ld Kneïiii s GezonÉÉstaootl, MM\ Tafelbrood, Groote Gezinnen. Vollenhovens STOUT, oil e i) ho ven.s LAGER, JUl 1 0 i) E I L. BORRANI. SMIT, Broersveld, (BRUIN BROOD), (HARD BROOD). SMIT, Broersveld. GRATIS Long- en Strottenhoofd- 9 ADVERTENTIES. TIE HITTTTIR/, aan cle SCHIE, Ouden en jongenmannen ■jfoc'ld'e nuw- tn\ meest versterkende drank. beste Bier voor dagelijkscli gebruik. Verkrijgbaar te Schiedam bij J. H. C. VAN WAANT, gebotteld en op fusten van 20, 40 en 80 liter, tegen brouwers- prijs. bovengenoemde kommandant vreest, dat men aan het sukkelen zal blijven. Intusschen zijn alweer andere groote schepen voor Indië bestemde gepantserde zeeschepen op stapel gezet, maar ook omtrent die schepen hoort men reeds, voordat ze nog gereed zijn, slechte noten kraken. Wat niet wegneemt, dat de minister van marine voorstelt om reeds het volgende jaar met den aanbouw van zulke schepen voort te gaan. De toestand der rijks financiën is op dit oogenblik gunstig, maar als het op deze wijze voortgaat, zullen de be lastingschuldigen er weinig van prollteeren. Mijnheer de Redacteur In het Vrijdag-nummer uwer Courant worden mij eenige onjuistheden uit mijn schrijven onder de aandacht gebracht. Ik veronderstel n.i. dat de moeder koken kan. De vraag is maar: Hoe ver strekt ge dat begrip uit. De kok van Felix Faure kan ook koken en toch moest hij van den pot van den Czaar afblijven, wat den man (ik bedoel den kok) zijn ontslag deed nemen. Dan wordt mij onder de aandacht gebracht, dat ik gezegd zon hebben: Er valt niet te koken. Mag ik ook eens vernemen, waar ik dat gezegd heb? Als men mij laat zeggen, wat ik niet/mn gezegd hebben, dan heb ik allicht enkel onjuist heden neergeschreven. Mijn afkeuring van rijst met olienootjes be wijst, dat ik weiriig begrip heb van dat gerecht. Best mogelijk. Maar moet iemand dan juist alles zelf klaargemaakt en geproefd hekben, voor hij bet mag afkeuren. Dat kan toch niet ernstig ge meend zijn. Gaarne neem ik aan, dat het wel eens moeilijk gaat om een flinke keukenmeid te krijgen, maar volgt daaruit dat de gemeente er zich voor moet spannen om in de behoefte aan bekwame keu kenmeiden te voorzien Wellicht kan een andere mevrouw moeilijk een geschikte kamenier vinden. Zal de gemeente dan ook een inrichting moeten openen tot opleiding van kameniers 1 Maar waar is dan het eind. De inzendster van liet stuk in het laatste nummer van dit blad wijst nog eens breedvoerig op het nut eener kookschool en acht haar ook een voortreffelijk instrument om den arbeiders de oogen te openen. Mijn., bedenking daartegen zal ik niet herhalen. Verder word ik gesommeerd om eens al de gerechten op te noemen, die wèl op de tafel der armen en niet op die der rijken voorkomen. Neemt de inzendster een loopje met me Voor de nadere uiteenzetting van de paedago- gisclie handeling van Parraentier ben ik de in zendster dankbaar. Dat ik veen beschuldiging tegen de vele rijken heb ingebracht" is wel .een eenigszins scheeve voorstelling van hetgeen ik gezegd heb. Maar de inzendster zelf is zn. i. op een gevaarlijk pad, als zij de kookschool wil gaan misbruiken om de arbeiders te brengen tot de vraag ('t zijn baar eigen woorden)Geeft ons een loon, dat wij noodig hebben, opdat onze huisvrouwen haar wetenschap van en vaardigheden in het koken enz. kunnen gebruiken ten nutte van onze gezin nen, want anders verhongeren wij. Omdat de tijdgeest de grenzen van de be moeiingen der overheid wil uitbreiden, raadt de inzendster mij aan mij daartegen niet te verzet ten. Dus a tout prix met den tijdgeest meegaan. De doode visch drijft met den stroom mee. Mij De laatste granietstukken voor den strand- muur te Scheveningen zijn aangekomen met