5 A0. 1880. Zaterdag 28 Februari. Versclijit flaplijis, nitpzonieti IMan. Kennisgeving. Kennisgeving. JW. 4873, Ar i e ï- e a a r g- a n tx- r_ Abonnementsprijs, per kwaitaalƒ4.85. Franco per post, door het geheele Rijk- 2.50. Afzondeihjke nummers- 0.10. 11 com BVRKAC: HAbIkT, K, 124. i Advertentieprijs s vats 110 gewone regels met inbegrip van eené Courant1.10, Iedere gewone regel meer- 0.10. Driemaal plaatsing wordt tegen tweemaal bei ekend. (nrlgtingen welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken. BURGEMEESTER WETHOUDERS van Schiedam; Gezien het ingekomen verzoek van WOUTER- LÓOD en BERK ELAAR aldaar, dd., 49 February, om vergunning tol oprigting van 2 branderijen met stoomwerktuig van hooge diuklcing van 2 paardenkracht aan de Frankelandsche Laan, kadaster sectie F, no. 4068. Gelet op de aitt. 6 en 7 der Wet van den 2den Juny 1875 Staatsblad no. 95) Doen te weten Dat voormeld verzoek met de bylagen op de Secretarie der Gemeente is ter visie gelegd dat op Bondcrdag den 4 91 sart a. s. des middags ten 12 ureten Raadhuize gelegenheid zal worden gegeven om bezwaren tegen het toeslaan van het verzoek in te' biengen en die mondeling of schriftelijk tóe te lichten; en dat gedurende drie dagen vóór het tijdstip hierboven genoemd, op de Secretarie der ge meente van de schrifturen, die ter zake mog- ten zijn ingekomen, kennis kan worden ge nomen. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 49 February 4880. Burgemeester en Wethouders voornoemd, P.3. YAN DIJK VAN MATENESSE De Secretaris A. "W. MULDER. Burgemeester en Wethouders van Schiedam, Gelet op art. 73 en 451 der Verordening op de brandweer, Geven bij deze kennis, dat in de plaats van J. W. GALLE, overleden, tot Brandmeester aan de Spuit no. 9 is benoemd L. I'EUtttiIX. Schiedam, den 27 Februarij 4880. De Burgemeester P. J. YAN DIJK YAN MATENESSE. De Secretaris, A. W. MULDER. Schiedam, 27 Februari 4880. UËV NIHILISME. I. Men verhaalt, dat toen aan een nihilist ge vraagd werd, waarin zijn leer toch wel bestaat, zijn antwoord aldus luidde: sNeem de aarde en den hemel, den staat en de kerk. de vorsten en God, bespuw ze en ge hebt onze leer." Deze bepaling moge een spotternij van een tegen stander schijnen, ze is daarom toch niet minder juist. Overigens is dit gezegde minder stootend voor een Russisch oor dan voor de onze. Spiiwen speelt een groote rol in het Moscovitiscbe bij geloof. Men spuwt in Rusland om een slecht voorteeken af te wendeil; men spuwt er als een teeken van verwonderingmen spuwt er om zjjn minachting uit te ukken. Da nihilist schept er behagen in alles te bespuwen; hij wil den geest van veree en nederbuigende onderdanigheid tarten, een welkezoo leven dig is bij den Rus uit het volk,' die zich nog even zeer ter aarde buigt voor zijn meerderen als voor de beelden der heiligen. Dit is een teeken van die groote tegenstrijdigheden, welke zich openbaren in de denkbeelden en gevoelens van de Russische natie, die haar zoozeei doen lijden. In de zedelyke zoowel als in de stoffelijke wereld, in den mensch zoowel als in' de natuur treft men deze beide uitersten aan de meest kinder lijke staatkundige en godsdienstige vereering sluit zich aan het meest onbeschaamde cynisme, verstandelijk zoowel als zgdelyk, aan. Tocquevilie heeft opgemerkt, dat in onze dagen de geest der revolutie op dezelfde vvjjze werkt als de godsdienstige geest. Meer dan voor ieder ander land'géSdt dit voor het Rusland der 49de eeuw. Voor de nihilisten is de revo lutie een godsdienst geworden, waarvan de leer stukken even weinig betwist worden als een geopenbaatde geloofsbelijdeniswelker ver plichtingen byna even dringend zijn als de be velen, afgekondigd in den naam van een God. Voor hen heeft de ontkenning het karakter en het wezen van het geloof aangenomenzij heeft er dat vuur, die geestdrift, dien ijver mede gemeen, welke door niets worden weer houden. Het nihilisme heeft zijn godvruchtige zielen en zijn geestdrijvers; het heeft zijn be strijders en zjjn maitelaren, zijn goden en afgoden. Uit dat oogpunt heeft de openbare