21
UITGAANSSTAD
Lintje voor Co Westerik
Familieleven van intimi in snapshots
Metallica en Biohazard
op Dynamo Open Air
Fantask Fantoom:
wind onder de handen
Kunstenaar Rob Scholte
voor rechter wegens smaad
Bezwerende Afrika-j azz
Rotterdamse kunstenaar viert 75-ste verjaardag met tentoonstelling
vaKwd&4a
Rotterdams Dagblad
/J,
Woensdag 3 maart 1999
c;> C-
Eindhoven De bands Metallica,
Biohazard, Monster Magnet en de
Nederlandse rockgroep The Ga
thering maken dit jaar hun op
wachting tijdens het driedaagse
hardrockfeslival Dynamo Open
Air. Voor de veertiende editie van
21 tot en met 23 mei hebben in
middels zo'n vijftig bands hun
komst bevestigd. Op de podia
staan onder meer het Engelse
black-metalgezelschap Cradle of
Filth, het Amerikaanse Fear Fac
tory, S.O D. en Cubanate. De orga
nisatie werkt nog aan de volledige
programmering, die uiteindelijk
tachtig bands zal tellen.
Dit jaar vindt het evenement
plaats op het terrein van de regio
nale afvalverwerker Razob in
Mierlo, ten westen van Eindho
ven. Het veld is groot genoeg om
50.000 bezoekers te ontvangen.
In de voorverkoop zijn sinds half
januari bijna 20.000 kaarten ver
kocht. Voor de organisatie een te
leurstellend aantal. Mogelijke
oorzaak is de prijsstijging van het
kaartje naar 125 gulden. „Ook
ontbreekt nu nog het festivalge-
voel," aldus een woordvoerster
gisteren. Ze wijst erop dat het eve
nement pas eind mei is.
Dynamo Open Air had de afgelo
pen jaren moeite met het vinden
van een nieuwe locatie. Op het ou
de festivallerrein, een niet-ge-
bruikt stuk van Vliegbasis Eind
hoven, wil de gemeente huizen
bouwen. Bij uitzondering kon de
organisatie vong jaar terecht op
de Emdhovense ijsbaan. Het aan
tal bezoekers werd toen beperkt
tot maximaal 30.000.
Voor het nieuwe terrein is een
principe-afspraak gemaakt voor
een jaar. Daarna volgt overleg of
Dynamo Open Air ril Mierlo mag
blijven.
201 62 62 Bibliotheektheater
Hoogstraat 110 TotefeniscA-fSSerywen ma i/mvr GOO-12 30
LEB BIS OF JANSEN sötoprogramma
SdToiAvbufgptem 50 Kaarh-ettoopenras tJagetiitevan 1000-1800 vr to(21 COia* Tevon»
tol 010-2171717. Into en Kaartverkoop ook mooeii|K via do UW tel 09000191 75cpm
G2*Groie Zaal jZ^Jwnaanse Haal DC*üoelencafé D« nlouwe «alzoonörochure
vin da Oooten 1» uht Bel voor gratis e^omptaar 010-2171745
oois gz ROTTERDAMS PHIL HARMONISCH ORKEST
Soizoenpioscntatie OI v Uil Sctarmsr van programma 1B99/2000
tvo Stfiutert symfonie nr 9 Spectaculair voorprogramma |n de has va-
19 30 uur gratis Toegang»bawl|» al te halen btj de kaïw Doelen
5T HOTTERDAMS PHlLHARMONlSCH ORKEST
OI v Uil Schirmer Michael Entlebon viool Berg/Vertjey PrsnosOnafa
