Bc ek ei Jef Rademakers (50) begraaft zijn illusies Ivo de Wijs is eerst en vooral Ivo de Wijs •O***" Vogelvriend Felix Thijsseïi galat voor zijn tweede Strop Ex-tv-maker schrijft roman over het straalbezopen leven van twee vrienden van te vmk mkêti TofhlO JÜESZ3H Door Cees van Hoore Als Ernst, de hoofdfiguur in "Ver loren tijd', met het vliegtuig in Havanna landt, is hy zo dronken dat zijn vriend hem in een rolstoel door de douane moet duwen. Het is de opmaat tot een twee weken durend drinkgelag met beeld schone Cubaansen die voor een paar dollars uit de tanga gaan. Maar in dat Cuba, waar de afge bladderde huizen nog de vergane glorie van de negentiende eeuw ademen, beginnen de twee vrien den na te denken over hun leven, een leven dat al over de top heen is. Ernst kijkt terug op zijn carrière als tv-maker en, hoewel hij geluk kig getrouwd is, zijn onstilbare verlangen naar seks. Vlak voor hun vertrek ontmoet hij Maite, een Cubaans meisje dat niet op zijn geld uit is, maar meteen smoorverliefd op hem wordt. Mis schien wel omdat vfouwen hou den van 'de treurigheid in de ogen van een man' van middelbare leeftijd. Maar Ernst heeft aan de vooravond van zijn vijftigste ver jaardag besloten om af te rekenen met de leugen die het leven is. Hij maakt de kans op een laatste, gro te liefde in zijn leven kapot door Maite vanaf het vliegveld duizend dollar in een enveloppe te sturen. Jaguar Rademakers heeft zijn Jaguar nog maar net geparkeerd voor het Kruithuisje aan de Leidse Jan van Houtkade, de residentie van zyn literaire agent René Valientgoed, als hij de interviewer erop wijst dat deze de ik-figuur en zijn eigen persoon niet door elkaar moet ha len. „Maar," zegt hij, „Emsts ge dachtegoed is het mijne. Kijk, ik ben een kind van de jaren zestig, een tijd waarin men nog geloofde dat de mens deugde. En die illusie is dus nu wel voorgoed vervlogen. Als ik morgen weer 50 zou wor den, dan gaf ik geen feest- Ik heb ontelbare mensen leren kennen by Ue televisie, maar ik ben zuinig met het woord 'vriend' gewor den." In Verloren tijd' wordt de negen- tiende-eeuwse schrijver Marcel lus Emants keer op keer aange haald. Rademakers schreef een proefschrift over deze auteur. „Zijn pessimisme over de mens en het leven, is mijn pessimis me," zegt hij. ,Jn alles wat hij schrijft, herken ik mezelf. Die na turalisten gingen te werk als boekhouders: aan de linkerkant van het kasboek zetten ze de goe de dingen van het leven, aan de rechterkant de slechte. En de slechte overheersten. Als je jong bent, denk je dat je nooit dood gaat. Maar nu wordt alles ge kleurd door dat besef. Ik vergelijk het leven met het beklimmen van een berg. Op je veertigste sta je op de top. Teruggaan kan niet meer. Je kijkt alleen nog maar naar be neden, ziet alleen nog maar de grond, de dood. En we kunnen niet anders dan daarin berusten. Met Wim Sonneveld zeg ik: 'hebtu ooit een dode horen zeg gen: dit neem ik niet?" „Alleen de herinnering blijft, de herinnering aan liefdes en tri omfen. De herinnering is belang rijker dan het feit zelf. Het feit krijgt in de herinnering een gouden randje, net zoals een schilderij een gou den randje heeft en de foto van een geliefde een gouden lijstje. Alleen vergane glorie is echte glorie. Ik gaf laatst ergens een lezing waarin ik de ze gedachten ontvouwde. Een vrouw uit het pu bliek zei na derhand te gen me: 'u ge draagt zich als een kind van wie ze het ijsje heb ben afgepakt'. Dat trof me. Het is waar," „Ik heb besloten om vanaf mijn vijftigste de leugen te gaan culti veren. Ik weet no g goed dat ik met Gerard Rove, na een zware opna medag, op een terras in Lourdes zat. Na een paar drankjes vroeg ik aan hem; 'Zeg Gerard, denk je nu echt dat die Heilige Maagd be staat? 