Te exclusief om trendsetter te zijn MEENEEM PRIJS SUPER DE BOERI m 5.00 SS.' Liesbeth List keert met nieuw programma terug naar eigen repertoire Dusty Springfield (1939-1999), beste blanke soulzangeres ooit 'Claim op Beethovens Für Elise is een gimmick' Ais beste getest in hei TV-programma Kassa: ALTIJD OP ZOEK NAAR HET BESTE 'ÖSLIDE Hoopers nieuwe oogappel Super Koffie robuust aroma roodmerk Maltre Paul streeptompoucen In Memoriam °u^sJIinfDeldln"9LFcte 1-1 Rotterdams Dagblad -,rf, Donderdag 4 maart 1999 Ze gaat in het najaar de hoofdrol spelen als Edith Piaf in de gelijk namige musical. „Dat is een enorme uitdaging," meent Lies beth List. „Want ik heb niets met die Franse zangeres." Voor het zover is, werkt ze in het theater eerst haar eigen liedjesprogram ma 'Vergezicht' af. „Dat is toch het leukst," zegt ze. „In zo'n mu sical als 'Eindeloos' (september 1997), waarin ik de hoofdrol als een overjarige, alcoholische hip pie speelde, ben je echt een on derdeel van het geheel. Nu mag ik weer mijn eigen repertoire zingen. Wij vieren echt feest op het toneel." Door Hans Piët 'Ik ben geen volksheldin.' FotoGPD Liesbeth List meent dat ze op nieuw de beste musici uit Neder land rond zich heeft weten te ver zamelen. „Wat ik zo leu-w vind aan de nieuwe generale ij dat ze zo goed geschoold zijn. De meesten komen van het conservatorium. En dat is heel handig. Zo breng ik op mijn nieuwe cd 'Vergezicht', op 12 april in de winkel, het duet 'Een kind van overzee' met de klassieke zangeres Ets Bongers. Zij is er tijdens mijn tournee niet bij, dus heb ik aan Hubert Heerin- ga die is zo goed dat hij niet meer van mij afkomtgevraagd haar partij instrumentaal in te vullen. Dat doet hij dan even. Het maakt het werken veel gemakke lijker." "Wie in het theater naar Liesbeth List gaat luisteren, krijgt een dub bele verrassing voorgeschoteld. Want behalve dat ze veel nieuw materiaal zingt, klinken die num mers anders dan op Vergezicht'. „Onder de schijnwerpers is het meer popmuziek geworden. Op het album zijn er nogal wat strij kers aan te pas gekomen. Overi gens zing ik mijn nieuwe single 'Heb het leven lief binnenkort een keer op het podium in grote bezetting. Dat gebeurt tijdens het 'Gala van het Nederlandse lied' dat op 27 maart op de televisie wordt uitgezonden. Het is een eer betoon aan Wim Sonneveld. Om die reden breng ik, samen met het Metropole Orkest, ook het num mer 'Tearoom tango'. Ze hadden me 'Nikkelen Nelis' willen laten doen, een subliem nummer, maar alleen echt leuk wanneer je er ook Door Aad van der Ven Amsterdam Anne-Sopble Mut ter is naar verluidt 's werelds duurste violiste. Zij treedt in maart 2000 op met het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO). „Er moest stevig worden onderhan deld," zegt Jan Willem Loot, alge meen directeur van het orkest, „voordat we haar binnen de nor men hadden, die wij voor onszelf hebben gesteld." Het programma van het volgende seizoen laat zien dat het KCO er veel aan gelegen is in het interna tionale muziekleven een toonaan gevende rol te spelen. Naast chef dirigent Riccardo Chailly zijn contract loopt tot 2004staat een groot aantal gerenommeerde gastdirigenten voor het ensem ble. Eredirigent Bernard Haitink leidt twee programma's in okto ber. Ook Kurt Masur, die het or kest nooit eerder heeft geleid, if er bij. Hij werkt met Anne-Sophie Mutter samen in werken van Lu- toslawski en Mozart. Tot de dirigenten die terugkeren behoren Colin Davis, Mariss Jan sons, Michael Tilson Thomas, Esa Pekka Salonen, MstislavRostrop- ovitsj, Christian Thielemann, Hans Vonk en Nikolaus Hamon- court. Onder de solisten bevinden zich de pianisten