A". 1888, Woerisd ag 1 Feb.ruari. N°. 6913. POLITIE. T w ©-© n-v© ©r tig-st© Jaargang. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd Dinsdag. Buitenlandsche Berichten. i.85. - 2.50. -OAO. UITGEVER: J. ODÉ. COURANT. Abonnementsprijs per kwartaal fjrFranco per post, door het gehcele Rijk Afzonderlijke nommers BÜRJB AIJ: Dl Alt K T K 12 4. Advertentieprijs: van 1—10 gewone regels met inbegrip van eeno Oouront110. Iedere gewone regel meer- .10, Driemaal geplaatst wordt tegen tweemaal berekend. Aan het commissariaat van politie zyn als" op straat gevonden aangegeven.:' een roién-; kraps, een gouden oorknopje met graoaten .steentje, een portemonhaie met een dub beltje. een gouden, zegelring; eed bonten' •cbort, een muilkorf en een sleutel. Schiedam, 31 Januari 1888. {Vervolg.) Komt professor de Savornin Lobman er, openhartig voor uit,.dat behalve mét de katho lieken, de anti-revolutionnaire party ver scheidene punten van aaoraking heelt met de' radicalen. De sUithoeker" eindigt zün stuk tn de N. B. Otmet de volgende beschouwing omtrent deze aangelegenheid. Tegenover het aanstaande driehoofdige monsterverbond geen heil te wachten dan vao beslist aoti clericale politiek. Van zoeken naar een juste milieu -is. geen vrucht te hopen. ••Maar het' is toch'ëeri-'verb1(jdëtid téekën dés" tyds, dat zulk'een tal van mannen' van be- teekenis is opgestaan om afkeer te betuigen vao de oozerielyke dryvery, waaraan zij of hunne vrienden en standgenooten zich een tijd laDg hebbeD onderworpen. Sinds het uitsterven ■der conservatieve party is het onverkwikke- lijke schouwspel gezien, dat mannen, die door efkomst,' ontwikkeling en zelfs door traditie geroepen waren steeds boven clericale over- heersching te staan, toch daarvoor het fiere •hoofd hebbengebogen, verblind door bédrie- geiyke leuzen, en vooral door de vrees dat van 1848 naar het radicalisme en den onder- gang slechts dene, schrede zou zyo, terwijl •toch tot dusver de uitkomst geleerd heeft, ■dat wat ook der liberale party met min of me.'r grond kan verweten worden, een hollèn dflngs het hellend vlak naar het radicalisme van haar niet te duchten is. Integendeel, de .kamplustige clericalen zjjn in ietwat blinden ■fjver veel dichter by de revolutie gekomen zy staan op het kantje; en het wordt nude taak der libarale party het hollende zonderlinge driespan in toom en teugel te houden. De libe- ■raten van gisteren zyn op weg de conservatieven van héden te worden'; doch conservalief .in een randeren zin,dan dit woord weleer gehad heeft. -Wat ik mogeljjk acht,-eo wat my zelfs -jwtuurlyk toeschijnt,is, dat in eene niet ver V-meer verwijderde toekomst de liberate party,. versterkt met de vele aanzienlijke en eminente jy.manoen, die het dwangjuk vao het driehoofdig IjC monsterverbond duchten,' en zich daaronder ..niet, willeu buigen,, .zal'vergroeien ..tot eene •dëgéljjke nationale)politieke; partij, die sterk .genoeg zal .zyn om den staat.té redden uit ;)de 'slimme wegén, waarin hy i door mindere (•iSerheid eo geestkracht tégenover de clericale -drijvers-is geraakt. Wat' zal bet' monsterverbond willen'? De •^•calvinistische clericalen streven naar eenen staat' op deu voet van het Oeoève van Jan Calvin; de ultramontaaosche clericalen droo- nieo van een ultraimontaansch Nederlandde radicalen zullen wel, yoorloopig droomen van de anarchie, om daarna verder te kunnen zien, wat'daaruit té visschen zal zjjD. Geza menlijk; kunnen 'dié drie biet au de: 3 zyn dan revolutioncair, en ér is wellicht op een goeden morgen eene paneelzagery op groote schaal en dan op het Binnenhof te wachteo. Hoe kan tegenover zulk eene hèillooze, verdachte combinatie iets anders optreden dao een