11 'Niet iedereen wil zondagochtend naar de kerk' A 'Kan niet, mag niet, de buggy past niet in de bus' Ha die Elco genda Vlaardingse predikant Jean-Jacques Suurmond schrijft boek 'Van religie naar geloof Verkoop in stadsarchief Buitenbaden Zuid opgeknapt Rotterdams Dagblad Vrij dag 23 april 1999 K f- fTïta ft- - 4- '-:v:.,^- r Leuke dag gehad in Schiedam? Waren ze een beetje aardig voor je? Dat moet haast wel, want ze hebben het hier weken lang over niets anders gehad. Het leek de kinderspanning in Sinterklaastijd ml. Brinkman komt. De 23e gaat het gebeuren. Het gonste. Hoe laat spreek ju hem? En wat trekje aan? Is dat niet te gewaagd? Ja, mis schien, maar we zouden toch alles open gooien? Gisteravond zat je nog lekker in Vlaardingen. Inhet Xbis-hoteL Waar om eigenlijk? Bang dat Schiedam er IOC-praktijken op los zou laten om je mild te stemmen? Was niet nodig geweest. Of dat een dronken lor aan de bar je allerlei negatieve dingen over de stad zou vertellen? Moet je net in Vlaardingen gaan zitten. Daar doen ze niet anders. In Vlaardingen willen ze ook zo graag een grote stad zijn. Heb je er nog iets van gemerkt? Nee? Jammer. Toevallig werd er deze week namelijk het startsein gegeven voor een Stadsdebat Een naamge noot van je is gemeentesecretaris in Vlaardingen en hij coördineert die gesprekken met de burgers een beetje. Maar eigenlijk heeft-ie er weinig vertrouwen in. Want de mensen mopperen liever dan dat ze constructief meedenken, is zijn inschatting. Ach, misschien wil hij alleen prikkelen. Dat Vlaardingers zeggea 'Ho even, zo zitten wij niet in elkaar.' En er zich opeens machtig inte ressante stadsgesprekken afspelen. Mensen met fantastische sug gesties komen, die de gemeente wel moet overnemen. Zegt die naamgenoot van je: 'Kijk, dat is nou interactieve beleidsvorming. Daar kunnen ze in Schiedam nog watvan leren.' Doe je een goed woordje bij je baas voor hem en zijn gemeente? Zeg maar, dat ze daar ook best zielig zijn en wat steun kunnen gebruiken. Vertel erbij, dat George Toth hen lastig valt Dat-ie het kakelbont maakt Dan trekt Van Boxtel meteen z'n knip open. Interactieve beleidsvorming, heb je diekreet vaak gehoord vandaag? Vast wel. En je was ongetwijfeld zo slim om even te vragen wat dat in de praktijk voorstelt En wat ze er nu werkelijk aan doen om ambte naren, bestuurders'en bewoners met elkaar goede dingen voor de stad te laten bereiken. Want dat lukt nog niet zo erg in Schiedam. Dat heb je gisteravond voor het slapen in je hotelkamer nog kunnen lezen in die zelfanalyse van de gemeente. Je hebt de afgelopen tijd een aantal middelgrote plaatsen bezocht, die een beroep hebben gedaan op extra steun via het grote stedenbeleid. Zag je er eentje, die er prat op ging er zo'n zooitje van te hebben gemaakt? TQjkons toch eens goed slecht bezig zijn.' - Leuk trouwens, dat je vanmiddag ook nog met wat 'echte' mensen uit de stad hebt gesproken. Er zaten er in elk geval een paar bij, die be hoorlijk vernietigend waren over het Schiedamse gemeentebestuur. Wie had hen eigenlijk uitgenodigd? Dat is toch niet via je tijdelijke opdrachtgevers van Binnenlandse Zaken gelopen? Het zal, veron derstel ik zo, wel via de gemeente zijn gebeurd. Daar zullen ze waar schijnlijk nog wel trots op zijn geweest ook. Wantals de hand toch al in de eigen boezem zit, dan kan-ie nog wel wat dieper. Weetje wat je eigenlijk moet