12
Voor Maassluis komt Waternet op juiste moment
Potten pronken in Garden of Delight
Het Sveaparken-gevoel
WV-directeur moet nog
rondje Vlaardingen doen
j genda
'Verleidingsroute' loopt van
veerhoofd naar het stadscentrum
«^Waterweg
Rotterdams Dagblad
Vrijdag 30 juli 1999
Hoe schoon de toiletten op de Franse campings ook zijn en hoe glim
mend het sanitair in de hotelkamer ook is, het liefst zit ik na de va
kantie altijd toch maar weer op mijn eigen wc-tje. Krantje erbij, of
cryptogrammetje, radio aan, deur open. Lekker sanitair ontspannen.
Maar echt blij weer terug te zijn m Schiedam? Nee, dat was ik zeker
niet bij thuiskomst Het is er onveilig. In de Van Markenstraat waait
het asbest je om de oren en het havengebied rondom Wilton ligt be
zaaid met vliegtuigbommen. Op de Hoogstraat breek je je benen over
de zandhopen en oversteken naar het Stadserf is ook al een levensge
vaarlijke onderneming.
Nee, dan zat ik best goed daar bij vrienden in Messanges, een zon
overgoten plaatsje ergens onder Bordeaux. Ver weg bij de levensbe
dreigende situaties vandaan. Wat een rust. En plots was heter! Het
Sveaparken-gevoel! Ja, dat was het. Het Sveaparken-gevoel
's Ochtends vroeg kwam het plotseling opzetten. Zittend voor de tent
schuin tegenover de terracotta-kleurige vakantiehuisjes genoten de
'vader des huizes' en ik van het kriëken van de dag. Een buurman, in
ouderwetse pyjama én met kniekousen aan, maakte met slaperig
hoofd de oversteek van tent naar toiletruimte. Verderop dekte een
vrouw in vleeskleurige duster waaronder verder niets zat, de tafel.
Vlakbij kreeg een zuigeling een schone luieren de fles. Aan de over
kant kwam een dikke Duitser met een krant onder zijn arm en een
shaggie bungelend aan zijn lip bij de wc vandaan.
..Kijk," liet ik me ontvallen, „dit is nou het Sveaparken-gevoel We
zitten dan wel in Frankrijk, maar dit is het Zweedse wonen." Ik be
antwoordde de gefronste wenkbrauwen. „Een verplicht lage schut
ting, de zelfde beplanting op de erfafscheidingen en openbare stuk
ken groen die aan de tuinen grenzen voor een riant uitzicht op de bu
ren. Het Zweedese wonen, noemen ze dat Eigenlijk is het 't cam
ping-leven. Dat Sveaparken wordt straks één groot vakantiepark van
identiek gekleurde weekeindhuisjes. Het lijkt me wel wat. Je stapt
bij wijzen van spreken zó bij je buren de tuin in. Gezellig."
Niet gek dus dat al snel na de presentatie van de nieuwbouwwijk van
ruim duizend woningen vijfduizend inschrijvingen bij het Woon In
formatiecentrum binnenkwamen. De mensen hadden allemaal het
Sveaparken-gevoel. Zie maar eens ingeloot te worden. Dan moet je
wel erg veel mazzel hebben. Zou je denken. Kooplustigen die waren
afgevallen, krijgen tegenwoordig toch een kans. Mogen zelfs nog een
woningtype kiezen. Hoe dat zo? Omdat er kennelijk nog al wat aspi
rant-kopers afzien van wonen in Pippi Langkous-stijL Dat Sveapar
ken-gevoel is wel erg snel weggeëbt. Hoe is het mogelijk!?
Ik kan nog nagenieten van het gevoel daar in Frankrijk voor de tent.
Eekhoorntjes zagen we zelfs rondhuppelen. Ma3r stel je voor datje
elke ochtend met je slaperige hoofd je buurman in zijn pyjama voor
bij ziet komen, rk moet er niet aan denken. Weg Sveaparken-gevoel!