Murray Perahia, Jean-Yves Thibaudet en Maria Joao Pires. Bruckner en Mahler zijr allebei met drie symfonieën rijk verte genwoordigd. Chailly leidt hij de wereldpremière van een recon structie van de eerste versie van liederen uit 'Des Knaben Wunder- hom'. Mahler heeft die oorspron kelijk voor kamerorkest geschre ven. Het orkest speelt onder leidin/; van Tilson Thomas voor het eersc een werk van de 20ste-eeuwse nieuwlichter Giacinto Scelsi. Ook gaat er een werk van Theo Verbey in premièrf Nederlandse premiè res zijn 'Naive and sentimental music' van Adams onder leiding van Salonen en 'Symphonisehes Vorspiel' van Sehnittke, te dirige ren door Rostropovitsj. het geluid van die trommel en bel len bij maakt en dus die pasjes doet. Om dat onder de knie te krij gen heb je een maand nodig. Die tijd heb ik niet." Protesten Die popmuziekaanpak heeft haar al wat protesten opgeleverd. „Sommige bezoekers vinden het te hard en roepen dat dan ook, zo als in Amsterdam. Vooral oudere mensen denken de List van vroe ger aan te treffen, maar sinds mijn ontmoeting met Frank Boeijen in 1994 heb ik de chan sons ingeruild voor Nederlandsta lige pop. En de muziek van nu is harder, dan die optredens met pianist en bassist. Wat niet wil zeggen dat er geen dynamiek in het concert zit. Er zijn ook rustige momenten. Ik heb naar een mooie balans gezocht, naar een scala aan verschillende sferen. Die klagers ben ik overigens wel gewend. Ik herinner mij dat er eens twee oud jes op de eerste rij zijn weggelo pen omdat ik een nummer van Brei zong over oudere die zijn vergeten." In haar nieuwe show zingt Lies beth Listwee.: aantal Jacques Brel-nummers. „Vorig jaar is er, in verband met zijn twintigste sterfdag, erg veel interesse voor hem geweest. Dat is nu weer weg geëbd. Maar ik vind het onzin, dat er 21 jaar na zijn dood geen num mers van hem door my, als Brel- kenner, zouden mogen worden gezongen. Daarom heb ik een blokje van vijf composities sa mengesteld." „Qrappig is dat het werk nog even actueel is als het moment waarop hij het schreef. En voor mij is het even terugkijken. Ik ben tenslotte met Brei begonnen. Bovendien kan ik ermeelaten zien dat ik ook kan acteren. Mijn nieuwe liedjes mogen dan vooral persoonlijke overpeinzingen zijn, Brei schreef nummers waarin karakters voor kwamen, die ik nu vocaal kan neerzetten." Up tempo Die overpeinzingen zijn volgens Liesbeth List de nieuwe muzikale trend. „Het is wat de huidige ge neratie popschrjjvers zoals Han Kooreneef aflevert. En hoewel ik voor mijn show up tempo-werk kan gebruiken, zal ik in die stro ming mee moeten varen, anders raag ik geen plaat maken. Ik ben namelijk te exclusief om trendset ter te zijn. Daar bedoel ik mee dat ik gee- "olksheldin ben. De mas sa ko~ et op mij af. Kijk, Marco Borsalu i.ekt volle stadions en De Kast ik heb "voor mijn album met die groep 'De pastorale' op nieuw opgenomen staat in Lemmer voor 20.000 man. Dat lukt my niet" 'Vergezicht' van Liesbeth List in Theater Zuidplein, vrijdag 5 maart. Met: Liesbeth List (zang), Norbert Sohewijn Gelpke (bas), Dave van Beek (drums), Eric van de Bovenkamp (piano), Peter van Benthem (gitaar) en Hubert Hee- ringa (diverse instrumenten). Liesbeth List treedt op 23 april op in Barendrecht en op 24 april in Papeudrecht. Door Louis Du Moulin Normaliter zou ze eergisteren naar Buckingham Palace zijn ge komen vanwege haar bevordering tot officier in de Orde van het Britse Rijk. Op 15 maart wachtte haar in New York ook nog een huldiging in verband met haar op name in de prestigieuze Rock 'n Roll Hall Of Fame. Helaas is het Dusty Springfield, die in de jaren zestig aan de lopende band werel dhits