De obsessie van Wim Stroopwafel siisa 33 Omdat zwakheid geen slechtheid is 'De muziek heeft me beslist geen windeieren gelegd' rrfl #fi «,A Rotterdams Dagblad F1 p] Wim Kerkhof heeft twee passies: muziek maken en weten waar wat ligt In de wereld. Als zanger en oprichter van The Amazing Stroopwafels treedt hij250keer per Jaar op; tussen door reist hij zoveel maar kan 'en zo breidt het topografisch arsenaal In mijn hoofd zich steeds verder utt'. Door Aad Wagenaar „Ik ben/' 2egt Wim Kerkhof, zan ger, bassist en pianist van The Amazing Stroopwafels, „van kindsbeen af geobsedeerd door plaatsen, door waar iets is gele gen: een stad, een dorp, een ge hucht en wat de straterüoop daar dan is en hoe de pleintjes lig gen. Ik ben behept met watje noe men kunt een topografische ob sessie, je mag het ook een afwij king noemen. Ik heb als jongetje nooit gevoetbald, ik ging altijd met myn fietsje de hele buurt en wijde omgeving verkennen, en toen ik nog niet fietsen kon deed ik het op mijn step. Die topografi sche verkennerij ben ik in Vlaar- dingen begonnen, de stad waar ik al bijna mijn hele leven woon. Alle straten van de stad fietste ik af en ook wist ik al jong de weg naar het gemeentearchief te vinden. Daar gmg ik kijken hoe het vroeger had gezeten: hoe liep die bepaalde straat toen-en-toen en wanneer precies was dat pleinlje aange legd en wat lag daar voordien? Enzovoorts. Toen ik wat ouder werd, een jaar of tien, waagde ik me verder van huis, dan gmg ik naar Maassluis, Schiedam, naar Kethel en Oversehie. Met de jaren ging ik stééds verder, naar Delft, naar Berkel- Rodenrijs, Naaldwijk. Ik was denk ik dertien toen ik op ontdek king ging in de periferie van Den Haag: ik fietste alle straten van Voorburg en Rijswijk uit. Elke straat, steeg of slop waar ik door kwam noteerde en tekende ik uit, met de situatie ten opzichte van de andere straten erbij. Thuis maakte ik daar kaarten van, plat tegronden van dorpen en wijken. Mijn exploratiegebied was zo'n veertig kilometer rond Vlaardin- gen ik kan zonder liegen zeg gen dat ik daar in élke straat en steeg ben geweest. Rotterdam en Den Haag echter, daar ben ik nooit serieus aan begonnen; zulke grote steden vormden een te om vangrijke gebied voor mij. Den Haag, daar cirkelde ik omheen met mijn fietsje, zo heb ik bij voorbeeld wel Wateringen en Monster en Loosduinen in kaart kunnen brengen, maar die hele lange Laan van Meerdervoort met al zijn zijstraten en daar weer de dwarsstraten van, nee daar dorst ik toch met aan." Wim Kerkhof, 45, praat en zit en loopt in de voorkamer van zijn huis aan een stil Vlaardings plant soen. Vanonder de bank waarop hy af en toe pauzeert, heeft hij wat schoenendozen tevoorschijn ge trokken, Er zitten honderden schoolschriftvelletjes in, waarop in balpen wijken en stratenpatro- nen van Zuid-Hollandse gemeen ten zijn getekend. Maasland, Hoek van Holland, Naaldwyk- Noord, Honselersdijk, Maasdijk, Ter Heijden, 'Monster situatie in 1968, gecontroleerd aan origi nele notities van 1971'. „Ik heb boven nog een heleboel van die dozen staan," zegt Kerk hof, „ze zitten barstensvol topo grafie. Er heeft aardig wat werk in die kaartjes gezeten hoor, want toen ik jonger was bestonden er nog geen straatnaamgidsen van al die stadjes en dorpjes en van die kapsjonerige informatiebor den aan de ingang van elk gat had nog memand in Nederland ooit gehoord." Country-music Wim Kerkhof draagt een witte trui in een grove kabelsteek, die over een fletse spijkerbroek hangt. Hy heeft lang en sluik don kerblond haar en ziet er daarmee wat overjarig-artistiek-progres- sief uit. Gul schenkt hij zijn be zoeker de slechtste koffie ooit door deze