12 Mongoolse sjamaan opent Poetry indrukwekkend I Van de ivoren toren naar de zondagsmarkt WORM salon: knullige kunstmarkt met potentie p Ongeval ontsiert unionfeest van Nighttown en Doelen Tilburg krijgt grootste bioscoop Saskia doet Miles goed Ontdekking Dr. McCoy uit Star Trek overleden Rotterdams Dagblad Maandag 14 juni 1999 Door Marc Floor Rotterdam Die twee fitnesstoe stellen bij de deur, staan die er nou toevallig of gaat het om een installatie? Best mogelijk dat be zoekers van de WORM salon, af gelopen zaterdag voor de tweede keer georganiseerd in het onder komen van V2,rich die vraag heb ben gesteld. Want WORM salon presenteert zich als een broed plaats voor de lokale experimen tele kunst, en dat is kunst waar voor de conventies nog moeten worden uitgevonden. WORM salon is een samenwer kingsprojectvan de Rotterdamse kunststations Popifilm, Dodora- ma en Studio Een. Hun bedoeling is om een permanent podium voor de salon te creëren, maar zolang dat nog niet is gevonden voldoet het gitzwarte hol van VS—Organi satie prima als etalage van het lo kale experiment. Zaterdag was het thema 'Passan ten', en waren lieden van allerlei pluimage uitgenodigd hun expe rimentele kunstje te komen verto nen. Voorwaarde was dat ze 'pas-' santen' waren van Rotterdam, kortom doorreizigers die tijdens hun verblijf in de stad van weken of jaren hun artistieke sporen achterlaten. WORM salon liet zien dat die sporen behoorlijk in kwali- teit kunnen verschillen. Wat te denken van de Duitse Kim Zieschang, die bij wijze van per formance een kwartier lang in monotoon ritme steeds hetzelfde woord tikt op een ouderwetse ty pemachine? Typemachines ston den namelijk aan de basis van de vrouwenemancipatie, zo leert ons Zieschang in een toelichting, want het droeg bij aan de accepta tie van de vrouw op de werkvloer. En op een volgende performance tikt ze gewoon weer een ander woord, wat weer een heel nieuw ritme oplevert. Het neemt niet weg dat het een ontstellend verve lend schouwspel is om naar te kij ken. Blikafval Ook de twee jongens van 2012 ar chitecten konden weinig indruk maken met hun van blikafval ge maakte maquette van een fictief onderkomen ycor WORM salon. Met de beste wil van de wereld was er niks anders in te zien dan sierlijk gekruld blikafval, maar dat er wel degelijk goede ideeën in de hoofden van de heren bruis den bleek uit een toelichting op liet bouwsel. Zo hadden ze be dacht dat de achterwand van een bioscoopscherm weggeschoven kon worden tijdens een voorstel ling, waardoor vanaf de straat de film in spiegelbeeld zou zijn te zien. Leuk idee, dat ondanks de hoge gevoeligheid voor vandalis me, best eens uitgewerkt zou mo gen worden. Aangenaam en creatief was het mmieoneert van Fransman Ro bert Bastien, die een wat nog het meest leek op een keukenrol met spijkers liet ronddraaiden boven de toetsen van een keyboard, waardoor de koppen van de spij kers als 'toetsende vingers' fun geerden. De daardoor ontstane basismuziek mengde hij met fa buleus spel op een speelgoed trompet. Het klonk waarachtig goed en gaf een heel eigen geluid. Dat wist zeker ook de Fin Pantti Dassum te creeëren met zijn elec- trische gitaar en soundbox, zij het dat het resultaat bij tijd en wijle een behoorlijke aanslag op de trommelvliezen was. Hoewel technisch verre van perfect, wist Dassum de meest vervreemdende geluiden uit zijn gitaar te halen, die nog het best zouden passen in de soundtrack van een science fic- tion-film. Je moet het niet een uur lang horen, maar de tien minuten tijd die de Fin ervoor nam hielden het spannend en verrassend. Shoppen Experimentele kunst blijft onder hevig aan smaak, maar is altijd lekker om van te proeven in korte, elkaar opvolgende performances. In die zin zou het best leuk zijn als WORM inderdaad een permanent podium zou weten te verwerven, waar je als het ware kunt 'shop pen' op een experimente kunst markt. Voorwaarde daarbij is wel dat WORM de salon behoorlijk pro