VERGADERING OPRUIMING JAPONSTOFFEN. EIM <ft VAM meiJ1V, The E.Br^ndsm^ KLEINE JMMITIEI. ATOHTÏÏSES ALS 90 ets.in tail f 1,25. I1SII1 HeiW kim Marias Easlanls, „Ntierlanisclie Branderij, Gistfafiriek en Bistilleerderij, vooriieen de firma's H. Jan- S68&Co, H. C. Janten et Herman Jansen'" DE KiMDERKLEED WG oa«ottoe0«oaooo Be ÏINTERD1E11ST8EUELING Nienwjaars-AauMEflins Matinée! ScMamsÉ Coöjtralim Vei»» Genees-, heel- sa wMnMife tóp Saksische Kanaries Spoor, Trams en Stoombootdiensten Hoogst amusant boek. STADSNIEUWS. Handel en Eed rijf. GGi ADYEHTENTIEN. II. A. M. VAN HOFFEN. M.G.H.D. VAN HOFFEN, Openbar© BKÜNING <Sc Amsterdam. i?I§§||2n* Tb Tiet bollanden en l>©g>p£tiineii van kamera is, zoowel wat het gebruik der dessins als de Methodes betreft groote verandering gekomen. Een aantal iiïoivwe Methodes zijn op onze niagazjjne-.i afdoende tentoongesteld en noodigen wij beleefd tot een bezoek uit, Telef. latere 3384 Delftsche Vaart 28 Rotterdam P.S. OPNEMEN DER MATEN en VERSTREKKEN van PRIJSOPGAAF geschiedt gaarne. Dienstbode. Dienstbode. Dienstbode Dienstbode, een nette Jongen Onderbaas. Voor slechts Zit- en Slaapkamer, Kantoor, Kost en Inwoning Crayonportretten Wenscht U J. F. DUPONT. Markt Telefoon 15S. Zooeven verschenen en voor handen PISUISSE en BLOKZIJL l?rijs Gkdhukt tkr Drukkerij v. d. Schiedamsghe GoyRAjff» Christen-socialisten. Twee oud-staJgenookxn, mejuffrouw A. viuv der lies nit, Rotterdam, en de heer I>. v. d. Zee uit G-oriitchem traden gister avond, in. „Musis" op met liet onderwerp „Waarom Chris ten-socialist?" Da zaal was nagenoeg geheel gevuld. De heer Van der Linden uit Vloardingen opende de bijeen komst met gebed. De heer Vtui der Zee trachtte duide lijk te maken, waarom een Christen so cialist behoort te zijn. Hij wijst allerverst op het gerucht dat de oprichting van don bond van Chr.-soc. in de kerkelijke coalitie heeft gemaakt. Waarom zooveel drukte om, wat ds. Rudolph „een doodgeboren kindje" noemde? Men heeft gezien dat het n groot ideaal geldt, n.l. om de beginse len van Christus in to dragen in de maat schappelijke verhoudingen, waar heden ten dage de Christus ver is teruggedrongen uit het leven. De Chr.-soc. keeren zich vierkant tegen het filosofisch marxisme, dat volgens spr. uit een ongodsdienstige wereldbeschouwing is opgebouwd. Heeft men nu, vraagt spr., aan kerkelijke zijde ingezien, dat or thans 'n wereldtaak te vervullen washet so ciale leven te doordeesemen met de Chris telijke beginselen. Het socialisme is de economische vorm, waarin zich het Chris tendom openbaart. Spr. verdedigt deze stelling aan. de haird van aanhalingen uit r en bijbel. Het werkelijk Christen-zijn is méér dan kerkgang en lid-zijn van een christ. vereeniging; het is werkelijk 'God dienen door liet betrachten van de liefde tot den naaste. De chr.-soc. vertegenwoordigen de con- sekwentie van Christus' leer; onmogelijk noemt spr. het dat kapitalistisch en socia listisch regime op denzeUrien grondslag zou den rusten. In 't kort critiseoTt spr. dit kapitalistisch stelsel, dat er op uit is do arbeiders voor lage loonen te laten wer ken, hen nauwelijks voldoende geeft om te leverr, en voor de arbeiders groote be- staansonzekerheid medebrengt. Spr. vraagt dan hoe degenen, die zich Christenen noe men, het voor G-od verantwoorden kunnen zulk 'ri regime te willen bestendigen, dat door satan zelf niet beter had kunnen worden uitgedacht. Heeft men den naaste lief door hem zooveel mogelijk uit te plunderen? Heeft men God lief door hom in woorden te behagen en in het practischo leven te doen wat des duivels is? Maar de meesten, be vooroordeeld tegen het socialisme, schui ven al de maatschappelijke misstanden op de zonde der menschen, zonder rekening te houden met de groote fouten van het maatschappelijke stelsel. De Marxisten,, de sociaal-democraten, hebben onbewust den wil des vaders gedaan. Het stolsel, dat menschen in klassen ver deeld, do strijd tusschpn geldbezitters en nietsbezitters behoort onmiddellijk te ver dwijnen De grond en de productiemidde len, fabrieken, enz., dienen gemeenschap pelijk tc worden. Dit is de socialistische, do christelijke eisch, die 'n eind zal ma ken aan de regeering van enkelen over de millioenen werkers dor aarde. De chr.