£29 10 'The Boss is back' in Barcelona ui Otello is er op vooruitgegaan Melodramatisch kitsch-ballet cLt cLx^ itf muNm Ethiek knaagt vaak aan geweten architect •}.if MutromaNutronMh?lfTOl Sikji /.ff cljL Solide soul Hammond B3 CiMjVl Klantenkaart 50% korting Meer bezoekers Museumweekeinde mD w>; 1 j.: Maximaal 12 per artikel per klant. Hero frisdrank Vruchtenfnsdrank mee rode sinaasappelsap of roze grapefruitsap. Kies uit Red Orange of Pink Grapefruit. Fles 1,5_liter. Met Klantenkaart^^- Grand'ltalia Pasta&Sugo 'I tó*2£Ll Italiaanse kanc-en-kiare maalcijden Wat water erbij, paar minuten koken en, klaar. Kies uit 6 soorten. Zak 200 gram. /9rf Met Klantenkaart 2S9 it Calgonit Dubbel Action gei Met unieke giansparels die zorgen voor een stralende glans op uw glazen. Flacon 1250 ml. tl ff A Met Klantenkaart l$$9 /y Ola Kick Off Vanille- en aardbeienijs in de vorm van een voetbalschoen met kauwgombat. In de diepvries. DooS A ijsjes. 7 Met Klancenkaart4^9 ^'7y fsostar energiedrank frisse sportdrank in de smaken Orange, Lemon of Fresh. Flesje SOd. Met Klantenkaart 269 Jordan's Original Crunchy muesli 'Begin derdaggoed;ipet-deSe originele "krokante muesli. Zak'4Sp gran ft Met Klantenkaart.^ r Sportlife E-8oost kauwgom Deze bijzondere kauwgom geeft u - reen extra-stoot energie.Duopack. Met Klanten kaart Krenten- of Rozijnen wegge Achterho^.krehtMr oftozijneiv braod alvast plakjes ,ge5ne^ên;f^|je320^an>v 4 Kb ntêofaaresÉ^r Sundance vruchtenfimonadesiroop Kies uit sinaasappel grenadine, aardbei, cassis of tropical. Van ons huis merk MasterSign. Bus 750 ml van 4.8914.29 voor ie, «saruoei, Seven-Up of D&tepper Handig voor onderweg of thuis. 5 Blikjes a 33 d J_gratis van 3.98 voor isuugnio uaiivoi Voor een halfvol wolkje in de koffie, Pak 500 gram van 1.79 voor Gouda's Glorie halfvolle mayonaise Het woord is Frans, de prijs is Hollands. Pot 500 ml van 2.89 voor Bonzo diner of menubrokken KHKÏ7A Len gezonde voeding voor uw yVniUJ hondJZak5/4kilo van 13.99/11-99 voor Silan wasverzachter /Voordelig fris. Kies uit o.a. balsam, lentefris of perzikbloesem, flacon 500 ml van 3.69/3.49 voor Muscle reiniger Schoonmaakmiddelen met spierbundels. I Ruitenspray, keukenreiniger of badkamer- reiniger. Flacon $00 ml V/) van 4.79/4.59 voor 3-99 3 flessen (/t~~ Croma bak en braad Voor goudbruin bakken en braden. In het koelvak. Pakje 200 gram 1-29 3 Kalen, 2 betalen! Alpro Yofu Verfrissende yoghurt op basis van soja. In de smaken perzik of bosvruchten. In het koelvak. Beker 500 gram van 2.95 voor Knoppers JAmmum Knapperige wafeltjes met een nogacrème- nu^yciii vulling en een laagje chocolade. 3-Pack van 1.69 voor De aanbiedingen 2ijn geldig van 12 t/m 18 april 1999. Bei voor de dichtstbijzijnde Konmar-winkef mee onze Klantentelefoon. 0800-0228893. Rotterdams Dagblad Maandag 12 april 1999 Door Ben Maandag Rotterdam Heeft de architec tuur een taak in het in oorlog ver kerende Europa? Dienen archi tecten niet ogenblikkelijk een handzame oplossing aan te dra gen voor het vluchtelingenpro bleem aan de grens met Kosovo? En wanneer ze dat niet doen, in hoeverre zijn ze dan medeplichtig aan al dat menselijke leed? Knaagt zoiets niet aan hun gewe- ten? Architectuur en ethiek, beide hebben vee! gemeen, maar staan dikwijls ook op gespannen voet, ?o bleek zaterdag in het