fessionaliseert, want zoals het nu gaat voeren knulligheid en vrij- blijvendheid de boventoon. Zeker de helft van de uitgenodigde kun stenaars kwam zaterdag niet op- dagen, wat door de presentator werd afgedaan met opmerkingen als: 'ik hoor net dat er weer eentje in de trein zit richting Duitsland'. Toppunt was wel dat de oorspron kelijke presentator eveneens niet was verschenen,'en dat de organi satie ter elfde ure met een snelle krabbel op een ansichtskaartje uit Venetië had laten wetea Ach, het experimentele karakter van WORM salon prikkelt ook wel weer zo dat je je afvraagt of zo'n afwezigheid niet gewoon een per formance is. Want zo leuk verwar rend kan WORM bij een serieuze-, re aanpak wel worden: je voortdu rend afvragen of twee fitnesstoe stellen nou bij de show horen of niet. Ollve Senior uit Jamaica- Foto poetry international Altijd als de vergeefse mars van krabbenlegens van mangrove-vesting naar het strand Altijd als de palmenzoom wachtend om te worden doorbroken Weet ikal, dat zodra jij landt ik een eiland word In het donker van het regen woud wacht ik in onderdanigheid Temidden van bevend gebla derte oefen ikaareelende conversa tie Ajtpd mijn ondoorgrondelijke hart. (Vertaling: Ko Kcoman) Olive Senior {Jamaica, 1943) be schouwt haar dichtwerk, waarin zowel het alledaagse moderne leven als de kleurrijke Caribi sche geschiedenis en mytholo gie een rol spelen, als 'tuinieren in de tropen'. Met vier andere dichters uit de Cariben treedt zij vanavond tijdens Poetry Inter national in de Rotterdamse Schouwburg op in een feestelijk Caribisch programma. Goethe in ge sprek met de van Poetry; door Margie Wittermans. Zeven stu denten van de Arnhemse to neelschool gaven in de hal van de Rotterdamse Schouwburg onder de noe mer Dichters- schimmenge- stalte aaneen reeks dode dichters, die zaterdag het dertlgjarigbe- staan van Poetry mee vierden. Foto Door Jan-Hendrik Bakker Rotterdam Niet vaak is een opening van Poetry Internatio nal zo pakkend en belangwekkend geweest als dit jaar. De Mongoolse dichter en schrijver Galsan Tschinag maakte grote indruk met zijn Verdediging van de poëzie*, de traditionele rede waarmee elke nieuwe editie van het festival wordt ge opend. Tschinag, in vol nomadisch ornaat, gekleed als sja maan, gaf een ware verdediging ten beste van de poëzie als helende en eenheid scheppende, magische kracht van de mensheid. „Verdediging van de poëzie bete kent dus: verdediging van de menselijkheid, verdediging van de oorspronkelijkheid, dat wil zeggen: verdediging van de steen tegen het beton, verdediging van het hout tegen het plastic," zei Tschinag in een zeer precies Duits in een volgepakte Schouw burg. Tschinag woonde een groot deel van zijn leven in Duitsland. Hij werd geboren in Mongolië, in het Altaj-gebergte, waar hij een oplei ding tot sjamaan kreeg, die in pri mitieve samenlevingen de functie van ziener, dichter en priester te gelijkertijd heeft. In 1994 ging Tschinag terug naar zijn geboor testreek om daar zijn Toeveense volk, dat onder het Soyjet-com- munisme uiteen was gevallen en in een groot gebied rond de Mon goolse hoofdstad Ulan Bator leef de, terug te brengen naar zijn oor- sprong in de Altaj. Het is niet voor het eerst dat op Poetry International dichters en zieners van orale samenlevingen aan het woord komen. Wat Tschi nag te zeggen had - terug naar de oorsprong, naar de natuur in ons hart - heeft men al vaker kunnen horen, onder anderen van zwarte Afrikaanse dichters, zoals Kofi Awoonor. Maar niet eerder sloeg een boodschap zo aan. Fluistermuur Tschinag hekelde het materialis me, het formalisme en riep op tot een terugkeer naar de bron van de poëzie. „Waar natuur en dichter samen komen, daar ontstaat heel heid. Er wordt iets heel, er ge neest iets. En wat heel is, is heilig, is ontzagwekkend." Religie, poë zie en natuur, voor de sjamaan Tschinag heeft het allemaal met elkaar te maken. Het grootsteed se, bijna 21-ste-eeuwse publiek vond het prachtig. De