scoorde, niet vergund ge weest om deze eervolle optredens zelf bij te wonen. Begin dit jaar werd duidelijk dat de Britse zan geres opnieuw was getroffen door borstkanker en dat haar dagen waren geteld. Dinsdagavond blies ze, 59 jaar oud, in haar landhuis in Henly-on-Thames haar laatste adem uit. Hoe snel haar gezondheidstoe stand achteruit ging, werd vorige maand duidelijk bij de uitreiking van de Brit Awards. Dustry Springfield had juist daar nog zo graag een keer willen schitteren, maar moest toch afzeggen. Waar op ze besloot zich geheel terug te trekken om zich zoveel moge lijk als Mary (Isobel Catherine Bernadette) O'Brien met een enkele naaste vriendin voor te be reiden op het naderende einde. Hoe bijzonder ze tegelijkertijd bleef, blijkt wel uit haar laatste wil: het overgrote deel van haar vermogen is bestemd voor de kan kerbestrijding. Dusty Springfield was 'superhot' in de tweede helft van de jaren zestig. Daarna bijna twee decen nia zo goed als 'out' en vervolgens (vanaf de 'herlancering' door The Pet Shop Boys met "What Have I Done To Deserve This' in 1987) een soort 'grand lady of British rock'. Hooglijk gewaardeerd door haar jongere vakgenoten ombaar bevrijdende pionierswerk. „Toen ik bekend werd hadden vrouwen in de rock 'n roll nog niet veel te betekenen gehad. Je had Helen Shapiro die iets eerder was door gebroken en min om meer gelijk tijdig met mij braken Lulu en Cil ia Black door, daarmee had je het gehad," wist Springfield, die in de zomer van 1964 met haar eerste solo-single 'I Don't Know What To Do With Myself meteen de roos trof. Eerder had ze (geboren 16 april 1939, uit Iers-Schotse ouders) deel uitgemaakt van The Lana Sisters en van The Springfields, een trio waarin haar broer Tom de leiden de figuur was. Diens besluit om, ondanks behoorlijk succes (hits als 'Island Of Dreams', 'Bambino', 'Silver Threads And Golden Needles') ermee te stoppen, maakte voor zusiief de weg vrij voor een avontuurlijker solo-car rière. Waarbij ze zich zou ontpop pen van een vrij onschuldige pak25Qg 2.90 pak500g doosje 4 stuks 3,79 2 doosjes Aanbieding is geldig t/m 6 maart'99 Door Marcel van Silfhout Den Haag Wie een tennisbal met de geur van versgemaaid gras op de markt wil bren gen, is te laat. Die geur is sinds enkele weken beschermd En als de rechter dat volgende week goed vindt staan straks ook de eerste negen tonen van Beethovens 'Für Elise' in het Europese merkenregister genoteerd. De we reld der commercie, erkennen ook de deskun digen, wordt almaar gekker. Het gerechtshof in Den Haag buigt zich maandag over de vraag of de eerste negen to nen van Beethovens 'FürElise' als merkentu- ne mogen "worden beschermd. Er is overigens geen conflict over, benadrukt het Amster damse merkenbureau Shield Mark dat de klassieke tonen als exclusief'klankmerk' op eist. Het betreft een proefproces, Maar echt serieus wordt het niet genomen Dr. D. Visser, universitair docent merke recht in Leiden, noemt het leuk voor de publi citeit en het aanboren van een nieuwe markt in gebakken lucht, maar hij acht het vastleg gen van zo'n tune tamelijk zinloos. „In de praktijk is het geen issue. Het is nu edit niet zo dat wij zeggen: 'goh, we zaten met een gro te lacune in de wet die nu is opgelost'." Om aan te tonen dat het Amsterdamse mer kenbureau de zaak waarschijnlijk welzal win nen, wijst hij op de internetsite van de raad van beroep van het E' npese merkenregister. Dat is de instantie waar alle producten die men in Europa juridisch wil beschermen wor den aangenomen of afgewezen „Kijk hier, het is een bedrijf uit Woelden gelukt om de geur van versgemaaid gras op een tennisbal beschermd