kracht wordt nu aan de afritten en de trap pen gewerkt om die voor de vorst klaar te hebben. De muur zelf is nagenoeg voor de helft opgemetseld, op sommige punten is hij al honger. Einde volgende week begint de zandaanvoer, het daarvoor noodige materiaal is nog niet aanwezigde aannemer, de heer Wiegerink, is ook met dat werk belast. Er moeten circa 60,000 kub. meters of 10,000 waggons zand worden aangevoerd. trekt het beeld van den levenden visch meer aan. Over dat kleeden en voeden der armen van overheidswege, omdat misdadigers van ovetheids- wege worden ondei houden, wil ik nu niet twis ten. De inzendster houdt er vreemde ideeën op na. Dat de vrouw rechten heeft, die zij niet aan den man behoeft ovnr te geven, ben ik met de inzendster eens. Over de grenzen dior rechten zijn we het waarschijnlijk oneens. Docli de be spreking dier kwestie is thans niet aan de orde. De portée van de aardigheid van dien wekker vat ik niet. Dat zal wel aan mij liggen. En waaraan ik dat herhaalde UE<I. verdiend heb. snap ik evenmin, 't ileofi wel iets van een hatelijkheid. Met dank voor de opname, Mijnheer de Re dacteur, Uw LEZER. Mijnheer de Redacteur. »Uw Lezei" heeft een zeer gemakkelijke ma nier om te strijden. Na een pirouette oyer dat en wat, komt hij tot de stelling, dat ik het soort socialisme, dat hij bedoelt, wenschehjk zou vinden. Ik heb mijn best gedaan, »Uw Lezer" duidelijk te maken, dat de zaak, die hij blijkens 't zinsvei band op het oog gehad moet hebben, door eon ontwikkeld man niet als socialisme be titeld worden. Ben ik onduidelijk geweest, of las »Uw Lezer"' minder goed Ik meen, dat men de massa noodig heeft; d. w. z. dat men die moet opwekken, om mede te werken met hen, die 't goede willen, en dat 't niet te pas komt kunstmatig dammen op te werpen. Van spoken ben ik niet bang en van 't zelf bewuste volk vrees ik niets kwaads. Hoe meer 't volk zelf doet tot verbetering van zijn toe stand, hoe minder er spiake van zijn kan, dat deze of gene het volk zal misbruiken om op 't kussen te komen. M. i. kan de religie het middel niet zijn, om de sociale kwestie op te lossen. De christelijke religie kan zeifs niet een der middelen zijn, dunkt mij. Onze bijbel is geschreven onder verschillende, vaak zeer uiteenloopende maatschappelijke vor men, zoodat er ten aanzien van de vraagstuk ken van den dag uit te halen is, wat men wil. Bovendien wordt zij niet zelden uitgelegd door mannen, die zich in die vormen niet vol doende kunnen indenken. Zoo heb ik b.v. een geestelijke in allen ernst hooren uitleggen, dat de verluien zoon zijn moedersbewijs had opgevraagd. De man had aan een universiteit gestudeerd en ik maakte de conclusie, dat de piofessoren niet in bijzondere telephonische verbinding met de ahvijsheid staan. (Dit s.v.p. en passant in antwoord op de aanhaling van den Duitschen professor.} Maar ter zake evenmin als men bijvoorbeeld een geestelijke zal raadplegen over het bouwen van een brug of vesting, of over het maken van een schoen, zal men m. i. hem inlichtingen vragen over sociale kwesties. Een geestelijke kan sociologie bestudeerd heb ben maar dat is dan liefhebberijstudie. Als geestelijke dient de man bescheiden genoeg te zijn om te erkennen, dat 'tzijn vak niet is. En ze'fs om den klassenstrijd een milderen vorm te geven, kan de religie ons niet baten, want (ik zou ter bevestiging van deze stelling een bijbeltekst kunnen aanhalen, maar houd me liever aan de practijk van 't leven) want de religie zou de menschen nog eerder verdeelen dan bijeenbrengen en niet zelden de gedachten van de hoofdzaak afleiden. Het komt me overbodig voor, de conclusie te bestrijden, die »Uw Lezer" aan het slot van zijn stuk maakt. M. de