- soc. roepen ieder op met hen de komst der scc. maatschappij te bevorderen, en vragenAcht gij u verantwoord voor God door het instandhouden van het ongod delijk kapitalistische stelsel? Daarop Komt aan het woord mej. A. v, d. Vlies, in breeden kring reeds bekend ais de begaafde schrijfster Enka, die zich gisteravond ook deed kennen als 'n talent vol spreekster, die veel belooft vóórhaar partij. Mejuffr, van der Vlies zegt, dat op de christen-socialisten het woord van Pr,.u- lus van toepassing is: Gij zrjt een sekte die overal weersproken wordt. Van alle kanten komt tegenspraak tegen ons stre ven. Maar het is onmogelijk, zegt spreek ster, onze oogon weer te sluiten voor de heldere stralen van het socialisme. Spr. her innert eraan voor de geheelonthouders beweging in Schiedam werkzaam te zijn geweest en evenals op dit gebied hoort men als bestrijding van het socialisme slechts gemeenplaatsen. Men zegt ons: Wij zijn ook sociaisten, wij hebben ook meelijden met armoede, er zijn misstanden tusschen rijken en armen. Ieder die zich socialist noemt moet den heftigen strijd togen het kapitalistische stelsel aanvaarden. De chr.- soc. zullen hun zelfstandigheid tegenover de soc.-dem. arb.-partij handhaven, omdat een der hoofdbeginselen der S. D. A. P. is 'n negatie van den godsdienst,, die voor die partij privaatzaak is. De chr.-soc. wil len den godsdienst niet in een hoek ge duwd zien, maar plaatsen hem hoog. op den troon waar hij hoort. S. D. A. P. en chr.-soc. bond zullen gezamenlijk strijden, maar langs verschillenden weg. Spr. schetst daarop het socialisme als 'n ideaal dat het geheele leven doortintelt en doorgloeit. Vele weten niet wat het socia lisme is. De onwetendheid omtrent de soem üstische idee is in christelijke kringen zóó ontzaglijk groot, dat de chr.-soc. voorloopig niets anders zullen doen dan de allereen voudigste dingen, waarom, het gaat. in de maatschappij, gedurig te herhalen. Men be gint reeds in die kringen te beseffen dat het socialisme niet hetzelfde is als gods- dienstlooslteid en godslastering, maar wat is 't dan vraagt men. Socialisme is 'de onverzoenlijke vijand van hft kapitalisme, Socialisme is het econo mische stolsel waardoor de voortbrengselen der aarde, thans in handen vallend \an en kelen, zullen gemeengoed worden van allen die aan die voortbrenging deelnemen. Men zegt- de arbeider is viii, maar er is groot verschil tusschen den loonslaaf van heden en den handwerksman dor middeleeuwen, in w ions macht het stond eenmaal zelf mees ier, eenmaal z n eigen baas te wordenMaar welke arbeider aan de kaarsenfabriek, ul is hij nog zoo zuinig, ziet kans om in 't bezit te komen van 'n tweede kaarsenfabriek? erkrijgen de kapitalisten hun bezit door zuinigheid? Zeker niet, want hot is oveihc- kentl dat bijv. do Amorikuansche millionaire leven in God tergende weelde, terwijl mil- loenen werkers dagelijks te kort komen. De levende en dooda werktuigen in dienst van den kapitalist verschaffen hem zijn rijkdom. De arbeider lijdt onder 'n bestaanson- zekerheid, die 'n beklemming legt op z'n geheele leven en in gelukkige omstandig heden ontvangt hij 'n loon, waarvoor de dames der aristocratie als speldengeld hun neus zouden optrekken. Arbeiders, in de ste den