1 BfcS ai mÊmm Wereld' Muziektheater* Festival in Luxor, Schouwburg en Zuidplein m f jm tót •^r -•» ..:>s AW^a SisP^ 4^ Rotterdams Dagblad Donderdag 4 maart 1999 i In de Peking Opera verraden de kleurrijke kostuums en de geschminkte gezichten niet alleen de Wayangorang is Javaans poppenspel met levende personen. Ze Lawina &Ocol van de Ndere Troupe uit Oeganda. Oegandese maatschappij. Dansstijlen uit alle de- sociale afkomst van de personages, maar ze tonen ook het karakter. Foto's wereld Muziektheater Festival spelen vrijwel altijd delen uit het hindoeïstische heldenepos Ra- len van Oeganda rond een verhaal over de spann ïngentussen het behoud vantraditionelewaarden mayana. Ook hierin een apenkoning en een generaal van 'De en de verwesterde samenleving. Apen'die een schone jonkvrouw moeten redden. Irhle ban Van Koning Aap Muziektheater uit Azië, Afrika en Zuid- Amerika: acht bijzondere theatervoorstel lingen uit totaal verschillende culturen. Maar ze hebben één ding gemeen: het is theater vol kleur, beweging, drama en spektakel, geworteld in het leven van alle dag, maar tegelijk gevormd door vaak eeu wenoudetradities. Het Wereld Muziekthe ater Festival Is na driejaar toe aan zijn tweede aflevering en biedt vanaf woens dag 10 maart gedurende een maand in de Schouwburg, Luxor en Theater Zuidplein voorstellingen uit Taiwan, Indonesië, Mali, Oeganda, Suriname, Japan, Argentinië en India. Rotterdamse theaters in de ban van Koning Aap. Door Frans Alten Koning Aap moet 49 dagen roosteren boven een vuurtje tot zijn hersenen zijn stukgekookt. Maar zijn bovennatuurlijke krachten bieden uitkomst. Na een tijdje sudderen houdt hij het voor gezien en tovert zich los uit de boeien. Een hevig gevecht valt niet te vermijden. De hemeïse troepen kunnen niet op te gen Koning Aap en zijn rebellen en krijgen een gi gantische pak slaag. En dat allemaal' omdat ze Ko ning Aap zijn onsterfelijkheid misgunnen. Geen prettig volk hoor, daar in de hemel. In Taiwan kunnen ze er geen genoeg van krijgen. Daar is Koning Aap een van de populairste operaver- halen. Een 'Peking Opera', wat staat voor bloedstol lende vechtscènes en acrobatische kunsten, over el kaar heen buitelende acteurs en veel afwisseling. Maar tegelijk gebonden aan een strakke choreogra fie, die met uiterste concentratie wordt uitgevoerd. Er gaat een lange traditie van toneelconventies schuil achter wat er allemaal te zien is. De kleurrijke kostuums en de geschminkte gezichten verraden niet alleen de sociale afkomst van de personages, maar ze tonen ook het karakter. Snel de ogen heen en weer bewegen betekent dat het personage zijn hersens pijnigt overeen probleem en een rondje lopen betekent het afleggen van een enorme af stand. Met kaartjes hoeven ze in Taiwan niet te leu ren, waar de Peking Opera te zien is staat het volk te trappelen om een plaatsje te be machtigen. Allemaal in de ban van Ko ning Aap, de Chinese volksheld met ma gische krachten, uit een verhaal dat da teert uit de zestiende eeuw. Woensdag 10 maart is Koning Aap in de persoon van Li Baochun, acteur en leider van de Opera Troupe uit Taipei in het Luxor Theater, en «p geeft daarmee voor Rotterdam de aftrap van het-Wereld Muziekthea ter Festival 1999 dat met in totaal bijna tachtig voorstel lingen van acht producties, verdeeld over 23 theaters in Nederland, België, Parijs, Wenen en Berlijn een dwars doorsnede geeft van het thea ter buiten Europa. In Rotterdam zijn de acht producties van 10 maart tot 13 april verdeeld over het Luxor Thea ter, Theater Zuidplein en de Rotterdamse Schouwburg. Voorstellingen