29 Kindiijdwaan/iii brengi Amerika;)use ■christenen in extase Rotterdams Dagblad Bijlage van het Rotterdams Dagblad Donderdag 31 december 1998 -ZJ SS In de Verenigde Staten ver wachten veel christelijke bijbelvorsers dat het Einde der Tijden nabij Is, al dan niet In combinatie met het jaar 2000. Israël lijkt In de komende tijd een belang rijk reisdoel te worden, om op de Olijfberg In Jeruza lem de Wederkomst van Christus mee te maken. Volgens sommige Interpre taties Is voor de (weder) komst van de Messias de herbouw nodig van de Tem pel, die In het jaar 70 werd verwoest. Verschillende diepgelovigen willen God daarbij een handje helpen. Zij roepen op tot 'bevrijding van de Tempelberg van Ara bische bezetting, zodat hij kan worden gewijd In de naam van God'. Millennium- specialist Richard Landes uit Boston vreest voor on gelukken, wanneer de hooggespannen verwach tingen niet uitkomen. Z Door André Horhngs Z Het 'Jeruzalemsyndroom' was ai - bekend in Israël Normale, gelovi- "Z ge toeristen raken zó overweldigd - door hun bezoek aan het Heilige Land en de plaatsen waar Jezus Christus ooit heeft rondgelopen, dat ze in extase raken; visioenen krijgen waardoor ze denken dat ze zelf de Messias zijn. Het Kfar Shaul-ziekenhuis in Jeruzalem behandelt jaarlijks gemiddeld tweehonderd patiënten met deze verschijnselen, die overigens snel weer overgaan. - Meestal hebben ze een streng- 'Z protestantse achtergrond, werden ze opgevoed met de bijbel als het C onaantastbare Woord van God, en - ontwikkelden ze een 'persoonlij- 7 ke' relatie met het Opperwezen. - Rooms-kathoüeken blijken im- Z muun; waarschijnlijk omdat hun w rebgie een strikt hiërarchische structuur kent, waarin tussen God en de mens eerst de paus, kardinalen en vele priesters moe* ten worden gepasseerd. - Intussen dient zich in Israël een nieuwe vloedgolf van gelovigen - aan en wordt in elk geval een for- se toename van lijders aan het Je- ruzalemsyndroom verwacht. Het T zijn de 'eindtijdtoeristen'; veelal zeer bijbelvaste christenen die er- 1 van overtuigd zijn dat het Einde - der Tijden nabij is. Begin dit jaar berekende Marilyn Agee in een Z boek,TheEndoftheAge',hetbe- gin van dat einde op Eerste Pink- Z sterdag, maar 31 mei ging onge- merkt voorbij, Intussen draagt de Z nadering van het jaar 2000 nog - eens extra bij tot de miliennium- koorts. - Hongersnood j Richard Landes, directeur van het r Centrum voor Millenniumstudies l aan de Universiteit van Boston, - maakt zich daar ernstige zorgen Z wer. Volgens hem is er een 'eind- tijdwaanzin' losgebarsten die te t vergelijken is met de millennium- - gekte rond het jaar 1000, dat ge* zien werd als het einde van het ♦- 'duizendjarig rijk' van de bijbel. He mensheid vreesde toen voor pest hongersnood en de onder- 7 gang van de wereld. i Israël verwacht tussen Pasen 1999 en Pasen 2001 ongeveer tien mil joen toeristen. Volgens Landes verwacht een deel daarvan niet meer naar huis terug te zullen ke ren, omdat ze er de terugkeer van Jezus Christus op aarde mee zul len maken. Ze zullen zelfs pas poort en tickets verbranden, om dat ze die toch niet meer nodig hebben. Hij vindt dat Israël het bi vakkeren op de Olijfberg moet verbieden en strenge richtlijnen .yoor pelgrims moet afkondigen. Hij vreest een massale teleurstel len g wanneer de hooggespannen verwachtingen niet blijken uit te komen. Psychiaters houden dan rekening met een toenemend aantal zelfdodingen. Extase In Europa is van 'eindtijdwaan zin' tot nu toe weinig te merken; hoogstens van vrees dat het 'mil lenniumprobleem' in de nacht van 31 december 1999 op 1 januari 2000 allerlei vitale computers zal ontregelen. In de Verenigde Sta ten des te meer. Op het Internet zijn tientallen websites van chris telijke groeperingen of predikan ten gewijd aan de 'eindtijd'. Er is zelfs een gespecialiseerde uitge- very' actief: Armageddon Books; een verwijzing naar Openbaring 16:16: 'Hij verzamelde (de demo nen die strijden tegen God) op de plaats, die in het Hebreeuws ge noemd wordt Harmagedon'. En kele veelzeggende titels: 'Planet earth - the final chapter'; TY2K=666' (2000 het getal van het Beest); 'Bible prophecy made easy'; 'Jerusalem in prophecy'; 'End time visions'; 'When Christ returns' en 'All about the Second Coming'. A1 die boeken zijn het resultaat van bewonderenswaardig inten sieve bijbelstudies. De conclusies worden met grote stelligheid ge presenteerd, al verschillen de in terpretaties hemelsbreed. Wel valt