rJ*4
21,
De lange weg
van Kortleven
IA
Werk en opleiding als product én als succesverhaal
Commotie in Schiedam
over elektronisch stemmen
'Deze methode geeft burger geen
zicht op stemgedrag van raadsleden'
Koren gaan
problemen
samen te lijf
VLAARDINGS
PORTRET
genda
Rotterdams Dagblad
Zaterdag 14 november 1998
Door Edwin Comelisse
SchiedamIn de Schiedamsc po
litiek is commotie ontstaan over
de manier waarop is gestemd bij
de begrotingsbehandeling. De
raad had deze week de primeur
van het elektronisch stemmen.
Met een druk op de knop kon voor
of tegen de begroting en de meer
jarenbegroting worden gestemd.
Maar de methode is niet bij alle
partyen in goede aarde gevallen.
Volgens SP, CDA, AOV/tJnie 55+
heeft de burger door het knoppen-
drukken geen zicht meer op het
stemgedrag van de lokale politici.
Het enige wat nu onomstotelijk
vaststaat is de einduitslag. Maar
welke raadsleden voor en welke
tegen hebben gestemd, wordt niet
duidelijk.
Nog voor de begroting elektro
nisch de goedkeuring kreeg van
de meerderheid van de gemeente
raad - CDA, SP en AOV/Unie 55+
hadden geen vrede met het dek-
kingsvoorstel voor het gat in de
begroting en stemden tegen - wa
ren al vragen gerezen bij verte
genwoordigers van de drie oppo
sitiepartijen. Met het systeem was
eerder die avond namelijk al een
keer proefgedraaid.
C. Raaphorst van het AOV/Unie
55+ stapte nog voor werd begon
nen met het stemmen naar de
burgemeester om haar bedenkin
gen te uiten. „Je hebt op deze ma
nier geen enkel inzicht in het
stemgedrag," zo zegt ze. Ook de
SP trok aan de bel. De partij wilde
welen of het niet in strijd is met
Maassluis Concerten die tege
lijk worden gehouden, het 'man-
nenprobleem' en weinig belang
stelling bij uitvoeringen. Het zijn
enkele van de problemen waar
Maassluise koren mee hebben te
kampen. Harry Petersen is één
van de initiatiefnemers die de ko
ren bij elkaar heeft gebracht om
gezamenlijk tot oplossingen te
komen.
Elf van de vijftien Maassluise ko
ren hebben aangegegeven deel te
willen nemen aan de samenwer
king. „Vier doen er niet mee, die
zijn heel erg aan een kerk geli
eerd," aldus Petersen die zelf
voorzitter is van Sjaloom, een jon
gerenkoor dat ondanks een ker
kelijke verbondenheid wèl mee
doet.
Tijdens twee bijeenkomsten zijn
inmiddels de gemeenschappelij
ke problemen aan de orde geko
men. Een daarvan is het afstem
men van de concertagenda. Koren
weten niets van eikaars program
ma's en houden ook geen reke
ning met andere uitvoeringen
aangezien de data van eikaars
concerten vooraf niet bekend zijn.
de wet, „De gemeentesecretaris
verzekerde ons echter dat dit r.iet
het geval was," zegt Y. Haan (SP).
Hierdoor deden de partijen uit
eindelijk toch mee aan het elek
tronisch stemmen.
Nadat de begroting was aangeno
men, namen de bedenkingen
steeds meer toe bij de oppositie
partijen. Dit heeft er inmiddels
toe geleid dat SP'er Haan de
Tweede Kamerfractie van zijn
partij heeft ingeschakeld om vra
gen te stellen over de geldigheid
van het elektronisch stemmen.
Verder is ook een juridisch mede
werker van de partij aan het werk
gezet. Ook C. Raaphorst onder
neemt actie. Maandag zal zij
schriftelijke vragen indienen bij
het college. Inmiddels heeft bur
gemeester Scheeres toegezegd
dat er een discussie komt over het
elektronisch stemmen in de
raadscommissie algemene en eco
nomische zaken.
Gemeentewet
Het stemmen is in de Gemeente
wet geregeld in artikel 31 en 32. In
een notendop komen deze artike
len er op neer dat op twee manie
ren gestemd kan worden. De eer
ste methode is met dichtgevouw-
de briefjes, deze methode wordt
vaak gebruikt als het om pesonen
gaat en de privacy bewaakt moet
worden. Een tweede manier, de
meest voorkomende, is de hoofde
lijke oproeping. Daarbij kunnen
raadsleden door de hand op te ste
ken of door 'voor' of 'tegen' te roe
pen hun stem uitbrengen.