SANDERSONNEMANS
Vrijdag 30 juli
SCHIEDAM
Frans Halsplein, spel Recordio Jeugdland 2000,
14.00-16.00u. Podium. Vrijdagavond cd's, 21.30u.
VLAARDINGEN
De Salon, Oosthavenkade 9. Optreden van Oliver,
22-OOu.
Zaterdag 31 juli
SCHIEDAM
Verzorgingshuis Spaland. Verrassingsmiddag, pia
nist Hans Borghardt, 14.00u. Hemaplein. Slotfeest
Jeugdland 2000 met thema vuur, 18.00*2L00u. Grote
Kerk. Inloopconcert Jan J. van de Berg, 15.00u.
VLAARDINGEN
Grote Kerk. Wandelconcert met koperblazers, 15.00-
17.00u. Streekmuseum Jan Anderson, Kcthelweg
50, Boeken om naar de kijken, 14.00-16.00u.
Podium Gallery X, Koningin Wilhelminahaven NZ
2. Beaty The Beast-party, 23.00u.
HOEKVAN HOLLAND
Centrum. Zomerbraderie, 11.00-17.00u.Tent op gro
te parkeerplaats strand, Beachparty, 21.00-06,00 u.
ROTTERDAM
Maritiem Buitenmuseum Jeugd Vakantie Paspoort.
Nationaal Schoolmuseum 10.00-17.00 Kinderspek-
takel. De Vlerk 22.00 Subway. Grote Kerk 15.00 Wan
delconcert. Grote- of St. Laurenskerk 15.00 Orgel
concert. Baroeg Dansavond. Mach 23.00 Euroma-
niacs. De Buurman 21.00 Jamsessie. Nighttown
23.00 The Tube. Rotown 22.00 DJ Ronald Renirie.
Boompjeskade 10,00, 12.30 en 15.30 Bootexcursie
Rotterdam - Kinderdijk V.V.V. Centrum van Rot
terdam 13.00 Straatparade Solero Zomercarnaval.
13.00-23.00 Festivalmarkt Circle Bus 10.00-17.30
Circle bus. Euromast Abseilen en tokkelen vanaf de
Euromast.
t/m wo.4aug.
Imax Theater: 'Wildfire feel the heat' (al) dag. 14-16.
'Extreme' (al) dag. 13. Africa's Elephant Kingdom (al)
dag. 12-15. Whales' (al) dag. 11. "Ihe matrix' (16) dag.
17. 'The mummy'(12) dag. 19.30-22.
Lantaren.' Venster 1: Filmzomer '99. dag. om 19.30-
22. herhaling van diverse films afgelopen seizoen. 'A
vendre' (16}do.vr,za.zo. 19.30. 'Festen' (16) ma.di.wo.
19.30. 'Hideous kinky' (16) dag. 22. Ven.2: Filmzomer
'99. dag. om 19.30. herhaling van diverse films afgelo
pen seizoen. Ven.3: Waking Ned' (al) dag. 19.30.
'Adam en Eva' 16) do.vr.za. 22. 'Touch me nol' (16) zo-
.ma.di.wo. 22. Ven.4: 'La parola amore esiste' (16; dag.
20. 'Black cat. White cat' (16) dag. 22.
Pathé Cinerama 1: Wild wild west' (32) dag. 15.45-
18.30-21.30. Cin.2: 'Notting Hill' (al) dag. 18-21Cin.3:
'Pieasantville' (al) dag. 15.15-18.30-21.30. Cin.4: 'Bul-
worth' (16) dag. 15.45-18.15. 'Arlington road' (16) dag.
13.15-21. Cm.fc'eXistenz' (16) dag. 19.15-21.45.
Pathé Lumièrel: 'The mummy'(al) dag. 12.15-15.15-
18.15-21.15. Lum. 2: 'The matrix'(16) dag. 14.15-17.30-
20.45. Lum.3: Who am i?' (12) dag. 15.30-18.15-21.
Lum. 4: 'She's all that' (al) dag. 14-19. 'Virus' (16) dag.
