N°. 8674.
A0. 1894.
Zondag 2 en Maandag 3 December.
Eerste Blad.
.A. cli t n v r t g* t e
,X a a r er a n sr.
B
Versch nt dagelijks, uitgezonderd Dinsdag,
UITGEVER: J." ODÉ.
Biimenlaiidsclic Berichten.
mm r&m s
abonnementsprijs, per kwartaal
Franco per pose, door het geheele Rijk
Afzonderlijke nommers
f 1.85.
2.50.
- 0.10.
KIIUE/IC: BOTE II STRAAT 7 O.
Advertentieprijs: van 110 gewone regels me
inbegrip van eene Courant. f 1.10.
Iedere gewone regel meer. - 0.10.
Driemaal geplaatst wordt tegen tweemaal beiekend.
Dit nummer bestaat uit drie
bladen.
Schiedam, 1 December 1894.
Zoo is ze dan weer aangebroken, de maand,
waarvan de dichter "Withuys eenmaal zoo
naar waarheid getuigde
«De stoimen misvormen al 't schoone der aard,
«Maar toch is December ons welkom en waard."
December is de maand der geneuclUen,
4e maand die, meer dan eenige andere, de
maand der gezelligheid en der huiselijkheid
is, de maand ook van geschenken. Onder
■deze laatste neemt zeker een goed geschreven
hoek een voorname plaats in, en voorraad
van boeken, nieuw verschenen of opnieuw
aangeboden, is er, men zou haast zeggen in
«vervloed, hetgeen de keus niet gemakkelijk
maakt. Onder den grooten hoop zoekende en
daarin bladerende, viel onze aandacht op een
eenvoudig uitgevoerd, net hoekje, dat den titel
voertDoodgewone Dingen", geschreven door
iemand, die zich A. noemt. Het boekje wordt
in een korte voorrede aanbevolen door dr.
Ritter, en het verdient die aanbeveling. Welke
.zijn nu die «Doodgewone Dingen", waarmede
we in kennis worden gebracht? Ze zijn ten ge
tale van twintig en heetenNetheid, "Ver
legenheid, Tact, Karakterloosheid, Vormelijk
heid, Tafelschuimers, Toewijding, Lasteren,
Waaksch, Tobben, Onbescheidenheid, Lachen,
Fijn en Grof, Smaak, Theorie en Praktijk,
iZelfbeheersching, Beioven, Kwalijk nemen,
Eenvoud en Gevoel. Doodgewoon, ja, maar
dan toch in een zeer hijzonderen zinwe
hebben onder al dat doodgewone hoogernstige
zaken gevonden, en als we er het een en
cander uit mededeelen, is het met den wensch,
dat menigeen zich aangespoord zal gevoelen,
het een plaatsje te geven op de boekentafel
van een goede vriendin, of van een goeden
vriend, of van een kind, dat de kinderschoe
nen ontwassen is en zijn intrede in de wereld
staat te doen of pas heeft gedaan.
Nemen we het artikel Vormelijkheid'".
Aldus begint het
«Onlangs kreeg ik een briefkaart. Het ont
vangen en schrijven van briefkaarten zijn
doodgewone dingen. Juist. Maar wat stond er
nu op die briefkaart? Iets heel eenvoudigs,
iets banaals, iets doodgewoons? Volstrekt niet.
Een mijner vrienden meldde mij per brief
kaart het overlijden van zijn jachthond?
zijn muildier? zijn raspeerd Mevrouw De
Sévigné zou vragen«Donnez-vous votre
langue aux chiens op zijn Hollandsch
«Geef je T op Welnu, hij meldde mij per
briefkaart het overlijden van zijn vader
Een dergelijke onvormelijkheid is zóo hinder
lijk, zóo stuitend, dat het mij haast zou spij
ten, dat de briefkaarten in omloop werden
gebracht. De ergernis over die verregaande
onvormelykheid zou mij dan altans bespaard
zijn gebleven. Briefkaarten zijn uitstekend
voor het doen van bestellingen aan leveran
ciers, het schrijven \an gelukwenschen aan
hekenden, het vermelden van uien van aan
komst bij een voorgenomen bezoek aan ver
wanten of viienden, maar intieme zaken
moeten er niet op vermeld worden. Een
aangeboren gevoel van kieschheid, kieskeu
righeid zoo ge wilt, moet er ons toe leiden om
berichten, die met ons innerlijk leven in ver
band staan, niet op biiefkaarlen te schrijven.