De methode van het elektronisch
stemmen is niet opgenomen in de
Gemeentewet. Er bestaan dus
geen regels voor. Maar zoals dat
wel vaker gaat met interpretatie
van wetteksten: het betekent niet
automatisch dat de methode niet
wettig is. „De gemeenteraad heeft
bij aanvang van de vergadering
ingestemd met de methode," zegt
burgemeester Scheeres. „Daar
mee is het dus een geoorloofde
manier van stemmen."
Maar bij verschillende raadsleden
blijft de schoen wringen. Voorna
melijk omdat er helemaal geen in
zicht is in het stemgedrag van de
lokale politici. „Iemand kan zeg
gen dat hij voor een bepaald plan
is maar bij het stemmen op de
knop 'tegen' drukken. Niemand
die dat kan controleren. Zo weet
je als burger toch niet meer waar
een politieke party voor staat,"
zegt Haan.
Mochten de sceptici gelijk krijgen
dan zit de gemeente met een las
tig probleem. De Schiedamse ge
meenteraad moet dan opnieuw
stemmen over de begroting 1998
en de meerjarenbegroting. De gel
digheid van de begroting zal
waarschijnlijk geen gevaar lopen.
Deze is immers met een overdui
delijk meerderheid goedgekeurd.
Maar de gemeente zou wel van de
provincie de opdracht kunnen
krijgen om de stemverhouding
duidelijk te maken.
Door Cornells Pons
Hij komt aanwandelen uit een griep. De
motregen glinstert in zijn snor. Eerst kof
fie voordat hij wil praten. „En doe er maar
een cognacje bij," roept hij naar de kaste
leinse van café De Oude Markt. Zo kent ie
dereen m de kroeg hem: het uiterlijk van
een zigeuner, een schorre whisky-stem
en een buikje van het goede leven dat hij
de laatste tijd heeft met zijn vriendin Lide-
weijEen verre Hongaarse grootmoeder en
Spanjolen die zich lang, lang geleden ver
mengden met het Zeeuwse schippersge-
slacht van de Kortlevens verklaren zijn
donkere trekken. Er ontbreekt alleen nog
een viool om het beeld van de Stehgeiger te
completeren. Die viool ligt thuis, nog warm
van het studeren. Hij staat ermee op en
gaat ermee naar bed.
Kees Kortleven (43) heeft er lang over ge
daan om te worden wie hij is. Een typische
laatbloeier. Als jongetje kwam hy soms bij
een tante aan de Van Beethoven singel.
Zijn kleine nichtje speelde op de gang vi
ool. „Later als ik groot ben wil ik dat ook
worden," dacht hij dan. Er wachtte hem
nog een lange,
kronkelige
weg.Paszo'n
tien jaar gele
den, toen hij al
een dertiger
was, pakte hij
het instrument
van zijn hart
voor het eerst
op. Veel van de
kunst leerde
hij zichzelf,
voor de fijne
kneepjes gaat
hij nog af en
toe langs by de
Haagse Vlaar-
dingerenvak-
man Gérard te
"Wiel. die - dat
wordt altijd ge
zegd en het is
waar- nog
voor koningin
Beatrix gespeeld heeft.
Pas rond zijn vierde leerde Kees Kortleven
zijn vader kennen. De koperslager en 'pan-
nenman' van Vlaardingen zat tijdens de
oorlog in een Tsjechisch werkkamp en
overleefde de vele gevreesde transporten.
Bij zijn terugkeer was hij niet meer dezelf
de man. „Op een dag," herinnert zijn jong
ste zoon Kees zich, „werd er gebeld. Er
stond een imposante, maar geknakte man
voor de deur. 'Dat is je va
der,' zei mijn moeder. Hij
had een tijd in Sint Joris
doorgebracht. Een betere
opvang voor overleven
den van concentratie
kampen bestond er in die
tijd niet."
Zijn oudste broer Adri-
aan, die voer op de wilde
vaart, nam kleine Kees al
vroeg mee naar de kroeg.
„Ais hij dan een leuk vrouwtje ontmoette,
dan vergat hij mij en bleef ik alleen in het
café achter. Ik werd soms wakker onder
het biljart." De kroegtijger was geboren.
„Ik hou van die warmte en die gezellig
heid. Een deur, een rood tussengordyn.