nrl Berg Vimtconxn SctiiJben Symfarmnr9*1 S7 tot 122.50
Vr 5 SO 15 JZ JUAN CARMONA gitaar (grool succes bij Dunys on Stage
97) brengt met ensemble namencoftigeunemiuTtek 122 W f 15
2.15 to i5 Iz NEW CONCERT BIG BAND oi v Henk Meulgeert
itimr Jofi» EngOB en HantJennmk, drums f 22 50met red (15-
Zc7 tl 00 GZ ZONDAGOCHTENDCONCERT Timbres Divers met musical 117 -
t 1430 JZ BLASERENSEMBLESABINE MEYER Krommer
Partita tn Se Mysitvocek Octet m 3 Boothoven Septetf 40, tot f 15 -
r 1530 DC FINALE ERASMUS JAZZPRIJS 1999-grails
1 17co GZ CONCERT POPULAIRE Sttöswganist Geert Bieding
bespeel! grote DoeWkjrge) Romantische nteesiora urt Parijs gratis
MARlAVESPERS VAN MONTEVERDI doorCnntus
Cdnn en Cortceno Palatine o i v Konrao Jungtianei M 45 - tol 120
~a BRODSKY QUARTET (GB) o a Mendelssohn Bnttan
r~]z KREUTZER KWARTET Strijkkwartetten van Hmdemith
(nr 4 op 221 Maitmj (nr 5) ROChberg (ro 31 125 in« rad I 15
ROTTERDAMS PHlLHARMONlSCH ORKEST
OZ olv Charters MaeKonas VatJm Repoi '0031 Mocul SymkmonrJt
Jifter' Tsjaikwski Vixiconcert EigarEngTta-vanaties»! 57 toll
STS? KLINKT GOEDt Amaleuntiuiiek uit Rotterdam -gratis
50
11 00 GZ ZOHDAGOCHTENDCONCE RT Deep River Quartet 111
JZ KAMERMUZIEK OP ZONDAGMORGEN Wrtofc Sinjkkwartel
SjOstakovttaj Kwartet nr 8 Ëtrtl en Simprjny »f 10 8 750
jz SANGEETA SHANKAR vloo, ,-•* uit India) speoH >n
de Gayak) Ang -stijl begeleid op taWn «n t.mpuro 122 50/15 16
Zo 14 15-30 0(3 BUDDIES IN SOUL (Jazz al the DootenealO) gratis
Ma u zo ij gz RADIO FILHARM. ORKEST ol v Jean Ftxjrner. Use
Lêvy Grmleid sopraan Anne Foumet dedamohe Neef Kamerkoor
Franck PsyctK Deöussy te Atanyre de St Sébestien M 45 -/30
Dl 10 ZO CO QZ ANIMA ETER NA o i v Jos van Immerswl plano Beethoven
Symfonie nr 4 Pianoconcert P'S Symfonie nrB 45 -/35 -,"25 -
ENK 20 16 JZ IMOGEN COOPER plano CttcpinNocturnenrê Sonate
nr3 8attadonr4 Schumann Abegg variaties, DeDuasy Estnnrpos
i/al»/pyeuse» 14b /15
WolT 12 45 OZ LUNCHCONCERT RPhO 01 v Haas Vonk gra w
wo 17 2015 jz NEDERLANDS KAMERKOOR enlnstrum ensemble
Ov Paui Goodwin O s Monteverdi Gtorta Scariatti Stabat Mater
Lotn Crucifixes Legrenri In cute Israel» f 40 -/15
Jeugdtheater Hofplein
riraal 13 Tel res Di t/mZo 1000 16 00 uur Kassa geopend Wo Vm Zo
00 uur Kaarten tfm 16 Jr 11250 volwassenen 117 50
HET STERREKIND m
1BOO Bewerking Bnjun Kugt Pegie Carta vs
14 00 Schorpenzeol Met Elsje Slels on 37 spi
Hofplein Vanal 6 jaar Extra voorstelling mi 5 apr 14 00 ut
Kruiskade !0 KMMimWnm tf)PO 1000 ?r» 1? PO 1700uur Aanvang 7015 VUT
Wo.3 VmWB MATILDE SANTING -ToOthera loOne
MaWde begeiekl door haar grooists Heit» Tne Whole Band
Z.A an Zo.7 JEANS 8 - UnBEATablel
Splmiemieuwe show vol dsns, muiielt en apeklakel
