25 De woel ge Balkan als inspiratiebron Met dë 'billen .schudden voor Jezus Volop feest op Willem de Kooning Academy UB40 koestert de eenvoud Tarkan dreigt Turkse nationaliteit te verliezen De romans van A. den Doolaard zijn, hoewel een halve eeuw oud, nog steeds actueel Andere inborst I fté n U p Gergjev wijzigt opnieuw z'n opera-keuze: nu Don Carlos Rotterdams Dagblad Vrijdag 23 april 1999 Maar al te vaak heeft de Nederlandse schrijver A. den Doolaard (1901-1994) het woelige Joegoslavië zijn 'tweede vaderland'genoemd, logisch, omdat de schrijver een groot deel van zijn leven in het land doorbracht en op die manier de ontwikkelingen op de Balkan op de voet kon volgen. Over die ontwikkelingen schreef hij veel reportages en een aantal romans, waaronder 'Onent Express' en 'De bruiloft der zeven zigeuners'. Alhoewel Den Doolaard deze romans al voor de Tweede Wereldoorlog schreef, zijn 2e nog steeds actueel. Door Jacob Moerman A den Doolaard wond zich maar al te vaak op over de westerse houding jegens zijn geliefde Balkan. Vlak voor zijn overlijden ergerde hij zich nog regelmatig aan de eenzijdige berichtgeving over de strijd in Bos- mé. Hu probeerde tegen het einde van zijn leven nog steeds de achter gronden van de Balkan-conflicten te verduidelijken, en het verhaal gaat dat hij daar tot aan zijn dood slapelo ze nachten aan overhield. Zijn meest bekende 'Balkan-roman' Door Peter van Eijkelenburg RotterdamNet als vorig jaar kent het komende Gergjev Festival een plotselinge wjjzigmgin de operapro- grammenng. Chef-dingent Gergjev zou in september metzyn eigen Ki- rov-koor uit Sint Petersburg en met het Rotterdams Philharmonueh Or kest in Ahoy' één avond een opvoe ring zonder wisselende decors ge ven van de Verdi-opera 'Un ballo in maschera'. Vorige week heeft Gerg jev daar echter plotseling ernstige bezwaren tegen aangetekend. Hij zou te weinig tijd hebben om de ope ra in te studeren, overtuigde hij RP- hO-directeur Zeegers. In plaats daarvan wil hy 'Don Carlos' doen, ook van Verdi. ,,[k weet het, ik breng u slecht nieuws, dit is geen sterk verhaal," zei Zeegers gisteren ootmoedig te gen de gemeenteraadscommissie Kunstzaken. Russische wispelturig heid van Gergjev, vindt de RPhO-di- recteur. „We hebben er stevig over gepraat en we dansen zeker niet naar de pijpen van Gergjev." De politici reageerden ontstemd op het nieuws. „Als je zo makkelijk de ene opera door de andere vervangt, kun je er misschien maar beter hele maal van afzien. Want een artistieke noodzaak is er dus kennelijk niet," bromde PvdA'er Ruud van Middel koop. CDA-lid Frans Jozef van der Heijden veronderstelt dat er per soonlijke belangen van Gergjev in het spel zijn. De gemeenteraadsle den vinden de switch bovendien vreemd, omdat de keuze voor de 'Ballo' tevoren omstandig en en thousiast gemotiveerd was door het orkest: 'een van de interessantste zij het niet onmiddellijk aller-populair- ste opera van Verdi'. Dat gebeurde overigens pas nadat de aanvankelij ke keuze voor 'Falstaff ook al verla ten was. Voor Gergjev en zijn Kirov-gezel- sehap is 'Un ballo in maschera' een onbekende, niet eerder uitgevoerde opera. 'Don Carlos' is dat niet. Twee jaar geleden heeft Gergjevdeze ope ra in Amerika gedaan met Placido Domingo in de hoofdrol. Gergjev en Kirov hebben dus waarschijnlijk veel minder repetitietijd nodig om deze Verdi-opera straks opnieuw in Ahoy' uit te voeren. RPhO-directeur Zeegers: „Persoon lijke belangen? Ach, die spelen na tuurlijk altijd een rol. Vraag het Gergjev zelf maar." Het Gergjev Festival van afgelopen september zou in de Rotterdamse Schouwburg een aantal uitvoerin gen brengen van de opera Tristan' van Wagner. Die opera moest ech ter, ook op dringend verzoek van Gergjev en op een laat moment, plaats maken voor 'Manon Lescaut' van Puccini. Dat werd een tamelijk fiasco. Het jaarverslag '98 van het Gergjev