Het is net een kut waardoor je weer in de
baarmoeder komt," zegt hij met instem
ming van Freud. Zijn vrolijke, grote bek,
geeft hij toe, is soms aanleiding tot misver
standen. „Maar er is niks watje niet kan
uitpraten. Ik ga 't altijd weer goed maken,"
Zijn vader wilde dat hij leerde voor lasser,
wat hij verder ook deed. Dan had hij altijd
iets om op terug te vallen in deze petroche
mische contreien. De woorden van de oude
Kortleven bleken profetisch. Want na een
in Teheran gestrande bedevaart naar India
(hy was toen 15 en bewonderde de hippies
mateloos), experimenten met drugs, een
monnikachtig sportleven, als drummer
werken en schnabbelen in de amuse
mentsmuziek en een periode van tien jaar
waarin zijn leven één groot happy hour
was, kwam het maandagochtendgevoel.
Driejaar duurde deze kater. Hij dacht aan
zijn vader, die inmiddels was overleden en
besloot zijn certificaat als fotolasser te ha
len. Na twee jaar verloor de lastang het
toch van de strijkstok. Kees speelt tegen
woordig als violist in het ensemble 'Lats-
zo\ Het repertoire is een pot-au-feu van zi
geunerjazz, Napolitaanse liederen en
kroeggedichten. Hij hoopt er ooit zyn
brood helemaal mee te kunen verdienen.
„Roem of rijkdom hoeft voor mij niet, ge
woon een behoorlijk inkomen. Lukt dat
niet, dan ga ik met tupperware ofzo op de
markt staan," zegt hij vastbesloten. Met
het oog daarop volgt hy momenteel - nee,
het is geen grap - een middenstandscur
sus.
Hoewel hij houdt van
Lideweij's huiselijk
heid, is hij toch graag on
ike road. De zigeuner en
de oude hippie in hem.
„Je komt overal en ont
moet de gekste men
sen." Met Lidewey
heeft hij een deal dat hij
af en toe de hort op mag.
Dan wordt er niet ge
mopperd als hij pas de
volgende ochtend thuis
komt.
Buiten motregent het
nog steeds. Na het twee
de en derde rondje cog
nac komen de verhalen
en anecdotes als num
mers uit een juke-box.
„Ik had een keer een op
treden in Zierikzee. De
pianist met wie ik toen
werkte heette toevallig
ook Kees. We noemden onszelf 'Trio Kees
en Kees', altijd een leuke binnenkomer.
Liedjes afgewisseld met goocheltrucs.
"Voor zo'n truc leende ik even twee Barne
velders van de bazin, niet wetend dat die
kippen zo'n beetje haar kinderen waren.
Toen ik ze met een hoop gekakel en rond
vliegende veren uit de doos toverde, begon
ze te huilen. Er zaten daar een hoop Duit
sers. Die hebben we eerst weggespeeld
Bijzondere Vïaardingers of men-,
sén.die voor Vlaardingen belang-
rijk zijn'komcn'aan Het woord in
:éen serie interviews door Cornelis
Pons. Deparlemcntarier.de buur
vrouw. de .zakenman ol'de króe--
genloper... gewoon,of ongewoon,
■maar'allemaal markante perso:
rien in het Vtaardingse spectrum
-r én soms ver. daarbuiten..
Vandaag dé vierde-alle vering vair.
deze Vlaardingse portretten met
KeesKorlleven, muzikant, en
kroegtijger, i
Foto Roet Dijkstra
met een veel te lange grap over de kroko*
dillenjacht Het werd alsnog een groot suc
ces, Na afloop vroeg ik of we even konden
afrekenen. Da's goed. zei ze. En ze tilde
haar rok op en liet zo haar slip zakken.
Nee, mevrouw, zei ik, liever niet in natura.
Toen kregen we gewoon ons geld."
„Een andere keer speelde ik vlakbij het
oor van een oudere, maar goed geconser
veerde dame. Ze zat maar te lachen en ver-
tekkerd te knikken. Ik speelde nog niet zo
lang viool. En voor het eerst dacht ik: Kees,
je kan het. Even laterbleek dat zij stokdoof
was."