uit Tai wan, Indonesië, Mali, Oeganda, Su riname, Japan, Argentinië en In dia, gelijkelijk verdeeld over drie continenten, waarvan er vijf speciaal voor i festival zijn gemaakt. Artistiek uitgangs punt bij de samen stelling van het pro- j gramma is i het toegan- kelijk ma-1 ken van traditioneel- niet-westers muziektheater voor een breed Nederlands publiek. Volgens de orga niserende stichting loopt 'traditioneel' in deze opzet parallel met 'levend': de producties maken in de lan den van herkomst deel uit 'van de actuele stand van het theater'. De eerste editie had,drie jaar geleden plaats en was toen nog voornamelijk beperkt tot Aziatische lan den. Artistiek leider Huib Haringhuizen toont zich gelukkig met de dit keer grotere spreiding over de continenten. Om dat te realiseren reisde hij de afgelopen driejaar de wereld rond om groe pen met bijzondere kwaliteiten op te sporen. Dankzij subsidies van onder meer het Prins Bern- hard Fonds, het Prins Claus Fonds en de ministeries van buitenlandse zaken en OCW was het mogelijk aan vijf theatermakers de opdracht voor het maken van een geheel nieuwe productie te geven. Zo brengt de Malinese regisseur Abdoulaye Diarra met de opera Bambara de mu ziektheaterproductie 'Fura' (Zuid- plein, 18 maart). Thema van de ze voorstelling is de positie m de vrouw in de snel veranderende West- Afrikaanse samenle ving. 'Fura' speelt in 'een traditio- nele Maline- rnernimm - - - se dorps- se- meenschap van de Bambara, waar een jong meisje van haar ouders te horen krijgt dat ze binnenkort be sneden wordt. Ze vindt steun bij Jokolon, de prieste res van het besnijdenisritueel, die voorop loopt in de strijd tegen de traditionele maatschappij Smeltkroes De Oegandees Stephen Rwanggyezi regisseert twin tig musici, dansers en acteurs in de voorstelling 'La- wino Ocol' (Zuidpiein 31 maart). Daarin wordt het verhaal verteld van twee verliefde dorpsgenootjes die geleidelijk van elkaar vervreemden door de ver- westersïng van de Oegandese maatschappij. Het pu bliek maakt kennis met zeer gevarieerde dansstijlen uit alle delen van Oeganda. De veertig verschillende etnische groepen in deze smeltkroes van Afrika heb ben vaak ernstige conflicten met elkaar, maar wer ken in het theatergezelschap Ndere Troupe juist een drachtig samen. De Surinaamse regisseur Henk Tjon mocht ook een nieuwe voorstelling maken. Hij komt naar Nederland met de muziektheaterproduc tie 'KoBoGo' op basis van de 'brokodé' (Zuidpiein, 10 april)Dat is de nacht voor de begrafenis, waarin de overlevende zijn laatste uren op aarde doorbrengt. Het belooft toch geen droevige voorstelling te wor den, omdat Tjon de voorstelling vol prachtige zang, dans en opzwepende muziek heeft gestopt. Rode draad zijn diverse wintirituelen omdat hij het belang van respect voor traditie aan de orde wil stellen. Een aaneenschakeling van misverstanden tussen een jong en verliefd stel met trouwplannen en een getrouwd echtpaar is het thema van de uit India af komstige voorstelling 'Sangeet Samshaykallol' (Schouwburg, 13 april), welke gedragen wordt door zangeres Shruti Sadolikar, een vrouw met een be toverende stem. Een muziekdrama met humor en prachtige poëzie. Samen met drie musici en een reeks zangers-acteurs heeft zij een nieuwe bewerking gemaakt van een klassiek In- diaas stuk dat uit 1911 dateert en dat vergezeld gaai van de klassieke mu ziek en zang uit Noord-India. Wraak Uit de Japanse Okinawa-ar- V; chipel afkomstig is het gezel- schap van het Kumiodi the- ater, dat al in de achttiende f%. 