'Een stadsarchivaris
draagt al lang geen
oude stofjas meer'
ppgenda
\m
Voor of achter?
Apollo Toneel zet publiek op verkeerde been in ?God? van Woody Allen
Nieuwkomer
Laurens Priester
geniet nu al van
het contact met
Schiedammers
Rotterdams Dagblad
Woensdag 12 mei 1999
Veertien adviesbureaus lopen momenteel het stadhuis vanVlaardin-
gen plat. Ze onderzoeken de fusie van de Schiedamse en Vlaardingse
huisvuilophaaldiensten, ze buigen zich over het Stadsdebat, ze hou
den zich bezig met de Stadsvisie, ze studeren op de privatisering van
de Stadsgehoorzaal.. En nog is dat niet genoeg. Nu komt er weer
zo"n bataljon driedelige pakken bij, dat een onderzoek gaat doen
naar de huisvesting van de ambtenaren.
Jaren terug gin g de gemeentelijke organisatie ook al op de schop. Dat
heette het O&O-proces. Waar die twee letters voor stonden, weet ik
niet meer; Ondersteboven en Overhoop misschien? De adviseurs lie-
peaïn zo"n hoog tempo het stadhuis binnen dat de draaideuren het
metmeer konden bijbenen. De verenigingen die oud papier verza
melen, beleefden gouden tijden, want die bureaus scheidden veel pa-
pferaf.
Het jongste onderzoek gaat zich onder andere bezighouden met de
vraag: heeft een ambtenaar een zogeheten "front-office" of "back
office" taak? Een "front-office" ambtenaar heeft contact met het pu
bliek, een "back-office" niet Een ambtenaar die een paspoort uit
geeft, behoort dus tot de eerste categorie; zijn hulpje dat de paspoor
ten netjes op een stapeltje legt, tot de tweede.
Dat is duidelijk, maar zijn alle functies wel in dit primitieve keurslijf
in te passen? Neem de bode. Zolang er ambtenaren aan zijn bureau
komen, is er geen vuiltje aan de lucht Dan is h|j duidelijk een
"back-office" man. De problemen ontstaan wanneer een bezoeker
hem aanspreekt Op dat moment moet hij een draai van honderd
tachtig graden maken. En dan?
Gaat hij aan de andere kant van zijn bureau zitten? Staat daar al een
stoel klaar af moet hij zijn stoel meesjouwen? Bestaan er eigenlijk
wel bureaus met twee voorkanten? Moet hij zijn papieren omdraaien
of liggen de "front-office" papieren ai klaar? Aan welke kant zet de
koffiejuffrouw zijn kopje koffie neer? Of krijgt hij twee kopjes koffie
voor het geval hij halverwege van "front" naar "back" verhuist?
Dat is allemaal niet simpel Gelukkig houdt het Vlaardings college
van-burgemeester en wethouders er niet van om dingen half te doen.
Duönag niet zomaar een bureau, maar "een gespecialiseerd bureau"
<teC6Uemaal haarfijn uitzoeken. Ik kan niet wachten op het resultaat
DICK VAN DER LEGT (front)
Woensdag 12 mei
ROTTERDAM
Woensdag 12 mei
Ahoy' 20.QC Lord of the dance. Blijdorp Huid en
Haar. Lantaren/Venster 20.30 Pianoparade. 2030
Adel Blank. Nighttown 23,00-05.00 Gay Surprise
Party. Prinses Theater Wipneus en Pim. Rotown
22.00 Hey DJ! de Unie 20.30 NCRV Volgspot-Live.
het voormalige V.O.C. gebouw 39.30 Biotex of zoge
zegd en alles II. Bonheur 21.00 Desert. Schellinks
19 00 Zzep. Luxor 20.15 Herman Finkers. O.T. Thea
ter aJd Mullerpier 20.00 De Woudduivel. Rotterdam
se Schouwburg gr zaal 20.15 A month m the country,
kl zaal 20,30 The Fever. Ro theater 19.30 Anna
Karenina. Wijkgebouw Het Klooster 20.30 Heeft
Spangen dit verdiend?
Donderdag 13 mei
SCHIEDAM
Filmhuis, Nieuwstraat 12. Central do Brasil, 21.00u.
Podium Café, Lange Haven 23. Klootuh Festival met
11 bands. L3.0Ml.0Du.