geproefd. Wim Kerkhof is behalve een topo grafisch geobsedeerd mens ook een gevierd componist, tekst schrijver en zanger. Al bijna twin tig jaar is hij de helft van het duo The Amazing Stroopwafels, dat eventueel, dankzij wat bevriende musici, ook als flink podiumen semble voor optredens en platen- sessies beschikbaar is. In een hoek van de nogal kale voorkamer staan een paar dui zend langspeelplaten opgesta peld. „Ik heb gisteren nog een nieuwe platenspeler gekocht," zegt Kerkhof, „want ik draai erg veel lp's, het meeste is Ameri kaanse muziek, vooral uit Califor nia jaren zestig, Birds, country- music, veel ervan is niet op cd uit gebracht. Merle Haggart is een fa voriet van me, daar heb ik zo'n zestig platen van; een country- zanger die mij heel erg inspireert. Mooie, verhalende, epische lied jes schrijft die man." Wim Kerkhof is vrolijk en uitge slapen. Gisteravond was hij al vroeg weer thuis van een optre den in Den Briel voor medewer kers van een automatiseringsbe drijf en 's middags speelden hij en zijn partner Rien de Bruin voor een inkooporganisatie in Hotel Intell in Rotterdam. „Straks moet ik naar Stolwijk voor een bedrijfsfeestje en van avond staan we voor personeel en donateurs van de Rotterdamse dierenambulance," zegthy. „Mor gen zitten we op een feest in een oud-jeugdhonk in Zoetermeer. Overzichtelijke partijtjes allemaal en dat is fijn ook, want voor hoe minder mensen we spelen, hoe leuker het is. Een huiskamer- feestje gaat ons eigenlijk het aller beste af, al mogen daar best vijftig mensen aanwezig zijn. Maar als het er meer dan honderd worden ga ik het een beetje vervelend vin den. Dus een theateroptreden, of schoon graag gedaan, beleven wij nooit zo als een succes, want dan zien we alleen maar een donkere zaal. Rien en ik spelen bij voor keur live voor een intiem groepje, zodat er dus contact is met de mensen. Hoewel, we hebben ook wel eens met Lee Towers in de uitverkochte Ahoy' gestaan en dat was, moet ik toch wel zeg gen, een zeer bijzondere be levenis. Het was tijdens het Gala van 1986; Lee Towers wou toen een eresaluut aan het gilde der straatzangers brengen en dus mochten wij dwars door alle glim mers en gütters heen in ons t- shirtje en spijkerbroek meedoen aan het praehtgala ik zie ons nog komen aanlopen in dat licht, hele maal vanachter uit de zaal, Rien met zyn gitaar, ik met de bas en zestig meter snoer achter ons aan. In het gangpad zongen we 'Ik ga naar Frankrijk' tot we op het podi um bij Lee waren en daar brach ten we toen samen met hem ons nummer 'Ome Kb'. Groot succes, leuke ervaring, heel Ahoy' zong mee." Maastunnel De topografische hartstocht van Wim Kerkhof weerspiegelt zich in het repertoire van The Amazing Stroopwafels. De meeste liedjes hebben een stad of dorp of een be paalde lokatie ervan als titel, on derwerp of plaats van handeling. Constante semi-hit op de Hilver- sumse zenders zijn al bijna twin tig jaar het melancholieke 'Oude Maasweg' en het jachtige 'Ik ga naar Frankrijk'. Als recente suc cessen gelden de quasi-protests- ong 'Vuilendam vrij!' en het lief desliedje 'Maastunnel' dat, hoe verzin je het, de fïetseTsbuis van de diepgelegen Rotterdamse oe ververbinding als romantisch de cor heeft „Ik heb dat altijd gehouden, die diepe belangstelling voor plaat sen en hoe ze in het land gesitu eerd zijn," zegt Wim Kerkhof. „Toen ik begon op te treden, hield ik op de kaart nauwkeurig bij waar we allemaal geweest waren. Dat doe ik ook met de landen waar ik heb gereisd; die tel ik en daarbij probeer ik dan zo'n groot mogelijk aantal te krijgen. Ik ben inmiddels aan land nummer 100 toe, dat heb ik bereikt door zelden naar hetzelfde maar