16.30-21.30.
Pathé Schouwburgplein 1: 'Notting HilT (al) dag.
11.40-15.20-18.20-21.20. Sch.2: 'Sliding doors' (al) dag.
11.30-16.30-19-21.40. Scb.3: 'Cruel intentions' (al) dag.
17.20-19.35-21.50. Sch.4: 'The mummy'(i2)dag. 11.50-
14.40-18.10-21. Sch.5: Wild wild west' (12) dag. 11-
13.50-16.25-19-21,40. Sch.6: 'Entrapment' (12) dag.
18.20-21.10, di. niet om 21,10. Sneak Preview: 'Fear
for fake underwear1 (16) di. 21.30, Sch.7: 'The matrix'
(16) dag. 15-18-21.10.
Rexane: Erotische films (18) dag. 12 t/m 01.
Nachtvoorstellingen: Pathé Lum.l; 'Mummy' (12)
vr-za. 00.15. Pathé Lum.2: 'The Matrix' (16) vr.za.
00.15. Pathé Lum.3: 'Entrapment' (16) vr.za. 00.30.
Pathé Lum.4: 'Instinct' (16) vr.za. 00.30.
Kindermatinees: Pathé Cin.l: 'Kabouter plop' (al)
dag. 13.15. Pathé C1il2: 'Baby genuises' (al) dag.
12,45-15, Pathé Cin.3: 'Mulan' (al) dag. 14. Pathé
Cin.5: 'De koning en ik' (al) dag- 13.30-16. Pathé
Lum.2: 'De koning en ik'(al) dag. 12.15. Pathé Lum.1;
'De koning en ik' (al) dag. 12.15. Pathé Lum.3: 'Ratje
toe' (al) dag. 13.30. Pathé Sch.2: 'Asterix Obelix te
gen Caesar' (al) dag. 14. Pathé Sch.3: 'Ratjetoe' (al)
dag. 11.20-13.20-15.20. Pathé Seh,6: 'Kabouter Plop'
(al) dag. 11.10-13.30-15.50. Pathé Sch.7: 'Doug's le
film' (al) dag. 11-13.
Door Jos van Nierop
Maassluis Geen schaarsge-
klede dames achter dunne
gordijntjes, geen rode licht
jes. Nee, niets van dat. De zo
genaamde Verleidingsroute'
in het Maassluise havenge
bied is van een heel andere
orde. Vanaf de nog te bouwen
steiger op het veerhoofd
moet die route de* toeristen
'verleiden' het centrum van
Maassluis op te zoeken. Naar
de historische binnenstad en
vooral naar de daar aanwezi
ge winkels. Pas als er zo'n
route wordt uitgestippeld,
heeft de Waternet-steiger
zin. vindt de politiek.
Binnen enkele maanden moet de
steiger er liggen en kunnen onder
meer partyboten Maassluis aan
doen. Het aanlegpunt aan de Bur
gemeester Van der Lelvkade is
één van de nieuwe Waternet-pont-
ons in de regio. Schiedam, Vlaar-
dingen, Rozenburg, Hoek van
Holland en de Maeslantkering
zijn andere locaties.
De zes pontons zijn onderdeel van
de tweede fase van Waternet, het
netwerk dat zich momenteel nog
beperkt tot vijf pontons in Rotter
dam. De steigers zijn niet alleen
bedoeld om toeristische attracties
m de regio Rotterdam beter be
reikbaar te maken. Met een boot
tochtje moet het vooral ook lèuker
worden de highlights in de regio te
bezoeken. Onder meer rederijen
in de passagiersvaart zullen er ge
bruik van maken.
Voor Maassluis komt Waternet op
het juiste moment. Het gemeente
bestuur denkt nu na over de ont
wikkeling van de binnenstad en
ziet het toerisme als één van de
mogelijkheden om het 014de cen
trum nieuw leven in te blazen.