Op de achtergrond klinkt ouderwetse ac-
cordeonmuziek, een verademing bij alle
blues die de Vlaardingse horeca sinds jaar
en dag teistertOpeens serieus vertelt hij
over een ontmoeting ergens aan een bar
met een oude zigeuner. Ook
violist „Ikwashalflazarus
en zat hem zo'n beetje mijn
hele levensverhaal te vertel
len, alle ups en downs. Die
ouwe had zelf ook een hoop
meegemaakt. Op een gege
ven moment (spreek uit:
'geve'ment) onderbreëk-tie
me en zegt-ie: Ach, Kees, sj-
peel het maar... Ik had toen
geen viool by me, maar ik
wist precies wat hij bedoelde: muziek zegt
veel meer dan alle woorden by mekaar. Vi
ool is het instrument dat het dichtst by me
komt, hoewel het lang heeft geduurd voor
dat ik dat begreep en eraan durfde te be
ginnen. Als je op een viool liegt, dan hoor
je dat meteen."
Niet overal zyn ze even blij wanneer hy
met zijn vioolkist binnenstapt. Hij wil nog
al eens spontaan uitpakken om onge
vraagd met een gryns op zijn gezicht een
czardas te spelen. „Nee," mijmert hij hard
op. „Vroeger was Vlaardingen leuk. Er
heerste een gezellige bedrijvigheid. Ik heb
als jongen de laatste loggers nog zien uit
varen. De bedrijvigheid zit nu allemaal aan
de overkant, de gezelligheid is weg. Vlaar
dingen is op, bestaat niet meer."
Vorig jaar, op zoek naar zijn muzikale
roots, bezocht hij Hongarije, het land van
zijn verre grootmoeder. Het was een ont
goocheling. „Eén grote Veluwe daar, één
uitgestrekt Staphorst. Niks te beleven. Als
je echt goede muziek wilt horen, moetje
naai Roemenië gaan," Hij kijkt door de
hallbeslagen ruit naar de Markt en het grij
ze, druilerige weer. Het is of alle paard-en-
wagens in hem beginnen te rijden. „Kom,"
zegt hij, „ik gaat nog even naar De Molm
en dan duik ik m'n nest weer in."
Ik gaót. Dat is zo Vlaardings als 't Oft, de
P'relleweg en Kees Kortleven zelf. Hy
wandelt de motregenweer in en verdwijnt
in de Smalle Havenstraat. Maar U bent ge
waarschuwd en hoeft dus niet verbaasd te
zijn wanneer op een avond onder een ro
mantisch etentje-voor-twee een donkere,
besnorde man aan uw tafeltje komt staan
die bij zijn viool hees en hartverscheurend
begint te zingen op tekst van Lévi Wee-
moedt:
Ik werd géboren en dat was al erg genoeg,
och! Moeder perste, maar de voet van Vader
drukte.
En Zusje bad in stilte dat 't mislukte.
Het resultaat staat wóór u in de kroeg.
Door Edwin Comelisse
Schiedam Hetidee waarmee het
Schiedamse bedrijf Saio groot is
geworden is in feite uiterst een
voudig. Laat lager opgeleiden een
veelvoud aan praktische cursus
sen volgen zodat ze op breed ter
rein kennis van zaken hebben.
Als het dan economisch wat slech
ter gaat op het vakgebied waar ze
werkzaam zijn. vallen ze niet bui
ten de boot maar kunnen ze ge
woon elders aan de slag. Vaak
zelfs binnen het eigen bedrijf.
Het is een theorie die niet bepaald
revolutionair in de oren klinkt. In
feite had iedereen het kunnen
verzinnen. Achteraf gezien. Want
zoals dat vaak het geval is met
gouden ideeën: je moet er maar
op komen. Bij Saio was dat het ge
val. Het snel groeiende bedrijf dat
zo'n vijfjaar geleden begon in een
oud schoollokaal in Hoogvliet
moest door ruimtegebrek al snel
verhuizen naar een groter onder
komen in Vlaardingen. Maar ook
het oude Shellgebouwtje aan de
Deltaweg werd te krap. Eind vori
ge maand is Saio nóg maar een ge
meente opgeschoven en heeft het
bedryf intrek genomen in een
Wilton-villa aan de Nieuwe Water
wegstraat in Schiedam.
Dat er in Schiedam een goed kli
maat is voor het gedachtengoed
van Saio blijkt uit de politieke in
teresse waarop het bedrijf zich tot
nu toe heeft mogen verheugen.
De wethouder sociale zaken/
werkgelegenheid en de wethou
der financien/grondbedrijf heb
ben beiden al een bezoekje ge
bracht. aan het bedrijf. En eind de
ze maand zal waarschijnlijk ook
minister Van Boxtel van Grote
Stedenbeleid langskomen tijdens
zijn werkbezoek aan Schiedam.