Neder lands Arehitecluurinsituut. waar architecten van naam en architec tuurcritici debatteerden over de waag hoe de twee begrippen zich tot eikaar verhouden. Het sympo sium was de afsluiting van de gro- te overzichtstentoonstelling over de architectuur in Zuid-Afrika, 'Blank'. Het is een weerbarstig thema, zo bleek, en veel hangt af van de ar chitect zelf, van de context waarin hij werkt en van het werk waar mee hij bezig is. Neem Rodney Harber. die in het Zuid-Afrikaan se Durban bezig is om in de moei lijkste omstandigheden goede ar chitectuur le maken waarin velen zich thuisvoelen. Ook in het Zuid- Afrika na de apartheid blijft de massale volkshuisvesting vaak geschoeid op de leest, zoals die tij dens het apartheidsregime is vormgegeven. Harber verzet zich daar op een inspirerende manier tegen. Niet de arrogante wester lingen moeten bepalen wat goed is voor de zwarte bevolkingsgroe pen. Nee, bij het maken van wo ningen en voorzieningen moet juist rekening worden gehouden met de omstandigheden waaron der deze mensen al sinds jaar en dag gewend zijn te leven, vindt Harber. Met graagte vertelde Harber hoe er dankzij westerse ontwikke lingshulp voor vele tientallen dui zenden guldens een apparaat werd ontwikkeld waarmee de Zoeloes bij Durban de modder tot bouwmateriaal konden kneden. „Maar het werkte niet. Het appa raat was gebaseerd op het princi pe van de fiets. Het maken van ce ment is al sinds jaar en dag het werk van vrouwen. Vrouwen fiet sen niet in Kwazulu-Natal." Een heel andere problematiek trof de Amerikaanse architect Pe ter Eisenman, toen hij als winnaar uit de bus kwam in de competitie voor het ontwerp van een Holo caust-monument in Berlijn. Door de Duitse regeringswisseling werd hij genoodzaakt een nieuw ontwerp te leveren. Met het doen van concessies aan zijn eerdere ontwerp ging Eisenman ver over de schreef, liet de Duitse architec tuurcriticus Michael Mo"nninger zaterdag onverbloemd weten. Ei senman was gelukkig aanwezig om die visie te bestrijden. „Ik heb niet moreel onjuist gehandeld, doormijn ontwerp aan te passen," zei hij. Die aanpassing was juist bedoeld om uiteindelijk toch bij zijn eerdere ontwerp uit te ko men. Hij maakte duidelijk op welk wankel evenwichtskoord tussen herinnering en nostalgie, tussen ethiek en ideologie, tussen goede smaak en platvloers hij moest balanceren om zo'n emotio neel beladen monument te ont- vveipen. „Nooit in mijn loopbaan ben ik betrokken geraakt bij een project dat zoveel discussie heeft opgeroepen," verzuchtte hij. Ei senman weet nog steeds niet ze ker of zijn ontwerp, een vlakte met 2700 zuilen van verschillende hoogte, wel werkelijkheid wordt. Stedenbouwkundige Asiiok Bhalotra zette vraagtekens bij de bereidheid van de architectuur tot ethisch handelen. „Toen in Ne derland de vluchtelingen in ten ten moesten worden onderge bracht, zei zelfs premier Kok: wie iets anders weet mag het zeggen. Niemand zei wat, ook wij architec ten niet, terwijl wij bij uitstek een oplossing hadden kunnen geden ken." En: in hoeverre is de archi- tectuur-avantgarde tegenwoordig bereid tot ethisch handelen? Of werken die jonge, ambiteuze bu reaus alleen maar om glanzende foto's van hun werk in de archi tectuurbladen en -boeken terug te zien? Het ligt eraan wat voor keu ze je maakt, als architect, zei