doen? Gewoon nog een keertje stiekem komen. Undercover. Desnoods als (vroege) Sinterldaas. Dan bel je al leen mij even. Okee? Tot dan. JOHNBUNTE Vrijdag 23 april SCHIEDAM Openbare Bibliotheek, Schnjversavond met Joost Zwagerman, 20,I5u. Theater de Teerstoof, Nieuw- straat 12. Het Volk met In Dothan, 20.15u. Podium Café. Vrijdagavond cd's, 21.00u. Filmhuis, Nieuw- straat 12. Perfect Murder, 21.00u. VLAARDINGEN Stadsgehoorzaal Lenette van Dongen met Jagad- amba, 20.0ÖU. De Markt. Start eerste Stadswande ling, 19.15u. Grote Kerk, Markt. Orgelconcert Ber nard Wïnsemius, 20,15u. Filmtheater Het Zeepaard, Schiedamseweg 5L Kurt Courtney, 21.O0U. Zaterdag 24 april SCHIEDAM Verzorgingshuis De Harg Spaland, boeken en elpee- markt, 10.00-14.00 u. Bachpleim Circus Bongo, 15.00u, Cluphuis Schiespoor, Westerkade 21. Schie- spoordag en modelspoorbeurs, 10.00-16.00u, De Blauwe Brug, Bachplein. Punkfestival, 38.45u. Dc de 4 Molens. Dansavond, 19,30-23.30u. Theater de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Trio Hasjee (uitverkocht) ,2D.15u. Wc de Erker, JanvanAvennestraat32. Start interculturele week met Caribean avond, 20.3ÖU, Filmhuis, Nieuwstraat 12. Kurt Courtney, 2i.Q0u. Podium Café. Frogs for breakfast, 22.D0u. VLAARDINGEN Buurthuis de Pijpelaar, Willem Pijperstraat 10. Rommelmarkt, 9.00u. Stadsarchief. Openbare ver koop van oude tekeningen, boeken, etc., 10.30- 16.00u, Zorgcentrum Meerpaal, Willem de Zwijger- laan, rommelmarkt, 10.00-16.00 u. Dc de Bijenkorf. Knutselmiddag, I3.00-17.00u, Stadsgehoorzaal. Le nette van Dongen met Jagadamba, 20.00u. Filmthea ter Het Zeepaard, Schiedamseweg 51. Perfect Mur der, 21.00a MAASSLUIS Groote- of Nieuwe Kerk. Feike Asma herdenking, 20.15u. Immanuelkerk. Muziekavond in het kader van de actie 'Houd de Immanuelkerk warm', 20.0ÖU. Theater Schuurkerk, Schuurhof 142. Fay Lovsky La bande dessinée (uitverkocht), 20,30u. Bioscopen Van do^Zapr. t'm wo.28apr. Cinerama 1: 'Shakespeare in love' (al) dag. 12.30- 15.30-18.30-21.30, Cin.2: 'La Vita Bella' (al) dag. 15.45-18.30-2115 do.vr.ma.di. ook 13. Cim3: 'Babe: pig in thecity'(al)dag. 18,45-21.15, do.vr.ma.di. ook 13.30- 16. Cin.4: 'Patch Adams' (al) dag. 12.40-15.40-18.40- 21.30. Cin.5: Tou've got mail' (al) dag. 15.15*18. 'Mes sage in a bottle' (12) dag. 12.15-20,45. Imax Theater: 'Whales' (al) dag. (beh. do.ma.di.wo.) 14-16-19, do.wo. alleen 19, ma. alleen 14-16, di. alleen 14. 'Everest' (al) dag. (beh. do.di.wo.) 15. Thrill ride' (al) dag. (beh. do.di.) 13-20, do. alleen 20, di. alleen 13. 'Babe in de grote stad' (ai)dag. (beh.do.ma.di.) 17, za- •zo. ook 11. 'Saving private Ryan' (16) dag. (beh. di.) 21. Venster I: 'My name is Joe'(16) dag. 19.30-21.45 (ma. niet om 21,45) vr.zo.wo, 15, zo, ook 12,30. Sneak pre view ma 22, Ven.2: 'Central to Brasil' (al) vr.za,zo. 19.30, vr.wo, ook 15. 'Dancing images' (16) do. 20. 'Aprile' (16) do. t/m zo. 21.45. 'Boccacio '70' (16}ma.di- ,wo. 19.30. 'Bebe schrijft een opstel' (al)zo. 35. Lumière 1: 'I still know what you did last summer' (16) dag. 13-16,45-18.30-21.15. Lum. 2: 'Bride of Chuck/ (16) dag. 13.15-16.30-19-2130. Lum.3: 'Pay back' (16) dag. 13.15-15.45-21. 