Er kan dus gevoeglijk vanuit wor
den gegaan dat directeur Peter
Carpaij wat te melden heeft. In
elk geval dat zijn bedrijf een me-
thode hanteert die een mogelijk
een bijdrage kan leveren aan het
bestrijden van de werkloosheid.
Het afwijkende van de Saio-me-
thude is dat de werkwijze van het
bedrijf voorkomt dat mensen hun
baan verliezen. Preventie dus in
plaats van bestrijding, én speciaal
gericht oplaaggeschoolden, „Zo'n
beetje alle opleidingsinstituten
zitten op de markt en het niveau
van het midden- en hoogkader,"
zegt Carpaij. „Voor de groep lts en
lager zijn bijna geen opleidingen
te vinden. Dat zijn mensen die op
hun twintigste zijn gaan werken
en die daarna nooit meer naar
school zyn gegaan. In de tussen
tijd is er echter wei het een en an
der veranderd. Neem nou alleen
al de strengere eisen op het ge
bied van de Arbo-wetgeving en
het feit dat zo'n beetje alle appara
tuur tegenwoordig computerge
stuurd is. "Werknemers zullen met
die veranderingen mee moeten
gaan. Zoniet dan vallen ze buiten
de boot als het allemaal econo
misch wat minder gaat. Dan kan
het gebeuren dat iemand die nog
maar net komt kijken op de ar
beidsmarkt, maar wel allerlei pa
pieren en certificaten heeft, voor
rang krijgt boven iemand die al ja
ren bij het bedrijf werkt. Zo ie
mand valt dan af omdat hij niet
over certificaten beschikt. En
daarmee gaat dus ook enorm veel
ervaring en vakkennis verloren.
Bovendien is het voor deze vaak
oudere mensen moeilijk om weer
een nieuw baan te vinden."
Het Schiedamse bednjf zag de
veranderde marktsituatie maar
constateerde tegelijkertijd dat er
een achterstand was in kennis en
opleidingsmogelijkheden voor la
ger opgeleiden. Met andere woor-
- -MM'- - .V «".TSS.- f7" -- >2. -- - v
Directeur Peter Carpaij bij zijn bedrijf in de voormalige Wilton-villa: 'Het is een beetje de Ajax-ge-
dachte. Je zet iemand overal in totdatje weet waar in het veldje hem wilt hebben.' foto Roei Dijkstra
den: de arbeidsmarkt veranderde
en een grote groep laaggeschool
den ging hier niet in mee. De
overheid had via de centra voor
vakopleidingen wel wat cursus
sen maar die waren alleen be
stemd voor werklozen. Voor niet
en laag geschoold personeel be
stonden nagenoeg geen bijspij-
kermogehjkheden. En dat bleek
voor Saio het spreekwoordelyke
gat in de markt.
De theorie van de Saio-methode is
uiterst eenvoudig Als je mensen
die lager geschoold werk doen
meerdere disciplines bijbrengt,
maak je ze weerbaarder bij econo
misch zwaar weer. Het zogenoem
de 'sleutelen' en 'reinigen' zyn
daar volgens directeur Carpaij
goede voorbeelden van. Deze be
drijfstak kent werkpieken in het
voorjaar en najaar. Dan gaan alle
leidingen en buizen bij fabrieken
open om doorgespoten en schoon
gemaakt te worden. Het openen
gebeurt door mensen die zijn ge
specialiseerd in het openen van
leidingen en apparaten, terwijl
het reinigen weer door een andere
groep werknemers wordt gedaan.
„Dat reinigen en openen zijn
aparte diciphne's waarvoor aparte
werknemers in dienst zyn," zegt
Carpaij. „Maar ik denk dat één
werknemer beide handelingen
kan verrichten. Als hem de vaar
digheden maar wordt bijgebracht.
Het is een beetje de Ajax-gedach-
te. Je zet iemand overal in totdat
jc weet waar in het veld je hem
wilt hebben. Niet meteen speciali
seren tot links back maar breed
opleiden zodat hij op meerdere
plekken is in te zetten."
De lage scholingsgraad van de
doelgroep vraagt om een andere
aanpak dan nu regulier is. Een
werknemer die twintig jaar met in
de schoolbanken heeft gezeten
heeft een weerstand tegen leren
en in de klas zitten, weet Carpay.
De docent die voor de klas komt te
staan moet dus speciale vaardig
heden hebben om de interesse op
te wekken bij deze groep. .Ande
re instituten leggen de nadruk bij
de theoretische inhoud van de les
sen," zegt Carpay, „Maar ik vind
de lesvaardigheid belangrijker
dan de theoretische kennis. Je
hebt als docent immers niets aan
die kennis als je het niet weet over
te brengen bij je cursisten. Ik heb
liever een sociaal vaardige docent
die ik de theorie rrret leren dan
een theoretisch onderlegde do-
ceni die sociale vaardigheden
moet worden bijgebracht."