te krijgen. Als dat al mag, zal een merkentune het ook wel halen." Proefproces Bas Kist, directeur van Shield Mark, beaamt dat het een proefproces is. „Je hoort steeds va ker dat in de reclame gebruik wordt gemaakt van geluiden zoals jingles en tunes. Als je thuis Girotel opstart, krijg je de Postbank-tu ne. Net als de 'tuut, tuuf van Overtoom is dit hetzelfde als de beeldtaal en de beeldmerken waarmee bedrijven zich proberen te onder scheiden." Maar tot nog toe weigert het Bene- lux-merkcnregister cassettebandjes aan te nemen. Daarom legt Bas Kist de Haagse rech ter nu de uit 1971 stammende, wettelijke defi nitie van een individueel.merk voor. Die luidt- „Als individuele merken worden be schouwd de benamingen, tekeningen, af drukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of verpakking en alle andere te kens die dienen om de waren van een onder neming te onderscheiden Kist: „Daarom leggen wij nu het depot van de eerste negen tonen van Beethovens Für Elise voor, maar dan via de notenbalk. Dat zijn toch ook 'tekens'?" Het feit dat al in 1975 kleuren, zoals de kleur groen van PTT-Telecom, als merk zijn geaccepteerd, ziet hij als een prece de:11. „Maar we moeten niét vergeten dat het schermen van een merk geen monopolie wtekent. Zoals de bescherming van die kleur groen alleen voor de teleeom-markt geldt, en straks onze tonen van F "lise alleen voor een juridisch adviesbureau. .Us er een bakker komt die dezelfde tonen van Beethoven wil gebruiken, kan dat. Je kunt het alleen clai men als bescherming tegen een concurrent" Zinloos Volgens de I^idse merkenrechtdeskundige Visseris de bescherming echter volstrekt zin- loosomdateenbedrijfdat een concurrentmet z'n tune aan de haal ziet gaan ook zo naar de rechter kan stappen. „Als de tune van 'Rand stad uitzendbureau' bijvoorbeeld zou worden gejat, is dat duidelijk een onrechtmatige daad." Mocht de rechter maandag in het voor deel van Shield Mark beslissen, dan rijst vol gens Visser wel een ander interessante vraag. Niet over het gebruik van werk van de al veel meer dan zeventig jaar geleden gestorven Beethoven (de termijn, waarna iemands nala- tenschap publiek domein wordt), maar wel over het gebruik van de vele reclamejingles. Vissen „Dan rijst de vraag hoe het vastleggen van jingles zich verhoudt tot de Bumra-Stem- ra-rechten. Moet je die dan éérst alkopen?" Toch blijft het voor de merkenrechtdeskundi ge uiteindelijk een grote gimmick- En vooral veel goede handel <r, -t rt AP Photo/Co lumb ia Records/M!He Owen 'sweetheart' tot een superieure 'zangeres met ballen', een vrou welijke tegenhanger van Elvis Presley, Carl Perkins en niet te vergeten Tom Jones. Amerika werd al gauw haar be loofde land. Dankzij in eerste in stantie de artistieke voogdij van Burt Baeharaeh en Hal David, die haar na 'I Don't Know...' aan nog een hele rits andere mega-hits (waaronder Wishing And Hopin', You Don't Have To Say You Love Me', 'I Close My Eyes And Count To Ten') zouden helpen. Het 'zwarte element' in haar stem, dat haar anders dan anderen maakte, zou het best tot z'n recht komen onder de hoede van Jerry Wexler, die haar uitriep tot de 'beste blan ke soulzangeres ooit'. Het door" hem geproduceerde album 'Dusty In Memphis' (uit 1968) geldt nog altijd als een regelrecht meester werk, van eenzelfde kaliber als Ike Tina Turners mijlpaal *Ri- ver Dec-1 Mountain High'. Tot a -a.. 1972 zou ze nog 'plank gas' blijven meedraaien in het hectische showbizrircus. Toen trapte ze op de rem, uitgeput na een portie tropenjaren lopende vanaf haar middelbare schooltijd. Los Angeles werd haar schuil plaats, die ze af en toe slechts nog verliet voor