(rememile Beritlitei De ontwerpers van dezen avond de heereu Dr. C. J. Vaillant, F. Haverschmidt, II. W. M. Roelants en S. A. Yernède, hebbeu dus wel wil van hunne moeite gehad. Yoor de vereenigmg ïPaulus" trad giste renavond al3 spreker op dr. I. Hooijkaas van Rotterdam. Zijn onderwerp was Israël het volk Gods." Spreker toonde aan hoe ieder volk zijn eigenaardig karakter en zijne bijzondere gaven heeft. Waren de Romeinen liet volk van het recht, de Grieken het volk van de kunst en de wijsbegeerte, zoo was Israël het volk van den godsdienst Dat is dan ook de beteekenis van de uit drukking ï>volk Gods". Wij mogen daas aan geen anderen zin geven. De geschiedenis vau Abraham, isaiic en Jacob behoort tot de legenden. Mozes is ile grootsclie figuur. Hij is 1staüls wet gever. De tien geboden zijn in hoofdzaak van hem afkomstig. Minstens zeven van de tien hebben betiekking op bet zedelijk leven. Mozes heeft bij iuluitie gevoeld wat waar, zedelijk en rein was. Dit was openbaring Gods en dus mocht hij die wet geven als de wet Gods. Na de pause werd het profetisme besproken. Dit heeft niets gemeen met voorspelling of waarzeggerij. Het is in opgewoudheid, in ver rukking uitspreken wat in het binnenste ais rein en goed wordt erkend en gevoeld. De profeten, in inenig opzicht kinderen van hun tijd, waren de gerote mannen op godsdienstig en zedelijk gebied. Zij konden niet nalaten te spreken en te getuigen tegen de slechtheid van Koning en Yolk. Dit bleek in Amos, Jesaia Je- remin en anderen. Ook zij zeggen, »zoo spreekt de Heer" omdat zij, in wat zij, als het hoogste en beste erkenden openbaring zagen van God. Met groote belangstelling werd deze rede aangehooid; schoon zeker meer dan één vra ger op de lippen had b. v. welke bewijzen zyn er voor de bewering, dat Abrahams geschie denis eene legende is, hoe kou een Mozes, zonder bijzondere Gods openbaring, alléén door intuïtie zulk een reine,'goddelijke zedewetop stellen hoe kouden de profeten van toeko mende dingen spreken, b. v. van den ondergang van Juda in een tijd van grooten bloei van den Messias die komen zou, enz. Misschien zullen bij de nog volgende lezin gen belangstellende vragers in dezen worden ingelicht. De Staats-Gourant bevat de volgende opgave vau de op 31 Dec. *1878 in de onder staande entiepots aanwezige hoeveelheid bui- tenlandsche ruwe suiker: Amsterdam'13,487,000 kiiogr. Rotterdam5,904,000 j> Schiedams Dordrecht13,000 s Middelburgj Totaal 19,464,000 kiiogr. Naar wij vernemen zal de Eerste Kamer der Staten-Generaal eerst in de tweede helft dezer maand bijeenkomen tot behandeling der Kiestabel. Gedurende 1877 maakten van den Nieuwen Waterweg gebruik: binnenkomende 2263 stoom- en 738 zeilschepen, uitgaande 3107 en 1195 zeilschepen. De pieren aan het Noordzee-kanaal heb ben zich bij den oudejaarstorm goed gehouden, en ook van verzanding is weinig te bespeuren. Gedurende het jaar 1877 zijn aan de stadswaag te Delft gewogen 3052 stapels kaas, wegende 909,812 kilogram; 100potten, 117/, 34,620'g en 6315/n vaten boter, wegende 802,230 kilogram. In 1876 werd er gewogen 783,144 kiiogr. kaas en 746,880 kiiogr. boter. Eerlang zal de bouwmaatschappij I&F'yenoord" aldaar een aanvang maken met 't bouwen van winkelhuizen met bovenwoningen. De Ned. hoofdcommissie voor de Inter nationale tentoonstelling te Parijs in 1878 heeft 11 1 ins ^^i^wjgtigen^li