Festival meldt daarover: „Met name door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in het voortraject waaronder pro blemen met de regisseur, met de keuze van de opera, de beperkte be schikbaarheid van de solisten, com municatieproblemen en verschillen van inzicht in artistiek en muzikaal opzicht tussen dirigent en Reisope- A. den Doo laard in 1976. Archieffoto Rotter dams Dagblad is Oriënt-Express uit 1934, waarin de opkomst en ondergang wordt ge schilderd van de Macedonische vrij heidsbeweging. Binnen het tijdsbe stek van dertig jaar heeft Den Doo laard het leven van drie generaties beschreven. Het boek begint in 1903, als de Macedoniërs in opstand komen tegen de Turken, en eindigt in 1933wanneer de idealen zijn ver dwenen. Den Doolaard gebruikte voor zijn roman historische gege vens en eigen waarnemingen. In 1929 werkte hij als dokwerker in Marseille, toen hij een bericht in een krant las over een bomaanslag op de Orient-Express in het zuiden van Servië, wat onder de koninklijke dictatuur nog niet Macedonië mocht worden genoemd De vage medede lingen over de Intern Macedonisch Revolutionaire Organisatie intri geerden hem zo sterk, dat hij me teen de nachttrein richting Belgra do nam. Daar schreef hy zijn eerste artikelen over de Macedonische ver zetsstrijders, voor een Franse krant. Deze reeks leverde hem het basis materiaal op voor Onent-Express. Den Doolaard had in 1929 al snel m de gaten dat de situatie op de Bal kan zeer ingewikkeld was. En ook besefte hij dat hy zich moest verdie pen in de geschiedenis. Aan zijn ei gen waarnemingen had hij niet ge noeg: „Zonder het te weten had ik echter mijn vingers in een politiek wespennest gestoken, omdat Mace donië een twistappel was tussen Joegoslavië, Bulgarije en gedeelte lijk ook Griekenland, met op de ach tergrond Italië en nog verder weg de Sovjet-Unie," vertelde hij m zijn in 1982 verschenen biografie 'Portret van een kunstenaar', die was ge maakt op basis van gesprekken met Hans van de Waarsenburg. Schedels In de jaren dertig heeft hij rondge reisd door Joegoslavië en in de jaren vijftig woonde hij er met zijn gezin. Een van de merkwaardigste ge denktekens die hij er had gezien, stond in de stad Nis. Daar zijn in een grote cementen obelisk 952 schedels ingemetseld; de relieken van de mislukte opstand van Servische boeren tegen de Turkse overheerser m 1806. Nadat tweehonderd opstan delingen waren onthoofd, besloot de Turkse sultan een deel van de sche dels voor het bouwwerk te gebrui ken als waarschuwing. De obelisk is een van de symbolen geworden van het collectieve geheugen van de Ser viërs. Den Doolaard was een zeldzaam schrijver, omdat hij zich kon identi ficeren met de mentaliteit van de Balkan en wees op het daar nog steeds aanwezige verleden. Dat maakt dat zijn vooroorlogse romans en veel van zijn uitspraken nog niets aan actualiteit hebben verlo ren, Het is dan ook denkbaar dat hij de huidige oorlog in een breder ka der had kunnen plaatsen, beter dan wie ook in Nederland. „Er is tussen de mensheid en de aar de, waarop zij leven moet, een diepe en geheimzinnige lotsverbonden heid: oorlogen zijn de aardbevingen van de geschiedenis, ze ontstaan schijnbaar even onverwacht en ze hebben even diepe, onvermijdelijke oorzaken," vertelde hij in 1991 in een interview. En ook: „Wie het ver leden van Joegoslavië kent, krijgt een heel andere kijk op het heersen de conflict," doelend op de burger oorlog. Een uitspraak die hij ook nu had kunnen maken, als hij nog in le- Alaln Platei brengt ode aan de schep ping in 'tets op Bach Foto Chris van der Burght Door Martin Bijkerk Rotterdam Op het dak van een flat, tussen de antennes en de airco- ventilatoren, is een enorm zooitje ongeregeld neergestreken. Het be staat uit slangenmensen die ook fantastisch kunnen dansen, acroba ten, jongleurs, lint-gymnastiek- meisjes, een compleet