No. 12263 go"" Jaargang Zondag t6 December 1906. Derde Blad. Van I en Amstel. V FRANS CUE BRIEFEN. ALLERLEI. schiedaimche couramt Deze courant verschijnt, d a g e 1 ij ks, mei uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal: Voor S c hied a m en VI a ardingen fl. 1,25. Franco" per post ,0.1.G5. Prijs per week: Voor Schiedam cn Vlaardingen 10 cent. Afzonderlijke nummers 2 cent. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór een uur aan het bureau bezorgd zijn. Bureau: Lange Haven No. 141 (hoek Korte Haven.) Prijs der Advertentiën: Tan 1—8 regels fl. 0,92; iedere regel meer cents. Reclames 30 cents per regel. Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelbge voorwaarden. Tarieven hiervan zijn gratis aan het Bureau te bekomen. In de nummers, die Diasdag-, Donderdag- en Zaterdagavond verschijnen, worden zoogenaamde kleine advertentiën opgenomen tot den prijs van 40 cents per advertentie, bij vooruitbetaling aan het Bureau te voldoen. ïnterc- Telefoon voor de Redactie No. 123. voor de Administratie No. 103. De verwachting, uitgesproken in een mij ner vorige brieven, dat de architect van den Amsterdamsnhen Beursbouw, thans zou gaan "spreken, mi zoolang gezwegen te hebben, is verwezenlijkt. Trouwens wie Berlnge persoonlijk goed kent, weet dat hij ,rnn al het allednagaeh klein-gcdoe zich weinig aantrekt. Hij is taai en heeft genoeg verstand om zich niet Ie wagen aan kraaien repliek. Maar aan ieders geduld komt een einde en Berlage heelt er blijkbaar nu genoeg van gekregen. En met 6 n Hinken hamerslag, die nog wel wat zal nadreunen, heeft hij verklaard „ik be n en voel mij nög de verantwoorde lijke persoon van den Beursbouw. Of er nu al gewichtige brieven met zwaarwichtige stadshuistermen geschreven zijn of niet i k ben do verantwoordelijke persoon en daar mee is 't uit But is mannentaal. De heef Berlage heeft het gedaan gekregen dat deze verklaring in het Gemeenteblad'* is opgenomen, inderdaad zeer verstandig maar ook zeer bijzonder, daar tegelijkertijd zijn schrijven een erg officieel tintje krijgt. Berlage en „officieel'' zijn twee ver schillende begrippen, want deze. architect heft nnn niets zoo'n hekel als aan stijve lormen en traditie. Dat hij nog iets anders ais houwen kan, is uu bewezen door deze verklaring. Ea nu zijn de anderen weer aan liet «oord en kan do Beurskweslie weêr, op het theelichtje, een tijdje doorreutelen. Bijnn hadden wij ook een „kermia-kwes tie" hier gekregen De voorjaarskermis, in April, bestaande uit eenige wafelkramen, een paar Jutten-hoofdeu, vele palingstalletjes en een geweldige baklucht, mitsgaders joelende meiden, draaiorgels en herrie," heeft in den Gemeenteraad eenige bestrijders gevonden. Woensdag j.L trok het lid Hammen, ver moedelijk een geprononceerd aiUi-xvafelïst en poffertjes-vijand, hevig van leer daartegen. De vooriaarskennis past niet meer in on zen tijd, is onzedelijk, onfatsoenlijk en nog veel meer on-nehtig. Of cle lieer Hammen dat van on-dits had? Volstrekt niet. Hij scheen er een bepaalde studie van gemaakt te hebben. Misschien kwam daardoor wel zijn hevige antipathie tegen die wafelheer- iijklieid en poffertjes smulpartijen. Want anders is 't nooit geweest, 't Volk moet nu en dan. wat uit-joelen, veel zuur eten, paling kluiven en poffertjes ruiken en vooral draaien in den mallemolen. Prctma- ken, hossen, zingen zijn de hoofdfactoren van het Nederlandschc vol las vermaak. Zij zullen dat blijven zoolang de heer Ilarmsen nog leeft cn daar de Amsterdamschc straten en pleinen wel eonigszins verlicht worden, daar ook, gedurende die Ivermis-imitatie extra politie-toezicht aanwezig is, zal 't met de onzedelijkheid, juist dun en daar, ook niet zoo'n vaart nemen. Zoo'n volksprot komt „maar eens in 't jaar" en