Nederlandsch volk,' dat zyne historie oog keot en geen herhalingen verlangt vao de toestan den van vóór den tuchligjarigen oorlog. Doch van die vao' 1618 en '19, noch ook die van 1795;. maar dat zich rekepschapgeeftvau.de dure verplichting om het in meer dan .drie. eeuwen van ontwikkeling bereikte tegenwoor dige standpunt van ons staatwezen allereerst te handhaven, en dan vervolgens dat staats- wezen verder tot ontwikkeling te.brengen. - Het" is"'méér''dao" tyd, dat deiberi.Véi^ verjongd en vernieuwd liefst, de natie de oogen doen openen voor het gevaar dat er dreigt uit de meer en meer samenpakkende clericale donderwolken. Wel zullen die wolken, als het eens tot eene onweersbui komt, in de uitbarsting elkaar vernietigen, maar groote. onweders'gaan niet zonder groote rampen te niet; het onweert niet of het slaat ook ergens in; eo het is beter de booze electriciteit af te leiden, vóór het tot eene uitbarsting komt. We willen een andere Riem hooreo, die van professor dr. J. J. P. Valeton Jr. Deze heeft in hit Vtrechtsch Dagblad een vei toog geplaatst naar aanleiding van de vergade ring der kiesvereeniging«Eendracht msakt macht". Hy vëstigt de aandacht op het onderwijs, roemt Viob eeo voorstander van het. bjjzomfer, af liever, omdat het hem vol maakt on verschillig is, van wien het uitgaat van het positief christelijk ouderwijs. Toch erkent hij, dat het openbaar onderwys daar naast niet kan gemist worden, en dan vervolgt hij: «Men schroomt niet om, ten einde aauhaogers voor de christelijke school te wiuDen, openlijk te verklaren, eo met de daad het er op toe te leggen, dat'het openbaar onderwys 200 a l e c h t mogelijk moet wor den gemaakt; Teiecht is dit van onverdacht christelijke zy de een satanisch streven ge noemd. Al wat in my is, komt daartegen op. Het is, ten einde aan enkelen te geven wat ons het beste schyot, aan zeer velen te willen ontnemen, wat voor heo heteenig mogelijke is. Laat. ons daaraan Diet mededoen Integen deel, laat ons openlijk verklaren', dat wjj het bgzonder christelijk oDderyvjjs, waar dit mogelijk is, op Imogen pi jjs stellende, mede-' werkeo willen om ook het openbaar onderwys overal zoo.goed mogelijk te. doen-zjjn.". De heer Valeton denkt aan een openbare school,1'ingericht naar plaatselijke behoeften. Het is hem een oorzaak van groote vreugde geweest manoen te hebben ontmoet uit het kamp van wat noen tan orthodoxe zjjde ge woonlijk de tegenpartij noemt, die, mjjne en aoderér voorliefde voor het christelijk onder wijs waardeereode, bereid waren 'om langs bovéngeooemden weg mede te werken, de openbare school in verschillende plaatsen, zooveel immer mogelyk;' in de daar bestaande behoeften ook op godsdienstig gebied te laten voorzieD, Laat ons dat aangrijpen I Te diep reeds; is de klove geworden, die door de schoolquaestie tusscheo zonen van hetzelfde vaderland, ja tusschen belijders vao hetzelfde geloof gaapt. Het vaderland heeft er door geledén, meer dan velen vermoedenveel goeds'is er door tegengehouden; zaad'is er door gezaaid, dat slechts vrucht dragen kan voor ;de.'hel. Onder de leuzeb ij zond ere school zijn mannen vereenigd, die toch niet zyn kinderen ééns geestes, en van wie de een mét allé macht bestrijdt, wat de aodere het hoogste acht. En san de andere zyde is de leuzevoor het openbaar, tegeu hel bij zonder onderwys, ook op staatkundig gebied vaak de eenige band, die mannen verbindt, die op datzelfde staatkuodig gebied, in alle aodere opzichten verre van elkander staan. Dat mag zóo toch niet. Christenplicht eischt iets anders: mede te werken tot het in het leven roepen van een aodereo toestand, is de roeping van ieder, die. het in dezen tgd ivèl met het vaderland