samenhokkend in huurkazernes, op 't platte land levend in krotten, waarin de land heer zijn lievelingspaarden niet zou willen bergen. Maar men zegt: 't Is zóó org niet! En daarmee tracht men voortdurend zijn eigen ge weten en dat van zijn buurman tc sussen. Hot is zóó erg, gaat spr. voort, 'dat 'n Arn hemse h geneesheer na een onderzoek van 9 jaren tot de conclusie kwam, dat de zui gelingensterfte in de wijken der armen 5J- maal zoo groot was als in de rijkelui"s buur ten de meerdere ziekten en het groote sterf tecijfer, van den arbeidersstand vindt zijn' oorzaak in onvoldoende voeding; vergelij kingen van kinderen uit rijko en arme gezin nen doen zien dat zij lichamelijk en ver standelijk als 't ware tot tweeërlei soort be- hooren. Een Groningsche boer van christelijken huize, drukte er zijn spijt ever uit dat hij 's win tere met zijn arbeiders niet kon' doen als met z'n aardappelen, n.l. in een kuil stoppen, wanneer er 's winters weinig werk is. Spr. wijst op de stijgende werkloosheid, op de misstanden dei- huisnijverheid, waar van de tentoonstelling, volgend jaar te Am sterdam te houden, 'n ontroerend beeld zal geven5 centen worden betaald voor "t naaien van een boezeroen, 'r. paar eenten voor 'n schort: er kleeft zooveel bloed en zweet aan die goedkoopo gemaakte goede ren. Die tentoonstelling zal 'n kijk geven op de ontzaglijke uitbuiting van den eenen menseh door den an'der. Sprekende over het kapitalisme in 't bij zonder, erkent spr. den klassenstrijd, die, naar haar meening, is gegrond op de wer kelijkheid. De strijd in de haven van Ant werpen, waar 't geheele georganiseerde werk- geversdom den strijd voerde tegen de werk lieden, is daarvan 'n sprekend bewijs. Tegen over dit kapitalisn\o met zijn concurrentie, z'n winstbejag en haat, stelt spr. het socia lisme, het eendrachtig samenwerken in ge meenschappelijk bezit. Dat is de kern van het gansche groote vraagstuk. Ligt in deze kern iets onchristelijks? So cialisme wil de behoeften van allen over men, het produceerend vermogen overzien en daarnaar regelen de voortbrenging. In de „Standaard" werd spr. verweten dat zij het stoffelijke stelde boven 't geeste lijke, maar het geestelijke staat natuurlijk reeds torenhoog boven 't stoffelijke. Ts dit echter een reden om niet te streven naar verbetering van het stoffelijke bestaan? Waar om riep dr. Ivuyper zijn sociaal congres bij een? Waartoe dienen „Patrimonium" en waartoe de patroonsvereen. „Boaz?" Immers alleen voor de stoffelijke belangen. De chr.- soc. nu uicenen dat verbetering daarvan al leen afdoende mogelijk is langs socialis- tisehen weg. Predikt het Evangelie aan alle menschen. Zeer goed, maar indien alle men schen bekeerd waren, dan zou immers nog den weg gevonden moeten worden ter betere regeling der productie. Spr. concludeert aldus: Wie niet- tegen het kapitalisme strijdt begaat een ongehoor zaamheid tegen God, omdat het kapitalis tische stelsel is ongerechtigheid, onwaarheid en onchristelijkheid. Neemt kennis van het socialisme, dat oneïer de arbeiders veld wint en leer het kennen, opdat gij niet geheel uw invloed op de arbeiders zult prijsgeven. Meer en meer blijven de plaatsen der arbei ders in de kerken leeg. Hoevele kinderen, der chr. scholen zijn thans geen lid der S. D. A. P.? Het is den arbeiders ste-ds leu genachtig wijsgemaakt dat socialisme en on geloof onafscheidelijk w(.ren. Naast Marx.' woortl „werklieden vcreenigt u," gelde het woord „Christenen van alle landen vcr eenigt u". Aan het debat nam deel de heer V a n Holten uit Rotterdam, die ziin spiit uit drukte dat do spreekster, als alle socialis ten, haar kracht zocht in 't afbreken van het kapitalisme. Deb. meent dat 't grootste deel der kapitalen niet wordt verteerd maar in de