'Another day in paradi se' (16) dag. 18.30. Lum. 4: 'Arlington road' (16) dag. 12.45-18.30-21.15, do.vr,ma.di.ook 15.30. Pathé 1: 'Arlington road' (16) dag. 11.55-15.10-18.15- 21. Pat.2: 'Holy man' (al) dag. 11-13.35-16.10-18.50- 21.30, di. niet om 21.30. Sneak preview: 'Rawhide de butant' (16) di. 21,30. Pat.3: '8mm' (16) dag. 15.40- 18.30-21.20, do.vr.ma.di. ook 11.50. Pat,4: 'Asterix en Obeli/(al) dag. 19-21.40, do.vr.ma.di. ook 11.10-13.50- 16.30. Pat.5: 'Message in a bottle' (12) dag. 11.30-15.20- 18.25-21.20. Pat.6: 'The faculty' (16) dag. 16.30-19- 21.40, do.vr.ma.di. ook 11.40-14.10. Pat. 7: 'Rush hour' (16) dag. 16.40-19.10-21.50, do.vr.ma.di. ook 11.40- 14.20. Redactie Waterweg: John Bunte, Edwin Comellsse, Ben van Haren, DaniëlEe Hermans, Marlétte Otsthoom, E efie Oomen, Sander Sonnemans Overdo Vesten 3, 3116 AD Schiedam Postbus 373, 3100 AJ Schiedam Telefoon 2732700 Telefax 4265227 Sportredac tie: Bart Boerop Telefoon 2732700 4004310 Door Daphne Groenendijk Vlaardingen „De kerk mag de mensen niet verplichten om elke zondagochtend een kerkdienst bij te wonen. We leven in een volwassen westerse cultuur, waarin de mensen hun eigen keuzes willen maken," zegt predikant Dr, Jean-Jacques Suur mond. Naar aanleiding van zijn ervaringen in de Vlaardingse Ichthuskerk schreef hij het boek Wan religie naar geloof. „Voor mij is de kerk een vrije ruimte. Iedereen mag zijn wie hij is, wat je ook bent of doet." Jean Jaques Suurmond;'Vroeger waren de mensen nog afhankelijk van de kerk, daar zochten ze steurirQ|sze problemen hadden. Maar tegenwoordig gaat dat anders. De mensen staan op hun ei gen benen, kunnen voor zichzelf zorgen,' Foto ftoeiDfjkstra Vanuit zijn werkkamer kijk je uit op de Ichthuskerk, de Vlaarding se kerk waar Dr. Jean-Jacques Suurmond op het idee werd ge bracht een boek te schrijven. Het boek moest gaan over het geloof en het toenemende individualis me in Nederland. Nu, anderhalf jaar later, is het afVandaagover- handigt hij het eerste exemplaar aan Bas Plaisier, secretaris-gene raal van de Nederlandse Her vormde Kerk, Ruim vijf half jaar is Suurmond werkzaam als predikant in de Ich thuskerk aan de van Maerlant- laan. Daarnaast werkt hij als the rapeutisch begeleider. Een paar jaar geleden begon er bij hem wat te kriebelen. „Ik had een creatie ve drang, een impuls om mijn ge dachten op papier te zetten. Voor dat ik aan mijn boek begon, liep ik rond als een kip die zijn ei niet kan leggen." Een half jaar geleden verscheen het rapport 'God in Nederland'. In het rapport wordt beschreven dat de ontkerkelijking de laatste der tig jaar in verkerkte mate is door gezet. In een persconferentie op televisie gaven enkele kerklei ders commentaar op de uitkom sten. Suurmond: „De voorzitter van de hervormde synode vond de situa tie niet zo best, maar hij troostte zich met de gedachte dat de men sen uiteindelijk toch wel weer ge borgenheid zoeken. Met andere woorden de mensen zouden wel weer bij de kerk terugkomen. De kardinaal maakte het nog gekker. Hij zei dat het allemaal maar een momentopname was. Om er ach teraan te zeggen: 'wacht maar tot er over tien jaar een ramp komt, dan zitten de kerken wgkrieer vol'. De predikant was zeer veront waardigd. „De kardinaal behan delt de mensen als kleine kinde ren die van huis zijn weggelopen. Na verloop van tijd zullen ze van wege kou en eenzaamheid met hangende pootjes naar huis ko men. Hij wenst de mensen een ramp toe om zijn kerken weer vol te krijgen," briest hij. Suurmond zag dit als dé reden waarom de mensen niet meer naar de kerk komen. „Vroeger wa ren de mensen nog afhankelijk