'Nee', zei hij, 'natuurlijk niet. Maar dat is toch nog geen re den om niet in haar te geloven.' Dat is het preeiesf Wijsheid is ge- Jef Rademakers: 'Ik heb besloten de leugen te cultiveren.' Fotogpd/tmckHogewocing noegen nemen met de leugen." „Kotsmisselijk word ik van het beeld dat op de televisie van de liefde wordt geschetst Neem zo'n programma als 'Spoorloos'. Knap gemaakt hoor, met van die fle mende violen op de achtergrond. Ik laat me meeslepen, zit te hui len als een dochterhaar moeder of vader na jaren ontmoet in een ver land. Maar het is natuurlijk een zooitje geteisem, een zooitje cra puul, dat daar de revue passeert. Mensen die hun verantwoorde lijkheid niet hebben willen ne men, zuipers, lieden die de ouder plicht aan hun laars hebben ge lapt, die hun kind al drie keer heb ben verkocht voordat het was ge boren," „Je moet het leven met kunstgre pen draaglijk maken. Met drank, pillen en 'hulpverloofdes', zoals ik dat noem. Maar aan de dood ont kom je niet. Ik denk daar veel aan. Voor mijn kinderen en mijn vrouw heb ik een bijna patheti sche bezorgdheid. Als hen maar niets overkomt! Ik denk dat die angst voor de dood uit mijn jeugd komt Ik ben katholiek opgevoed. En leefde daardoor soms echt in doodsangst." Communie „Als je 's zondags ter communie ging, moest je twaalf uur van tevo ren nuchter zijn. Als je niet nuch ter ter communie ging, kwam je in de heL Mijn vader dronk een aardig borreltje. Kwam 's avonds tegen enen thuis uit het café. Hij Door Hans Warren Elke week een gedicht schrijven, karrdat? Jazeker, zo bewijst Ivo de Wijs sinds 1985 iedere zondag morgen in het radioprogramma over natuur en milieu Vroege Vo gels'. Voor elke uitzending schrijft hij een vers, soms zeer toepasselijk en soms helemaal niet, soms erg leuk en soms nogal flauw. De gedichten verschijnen ook in boekvorm. In 1987 kwam Vroege Vogels Verzen' uit, in 1996 'Zondagmorgenverzen'en in de tussentijd zagen nog vyf bun dels het licht. Ze zijn inmiddels allemaal uitverkocht Daarom verscheen nu een selectie onder de titel Vroege Vogel', aangevuld met een keuze uit de gedichten van de laatste jaren. Je hoort er de Nederlandse poë ziecritici die met Faverey en Kouwenaar plegen te dwepen zelden of nooit over, maar het lichte gedicht bloeit. Ivo de Wijs (geb. 1945) behoort tot de inne mendste vertegenwoordigers van het genre. Zyn werk is gevari eerd. Nu eens speelt hij net als Dra. P met de taal zoals in zijn kwatrijn 'Goudplevier': 'Ik zit aÜ 1 en voel me nietig/ En het is ook nog ku2weer hier/ En in de verte klinkt ver3tigI De klaagzang van de goudple4\ Cavia Onder meer in 'Jarige Jop' vinden we de wat wrede humor waar ook Daan Zonderland bekend om stond: 'Als mijn neefje gaat verja ren/ Stuur ik hem een boekje op/ Want een cavia bijvoorbeeld/ Past niet in een envelop.' Hij kan in de trant van Kees Stip of die van An nie M.G. Schmidt schrijven, en noem maar op. Toch is hjj in zijn werk eerst en vooral Ivo de Wijs, Meer dan de andere plezierdich ters brengt hij zichzelf in het ge ding. En in tegenstelling tot zijn collega's schrijft hij vaak gedich ten met een boodschap. Het gaat meer dan eens over de noodzaak het milieu te beschermen, de aan tasting van de natuur, de dwaze kanten van het moderne ieven. Uiteraard is dat te verwachten wanneer je je poëzie speciaal Hij telt op Tessel en hij turft in Tanper Hij vangt de fauna m een formulier Hij reist allang niet meer voor zijn plezier Hij koudt een lijst bij en die lijst moet langer Ttoeehonderdnegentien: de lammergier Tioeehonderdzeventig: de krekehanger Driehcmderdvijf: de kleine vliegenvanger Driehonderdtien: de morinelplevier Soms komt hij thuis om in zijn dikke boeken De onbetrapte soorten op te zoeken Voortdurend in de ban van het getal Dan komt ervoor zijn raam in de seringen Een merel ongeschreven liedjes zingen Hij hoort het niet: de merel keeft-ie al schnift voor een programma ak Vroege Vogels'. Maar de betrokkenheid is op recht. Heel wat van de verzen ma ken duidelijk dat De Wijs meer is dan een handige gelegenheids dichter. Clichés probeert hij te vermijden, liever kiest hij voor originele invalshoeken zoals in deze regels: 'Er zit een vliegtuig in el k vergezicht/ Er loopt een streep door alle blauwe luchten'. Dat is een vorm van vervuiling waarvoor de gemiddelde natuurbescher mer geen oog heeft. Vrijen Even verrassend schrijft hij over het volbouwen van Nederland in 'Minneklacht' dat zo begint: 'Als Ivo deWIjsbehoorttot de inne mendste vertegenwoordigers van het genre lichte gedicht Foto GPD/Marc van der Kort we vroeger wilden vrijen/Was dat twee minuten lopen/ Want voorbij de boerderijen/ Ging de wereld voor ons open.' Er is nu eindeloos veel meer tijd nodig om zo'n plek te bereiken: er verrezen een dran kenmagazijn, een doe-het-zelf-pa- radijs, een kraam met frites en ijs, en zelfs een complete nieuwe wijk.' Een drammer is De Wijs met. Bij zijn pleidooi om de groenten die niet in het seizoen zijn, te laten staan, tekent hij aan: 'Ik zeg niet dat ik ze niet lust dusMaar ze zijn voor mij geen must dus.' Hij komt eerlijk uit voor zijn twijfels en mag graag spotten met fanatici zoals de vogelvriend uit het hier bij afgedrukte vers. Wekelijks een gedicht «jrhrijvpn, dat >s mis schien zo moeilijk nog niet Maar Ivo de Wijs doet het zo goed datje ook elke week nieuwsgierig bent naar zijn gedicht. Ivo de Wijs: Vroege Vogel - Nieu we en oude verzen uit het VARA- programma 'Vroege Vogeï- s'.'Nijgh van Ditmar, 35,-. Door Arno Ruitenbeek "Een zeldzaam voorbeeld van een geloofwaardige Nederland se private eye-thriller,' zei de juryvan de jongste editie van de Bruna Gouden Strop over'Cleo patra'. Dat dit zoveelste boek van eeaxTrojssenae prijs voor de beste Nederlandstalige "mis- daadroman in de wacht sleepte, was niet meer dan terecht De nieuwe jury, die in 2000 de win naar bekend moet maken, heeft het daarom extra moeilijk. Want Thijssens nieuwste boek 'Isa belle1 evenaart hét hoge niveau van het onderscheiden werk. Tsabelle' is, het tweede .Max Wintel-mysterie uit eeü ver moedelijk stevige reeks over de sympathieke snuffelaar. Geluk kig maar dat Thijssen een be roepsschrijver is, dié gnel kan leveren. Zonder daarbij steken te laten vallen, al'oordeelde een neringen— bij in het rieten huis. De bedrogen echtgenote, nu we duwe, een haaibaai met.veel poen, schakelt Max Winter in omdat ze gelooft dat Isabelle iets met de moord op haar man te maken heeft Hetgttarfefóf naar Frankrijk cwaa^^hjjssen, zelf woont) en naar meer om- spel,.erfenissen, nüd, afgunst en maffiose praktijken. Vele verrassingen staan de hoofdper sonen te wachten, sommige met even prettig. De ontknoping is om in te lijsten. Thijssen gaat op voorzijft tweede Strop. - Felix Thijssen: Tsabeöe'. Lal- t ingh-Sijthuff, haalde die twaalf uur tot de com munie echt niet meer. Wat nu als hij ineens door een bus zou wor den overreden! Kwam hij dan in de hel? En wilde ik wel naar de he mel toe als mijn vader in de hel zat? Dat soort nare dingen." „Ik heb in mijn televisiewerk veel van mezelf kunnen stoppen. Was een beetje mijn privé-psychiaier. En het had succes, er was altijd opspraak. Maar in de huidige tele visie kan ik me niet meer vinden. Presentatoren die de bagage heb ben van een muis en de pretentie van een olifant." Kijk, ik heb ook blote meiden ge filmd. maar dat gebeurde met res pect. Maar zo'n programma als 'Sex voor de Buch' heeft helemaal niets meer met erotiek te maken. Het is net zo onsmakelijk om te zien als een operatie. Er, daarbij is het ook nog eens crimineel. Alsof je de Jostiband met een bus ont voert, de mensen zich laat uitkle den en aan de gang laat gaan met dildo's en andere zaken." Vuiligheid „Buch misbruikt de sukkelaars in onze samenleving, de allerzwak sten. Ik vind dit biina een tweede Dutroux-affaire. En dan zeggen ze dat ik met programma's als 'De Geloof, Hoop Liefde Show* de weg heb vrijgemaakt voor dit soort vuiligheid. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor deze kut- tenkopperij. Zo'n programma als van Buch is niet eens een exces, nee, hij zou er voor moeten wor den opgepakt" „Daarom wil ik geen televisie meer maken. Kijk, ik ben begon nen als een begenadigd litera tuurwetenschapper. En raakte bij de televisie verzeild. Ze noemden dat toen een soort 'vaandel* viucht'. 