62"é Jaargang. Zondag 21 Maart 1909 No. 12954 Derde Blad De Passie-Muziek. Thomson's baard. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering ven Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal: Voor Schiedam en Vlaardingen fl. 1.25. Franco per post fl. 1.65. Prijs per weck: Voor Schiedam en Vlaardingen 10 cent. Afzonderlijke nummers 2 cent. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór een uur aan het bureau bezorgd zijn. Bureau: Lange Haven No. 141 (hoek Korte Haven.) Prijs der Advertentiën: Van 1—6 regels fl. 0.92; iedere regel meer 15 cents. Reclames 30 cents per regel. Groote letters naar de plaats die zij innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Tarieven hiervan zijn gratis aan het Bureau te bekomen. In de nummers, die Dinsdag-, Donderdag-en Zaterdagavond verschijnen, worden zoogenaamde kleine advertentiën opgenomen tot den prijs van 40 cents per advertentie, hij vooruitbetaling aan het Bureau te voldoen. In tere. Telefoon f voor de Redactie No. 123. voor de Administratie No. 103. Naar aanleiding van do uilvoering in do Groote Kerk alhier, van de Johannes Passion, van Joh. Sob Bach, door Ge mengd Koor on de Christelijke Zang- vereoniging „Excelsior" van Rotter dam, onder directie van B. Diamant. Reeds in de vroegste tijden was het gebruik, om in do stille week, lusschon Palm-Zondag en Paschen, in do Christelijke Kerk, do lijdensgeschiedenis en het ster ven van den Heiland voor te lezen en daarbij toepasselijk to zingen. (Canlus Passionis Domini nostri Jesu Chris- ti). Wordt do Passie gezongen, dan is zij een soort van geestelijk drama, waarin do Priester do woorden van Christus, de diaken die van don Evangelist, en do sub diakenen die van de overige personen en het volk voordragen. Door toepassing van het meer in gebruik gekomen meerstemmig gezang, werd ook de Passie vicr-stemmig op muziek gezet en door hot koor gezongen. Uit deze wijze o.a. door (1585) L. VitLo- ria bewerkte Passiemuziek, ontwikkelde zich de Oratorische vorm der Passiemuziek, welke zóó goed voldeed, dat deze door Vittoria vastgestelde vorm behouden bleef. Ook buiten de kerk, werd reeds in de middeleeuwen in schouwburgen, maar meer nog in open lucht, Mysterie- on Passiespe len vertoond, welke langzamerhand groo- tondeels in onbruik geraakten. Tc Obcr- Ammergau, in Beieren echter, worden deze nog om de rijf of tien jaren vertoond. Deze zeer verzorgde en in hooge mate met passenden ernst uitgevoerde Passie spelen, zijn van zeer indrukwekkende schoonheid. Van heinde en verre, en sedert de laatste jaren zelfs uit hot buitenland, trokken deze voorstellingen, welke drie of vier dagen duren en ter wille van de vele bezoekers, gedurende enkele weken herhaald worden, talrijke scharen. Een niet gering te schatten voordeel voor dit stadje. De vrees van de oude Ober-Ammergauers, dat veel van do groote devotie en ernst, waarmede eertijds "deze vertooningen be zocht werden, door don grooten toevloed van do kijkgrage on ploizier-roizonde vreem delingen verloren 'zal gaan, is dan ook niet ongegrond. Het vroeger zoo streng kerkelijk gewijde gebruik, zal wel in een wereldsch vermaak ontaarden. De Protestant-Evangelische, kerk in Duitschland, nam van de R. K. Kerk hot ge bruik over, om in de Goede Week do Passie als deel der Liturgie to laten zin gen. Van Joh. Walter (15G0), Stephani (1570), Keuchental (1587)/Vulpius (1013), Christ. Rcluilz (1653), en anderen, ver schonen verschillende vier-stemmige toon zettingen der lijdensstoffen naai* dc vier Evangeliën. Van meer belang dan al deze werken, zijn do vier passiën van Ilcin- fcich Schil iz, in. 