Menschen, die zoo vriendelijk willen zijn
uw verjaardag te gedenken, zenden usoms,
als extra-vriendelijkheid, een dicht in elkaar
gekriebelde, gekruiste briefkaartEen korte,
kernachtige wensch per briefkaart, best
Voor langere uitboezemingen zou ik ter
wille der duidelijkheid en vormelijkheid aan
een brief de voorkeur geven.
»Is je papa in den tuin vroeg ik gisteren
aan een elegant achttienjarig juffertje. Haar
antwoord luidde»Ja, daar loopt ia bij de
oranjerie." Wat klonk mij dat ie onvormelijk
en onharmonisch in de ooren. Men begint in
onzen tijd hoe langer hoe meer zich te ont
doen van «vormen."
Och kom, allemaal gekheid die vormen I
Neen, vormen zijn geen gekheid. De meeste
menschen, die wij op onzen levensweg ont
moeten, leeren wij slechts oppervlakkig ken
nen. Slechts voor enkelen «keeren wij ons
het binnenst huiten." Bij oppervlakkige ken
nismaking of officieelen omgang zyn het
vooral de uiterlijkheden, die ons treilen. Be
schaafde manieren, aangename vormen, die
zich openharen in ons spreken, vooral in ons
beleefd luisteren naar anderen, in ons groeten,
onze gebaren, ons afscheidnemen, ons zitten
en ons staan, zijn doodgewone dingen, die te
veel over het hoofd worden gezien. «L'art
d'écouter," ja, luisteren is een kunst. Toch
behoort men er zich in te oefenen."
Uit het schetsje «Waaksch" nemen we het
volgende
«Ieder mensch moet «waaksch" zyn.
Huisvaders en huismoeders hebben niet het
recht de hoog noodige, maar zeer lastige
«waakschheid" van zich af te schuiven en op
andere schouders neer te leggen. Met geld
koopt men allerlei weelde en gemakken.
Voor ieder baantje, hoe moeilijk het ook zijn
moge, worden handen gevonden, die er zich
gretig naar uitstrekken, omdat de strijd om
het bestaan zich steeds noodlottiger en wree-
der doet gevoelen in alle lagen der maat
schappij. Aan de zedelijke verplichting van
waakschheid behoort niemand zich te ont
trekken.
In het bekende, schoone lied der «Glocke"
zegt Schiller
Der Mann musz liinaus,
Ins feindliche Leben.
Musz wii ken und strobon
Und pfianzen und schaffen
Ei listen, erraffen,
Musz wetten und wagen,
Das Gluck zu erjagen.
Und diinnen wallet
Die zuchtige Hausftau,
Die Mutter der Kinder,
Und herrschet weise
lm hauslichen Iireise.
De man moet allerlei bezwaren en moei
lijkheden overwinnen luiten den huiselijken
kringde vrouw rnoet hare beste krachten,
haar koesterende zorgen, haar beschermende
liefde allei eerst openbaren linnen dien kring.
In dat opzicht kunnen wij bij de vogels een
lesje nemen.
Het mannetje vliegt uit, zoekt, speurt,
worstelt zoo lang, tot hij zooveel voedsel
veroverd heeft als hij noodig heeft voor de
instandhouding van zijn gezin. Eerst wanneer
het moedertje en de kleintjes verzadigd zijn,
blijft hij rustig «au sein de sa familie".
Het wijfje «waakt", koestert en warmt haar
dierbaar gebroed, dat zij om geen verlok
kingen en heerlijkheden der wereld zou
verlaten.