Daarbij is het vooral een grote uit
daging om de relatief grote af
stand tussen de nieuwe steiger op
het veerhoofd en de binnenstad te
overbruggen. Om het voor de stad
ook economisch interessant te
maken, moeten de toekomstige
bezoekers het centrum ook wel
even aandoen.
De 'verleidmgsroute' moet de
kloof dichten. Leo Leichtenberg
van de Stichting Promotie Maas
sluis heeft er ai over nagedacht.
Het idee om de dagjesmensen per
treintje verplaatsen zoals in Hoek
van Holland tussen station en
strand gebeurt, lijkt hem leuk
maar niet haalbaar. Een reelere
mogelijkheid is het plaatsen van
goede wegwijzers en het aantrek
kelijk maken van de route. Leich
tenberg: ..Langs de haven moetje
bankjes neerzetten en op de Delt-
adijk een opvallend monument.
Een beeld van een groep mannen
of zoiets.'' Langs de kades van de
binnenhaven zou volgens hem
één van de parkeerplaatsen opge
offerd moeten worden. Die plek,
uitgerust met zitbankjes, vlaggen
en een reling, kan dan een uit-
zichtspunt worden.
De voorzitter van de Historische
Vereniging Maassluis M van de
Ree kan zich helemaal vinden in
het idee van een verleidingsroute.
Zowel het veerhoofd als het
schanshoofd zijn nu te weinig ver
bonden met de rest van Maas
sluis, vindt Van de Ree. Bij de
door Leichtenberg ontwikkelde
ideeen mist hij echter nog wel
wat. „Bankjes neerzetten is leuk,
maar als de mensen gaan zitten
moet er ook wat te zien zijn. Je zou
de haven als een soort 'museum'
in moeten richten door er bijzon
dere boten neer te leggen. Nu lig
gen er vooral van die grote zand-
schepen."
Ook horecavrouw Wil Verstappen
vindt die zandschepen 'nH echt
toeristisch'. „Ais de slepers van
Smit-Tak in de haven liggen, is
dat prima. Dan is er wat te zien,"
aldus Verstappen, die samen met
echtgenoot Han café Het Veer
huis runt. Het dranklokaal dat
zich vlakbij de toekomstige stei
ger bevindt, heeft onder haar cli
entele nu al veel niet-Maasslui-
zers. Die proberen bet ook wel
eens, even het centrum binnen lo
pen. Makkelijk is dat niet. De be
wegwijzering is vanaf het veer
hoofd niet echt goed, ervaart de
uitbaatster. „Er wordt vaak ge
vraagd waar het centrum is, waar
de musea en de slaapplaatsen
zijn. En vooral, waar een pinauto
maat is. Dat terwijl al die voorzie
ningen maar een klein stukje ver
der weg liggen."
Dat hij te jong voor dedirecteursbaanzou zijn, gaat er bij Eric Schipper niet in. Al bijzijn vorige werkgevergaf hij in het hoogseizoen
leiding aan twintig tot vijfentwintig werknemers. En dat hij niet uit Vlaardingen komt is volgens VW-dlrecteurBert Steenkamer
alleen maar een pre. Foto Fred Ubochant/Roel Dijkstra
Vlaardingen 'Zeer enthousiast'
is de 28-jarige Eric Schipper over
zyn nieuwe baan als directeur
van de Vlaardingse VW. Over de
stad moet hij nog echter heel wat
leren, bekent hy. Ook over het
reilen en zeilen van de VW moet
hij zich nog 'flink inlezen'. „Het
zal nog wel enige weken duren
voordat ik echt ingewerkt ben."
Ook wil hij zo snel mogelijk een
kennismakingsrondje langs al
die Vlaardingers die een belang
rijke rol in het politieke en cultu
rele leven spelen.
Vóór zijn aanstelling kende hij
Vlaardingen nauwelijks. Een
paar jaar geleden maakte hij er
voor het eerst kennis mee door
een kort bezoek aan de Haring
en Bierfeesten. Hij hield toen
een goede indruk aan Vlaardin
gen over. „Ik vond vooral het uit
gaanscentrum heel gezellig. Dat
al die café's zo dichtbij elkaar lig
gen, is toch uniek." Ook de ha-
ven sprak hem toen zeer aan.