Red., ik wil dezen strijd, zonder religie begonnen, ook zonder religie eindigen. Niet door deze of gene spitsvondigheid op mijn teenen getrapt, breng ik, voor ik mijn floret voorgoed neerzet, 't gebruikelijk saluut aan »Uw Lezer", 't geëerde publiek en U. V. Mijnheer do Redacteur. Ik begiijp niet, waarom Mevr. v. V. uw lezer een prik geeft, dat hij zijn stuk niot ondei teekent. Wat heeft het met de zaak te maken wie 't zegi't komt er op aan nat gezegd wordt. Eu of ik nu van haren, van pluimen of van schub ben of nog anders heet, dat doet er immers niets toe. Ik zou mijn naam hier wel onder kunnen zetten, want ik heb er ook een; maar 't zon net staan of ik 'tnu eens zal zeggen; of wel, dat de argumenten kiaclit moeten krijgen door 't ge/ag van den naam. Ik begrijp niet, hoe emantl dal kan denken. Een enkel vooibeeld: meneer of mevrouw die of die decreteert du haut de sa grandeur, dat Nedei land is een achteraankomend landje en dal olienootjes bij ien banketbakker gebruikt worden ter vervanging van amandelen. Een straatbengel zonder naam roept: och, wat, bijverkropen ze bitterkoekjes, die niemand lust, om lat zo zoo naar de olienootjes smaken. Is dan ons landje tóch een achteraankomer op 't gebied van bet vervnlschcn, alleen omdat meneer of mevrouw die of die 'tzegt? Daar zijn zooveel dingen, M. de Red., want ik met mijn vet.tand niet bij kan, en dat is hier ook het geval. Als Mevr. v. Veeren 't sink niet onderteekend had, zou ik zoo denken, had ik nog meer din gen opgenoemd, cite ik niet begrijp, maar nu durf ik 't niet, omdat ik tegenover een dame niet onbeleefd wil zijn. Zoo zie je, M. de Red., dat het eigenlijk ver boden moest worden, om je naam er onder te schrijven. Voor dezen keer heb ik geen P.S. noodig om U te bedanken voor de plaatsruimte. Addio, Signor Redattore. Een werkman, geen lid van de Sigarenmaker. Wij achten de kookschool nu genoeg bespro ken en sluiten dus daarvoor onze kolommen. De Redactie. om spoedig te kunnen worden betrokken: waarvan een met 4 kamers, keuken, Provisie- en meidenkamer en zolder, en een met 5 kamers, keuken, zolder met meidenkamer, kelderkast en open plaats. Beide bovenhuizen zijn van gas- en water leiding voorzien. Te bevragen bij den eigenaar, Seine no. 64. Nu door een ziclt onlangs alhier gevestigd hebbende firma wordt bericht dat de Schoorsteen vegers- zaak van wijlen den Heer L. TOGNI is verplaatst naar de Broersvest 137, acht ondergeteekende zich verplicht aan zijne ge achte stadgenooten te berichten dat de/.e zaak met liet overlijden van den lieer TOGNI is OFGEIIEVE*. Dankbaar voor het steeds genoten vertrou wen, beveelt ondergeteekende zich dan ook beleefdelijk aan bij de cliünteeie van wijlen den lieer TOGNI: een veeljarige onder vinding op het gebied van zijn vakgaran- deeit eert accurate bediening. Adres: Lange Achterweg A'o. 33, over liet Geief. Weeshuis. verkrijgt ieder mijn boek, hoe ik van mijn veeljarig lijden bevrijd ben DAMP, Schifl'soffizier a. D. B e r 1 ij n IIeinersdorferstrassc 12. wordtdo zooeven verschenenbekroondel weuwe mtgavo aanbevolen van dong Jled.-Raad D„\ Muller over met opgave voor radicale genezing. Na onrvantrst van 60 cent in post zegels, toezending onder couvert. Curt Riiber, Braunschweig. Ter voorkoming van GROOTE GE ZINNEN vervoege men zicli in per-oon tot Dr. RETEAU. Te spreken Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 10 tot 3 uur. Dinsdag-, Woensdag- en Donderdag avond van 7 tot 10 uur te Den Haag, Paviljoensgracht No, 5. Woensdag en Zater dag van 10 tot 3 uur en Maandag-en Vrij dagavond van 7 tot 10 uur te Amster dam, Ileerenmarïct No. 19 (huis).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1896 | | pagina 7