aankleding van Poetiy Inter national is dit jaar bijna even inte ressant als wat de dichters op het podium te bieden hebben. In de foyer liggen dode dichters opge baard: Gorter, Achmatova, Poesj- kin, Goethe. Wie door deze 'dead poets society' wandelt, krijgt van de doden gedichten toe gefluis terd. Ook kan het gebeuren dat tydens de pauze een dichter van zijn baar op staat en een argeloze bezoeker aanspreekt. Niet minder fraai van vormge ving, maar vooral ook origineel, is de fluistermuur beneden in de hal. Een muur van tientallen lip pen prevelt daar voortdurend poë zie. Het zijn de vervlogen stem men van reeds dode dichters als Brodsky en Buddingh', maar ook van de levenden. Poetry International Rotter damse Schouwburg. Openings avond, zaterdag, met lezing van Galsan Tschinag en Music Hall, vaudeville programma met di verse dichters. Door Eva Crouwell Rotterdam„Fruit, .riemden, on dergoed,!,.kunst?" moeten de be zoekers van de zondagsmarkt gis teren bij zichzelf gedacht hebben. Een veertigtal kunstenaars ver kochten hun werk tijdens het eer ste onderdeel van de Rotterdamse Kunstdagen, de marktdag. Het doel van deze dag is de kunst uit de ivoren toren te halen en on der de 'gewone' mensen te bren gen. Organisator Rini Biemans vindt de markt hiervoor de meest geschikte plek. „Als je nieuwe mensen wilt bereiken, dan moet je naar ze toe gaan. Een markt is heel laagdrempelig, vandaar," legt Rini uit. „Voor de kunste naars zelf is het ook nuttig," vindt de organisator. „Ze zien dan hoe 'gewone' mensen op hun kunst reageren en ze kunnen bij elkaar gaan kijken." Naast de kunstkramen waren er nog een aantal andere dingen te bekijken op de markt. In de 'beeldhouwstraat' kon het pu bliek bijvoorbeeld voor één gul den een beeldhouwwerk kopen. De klant bepaalde zelf het onder werp, dat verschilde van een boot of vliegtuig, tot liefde of vrede en zelfs 'vakantie en het gebit' kwam aan bod. Zeven kunstenaars ver vaardigden samen het kunststuk je en kregen elk één minuut om eraan te werken. Bezoekers die zelf aan de slag wil den konden zich uitleven in het inloopatelier, waar aan de lopende band door jong en oud werd ge schilderd. Het gemaakte werk werd in het openbaar besproken en mocht daarna mee naar huis genomen worden. Filosoof Eugene Buskens was de hele middag bezig met een wa tersculptuur van plastic beker tjes, daarbij spontaan geholpen door een handjevol kinderen. „Mijn poging is om te blijven bou wen," vertelt hij. „Ik ben een paar keer overnieuw begonnen, maar het doel is niet dat we een eind- produkt maken. Het gaat om het doen, het proces." Aan het eind van de marktdag mocht een man uit het publiek proberen op zijn piramide te gaan staan. Vier man tilden hem er op, maar het bouwwerk stortte by de eerste aanraking al in. De kinde ren maakten er daama een wild watergevecht v$n, alsof er een re volutie was losgebroken. Revolutie Het thema van de Rotterdamse Kunstdagen was dan ook revolu tie. Een papierversnipperaar ver pulverde daarom symbolisch cul tuurnota's en kunsttijdschriften. Filosoof Eu gene Busken s met zijn wa tersculptuur van plastic bekers op de marktdag van de Rotter damse Kunst dagen. Foto Jaap Rozem a/Rot ter dams Dagblad „Je moet kunst laten ontstaan, zonder het te omschrijven en te manipuleren," legt kunstenaar Mare Bijl uit Zijn kraam met zak jes papiersnippers is erg populair. „Ik heb zo'n 50 zakjes verkocht. Eerst gaf ik ze voor niks weg, maar later heb ik ze voor 2,50 verkocht, zodat ik er zelfs nog wat aan verdien," gniffelt hij. „De meeste mensen vonden het con cept erg leuk, maar er waren ook mensen die dingen zeiden als 'Wat moet ik er mee, dat is toch geen kunst?"' Een zandsculptuur van Museum Boijmans Van Beuningen moest het aan het eind van de dag ook ontgelden. liet zandmodel werd met rotjes opgeblazen, waarna de vele omstanders in luid gejuich losbarstten. De beloofde perfor mance van de directeur van het museum Chris Dercon blijft he laas