meent. «Een ambachtsman" richt in de N. B. Ct. een schrijven aan den heer ValetoD. Hg neemt de vrijheid, dezen te doen opmerken, dat in zyn verloog geen enkel woord ten gunste der openbare school wordt gesproken. By het byzonder niet het minste kaf <Dnde.' al dat koren. By het openbaar«niets dao kaf, van koren geeo korrel." Zoo komt men niet tot toenadering, zegt de ambachtsman; ook komt men zoo niet tot waardeering van «wat men gewoonlijk de tegeopaitjj noemt." «By ons zelveo niets anders dan deugden zieo by anderen zich blind staren op gebreken.dit kan geene waardeering, geene toenadering te weeg bren gen." Hy eindigt aldus: «Ten sloite: aan gaande het karakter' der' bevolking eu het bezwaar van den eisch der uniformiteit 'van de: openbare school is (ie wet van 17 Aug. 1878, tot regeliog van hel lager "onderwys, dunkt my, nog al tamelyk meegaande, want' behalve het bepaalde in art. 16, regelt ait. 22 het godsdienst-onderwysop de openbare school, en bovendien wordt in art.33 bepaaid, dat het onderwys dienstbaar wordt gemaakt aan hunne (de kinderen) 0 p- leiding, tot christelijke en maat-, schappelijke deugden, terwijl de 2e alinea voorschrijft.: «De onder w y zer onthoudt zich van iets te leeren, te doen of toe te laten wat strjj» dig is met den eerbied verschut* digd aan de godsdienstige begrip* pen va n andorsden kenden." Nu mag het u eene groote vreugd zijn geweest, niaouen te hebben oatmost uit het kamp van wat men van orthodoxe zyde ge* wooniyk de tegenpartij noemt, die bereid waren ommet het oog op den godsdienst def bevolking (van de gemeente), mede te werken, dat de openbare schooi zooveel immer mogelijk in de daar beslaaode behoeften ook op gods* dienstig gebied zal voorzieD. Laat, roept gij uit, laat ons dat aangrijpen! Te diep is de klove geworden, enz. Met bescheidenheid vraag ik u.dao, of art. 22, en vooral de 2e alinea van art. 33 der wet van 28 Aug. 1878 niet. toe I a a t datdé openbare school, met het oog op den gods* diepst der bevolking (van de gemeente), ia de daar bestaande behoefteu, ook op gods*) dienstig gebied, voorziet, en of deze wet dus wel eeoige wijziging of eenige toevoeging noo- dig heeft, om op dezen grondslag met «ds tegenpartij" tot toenadering te komen?. KNttELAND. De Times meldt vao den 29en uit Weenen dat Zaterdag ia eeo onderhoud van Kulnoky met Sturrha er sprake is geweest van de maaticgeleD, welke tot haodhaviog van Ru* menië's oazydigheid genomen zouden moeten worden. Uit Koo8taotiaope! verneemt de Timet dat de Porie te St.-Petersburg aan Rusland op* belderiog heeft gevraagd omtrent zy ue plannen tea aanzien vao Armenië. Tin Standard en .de Daily News achten de redevoering van Koioman Tisza vredelievend en belangrijk. De Times meldt dat prinses Clémentine voornemens zou zyn naar Kooslaotioopel te gaan, maar men hare komst aldaar beletten zou. De Daily News spreekt het gerucht tegen, dat Tuikyb voornemens zou zjjn in alle.- Turksche vilayets naast de Turksche gouver neurs Duitsche adjuncten te beooemen. De Times zegt van de redevoering van Tisza dat zy in, den toestand geene veraoderiug. heeft gebiacht en niets loegt by de reeds gegeven ophelderingen) De toekomst blyft, duister. ,De Standard meldt uit Weenen dat da Rumeensche minister Sturdza gister eo is terug*.; gekeerd naar Bucharest, na bevredigende conferentiëu met Bismarck té Fi iedichsruh eii met Kalooky te; VVeenen,, waartoe de alai» meereode houding van Rusland aanleiding beeftgegeven. De Ruineensche iegeeriug, rekeneud op de toegezegde hulp van Oosten rijk, zpl de dwaling van 1876 uiel hërlialeo. De Standard meldt uit Shanghai dat da

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1888 | | pagina 1