van de kerk, daar zochten ze steun als ze problemen hadden. Maar tegenwoordig gaat dat an ders. De mensen staan op hun ei gen benen, kunnen voor zichzelf zorgen." Uit het rapport 'God in Neder land' blijkt dat ook. Als iemand een probleem heeft, gaat diegene zeven keer eerder naar een vriend of vriendin dan naar een geestelij ke. Mensen zijn niet meer afhan kelijk van de kerk. „We leven in een westerse cultuur die volwas sen is geworden. Blijkbaar is dat soort kerk niet meer nodig." Vrije ruimte Tegenwoordig wordt de kerk vaak geassocieerd met een bevoog dend instituut: je moet dingen, er zijn verplichtingen. „Dat mag je van een kind verwachten, maar niet van een volwassene," zegt de predikant resoluut. Zelf heeft hij een heel andere visie. „De kerk is voor mij een vrije ruimte. Ieder een mag zijn wie die is, wat je ook bent of doet. Ieder zoekt ztjn ei gen weg met God." Volgens Suurmond is de individu alisme onstaan binnen de Wester se Kerk. Het is namelijk Augusti- nus, de vader van het westerse christendom, die ontdekte dat je Door Daphne Groenendijk Maassluis Na de klachtenregen b(j de RET zijn er nu ook klachten over het buggyverbod bij deZWN. Hoewel in de bussen van deze ver voersmaatschappij alleen staat aangegeven dat er een verbod geldt voor roken, rolschaatsen, etenswaren en harde muziek, is het ook niet toegestaan om een opengevouwen buggy mee in de bus te nemen. Dit tot ergenis van enkele Maassluise moeders, Joyce Duffin (37) is één van die moeders die door de ZWN letter lijk aan de kant werd gezet. „Op de Koningshoek bij het winkel centrum in Maassluis stond ik sa men met mijn zoontje van acht maanden te wachten op de bus. Ik had wat boodschappen gedaan. De heenweg had ik gelopen. Maar vanwege een dubbele hernia kon ik onmogelijk weer terug naar huis lopen." Zodoende wachtte Duffin met de buggy op bus 125. De bus kwam aangereden, de deuren gingen open. „Kan niet, mag niet," bul derde de chauffeur. „De buggy past niet in de bus, mag niet." De deuren gingen dicht en de bus reed weg, „Daar stond ik met mijn goede ge drag. Ik was behoorlijk nijdig. Naar huis lopen kon echt niet," zegt de Maasluise. Ze moest dus maar wachten op de volgende bus, bus 126. Een behulpzame vrouw bij de bushalte hielp haar vervolgens. „Terwijl zij mijn zoontje vasthield, probeerde ik de buggy met de boodschappen in te klappen, Mijn zoontje werd hele maal hysterisch, omdat hij door een vreemde werd vastgehou den." Ze mocht de bus in. „Met mijn zoontje in mijn armen probeerde ik een plek te vinden. Maar nog voordat ik rustig kon gaan zitten, trok de chauffeur op en werd ik bijna met zoon en al door de bus geslingerd." Klacht Het avontuur raakt Joyce Duffin nog steeds diep. Na het incident heeft ze een klacht ingediend bij vervoermaatschappij Zuid West Nederland. De dame bij de ZWN leefde helemaal mee. Ze vond het verschrikkelijk wat er was ge beurd. Maar ja, het is nu eenmaal een regel dat een uitgeklapte bug gy niet mee mag in de bus. Aldus de klantenservice van ZWN. Het gaat dus allemaal om een re gel. Een regel die de ZWN overi gens pas na ruim een dag zoeken kon geven. Een buggy valt name lijk onder 'Handbagage', artikel 8 uit de Algemene Voorwaarden Openbaar Stads- en Streekver voer. Hierin staat: „De vervoerder kan de reiziger de toegang tot het vervoermiddel weigeren danwel hem noodzaken het vervoermid del te