Ma,a on ut# THE GOLDEN EARRING -Unplugged
WERELD MUZIEKTHEATER FESTIVAL-De u
BatKFiun Opera Troupe (Taiwan) speelt Tbo Monkey Kmg'
WERELD MUZIEKTHEATER FESTIVAL- Anoman
Otxxg monsefjkschmnenspeJvanWayangOrangBhaiatajlndoneMö)
BootblaanB Kassa ma Vmia it 00-1 BOO uur of aanvang vogralBiling
ANNA KARENINA da klassiokar van bee Tolstoj wxi bet
eerst op het Nederlandse Toned Rogre Guy Cositera, bswerking
Knatren HanmereclitsJCerel Aphenaar Met Calbertne ten Bn/ggencale
Rotterdamse Schouwburg
Do 4 LJfc EGYPTISCHE SCHAATSER van Ruud van Megen
2030 M Zaai Mondoog door SabriSaad El Hamus Re^e W vd SandeBakhuyzen
Do.» t/mZo 7 HAMLET Hel Nationale Toneel UITVERKOCHT
vr-s PEREIRA VERKLAART van AnlomoTblKicchi door Oe
2030 Ki.Zaal Tljd Reote Lucas Vandetvost Mat o a Dirk Buyse Robbait So
z. VERGETEN van Oscar van Woenseidoor Rosa Sonnevanck
20 30 KI zaal Vijl jongoren opgeslolen in een warenhuis Vana!14|aar
BIJNA WAS IK GOED Hut.ad Amatet Concept regie
is oo ki zaai Liesbetn Coitol Over leven met een versianaeiijKe nandicac Va8|r
H.ji THE SANDS OF TIME Hot Muziek Lod Ontmererdoratonum
201s Gr zaai over vogds.Reg>3 Guy Cassiera Concepdcompcsme Ock van derHaret
ÖT5 HET NATIONALE BALLET is it tar to go tokGaltll,
20 15 Gr.zaai Ogenblikken Rudl ven Dantiig Even the «ngds la» Redha
Wo ID an Do 11 ~OQM WANJA vanTsjechov Toneelgroep Amsterdarn Ragle
20 15 Or zaal Titus Muizotaar Met 0 a Pierre Bokma Lmoke Rjjxman Hans Kesimg
Do 11 ANTIM AT ERIE Hyena vzw Choroogralie Marc Venrunxt Mi|rt
20 30 Ki zaal solo voor Maneen Neither Muziek Goreckt Feklman
Vr 12 en Za.13 DE DRESSER vanR Harwood regie Tom Jansen Metoa
2015 Grjaai Porgy Franesm, Hen»Dagslet Yvonne vd Huik VVlmvd Heuvel
Theater Zuidplein
60 Kassa rr
Wo 3 6 Da 4
Zee
Wo to Dolt
vnz&Zeo
Wo.17 A Do tB
VrlSl Za20
DoJ5 um 2.27
Natiorais Tbealerkassa (tp! 22 00 uur) tel 0900-9203) Tenzij
vcrmoid aanvang vooretallmgen Grata Zaal 20 15 en Kleine Zaal 20 30
ZENGA Egyptischs mythen op muziek
LlESBETH LIST Theatertournee 1999
FREDERSQUE SPIGT Engel Iheaterconeert
HET VOLK Hel Verjaardagsfeest geen Pinter Absurd toneel
NNT (Noord Nederlands Toneel) Oe Meeuw (Tsjechov)
W017 TINEKE SCHOUTEN S-MHeskadotrepnse)
WERELD MUZ1EKTHEATERFESTIVAL Fure
Grootschalige traditionele muziektheaterproductie uit Mali
MARUKE BOON One Man Show muzikaal cabaret
JAAP MULDER Kanonoren, cabaret
MAARTEN VAN flOOZENDAAL Mei Egon Kl
MARK VAN DE VEERDONK, Ja Daag!! Ca
DE DULLE ROECKERS Water bij
ROBKAMPHEUS De hemlavan Attaaca
HETTY FETERIS, Klein BlDnd Leed cabaret
Rotterdam De bril gaat af,
de wenkbrauwen omhoog, de
mond gaat open en daaruit
komt de kreet: „Waaauwww!