Kunnen ouders, die belust zijn op praal
en pret, die avond aan avond schitteren op
de gioote «ijdelheidskermis", ooit met hunne
kinderen spreken over de heilige innigheid,
over de zoete bekoiiug waarvan ieder vogel
nestje in verborgen eenvoud getuigenis aflegt
Zouden wij onze juweelen aan huurlingen
toevertrouwen
Uit «Eenvoud", om hiermede te besluiten,
halen we het volgende aan
«Waar is de eenvoud gebleven in de huizen,
aan de maaltijden, in de ontspanningen De
salons van de «bourgeoisie satisfaite" zien
er uit als bazars. Met groote omzichtigheid
moet men zich angstig wringen tusschen
kleine, o zulke doddige stoeltjes onder het
neerstrijken op de bescheiden laagte van
zoo'n onpractischen zetel zorge men vooral
geen onverhoedsch gebaar met knie of elleboog
te makenanders loopt men gevaar een
tafeltje om te werpen, waarop talloos veel
poppetjes, lijstjes, losse photographieën, bibe
lots in den vorm van uiltjes, hondjes, katjes,
eendjes, snuisterijen van allerlei stijl en ge
halte prijken. Pajongs, waaiers, sarongs, alles
krijgt uw oog in den «salonbazar" te aan
schouwen. Onze kraakzindelijke, eenvoudige
grootmoeders schudden het hoofd over dien
«rommel" en die stofnesten.
Toch is het merkwaardig te zien, welk
een bekoring eenvoud kan uitoefenen op
menschen, die gewend zijn in groote weelde
te leven. Een rijk man, die dagelijks een keur
van fijne spijzen en dranken op zijn tafel
ziet, was onlangs zeer onverwacht de gast in
een eenvoudig gezin. "Wal smaakte alles hem
kostelijkEn welk een glans van tevreden
heid lag er op zijn vriendelijk gelaat 1
Ons geestelijk voedsel kan ook veel een
voudiger ziju. Wanneer men Rourget en Zola
niet vereert, dan wordt men voor hekrompen,
onnoozel en onontwikkeld gehouden. Maar
ik viaag in allen eenvoud: zijn dat nu ge
schikte boeken om den geest te ontspannen
Vroeger ging men naar den schouwburg
om eens te lachen, om de beslommeringen
des levens een poosje op zijde te zetten en
te vergeten, om zich in eenvoud des harten
te vermaken. Nu gaat men er heen om met
ingespannen aandacht te huiveren en te grie
zelen men gaat naar de komedie om te
wroeten en te ploeteren in allerakeligste en
onheilspellende narigheden. Als Maeteilinck
aan het woord is, griezelt men. Ihsen houdt
u zijn «spoken" voor, en liet spookt nog da
gen achtereen in uw arm brein. Gij zyt diep
onder den indruk geraakt, dat het leven
een wanhopende aaneenschakeling is van
vaalgrauwe oorzaken en dofzwarte gevolgen.
Breêroo, Langendijk, Van Mauri/c, Molière
La Biche, Zu Futlite,Blumenthal en "Pon
Moserwat zijt gij eenvoudige lieden, want
gij doet ons zoo hartelijk lachen, en vroolijk-
heid is het heerlijkste wapen om kommer
en zorgen te bestrijden."
SCHIEDAM, 1 December 1894.
Vergadering van den raad der gemeente
Schiedam, op Dinsdag 4 December 189i, des
namiddags ten lJ/i ure.
Te behandelen onderwerpen
lo. Vaststellen der notulen van de ver
gadering van 20 November j.l.
2. Ingekomen stukken.
3. Benoemen van
a. Een lid der commissie van toezicht op
het middelbaar onderwijs.
Drie leden der commissie van toezicht
op het lager onderwijs.
c. Een directeur der burger-avondschool.
4. Missive van de Gedeputeerde Staten
dezer provincie houdende opmerkingen om
trent de gemeenterekeuing over 1893.
5. Rekening der fondsen herkomstig van
het voormalige oude-mannenhuis.
6. Bezwaarschriften van J. T. Melchers e. a.
tegen hunnen aanslag in de pl. directe be
lasting naar het inkomen, dienst 1891/5.
7. Adres van de Schïedamsche wielrijders-
vereeniging «de Postduif", om gebruik van
den stads Doelen (drilschuur) voor de oefenin
gen dier vereeniging.
8. Adres van J. Schot om continuatie van
huur van twee strookjes gemeentegrond, ge
legen nabij zijne woning aan de St.-Pieters
steeg.
9. Ontwerp eener nieuwe verordening rege
lende de samenstelling en den werkkring der
commissie voor gemeentewerken.
En verdere voorstellen en mededeelingen.