steeds naar andere landen te gaan. Ik reis er dan flink in rond en probeer op zo veel mogelijk plekken te komen en de boel op te nemen. En dan breidt het topografisch arsenaal in mijn hoofd zich steeds verder uit. Die sport om zoveel mogelijk landen te bezoeken beoefende ik aanvankelijk met een vriend. Wij wedijverden met elkaar: ik was aan 75 en hij aan 28. Maar opeens ging zijn verkering uit en toen is hij van liefdesverdriet als een waanzinnige gaan reizen en had- ie me in de kortste keren inge haald. Hij staat nu op 127." „Ik reis steeds alleen. Die alleen heid is gekomen toen ik op mijn 23ste met een vriendin naar Polen op vakantie ging en daar bonje kreeg, zodat we uit elkaar gingen. Ik zat toen helemaal in Byalistok en wat moest ik nou gaan doen, zo in m'n eentje? Uiteindelijk heb ik mezelf maar in beweging gezet en zo ben ik in zeven dagen tijd, lif tend en stukjes met de trein en de boot, helemaal in het westen van Ierland terechtgekomen. Dat vond ik zo leuk, zo gans alleen op weg, dat ik daarna steeds als reizi ger op mezelf ben gebleven. En ik heb gelukkig een vriendin die niet van reizen houdt, dus ik hoef me met schuldig te voelen. Ik doe alle continenten aan en probeer op een reis zoveel mogelijk lan den te scoren. Zo ga ik by voor beeld naar Nieuw-Zeeland, daar reis ik dan in twee weken van noord naar zuid doorheen en dan vlieg ik via Tonga, waar ik drie da gen blijf, naar Samoa en reis ik te rug via Fiji, waar ik weer een paar dagen blijf, en vervolgens vlieg ik naar huis. Dan ben ik dus in vier zeer verre landen geweest" Geschiedenis Wim Kerkhof is in 1953 geboren in Rotterdam en als baby naar Vlaardingen verhuisd. Na de lage re school ging hij in snel tempo door het gymnasium en verliet dat klassieke instituut met glan zende cijfers. „Ik ben in 1971 ge schiedenis gaan studeren in Lei den, ik heb mijn kandidaats ge haald met een 8, dus allemaal pri ma. Maar vervolgens moest ik di dactiek gaan doen omdat ik ge schiedenisleraar wilde worden. Ik heb toen een paar weken stage ge lopen op het Thomas Morecollege in Den Haag, maar ik vond mezelf daar zó ongelooflijk jong en ik zag zó op tegen de vaste baan voor de klas die in het verschiet lag. dat ik het beter vond om iets totaal an ders te gaan doen. Ik ben meteen opgehouden met mijn studie en ik ging de muziek in." Hij zat in die tijd al m een country Zaterdag 30 januari 1999 0 Wim Kerkhof: 'Als ik ge schiedenisle raar was ge- wordert had ik nooit op mijn bankrekening staan wat ik nu heb.' Foto Theo Böhmers western-groep, speelde piano, zong en schreef liedjes. In 1979 scheidde Kerkhof zich af en be gon zijn eigen ensemble. „In het begin speelde ik met Fred Piek, die uit de groep Fungus kwam. Toen we na een paar maanden als The Amazing Stroopwafels een beetje voet aan de grond kregen, hebben we rond ons duo een hele band geformeerd, waarvan de le den ook uit Fungus kwamen: drummer Louis de By, bassist Koos Pakvis en gitarist Arie van der Graaf. Na een tijdje is Fred weggegaan en ben ik met Rien de Bruin als duo gaan spelen, af en toe aangevuld met Arie van der Graaf. Dat was omstreeks 1984 en vanaf die tijd kregen we steeds zo'n 250 optredens per jaar, dat is tot op de dag van vandaag zo ge bleven. En elke keer als we een plaat opnemen, komen die vroe gere bandleden er weer bij." „Ik speel op een triplex contrabas uit Scheveningen. Omdat ik daar onder het zingen de hele tijd hard tegen sta te schoppen is die bas beschermd met flightcase-strips en steekt er over de volle lengt^ een stalen pin doorheen. Het in« strument is gemaakt door Seheveningse contrabas-bouwer Kingma. Die man is een keer ojj straat naar me