A°. 1892. Woensdag 15 Jun N°. 8034. Tweede Blad esenveertigst© Jaargang, Verschijnt dagelijks, uitgezonderd Dinsdag, Biniienlandsche Berichten. Gemengde Berichten. Land- en Tuinbouw. IT GKFE 1: J. ODÉ. it straat, g ït. GQURA N T. Abohnvmbntsfrijs, per kwartaal itifneo per post, door het gebeele Rijt Afzonderlijke nommen 1,85, - 2.50. - O.IO, KCIlEAli: B OT K AnveftTENTierRus: van 110 gewone regels roet inbegrip van eene Courantf jl if>S tedere gewone regel meer- 0.10 Driemaal geplaatst wordt tegen ïwbrhaal beiekend. SCHIEDAM, 14 Juni 1892. Van de sNederlandsche Zendingsvereeni- ging" ontvingen we een klein geschrikt, dat ten titel voert: »Een woord van de Neder- landsche Zendingsvereeniging aan het Neder- landsche volk". De aanleiding vinden we in den aanhef, die aldus luidt: "Welhaast, op 23 Juni 1896, zal Nederland het derde eeuwfeest kunnen vieren van den aanvang zijner heerschappij in Oost-Indië, Het was toch op den 23sten Juni des jaars 1596 dat de eerste Neder- landsche scltepen het anker lieten vallen op de reede van Bantam, en onze vaderen voor het eerst betrekkingen aanknoopten met be woners van dat vergelegen maar schoon ge bied, dat bestemd was de heerlijkheid van Nederland te worden". Het vlugschrift bevat verder een herinne ring aan betgeen Nederland aan Indië te danken heeft, en tevens wijst het op de ver plichting, die het christelijk Nederland tegen over Indië heeft te vervullen, en wordt aan getoond dat, 200 ergens in Indië, Nederland wat de godsdienstige ontwikkeling van Bantam betreft, verbazend veel is tekortgeschoten. Deze residentie heeft een oppervlakte gelijk aan een vierde deel van die van Nederland, en telt een bevolking van meer dan 600000 zielen. Daar wil de Nederlandsche zendings- vereeniging met de evangelisatie beginnen, en twee harer kweekelingen zulten weldra in staat zijn daarheen te vertrekken, mits de vereeniging daartoe door geldelijke hulp in staat worde gesteld. Gaarne wekken we onze lezers op, met het belangrijke geschriftje kennis te makende kennismaking zal velen zeker tot het verkenen van hulp stemmen. Onder den titel »Eten en laten eten" leest men in de mededeelingen van de»Ver eeniging tot verbetering van Armenzorg" te Rotterdam Wat nieuw is, wordt aanbevolen. Een woord •op onzen tijd van toepassing. Welk nieuw denk beeld vindt tegenwoordig niet vereerders en aanhangers, die den onverschillige aanstonds vasthoudendheid aan ouderwetscheverkopen denkbeelden verwijten, al verkopen vele van die nieuwe denkbeelden ook neg spoediger dan de oude. Het gaat er mode ais met sommige nieuwerwetsche producten van nijverheid: zij zijn aan mede onderhevig, en er moet veel reclame worden gemaakt, om de nieuwigheid eenigen tijd ingang te doen vinden. Ook armenzorg lijdt onder den geest des tijds. Telkens nieuwigheden, die niet zoozeer pleiten voer grootschheid van opvatting bij de uitvinders dan wel voor hun gemoedelijk rekening houden met de zwakheden van een, onder sommige omstandigheden, goedgeefsch publiek. Den onder- standsvorm niet alleen wenschen zij aantrekkelijk te maken, ook het verzamelen van gil ten moet in een vorm geschieden die con rij lig en oogst dan gewoonlijk waarholgt. Woorden van warme sympathie zelfs hebben sommige bladen over voor de aanprijzing van vrijwillige armenbe lastingen, waartan de invoering alleen gewettigd kan zijn door de onverschilligheid van betzelfde publiek, dat men in gevoelvolle taal tot liet opbrengen der belasting aanmoedigt. Eenige jaren geleden is de reisbelasiing ingevoerdwie zicli do weelde kon veroorloven zijne vacantiedagen in de vrije natuur door te brengen, moest zich ook opgewekt gevoelen om wat op te offeren voor het buitenzijn van de armen, wien het aan middelen tot verpoozing natuuriijk