brandkasten wordt bespaard om later te worden besteed voor schepen, huizen en fabrieken en van alle nuttig© zaken, zonder welke geen voortbrenging mogelijk is. Ver derfelijk acht deh. het dat in do soc. pro ductie-wijze de prikkel tot werken zal weg vallen, hetgeen verslapping van werklust en kracht zal teweegbrengen. Mej Van der Vlies antwoordt dat deb. van zijn standpunt als rechtzinnig chris ten, geen enkel specifiek christelijk beginsel aanvoerde. Zijn argumentatie was zuiver Treubsch. Zijn geheele bestrijding komt neer op de verdediging van 't particulier initia tief, het argument der oud-liberalen, Wie doen tegenwoordig eigen zaken? Zeer wei nigen. Zijn do arbeiders daarin vrij of ge dwongen voor loon te werken? 't Streven uin 't particulier initiatief is rijk worden en geld bijeenschrapen, inx> kan een Christen (lat streven verdedigen?, Clirirtus zoide: Vergader u geen schatten op anale, Gij zult God dienen en niet den Mammon, Gaat Iieen verkoopt alles wat gij hebt. Spr. wijst op dear profeet Jeremia, wiens geheele leven was afbreken. Voor het socialisme ziin de fon damenten gelegd. De heer P. d e R r u i n vraagt waarom het noodig is dat, chr.-soc. en S. D. A. P. 1 parallel gaan en bepleit toetreding tot do soc.-dcm. arb.-partij. Steeds zullen de soc.- dem. de chr.-soc. gaarne steunen. IToe is het standpunt der chr.-soc. inzake vakorganisatie en verkiezingen? Beide sprekers antwoorden dab voorloopig do chr.-soc. zich zullen bepalen tot propa ganda van hit beginsel. Officieel zal do pas opgerichte hond van clir.-socialisten niet deelnemen aan het politieke leven. De vergadering wordt daarna door me juffrouw van der Vlies met gebed gesloten. HAMBURG!, 9 Dec. Petroleum Pennsylvanische in loco mk. 7.C5, ver. Spiritus per Dec. mk. 31A-, Jan.- Febr. mk. 31^ (zonder fust). Stemming vast. BUDAPEST, 0 Dec. Tarwe per April fr. 13.IR. Stemming vast. NEW-YORK, 9 Dec.. Dec. Mrt Mei Juli Sept. Tarwe: 101A 108 103^ Dec. Mrt. Mei Juli Sept. 64i M a i s Ondertrouwd t JOHANNES JOUWERSMA en JOHANNA MARIA RÜSELER. Amsterdam 10 Dec. 1907. Heden overleed onze geliefde Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer Ridder in de Orde van de Eikenkroon Ridder in de Orde van Oraitje-Nassau, in den ouderdom van ruim 80 jaren. Utrecht. Utrecht. Utrecht. D, M. J. VAN HOFFEN, Roelants. H. J. C. ROELANTS. N. ROELANTSOudendijk en Kinderen. J. C. STEENBERG, Roelants. J. D. C. STEENBERG. J. JONKER ROELANTS. A. A. JONKER ROELANTS, SCHUTSTAL VAN WOUDENlïERG en Kinderen. J. G ERLINGS—van IIoffen, H. GERLÏNGS. WoLTEhS. Schiedam. 9 December '1907. Bezoeken wacht. kunnen niet worden afgre- De Heer en Mevrouw VERMAASKoo- mans betuigen hun dank voor de zeer vele blijken van belangstelling, ontvangen bij de geboorte van hun Zoon. Bij voorkeur Donderdag 12 December, 's namiddag» van 21/2 tot 4 nur, worden Kraamvisite-., verwacht. -* Ter voldoening aan Artikel 38 van het Wetboek van Koophandel wordt het bestaan bekend gemaakt van de Naamlooze Vennootschap gevestigd te Schiedam, opgericht b(j akte, den 12 October 1907 voor den Notaris H. B. E. BLAISSE te Schiedam verleden, op welke akte de Koninklijke bewilliging is verleend bij Besluit van den 8 November 1907, no.' 65, en welke akte en Koninklijk Besluit zijn geplaatst in de Nederlandsche Staatrcourant van den 10 December 1907, no. 289. Namens de Vennooten, H. B. E. BLAISSE, Notaris. DER VOOR op Vrijdag IS December 1907, des avonds 8 uur, in het Volkshuis te Schiedam. Agenda: Notulen. Bespreking doel en grondslag der Vereeniging. Voorstellen tot uitbreiding, c Toegang vrij. Het voori; Bestuur. Stalen met verminderde prijzen, ook door alle depothouders in ow Zand een iinig Maandblad, uitsluitend f/ewijd aan hïeedingslukken ever kinderen