uitgevIe^Tj. odé. J. LM matuur, I. F. TAK, A0. 1895. Zondag 14 en Maandag 15 April. N°. 8767. Eerste Blad. egenenveert sr s t e Jaargang Voor de verkiezing van twee leden van den Gemeenteraad op Woensdag 17 dezer be velen wij aan de lieeren: B||inenlandsclie Berichten. Verschijnt dagelijks, uitgezonderd Dinsdag, (wit biljet), (rood. biljet). HIEDAIHSGHE COURANT. t 1.85. 2.50. 0.10. S (I n K A |1 BOTEBSTRAAT 7 O. Advertentieprijs van t10 gewone regels met inbegrip van eene Courant. 1.40. Iedere gewone regel meer0.10. Driemaal geplaatst wordt tegen tweemaal berekend. Abonnementsprijs, per kwartaal franco per post, door het geheele Rijk Afionderlijke nommers Dit nummer* bestaat uit drie bladen. Schiedam, 13 April 1895. Volksgebruiken hebben een taai leven we geven deze uitspraak volstrekt niet als iets nieuwswe brengen ze alleen maar in herfnneiing, omdat ons dezer dagen de vraag gedaan werd:van waar toch wel de gewoonte, op Paschen krentenbrood te eten Hofdijk in zijn nOnze voorouders", zegt het volgeude De lente bood de viering van Ostaraas feest en Ostaraas starre is verschoten en uit gedoofd. Maar hare koeken Hare eieren Hare vuren Ze zijn onuitroeibaar bij het volkaan het christelijk Paaschfeest ver bonden, zijn ze Paaschkneken, Paascheieren en Paaschvuren geworden, en zullen onder dien naam nog eeuwen aan eeuwen in stand blijvenVeel licht ontvangen we wel niet, maar we leeren uit Hofdijks mededee- ling tenminste ditsde heidensche Ger manen gebruikten bg gelegenheid van de viering van het feest ter eere van de godin Ostara koeken en eieren als feestgerecht. En tot het feestgerecht zijn beide blijven be- hooren in den Christelijken tijd. Het kenmer kende dezer Paaschbrooden, lezen we, was van ouds niet alleen, dat ze lekker, maar ook, dat ze heel groot waren. De oude Walich Sieuwertsz verhaalt, dat de zestiende-eeuwsche Amsterdammers op Zaterdag voor Paschen »een groot broot" lieten bakken op de forme van een deuve- cater. En de heer Van Hasselt vermeldt in zijn werk «Geldersche maaltijden", dat voor hertog Karei van Gelder op den dag voor Paschen een kar vol Paaschbrood gebakken werd. Later is het een tijdlang in sommige streken van ons land gewoonte geweest, dat de bakkers op Zaterdag voor Paschen aan hun begunstigers een Paaschbrood ten ge schenke zonden, een gewoonte, die evenals «en andeie »het zenden van een duivekater «P Sint-Nicolaasavond is afgeschaft. En wie kan spreken van Paaschbrooden zonder daaraan onmiddellijk den naam Paascheieren" te verbinden 1 Ook het ge bruik van deze is uit de grijze oudheid afkom stig. 't Was vioeger de gewoonte op Paschen de eieren te kleurenze waren dan tevens een soort van speelgoed, en de jongens zongen er bij Ei, kopperei, de kop zal leggen Als ze leit zal ik het je zeggen. Groen ei 1 Blauw ei! Al de kinderen hebben een ei I Het eiertikken behoort eveneens tot de vermaken van den Puaschtijd. De een tikte tegen het ei van den ander en hij, wiens ei gekneusd werd, moest dit aan hem afstaan, wiens wapen ongedeerd uit den strijd was gekomen. Halbertsma, die zich in het bijzonder met het onderzoek naar de eigenaardigheden van een gedeelte van ons volk heeft beziggehou den, bespreekt ook het gebruik van Paasch eieren, en bij deze gelegenheid bezigt hij het woord sobligaat-eters", viituozen op hun terrein. Hij gewaagt van een, die er vijftig niet als hoofd-, maar als toespijs gebruikte Vroeger werden door de schooljeugd op dorpen omgangen gehouden, teneinde bij welgestelde burgers eieren te verzamelen, die later door den meester gelijkelijk onder de leerlingen werden verdeeld. Het ontsteken van Paaschvuren behoort mede tot de oude gewoonten, die echter zoo langzamerhand aan het uitsterven geraken. Ter Gouw zegt, dat verscheidene steden en dorpen een plaats hebben, die er sinds eeuwen den naam draagt van Paaschberg, Paasch- heuvel, Paaschkamp of Paaschweide. Liefst brandde men die vuren op hoogtenin het lage Holland ontstak men de Paaschvuren daarom op de dijken. Gewoonlijk werd op den dag voor Paschen het benooifigde voor het Paaschvuur door de jeugd opgehaald. De vuurbranders gingen met een kar de stad, het dorp of de buurt schap rond, om oude tonnen, matten, manden, bezems, riet en hout op te halen. Hun aannadering annonceerden ze door het zingen vati liederen, waarvan er enkele nog bewaard zijn gebleven. Ter Gouw haalt het volgende aan »Heb i ok 'en olde mande, Die wi toe Poaschen brande? ïlieb i ok 'en bossien riet? Aors hebben wi veur 't Poaschvuur niet!" 