Deze aanpak heeft geresulteerd
in een lesmethode waarbij men
sen uit de praktijk zijn aangetrok
ken. Mensen die de taal spreken
van de cursisten en die weet via
welke wegen hij de kennis moet
overbrengen. De aanpak werd'en
als eerste op grotere schaal in
Vlaardingen toegepast en Saio
heeft daar goede contacten aan
overgehouden met het GAK in die
gemeente. Voornamelijk omdat
het bedrijf in één klap drie men
sen uit de WAO haalde en aan een
fulltime baan hielp.
Door het lage niveau of zelfs ont-
bi eken van scholing, steekt 'net
Schiedamse bedryf extra veel tijd
in het begeleiden van de cursis
ten. En dat is hard nodig ook. Eén
op de vijfentwintig mensen, zowel
allochtoon als autochtoon, die bij
Saio voor bijscholing binnenkomt
kan bijvoorbeeld niet lezen of
schrijven. „Dan moet je dus op
een andere manier met onderwijs
omgaan," zegt Carpaij. „Les ge
ven in andere talen, mondelinge
examens, veel praktijkonder
wijs." Om dat laatste mogelijk te
maken, heeft het bedrijf in de ach
tertuin opstellingen gebouwd
waarmee praktijksituaties wor
den nagebootst. Enorme leidin
gen worden onder druk gezet om
de praktijk zo nauwkeurig moge
lijk na te bootsen.
Politieke interesse
De afgelopen jaren is het Saio
goed voor de wind gegaan. Het be
drijf zag de afgelopen driejaar het
personeelsbestand toenemen en
de omzet verdubbelen. Maar het
cijfer dat nog het meeste zegt over
het succes van de bedrijfsformule
is dat van het aantal cursisten. In
het startjaar volgden driehonderd
mensen lessen. Dit zijn er inmid
dels vierduizend. Maar het is niet
het positieve bedrijfsresultaat dat
de interesse van het Schiedams
college en de ambtelijke top heeft
gewekt, Dat wordt meer veroor
zaakt door de effecten die de Saio-
activiteiten kunnen hebben op de
arbeidsmarkt. Het is een andere
benadering van arbeid en werk
loosheid. En eentje met een be
scheiden succes. Zo'n veertig
mensen per jaar zijn namelijk de
afgelopen drie jaar aan een baan
geholpen. Door bemiddeling kon
den deze WAO'ers en gedetineer
den in het laatste periode van hun
detentie aan het werk. Het bedrijf
heeft ook voor het GAK in Viaar-
dingen een cursus Buitengewoon
Opsponngs Ambtenaar opgezet.
Zo'n beetje alle mensen die deze
cursus hebben gevolgd, hebben
inmiddels een baan. En het zijn
deze ontwikkelingen die het
Vlaardings gemeentebestuurniet
konden interesseren maar die in
Schiedam in vruchtbare bodem
vielen.
nTcTSTrZT
Zaterdag 14 november
SCHIEDAM
Het Hoofd. Aankomst Sint Nicolaas, 11.30v.
Stedelijk Museum, Qrgetfestival, Cees Zee-
vaattl4.QOu.HavenkertcOrgelfestwai,Wou
ter Blacuiere, 15 .OOu. Kerk NPB. Orgelfesti-
val. Harm Timmer, lS.OOu. Oud-katholieke
kerk. Orgelfestrval, Rob Soeteman, 17.00u
Grote Kerk, Orgelfestival, Andre Verwoerd,
19.30u. Dcde4Molens. Openings bal carna
valsvereniging De Rietzeilers, 20.30u. Film
huis. Junk Mail, 21.00u. 't Podium. Peter de
Vries all star band, 22.00u. Total Music.
Fluff's& Wastelands, 22.00u.
VLAARDINGEN
Prof. Tel derstraat 30. Open dag EHBO,
13.00u. Streekmuseum Jan Anderson.
OpeningtentoonstellmgDegroeten aan de bu
ren door burgemeesters Schiedam, Vlaardin
gen en Maassluis, 14.00u. Hervormd Wljk-
gebouw. Verkoopdagen rommelmarkt. Grote
kerk. Cantate Wohl dem, der sich afu seinem
Gott, 19.00U. Oosterkerk. Boekenmarkt,
9.00-12 OOU- Oosterkerk. Showbrassband
Thalita.19.30u. HetZeepaard. Felice, Felice,
21-OOu
MAASSLUIS
Stadhuiskade. Aankomst Sint Nicolaas,
lO.COuTheater Schuurkerk. Cultureel feest
PIC0.20.00u.