De afgelopen weken heeft hy
verschillende rondwandelingen
door de stad gemaakt Wat hem
tijdens die trips vooral is opge
vallen, is dat er een zeer grote va
riëteit aan winkels is. „Uniek
voor zo'n stad dat er naast de
zeer veel kleine gespecialiseerde
winkels ook grote warenhuizen
alsde V&D en de Hemazijn." De
rondwandelingen maakte hij ook
om eens te kijken welke woon
wijken hem bevallen. Hij wil zo
snel mogelijk naar Vlaardingen
verhuizen.
Schipper beseft zich dat sommi
gen hem met zyn 28 jaar wel
eens erg jong voor de directeurs
functie zouden kunnen vinden.
Hij benadrukt echter dat hij als
manager de laatste tyd ook al
veel ervaring heeft opgedaan bij
zijn vorige werkgever een party-
rederij in Almere.
Dat de vijf Vlaardingse WV-per-
sonee{sleden gemiddeld ouder
zyn dan hij, vindt hij geen obsta
kel „Ik zie mezelf als 'people's
manager', zoals ze dat dan mooi
noemen. Ik overleg liever met
werknemers dan dat ik bevelen
geef. Als je zo leiding geeft, dan
maakt het niet uit of mensen jon
ger of ouder zijn dan jijzelf." De
recente kennismaking met de
personeelsleden verliep volgens
hem heel aangenaam.
De voorzitter van het VW-be-
stuur Bert Steenkamer onder
streept dat er ook veel voordelen
kleven aan zo'n jeugdige direc
teur. „Juist zo iemand heeft nog
ontzettend veel energie, ontzet
tend veel 'drive' om er iets van te
maken."
Dat Schipper niet uit Vlaardin
gen komt, vindt de voorzitter ook
absoluut geen probleem. „Vol
gens mij is het zelfs een pre. Als
je van buitenaf komt, kijk je met
een frisse blik tegen de stad aan.
Als je hier lang rondloopt, kan je
daarentegen juist blind worden
voor de toeristische mogelijkhe
den die de stad heeft"
Bij het Almeerse bedrijf waar
Schipper voorheen werkte, gaf
hij in het hoogseizoen leiding
aan zo'n twintig vijfentwintig
werknemers. Direct na zyn oplei
ding werkte hij bij een credit
cardmaatschappij. Die baan gaf
hy op, omdat hij een baan in het
toerisme prefereerde. Hij stu
deerde aan de Bredase Hoge
school voor Toerisme af in de
richting 'management van recre
atie-opleidingen'.
Redactie
Waterweg:
John
Bunte,
Edwin
Cornelisse,
Benvan
Haren,
Danielle
Hermans,
Mariëtte
Olsthoom,
Eefle
Oomen,
Sander
Sonnemans
Overde
Vesten 3,
3116 AD
Schiedam
Postbus 373,
3100 AJ
Schiedam
Telefoon
2732700
Telefax
4265227
Sportredac
tie:
Bart
Boerop
Telefoon
2732700
4004310
Op de laatste vrijdag van de
maand als vaste rubripk in
deze krant aandacht voor ten
toonstellingen en bijzondere
kunstuitingen in deze regio.
Door Marietle Olsthoorn
Pottenbakkers zijn vaak sobere
mensen, weet Vilrna Henkelman.
Filosofisch ook. Zitten al jaren
achter zo'n draaiende schijf, ra
ken gecentreerd en komen in een
bepaalde stilte terecht. Vandaar
dat de zomertentoonsteiling van
dit jaar in de Garden of Delight
geen uitbundig karakter heeft,
maar meereen meditatieve tuin is
geworden, zegt ze. Ingetogen
kleuren, aardetinten en potten in
alle soorten en maten.