Ei senman. „Het is als bij de medi sche wetenschap. Of je wordt dok ter van kankerpatiënten. Of je kiest ervoor een geneesmiddel te tegen kanker zoeken. Beiden handelen moreel juist." Door Henk van den Boom Barcelona 'Olé Bruce, Olé Bruce' galmt het verwachtingsvol •uit de twintigduizend kelen, wanneer de lichten doven van het indoor sportpaleis Palau Sant Jordi in Barcelona. Het ant woord komt prompt: 'My love will not let you down' is de song waarmee de gebarsten stem van de 'Boss' uit New Jersey zijn tournee van dertig concerten langs een twintigtal Europese steden (Arnhem, 21 juni) inzet. De fans zijn gekomen om na tien jaar vrijwillige scheiding de her eniging te vieren van een van de meest pure rock-'n-roll formaties: Bruce Springsteen and The E Street Band. In een non-stop con cert van bijna drie uur keert Springsteen aan de hand van de teksten van 25 nummers samen met zijn fans terug naar de steden en straten, waar hij opgroeide, de vrouwen van wie hij hield, de Ca dillacs die hij bewonderde en het milieu waaruit hij,zieh trachtte te ontworstelen en waar hij nu, als 49-jarige, weer naar is terugge keerd. De hereniging wordt wat iedereen, 'ervan verwacht. Precies "zoals het tien jaar geleden ook was. Brüce Springsteen is zichzelf gebleven! Maar daarom zijn er ook geen ver rassingen, geen nieuwe num mers, behalve dan de allerlaatste toegift, 'Land of hope and dreams', dat hij volgens zijn zeg gen speciaal voor deze avond heeft gemaakt. Heeft de Boss bewust gekozen voor Barcelona als de plaats voor de première van zijn comeback? De stad aan de Middellandse Zee met het lenteachtige klimaat heeft er absoluut toe bijgedragen dat er meer dan honderd journa listen uit de gehele wereld naar de Montjuic zijn gekomen, de heuvel waarop 'Sant Jordi' uitkijkt over de stad en de haven. Maar niet al leen de media/ ook honderden Springsteen-liefhebbers uit Fin land, Nederland, Duitsland, Frankrijk en" zelfs Japan en Ame rika zijn gekomen om een kaartje te bemachtigen. Wie het vrijdag niet lukte, moest wachten tot gis- Bruce Spring steen is zijn tournee van dertigconcer ten langs een twintigtal Eu ropese ste den dit week- m Barcelona. roto Nela Prest on/' teravond toen Springsteen zijn tweede concert in Barcelona gaf. Wanneer Bruce na het tweede nummer zijn gehoor in het Cata laans begroet met een 'Bona-nit', vallen de fans hem in de armen. „Ek ben blij dat ik in deze mooie stad Barcelona ben." Tot deze simpele woorden blijft de conver satie van de zanger met zijn pu bliek beperkt. Zoals ook de show zelf wordt gekenmerkt door een voud. Er is niets van de uitbundi ge belichting, de rook-enlicht- shows die de optredens variande- re popartiesten zo vaak-kenmer- ken. Het onopvalIendeO^jze overhemd, het colbertje en de zwarte spijkerbroek yap,.de,.rock zanger maken hem-tot-éen..alle daagse voorbijganger. Het-is ge woon de gewone Bruce Spring steen van altijd. De Boss is naar Eu/opa gekomen om muziek te Door Aad van der Ven Amsterdam Heel de Nederland se Opera en heel heFNederlandse operapubüek treurden drie jaar geleden toen Charlotte Margiono zich uit de productie van 'Otello' moest terugtrekken. Niet voor het eerst maakte een allergische reac tie Van de stembanden haar het 2ingen onmogelijk. Ook toen vast stond, dat 'Otello' in reprise