HOEK VAN HOLLAND
De Hoekstee. Klassieke dansavond, 20 OOu.
ROTTERDAM
Lantaren/Venster 21.00 Jesus loves you.
Ahoy' IS 00 en 20.00 Holiday on Ice. Jeugd
theater Hofplein 1900 Piggeimee Rotter
damse Schouwburg Gr.z. 20.15 Dedale. de
Doelen Gr.z. 19.30C.0.V. Sursum Coida. Hal
Grx 15.00-16.15 Inloopconcert. Jurnaanse
Zaal 9.30-17.30 Nederlands Koorfestiva!./
20.15 Rotterdams Philharmomsch Orkest,
LuxorTheater20.15Heerlijkduurthetlangst
Nlghttown 18.00 Cradle of Filth. Nfghttown
Theatercafé 2L00 Rotterdam Jazz Project.
Pelgrimvaderskerk Feestelijk serenade con
cert, Rotown 22.00 kim tent Her Jaguars.
Plan-C 22.00 Jack in the Box. Blbllotheek-
tbeater20.30 Schudden (voor gebruik). Lan
taren/Venster 20.30 Lifestyle. Prinses The
ater 19 00 De Prinses Revue. Rotterdamse
Schouwt urg Studio 20.45 Het drama van de
dochters van Lot. KI.Z. 20.30Gebr. Theater't
Kapelletje 20.30 Eenakterfestival. Theater
Maatwerk 20.30 Paris, Galerie lo podium v/
d Kunsten maaltijd 18.00-20.00. ovenge
programma 20.00 Reisdoorde zes zintuigen.
Noorse zeemanskerk 10.00-16.00 Bazar
en Kerstbeurs. Museum BoijmansVanBeu-
ningen 14.00-17.00 Pavilion du Maroc. One
lezingen. TheaterZuidpleln.div.zalen Marok
kaanse Culturele Week.
Zond ag 15 november
SCHIEDAM
Dc de 4 Molens. Koffie-mloop, 11.00-
13 OOu contactmiddag, 13.30-16.15u. en
thé-dansant, 13.30-16.30u. Theater De i
Teerstoof. Poppentheater Hans Schoen,
14OOu. Kluphuis Oost. Gezellige middag'
voor 55-plussers, 13.30-16.0Qu. t Podium.
Korte optredens. 21.30u.
VLAARDINGEN i
Dc Soenda. High tea, 14.30u. Dc de Bijen-1
korf. Thé-dansant. 14.00-16 OOu. Vïsse-j
rijmuseum. Gezinsrondleiding. 14.00u. Em-'
mauskerk. Zangfeest, 17.00u.
MAASSLUIS
Zwembad Dol-fljn. Open naturistische zwem-
dag, 16.15-17.45u. Schuurkerktheater.
Paranormale beurs. 10.0Q-17.Q0u.
ROTTERDAM
Ahoy* 12.00-16.00-20.00 Holiday on Ice.
Jeugdtheater Hofplein 14,00 Piggeimee.
Rotterdamse Schouwburg Gr.z.14.30 De
dale, Zaal de Linie 14,30 Kyk Luister Ver
dacht. de Doelen Gr.z. 11.00 Zondagoch
tendconcert./ 14.30NieuwOperakoorRotter-
dam /20.15Swmg&Dixieland. Doelencafé
15.30 Big Band Rotterdams Conservatorium.
Dizzy 16.00 Paul Stocker Quartet Theater 't
Kapelletje 20.30 Eenakterfestival. Biblio
theektheater 15.30 De Biografie. Donner,
Boeken 12.00-13.00 De Goor Het Maar In
Mijn Pet Show. Museum BoIjmansVanBeu-
nlngen 15.00 Eksters en paradijsvogels. Le
zing. Prinses Theater 14.00 Wereldprogram
ma. i.s.m. Stichting Dunya.
Maandag 16 november
SCHIEDAM
Dc de Woudhoek. Bifjarttaemooi Onder ons,
13 30u.
Van do. 12 t/m wo.18 nov.
ROTTERDAM
Cinerama 1: The Horse Wiseper" (12) dag.
(beh.za.zo.) 12.20-18.20-20.20, 23.20.