barok-ensem- b)p met zangers, acteurs, een lange donkere yogi met de langste benen die ik ooit heb gezien en een paar kinderen. In een krappe twee uur brengen zij een absurde en krank zinnige ode aan de creativiteit en daarmee aan de Schepper zelf, op een manier die alleen Alain Platei met zijn Les Ballets contemporaries de ]a Belgique kan bedenken en op de planken kan zetten. Een zinderend feest dat ontroert, verbaast, en waarin hoge kunsten als muziek van Bach (meest sonates en aria's uit cantates) en dans een gelijkwaardige plaats hebben naast 'lage' (maar daarom niet minder spectaculaire) kunsten als cirkel- zaagwerpen, travestie acts, balk- jongleren en bizarre acrobatiek. Het zorgde voor het ene open doekje na het andere voor onder meer de meest lenige en acrobatische dans solo die ik ooit op het toneel heb aanschouwd. Wie enkele jaren terug al compleet overdonderd uit de voorstelling 'Bonjour Madame' kwam, kon toen niet weten dat die ongebreidelde creativiteit van Platei en zijn men sen een climax zou bereiken in Tets op Bach'. Hoge kunst In Tets op Bach' rekent Platei voor eens en voor altij d af met de gedach te dat de muziek, en zeker de kerk muziek van Bach, voorbehouden is aan de hoge kunst meteen plechtig sausje. In zijn voorstelling schud den de (bijna) blote billen en buiken in een hysterisch geil dansje op de aria *Mein Jesus tröstetmich' of hip- hopt en breakdanst het ensemble Unisono op een fuitsonate. Toch is ook Platei niet ontkomen aan de goddelijke associaties aan de mu ziek van Bach, want Tets op Bach' lijkt een ode aan de schepping van mensen en hun kunst, kunsten en kunstjes, en niet te vergeten hun energie en passies. De voorstelling lijkt almaar op een explosie af te stevenen en die explo sie blijkt de meest krankzinnige glitter-travestie-play-back-acts ooit vertoond op het toneel op de hit CWhat if God was) One of Us', Het iicht was nog niet uit toen het pu bliek stampend en joelend eer be toonde aan de dansers. Les Ballets contemporaines de la Belgique met Tets op Bach' door Alain Platei Gezien op 22 april in de Rotterdamse Schouwburg. RotterdamEr viel een hoop te vie ren gisteren op de Rotterdamse Wil lem de Kooning Academy. Niet al leen werden de nieuwe onderko mens officieel in gebruik genomen, ook was er de presentatie van een boek over leven en werk van oud-do cent Kees Franse en werd een nieu we skiff van de roeiploeg ingewijd. Maar het feestje stond bovenal in het teken van de uitreiking van de Maaskantprijs, die iedere twee jaar wordt uitgereikt aan een veelbelo vende student of net afgestudeerde van de Hogeschool voor de Beelden de Kunst. Dit jaar mocht de 25-jarige Gabnëla Guzman de prys in ontvangst ne men, voor haar documentaire over het syndroom van Usher. De oud studente maakte de film in opdracht van de Hellen Keilerstichting, waar van een aantal afgevaardigden die ook aan de ziekte van Usher lij den naar de uitreiking was geko men Bij het syndroom van Usher ont staat pigmentvorming achter het netvlies, waardoor het zicht steeds minder wordt. Uiteindelijk volgt volledige blindheid. Opmerkelijk genoeg komt de genetische aandoe ning alleen voor bij mensen die doof of slechthorend zijn, zodat de pati ent in het eindstadium van het syn droom alleen nog contact via de tast zin rest Documentaire De aanvankelijke opdracht bestond uit het maken van een voorlich tingsfilm over de ziekte. „De Hellen Kellerstichting kwam met een lijst van drie pagina's aanzetten van wat daar allemaal in moest,'' vertelt maakster en prijswinnares Guzmén. „Dat betrof zo'n beetje alle informa tie die maar beschikbaar was over het syndroom van Usher. Maar ik heb de stichting als beeldend kun stenares ervan kunnen overtuigen dat we beter een documentaire kon den maken. Bij een voorlichtings film val je meestal in slaap, zo saai zijn ze." De oud-studente portretteerde in haar