die acteur Peter Fonda begin dit jaar tot de laatste rij kanshebbers opstuwde bij zowel de Globes als de Oscars. In beide gevallen diende hy uit eindelijk voorrang te geven aan Jack Nicholson, zijn oude makker uit dc legendarische cultfilm 'Easy Rider', maar Fonda stond wel voor het eerst in het middel punt van dit type belangstelling. Ook hij zit al 35 jaar in het vak, maar afgezien van 'Easy Rider', is hij voornamelijk bij onaanzienlij ke producties betrokken geweest. Des te verrassender is het om hem nu terug te zien in 'Ulee's Gold', een film van Victor Nunez. Fonda speelt imkerUlee Jackson. Een zwijgzame Vietnam-veteraan die in de moerassen van Florida meer interesse kan opbrengen voor byen dan voor mensen. Sinds zes jaar is hij weduwnaar. Zijn enige zoon zit in de bak van wege een bankoverval en zijn schoondochter is al sinds tijden de hort op. Ulee zit opgescheept met de zorg voor twee Jdeindoeh- ters. De rust wordt verstoord door zoon Jimmy vanuit de bajes. Hij wil dat pa in Orlando schoondochter He len gaat zoeken, die zich ophoudt in het gezelschap van twee van Jimmy's voormalige spitsbroe ders. Met tegenzin trekt Ulee naar die stad en vindt Helen, zwaar verslaafd aan drugs. Een en ander blijkt een opzetje van de twee cri minelen om uit te vinden waar de Jacksons zich ophouden. De twee willen zo achterhalen waar de poet van de bankroof door Jimmy wac ,erstopt. De situatie lijkt stereotiep. Films met Clint Eastwood of Charles Branson zouden uitgebreid illu streren dat het hoofdpersonage niet voor niets ooit in Vietnam heeft gevochten. In de finale van 'Ulee's Gold' gaat het anders toe. Kiezen voor een gewelddadige op lossing en voor de poen, dat zou immers het deficit betekenen van het soort leven waar Ulee voor ge kozen had. Fonda doet zoals zijn eigen vader het gedaan zou heb ben: met een rechte rug incasse rend en met bedachtzame intelli gentie zoekend naar een onver moede uitweg. Het moet vooral die frappante gelijkenis met Hen ry Fonda zijn geweest die de Ame rikanen een aangename schok be zorgde toen ze naar deze Peter Fonda keken. (Venster 4) ®caP Impact 4 Titsnlc 5 Waar zal deze Rodin straks naar toe wandelen? Archieffoto Jaap Roze ma/Rotterdams DagW ad Door Peter van Eykelenburg Rotterdam Het by veel Rotter dammers geliefde Rodin-beeld van een wandelende hoofdloze man komt vrijdag terug op de Westersingel. "L'Homme qui marche', zoals het beeld heet, staat dan weer achter de plataan in het gras voor de ingang van het Parkhotel. „Het personeel van dat hotel let goed op hem," zegt Hans Abelman, bij het Cen trum Beeldende Kunst verant-' woordelijk voor de buitenkunst in Rotterdam. Maar er is discussie over wat de beste plek is voor de sculptuur van Rodin. Museum Boijmans Van Beuningen wil- het beeld, dat de afgelopen maanden on derdeel was van de Haagse bui- tènexpositie Sculptuur '98, in'de" beeldentuin zetten die'het ver-" nieuwde museum straks rijk zal zijn. „Het beeld heeft recht op een mooie museale omgeving. Maar Rotterdam is niet altijd zorgvuldig met hem omgespron- gen," meent Boijmans-conser- vator Karei Schampers. „Toen het beeld op de Lynbaan stond, parkeerden mensen er hun fiets tegenaan. En op de Westersingel gaat het beeld verloren door de grote boom die er voor staat." Sinds enkele jaren staat de Ro din nog meer verscholen door dat de grond rondom de plataan met bijna een meter is opge hoogd om de boom meer steun te geven. Het CBK zal zich. verzetten te gen plaatsing in Boijmans. „Wij vinden het een democratisch beeld, een publiek eigendom, dus moet hij op openbaar terrein staan: Dat was z® op de Lijn baan, op twee plekken bij de Doelen en nu alweer heel wat ja- ren op de WestersingeL En het is een beeld van een man die wer kelijk op straat loopt," zegt Hans Abelman. „Dat wil 2eggen met zijn voeten op de grond, en niet staand op een sokkeI,ZQals Boy- mans wil" De definitieve plek van de Ro din komt aan de orde in een werkgroep van deskundigen die een openbare discussie voorbe reidt'over de Rotterdamse col lectie van internationale buiten- beelden. De commissie gaat be gin volgend jaar aan de slag. Het voorwerk wordt op dit moment al gedaan door Jan van Adri- chem, medewerker van de Mondriaan Stichting. Hij inven tariseert de collectie en legt vast hoe de beelden er op dit moment bijstaan en wat daar eventueel aan moet verbeteren. Paul Rob- brecfat, een van de twee architec ten voor de renovatie van Boy- mans, zal in opdracht van het CBK een nieuw ontwerp maken voor de inrichting van de beel denroute vanaf het Centraal Sta tion tot aan Boijmans. Op die route staat ook het Rodin-beeld. Het Franse ministerie van cul tuur heeft Rotterdam gevraagd de wandelende Rodin-man in het jaar 2000 te mogen lenen. Van mei tot september dat jaar is in de tuin van het Palais Royal in Parijs een tentoonstelling van dertig sculpturen onder het the ma 'Walking Men'. Abelman: „Dat doen we natuurlijk graag. Het jaar daarop, als Rotterdam cultuurhoofdstad van Europa is, hebben we de Rodin dan im mers weer terug. Maar als het beeld in 2000 na de discussie hier in de stad inderdaad ergens een definitieve plek heeft gekre gen, moet je hem niet meer uit lenen, denk ik." artiest Baaba Maal bum Nomad soul label Palm Pictures/ Munich 67:21 mm. In Senegal is er nog geen sprake van dat de troon van Youssou NDour wankelt Hier ligt dat anders. De bredere visie op wereldmuziek die landgenoot Baaba Maal al op 'Firin' in fouta' etaleerde, krijgt op 'Nomad soul' een nog indrukwekkender vervolg. Dit album zou wel eens de ge schiedenis in kunnen gaan als de plaat die de aanzet gaf tot de definitie ve integratie van moderne Westerse en traditionele Afrikaanse muziek opvattingen. Ergo: vergeet eerdere crossover pogingen en duik onderin de wondere wereld van grootmeester Maal. Voor dit project zijn kosten noch moeite gespaard. Vier opnamelocaties (Dakar, Kingston, Londen, New York), tien producers, heel veel 'gas ten' (van reggae-bassist Robbie Shakespeare tot avantgarde trompettist Jon Hasseli) kwamen er aan te pas. Het resultaat is overweldigend. Tra ditioneel koraspel en percussie ontmoeten moderne dance-eiektroniea en waaieren uit over een dun laagje Ierse folk. De experimenteerdrift vindt z'n apotheose on 'Lam lam' waarop geluidskunstenaar Brian Eno en Howie B. Maai in een modern meditatieve richting dirigeren, In de samenwerking met reggaezanger Luciano ('Africans unite') heeft Mael nog eens een n 'antische potentiële zomerhit in handen. Met deze cd neemt hy alva n voorschot op de belangrijke rol die zyn continent ongetwijfeld in net nieuwe millennium gaat spelen. Joop Breedveld

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 4