VLAARDINGEN
Modelvliegveld RMW, Broekpolder, recreatie mo
delvliegtuigen, 13.00-16 Oüu.
ROTTERDAM
Ahoy' 15.00 en 20.00 Lord of the dance. Blijdorp Huid
en Haar. Casino 21.00-02.00 Holiday Discotheek. De
Vlerk 21.30 Vers uit de Maas Festival '99. Dodorama
20.30 RIP. Nighttown 21.00 Urban Dance Squad. Fey-
enoord Stadion Finale Amstelcup. Lantaren/Ven
ster 21.00 Marius, Fanny en Ceasar. 20.30 Adel
Blank. Luxor 20.15 Herman Tinkers. Nighttown
21.00 The Comedy Factory. O.T. Theater a/d Muller
pier 20.00 De Woudduivel Rotterdamse Schouw
burg gr zaal 20.15 Troilus and Cressida kl zaal 20.30
Blasted. Schellinks 19.00 Zzep. Ro theater 18.00
enl9.30 Anna Karenina. Centrum voor Theater 20.30
Doodskopvlmders. Nivon Centrum 20.15 TabeTO en
JO. S.WJL De Zevensprong 20.30 Bang van niet?
Badweg Hoek van Holland 09.00-17.00 Braderie.
Buitensportcentrum Tiekamp Dirty Hill Mountain
bike-wedstrijden. Casino American Fantasy.
Strand van Hoek van Holland 09.00-17,00 Opening
Strandseizoen. Maritiem Buitenmuseum 10.09-
16,30 10 sleepboten in de Leuvehaven, Coolsingel
(Vertrek ANWB/VVV) 10.00-16.30 Mainport(s).
Vanwo.l2mei
ROTTERDAM
Cinerama 1: 'Message m a bottle' (12) dag. 12.20-
15^0-18,20-21.20. Cin.2; 'Just the ticket' (1G) dag.
15$Ö-15.40-18.50-21.30. Cin.3: 'La Vita Bella' (al)
dag. 15.10-18.30-21.20. Cin.4: 'Asterix Obehx tegen
Cnesar' (al) dag. 13-18.40-21.30. Cin.5: 'Holy Man' (al)
dag.12.40-15.40-18.40-2I.20.
Imax Theater: 'Extreme' (al) dag. (beh.ma.) 14-16-20
(20 u. Eng.vers.), ma. 14-16. Africa's Elephant King
dom (al) dag. (beh.ma.) 15-19, ma, 15. Whales'(al)dag.
13. 'Saving private Ryan' (16) dag. (beh.ma.) 21
Venster 1: 'Following1 (16) dag. 19.30. 'My r, ne is
Joe' (16) dag, (beh.ma.)22, do.vr. ook 15, zo. ook 12.30. Redact'
Sneak preview ma. 22. Ven.2: 'El viento se Hevo ló Waterweg:
que' (16) do.t/m.za.19.30. 'Festen' (16) do,t/m.zo.22, do. John
ook 15. Moviezone; 'L'appartement' (16) vr.15.30. Bunte,
'Faust' (16) zo.15. Wereld Cinema Tour: 'Kleines tro- Edwin
picana' (16) zo. 19.30. Cinema 2000: 'Ludwig' (16) ma- Cornelisse,
.di.wo. 19,30, Ven.3: 'Journey to the sun' (16) dag. Ben van
19.45-22, zo. ook 13. Ven.4: 'Het vijfde seizoen' (16) Haren,
dag. 20. 'La vie rêvée des anges' (16) dag. 22. Danlëlle
Lumière 1: 'I still know what you did last summer' Hermans,
(16) dag. 13-15.45-18.30-21.15. Lum. 2: 'Bride of Marlëtte
Chucky' (16) dag. 13.45-16.30-19-21.30, zo. niet 13.45. Olsthoom,
'Dance with me' (16) zo. 13.15. Lum.3: 'Babe: pig in Eefje
the city1 (al) dag. 13.30-16-18.30. 'Payback' (16) dag. 21. Oomen,
Lum. 4: The faculty' (16) dag. 16.30-19-21.30, Sander'
Rexane: Erotische films (18) dag. 12 t/m 01. Sonnemans
Pathé 1: 'Arlington road' (16) dag. (beh. zo.) 11.55-
^0-18.15-21, zo. 1315.35-18.15-21. Pat.2: 'Rush Overde
hour' (16) dag. 11.40-16.40-19-21.40, di. niet om 21.40. Vesten 3,
Sné'ak Preview: 'Edward vs Edward' (16) di. 21.40. 3116 AD
PaÜ: 'Bmm' (16) dag. 15.40-18.20-21.20. Pat.4: 'Blast Schiedam
from the past' (al) dag. 11.20-14.10-16.40-19.10-21.50. Postbus 373,
Pat.5: 'True crime' (16) dag. 11.50-15.20-18.20-21.20. 3100 AJ
Pat6; 'Shakespeare in love' (al) dag. 15.50-18.30- Schiedam
21,10. Pat.7: 'A civil action' (al) dag. 16.10-18.55-21.30.