film vier mensen die lijden aan het syndroom van Usher in verschil lende stadia van de ziekte. Dekijker beleeft door de vormgeving mee hoe een patiënt de wereld waarneemt. „Zo staan de woorden in hun geba rentaal in andere volgorde in een zin dan bij onze spreektaal," verklaart Guzman. „Dus heb ik het ook op die manier ondertiteld." De documentaire zal onder zo'n tweehonderdvijftig instanties als scholen en het Rode Kruis worden verspreid. Ook is de film voorlopig te bekijken in de Willem de Kooning Academy, tesamen met de werk stukken van de elf anderen genomi neerden voor de Maaskantprijs. Bo vendien zal in juli het werk van Ga- briëlle Guzmén in de Kunsthal te zien zijn als onderdeel van de eind examenpresentatie van de hoge school. De middag op de Willem de Kooning Academy kwam naast de uitreiking van de Maaskantprijs vooral in het teken te staan van de in 1982 overle den Rotterdamse kunstenaar Kees Franse. De Hogeschool presenteer de vol trots het van zijn hand aange kochte schilderij 'Oranjeboomstraat 5' uit 1967. Het doek zal komen te hangen in de docentenkamer van de academie, tussen de andere werken van oud-docenten. Symbolisch Daarbij overhandigde Coen Schim- melpenninek van der Oije, naast di recteur van het Historisch en het Maritiem Museum te Rotterdam ook voorzitter van de Stichting Kunstpublicaties Rotterdam, het eerste exemplaar van een boek over het leven en werk van Franse aan hogeschooldirecteur Richard Ou- werkerk. Een symbolisch eerste exemplaar althans, want 'Kees Franse. Een Rotterdams kunste naar 1924-1982)' ligt al sinds decem ber vorig jaar in de schappen van de boekwinkels. „Toen hadden we het ook al willen presenteren," veront schuldigt Schimmelpennick zich, „maar na een forse brand in het huis van onze penningmeester ging dat niet door." Het rijk geïllustreerde boek over de kunstenaar, die bij de meeste Rot terdammers vooral bekend is als de maker van de 'appels' aan de Heem raadsingel, is geschreven door Mar- johen van Riemsdijk. Zij mocht er van de Stichting Kunstpublicaties mee aan de slag, nadat het idee er voor was ontstaan door een einds criptie van een kunsthistoricus over Franse. Schimmelpennick kan zich nog de lijd herinneren dal Franse begon te doceren aan de Willem de Kooning Academy. „Hij begon in 1964," ver telt hijJtfaar Franse heeft het altijd als een nevenactiviteit gezien. Hij deed het vooreen dag in de week; de rest van zyn tyd was voor de kunst." All Campbell als aanvoerder van het thans tienkoppige UB40 In een afgeladen Ahoy'; het meest gewaardeerd om het feest der herken ning. Foto Rob Verhoret Door Louis Du Moulin Rotterdam—Alles draait om de een voud, zong ooit Het Goede Doel. Het geheim van de lange levensduur van UB40 is hoogstwaarschijnlijk dat nooit van dat sobere beginsel werd afgeweken. De Britse reggae- formatie borduurt al meer dan twin tig jaar voort op het culturele erf goed van Bob Marley en diens Ja- maicaanse geestverwanten. Simpel maar tegelijkertijd zeer aansteke lijk, daann blijft de kracht schuilen van de vrolijke vriendenclub uit Bir mingham. Zo bleek gisteravond in het afgeladen Ahoy bij het eerste optreden op Nederlandse bodem sinds een kleine zes jaar. In de tussentijd mag de hitgevoelig heid van UB40, die in de jaren tach tig ronduit enorm was, behoorlijk zijn afgenomen, als podiumattractie weten frontman Ali Campbell en de zynen (thans negen man) nog steeds van wanten. Al moet gezegd dat de heren wel erg zwaar leunen op de grote successen uit de eerste be- staanshelft; die hen van kansarme werklozen opwaardeerden tot alom geliefde multi-miljonairs. Waarmee ze het niet alleen zichzelf gemakkelijk(er) maken, maar voor al ook tegemoet komen aan de wens van de trouwe achterban: voor het overgrote deel 30-pIussers, die bij een avondje UB40 lekker uit hun dak willen gaan door zoveel moge lijk pretnummers met de