'Hij was zeker niet goed genoeg en is daarom maar bij de televisie gegaan. Twintig jaar lang ben ik doodgezwegen. Nu ik weer naar de literatuur ben terug gekeerd, zeggen ze: 'hij was toch wel een goede televisiemaker. Waarom nu ineens die literatuur? Kon hij het niet meer bijbenen?"' Ach, ik ben altijd recalcitrant ge weest en dat zal ik wel blijven." „Ik ga nu de leugen cultiveren, zo als ik al zei. De illusies zijn voor bij, nu komt de leugen. In die zin is Cuba een metafoor voor de in eenstorting van alle verwachtin gen, alle liefdes. Ik ben somber maar ik blijf er vrolijk onder. Ik vind het leuk om te schrijven. Gis teren schreef ik nog een kort ge dichtje. Het heet 'Ook dat nog' en gaat als volgt: 'Niets is toeval.' zei de vrouw. 'Sinds ik weduwe ben, is mijn man dood.' Erg hè? Maar zo is heL" Jef Rademakers: Werloren Tijd'. Podium, 27,50. cheur met veel ervaring dat sommige politietrucsin 'Isabel le' echt niet mogelijk zyn.' Grote lynen Het grote publiek, de gemiddel de thriüeriieftiebber, heeft daar (terecht?) maling aan, zolang de grote lijnen maar kloppen. Kp naar de hoge kykdjfers van de door Thijssen geschreven tv-se- ries'Coverstory' (Mare Klein Es- sink als onderzoeksjournalist) en Unit 13' (Peter Tuinman in een glansrol). Ook daarin zaten altijd wel details waarvan de zo genaamde deskundige zei: 'dat kan niet'. Maar spannend dat hetwas... De vaart, de losse en begrijpelij ke stijl van de tv en 'Cleopatra1 keren terug in TsaoeEe'. Dal i» de naam van een serveerster in een wegrestaurant, die een avontuurtje heeft met een man die zich bedient van meer dan één naam. Hij wordt kort na het orgasme geliquideerd, Isabelle 'komt later met een schot wond en zonder concrete herin- Isabel Allende (l) Fortunate dochter Kees van Koot& H Hannibal {-) (6} Anna, Hanna en Johanna H Prakvnfcht (3) De gevaren van joggen (4) Mevrouw mgainaMler (5) Vergeef me H De moeder vwtNica&eA M, Frednksson M. Glastra van loon Maarten t Hart Yvonne Keuls W. Lanb J, J. VosJadf Nederlandse literatuur A. Portegies/R. Rijghard In een notendop (3i HatMoadgwpdtat O'Afen» (8) Een ongewoon gesprek met God Neate Walsch B fttttsbdttzon Botend (6) Krijgen wat je wilt en willen John Gray watje hebt (7) OoggeWgen wn de werakt- Geert Mak Felix Thijssen: eon beroeps* schrijver dte snel kan leve ren, zooder daarbij stoken ta laten vallen, fotogpo (5) Haghepreken (lC)JeralgdePemig B Atlas van de belevingswereld B WjdgflWjMdtgg CA ter Linden Ewoud Sanders L. van Swaay/J. Klare WiByVoet Rotterdams oaSDtaa/GPO/210899 Rotterdams Dagblad Vrijdag 20 augustus 1999 .Joop van d Heijden beeft da ongecen sureerde videobanden van 'Sex voor <te Buch'onder het kruisbeeld In zijn kamer staan. Ja, schrQf dot maar In da krant. In een fatsoenlijk land zon zo'n vent als Men- no Bach al lang zijn opgepakt. HU maakt» gebruik van geestelijk gehandicapten voorzijn vleze programma. Van mensen die niet toerekeningsvatbaar zqn." Ex-televIslemaker Jef Rademakers mag dan onlang* 50 jaar - worden zijn, hij heeft nog niets verloren vanzQn ongebrei delde drang tot provoceren. Begonnen al* Journalist bij de Haagse Post, drukte hij zijn stempel op Hilversum met program ma's als 'Pin Up Club' en 'Medialand'. Zijn indringende documentaire over Oerard Rove staat menig literatuurliefhebber nog op het netvlies gebrand. Enkele jaren geleden hing Rademakers de camera aan de wilgen, vestigde zich als multl-miUonalrinBelglëen wierp zich op de literatuur. Onlangs schreef MJ Vnrior, tijd', een kleine roman die zich afspeelt op Cuba, een boek waarin twee vrienden straalbezopen van het enebedlnhet ande re tuimelen en de dood van de Illusie* cen traal staat. In het tuintje van zQn Leidse li teraire agent René Valientgoed spreekt de man mol de zachte g hard van zich af. V*.*Übë*%im-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 8