gelukkig was de Amsterdnnischo Raad zoo verstandig cn menschkuiulig om t nog maar eens oen jaartje te laten door gaan. Toch stemden nog 17 raadsleden tegen zoo'n verstandig besluit. Zeker do leden die 'e veel boeken thuis en te weinig inenschen- ssielen op straat lezen kunnen. Nog iets van belang, in verband incl het gemeentelijk beleid. Met niet genoeg ic prij zen spoed is een voordracht van B. en W. verschenen om de beklemmende en te enge Oosterdoksluiz.cn op te ruimen. Dat is van enorm lokaal belang en de readers en scheepsbouwers mogen de vlag uitsteken als (leze voordracht aangenomen is hetgeen Met vlag en wimpel, zelfs zonder stemming, diende te geschieden. Er is over die nauwe Ooslerdoksluizen al zooveel geschreven en gesproken (men her- mnere zich de Rembrandt-worsteling en de daarop gevolgde Rembrandf-wnlervloeddat er niets meer van te verteilen is. »rolgens de plannen van B. en AV,, die tekening houden met de girooto spoorweg plannen). ten oosten van het Ccnbraalsfn- tóonstiiamd,zullen de sluizen niet verwijd behoeven te worden, maair zouden zij ge heel opgeruimd kunnen warden. Een nieu we watercirculatie door de stad door nieuwe sluizen, op een andere plaats' tc houwen, o. a. door middel vrjn een ndoii- ft'e Amsfel-schiuilsluis, een rekening van 123,000 gld. voor cle gemeente, een Rijks- «UHMmwM bijdrage van [282.000, een pan-tiieutiere bij drage van de Nederlandse lm fabriek van werktuigen en spoorwegniaterieel van 100 000 en klaar is de zaak. Maar de haak aan deze zaak zal nog wel opgeschommeld worden doon- oen of ander spraakzaam gemeenteraadslid an de bovenbedoelde vlaggen en wimpels kannen nog in do 'doos blijven. Merkwaardig is 't zeker, dal Amster dam, met die nieuwe sluis- om spoorpkn- nen, na 40 jaar met enorme kosten weer gaat verwijderen wat destijds* met even groote kosten, doch ter kwader uire, tot stand werd gebracht: de demping van het open IJ vóór de stad, met allen nasleep van sluizen, bruggen en spoorlijnen, waar water was en had moeten blijven. Er is in deze dagen een gast uit Afrika in Amsterdam, rjie de aandacht verdient. De lieer Malan, hoofdredacteur van „Ons- Land", heeft zijn tent opgeslagen bij het Bureau voor IlandekimrichLingen, Oudc- brugsteeg, waarvan de volijverige Direc teur, de hear Kaïnerlingh Onnes, al het mogelijke doet om de wel «enigszins1 ge zakte belangstelling voor Tiransvaliana, weer een beetje to ontdooien. Heden, Zaterdag, wordt den heer Ma lan een feestmaaltijd aangeboden door de Ned. Ziiiid-Afrikannscho Vereeniging. Een plannetje is opgeworpen om den collegaj uit het warme land ook van journalistieke zijde een ontvangslavondje aan te bieden. Of de collega's uit liet koude „dezerzijds" dat plannetje zullen uitvoeren, is nog heel onzeker. Trouwens, de hear Malan is natuurlijk hier voor zaken. Business is hoofdzaak. De heer Ma lan is Parlementslid, Als zoodanig wil hij ook Engeland bezoeken. Hij wil in Neder land zaken van onderwijs en handel be- studeeren, alles ten goede van arm Zuid- vrijheid. Als lievig bestrijder van de Kaap- Afj'ika, arm vooral ten, opzichte van de sche Jnigo-poliÜek hebben de Boeren republieken, na hun ondergang op poli tiek gebied, den heer Maltin als Kamp ridder gekozen. llij kan nog redden wal te redden is, en as er nog iets te redden, dan zal deze 35-jaiige energieke Afrikmuider liet zeker doen. Bastille hebben ingenomen, laat zich dat welgevallen, evenals het met hot grootste ge duld een half uur en langer voor een loket of een deur staar te wachten, welke alleen wegens een slecht georganiseerde adininistra- men, Cnmiüe Dcsmoulins bijvoorbeeld eens een inspectie konden houden in de huidige administratie van Frankrijk zouden hun zeker de haren ten berge rijzen. Zonder iets te voorspellen