12.50-1635-20.20. Cln.2: 'Blade' (16).
dag.18.30-21.30, do.vr.ma.di.ook 12.30-'
15,30.Cin.3: 'ixck.stock&two smoking bar
rels' (16) dag15.45-18.30-21.15, do. vr.ma-
.di.ook 12.45. Cln.4: 'Elizabeth' (16) dag.
12.10-15.20-18.10-21.10. Cin.5: 'Saving,
private Ryan' (16) dag.17.15-20.45.
do.vr.ma.di.ook 13.30.
imax Theater: 'Amazone' (al) dag.13. 'Eve-
rest' (ai) dag.14-16-19. Thnli Ride' (al) 15-
20. 'SavmgPnvateRyanr(16)dag,21. 'Seren-
geti Symphony' (12) dag. 17.15 zo.ook 11.
Ven.l: 'Sunday' (16) dag. 19.30, vr.ook 15.
'üke it is' (16) dag,(beh.m3.! 22. Sneak Pre
view ma,22. Van .2: '2 minuten stilte' (16)
dag.19.30, wo.15. 'Rnnera Hotel' (16) dag.
21.30. 'Brat' vr.15 30. 'La Strada'zo.13. 'Pes.
za, birra, taso', zo.15. Rotterdam Filmcouree^
ma.16. Ven.3: 'Mrs.Dalloway' (16) üag.20,"
vr.15. The lee Storm'(16) dag.22. Ven .4: 'te
bal masque' (16) vr.15. zo.13. 'Orbis Plctua'
(16) dag 19.30. The James Gang* (16)
dag.22.
Lum.1: The Negotiator* (16) dag.14-17.3Q-
21. Lum. 2: 'Halloween: H20' (16f
dag.lS.45-21.30. do.vr.m3.di.ook 13.15-
16. Lum.3: 'Godzilla' (12) dag.17.45-21, do-
.vr.ms.di.ook 14. Lum. 4: 'Nightwatch' {16)J
dag.16-18.45-21.30, do.w.ma.di.ook 13.
Rexane: Tien verschillende adult films (18)
dag. 12 tfm 01.00.
Pathé:'Saving PnvateRyan'(16)dag. 11.40-
17-20.40. The Truman Show' (12) dag.
11.30-14-16.50-19.15-21.40. do.met
11.30.'Blade'!16)dag.l6.10-18,50-21.30:
vr.met 16.10. do.vr.ma.dt.ook 11-13.35. 'Out
ofSight'<12)dag.l5_30-18.25-21.2Q;tio.vr-
.ma.di.ook 11.20, di.met 21.20. The Horse
Whisperer' (12) dag 11.40-16-20. The Ne
gotiator'(16) dag, 15 20-18 15-21.10, do vr-
.ma.di.ook 11,50.'Dr.Drtrttle'(ai) dag. 11,20-
14-16.30-19-21.50. Sneak preview: "Chop
sticks'(16) di. 21.30.
Nachtvoorstel llngem Lum. It 'Blade' (16) w-
43.00.15 lum.2: 'Snake Eyes' (16) vrjta.
00.30. Lum.3: "The negotiator' (16) vr-
.za.00.15. Lum.4: 'Halloween: H20' (16) vr-
.za. 00,30.
KJndermatfnees: Cin.2: 'Dubbei&Owars'za-
.zo.wo.12-15. Clrt.3: 'Het magische zwaard'
za.zo.wo. 13.15. Cin.5: "Small soldiers' za-
40vvo. 12.05-14.40 Lum.2: 'Dr.Doliüle'23-
jo.wo. 13.30-16. Lam.3: 'Serengeti Sympho
ny' za zo wo 14, Lum.4: 'Air Bud' za-
,20.wo 13 30. Pathé: 'Dubbel Dwars' za-
.zo.wo. 13.15. 'Madelief: Krassen in het tafel
blad' za4o.wo.ll.10-13.20. 'Jacht op de
kiemtjes*za.zo,wo. 11-13.10 Ven.:'Madelief
krassemnhet tafelblad' zo.13-15, vvo.15. 'De
tovenaar van Oz' zo.13 'Pippi zet de boel op
stelten' zo.wo. 15. 'Komngdermaskers'zo.wo.
15.
SCHIEDAM
Filmhuls: Felice...Felice...do.vT.21. 'Junk
mail' za,21.
VLAARDINGEN
Het Zeepaard: 'JunkmairvT.21. 'Fe(ice...Feii-
ce...'za.21.