toegekomen en zei toen trots: 'Ik persoonlijk heb di4 bas gebouwd, weet je dat wel?'i Den Haag was in de jaren vijftig af een echte rnuziekstad, daar barst* te het van de combo's, jazz en haf whü, en omdat je toen nog geen 1 basgitaren had wilde iedereen- een contrabas. Daar is die meneer Kingma destijds op ingesprongen en hij heeft van betaalbaar en zeer stevig materiaal, triplex dus, keuf nge gebogen driekwart bassen gebouwd. Je kunt er tegenwoorl dig trots op zijn als je mag zeggeit dat je een Kingma-bas hebt. ik heb er zelfs twee." J Gebroeders Boterham J De wonderlijke naam The Ama- zing Stroopwafels is in 1979 zof-j maar uit de lucht komen valient Wim Kerkhof en zijn vriendeij speelden een repertoire dat Em gels/Nederlands was en wilder; daarom ook een haif-Engelse^ half-Nederlandse naam voor hun groepje. „We zijn er een avondje op gaan zitten, er gingen allerlei namen over de tafel, de meeste geent op de Flying Burrito Bros, wat zo veel betekent als De Vlie gende Gebroeders Boterham. Én opeens stond daar, ongeveer jm dezelfde geest, die naam Amazing Stroopwafels. Het betekent niks, maar de combinatie van woorden is goed, want de naam blijft gelijk hangen bij de mensen." Wim Kerkhof schrijft de teksten van zijn liedjes meestal met zijn Vlaardingse vriend Cornells Pons, die hij nog van school kent. men lukt 't ons doorgaans in één avond om de tekst klaar te hebben en de volgende dag maak ikHer dan de muziek bij. Ik vind mezelf meer een ambachtsman dan een dichter. Het idee en de woorden komen weliswaar opeens maar jk moet samen met Cees toch steeds vreselijk ploeteren om die tekst goed te maken. Dat is heel veel transpiratie. Met de muziek gaat het altijd een stuk gemakkelijker. Van de ongeveer 150 liedjes die we tot dusver hebben opgeno men, zijn er maar een stuk of tien van andere tekstdichters, vooral uit de vooroorlogse jaren zoals Koos Speenhof!, Willy Derby, Kees Pruis en Dirk Witte." Commercieel succes Z „Het gaat ons erg voor de wincfc^ antwoordt Wim Kerkhof op de vraag naar het commercieel SÜ&» ces van The Amazing Stroopwa fels. „Als ik een paar hele slechte jaren mocht krijgen, zou ik dat zonder problemen overleven. De muziek heeft me beslist geen windeieren gelegd. Als ik geschie denisleraar was geworden had ik nooit op mijn bankrekening staan wat ik nu heb. Maar daar heb ik destijds die stap naar de muziek niet voor gezet hoor, dat is ge woon mooi meegenomen. Ik-ben ook niet nerveus over de levens avond die op een dag zal aanbre ken. In dit vak hoef je niet"véél stress te hebben als je gewoon, zo als ik, je eigen optredens regelt: Je kunt er ook erg oud in worden. Hoe het afloopt weet ik niet,^ denk dat je op een zekere dag ge woon uit elkaar valt als Amazing Stroopwafels." Denkwijzer Door RetiêDiekstra De New York Times, een van de - leidende kranten in de Verenigde Staten, heeft een columnist, beho rend tot het kamp van de conser vatieve tegenstanders van Bill Clinton, die onlangs iets deed dat conservatieven zelden doen. Hij gaf toe dat hij er niets meer van snapt. Waar hij niets meer van snapt, is dat het merendeel van de Amerikanen Clinton als president blijft steunen. Waar hij ook absoluut niets van snapt is dat de mensen uit Clin ton's düecte omgeving, zijn vrouw, zyn dochter, zijn vrienden en medewerkers, hem trouw blij ven. „Hoe kan dat nou?" riep hij in een column in de Times bijna wanhopig uit Clinton heeft tegen vriend en vijand gelogen, heeft meineed gepleegd, zijn meest dierbaren bedrogen en gepro beerd al die misstappen te verdoe zelen. Met zo iemand wil je toch nooit van zijn leven meer iets te maken hebben? Toen ik de betreffende column gelezen