De Rotterdamse beeldend
kunstenaar Co Westerik
werd Ridder in de Orde van
de Nederlandse Leeuw en
zelden zal een koninklijk gel
auwerde zo spontaan gerea
geerd hebben. Topambte
naar Jan Riezenkamp van
het ministerie van Onder
wijs, Cultuur en Wetenschap
pen overhandigde hem de
versierselen in Museum Boij-
mans Van Beuningen in Rot
terdam.
Daar werd gisteren een speciale
tentoonstelling geopend ter gele
genheid van de 75-ste verjaardag
van Westerik. De expositie toont
een grote hoeveelheid tekeningen
en zeven grote schilderijen van
hem, alle uit de eigen collectie
van Boijmans. Westerik was zelf
verbaasd over de grote hoeveel
heid werk die Boijmans in de loop
der jaren van hem heeft verwor
ven.
De kunstenaar ontving de hoge
koninklijke onderscheiding voor
zijn grote verdiensten voor de Ne
derlandse beeldende kunst. Wes
terik staat bekend om zijn schil
der-, teken- en prentkunst. Hij
werkt op het moment aan een
schilderij van een filmer met de
camera op de schouder. Fotogra
feren en filmen, inclusief de tech
niek en de mogelijkheden daar-
Oo westerik
openlijk ver
baasd en bij
zondertrots
op zijn hoge
koninklijke
onderschei-
Foto Joep van
at Pal/CorVos
van, ib een van de vele hobby's
van Westenk.
Prijzen
Voor zijn werk ontving hij vele
prijzen, waaronder de Jacob Ma-
rispnjs voor schilderkunst en te
kenkunst, de zilveren medaille
Biennal de Sao Paulo, de staats
prijs beeldende kunst en architec
tuur en de culturele prijs van
Zuid-Holland, In 1971 ontving
Westerik al de koninklijke onder
scheiding Ridder in de Orde van
Oranje Nassau.
Ter gelegenheid van de 75-ste ver
jaardag van Westerik wijden ver
schillende andere musea nu ook
een tentoonstellingen aan het
werk van de kunstenaar. Volgens
Rudi Fuchs, directeur van het
Stedelijk Museum in Amsterdam,
heeft het werk van Westerik een
'uniek Hollands karakter, maar
het is ook zeer persoonlijk van
standpunt', Chris Dercon, direc
teur van Boijmans Van Beunin
gen (gisteren overigens niet aan
wezig wegens verblijf in het bui
tenland), betitelt het oeuvre als
'een krachtig realistische en tege
lijkertijd vrije poëtische visie op
zowel de grote als kleine mens'.
In Wenen in
bad.
Foto NoorDamen/
Wout Berger
Door Evelien Baks
Rotterdam Zeer huiselijke, alle
daagse taferelen. Hoe anders
moet je een man in bad, een be
jaarde dame in een stoel of een
slapend stel in bed omschrijven?
Situaties die voor iedereen zonder
meerherkenbaarzijn. Met ditver-
schil: alle hoofdpersonen behoren
tot de intieme kring van de foto
grafen Wout Berger en Noor Da-
men,
Voor de tweede editie van het pro
ject PhotoWork(s) in Progress leg
den de twee Nederlandse fotogra
fen een jaar lang het leven van
een select aantal intimi op de
plaat vast, op zoek naar de identi
teit van al deze vrienden en fami
lieleden. Het resultaat daarvan is
nu +e 2ien m het Nederlands Foto
Instituut (NFI) in Rotterdam.