Een hobbelig landweggetje leidt
vanaf de Vlaardingse Zuidbuurt
naar de monumentale boerderij
van keramiste Vilma Henkelman
en glaskunstenares Winnie Te-
schmacher. Verscholen tussen
weilanden en bomen ligt de beel
dentuin daar als een oase van
schoonheid en rust omheen. Hen
kelman komt uit de tuin tevoor
schijn met een struik oranje bloe
men in haar handen. „Even het
paadje in de bloementuin weer
begaanbaar gemaakt," zegt ze en
hangt ze in een grote ton met wa
ter.
Het idee voor de beeldentuin ont
stond zo'n vijf jaar geleden toen
bevriende kunstenaars hun beel
den in de boomgaard hadden 'op
geslagen'. De Garden of Delight,
die openheid en tolerantie predikt
voor andermans visie, groeide uit
tot een internationale ontmoe
tingsplaats waar voortaan elke
twee jaar een zomerexpositie met
keramiek wordt gehouden. Rond
het jaar 2000 wil Ceramic Circle,
de stichting achter de tuin en on
langs door de Culturele Raad
Vlaardingen bekroond met het
waarderingsteken d'Akerboom,
een grootschalig keramisch mo
nument maken met ambachtsbe
den en kunstenaars uit verschil
lende disciplines en culturen.
Maar dat voorde toekomst.
Dwalend over het erf met de
hooimijt, de grassilo's, langs ver
vallen schuren, door de boom
gaard en de bloementuin worden
bezoekers in de Garden of Delight
'99 verrast door keramiek van der
tig kunstenaars uit binnen- en
buitenland. Voor deze vierde zo
mertentoonsteiling vroegen Hen
kelman en Teschmacher de deel
nemers bij de moedervorm van de
keramiek te blijven, de pot.
Sommige kunstenaars hebben
dat heel letterlijk genomen. Kees
Hoogendam, die volgens Henkel
man als enige in Nederland nog
op hout stookt, maakte een serie
traditionele potten met gesmolten
assen. Mathieu van der Giessen
blies zyn gebruikelijke volkskera-
miek zoals we dat allemaal ken
nen, op tot een groter formaat.
Marijke Gémessy wekt met haar
De Garden of
Delight: Monu
mentale potten
in een landelijke
omgeving rond
om een 16e
eeuwse boerde
rij in de Zuid-
buurt. Foto Fred U-
bochanVHoel Dijkstra
mUtlSt
bijdrage de suggestie van een in
gegraven pot, oud gemaakt met
door de tijd vergane beschilderin
gen. De mieren die de pot vanuit
de rode aarde eromheen hebben
ontdekt, horen daar op de een of
andere manier ook bij. De Schie-
damse kunstenaar Diet Wiegman
kwam op eenzelfde idee, maar
draaide de pot om. Die ligt daar
nu ingegraven en al bijna onzicht
baar in het hoge gras,
Andere kunstenaars hebben een
poging gewaagd zich los te maken
van de pot zoals die door de eeu
wen heen werd vormgegeven.
Gijb Zaalberg bijvoorbeeld, telg
van de beroemde pottenbakkers
familie uit Zoetenvoude. Hij liet
een handgemaakte immense mo
numentale pot naar de Vlaarding
se beeldentuin slepen. De Spaan
se Dora Dolz, die haar kegelvor
mige sculpturen met prachtig
glimmende kleuren liet glazuren
bij Potterie Mobach, de andere be
roemde Nederlandse pottenbak-
kersfamihe. De Japanner Takeshi
Yasuda, een favoriet van Henkel
man in de pottenbakkerskunst.
die met zijn gedraaide wit porse
leinen torenvazen afweek van zijn
gebruikelijke gebruiksgoed. Of
Helly Oestreicher. Zij maakte dne
witte cilinders met gaten en
plaatste ze van klein naar groot
over elkaar heen.