had, was mijn eerste ge dachte: die columnist is vast van Nederlandse komaf. Want het mensbeeld van een aanzienlijk deel van de Nederlanders lijkt verdacht veel op dat van de Ame rikaanse conservatieven. Kern van dat mensbeeld is het volgen de: de mens is uit zyn aard vooral tot het slechte geneigd. Daarom is de voornaamste opdracht van ie der mens zich een zo sterk karak ter aan te meten dat hij daarmee V zijn slechte neigingen zo niet weet uit te bannen dan toch weet te onderdrukken. Mensen die op een bepaald mo ment toch in de fout gaan, doen dat omdat ze zwak van karakter zyn. Ze zyn als persoon gewoon niet sterk, niet integer (letterlijk gaaf, wuerbaar) genoeg ten overstaan van hun eigen slechte impulsen. Kortom, als iemand iets verkeerds of slechts doet, is dat zelden toevallig of per onge luk of door onoplettendheid of on zorgvuldigheid. Kwade neigingen Het is meestal een symptoom van een veel breder patroon van niet- beheerste slechtheid dat die per soon kenmerkt. Daarom, aldus die opvatting, gaat zo iemand ook nooit op een punt, maar altijd op meerdere punten in de fout. En dan doet hü niet alleen nu, maar hij zal dat in de toekomst blijven doen. Hy is als persoon gewoon niet sterk genoeg zijn kwade nei gingen te bedwingen. Daarom ook moeten zulke mensen als het enigzms kan voorgoed uit onze di recte omgeving verwijderd wor den. 'Rotte appels' in de mand ste ken nu eenmaal gemakkelijk de andere, nog integere, nog gave ap pels aan. Een recent slachtoffer van die conservatieve houding in ons land is Anton Geesink. Nog maar nauwelijks was bekend geworden dat hij mogelijk een onzorgvul digheid had begaan, of half jour nalistiek Nederland begon acuut T zijn hele leven om te spitten, op zoek naar veel meer fouten om zo 'het grote patroon van slechtheid' bloot te kunnen leggen. Een 'slechtheid' komt nooit alleen en nooit zomaar, aldus die opvatting. Het is precies die laatste houding die maakt dat zelfs als verder niets gevonden wordt, het kwaad toch geschied is. De persoon bij wie de fout of onzorgvuldigheid is geconstateerd is, zal door anderen voortaan als potentieel risico wie weet wat voor slechtheden er in de toekomst nog allemaal door het zwakke karakterpantser heen zullen breken worden be schouwd en daarom worden gemeden, buitengesloten of afge dankt. Vandaar dat de SNS-bank stopt met het TV-reclamespotje waarin Geesink een rol speelt. Of hij nou schuldig is of niet, hij kan vanwe ge de IOC-kwestie bij de kijker op de bank thuis, vanaf heden ver keerde associaties oproepen, al dus een woordvoerder van de bank. Anton Geesink heeft zich inmid dels bij die bedroevende en ern stig gestoorde conclusie neerge legd. Hy heeft laten weten dat hij begrijpt niet meer in Nederland te kunnen functioneren. En nie mand die hem op dat punt tegen spreekt. Wat voor de houding van conservatief, lees 'machtheb bend', Nederland ten aanzien van Geesink geldt, geldt in nog veel sterkere mate voor de houding van conservatief Amerika ten aanzien van Clinton. Niet alleen is hij, zoals alle mensen, tot het kwa de geneigd, maar hij is zo zwak van karakter, zo slecht m staat om zijn kwade neigingen m de hand te houden, aldus die opvatting, dat hij een duivels voorbeeld voor de natie is. Ziel En dus moet hij, zoals alle duivels, uitgedreven worden. Ten tijde van de middeleeuwse heksenpro cessen, zoals die onder andere door de rechtbanken van de in quisitie werden gehouden, gold dat de aangeklaagde slechts een weg openstond om zijn of haar ziel te redden. Die weg was schuld bekennen, daarvoor vergeving te vragen en gedwee de opgelegde strafte ondergaan. Gewoonlijk was die straf defini tieve