verlaten, indien naar zijn oordeel handbagage van de reizi ger gevaar, verontwaardiging of hinder voor een ander kan veroor zaken." Het is de bedoeling dat de reiziger de handbagage zelf in- en uitlaadt en bewaakt. De bagage mag de nooduitgangen niet versperren of het in- en uitstappen van reizigers of personeel belemmeren. „De chauffeur bepaalt dus wat wel en m wat niet kan," zegt een klanten- service-medewerker bij de ZWN. Maar over het algemeen hanteren de buschauffeurs de regel dat de buggy alleen in opgevouwen toe stand mee mag. „Een openge klapte buggy is gevaarlijk. De buggy kan dan alle kanten op. Als de chauffeur een noodstop maakt, kan er van alles gebeuren," zegt de medewerker. De ZWN is in dit geval aansprakelijk. „De regel is er puur voor de veilig heid van de passagiers. Daarnaast willen we voorkomen dat met de bus de meest onmogelijke hand bagage wordt vervoerd," aldus de ZWN. De regel is een paar jaar geleden door Verenigd Streekvervoer Ne derland (VSN) opgelegd na een in cident. Door een noodstop van de chauffeur schoot een kind uit de buggy door de bus. De chauffeur was zo geschrokken dat hij be weerde nooit meereen buggy mee te nemen. De zaak was voor VSN de reden om de regel in te stellen. „De veiligheid van het kind staat voorop. We gaan de regel niet ver anderen. Het kan niet anders," zegt de voorlichter van VSN, regio zuid-west. „We beseffen dat we hiermee mensen duperen. Maar voor ons weegt het gevaar voor het kind zwaarder." Riempje Joyce Duffin is verontwaardigd. „Voor de veiligheid. Is het voor mijn zoon veiliger zonder de bug gy? Als de chauffeur een nood stop maakt, dan vliegt de baby op mijn schoot ook naar voren. En waar is dan het veiligheidsbesef Joyce DutTïn beleeft naar 'avontuur' bij de bushalte opnieuw. Daar stond ik met mijn goe de gedrag.'Fo to Roel Dijkstra van de chauffeur als hij al optrekt terwijl ik met een kind in mijn ar men nog naar een plaats zoek?" „De veiligste manier is om de buggy in de open plek bij de tus sendeuren te plaatsen," legt Duf fin uit. „Deze ruimte is speciaal voor de bagage bedoeld. Daar valt de buggy dus ook onder. De bug gy's kunnen dan met een simpel riempje worden vastgemaakt. Op deze manier vliegt de buggy niet door de bus. Voor het kind is het ook veel veiliger, want dat zit vast met het veiligheidsriempje in het wagentje. Het riempje zou je dan kunnen afhalen bij de chauffeur, tegelijk met het afstempelen van je buskaart. Het is een hele simpe le oplossing. De ingeklapte buggy ligt nu los in de bus, alsof dat zo veilig is." De VSN vindt het idee van het riempje niet goed. „Ook met het riempje kan het kind losschieten, We kunnen aan de hand van een proef laten zien dat de buggy dan ook niet veilig is," aldus de voor lichter. Maar Joyce Duffin laat het er niet bij zitten. Momenteel is ze opzoek naar lotgenoten. Ze roept vrou wen in Maassluis en omstreken op die met haar over het probleem willen praten. „Samen sta je ster ker. Ik hoop dat ik op deze manier iets aan de situatie kan verande- God op een persoonlijke manier kon beleven. In zijn 'Belijdenis sen' ondervond hij dat je uniek bent als mens. De predikant ziet hierin de bron van het individua liseringsproces. „Augustinus ontdekte dat de mens speciaal is, onvervangbaar. Ieder mens heeft zijn eigen ge dachtes, zijn eigen mening en een eigen stem. Iedereen heeft een unieke waarde," legt