7 eeuw is gevormd en dat uit- '::v blinkt in een verfijnde mu- j ziek- en theatercultuur. 0 Het is een veel ingetoge ns) ner vorm van theater dan vj* wat je in China aantreft, met rustpunten en sub- tiele mimiek, gezet op authentieke ïnstrumen- ten. 'Gosamaru kataki- diaa: vei uchi' (De wraak van Gosamaru) heet de voorstelling (Schouwburg, 14 maart) die de zeventien zangers dansers-acteurs naar Rotterdam brengen. Het is een soort koningsdrama, waarin wraak het leidende the ma is en het wordt vooraf' gegaan door vier hofdan sen. Zuid-Amerika is relatief wat ondervertegen woordigd; Het is moeilijk daar eigentijds muziekthe- ater te vinden. Het meeste is gestoeld op de Spaans- Latijnse traditie en daardoor meer Europees getint dan dat het kan bogen op een eigen traditie, Uitzon dering daarop is de tango. 'Todo Tango de Buenos Aï- res', uiteraard afkomstig uit Argentinië, is een voor stelling (Schouwburg, 19 maart) waarin zowel de tra ditionele als de moderne varianten van de tango zich afwisselen. Een voorstelling die de sfeer ademt van de havensteden met achterbuurten waarin bordelen, nachtclubs en danslokalen het straatbeeld bepalen. De mix van culturen, van Europese emigranten, In dianen, Creolen, joden en nazaten van de Spanjaar den zijn ook in deze muziek terug te vinden: muziek en dans vol passie en melancholie. Wayang Maar nu weer terug naar Koning Aap, want ook in de Wayang-voorstelling 'Anoman Obong' (Luxor, vrij- dag 12 maart) uit Indonesië heeft hij een aandeel. Sa men met apen-generaal Hanuman stelt hij alles in het werk om prinses Sinta te bevrijden uit het paleis van de demonische Ravana. De Indonesische groep Wayang Orang Bharata uit Jakarta heeft met deze voorstelling het tweede Wereld Muziektheater Festi val landelijk geopend in Amsterdam. De Indonesi sche voorstelling is bijzonder omdat het hier niet om een uitvoering van het traditionele Javaanse way- ang-poppenspel gaat, maar om de variatie wayang orang. Daarin wordt het verhaal in plaats van door poppen door levende acteurs en actrices verbeeld. Wayang orang is sterk beïnvloed door de muziek- en danstraditie van de Javaanse hoven, met een promi nente plaats voor het gamelanorkest en de nodige verwijzingen naar actuele gebeurtenissen en mis standen. Want dat is toch waar het in het theater om dient te gaan, behalve om humor en amusement: het voor houden van een spiegel aan het publiek, waarin het zich herkent en betrapt weet. Dat is geen exclusief Europees fenomeen, maar Wereld Theater. Wereld Muziektheater Festival. Met de Peking Opera 'Koning Aap' door Li Baochun Opera Troupe uit Taiwan, Luxor Theater, woensdag 10 maart, 20.15 uur en 'Anoman Obong" door Wayang Orang Bharata uit Indonesië, Luxor Theater, vrijdag 12 maart, 20.15 uur. Kaarten 37 gevolgd door nog zes voorstellingen in Theater Zuidpiein en Rotter damse Schouwburg. Programmakrant enkaartver- koop bij de theaters. De voorstellingen zijn in de originele taal. De Nederlandse vertaling wordt bo ven de voorstelling geprojecteerd. s'KoningAap'. De hoofdtooi is met aktvan papier, nepjuwelen veren t rood in het gezicht benadrukt de et temperament van Koning Aap. Het Japanse kumio- dori-theater brengt m etDe wraak va n 'J-f; Gosamaru'een bijna 'Shakespeariaans' -""ff koningsdrama uit de V ïr achttiende eeuw. De -l;: acteurs geven met ver- schillende intonaties hun teksteneenmuzikalebete- kenis mee. Bpera Bambara uit Mali met'Fura', over een jong meisje datzichverzettegen haar besnijdenis en de tradities van de gemeenschap in dit West-Afrikaanse land.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 11