Voor deze nieuwe aflevering van
PhotoWork(s) in Progress hadden
het NFI en de Mondriaan Stich
ting, die het project in 1995 zijn
gestart om de rol van de fotografie
te onderzoeken in relatie met
maatschappelijke ontwikkelin
gen, naast Berger en Damen ook
opdrachten gegeven aan Korrie
Besems en de Duitser Joachim
Schmid. Evenals bij de eerste edi
tie is ook r.u het thema 'Construc
ting Identity'.
Woonwijken
Korrie Besems (1961) bekeek het
afgelopen jaar de veranderende
identiteit van een aantal woonwij
ken en natuurgebieden in Neder
land. Onder de titel 'History Sells
- New architecture and nature m
The Netherlands' presenteert zij
twaalf monumentale fotowerken
Ze bezocht nieuwe woonwijken
als het Java-eiland in Amsterdan i
met zijn typische architectuur,
maar ook dc Millingcrwaard waar
een 'nieuw' stukje natuur te zien
is.
'Sinterklaas Sees AH' heet de bij
drage van Joachim Schmid (1955).
De Duitse fotograaf zwierf gerui
me tijd door Nederland, op zoek
naar gebruikte fotografische beel
den. Hij verzamelde onder meer
snapshots, krantenfoto's en brief
kaarten en zocht op die manier
naar de identiteit van de visuele
cultuur in Nederland.
Moeder
Wout Berger (1941) en Noor Da-
men (1949) zochten het wat dich
ter bij huis. Zij volgden acht a ne
gen goede vrienden en directe fa
milieleden op de voet, onder wie
de moeder van Damen en de
dochter van Berger. Een aantal fo
to's was al eerder gemaakt, de
overige werden in het afgelopen
jaar op een groot aantal locaties
geschoten.
De tentoonstelling met de toepas
selijke titel 'The Eveiyday' toont
onder meer een oudere dame
(moeder Damen) gezeten op de
kachel, wandelend in het bos en
in een stoel in de woonkamer.
Overige foto's laten een bevrien
de arts zien die een operatie uit
voert, een Franse vriend in het
bos en de vriend van dochterlief
in de besneeuwde bergen tijdens
de jaarlijkse skivakantie.
Stuk voor stuk alledaagse situa
ties. Behalve dan misschien het
beeld van een hond op de upeia-
tietafel die door twee artsen wordt
verlost van zijn hazenhpje. „Een
van die twee artsen is een goede
vriend, met wie ik ook naar Viet
nam ben gegaan. Daar opereert
hij mensen met een hazenlip.
Maar een hondje dat daaraan
moet worden geholpen... dat heeft
toch wel alles te maken met wes
terse identiteit."
Berger en Damen houden zich al
jaren bezig met het maken van fa-
miliealbum-achtige foto's. „Dag-
boek-achtige fotografie. In plaats
van notities maak je een foto van
wat die dag belangrijk is," legt hij
uit. In de eerste plaats is hij echter
landschapfotograaf, wiens werk
op tentoonstellingen in binnen-
en buitenland te zien is. Zijn werk
is opgenomen in de collectie van
onder meer het Stedelijk Muse
um in Amsterdam. Daarnaast is
hij docent aan de kunstacademie
in Rotterdam.
Noor Damen is autodidact. Tot
1987 was zij werkzaam als kos
tuumontwerpster voor theater- en
dansgroepen. Nu werkt ze als sty
liste en fotografe. 'Constructing
Identity' is het eerste gezamenlij
ke project van Berger en Damen.
Identiteit, het thema van PhotoW-
ork(s) in Progress, is volgens de
twee fotografen vooral een kwes
tie van persoonlijke ontwikke
ling. „Identiteit is persoonsge
bonden. Je kunt je dat niet aan
meten met materiele zaken als
twee auto's voor de deur. Waar het
om draait is hoe iemand zich ma
nifesteert," legt Berger uit.