Kindermatinees: Cin.3: 'Abeltje' (al) dag. 12.40. Telefoon
Cin.4: 'Babe inde grote stad'(al) dag. 16.ImaxThea- 2732700
ter: 'Babe in de grote stad' (al) dag. 11-17. Vcn.3: Telefax
'Black Beauty' (al) do.vr.zo. 15. Ven.4: 'Pipi Lang- 4265227
kous' (al) do.vr.zo, 13. 'Rasmus en de landloper' (al)
do.vr.zo. 15. Lum.4: 'Een luizenleven' (al) dag. 14. Sportredac
Pat.2:'Missing link'(al) dag. 14.20. Pat.3: 'Een luizen- tie:
leven' (al) dag. 11.10-13.25. Pat.6: 'Babe in de grote Bart
stad' (al) dag. 11.10-13.25. Pati7: 'Asterix en Obelix' Boerop
(al) dag. 11-13.30. Telefoon
VLAARDINGEN 2732700
Het Zeepaard: 'Claire Dolan' vr. 21, 'Lola rennt' za. 4004310
Een oude stofjas, bet brilletje op
hetpuntje van de neus en een op
klimmend stofwolkje als ergens
in een hoekje van een donker de
pot een oud, lang niet aange
roerd geschiedenisboek na het
lezen met een klap wordt dicht
geslagen. Jarenlang was dat bij
velen het beeld van een stadsar
chivaris. Zo werd 'ie ook maar al
te vaak afgeschilderd. Charles
Jeurgens en Laurens Priester
weten er alles van. Moeten er ook
smakelijk om lachen. „Een
stadsarchivaris," zegt het duo
bijna in een tweestemmig koor,
„draagt al lang geen oude stofjas
meer Historicus Jeurgens (38)
vertrekt na ruim vier jaar in
Schiedam te hebben gewerkt,
naar Dordrecht. Priester (37), af
komstig uit het rijksarchief in
Zeeland, is zijn opvolger. Volgen
de maand begint zijn dienstver
band. Een gesprek met de gaan
de en komende man.
Door Sander Sonnemans
Schiedam Charles Jeurgens
heeft letterlijk met de stofzuiger
in zijn handen gelopen toen hij
ruim vier jaar geleden op het ge
meente-archief aan de Korte Ha
ven terecht kwam en zich voorna
melijk bezig ging houden met de
voorbereidingen op de verhuizing
naar het Siadserf. Als gevolg van
het vraagstuk over het toekomsti
ge onderkomen had Schiedam
zo'n zeven jaar geen gemeente-ar
chivaris meer gehad. Dat heeft
Jeurgens dan ook gemerkt. De
mouwen jnoesten flink worden
opgestroopt om voor de verhui
zing het nodige noodzakelijke
achterstallige werk in te halen.
„Om de verhuizing zo goed moge
lijk te laten verlopen, moet het ar
chiefmateriaal veilig zijn gesteld.
Dat is de basis, maar daar ontbrak
het nog al aan," herinnert Jeur-
gens zich nog goed. „Je moet zor
gen dat alles goed verpakt is om
het proces van veroudering zo
langzaam mogelijk te laten verlo
pen. Vanuit het archiefwezen zijn
daar allerlei normen voor opge
steld. Er moest flink worden
schoongemaakt en dat betekende
inderdaad letterlijk stofzuigen.
Heel veel stukken lagen los in de
stellingen en daar had zich heel
wat stof op verzameld. Het eerste
dat ik heb gedaan is trachten te
voldoen aan de randvoorwaarden
die bij de verhuizing om de hoek
kwamen kijken."