zou gaan, werd Margiono gevraagd, maar zij durfde het niet aan. Zo kwam Elena Prokina in de voor stelling terecht. Zij is een Russi sche sopraan, die onder meer car rière heeft gemaakt als 'onschul dige jonge vrouw': Tatjana in 'Jev- geni Onegin', Natasja in 'Oorlog en vrede', en Marguerite in 'Faust'. In die rij past ook Desdemona, een rol die Prokina op een natuur lijke, hartroerende manier uit beeldt, Zij mist weliswaar iets van de warmte, die Margiono erin had kunnen leggen, maar ook deze in terpretatie, waarin kinderlijke on schuld op de voorgrond staat, vol doet zeker. Zo lijdt het publiek met haar mee wanneer z(j het 'Lied van de wilg' zingt en veegt het een traan weg wanneer haar 'Ave Maria' klinkt, alvorens zij door haar echtgenoot wordt ge wurgd. Hoewel Verdi het alleen wel kan redden valt hier de hulp van dirigent Carlo Rizzi toch niet te veronachtzamen. Rizzi biedt waar dat nodig is evenveel opwin ding als Chaiily destijds. Maar er is iets bijgekomen: warmte en be zieling. Over de 'Otello' van 1996 met het Concertgebouworkest werd veel ophef gemaakt. Maar het is inte ressant te kunnen vaststellen, dat de productie er - met een minder beroemd orkest en een minder be roemde dirigent - na drie jaar ze ker in muzikaal opzicht op vooruit is gegaan. Dat geldt ook voor de Russische tenor Vladimir Bog- achov (Otello), die zijn partij nu aanzienlijk genuanceerder zingt. Dat hij er uitziet en zich gedraagt als een tot razernij gebrachte mensaap is niet zijn schuld. Re gisseur Klaus Michael Gruber houdt van zwart-wit. Hij plaatst voortdurend goed en kwaad in een fel contrast. De derde akte, waarin Otello op het toneel een al ter ego heeft in de gedaante van een slapende leeuw in een kooi. maakt nog steeds een wat potsier lijke indruk. Maar de slotscène - de koelheid van het door de maan beschenen toneel in combinatie met de geëmotioneerdheid van de handeling - is werkelijk onverge telijk. Ook nu staat de Amerikaanse ba riton Timothy Noble (Jago) weer op het toneel. Hij kan niet alleen royaal zingen, hij is ook goed waar hij vilein moet fluisteren, insinue rend en intrigerend. Een heel bij zondere creatie, deze Jago, mis schien juist omdat hij - ogend ais een vriendelijke grootvader - zo bedrieglijk is. Ook de andere so listen, onder wie een voortreffelij ke Emilia van Catherine Keen, ge ven deze productie een constante hoge kwaliteit. En het Nederlands Philharmonisch Orkest klinkt on der leiding van Carlo Rizzi zoals het in de bak van het Muziekthea ter zelden heeft geklonken. Nee, het Concertgebouworkest werd deze keer niet gemist, evenmin als Chaiily. Verder nog goed nieuws voor de bewonderaars van Charlotte Mar giono. De laatste berichten lui den. dat haar allergieproblemen in elk geval haar stem niet meer ondermijnen. De Nederlandse Opera heeft dan ook grote plan nen met haar Wagner - Eva in 'Die Meistersïnger von Numberg' en Elsa in 'Lohengrin' - en weer diverse Mozart-rollen. Amsterdam: Nederlandse Opera met 'Otello' van Verdi. Muzikale leiding: Carlo Rizzi. Gezien: za terdagavond. Herhalingen: 13, 16,19,22,25,28 april en 1 mei. door Martin Bijkerk Rotterdam De dansvoorstelling is nog geen vjjf minuten gaande als de eerste mannen elkaar gul zig omhelzen om vervolgens één van hen met stekende bewegin gen op de grond te