aangaande de werking van de tic gesloten blijven, doch dadelijk behoorden sclieidingswet, kan men zeggen dat de moge- opcii te gaan. Evenais het, geduldige lijd- i rijkheid voor een onderdrukking van anders- zame lammeren gelijk, van den kant der fiacre-koetsiers een tyrannic verdraagt, die de voorvaderen niet van Lodewijk XVI cn diens „fermiers géncraux" geduld hebben met recht toch kunnen de automédons van het hcdendaagsche Parijs „Les rois dn pavc" de koningin der straat heeten. Sinds de invoering der taxameters (ik weet niet hoe dit werktuig in Holland heet, maar we! dal het in ons vaderland naar 't minst vijf jaar cei toegepast is dan in de „Ville Lumière") zijn ze nog aanmatigende;' geworden dan ze vroeger reeds waren. Regent het bij liet uit gaan der schouwburgen dan vragen ze on mogelijke prijzen voor oen rit en die af persing, waartegen men weerloos is, wil men niet dóórnat worden, geschiedt onder de oogen dor politiedienaren, der zelfden, die bij andere omstandigheden zich onverbiddel- lijk looncn voor liet minste vergrijp. Doch ook op ander gebied toont Parijs een achteruitgang, weinig in overeenstem ming met de beschavende rol, welke het zich zoo gaarne hoort- toedichten. Dezer dagen hebben twee des morgens verschijnen de couranten blijk gegeven van een gebrek aan moraliteitsgevoel zooals slechts zelden word waargenomen. moraliteitsgevoel de Fransche Pers (Van onzen Parijschen medewerker.) Parijs, 9 December L900. VOORUITGANG? Ofschoon ik in de verste \erte niet weet, wie liet eerste aan de hoofdstad van Frankrijk den naam gegeven heeft van „Ville Lu- mifiic" aarzel ik geen oogenblik te verkla ren dat het een symbolist geweest is, die zijn neus nooit buiten Frankrijk had gesto ken. Tenzij men dat „licht", 't welk van Parijs heet uit te gaan, beschouwt als het zelfde eens door heni uitgestraald, die „Luci fer" genoeind is, kan men niet gemakkelijk begrijpen, om welke reden het Lutetia I'a- risiorum van onze dagen als lichttoren xoor cle gansche wereld zou moeten aangezien wor den. Ik herinner me wel dat in 1789 den 1 4en Juli, indien ik me niet xergis - dc inneming van een zekere Bastille het be gin is geworden eener „Groote Revolutie", welker gevolgen (om eens niet het woord „weldaden" te gebruiken) zich over de gan sche, wereld hebben doen gevoelen, maar ik weet, of liever ondervind, even goed dat Pa rijs in den togenwoordigen tijd op menig sebied bij het overige gedeelte van het be schaafde Europa ton achter i.-> en zijn „licht" buiten Frankrijk moet zoeken. Een oogenblik zich niet uit den kring der behoeften van het dagelijksch leven hegexende, kan men terstond constatecren hoe slecht de openbare vervoermiddelen in en om Parijs zijn in gericht. Liever gezegd: de inrichting is niet slecht, maar de manier, waarop er gebruik van wordt gemaakt is gebrekkig. Zoo mag de onderaard sche electrische Motropolitain- spoorweg, welke zijn net eiken dag verder over, of eigenlijk onder Parijs uitbreidt, een prachtig, en zelfs een reuzenwerk heeten. Maar 's morgens van 8 tot 9 en 's avonds van 0 tot S de uren waarop ambtenaren, bedienden cn ook veel werklui zich naar cn van hun wei k begeven cn 's Zondags den ganschen dag door, wordt het tweede klas reizende publiek in de wa gons opeengepakt als haringen is een te flauwe* uitdrukking als geperste vijgen, zou men moeten zeggen. En hot publiek, de kindskinderen van hen, die gemelde De „"Matin" on het „Journal" hebben eenige dagen lang processtukken uit de zaak Pjveton gepubliceerd, welker inhoud een aap zou doen blozen (uitdrukking welke men gewoon is alhier te gebruiken). Zonder eenig nut voor alge: zij de mysterieuze historie opgerakeld van den dóputë, die twee jaar geleden in zijn kamer werd gevonden, door inademing