van den jong sten tot den twaalfjarigen leeftijd. Ieder Nomtr.er bevat tO »f IQ modellen van Hamdon, BrookonSoharton, %/unkon, Hots don, daastan en Uflaniolsi voor meisjet en jongens. Bij deze modellen zijn de uitvoerigste Kn/p* patrononmet behulp waarvan mm alles gemakkelijk kan namaken, Ouderweieth geunrdm kleederen, of diewaar de onderen zijn uitgegroeidkunnen met behulp van „BE MNDERKLEÈOiNa", voor de jongeren vermaakt worden. Nog vindt men in Uier Nomtner, 01* de hinderen gezellig en nuttig bezig te houdenbehalve Wonajes, Pp/fm* raassols en Hlelno Vortelllnghn, ook tal van afbeeldingen met voortchri om uit garenklosjet, lucifersdoosjes m ierg. aardig spaoltfOOd te maken, ternefj» den nieuwen jaargang ook maandelijks aar, wedstrijd wordt uitgeschreven. Ik prijs is per drla maanden slechts Vijf-en-Vonrtlg Gentsfr.ppost BB Gents, Bij alle Boekh. ejjn proefnummers verkrijgbaar en worden bestellingen op ,Ds KINDBli- KLEEDING" aangenomenevenals bij den Uitg. Hm Am Mm JROÉLANTSh Schiedam, JAIVSOA' is aangekomen met de beste met nachtegaalslag. Boevenvischmarkt No. 13, Rotterdam. van is verkrijgbaar i\ ÏO Cents aan het Bureau der y>Schiedamsche Courant", Lange Haven 141. TRA0S MARK In het bijzonder wordt de aandacht gevestigd op SOICIIOA A f 1.30 per l/g K.G. Gevraagd een nette Adres te bevragen aan hetbnreau der Schiedamschc Courant. In een klein gezin, waar de wascli buitenshuis is, wordt gevraagd, tegen Hink loon, een zin del ij ke Adres te bevragen aan het Bureau dszer Courant, Lange Haven 141. Een nette gevraagd bij N. H. v. 0. REE, Hoofdstraat 123, Tegen 1 Februari of eerder ge vraagd een wasch bnilenshuis. Adres: Mevrouw SAUER, Kethel c. a. Gevraagd voor loopwerk en eeuige andere bezigheden. Adres; C. KOK, Broersvest 93. De drum HERMAN JANSEN vraagt voor hare distilleerderij een ONDEEBAAS, speciaal geschikt om toezicht te houden op de werk zaamheden. van J. M. STOLK, Hoogstraat 132. Door bot steeds toenemend debiet daartoe aangemoedigd komt ondor- gelcekende ook dn jaar weder tot z(jn geachte begunstigers en stad- genooten met de aanbieding van zjjn reeds 200 gunstig bekend GULDENS-PAKKET dit jaar bestaande in 1. 100 Visitekaartjes, met naam bedrukt. 2. 100 daarbij passende En 7eloppen 3. Een Map Postpapier en Enve loppen. 4. Een flacon besto schrij tinkt. 5. Een dozijn besto stalen Pennen. G. Fcn mooie Penhouder en eindelijk 7. Een prachtvolle Scheurkalen der voor 1908. Dit zjjn nu geen prullen, maar alles var. degoljk goedo kwaliteit en artikelen, in elk huisgezin onmis baar. Wil men echter van dit Pakket liever niet gediend zijn, dan kan men bekomen 1G0 Kaartjes niet naam bedrukt met 100 Enveloppen, van af 50 Cents en hoiger. Spoedige bestelling zeer aanbe volen. Hoogachtend, J. M. STOLK. 8 gulden te koop een nog goed wer kende gebrnikte Handnaaimachine met kast, met 1 jaar garantie, gratis onderricht, enz. Adres: C. KOK, Broersvest 93. Sen Heer vraagt tegen 1 Jan. in do nabijheid van spoor of tram een met of zonder pension. Brioven onder letter F aan het bureau der Schied. Crt. Te b»ur aangeboden een flink gelegen aan de Korte Haven, nabij ds Beurs. Ta bevragen Overschicschestr. 88. Een onderwijzer vraagt tegen 1 Jan. '08 (mot vrg'e kamer.) Brieven onder letter P aan het bureau der Schied. Crt, met lijst voor slechts f4.spre kend gelijkend, beslirt standhou dend, bp Til, SITTON, Lijstenhandel. Broarsield 96. Omlijsten van Platen, Foto's enz. zeer bliljjk. eone DIENSTBODE,Werkmeid of Linnenmeid enz., plaats eens annonce in dit blad. Slechts 40 cent p. gek. annonce. noem Directie: M. TER HALL Stationsplein. Rotterdam. Telefoon 3918. Plaatsbespreken tan 104 uur. Zaterdagmiddag 2 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1907 | | pagina 4