at bureau der verzendingen met een nevenbureau te Rot terdam; de inzendingen zullen moeten plaats hebben tusschen 15 Jaauari en 1 Februari a. s. De kosten van vervoer naar het tentoonstel lingsgebouw en terug alsmede die der assuran tie komen voor rekening van den inzender. De Haagsche kroniekschrijver van het Haniekll. deelt het volgende staaltje mede van de billijkheid van den Minister van Oor log. De kommandant X. van een regiment vond het noodig een soldaat te straffen en zond hem naar den provoost met deze woor den: »Nu ga jij naar den provoost hoor, en ik ga naar de komedieDe sarrende toon waarop 't laatste gezegd werd, deed den sol daat woedend worden en gaf hem den on- christelijkeu weusch iu den mond: >ga jij voor mijn pait naar de hel!" nNu 8 dagen pro voost!" beval de kommandant en giog naar de komedie. De soldaat in kwestie vroeg eenige dagen later om iu Oostindischen dienst over te gaan. Dit werd hem door den kom mandant geweigerd op grond van zijn straf- buekje. Toen wist de soldaat zyne zaak voor den Minister vau Ooi log te doen brengen en deze gelastte do jougste straf van 't boekje uit te wissciieu, op grond dat die onbehoor lijke uitdiukking van den mindere ontlokt was door het onbetamelijk gezegde van den meer dere. De man werd overigens op zyn verzoek naai Imlië overgeplaatst. Op Oudejaiusavond is hel haantje van deu tot en met de spits van de Clir. Herv. kerk te Zwolle afgewaaid; 't wni juist nog voor kerktijd, zoutvat de passage by de kerk nog niet druk was; er zyn ttau ook geen on gelukken by te betremen. Iu Antweipeu worde» vanwege de ge meente aan de meisjesscholen voor lager ouderwijs eenige uaaimachiues verstiekt, tea einde de leeilmgeu der nuog^te klasse onder richt te geven iu het gebiuik dier verbetering op 't gebied der vrouwelijke hand werken. l-tV. v. d. D.) Tc YVildervank woont (volgens liet Va derland) iemand, die ui p. m. vier weken niets anders tlau koffie heelt genuttigd. De man heeft zicli m 't hoofd gezet, dat hij door 40 dagen honger te lijden liet eeuwig leven kim verwei ven. Maassluis, 4 Januari 1878. In 1877 zijn alhier gobosen 110 m, en llü v.; ovetleden ongehuwd 32 m. en 50 v.; gehuwd 4 rn. 11 v.; 4 weifuwnaais en 10 we luwen van eiders in- g'komen 143 m en 153 naar elders ver- tiukken 169 in, en 182 v.; gehuwd 41 jongin, en jongd.; 5 weduwn met j'mgd., 1 weduwn. met weduwe. De bevolking bedroeg op 31 December 1877, 2280 in. en 2451 v. Totaal 4731 persouen. Op 31 Dec. 1876 bedroeg de bevolking 2237 m. en 2435 v. te zamen 4672 personen. Groningen. Op Nieuwjaarsochtend zag de machinist van den eersten trein van Leeuwar- dea naar deze gemeente, dicht bij Grijpskerk een man dwars over de rails liggen. De trein stopte. Bij onderzoek bleek, dat men meteen soldaat te doen badwiens hoofd geheel van den romp was gescheiden. Vermoedelijk is de ongelukkige door den laatsten trein op oude jaarsavond ovei reden. De persoon is van hier afkomstig. Maastricht. De justitie heefc zich naar Nyswilier begeven, waar een persoon op zoo danige wijze is mishandeld, dat men voor het behoud van zyn leven vreest. De vermoe delijke dader is gearresteerd. Miss Rylanddie reeds aan de stad Birmingham oneeveev 100 mwnnn lor,-?» geschenke gaf voor den aanleg tan twee paikeh, heeft nu nog 4000 pil. st. voor de in thick ling van het tweede park bij .Small-Heath gegeven. Te zamen