van lichtgas om liet leven gebracht. Waarschijn lijk alleen uit rechunezucht of om koopera en iozers te trekken hebben ze cle uiterst scandaleuze bijzonderheden, waardoor liet uiteinde van dezen nationalistische!1, afge vaardigde gekenmerkt werd, zoo breed moge lijk uitgesponnen. Een familie die kinderen had, was genoodzaakt de courant tc verslop pen: de opgehangen tafreelen gingen alle beschrijving te boxen. En dezelfde couran ten hebben steeds den mond xol van voor uitgang. x'erpdeling der meinchheid en on baatzuchtigheid Zulke staaltjes van zede loosheid zeggen meer dan inrichtingen nis de Moulin Rouge, welker renommee zeer oxvrdrevon xvas en die, zooals trouwens de meeste Hollander-- op het oogenblik wel zul len weten, in waarheid niet erger zijn dun de publieke vermakelijkheden van die soort in andere landen. Maar toch bestaat er x'ooiuitgang op gan.seh ander gebied. Wie den „Salon de l'Auiomobile", sinds een paar dagen xveder in het Grand-Palais geopend, betreedt of zelfs maar alleen de» avonds uit dc x'crtc be ziet, wanneer hei Baleis met zijn onbeschrijf lijk schitterende verlichting, dat van oen «tovergodin gelijkt die staat versteld, wanneer hij nagaat dat twaalf jaar geleden de Automobielindustrie nauwelijks bestond. Er is niemand spreekt zulks tegen - geen x'oorbceld van zulke reusachtige xmide- ringen xnn een pasgeboren tak van nijverheid, ah Frankrijk in de laatste jaren tc aan schouwen geeft. De aanblik van het samen stel verfijnde werktuigen, die do wagens in beweging brengen, van die wagens zelve, in al hun smaakvolle variatie en volmaakte be werking, vervult don toeschouwer met be wondering. Daar vinden wc in waarheid Paris, Ville Lumiëre terug. Maar is in die volmaaktheid van techniek werkelijk de ware vooruitgang gelegen? Dat blijft een vraag, xvelko ieder, die aan dingen van beo ger orde denkt, zich steeds mag stellen. Kan men, van een gansch andoren kant, de schei ding van Kerk en Staat, die krachtens de wet van 1905, den 13den dezer oen voldon gen feit zal zijn, werkelijk als een tecken van vooruitgang beschouwen? Hierop zal in allen geval niet ieder hetzelfde antwoord geven. Naar gelang men vrijdenker of ortho dox geloovige is en beider gevoelen ver dient gelijkelijk respect van den andersden kende hoeft men daarover verschillende opinies. Doch dit een oogenblik buiten ickc-1 ning latende kan iemand, die Frankrijk kont en die onpattijdig wil blijven, over de groote j wijziging niet zonder x'oorbehoiul oordoelen. In de Fransche Republiek voeren, evenals in de gemeenebosten der Oudheid, demago- I gische fclroomingen vaak tot het tegenover- gestelde van -hetgeen do wetgever of liet j xvetsbeginsel op het oog had. Indien Dan ton of, om een sympathieker revolutieman tc na denkenden door de ïudikalen, m. a. xx. (x'ooral bij de groote macht, die aan het excctitiegezag bij de ten uitvoerlegging dei wet is gelaten) het gevaar voor tyrannic al tijd blijit beslaan. In dat geval zou het over wicht van het staatsgezag, 't xxelk vroeger liij de kerk berustte, evenzeer veroordceling verdienen. Derhalve is de schcidingsxvet, met het oog op de praktijk er van, lang niet „onvoorwaardelijk" goed te keuren en dus ook nog niet a priori en in theorie een be wijs van vooruitgang. Ik voor mij geloof niet, dat Parijs zoo hard vooruit gaat. In allen geval worden do bewoners er niet heel veel xvijzer op. Ook in de rubriek „gemengd nieuxvs" van ver leden week kan daarvoor hel bewijs xxeer gevonden worden. Een zeker Ttaliaansch ban kier (een van de talrijke Italianen die te Pmijs „zaken komen doen"), genaamd Simeoni de Flcres, die oen eerste rol aan de Beurs speelde, is op aanklacht van een zijner lachtolfer» achter slot en grendel gezel. En terstond daarop zijn er oen