Pot, sculptuur of kunstwerk? De
vorm van de objecten verraadt de
bron, zegt Henkelman. „Mensen
uit de keramiek maken altijd con
tainers. Beeldhouwers zyn daar
niet mee behept, die hebben dat
nooit geleerd." Dat keramisten al
tijd een underdog-positie binnen
de beeldende kunst hebben inge
nomen, hebben zij volgens Hen
kelman uiteindelijk aan zichzelf
te danken. „Wie geen keuze kan
maken tussen een sculptuur en
een potvorm, komt niet tot de es
sentie van het object. Daardoor
krijg je halfslachtig werk. Ze wil
len beeldhouwen, maar zijn ei
genlijk nog steeds pottenbakker."
Beeldende kunst is veeleisender,
is de opvatting van Henkelman.
„Een pot kan zo sculpturaal zijn
dat het beeldende kunst wordt.
Het dwingt je verder te kijken,
roept steeds vernieuwingen op en
gaat verder dan de gebruikelijke
esthetiek. Dus niet alleen 'oh
mooi' en dan klaar." In de Garden
of Delight wil de Vlaardingse ke
ramiste vormgeving en beelden
de kunst samenbrengen. Want
eeri meesterlijk stuk ambacht,
zegt ze, is net zo goed als een
kunstwerk.
Hoe een pot op een bijzonder en
eigenzinnige manier kan worden
vormgegeven, laat de Noorse kun
stenaar Frank Asnes zien. In een
bouwvallig met takken en on
kruid overwoekerde schuur staan
de witte gedraaide vormen ponti
ficaal in het midden. Van een af
standje lykt het bouwwerk net
een Indiase tempel met legio to
rentjes en puntige uitsteeksels.
Oosterse taferelen in een oerhol-
lands landschap. De omgeving
waarin het object is geplaatst
geeft het beeld iets extra's. Dat is
ook het geval bij 'Eternal Move-
ment' van de Turkse Beril Anstan-
ment. Het met zacht blauw en
groen beschilderde object staat te
gen een horizon van Hollandse
luchten, vergelegen boerderijen
en een weiland met koeien.
Een heel andere uitstraling heeft
het werk van Tejo Philips en Lot
Morrees. Philips wekt met zijn
lichtblauwe spacefiguren de in
druk dat de marsmannetjes in de
Zuidbuurt zijn geland. En Moor
rees laat bezoekers met haar bijna
kinderlijke keramische boerderij
dieren een verhaaltje binnenstap
pen.
Van Vilma Henkelman zelf zijn
onder andere twee sculpturen te
zien. getiteld 'Khalida' en 'Blue
Sister'. De werken zijn gemaakt
vanuit grote gedraaide potten die
zij vervolgens gevormd heeft tot
sculptuur. De basis van haar werk
is altijd de potvorm, zegt ze, zoals
een schilder het linnen gebruikt.
De pot, als symbool voor de
vruchtbaarheid van de vrouw. En
het materiaal de klei, vruchtbaar
en levend, dat zy in haar werk tot
uitdrukking wil brenger.. Daarna
leeft zij zich als het ware uit op de
traditionele vorm door de klei te
vervormen met haar handen,
soms met haar hele lichaam te
omarmen of, als de klei at iets har
der is, door er met een houten
balk op te slaan.
Eigenlijk is ze nu pas, zegt. ze, na
dertig jaar, echt tevreden met wat
ze maakt. 'Khalida' zal zij nooit
verkopen omdat ze het maakte in
totale vrijheid van handelen. Niet
- van te voren bedacht, maar los
van alles in haarzelf en om haar
heen. Dat is de essentie van haar
werk. „Zo komt een object tot le
ven."
Beauty in Ceramics in de Gar
den of Delight Zuidbuurt 30
Vlaardingen tlm 5 september, vrij
dag, zaterdag en zondag 12-17 uur.
Beeld en woord
Voetstappen in Pand Paulus. Spo
ren van een reiziger. Afdrukken
van schoenzolen lopen als het wa
re uit een regenjas, door het ka
mertje de hoek om. Op de muur
een groot oog, een spiegel met va
ge gedaantes, een koffer hangt
boven de deuropening. Een ge
dicht aan de wand.