Jeurgens schiep orde m de chaos
en kwam tot de ontdekking dat de
voorgaande jaren met bepaald de
nadruk was gelegd op het conser
veren van de archiefstukken,
„Schiedam had nog een archief
volgens de normen daterend uit
de jaren vijftig, zestig. Gezien hel
onderhoud van het materiaal dan.
In andere aspec-
ten liep het ar
chief wel voorin
vergelijking
met andere ste
den. Er is op het
gebied van mi
crofilm veel
meer gedaan
dan elders. Tja,
het is maar waar
je je geld aan ■-
uitgeeft. Het
materiele beheer heeft hier voor
mijn komst niet de hoogste priori
teit gehad."
Huzarenstukje
Met de verhuizing van het ge
meente-archief naar de nieuw
bouw op het Stadserf heefj. Char
les Jeurgens een huzarenstukje
geleverd. Hij bestrijdt Schiedam
te verlaten omdat het grootste
karwei achter de rug is en hy zyn
taak volbracht zou hebben. „Nee,"
klinkt het overtuigend. „Dor
drecht is de oudste stad van Ne
derland. Is ook een grotere stad
dan Schiedam en heeft veel meer
een regio-functie dan Schiedam.
Dai betekent datje daar, als je de
cultuur-historische functie in
ogenschouw neemt, een veel bre
dere rol kan vervullen. Dat is voor
mij de uitdaging."
Laurens Pieter is vanaf komende
maand de nieuwe man die in het
gemeente-archief de scepter
zwaait. Hij zegt toe te zijn aan iets
nieuws; een instantie waar de lij
nen korter zyn en sneller resul
taat geboekt kan. worden. „Van de
geschiedenis van Schiedam weet
ikjffifet veel," bekent Priester, nu
nog woonachtig in Middelburg.
„Heel veel medewerkers van het
archief wél en daar zyn ze ook
voor. Bij het rijksarchief in Zee
land heb je niet zo'n direct contact
met de achterban. Die zit ver weg.
Het leuke van een gemeente-ar
chief is dat je het veel directer
moet verkopen aan de inwoners."
Priester lijkt in het onderkomen
boven de bibliotheek op een ge
spreid bedje te zijn gekomen.
Hoewel hij komende maand pas
officieel in dienst treedt, stekkert
hij er nu al regelmatig rond om
aan de hand van Charles Jeur
gens wegwijs te worden m zijn
toekomstige werkomgeving. En
lopend van zijn kantoor naar de
studiezaal van het gemeente-ar
chief waar tnkele bezoekers in al-
le stilte speu-
ren in de ge
scmedems, ge
niet hij al van
het nauwe con
Daarin
Laurens Pries
ter ook de uit-
plezienge
dat ook de lij
nen korter zijn dan bij het rijksar
chief. Zo kom je sneller tot resul
taten. Je kunt bijvoorbeeld sneller
extra geld krijgen om bepaalde
projecten uit te voeren. Dat gaat
bij het rijksarchief veel moeilij
ker. Het archief moet ook geen ge-
isoleerde plaats hebben in de ge
meente. Het moet net zo toegan
kelijk zijn voor de burgers als de
bibliotheek of het museum. Het
traditionele archief was een soort
stilte-centrum, was geïsoleerd.
Hier op het Stadserf zitten we in
een publieksvriendelijk gebouw.
De mensen lopen hier makkelijk
naar binnen. Dat willen we alleen
nog maar bevorderen."
Achterstand
Het zal dan ook met vreemd klin
ken dat Priester voornemens is
het gemeente-archief »en meer
volwaardige plaats te geven tus
sen de gemeentelijke diensten.
„Aan een aantal basisvoorwaar
den is nu met de verhuizing vol
daan, maar er is nog wel wat te„ Vertrekkend archivaris,Gharies Jeurgens (inpolbert) en zijn opvolger La^re^is Pr ie£t$r vjndpq <jlat
doen. Er is-imrners^nog steed s-;-het archief geen geïsoleerdeptaatsmoet hebben In de gemeente m aarnetzotóêgankejli^ jcopet
sprake van een achterstand.~Be- rijn voor de burgers als de'btbUothë^öfliet^nüSetiin. Foto Roel Dijkstra
langryk is ook een actieve opstel-,.. ii i|[r.