verschijning in een te levisieshow, een lucratief nacht- duboptreden of een leuk studio- klusje, zoals het fungeren als tweede stem op Anne Murrays 'Together'. Naarmate die semi-retraite langer duurde kreeg ze steeds meer het aureool van 'de Greta Garbo van de pco', van het buitengewone ta lent dat de wereld te kort deed door haar talloze fans te laten wachten op meer moois. Over die exclusieve gave, haar kapitale zangstem, deed ze zelf overigens altijd vrij luchtig. „Ik ben ermee geboren. Dat geluid was er ge woon, het heeft alleen nog vrij lang geduurd voordat ik zelf over tuigd was van het bijzondere ka rakter," liet ze zich meer dan eens ontvallen. In 1984 streek Dusty Springfield onverwacht neer in 'roze' Amster dam en kondigde ze haar come back aan. Die zou nog driejaar op zich laten wachten, maar wel zo verrassend zijn als beloofd: What Have I Done To Deserve This', te beschouwen als een cadeautje van superfans Neil Tennant en Chris Lowe, samen The Pet Shop Boys, die hun idool dik twee jaar later nog eens op het goede spoor zetten met 'Nothing Has Been Proved' (uit de film 'Scandal'). Pulp Fiction Hierna zou ze nog wel enkele ke ren hitgevoelig zijn (in 1990 met 'In Private' en 'Reputation'), maar niet meer de energie kunnen op brengen uit haar absolute glorie- jaren. Haar luxe leven kreeg een dramatische wending, toen ze in 1994 na het volgen van het zo veelste strenge dieet een vreemde'plooi bij haar borst ont dekte. Kanker, stelden de specia listen meteen vast. Het gezwel werd verwijderd en na nog eens zes maanden chemo-therapie werd Dusty Springfield genezen verklaard Als onverwachte bonus mocht ze de herontdekking van haar hit 'Son Of A Preacher Man' (uit 1968) verwelkomen, een di rect voortvloeisel uit het giga-sue- ces van Quentin Tarantino's film 'Pulp Fiction'. Aan actief inspelen op die verse waarderingsgolf ook tot uit drukking komend in de homma ge-musical 'I Only Want To Be With You' kwam ze niet meer toe. Omdat ze opnieuw de strijd moest aanbinden tegen de onge wenste wildgroei in haar lichaam. Tijdens die 'blessuretijd' stelde ze zieh zo filosofisch mogelijk op en deed ze nog enkele goede zaken, zoals de verkoop van de rechten op haar platenopnamen voor een slordige twintig miljoen gulden. Via internet bleven de fans op de hoogte van haar (gemoedstoe stand. De laatste berichten meld den dat ze opvallend goed gehu meurd was. artiest Furslide album 'Adventure' label Meanwhile ...Records,/ Virgin d u ii 50.56 mm. 'f .-35 U k--r\y'; j Furslide komt uit New York en draait in feite om zangeres, gitariste en liedjesschrijfster Jennifer Turner, die zich eerder in de kijker speelde als hulpje van Natalie Merchant. Voor de lancering van haar eigen trio deed ze met succes een beroep op Nellee Hooper, als geluidstovenaar vermaard vanwege z'n bijdragen aan de studio-avonturen van Björk, Massive Attack en U2. Diens vertrouwen in Furslide was zo groot dat hij de band meteen vastlegde voor z'n nieuwe label Meanwhile... Records. Wellicht dat Hooper vooral is afgegaan op Turners podiumuitstraling, want dit visitekaartje is toch lang niet zo spannend als de titel sugge reert Furslide, dat poppy melodieën veelal onderbouwt met heftig gi- taarwerk, komt als verkapt Jennifer Turner-project nogal eens in de buurt van Sheryl Crow, Alanis Morissette en ook Liz Phair. En mist daardoor een duidelijk eigen geluid. Eclectisch is het etiket dat Hooper Cie op deze introductie hebben geplakt Wie een beetje minder posi- ti ef is ingesteld of gewoon meer originaliteit had verwacht zal dat opvat ten als richtingloos. Louis Du Moulin.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 19