bedraagt het cadeau, dat zij aan de stad maakte, ongeveer 100,000 pel. sl. Hei haalde malen komt het voor dat pho- tographische portretten bij de aflevering niet aangenomen worden, op grond dat de ge lijkenis niet aan de verwachting beaiitwoouit. Een dergelijk geval deed zich onlangs te Berlijn voor en daaruit vloeide een proces vooit. De rechters benoemden deskundigen en dezen maakten uit, dat er aan de technische uit voering niets ontbrak. Wat de gelijkenis be treft, deze mocht niet in aanmerking komen, daar de toestel altijd ais de spiegel het gelaat teruggeeft. De photogiaaf kan iiet niet helpen als velen, die zich laten pbotographeeren, be grijpen dat zij aan huu gewoon gezicht niet genoeg hebben; die wil er vroolijk, een ander weder nadenkendeen derde weder interres- sant uitzienenz. De rechtbank sloot zich daarbij aan en maakte uitdat het altyd de schuld was van den gephotographeerdeindien de gelijkenis ontbrak. Men zette vooral dus geen Zondags gezicht by dergelijke gelegenheid. De Revue Anecdotigue deelt de volgende ingewikkelde familiereiatiën mede van een barer lezers: ïlk huwde een weduwe, die een vol wassen dochter uit haar eerste huwelijk bad. Mijn vader trad met die dochter in den echt; hij werd dus mijn schoonzoon en mijn schoon dochter werd mijn meevier. Eenigen tijd later werd my een zoon geboren, die dus de zwager van mijn vader en als broeder van mijn schoon moeder tevens mijn oom wt '<I. Ook "mijns vaders vrouw beviel van een zoon, die duS mijn broeder en tevens mijn kleinzoon, werd, als zoon van mijn dochter. Mijn vrouw was tevens mijn grootmoeder, daar zy de moeder mijns vaders was en daar de man vau iemands grootmoeder zijn grootvader is, werd ik mya eigen grootvader." Koppermaandag. Geen kalender, of men vindt er den eersten Maandag na Driekoningen onder bovenstaan- den naam op aangewezen. Wat is de betee kenis er van, van waar zijn oorsprong? Er is veel over den Koppermaandag gespro ken, geschreven; veel ook, dat met voile recht dwaas mag genoemd worden: men heeft van Kopper- en Koppeltjesmaandag gewaagd; men heeft zelfs in de H. Schrift gemeend sporen van den Kopperdag te ontdekken, men ging zoodoende veel te ver. Kopperen is eenvou dig smullen, pretrnaken; de Koppermaandag dus niets anders dan een dag van pret: de laatste der vreugdedagen van het Heidensche joelfeest, dat van den 24 December tot den Gen Januari duurde, en waarvan deze Kopperdag dus de napict levert. Het woord Kopperen wordt in genoemde beteekenis bij vele Vader- landsche schrijvers gebezigd. Bieêro spreekt van een steerpenningh tegen de Kopperdagen; een ander maakt melding 'vau de Copperfees- ten vau der pi "testeren eerste misse," en van de v Cupparen vau de Overltiyden van eicke Gilt," en de Amsterdamsche nachtwnchts kregen in 1552 van de stedelijke regeering met liun tweeëndertigen 10 schellingen tot een ïCopper" iiomrne lieffeiijck mit malcaudpren te verteeien.-' a. Is tegenwoordig van een viering van den Kopper maan dag alleen nog maar sprake bij boekdrukkeisge/ellcn, voorheen was hij een volksfeest, 't -Was een dag, waarvan Caspar Coolltaes getuigt, dat er alle ydelheid en licht vaardigheid op bedreven werdals of die Maan dag van sGodt verordineert was" tot het be drijven van alle ontucht, ijdelheideuzotternij, f\ I - t 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1878 | | pagina 2