aantal aan klachten bij don Procureur der Republiek ingekomen. Men staat xxeer voor een geval dat iemand, die te Parijs in alles groot doet, zich overal vertoont en door zijn weelde ieders oog verblindt, onmiddellijk ook iodeis vertrouwen deelachtig wordt. Dut is „alsof het van zelf spreektIk heb dienzelfden de Fleres een jaar of twaalf geleden wel eens in zaken ontmoet. Hij was toen juist in slaat van faillissement geweest, had een akkoordje aangeboden en verkeerde in vrij bekrompen omstandigheden. Dat belette hem niet in dezelfde stad thans een der koningen van het Toni-Paris te zijn, voorzien van de allerbeste en uilgczoehtstc relation, En liet zou me niet verwonderen indien genoemde Simeoni over twaalf jaar zich xvocr in dezelf de positie bevindt. De Parijzenaars gaan er waarlijk op vooruit in kortzichtigheid. Doch iets is er toch, vrat ik in deze kro niek, die anders te pessimistisch zou wor den, behoor te loven. De Parisienncs, die gaan er wol op vooruit. Althans indien men zich op hel standpunt plaatst van de voorstanders van het huwelijk „Vive le ma- riage" hebben in dc laatste xveken X'erschei denc zeer bekende Parijsclie schoonheden uitgoioepon en men mag hopen, dat het x'oorneinen, uit die kreet sprekende, weldra door een begin van uitvoering zal gexolgd worden. Aldus tenminste madame Calvó, de beroemde opera-zangeres, hl belle Otëro, de om haar schoonheid vermaarde danseres, en Liane de l'ougy, een professional beauty. Of schoon het gemakkelijk is in te zien dat er voor genoemde dames sprake is van hetgeen men een goede partij pleegt te noemen, mag men de kxvanddenkendheid niet zoover drij ven dat men beweert dat zij zich alleen uit eigenbelang in het huwelijk zouden begeven Er bestaat dus reden tol tevredenheid bij hen die in een wereldstad de moraal willen prediken. Bedenkt men daarbij dat verleden week het gebruik van het loodwit door het Parlement is veiboden cn dat er door tal van notabiliteitcn stappen gedaan worden om een wet tot stand te doen komen, die even eens het fabriceeren en den invoer x»an absinth verhindert, dan zou men bijna het recht krijgen het vrangteeken dat ik achter het opschriit van dezen brief plaatste, te schrappen. "Wil men, après (out, Parijs „Ville Lu- noemen, mij xvel cn u ook, niet miëro" waar? •TOMEN TS UIT ENG ELSC1I-IND1Ë. 'Over Engclsch-Indië heeft mcsn hel meest gelezen uit boeken van reizigers, die slechts de pracht en dp-n glans dor Indische vor stenhoven en steden te zien kregen, maar geen gelegenheid hadden, met geleerde in boorlingen om te gaan en zich oen oor dcel te vormen ox-or xvat er in flje Hin does steekt. Nog veel mindgr bekend is cle hoogstaande, sedert driemaal duizend jaren verzorgde geestelijke beschaving en literatuur. Dal zijn echter fnklorem, die men in acht moet nemen bij de bcoordecling van xvat er nu in het land plaats lieeft. Men beeft Indie met zijn 250 millioon inwoners oen werelddeel op zichzelf ge noemd. Het is oen bont rassenmengsel, maar het kastenverscMl heeft er voor ge zorgd, dat bet ras, dat te beschouwen is als cle eigenlijke draagster dei beschaving, namelijk dc nakomelingen d,er Arische ver overaars, die tegen bet eijide van het jaar twee duizend voor onze tijdrekening Indië binnendrong met den tijd zich over het land xrerbreidde eiii er den stempel hun ner beschaving op drukte, ook nu nog niet geheel met hel bloed der donkere rassen vermengd is. Dienlengevolgc zijnde lederen, heldenzangen, godsdienstige ge schriften en wijsgeerigc werken in een on afgebreken reeks tol op den tegenxvoordi- gen tijd bewaard gebleven. Txveo wereld godsdiensten zijn op lndisehan bodem ont staan, liet Brahmai'sme cn het Boeddhisme, xx'olk laatste in Voor-Indië verloren ging, maar in Tibet, China, Japan, Achter-hidië