,A° 1878.
Aldandag 14 October.
JV° 4522.
Bimiealaiiasche Berichten.
flit
T w ee eu X> ertigrste J a a r g: a u g-.
Hij deze Courantbclioort een Bijvoegsel.
Schiedam, 12 October 1878.
In het Handelsblad van heden lezen we het
volgende at tike!." Wij staan wellicht aan den
zooi avond van een volkspetitionaement togen
de Jode)i." Immeis, in Be Standaard van
heden komt in het eerste gedeelte voor een
opstel, getiteld: Liberalisten en Joden, vaar in
wordt gewezen op nden ongeloofelijken invloed,
die heden ten dage op de lotgevallen van
Europa wordt uitgeoefend door de Joden."
En wat nog het pijnlijkst is, »zegt het
blad, men kan zich, hoe smartelijk het ook
valle, do waarheid niet verheelen, dat er aan
een afdoend terugdringen van dien invloed naar
juister evenredigheden vooishands niet te den
ken valt."
De fout is namelijk deze geweest, dat »de
algeheele emancipatie der Joden tot stand kwam,
niet krachtens de beginselen van het Evangelie,
maar op giond van ovei wegingen, die lijnrecht
tegen deze beginselen ovei stonden." Het blad
bedoelt natuuil'yk de Fiansche revolutie. Het
beweert, dat juist door groote reactie tegen de
yroegeie ondeidrukking de Joden kwamen
ïboven (Ie wet," zooals zy vroeger «buiten de
wst" stonden, en dat dit werd bevorderd door
de jfogiiigen en gelden besteed om de Joden
te bekeeien tot het Christendom, omdat, swat
uw geld krijgt, steeds ook uw liefde na zich
trekt."
Men weet, dat naar StandaardV overtuiging
ook de openbaie school niet op hel Evangelie
steunt, maar een helsch uitvloeisel isderievo-
lutie. Nu de aanslag op de openbaie school
mislukt is, schijnt het dat een kruistocht tegen
de Joden, tot afwisseling en opvioolijking aan
de ïgemoedsbezwaarden" zal woiden aange
boden. In een volgend artikel verwachten wy
nu den tekst van een petitionnement, waai in
verlangd wordt, dat men »ki achtc-ns de begin
selen van het Evangelie," den Joden de keus
late om óf zich te laten doopen óf vervallen
te worden veiklanrd van buigerschapsrechten,
van ondeiwijs, van eigendomsrecht,-van recht
om schulden ia te vordeieu, enz. en zoodoende
hun overdreven invloed te verliezen. Wellicht
zal Be Standaard hun op het voetspoor van
zijn. ïClnistehjken" medestander, het Wag.
Weekblad, nog,een derde keus laten, namelijk:
emigiatie naai Palestina.
J)je Christelijke" heeien zijn waai lijk vtfor-
treffel'yke buigers. Zij doen alles blijkbaar om
eensgezindheid eu' vreedzaamheid in het lieve
yadeiland, volgens de leer van den godsdienst,
a»n te kvveeken en te bevorderen.
-Tn hetzelfde nummer handhaaft Be Standaard
dennaam Van Christelijk", die zijn pai tij zich
bij jvoorkeur toeeigent. Geeft ons een anderen,
boteren,1- een" jvyaren naam?',' roept hét uit.
i'—Ons dunkt,'Jat"de 'naam onruststokers" wel
•yerdieadejn^nanmerking te komen.
Tot zoover het Handelsblad. Dat onze Israclie-
tische landgenooten zich over de Christelijke
taal van het Cluistelyke blad Be Standaard
niet behoeven te vei ontrusten, vei dient volstiekt
geen toelichting.
Toch verdienen dwaasheden, als die door Be
Standaard aan zyn lezers worden opgedischt,
vermelding al ware het alleen om den kwaden
geest, die, onder ons vooitwoekert, in het ware
licht te stellen.
Er is tegenwoordig iets in de lucht, dat den
maatschappelyken damkiing verpest, dat meer
té vreezen is dan de sociaal-democratie, die
men thans in Duitschland tracht te beteugelen.
Het is de|geest der onverdraagzaamheid, die;
door handige leiders aangewakkerd, het onont
wikkeld gedeelte des volks beioert. Deze geest
moet bestreden vvordeu met de meest mogelijke
krachtsinspanning en zonder ophouden. Wil
men nog een proeve, hoedanig die booze geest
zich vermeet te uiten, men leze het artikel dat
Be VrijTieid, Ylaamsch Katholiek weekblad,
voor eenige dagen bevatte. Dit piachtige artikel
werd veijeilen Zondag by het uitgaan van al
de <kerkmf> "gelegen-binnen-de-jurisdictie -van
Antwerpen, in massa verspreid.
»Dood of viij", zoo luidde het thema, waar
van wij de bevveiking laten volgen..
»Dood of vrij!" Deze kreet, die zich het
eerst in onze Scheldestad heeft laten hooren,
weergalmt door geheel Vlaanderen.
vDood of viij!" Als een dondeislag hebben
deze woorden aan de boorden der Schelde
weerklonken.