ontbrak. Nu wordt er «eer gaijverd voor het denkbeeld van Du mas, om van de gegoeden, wien door vrienden of kennissen een ntaal wordt aangeboden, oene offerande te viagen ter bekostiging van de voeding der onvermogen den. Ge.zult voortaan dus niet alleen de algemeen bekende belasting in den vorm van een fooi aan de dienstboden hebben op te brengen, maar ook verrast worden door de aanwezigheid van een bus met liet opscln ift s Qui dine den na" of vEien en laten eten" waarin ge boete kunt doen voor uw hartstocht voor smakelijk eten en drinken. Boete, anders niet. Wie veel heeft, dien zal genomen worden. Het schijnt er minder op aan te komen, hoe het geld zal worden besteodde straf in zijn beurs, die ieder voor het genieten van onschul dige vermaken en verstrooiingen moet ondergaan, schijnt meer doei dan middel. Aan eene weige ring stelt niemand ziel) tegenover zijn gastheer gaarne blootal meende menigeen aan het woord gastvrijheid vroeger een andere betee- kenis te moeten hechten. Om voortdurend, bij elke handeling in bet dagelijksch leven, die min ot meer kostbaar is, te worden herinnerd aan eigen overvloed en aan een andeimans gebrek, is voor den asceet wellicht eene alleraangenaamste gemoedsaan doening, maar voor een fijngevoelig man, die zibh nog niet tot het ascetisme heeft bekeerd en ondraaglijke lastdie hem niet tevreden zal stemmen voor een onverschillig man der wereld een aanleiding te meer om neer te zien op het arme volk, dat zoover beneden hein staat. Reisbeiasting, middagmaalbelasting, waarom ook geen belasting op uw ontbijt, op uw genet van muziek en tooneel 1 De bezwarendie èn tegen deze nieuwe methode om de beurzen der rijken te plunde ren èn tegen de oude hulpmiddelen voor philanthropies he vereen igin gen, als bazaars, fancy- fairs, sneeuwballen enz., werden aangevoerd, tracht men gewoonlijk te weerleggen door de eenvoudige opmerking, dat die kunstmatige op wekking van vrijgevigheid met de beste bedoe. lingen geschiedt, en het geld toch voor een goed doel wordt besteed. Zoo weigert menigeen eene geldelijke bijdrage en biengt toch eene zoogenaamde vrijwillige betasting. Voor de zaak zelve heeft hij niet genoeg sympathiehij is alleen niet bosiand tegen het beminnelijk op luiden van de eene of andere dame, die op bom wordt afgezonden. Alsof bet bij armenzorg uitsluitend om het geld te doen ware! Begrijpt men dan niet, dat men het publiek moeren meer veimoeit on demoraliseert? Het is noodig, dat gegeven worde Werkelijk uit sympathie voor het doel. Noodig, omdat niet alleen de arm verzorger zich rekenschap moet geven van de wijze, waarop hij ondersteunt, maar ook de gever van de zaak, waarvoor hij zijn geld beschikbaar stelt. Het doel mag de middelen niet heiligen. Voor vereenig sa gen en particulieren is het een veidrietig en vernederend werk, als zij, onophou delijk door geldnood geplaagd, naar uitheemsche middelen moot zoeken om de kas te vullenzij worden damt os schier gedwongen, waar allerlei genooisdiapjes, wien eden van bestaan niet schijnt te worden eikend, doorbel organisaeren van con- cerien, to on eel vooi stellingen en wat metal, hun beslaan niet alleen rekken, maar zelfs bevestigen, en liet weldadig publiek aan rechtslreeksch geven ontwennen, f Het goede doel" is de dekmantel voor taliooze a an viagen om hulp. Men wil daarmede zeggen, dat de hulp voor de armen is bestemd, maar beteekent dit ook, dat er een juiste vorm voorde hulp zal worden gekozen Geven is niet altijd goed geven. Doeltreffende ai menzorg is niet mogelijk zonder behoorlijke samenwerking van de organen die voor de uitoefening duarvan zijn aangewezen, liet einddoel van goede armenzorg moet zijn flinke en toch voorzichtige ondersteuning van een gezin, met volledige kennis van zaken. Het