meening niet zoo gedwaald als men oppervlakkig zou meenen, toen zij het nihilisme hield voor een secte. Met zijn geest van absoluut gezag, die geen tegenspraak, geen beoordeeling duldt, met het krachtige geloof en de hartstochtelijke toe wijding, die het inboezemt aan zoovele vei- spreide aanhangers, is het wel een sooit van eeredienst, waarvan de onbewuste en gevoel- looie godheid het meest wordt aangebeden in haar vernederingenis het een soort van kerk, waarvan de baud is: de liefde voor den lijdenden geest; de wet: de haat voor zijn vervolgers. Door hun blinden geloofsijver, door hun ver werping van alles, wat vreemd is aan hun leer, door hun uitsluitingsgeest en hun dweepzucht, komen een aantal van die trotsche nihilisten die ruwe volkssecten zeer nabij, welke zij niet genoeg kunnen verachten. Men leze den beroemden roman vWat te doen" \van Tchernychevski, en men zal verbaasd staan over de zonderlinge vereeniging van mysti cisme en realisme, van practische en prozaïsche opmerkingenvan onbepaalde en nevelachtige voornemensondereengemengd in het zonder linge werk van den jeugdigen balling. De vol maakte type van den man der toekomst, een zekeren Rakbmétofin dat boek geschilderd bezit niet alleen al de zedelijke volmaaktheden van de gedroomde broederschapmaar als een christelijk boeteling of een Hindoesch dweper, schept Rakhmétof er behagen in, afstand te doen van de genietingen des levens en van zinne lijk genot; vrijwillig kwelt en outhoudt hij zich om te gelijken op zijn iy denden godhet on derdrukte volk. Toen men hem vruchten aan bood, at Rakhmétof slechts appelen omdat deze in Rusland de eenige vruchten zijndie het' volk kan eten. Als bij geen boetkleed dioeg, dan sliep die martelaar in plaats van op een bed by voorkeur op een stroozakvooi zien van spijkers van een duim lengte. In de wer kelijkheid zal men zonder twijfel weinig Rakh- métofs ontmoeten, onder de bewonderaars van den schrijver zyn er maar al te veeldie zich overgeven aan de bandeloosheid, gewettigd door hun ongelukkige stellingen. Echter treft men er onder de baanbrekers van beide sexen velen aan, die door een zou derlinge tegenstrijdigheid, er een eer ïrT stellen geen gebt uik te maken van de rechlendie zij eischen. Dat verschijnsel openbaai t zicli voornamelijk onder de viouwen, steeds meer geneigd tot tegenstrijdigheden, meer gezird om alle afdwalingen te vei edelen. Die jonge meis jes de vurigste aauhangsters en moedigste zendelingen van het nihilisme, bewijzen hoe achter het meest walgelijke materialisme de edelste gevoelens en een zuiver idealisme kunnen verscholen liggen. In de middelen, die het nihilisme aauwendt om zyn stellingen te verspieidenopenbaart zich het duidelijkst het geloof, de geestdrift, de godsdienstige toewijding zijner belyders en dat niet alleen in de vermetelheid hunner aanslagen of in de standvastigheid waarmede zij ballingschap en dood trotseeren. Ook andere democraten in andere landen hebben voor den rechter en den beul het bewijs gelevei d van somberen moed; er is geen verdeifel'yke dwaling, die niet haar geioovigen en hdar1 martelaren heeft gehad. Maar wat eigen is aan het hedendaagsch Russisch nihilisme, dat is de wijze waarop het zich tot het volk richt, waarop het stot het volk ingaatvolgens de geijkte uitdrukkiug dat is, om zich beter door dat volk te laten begiypen, zich er mede te vereeuigen, eti er zich mede te vereenzelvigen( zijn leven van ontberingen en handenarbeid mede te leven, de gewoonten en vooroordeelen vau de opvoedÏDg te vergeten. Daarin schynen de zendelingen van liet nihi lisme de eerste apostelen van het Christendom te hebben willen navolgen. In welk ander land - kan men in onzen tijd jongelieden aanwijzen van goeden huize, studenten der hoogeschool, die de gebiuiken en de kleeding van hun stand afleggen, om als daglooners te werken in smederijen cn fabrieken, teneinde beter in staat te zijn het volk te kennen en het in te wydea in hun stellingen? In welk ander land ziet tfij? JA

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1880 | | pagina 1