uit. Presentator Nico Ok- kerse probeert de stemming er echter in te houden. „Is dat hem misschien, die man daar met dat grijze haar? Nee, ik geloof het toch niet, want zo'n zonnebril zou hy nooit op durven doen," schalt hij door de microfoon. Dercon Hij geeft de hoop pas op als de markt om vijf uur is afgelopen en maakt dan bekend dat Dercon middels een telegram te kennen geeft dat hij niet kon komen, om dat hij nog steeds in Venetië zit „Het maakt ook niet uit of hij nou wel of niet komt," vindt Biemans. ;,De reproduktie van zijn perfor mance is ook symbolisch be doeld." De bedoeling was dat Der con zijn performance uit 1979 nog een keer over zou doen. Hij liep toen vier uur lang heen en weer over tweehonderd kopietjes van willekeurig gekozen meesterwer ken, van Rembrandt tot Picasso. De jaren '90 versie had moeten be staan uit een 'wandeling' over 39 reprodukties van Mark Rothko's schilderij 'grijs en oranje op bruin'. Dit is het werk dat de mu- seumddirecteur eerder dit jaar had willen verkopen en wat ver volgens heel wat tumult veroor zaakte. Ondanks de afwezigheid van Der con was de aftrap van de tweede editie van de Rotterdamse Kunst dagen een groot succes. Er kwam meer publiek op af als vorig jaar en ook de meeste kunstenaars wa ren enthousiast. „Het ging van daag heel goed. Ik heb zeker tien schilderijen verkocht! Ook het schilderij dat altijd hij mij thuis hing. Toen moest ik toch even huilen, want het doet ook een beetje pijn," vertelt een inmiddels weer opgewekte Frangoise. „Het was gewoon heel, heel leuk." RotterdamDe lokale xtc-dealers hadden het er maar druk mee het afgelopen weekeinde, met zowel een MTC-party als een unionfeest van Nighttown en de Doelen. De laatste twee hadden na eerdere gezamenlijke feesten wederom de handen ineen geslagen voor een Tube-avond', die vanwege de ver bouwingsactiviteiten van de Doe len het thema 'Under Construc tion' had meegekregen. Meer dan een er met de haren bij gesleurd thema was het overigens niet, want het bleef bij een in overall en bouwhelm gestoken groep dansers en de mogelijkheid tot een bescheiden blik van bin nenuit op de nieuwbouw. Maar ach, wie heeft er nou een zinnige reden nodig voor een lekker feest? Een imposante line-up van dj's verzorgde de muziek, waarbij Mi chel de Heij de frontpositie mocht innemen omdat de avond tevens werd benut voor het lanceren van de tweede Nighttown-cd, die door De Heij is gemixed. Vier dans vloeren, waarvan drie in de Doe len, fungeerden als arena van klinkende namen als Remy, Ro nald Molendijk en Nubian. Wat zo'n gezamenlijk dansproject van Nighttown en Doelen meteen duidelijk maakt, is hoe belangrijk een goede locatie is. Een party vereist intimiteit, een volle zaal zwetende mensen, de mogelijk heid om je te kunnen verliezen in een dansende massa. Wil je dat ef fect in de Doelen krijgen, dan moetje toch wel een heel behoor lijk aantal kaarten verkopen. Mis schien dat concurrent MTC er met de meeste klanten vandoor was gegaan, want op de dansvloer in grote Doelen-foyer wilde het maar niet druk worden. Gelukkig was ook in de Doelen gezorgd voor een aanzienlijk kleinere dansvloer op de eerste verdieping - met gewel dige megadiscobol! - waar het wri Tilburg Tilburg krijgt de groot ste bioscoop van Nederland. De Belgische Kinepolis Groep, be kend van megabioscoop Metropo lis in Antwerpen, bouwt een com plex met zestien zalen en 5000 stoelen. Vanaf december volgend jaar moet het complex op Stap- pegoor in Tilburg-Zuid jaarlijks. 