De Schiedamse kunstenares Sas-
kia van Herwijnen maakte de in
stallatie bij het gedicht 'Sporen'
van Gerrit van Schuppen. 'Het bli-
kloze oog, een geheime wond,
waaruit alles wordt/opgedregd, af
gehakte. schapen krippen/mooie
kleuren, bekoring, volheid/horrel
voet, hazenlip, omhulsels/vaste
leegten, verwerkt, tot slijm/van
een, straatschooier, een onbeken
de/een reiziger.'
Van Herwijnen en Van Schuppen
vormen het duo Sage en vertellen
verhalen in beeld en woord. Dat is
ook het idee achter de expositie
'Beelden woorden' van de Stich
ting Kunstwerkt in Pand Paulus.
Negen kunstenaars reageren met
beeldend werk op tekstfragmen
ten en gedichten. Gezamenlijk
maakten zij een leestafel met
stoelen waaraan bezoekers van de
tentoonstelling plaats kunnen ne
men om de gedichten op de tafel
te lezen.
Beelden Woorden Vtncenf Botel-
la, Mia van der Burg, Ane Koc-
zorowski, Meta Oosters, Martine
Püiitc, Ene Ruijgens, Sage, im»u-
que Veldhoven, Damy van der
Waal, Pieter Zandvliet. Pand
Paulus, Korte Haven 125, tlm 15
augustus, woensdag tlm zondag
13-17 uur.
SCHIEDAM
Stedelijk Museum, Koogstraat 112 Pren-
tenkablnetje etsen Amsterdamse impressio
nisten en Keuze uit de collectie moderne
kunst en etsen, tekeningen, aquarellen en
schilderijen uit 19e en begin 20e eeuw Vm 5
september en Snikken engllmlachjesln het
19 e eeuwee Schiedam t/m 9 januari 2000.
dinsdag t/m zaterd ag 11-17 uur, zon en feest -
dagen 12.30 17 uur.
Nederlands Gedistilleerd Museum. Lange
Hoven 74-76. Louterkabouter, reuzen In de
ree I a me t/m 28 november, dinsdag t/m zater
dag 11-17 uur, zon- en feestdagen 12.30-17
uur.
Galerie Dl stanza, Daml Jeroen Staal schil
derijen, Marianne Hensal, Marianne v/d
Lecq, Koos van Oudheusden en Marian
Verrijp keramiek t/m 28 augustus, woensdag
t/m zaterdag 13 17.30 uur en volgens af
spraak.
VLAARDINGEN
Galerie de Duig. Landstraat 29 Cursisten
tonen hun werk t/m 28 augustus, zaterdag
13.30-1S.30 uur
Visserijmuseum, Westhavenkade 53-54,
Joop StlgtersclMldenjenVm 24 oktober, dins
dag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdagen zondag
12-17 uur.
Centrale Bibliotheek, Waalstraat 100 Els
Veen-van der Steen en Ada Butter-van der
Veen schilderingen op natuurojde t/m 31 au
gustus.
Stadsarchief, Plem Emaus 5.18e eeuwse
Vlaardingse tekeningen t/m 1 oktober, dins
dag t/m vrijdag 9-17 uur.
Muzleklnfo- en documentatiecentrum Ton
Stolk. Westhavenkade 45 Glen Kallasmgh
schilderijen t/m 26 wptowfw
MAASSLUIS
Gemeentemuseum, Zuiddijk 16. (Ontroe
rend Goed het museum van hennnenng t/m
29 augustus, dinsdag t/m zondag 14-17 uur.
Woningstichting Maassluis, P.J Troelstra-
v/eg6, Rossen Russev schiidenjen t/m 6 au
gustus, tijdens kantooruren.
Nationaal Sleepvaart Museum, Hoogstraat
1-3. Sleepvaart In beweging t/m 3 oktober,
d'nsdag t/m zondag 14-17 uur.
HOEKVAN HOLLAND
Koningin Emmaboulevard, strand, duinen
en Natuurpad. Kunst op de grens t/m 19
septemoer.