verwijdering uit de samenle ving door middel van verbanning of de dood, door wurging of ver branding. Door die straf beken nend en begripvol te ondergaan vervulde hij de laatste en enige belangrijke opdracht die hy nog kon vervullen, namelijk: de sa menleving te zuiveren van zijn of haar slechte invloed. Daarmee liet hy ook nog eens goede boodschap voor de achterblijvers na, name lijk: 'het is terecht dat ik met meer mee mag doen. Trek allen daaruit de les nooit te doen wat ik gedaan heb'. Precies dat is wat de Amerikaanse conservatieven zo vreselijk graag willen dat Clinton zou doen. Na tuurlijk hebben ze gelijk als ze stellen dat Clinton een aantal zwakheden heeft. En natuurlijk hebben ze ook gelijk dat hij op die zwakheden aangesproken moet worden. Maar dat is niet de kwes tie waar het hier wezenlijk om gaat. De kwestie waar het omgaat is of Clinton's zwakheid zijn kwaadaardigheid bewijst. Nou is het niet zo heel gemakke lijk om te defimeren wanneer ie mand een kwaadaardig mens is. Naar myn idee komt de volgende omschrijving nog het dichtst m de buurt: iemand is kwaadaardig of slecht als hy opzettelyk en be wust en uit lust of eigen voordeel aan anderen leed toebrengt op een manier die het leven van die anderen schaadt of ontwricht, en relatief onverschillig staat ten aanzien van die gevolgen. Mensen die andere mensen of kinderen tot seksueel contact dwingen vallen onder deze defini tie. Mensen die andere mensen of dieren aftuigen omdat ze dat lek ker vinden, vallen onder deze de finitie. Mensen die andere men sen met geweld of onder dreiging daarvan beroven vallen onder de ze definitie. Mensen die andere mensen doden of bedreigen ten einde ervoor te zorgen dat ze be paalde zaken niet aan kunnen ge ven, vallen er onder. En de ene mens die de andere mens ver raadt omdat hy voordeel of lust beleeft aan diens ondergang, valt eronder. Zwakheid Is Clinton zo iemand? Heeft hy een verhouding met Monica ge had met als opzet zijn vrouw te kwetsen* Heeft hij over die ver houding gelogen met als bedoe ling het Amerikaanse volk een loer te draaien of het politieke be- dryf in Washington te ontregelen en zal het hem worst zijn dat an deren daar onder lijden? Ik denk het niet. En ik denk dat de men sen uit Clinton's directe omge ving zeker weten van niet. Ze kennen zyn zwakheid en ze bekri tiseren hem daarom, en ze kra nen zijn sterkte en ze prijzen hem daarom. Hetzelfde geldt voor een groot deel van het Amerikaanse volk. Dat kent hem inmiddels als een schuinsmarcheerder en als j(g- mand die zich met alle krachten veel effect inzet om geweld en leed in de wereld te verminderen en die allesbehalve onverschillig staat ten aanzien van het lot van zyn medemensen. De grote Wè- reldgodsdiensten zoals het chris tendom, het boeddhisme en deJi- lam hebben als een centrale stel ling dat mensen nooit alleen aan de hand van hun zwakheden be oordeeld of afgerekend mogen worden. Een mens Is altijd meer, altijd beter dan zijn ergste zwak heid. Die opvatting vormt de kera van welwillendheid en liefde van mensen jegens elkaar en de voor waarde voor verandering en per soonlijke verbetering. Maar wie zwakheid tot voldoende bewijs voor kwaadaardigheid op blaast of poogt dat te doen, is njët geïnteresseerd in verandering of verbetering van de ander. Hij! is uitsluitend uit op diens bestraf fing of afgang. Het conservatieve mensbeeld dat in Amerika op mensen Clinton en in Nederland op mensen als Geesink jaagt, is een vijandig mensbeeld. Het isin zichzelf kwaadaardig. Daarom, als Clinton valt of Geesink Neder land verlaat, heeft het kwaad ge-' zegevierd. -

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 13