ȟood of viy!" heeft de echo teruggekaatst
binnen de muren onzer zustersteden Geut en
Brugge.
Nu zwelt ons de borst, bij dien manhaften
kreet: sDood ot viij!" door onze broeders van
Leuven aangeheven.
Ja, Leuvenaars, Bruggenaais en Gentenaars,
op! schaart u om de leeuvvenbauier, die u
sedcit lang het teeken geeft op de oevers van
de Schelde.
Op! plaatst u ter zijde van de vrije kinderen
van de Schelde, en dan vooi uit 1 Geen dralen
meer: handelen we zonder om te zien.
üe Vlaming weet te lijden en te strijden
roept onze Lcuvensche broeder Uilenspiegel",
Ja, maar m deze woi steling moet hy ook over
winnen of sterven.
Welnu dan, Vlamingen, gij moet worstelen
en overwinnen; vereenigen we ons allen, plaatsen
we aan ons hoofd een Gieidel, een Aitevelde,v
of een Coutereel, en dan op den vijand los
getrokken! Eu onder onze slagen zal hij vullen!
Tien laffegeuzen zyh" bang en sidderen voor
één YUa/nsche.vuist. Verdwijnen moeten ze.
Laten we. tiUQjtyrannie langer niet verdragen. v
De ascli onzer yooroudeis beeft en trilt van
verontwaardiging op het gezicht van het gedrag
van ons, "hunne afstammelingen.
Op' dan, Vlamingersgeen verschooning voor j
wat het ook y, zoolang ons land niet van alle
ongedierte vei lost is. Dan alleen gerust. Voor
uit dus, ten strijde! En, gelijk onzeLeuvensche
broeder aus toeroept: De leeuwenbanier in de
eene hand, de bijl iu de andere. Dood, dood!
al wie een geus is, is een verrader!
Dood of viij!"
De lectuur vau zulk een artikel, na ge-
eindigden kerkgang, moet wel een echte sabbaths-
stemming te weeg brengen, 't Is, als hooit
men in de Hugenooten het koor der samen
zweerders
In de opera is zoo iets nog te verduwen;
maar verspreid aan de deuren der kerken,
onder de groote menigte, zijn attikelen als die
van De Vrijheid, van een zoo verreikende strek
king, dat men huivert bij de gedachte, aan
hetgeen ze kunnen uitwerken.
- Er is tegenwoordig» iets in de luchtfdatdea
maatschappelyken dampkring verpest. Daarom
met de uiterste nauwkeurigheid gelet op elk
teeken van vergiftiging, dat zich voordoet.
SCHIEDAM, 12 October 1878.
Het kiescollege der Hervormde gemeente
alhier, zal Woensdag, den 46 dezer, in de be
staande predikantsvacatöre voorziendoor de
verkiezing van een predikant uit het vroeger
gekozen drietal.
"Wij vestigen de aandacht onzer lezers op
de in dit nommer voorkomende aankondiging
van den heer F. Basch, betreffende de door
hem te geven voorstelling in de magie en
agioscopie, waaromtrent wij in de Arnh. Ct,
lezen: »De kunstverrichtingen van den heer
F. Basch zyn bewonderenswaardig: noemen wy
slechts de onuitputtelijke presenteerdoos, die
schijnbaar ledig is, maar niettemin allerlei speel
goed, glazen wijn, kopjes thee, een theepot,
een gewicht van ettelijke kilo's enz. oplevert;
het ballet der electiieke hailekyns; de metalen
spiegel met de verwelkende rozen, enz. De
agioscopische tableaux, zy n voor het meeiendeel
zeer schoon de juitbaisting vaa den Vesuvius",
de sbiand in het schip", de gezichten bij maan
licht, allen met beweegbare figuren, verdienen
in he byzonder genoemd te worden. Een
bezoek bevelen wij ten zeerste, aan.
Onze stadgenoot Mej% S. Ryntieade heeft
Döhdeida'g jl. ,voó> d .men-cor..ihièsTe ia
-"fréldérlaffü akte .vei kregen' oor de Engelsdie taai,
L Ntèr wij vernemen, zaLd,e-Tweede"Kamer
niet vóór half-November weder bijeenkomen.
t_ De heer De Roo van Alderwerelt heeft
een rustigen nacht doorgebracht; de toestand
is minder,, pynl'yk.
COURANT.
Abonnemkntsmus, per kwaitaal1.85.
Franco pér post, dooi hot geheele Rijk. - 2.30.
Afzonderlijke 0.10.
BVREAV: MAUKX, E, 124.
Advertentieprijs van 110 gewone regels
met inbegrip van eene Courant1.10.
Iedere gewone regel meer- 0.10,
Driemaal plaatsing wordt tegen tweemaal berekend.
x i i s
V»
i
Cernons les,
Terrassons les,
irappons les!
Qu'ils pleuient!
Qu'ls meurent,
Mms g'ace, jamais!