band mee te brullen. Vandaar dat het inter mezzo met minder bekende reggae- covers (afkomstig van het jongste al bum 'Labour Of Love III' en bij toer beurt door andere bandleden voor gezongen) door de elfduizend 'feest neuzen' eigenlijk als storend werd ervaren. Geweldig was dan ook de ontlading toen na dat 'vreemde uitstapje' Ali Campbell weer het voortouw nam om 'Red, Red Wine' in te zetten. Na anderhalf uur mocht tweede stem Astro, jarenlang bekend als de minst muzikale onder deze Verre van-virtuozen', de finale 'Rat In The Kitchen' tot een soort carnavalskra ker dirigeren. Daarbij bleef het na tuurlijk niet, anders zou Ahoy' spon taan zijn afgebroken. De reeks joli ge toegiften werd beëindigd meteen half-emStige noot: 'Legalize It', UB40's gedurfde muzikale pleidooi voor legalisering van softdrugs. Hoewel in Nederland niet echt noodzakelijk, ging het er toch in als spaee-cake, pardon koek. UB40 in Ahoy'. Bijgewoond: gister avond. Herhaling: vanavond. Ver volgens op zondag 11 juli in het Goffertpark, Nijmegen. Rotterdam Popidool Tarkan, mo menteel ook razend populair in West-Europa, dreigt zyn Ttirkse na tionaliteit te verliezen. Het Turkse leger eist van hem dat hij onmiddel lijk naar zijn vaderland terugkeert om de dienstplicht te vemdlen, maar Tarkan weigert dat 'De prins van de Bosporus' verklaar de vorig jaar in interviews dat hij, gezien zijn status als superster, van de toenmalige premier Yilmaz en minister van Defensie Sezgin niet onder de wapens hoefde. Het leger stak daar echter een stokje voor. Ie dere Turkse man boven de 18 moet anderhalf jaar in dienst. De in Duitsland opgegroeide Tar kan, die lange tijdheen en weer pen delde tussen New York en Turkije, hakte in november vorig jaar de knoop door en vestigde zich perma nent in de Verenigde Staten. Hij wil de uitstel van zyn dienstplicht: een lange tijd in het leger zou zijn suc cesvolle carrière dwarsbomen. Begin deze maand schreef de pro- Koerdische krant Ozgör Politika echter dat Tarkan geen trek had in de oorlog met de Koerdische arbei derspartij PKK. Hoewel de popmu zikant officieel te boek staat als Turk, wordt er vaak gespeculeerd over een Koerdische afkomst Inmiddels heeft de controverse een hoogtepunt bereikt Ankara stelde 18 april als deadline waarop Tarkan in iWkye moest zyn. Maar de ster trok zich er niks van aan en moet nu, bij terugkeer in Turkije, terecht staan voor een militaire rechtbank. Toch lijkt het hem niet koud te la ten. „Wacht op mij Turkije, ik kom ooit wel terug," sprak hij onlangs ge ëmotioneerd in een met zesduizend fans gevuld Ahoy1. De Turkse pers en bevolking lijken eensgezind in hun standpunt. Een fantastische ar tiest, maar een gezonde Turkse jon gen gaat in dienst, zo is de menine i t> 'Summerteeth' Reprise/ Warner .26 min. Met z'n vorige band Uncle Tupelo leverde zanger-gitarist Jeff Tweedy een niet geringe bijdrage aan de opleving van de alternatieve country-rock. Denk aan het vernoemen van die stroming naar het uit 1990 daterende de buutalbum van die groep, de No Depression-beweging. Zyn huidige plat form Wilco werd aanvankelijk nogal eens bestempeld als een voortzetting van Uncle Tupelo onder andere naam, maar blijkt toch anders van inborst Op deze derde langspeler grossieren Tweedy en z'n drie maatjes (pedal steel- gitanst Bob Egan blijkt te zyn afgevallen) in avontuurlijke, veelal lichi-me- laudiuLcke popsongs. Gevoelig als in het verleden Big Star (ofwel Chris Bell) en Alex Chilton, wier geest in de akkoordenschema's en instrumentatie nadrukkelijk doorklinkt. Anderzijds, Wilco doet soms evenzeer denken aan Beck of pakweg de Teenage Fanclub. Met dien verstande dat de eigenheid toch aldoor overheerst, waardoor 'Summerteeth' kan worden bijgeschreven als een van de aangenaamste verrassingen, van dit voorjaar. Louis Du Moulin

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 5