ling van hetarchief^aardebev^"^'0^^afstod^dpIeg«i^^W^iliea^^aiaoor-eeitbeperkt aan-
ners van Schiedam. Met de huidi- Een bredërè rol vervullen. Dat ir "tal mensen ir gezien terwijl het
ge moderne technieken kan je het wat Charles Jeurgens nastreefde aansprekend materiaal is voor
materiaal zodanig bewerken dat
iedereen er kennis van kan ne
men. Dankzij de digitale moge
lijkheden zyn de mensen niet ge
dwongen naar de studiezaal te ko
men, maar kunnen ze het archief
pn wat Laurens Priester graag
verder uitbouwt. „De bioscoop in
de Lange Haven, dat is een aardig
voorbeeld," glundert Jeurgens.
„Het leuke van dat project is dat
we heel veel materiaal in huis
veel Schiedammers. Van de
scheepswerf en branderijen zyn
veel beelden bewaard. Die kun
nen we nu op een verfrissende
wyze laten zien. Niet alleen het
beeld staat centraal, maar ook de
omgcvjüg,
meewerken is-grappig, om te
doen. Voor de SCHAT-productïes
leveren we trouwens ook de nodi
ge bydragen. Dat zyn de krenten
in de pap. Het moet vanzelfspre
kend zyn dat het archief bij dit
soort dingen wordt ingescha
keld."
Door Mariëtte Olsthoom
Schiedam Als het moet, spelen
ze ook 'tussen de schuifdeuren',
in de eigen repetitieruimte of zo
als gewoonlijk op het podium van
Theater de Teerstoof, vyf bij zes.
Maar nu met zo'n mooi theater m
hun nabijheid, wilden de spelers
van Apollo Toneel eens flink uit
pakken. Op vrijdag en zaterdag
spelen zy het stuk 'God' van
Woody Allen als eerste Schiedam
se amateurtoneelveremging in
Theater a.dSchie.
De droom van iedere amateurspe
ler. „Een podium van twaalf by
vijftien, waar je lekker de ruimte
hebt, kunt uitpakken met een de
cor en waar je meer met licht kunt
doen. Alleen het opkomen al."
Apollo-speler Marq Qudshoff
houdt de adem in. „Je moet eerst
al drie stappen zetten voordat het
publiekje überhaupt kan zien."
Het is spannender, maar het ver
eist ook een andere manier van
spelen, zo'n groot toneel Ouds-
hoff: „Je bent toch vaak geneigd
om op een kluitje te gaan staan.
Op een groot podium moet je le
ren gebruik te maken van de
ruimte."
'God' speelt zich af in de Griekse
oudheid, zo'n vijfentwintighon
derd jaar geleden, en is een stuk
in een stuk, vertelt OudshofF over
de inhoud.- „Een schrijver (Peter
Wiekenkamp) en een acteur (On-
no Hemmmga) 2itten by elkaar.
Er is paniek, want de schrijver
heeft geen einde voor zyn stuk
terwijl ze aan de vooravond zitten
van het toneelfestival in Athene.
Vervolgens komen de meest uit
eenlopende personen voorbij die
oplossingen aandragen voor dat
einde
Zoals het meisje uit Schiedam
(Suzan Vermeulen) en de verko
per van de Godmachine, een rol
van Marq Oudshoff zelf, die ook
nog een van de leden speelt van
het Griekse koor. „Als mensen
het niet meer aankonden in die
tijd, brachten de Goden redding.
Nou, zo'n machine heb ik ge
maakt," vertelt de Apollo-speler
over zijn rol als 'verkonervan ge
bakken lucht'. „Typisch Woody
Om alvast een beetje te wennen aan een groottoneel heeft Apollo de afgelopen weken geoefend in een bedrijfsruimte in Maasland.
De eigen repetitieruimte aan de Nieuwstraat was te klein. Foto Roei Dijkstra
Allen. Maar het loopt met goed
af," wil hij nog net kwijt. „Meer
vertel j k niet, kom maar kijken."
Absurd theater
De repetities voor 'God' begonnen
in november. Vijftien spelers van
Apollo Toneel, Othello en wat
mensen uit Peer Gynt met Mar-
greet Ridder als regisseur. Van
beroep, want Apollo Toneel werkt
altijd onder professionele regie.