cn het eilandenrijk Indië veld xvon. Voor dc Brahmanen xvas tot op onzen tijd de Veda het onfeilbare woonl Gods; enkele doelen daarvan zijn drie of xricr duizend jaar oud en enkele liederen dag- teekenen misschien van zes duizend jaar vóór Christus. Dc Indiërs bezitten, de oud ste letterkundige geschrilten van liet Indo- Germaanschc ras. Tegen de onfeilbaarheid der Veda hebben zich reeds meer dag 2000 jaar geleden verschillende personen x-ci'klaau'd. Maar de zxvaarsto sloot werd daar in den togenwoordigen tijd aan ge geven. Tot nog toe konden de Brahmanen zich op de Veda beroepen als op ecu, ge heim geschrift, dat niet voor ieder toe gankelijk xvas. Nu werd door don, beroem den geleerde Max Muiter het voornaamste deel der Veda uitgegeven en, dus voor ieder in Indië verkrijgbaar gesteld. Dal xvas een gebeurtenis, die Max Aliillcr niet ten on rechte vergelijkt mot de uilgaxm x*an het nieuwe testament door Erasinus ea de bijbelvertaling van Luther, xvant inderdaad zijn daarna in Indië godsdienstige hervor mingen ingetreden. Nu stelde men zibh daarbij voor, dat do zonen van Indibche Brahmanen e,n koop lieden naar Engeland gaan, do Europoesche wetenschap beoefenen cn. dc macht der moderne techniek leerhui kennen. Reeds lang xvordl Indië door, spoorxvegen door kruist, teiefoons en' telegrafen xvorden er druk gebruikt, alsook kanonnen Da.t de Indiërs nog hoven de Japanners en Ghi- ncczen staan in aanleg, kun slechts hö- txvijfelen xvie hun' goschiedeinis piet kent. Het kon dus niet uitblijven, dat er' in,dezeh tijd een vertinde,ring in den toetsland kond. Reeds geruimen tijd verlangela de Indiërs grooter aandeel in het bestuui vim hun land, hun nationale trots is nog de zelfde een Brahmaan stelt zichzelf hoo- gor dan oen' Christen. En wil men weten welke -moedige karakter^, groote! denkers en martelaars hun'nar overtuiging het land nu nog bezit, dan moet men, Alax Müllcrs hoek „Oude tijden oude vrienden" maar eens lezen. Daarin xvorden manncin be schreven behoorende tot dei k-asle der Brah manen, die naast de edelste Christenen genoemd kunnen, xvorden. Ook de vrouwen!)üxvcging heeft reeds in gang gevonden in het moderne India or zijn x'erschillcnde tijdschriften, die zich wijden aan de x'-erhetering van hot lotder wouwen. Max Müllex schildert ook eenige xxrouwengcstalicn, die hij roemt. \xregens haar moed cn geestkracht. Een1 dozer vrou wen, Ranrabaa, was directrice xvuv een te huis x'oor jonge xvcduwen, xvicv lot. in In dië zeer hard is. Ze xvas uit een oude be roemde Bralimanenfamilie Haar moedor was op negenjarigen leeftijd gcfrouxx'd, en de jonge echtgenoot begon tegen de ge woonte der Brahmanen zijn vrouw in de heilige taal der vaderen, heit Sanskriet, te onderrichten, zoodat zij de heilige geschrif ten zou kunnen lezen. Zijn bloedverwanten verzetten zich daartegen. Torn vluchtte hij mot zijn vrouw in de wildernis, en na dat zij dikwijls nachten buiten hadden door gebracht, xvaar xxrildc dieren hen omring den, bouwden zo een hut op oen geschikte plaats. Daar ico-rdo de xtouxv Sanskriet eln werd in dc heilige geschriftm ingexvijd, xvaarin haar man zeer doorkneed was. Het echtpaar kreeg in do xvildemis drie kin deren, cn de roep hunne» vroomheid lokte pelgrims aan. Later ging de familie rei zen cn voorzag in haar onderhoud door het voordragen van oude teksten en lie deren. Langzamerhand stierven allen, be- halx'o Rarnabail Deze, dc jongste dochter, kwam na allerlei lotgevallen in Amerika, xvaar men haar geld verschafte voor dc op richting van een tehuis x oor weduwen. Belialx'e Max Müllcr hebben de profes soren Deuszcn cn Gurbe over hun x-erkeer met Indische geleerden geschreven. Dezq

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1906 | | pagina 9