't Is ook al uit den heidenschen tijd, dat ontsteken van Paaschvuren. Zoover Ger manen woonden, zegt Halbertsma, werden op Ostaraas feest vuren gebrand, waar oud en jong om heen danste, onder 't zingen van vreugdeliederen; lustig sprongen zij door de vlammen, waaraan een zuiverende en leven wekkende kracht werd toegeschreven. En Kop IS kip. wel mochten de menschen vroolïjk om die vuren springen, daar de zon zelf een spron getje maakte ter eere van Ostara. De groote boom des lichts beantwoordde aan het feest gejuich der menschen, want, naSr het oud geloof, spiong de zon op den dag van dit feest, bij haar bpgang driemaal op van vreugd. Wel heeft de geestelijkheid getracht, na de invoering van het Christendom het ontsteken van Paaschvuren te verhinderen wel is op de kerkvergadering te Regensburg, in 742 onder het voorzitterschap van hertog Karloman gehouden, aan de bisschoppen gelast, alle heidensche gebruiken, en daar onder dus ook »die heiligschennende vu ren", te weren, waartoe de wereldlijke macht moest medewerken, maar 't hielp niet; de vuren bleven ontstoken, en het eenige, wat er toen aan te doen viel, was dat er een Christelijke beteekenis aan werd gegeven het vuur heette sedert dien lijd liet Paaschvuur, en het werd ontstoken om »de doornekroon verb:enden". Eti menigeen, zegt Ter Gouw, diè leed in zijn leven had. poogde 't op een zinnebeeldige wijze, al was 't maar door 't op een papiertje te schrijven, mee in dat .vuur te vernietigen. Dezelfde schrijver eindelijk herinnert er ook aan, dat de oude gewoonte, op Paschen altgd iets nieuws aan 't lijf te hebben, van Ostaraas feest herkomstig is. Iets nieuws moest men hebben, anders kon men geen gelukkig jaar belevende armste moest ten minste een paar nieuwe klompen dragen maar die 't betalen kon stak zich geheel in 't nieuw, en de sPaaschpronk" of het nPaasch- best" heeft daar zijn oorsprong van. SCHIEDAM, 13 April 1805. De katholieke veieeniging De Grondwet" heeft bij de a.s. verkiezing tot candidaten voor het lidmaatschap van den gemeenteraad gesteld de heerenrar. W. H. Jansen (wit biljet) en H. Dienske (lood biljet). De anti-revolutionnaire kiesvereeniging »Nederland en Oranje" heeft tot candidaten gesteld de heeren: H, Dienske (rood biljet) en mr, W. H. Jansen (wit biljet). De Christelijk-historische kiesvereeniging sEendracht" heeft tot candidaten gesteld de heerenC van der Vlies (wit biljet) en J. L. Gouka (rood biljet). Bij koninklijk besluit van 13 dezer, no. 37, is een afzonderlijk kruis ingesteld, dat als blijk van bijzondere waai deering zal worden uitgereikt aan allen, zonder onderscheid van rang of graad, die tusschen 26 Juni en 24 December 1894 deel hebben uitgemaakt vau de naar Lombok gezonden expeditionnaire troepen of zeemacht, of die bij die expeditie in eenig burgerlijk ambt of bediening plaatse lijk zjjn werkzaam geweest. Voormeld Lombok- kruis zal worden vervaardigd uit het op Lombok gedurende die expeditie veroverde bronzen geschut. Bij kon. besl. is aan jhr. E. J. de Stuers, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend uit zijne betrekking van consul te Luxemburg. De minister van binnenlandsche zaken brengt ter kennis van belanghebbenden, dat in den loop der maanden Juni en Juli ge legenheid zal worden gegeven tot het afleggen der examens ter verkiijging van een getuig schrift als apothekersbediende. Zij zullen worden afgenomen te Breda en te Kampen op 10 Juni en volgende dagen. Zie verder de Stct. (no. 87). Blijkens b(j het departement van buiten- landsche zaken van den consul-generaal te Stockholm ontvangen bericht, is de haven van Stockholm weder voor de scheepvaart open. {Stct.) Stbl. no. 38 bevat het kon. besluit van 3 dezer, bepalende de plaatsing in het Staatsblad van de den 29n October 1894 te Madrid tusschen Nederland en Spanje gesloten over eenkomst tot regeling der wederzijdsche uitlevering van misdadigers, zoowel in het moederland als in de koloniën. HH. MM. de Koninginnen zullen Zaterdag 27 April te Londen aankomen. Tijdens Haar bezoek zullen HH. MM de gasten zijn der her togin van Albany te Claremont. Zij zullen koningin Victoria den 4den Mei op het kasteel Windsor een bezoek brengen en tot Maandag 6 Mei te Londen blijven. Koningin Victoria zal een kamerheer ter beschikking van de Regentes stellen. H.M. is voornemens aan Koningin Emma het kruis le klasse der orde van Victoria en Albert te verleenen. (1161.) De minister van fiancién, de heer Spren- ger van Eijk, heeft zich voor eenige dagen buitenslands begevenwaarschijnlijk tot Woensdag a.s. Naar de Residentiebode verneemt, heeft de minister van justitie reeds uitvoeiing gege ven aan zijn bij de laatste begrooting geuit voornemen, om, waar zulks thans reeds moge lijk bleek, naar aanleiding van het adres van de centiale commissie van statistiek, verbetering in onze gerechtelijke statistiek aan te brengen. De tabelen, welke jaarlijks aan de procu reurs-generaal ter invulling worden toege zonden, zijn, voor zoover zij betreffen de sta tistiek der burgerlijke zaken eu der faillisse menten, overeenkomstig dat advies gewijzigd en aangevuld. Thans blijft nog over de her ziening van de statistiek der strafzaken gelijk reeds vroeger is gemeld, worden daartoe ook reeds voorbereidende maatregelen genomen, zoodat mag worden verwacht, dat binnen niet al te langen tyd, onze tot nu toe zoo

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1895 | | pagina 1