850.000 bezoekers trekken. De ge meente Tilburg staat positief te genover de bouw, aldus een woordvoerder van de gemeente zaterdag. De megabioscoop kost zo'n veer tig miljoen gulden en gaat tachtig arbeidsplaatsen opleveren. De Ki- nepolis Groep, die haar activitei ten in Nederland wil verstevigen, heeft in Vlissingen een bioscoop met zeven zalen. In Den Bosch is Kinepolis in onderhandeling met de gemeente. De grootste biosco opexploitant van Europa zette vo rig jaar zowel in België als Duits land 320 miljoen gulden om. aangenaam dringen was. Pluspunt van de Doelen was weer de grote loopcirkel op de eerste verdieping, die perfect als chili out-room kon fungeren. Lekker wegzakken op een van de vele banken met een geweldig uitzicht op het neon rond het Schouw burgplein, een betere rustplaats is bijna niet denkbaar. Met de 'spraakmakende acts' zo als de organisatie had aangekon digd viel het nogal mee. Een paai vogelkooien met echte parkieten en een vet aangezette mini-ker- misact waarin door een luikje twee blote voeten konden worden bekeken {'Het kleinste theater van de wereld met maar liefst tien hoofdrolspelers!') is niet voldoen de om een party van een aange naam surrealistische sfeer te, voorzien. Misschien dat de door Nighttown opgeroepen kunste naars het dit keer hadden laten af weten, maar de volgende keer wensen we op dit gebied toch wat overweldigender verrast te wor den. Juist toen de stemming er in de Doelen lekker inzat, gooide Nighttown rond half vier de deu ren open om het feest daar te la ten doorgaan. Op zich een goed idee om van grootschalig naar in tiem klein te gaan, maar het pakte zaterdag helaas niet zo goed uit. Dat had niet alleen te maken met de overlapping van openingstij den, waardoor het publiek zich kon splitsen tussen Doelen en Nighttown, maar ook met een naar ongeluk dat even voor half vier in de Doelen plaatsvond. Val Een 28-jarjge Briellenaar sprong enthousiast op de balustrade van de eerste verdieping en viel ver volgens achterwaarts naar bene den. Hij kwam vijf meter lager met zijn hoofd op de stenen vloer terecht en leek zeer ernstige ver wondingen te hebben opgelopen. In het Dijkzigt Ziekenhuis werd geconstateerd dat de schade ge lukkig meeviel, zodat de Brielle naar waarschijnlijk vandaag al weer naar huis kan. De onzekere afloop zorgde echter ten tijde van het ongeval voor een bedrukte stemming op de party. Een volgende editie van het uni onfeest is zeker toe te juichen, maar het zou de party wel ten goe de komen als de aankleding artis tiek wat uitdagender zou zijn. los Angeles DeForest Kelley, bekend als Doctor McCoy in de oorspronkelijke Star Trek-serie, is vrijdag op 79-jarige leeftijd na bij Los Angeles overleden. De Amerikaanse acteur speelde in de eerste serie van Star Trek van 1966 tot 1969. Hij was ook te zien in enkele bioscoopfilms over het wel en wee van Starship Enterpri se. Kelly overleed aan de gevol gen van een langdurige ziekte. artl«st Saskia Laroo a I b u 'Jazzkia' I a b I Laroo Records/ Bertus 55:39 min. - IT" Een van de meest eigenzinnige Nederlandse jazzmuzikanten is deze trompettiste. Zij blaast al haar hele leven en in allerlei soorten muziek. Jarenlang in salsa-groepjes, bij geen jamsessie in Amsterdam ontbrak ze, sloot zich aan bij popgroepen en ze heeft de laatste jaren tot in Japan succes met dance-achtige jazz. Om de smalle heupen een gordel met veel apparatuur om haar geluid te manipuleren. Dat doet ze nu niet, deze cd is weer van een heel ander kaliber. Saskia Laroo ging een jaar of dertig terug in de tijd en speelt een eerbetoon aan de Miles Davis uit die periode. Ze blaast meest op gestopte trompet zoals Davis vaak deed. Ze bereikt daarmee exact het Miles-geluid maar er is meer. Ook de serene sfeer die hij opriep met zijn spaarzame noten weet ze vrij precies te benaderen. 'So What' en 'Blue and Green'zijn bovendien Davis-stukken by uitstek, die van Laroo een liefdevolle behandeling krijgen. Ze koos ook voor ge^ lijkgestemde vertolkingen van topklassiekers uit het jazz-repertoire zo- ais 'My Funny Valentine, 'Perdido', 'Round Midnight', 'Bye Bye Black bird' en 'St. Thomas'. Voor haar 'My Funny Valentine' kreeg ze zelfs een vyf-sterren-waarde- nng van de 75-jange tenorsaxofonist Teddy Edwards, die een bewonde raar van baar is, binnenkort met haar speelt in de VS en een album met haar maakt. Peter van Eijkeïenburg 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 6