Typerend
De tentoonstelling iri het NFI
geeft een beeld van de manier
waarop hun vrienden en familie
leden zich doorgaans manifeste
ren. Ze werden gefotografeerd m
situaties die voor hen typerend
zijn. Berger wijstop de foto van de
man m bad, die werd gemaakt tij
dens een weekje Wenen. „Ik ken
hem erg goed en dit is 'm hele
maal. Datkoppie, hoe hij daar zit
ih bad... Dat is 'm gewoon." Het
zelfde geldt voor de moeder van
Damen, die door haar dochter
veelvuldig werd gekiekt in gezel
schap van hond Pablo.
Snapshot-achtige beelden. Ber
ger: „We werken volgens de me
thode van de snapshot, maar de
uitvoering is verre van vluchtig.
Het verschil is een kwestie van
kijken. Wanneer druk je op de
knop, wanneer sla je toe?"
Hoewel het m de gehele serie gaat
om goede vnenden en familiele
den, was de opdracht volgens Ber
ger geen. gemakkelijke. „Uit een
week Wenen is bijvoorbeeld maar
één foto gekomen die we goed ge
noeg vonden voor dit project. Een
paar dagen Londen eind vorig
jaar, omdat ik nog een foto wilde
maken van de broer van Noor, le
verde helemaal niets op. Eeu foto
moet krachtig zijn. sterk genoeg
om op zichzelf te staan. Pas dan is
hij goed genoeg."
PhotoWork(s) in Progress II:
Wout Berger/Noor Damen, Kor
rie Besems en Joachim Schmid.
Nederlands Foto Instituut, Witte
de Withstraat 63, t/m 25 april.
MATILDE SANTING
&THE WHOLE BAND
To Others To One
Jochem Stavenuiter (links) beweegt en Jan van Rossum
spreekt FotoHaJo Piebenga
Door Han Geurts
Rotterdam Stilte. De pianis
tenhanden gaan vliegensvlug op
en neer maar raken de toetsen
net niet Nu ontsnapt er af en toe
een toon, wonderlijk beheerst in
de hectische beweging. Dan ha
meren, hameren en onder het
hameren klinkt een donker dat
langzaam van kleur verandert.
Stilte.
Eerder in de voorstelling zoekt
een hand zijn weg in een leeg
aquarium. Opmerkelijk groot en
wortelig ziet hij eruit. Nu een
voet. Een spel met hand en voet
en vinger. Boem, grote voet, weg
vinger. Dan weer een leeg aqua
rium. Verderop een naakt been.
Het huppelt en is de weg kwijt.
Het zweeft. Later hoor ik een
nieuw woord: 'positionele illu
sie'. Nooit van dat woord ge
hoord. Maar ik kan het begrij
pen als ik mij niet vergis.
'Fantask Fantoom' is een sa
menvoegen van de bezigheden
van drie mensen. Nora Mulder
speelt piano, Jan van Rossum
zegt een tekst en Jochem Sta
venuiter beweegt. Oorzaak en
gevolg zijn onduidelijk. Wie rea
geert op wie? Wat heeft het pre-
cies met elkaar te maken? Ie
mand roept om zijn moeder. En
het geluid van hout hakken, tim
meren met de hamer. En de pia
no. De prater steekt met zijn
hoofd uit een groot vogelnest en
debiteert kennis als toverspreu
ken. Formules van de middelba
re school over driehoeken en cir
kels. Breed lachend weet hy te
overtuigen met niks. Knap ge
daan, al zijn de teksten niet al te
geweldig.