een min of meer gemeen schappelijke 'rode draad' te ont dekken naar wat door de Ameri kanen 'the rapture' wordt ge noemd; letterlijk vertaald de exta se. Aan de hand van bijbelteksten wordt 'aangetoond' dat aan de meeste voorwaarden die de bijbel volgens hen stelt aan de voltrek king van het 'Laatste Oordeel' in tussen is voldaan Zo doelt Jezus m zijn 'Rede over de laatste dingen' volgens veel bijbelvorsers op de Tweede We reldoorlog, als hij zegt: 'Gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet ge schieden, maar het einde is het nog met. Want volk zal opstaan te gen volk, en koninkrijk tegen ko ninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbe vingen zijn' (Matteus 24:6-7). Dat wordt volgens hen bevestigd door de vervulling van een andere pro fetie: de stichting van Israël in 1948; het einde van de balling schap van de joden buiten Palesti na: 'Ik zal li voeren uit het midden der volkeren en u bijeenbrengen uit de landen waarin gij ver strooid zyt, met sterke hand, met uitgestrekte arm en met uitge storte grimmigheid' (Ezechiël 20). De wellesonderhandelingen tus sen Israël en de Palestijnen wor- V X' Het middelste deel van het beroemde drieluik Het laatste oordeel van Hiëronymus Bosch. Fotoarchief Rotterdams Daebiad den m fundair. ïhstische hoek vrij algemeen gewantrouwd, want die sussen de mensheid maar in slaap: 'De Dag des Heren komt als een dief in de nacht. Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf en zij zuilen geenszins ontkomen' (1 Tessalonieenzen 5: 1-3). Een vrede met de Arabische volkeren zal trouwens snel temet worden gedaan door een inval van niet-Arabieren. aldus de interpre tatie van het mystieke verhaal van 'de overwinning over Gog' (Ezechiël 38 en 39), waarin diverse volkeren en plaatsen zoals Perzen (Iran), Ethiopieërs, Puteeërs (Li bië) en Gomer (Duiteland), Mesek (Moskou), Tubal (Tubalsk m Sibe rië) en Togarmah (Armenië) met name worden genoemd. In de verwarring staat een wereld leider die de tempel overneemt en zichzelf tot God verklaart (Daniël 7:23-24): de antichrist Dat ge beurt in een orgie van goddeloos geweld: 'Eerst moet de afval ko men en de mens der wetteloos heid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander die zich verheft tegen alles wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien dat hij een god is' (2 Tessalonieenzen 2:3). Wanneer Christus uiteindelijk te rugkeert, volgt een gericht; eerst over de doden en daarna over de levenden. "Wij levenden, die ach terblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslape nen voorgaan, want de Here zelf zal .op' een teken, bij het roepen yan een aartsengel en bij het ge- klank van een bazuin Gods, ne derdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd wor den, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen' (1 Thessalonicenzen 4:17). Tempel De tempel vormt trouwens een probleem. Hij werd in het jaar 70 verwoest en veel christelijke groe peringen streven dan ook naar herbouw. Sommige joodse stro mingen, die de christelijke inter pretatie verwerpen dat Jezus Christus de Messias is, achten herbouw eveneens noodzakelijk, als voorwaarde voor de komst van hun Messias. Magr inmiddels is op die plaats de Al Aqsa-moskee verrezen, het derde islamitische heiligdom, en die laat zich niet zonder slag of stoot verwijderen. Hoe gevoelig de kwestie ligt, blijkt uit de rellen die ontstonden toen de Israëlische premier Ne tanyahu in september 1996 de opening goedkeurde van een tun nel vlakbij de moskee: bij Pales tijnse protesten vielen 73 doden. Want al eerder probeerden religi euze fanatici God een handje te helpen. In 1969 stak een Austra liër de moskee m brand, ter voor bereiding van de tweede komst van Christus. In 1982 schoot een Amerikaan een machinegeweer leeg op de Tempelberg, ten koste van een dode en drie zwaargewon den. Intussen stelt een militante organisatie, The Temple Mount Land of Israel Faithful Move ment' zich ten doel: 'de bouw van de Derde Tempel op de Tempel berg in Jeruzalem tijdens ons le ven, in overeenstemming met het Woord van God en alle Hebreeuw se profeten, en de bevrijding van de Tempelberg van Arabische (is lamitische) bezetting, zodat hij kan worden gewijd m de naam van God'. De militante taal in de fel pro-Israelische en anti-Arabi sche website, de grote kennis van joodse geschriften en het ontbre ken van iedere verwijzing naar Jezus Christus, suggereert dat de samenstellers fanatieke joden