Oudshoff: „In principe elke keer
met een ander, om te voorkomen
dat spelers vastroesten m een be
paald soort toneelspel Iedere re
gisseur werkt immers op een an
dere manier, de een legt de na
druk op de mis-en-scène en een
ander bijvoorbeeld weer op de
houding van de spelers."
Voor het stuk van Woody Allen
zocht Apollo een regisseur die van
absurd theater houdt, want 'God'
zit vol met dialogen die nergens
op slaan. „Tydens de repetities
was het vaak zoeken en puzzelen:
wat moet ik zeggen, hoe is het be
doeld, wat drijft die persoon, hoe
moet ik het zeggen? De persona
ges in het stuk zyn bijna allemaal
karikaturale types. Het is leuk om
daar mee te spelen. Ik denk dat
we elke scène wel een keer of hon
derd hebben gerepeteerd, telkens
op een andere manier."
Kluchten of blijspelen is niets
voor Apollo Toneel, zegt Ouds
hoff, die in het dagelijks leven
theaterdirecteur is in Hellevoet-
sluis. De Schiedamse amateur-
spelen» kiezen eerder voor ko
misch en satirische stukken, zoals
'God'. Want dat is niet alleen maar
lachen, daar zit ook nog iets on
der, heeft twee lagen. „Een satire
is vaak tragisch en gaat over men
sen met hun tekortkomingen en
onhebbelijkheden. Is ook vaak
moeilijker om te spelen, want je
moet dat toch zien over te bren
gen."
Apollo Toneel wil gewoon goede
voorstellingen neerzetten. Het
liefst zo divers mogelijk, maar
met een voorkeur voor nieuw en
modern. Zo speelde de Schiedam
se toneelgroep het stuk Werf van
Bert Edelenbos, maar 2ette het
ook Molieres 'De ingebeelde zie
ke' op de planken. Een klassiek
stuk, maar met een tijdloze the
matiek. Marq Oudshoff: „Op de
een of andere manier komen we
altijd op vrij nieuwe stukken uit.
Gewoon omdat ze lekker speel
baar zijn en een goede snelheid
hebben."
Eigen inbreng
Margreet Ridder regisseerde al
eerder de voorstellingen De ko
ning sterft' en 'Dwazen' bij Apol
lo. Het leuke van haar manier van
werken vindt Oudshoff dat zij de
spelers de vrijheid geeft om zelf
met ideeën te komen. „Zo wordt,
je op een leuke manier gedwon
gen om zelf iets te laten zien. En
als het niet goed is dan hoor je het
wel. Het is een samenspel tussen
de spelers en de regisseur-wiet
één iemand die het grote geheet
in de gaten houdt. Deze maitiefc
van werken vraagt veel eigen-in-
breng van de spelers*, maar datls
ook wel weer leuk."
Hetbleek tijdens de repetitief©
uitdaging te zijn om het stuk niet
in te laten zakken. Volgens
hofï ligt dat aan het ontbreken
van een logische opbouw er^ y§r-
band tussen de tekst. „Het gaat er
allemaal vrij rommelig aan toe.
Komt er iemand het podium 'op
waardoor het stuk ineens een heel
andere wending krijgt. Soms
staan er wel vijftien man op het
toneel. Daardoor merk je dat de
rode draad van het stuk weggaat.
We hebben er hard aan gewerkt
om die spanningsboog goed vast
te houden."
Het publiek staat volgens Ouds
hoff met 'God' een heel komische
en verrassende toneelavond te
wachten. De zaal wordt steeds op
het verkeerde been gezet en bij de
voorstelling betrokken. Niet dat
bezoekers het toneel op woV3S9
getrokken, stelt de ApoUos$ëtëS
gerust, maar de lichten zullëi^r^
gelmatig aan gaanf'")
„Kijken naar 'God' is meefkförï
vanuit een donkere zaal naafhët'
toneel staren. Het zal het pu&ïïèk'
af en toe zeker duizelen. Vragen
blijven onbeantwoord. Maar dat
hoort ook bij Woody Allen, net als
de vrouwen in het stuk, daar
wordt het uiteindelijk ook nooit
wat mee. Als het goed is heeft het
pubhek na afloop iets om over na
te denken. Maar dat hoeft niet,
want het is geen educatief thea
ter."
Kaarten uoor de voorstelling op 14
en 15 met in Tlieater a.d Schie
kosten vijftien gulden en kunnen
worden gereserveerd via 4736503
o/4716513.