dwingen. Zie daar de homo-erotiek in een not endop, en vervolgens blijft het ballet 'Lorea y Dali, perros de luna', over de relatie tussen de Spaanse kunstenaars Garcia Lor ea en Salvador Dali, op dat ni- veautje anderhalf uur doorsudde ren. Geen cliché wordt gemist. We zien de mannen veelvuldig in glimmend gladgeschoren blote borst tegen en langs elkaar wrin gen in wulpse bochten, hetzij in zwarte broek met gilet, in niets- verhullende doorkijk-ensembles, in zwart leer (tango), en ja hoor, tenslotte staai er dan eindelijk eentje in zijn welgevormde blote kont. Dat de liefdesverhouding tussen de Andalusisehe dichter/schrij ver/kunstenaar Frederico Garcia Lorca en de Catalaanse schilder Salvador Dali ooit nog eenè de in spiratiebron zou vormen voor een zwaar Europees gesubsideerde bloedserieus bedoelde camp-act die regelmatig aandoet als een en tr'acte in een show van de illusio nist Hans Klok, is toch maar weer een sterk staaltje van hoe surrea listisch de reële geschiedenis kan uitpakken. Maker van dit alles is Joehen UI- rich, die onder meer als artistiek leider van het Tanzforum Keulen al zo'n dertig jaar balletten heeft gemaakt. Hij werd door de samen werkende schouwburgen van Heerlen, Aken en de Waalse Ope ra gevraagd de artistieke leiding op zich te nemen van een nieuw op te richten dansgezelschap dat het dansaanbod in de driéianden- regio moest verstevigen. Nïst dat een regio als Heerlen over zo'n enorm publiek voor moderne dans beschikt, maar alia. Vanwe ge de grensoverschrijdende cultu rele samenwerking stak Europa er subsidie in. En dus is het Eure- gio Dans Forum nu een feit, en danst het de inmiddels al weer tweede avondvullende homo-ero tisch getinte danscreatie (de eer ste ging over de roemruchte im- pressario Diaghilev) van artistiek leider JochenUlrieh. In deze 'Lorca y Dali, perros de luna' zien we elf danstechnisch én acrobatisch bekwame, goed ge trainde, mooie en bevlogen dan sers het beste maken van een ou derwets abstract-expressionis- tisch kitsch-ballet waar je regel matig de slappe lach van krijgt. Behalve de sfeervolle muziek van Villa Lobos en van Philip Glass vinden we in de muziekeoilage re gelmatig suggestie-wekkers op Veronica-niveau. Van die mysteri eus bedoelde fusion met bombas tische basdreunen en folklore- fluiten die bij het Cirque du soleil niet zouden misstaan. Na de pau ze bereikt deze muzikale chaos een dieptepunt in een lied met kraaienvalse sopranen. Smachtend In de dans is het melodramati sche gebaar keukenmeester. De mannen grijpen regelmatig el- kaars hand om die op hun smach tende borst te leggen, het hoofd smartelijk in de nek. Voel mijn passie, voel mijn passie. Alsof we de emotie zo nóg niet begrijpen waart er continue een androgyn figuur rond (de maan), die als sehikgod(-in) met veel armgewap- per liefdespartners in elkanders armen drijft, of juist uiteen rijt, en in het algemeen de emotie nog eens uitduidt en becommentari eert Een rol die aanvankelijk nog wel enigszins functioneert, maar waar je al gauw Penny-de-Jager- associaties bij krijgt. Om te bena drukken hoe erg het allemaal is, lopen de dansers vaak met indrin gende opengesperde ogen rich ting publiek. Nog een schepje er bovenop, en 'Lorea y Dali' is een camp-act om van te smullen. Maar als het Euregio Dans Forum als dansgezelschap