zijn. Maar afgezien van een adres m Jeruzalem, wordt geen enkele aanwijzing gegeven voor de religi euze achtergrond. De site blijkt echter te zijn ontworpen door 'graphic artist' Rick Scheblin. Hij werkt ook voor de fundamentalis tische Amerikaanse bijbelstudie dub Cavalry Internet Fellowship. Joden zouden iemand met die achtergrond nooit voor een eigen site inschakelen, zodat er achter de bedreigende taal vermoedelijk een meedogenloze chnstelijk- Sontmigen geloven niet In de wederkomst en menen dat 7 een nucleaire oorlog het einde der tijden zal inluiden. Fotoar chief Rotterdams Dagblad fundamentalistische organisatie steekt, die het Arabische wantrou wen tegenover Israël alleen maar aanmoedigt. Letterlek Interpretaties van de Bijbel met het doel het tijdstip van de weder komst van Christus te voorspellen zijn volgens diezelfde bijbel trou wens tot mislukken gedoemd. Van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hé melen niet, ook de Zoon (Jezusj niet, maar de Vader (God) alleen1 (Matteus 24:36), is maar één van de verzen die de zinloosheid van dergelijke berekeningen aanto nen. Ze zijn trouwens alleen mo gelijk wanneer de bijbel, met al zijn tegenstrijdigheden, van voor naar achter volstrekt letterlijk ge^ nomen wordt als het 'onaantast bare Woord van God', de teksten dwars door elkaar heen worden gebruikt en aan elk fragment het zelfde gezag wordt toegekend. De uitleg verschilt dan ook per gods dienstleider en per groepering. Inderdaad biedt de bijbel op tal van plaatsen aanknopingspunten voor het Einde der Tijden. Dé christelijke mensheid heeft door de eeuwen heen voortdurend ver: wacht dat het einde van zijn 'lij den' in zicht was. Volgens R. Kra nenburg OEindtijdbewegingen', 1996, VU Uitgeverij) waren de voorwaarden voortdurend aanwet zig. Altijd waren er angstaanja gende bedreigingen en voorbeel den van onderdrukking, werd het leven als 'slecht' ervaren en kop het alleen maar nog slechter wor-" den. Steeds waren er 'tegenstan ders' die pasten in het boosaardi ge plan, dat ze de wereld in, hun macht wil den krijgen en de gelovigen verleiden of j uitroeien; de duivel^de jo-, den, Philips H j sjfitler,# Stalin. c*^W*antichrist; S soms in combinatie. De-ramp- {Openbaring l^^rahneCTdê; Messias uiteindelijk afrekent mei de Satan. Wie goed oplet riet aan de 'tekenen des tijds' dat het ein de nabjj is. Code a Kranenburg tekent daarbij echter aan dat de symboliek en de allego rie in de bijbelboeken van duizen den jaren geleden in de loop van de tijd uit de christelijke westerse cultuur rijn verdwenen. „Wat de boeken Daniël en Openbaring be schrijven, wordt als een reeks vari nissen gezien, maar het ^"eel duiding van de geschiedenis dens de Makkabeeên of Johanp nes. Ook ziet men niet meer pè werkelijke bedoelingen van getallenspeculatie, maar wordt.de getallensymboliek gezien als éfcn soort code waaruit men op kan maken wanneer de eindtijd pn* des zou beginnen. Zodoende is er een apocalyptisch geloof ont staan, dat vooral in. fundamental listische en evangelische kringen sterk aanwezig is, Bestudering van de geschiedenis en de tijd waarin de apocalyptiek ontstaat is broodnodig, om niet te vervallen in misleidende speculaties." Internet Het is ondoenlijk om alle websites te vermelden die die tijdens het schrijven van dit artikel ter onder steuning dienden. Hieronder wor den drie adressen gegeven van si tes die elk vanuit een andere op tiek een overzicht geven van der gelijke bronnen. Het Center for Millennial Studies geeft onder "Millennial Sites' een omvangrijke verzameling van al dan niet religieus geïnspireerde websites over het millennium. Veel van de religieuze pagina's kondigen de Wederkomst van Christus aan; op sommige alge mene sites gaat het op aarde als nog mis door atoomoorlogen, ufo's of andere oorzaken, wwwjnille.org/sites Todd Strandberg is een Ameri kaanse christen die heilig gelooft in de spoedige Wederkomst van Christus. Op zijn informatieve en lezenswaardige site behandelt hij het onderwerp echter met veel ge voel voor humor en met goedmoe dige spot voor medechristenen die hun sombere visioenen maar al te serieus nemen. www.no viame t/-t odd The Skeptic's Dictionary voorziet verschijnselen tussen acradabra- ba en zombies van kritische no ten. Een speciaal onderdeel is The New Millennium', waarin ve le sites over de periode rondhei jaar 2000 aan de orde komen. www.scepüic/contents

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 3