de predikant uit. „Tegenwoordig is er geen klakkeloze gehoorzaamheid meer. Alleen het gekke is dat de kerk de individualisering in gang heeft gezet, terwijl ze zelf is blij ven hangen in de collectieve hou ding." Jean-Jacques Suurmond vindt dat de kerk het individualisme moet verwelkomen. Met nieuwe ideeën moet de kerk toenadering zoeken, waardoor ze dichter bij de maatschappij komt te staan. „Om te beginnen moet de kerk er niet automatisch vanuit gaan dat de kerkdienst op zondagochtend helemaal vol zit Niet iedereen heeft de behoefte aan een dienst. Sommigen zoeken naar een meer individuele beleving met God, bij voorbeeld door deel te nemen aan een meditatie-uur of een bijbel kring. Mensen maken hun eigen- keuzes. De kerk moet dit accepte ren en gaan waarderen," bena drukt de predikant. Spiritualiteit In de Ichthuskerk maakt de pre dikant hetzelfde mee. „Lang niet iedereen komt op zondagochtend naar de dienst. Maar ondertussen zijn er wel twee honderd vrijwilli gers die door de week van alles doen. Zo zijn er momenteel tien kringen, meditatiegroepen en ac tiviteiten als psalmschilderen. We hebben veel aandacht voor spiri tualiteit, je eigen weg ontdekken naar God." Kijkend naar de kerk zegt Suur mond: „Als Ichthuskerk zijn we anders dan de meeste andere ker ken en dat is nu precies om deze reden. De zondagdienst is geen ijkpunt meer voor betrokkenheid. Mensen gaan het langzamerhand ontdekken." Toch'zun er ook mensen die zijn afgehaakt van de zondagdienst. Zij zijn overgestapt naar de dienst van een andere kerk, De predi kant respecteert dit. „Het hoort bij het principe. Het is de keuze van diepersonenen. Je wordt hier serieus genomen." De Ichthuskerk wordt regelmatig bezocht door andere kerken in Nederland. Vooral de dienst 'vie ring met voorbede en handopleg ging7 wordt bijgewoond. Tüdens de viering, die één keer per kwar taal op zondagavond wordt gehou den, kunnen mensen op een heel persoonlijke manier bidden. De kerken de ,ken nog collectief en willen 'M inhaalslag maliën. Daaro.;, kijken ze de kunst af in de Vlaardingse kerk. Het loopt nog niet storm, maar de predikant merkt al wel dat er meer mensen ngar de kerk toe stromen. „Het fsftiet begin. Op een gegeven moment zal het hard gaan," voorspelt hij. Van religie naar geloof, Jean-Jac ques Saumiond', uitgeDerij Kok Kampen, f29,90. Vlaardingen Het Stadsarchief aan Plein Emaus houdt morgen een openbare verkoop. Materaal uit de bibliotheek wordt tegeneen van tevoren rast gestelde prijs verkocht. Het betreft onder ande re oude plattegronden van Vlaar- dingenen geschiedenisboeken. De opbrengst is bedoeld voor de aankoop van de 18e eeuwse Vlaar dingse tekeningen, die recent van het Delftse archief zijn overgeno men. De verkoop is van half elf tot vier uur. Schiedam De buitenbaden van het Schiedamse Zwembad Zuid worden binnenkort grondig onder handen genomen. Verzakte lei dingen worden hersteld of ver nieuwd, de baden van een coa- tingslaag voorzien, kapotte tegels worden vervangen en de speeltoe stellen en hekwerken worden van een nieuwe lik verf voorzien. Met het herstel is een bedrag gemoeid van een ton. zwembad Zuid heeft de afgelo pen jaren diverse renovaties ach ter de rug. Binnen is alles inmid dels zo'n beetje op orde en daarom worden nu de buitenbaden en speeltoestellen onder handen ge nomen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 3