in Nederland se rieus genomen wil worden, zal het ander werk moeten gaan dansen. Rotterdamse Schouwburg: Eure gio Dans Forum met Lorca y Da li, perros de luna, door Joehen Ul- ricb. Gezien: 11 apriL Tournee. maken. Van tevoren heeft hij ge waarschuwd dat hij „zin heeft om lawaai te maken." En daarin stelt hij niet teleur. Samen met zijn acht oude bandleden, onder wie zijn vrouw Patti Seialfa (zang/gi taar), werkt hij als een hardwer kende bouwvakker het repertoire af. Het is zoals het opschrift meldt op het T-shirt van het meisje dat in trance de teksten meezingt: 'The Boss is back'. Zij vindt het heerlijk dat ze alle nummers uit het hoofd kent en komt daar rond voor uit Voor haar en al die ande re twintigduizend is dit concert het doorbladeren van een ver trouwd familiealbum dat tien jaar lang in de kast onder het stof heeft gelegen. Met steeds weer die ene foto; die van hun idool. Het feest der herkenning mondt bij een aantal nummers zoals 'Youngstown'- uit in een massaal koor dat het elektrische geweld van de E Street band doet verble ken. Hieraan kan op geen enkele manier afbreuk worden gedaan door de zure opmerkingenVan en kele Spaanse muziekrecensen ten, die zich teleurgesteld voelen door het hoge déja vu-gehaite van de revival van Springsteen en zijn band. Rotterdam Het nationaal Muse umweekeinde heeft zo'n 900.000 belangstellenden getrokken, vijf tigduizend meer dan vorig jaar. Het meest in trek waren de musea die iets speciaals hadden georga niseerd of waar de toegang gratis was, zo zei een woordvoerder van organisator Stichting Museum- jaarkaart. Veel musea mochten zich verheu gen in een verdubbelde belang stelling ten opzichte van 'norma le' weekeinden. Maar ér 'waren ook uitschieters, zoals voor het Marine Museum in Den Helder dat vijftienhonderd hgzoekers kreeg in plaats van de geömikelij- ke tweehonderd. a l b u 'Organtasy' I a I» o I Move Records d u u 51.30 min Op deze nieuwe productie van D'Wys, muzikaal alter ego va ft Cèrlö(de Wijs, bouwt de hammond-organist het muzikale concept verder uit dat hij op zijn in 1995 uitgebrachte cd 'O'Beat' voor het eerst presenteerde. Een uitgebalanceerde mix van 'feel good-music' waarin elemcpjen uit hiphop, jazz dance, pop, rhythm and blues, soul en gospel zijn verwerkt met als basis in alle tracks het karakteristieke geluid van D'Wys' Ham mond-orgel, type B3. Op 'Organtasy' zijn aan sommige nummers eigen tijdse loops en samples toegevoegd, mogelijk vanuit de gedachte dat de muziek daarmee ook voor een jonger publiek aantrekkelijker wordt. Vocale hoofdrollen zijn weggelegd voor Simone Roerade, Adriana Ro- mijn en Erwin van Motman. Alleen het openingsnummer 'The conti nuing story of organbeat' komt voor rekening van nieuwkomer Jozien van Dorst. De vocalisten munten net als op 'O'Beat' uit in vocaie power en lenigheid die deze solide soulmuziek 20 lekker krachtig maken. Tegelijk met de release van 'Organtasy' bracht Move Records D'Wys' eerste cd 'First Moves' (1990) in een re-mix opnieuw op de markt. Het is opmerkelijk dat het label deze nog sterk op big bandjazz leunende cd weer uitbrengt in een tijd waarin dit genre een kwijnend bestaan lijkt te lijden, afgezien van de sterke opkomst van de neo-swing dan. JanHorstiak t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 2