Vaak is het humoristisch, soms
heel intens. De beweger gaat in
een tijdspanne van vijf minuten
zitten. Een minimale veiplaat-
sing voor zoveel tijd. Maar aan
het slot vallen er tranen van zijn
gezicht. Eerderof later kruipt hij
naar de pianist en trekt haar een
schoen uit. Ze speelt onaange
daan verder met zijn hand onder
haar voet. Fantask Fantoom is
een merkwaardig intrigerende
ervaring. De muziek vond ik
toch het mooist Er had nog wel
wat meer interactie mogen zijn
tussen de drie. Iets meer zoeken
naar het geheel, naar de reden
van de onbepaaldheid, opdat je
zelf ook onvast van positie
wordt.
'Fantask Fantoom', werk
plaatsproductie van Lantaren!
Venster, Gezien: gisteravond in
Lantaren/Venster. Herhalin
gen: t/m zaterdagavond.
3,4,5 maart
Luxor Theater Rotterdam
.20. T5 uur, res.: 010-4138326
Amsterdam Kunstenaar Rob
Scholte staat volgende week vrij
dag voor de rechtbank in Amster
dam terecht op verdenking van
smaad.
Hij heeft vanaf 1996 m diverse
kranten en televisieprogramma's
gezegd dat de Amsterdamse dich
ter Koos DaJstra verantwoordelijk
was voor de bomaanslag waarbij
Scholte in 1994 zijn beide benen
verloor. De kunstschilder heeft
een schikkingsvoorstel van justi
tie, een boete van drieduizend
gulden, niet betaald. Daarvoor
Had hij tot 1 maart de tijd. Het
Openbaar Ministerie is daarom
overgegaan tot vervolging. Schol
te verklaarde eerder er niets voor
te voelen de zaak af te kopen.
Advocaat W. Anker, die Dalstra
vertegenwoordigt, zal tijdens de
zitting schadevergoeding eisen.
„Scholte heeft mijn cliënt be
schuldigd van poging tot moord;
dat is het op een na zwaarste ver
wijt dat je iemand kunt maken.
Dalstra is er zeer nijdig over."
In december exposeerden Schol
te, Blanca en Dalstra nog gedrie-
en in galerie Donkersloot m Am
sterdam.
Hoewei de expositie werd gezien
als een poging tot verzoening,
bleek alleen Blanca aanwezig tij
dens de opening.
hommage
r t I e s t
Feya Faku
album
'Hommage'
labo
A-Records
d u u
54:26 min.
Flugelhornspeler en trompettist Feya Faku leerden we afgelopen jaar
kennen door zijn optredens hier met saxofonist Paul van Kemenade.
Steeds meer Nederlandse jazzmuzikanten trekken naar Afrikaanse lan
den, waar immers de wortels van de jazz te vinden zijn. Ze spelen er met
collega's en halen die Afrikanen soms ook weer naar Nederland. Faku
presteerde het om tijdens z'n tournee met Van Kemenade met deels
weer andere Nederlandse muzikanten hier een cd op te laten nemen.
Met steun van het ministerie van OCW, zoals op het hoesje staat.
Hij overtuigde live net zo als op de cd. In uitsluitend eigen composities
eert hij zijn leermeesters uit Zuid-Afnka. Hij blaast gedragen, met een
prachtig heldere en open toon. Betrouwbaar en niks geen fratsen, aan
stelsels of experimenten. Hoewel hy zelf schrijft bezig te zijn aan een
'zoektocht naar geluid'. De stukken hebben wel iets dramatisch, een af
en toe beetje begerende aanpak die je misschien met het mysterieuze
van Afrika associeert. De donkerbruine contrabas van Eric van der Wes
ten past daar goed bij. Tenor- en sporaansaxofonist Mete Erker weet,
met dank aan John Coltrane, ook al heel goed deze haast religieuze lou
tering te verklanken.
In een stuk dat 'Ilizwi - The Voice' heet, laat Faku zijn innerlijke stem
horen; hij zingt enkele niet erg gearticuleerde toverformules.
In september komt Faku weer naar Nederland, onder meer voor een op
treden in de Doelen met het Paul van Kemenade Quintet en zanger/gita
rist Lois Mhlanga
Peter van Eijkelenburg