eene genoot schap moet niet uitsluitend denken aan voeding, een ander aan kleeding, een derde aan huis vesting. Eén zelfde gezin kan aan voeding, kleeding, huisvesting en aan nog veel meer behoefte heb ben. Met het gezin heeft de arm verzorger te doen, niet met éen post van de budgelten van alle gezinnen te zamen. Versnippering van giften is de vijandin van verstandige armenzorg. Bevorderd wordt deze in geenen deele door den groei van kleine vereenigin- gen die, wars van samenwerking, haar oog op de vervulling van éeue enkele behoefte gevestigd houden, en geen middel ontzien om het weldadig publiek tot geven te dwingen. Inhoud van No. 11 ran liet Maand' Mad tegen de l'erva IseU ingen, onder redactie van dr. t'. F, van aiufel Roos, te Amsterdam. Bedrog in den suikerhandel. Keuring van voedingsmiddelen te Amsterdam. Onderzoekingen van levensmiddelen en han delsartikelen, gedaan aan het bureau voor chemisch en microscopisch onderzoek, Spui straat 146, Amsterdam, (melk, cacao, chocolade, albumine). èfeikonderzoekin gen der Arnhemsche melkinrichting. Vervalsching van Fransche wijnen in Cali fornia, Vervalsching van chocolade met Johannesbrood. Yervalsching van voedings middelen in Amerika. Vergiftiging door het gebruik van in blik geconserveerden zalm. liet verven van peper. Lood- gehalte van cussisolie. Onze boter in het buitenland. "Wetenschappelijke berich ten. (Onderzoek van vervalschingen van olijfolie). Hygiëne en Industrie. ("Voe dingswaarde van gekookte melk in verge lijking met ongekookte. Geconserveerde groenten in blik. Middel om het rooken der schoorsteenen te voorkomen. Paarl- zuchtig vleesch. Niet ontplofbare petro leum. Frisch water in heete dagen. Een nieuwe kom kommersoort,) Feuilleton, (Ziekte der champignons veroorzaakt door een parasiet. De zonnebloem. Theo van de bladeren van boschbeziën. Een middel tegen de ratten. Drijvend touw. Een eigenaardig middel tegen meikevers. Een gevaarlijk handschoen en poeder). Vraag- bord (Bakpoeders, Safl'raan-vervalscliing enz). Volgens dr. Weil te Berlijn zijn gunstige uit komsten verkregen bij suikerziekte, met het dage lijksch gebruik van een liter thee (verdeeld in twee portie») van de bladeren van bosehbeziën, gepaard met een dieet, dat in hoofdzaak uit vleesch bestond met veel vet. De aanwending van dit middel had de bijna volslagen genezing ten gevolge van een patient, die in hevige mate aan suikerziekte leed. Voordat de boschbezien tot rijpheid zijn geko men, plukt men de bladeren af en kookt daarvan twee handen vol met twee liter water zoolang tot een liter overblijft. Luitenant Hopfner te Spiers was in het stede lijk dagblad berispt omdat hij een soldaat had geslagen. De luitenant ging naar het bureel van het bind, vroeg den redacteur te spreken en ran selde, zoodra deze verscheen, hem met een rijzweep af. De krijgsraad heeft hem tot 40 dagen vesting straf veroordeeld. Aan de Daily Ncm wordt uit Konstanünopel gemeld, dat daar tegenwoordig een snort van terrorisme lieerscht, ais een staaltje waarvan ge noemd wordt een verbod, om in de stad of in da omgeving te wielrijden. In liet verbod wordt wielrijden voor onzedelijk en staatsgevaarlijk" vetkiaard! vEeu nieuwe sport, door Engelschen uitgevon den, is een wedloop van hoiloges. De deel nemers winden hunne horloges opzetten ze gelijk, hangen ze voor een bepaalden t ijd in een glazenkast, en degeen wiens uur wei k dan het hardst geloopen heeft, is overwinnaar Als eon bewijs dat er dit jaar veel kersen komen kan dienen, dat deze vrucht in de gemeente Eist nan Engelschcn is vei kocht voor éen cent het pond en 2',j 3 cent voor het binnenland. Het vorige jaar woest er 5 w 0 cent voor betaald worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1892 | | pagina 5