166G op Sl-jarigen leef tijd geschreven. De op Schutz volgende componisten gebruikten allen instrumen tale- en orgelbegeleiding, en voerden zij het geestelijk Aria in. Van dit tijdstip af, onthielden zich de componisten van den vorm der oude Pas- sic-muzick, en componeerden ook de reci tatieven op nieuwe wijze. In den Italiaan- sciien operastijl van dien tijd zijn do Passie oratoria van Roinhold Kciser (1704), Telc- man, Mattheson cn Handel (1685—1760). Aan Johan Scbastiaan Bach (1CS51750), eerst komt de eer toe, ernstige, waaidigo en verheven muziek hij het Passie-drama te hebben geschreven. Men zegt, dat hij cr vijf heeft geschreven; slechts dtie zijn bekend geworden, de Matthcus-, Johannes- en Lueas-Passien. Van de componisten na Bach, "hebben Emanuel Bach, Grann (der Tod Jesu), Ilomolius on anderen, dezelfde stof behandeld. Gelijk in het Oratorium, wordt alles dia- matisch voorgesteld: Jezus met de jonge ren, Cajaphas, Pilatus, enz., treden als handelende personen op, terwijl de kerke lijke gemeente, in toepasselijke koralen, den geestelijken indruk, welke de gebeurte nissen op haar maakt, tot uiting brengt. Deze uitvoeringen ïn de stille week, voor namelijk op Goeden Vrijdag, gaven aan do godsdienstoefeningen groote stichting en waren bij de gemeente zeer geliefd. Bach was in 1723 tot Cantor aan de be roemde Thomas-school en tot organist en muzickdirigent van do Evangelische kerken te Leipzig benoemd, cn als zoodanig was hij de leider dezer Passie-uitvoeringen. Vele moeilijkheden had do groolo meester bij de instudcering te overwinnen, want het was don zangers niet gemakkelijk gemaakt; hot koor was aan minder ingewikkelde kerkmuziek gewend en Bach was veel- eischend't Heeft dan ook heel wat gekost eer het tot een welslagen kwam. In 1729 werd de Malheuspassie voor de eerste maal uitgevoerd, met die van Johannes was liet vroeger gelukt. Na Bach's dood (1750), werden zijn pas siën weinig meer uitgevoerd; de opvolgen de koordirigenten en ook de zangers, zagen legen de groote moeilijkheden op, on daarenboven richtte de smaak zich meer on moer naar de voor don leek veel meor be grijpelijker, ïn 't gehoor vallende en d ar door dankbaarder Tlaliaanscho muziek, welke destijds door de alles overhoerschende Ita- liaansche opera grooten invloed op het mu zikale leven In Duitschland uitoefende. Eerst in 1829 mocht het aan Mendelssohn, toen directeur dor Singacndemio to Leip zig, gelukken, de Cantates cn andere lang vergeten cn in de bibliotheek opgeborgen compositiën van den meester, door zijn koor weder in studio te nemen, en hoofdzake lijk was hel hom te doen om de passiën te doen uitvoeren. Hij is daarin geslaagd, niettegenstaande hij met groote tegenwer king te kampen had, want toen ook ging Bach's ingewikkelde muziek cr niet zoo Het was de schuld van dien vrecselijken Toole 'door tot Thomson te zeggen: „Je zoudt er heel wat heter uitzien zonder baard. Je hebt goed gevormde gelaatstrek ken, 'die niet verborgen behoeven lo wor den." Ik weet heel goed, dat mijn vriend Thom son op dat oogcnblik' heel graag zijn gelaat verborgen had in een donkerbruinen baard, maar dat komt, omdat ik dc geschiedenis weet van Thomson's haard. Ze had twee hoofdstukken of twee deelen die geschiedenis van Thomson's haard. liet eerste 'deel is kort en van be lang ontbloot de baard groeide, toen Thomson jong was, eer hij den leeftijd be reikt had, dat hij een haard kon laten staan. Hij vond hot denkbeeld, om con baard te hebben, leuk, zooals alle jongens. Later was er iels misschien het idee van löole, dat zijn gelaatstrekken goed gevormd waren dat Tliomson aanleiding gaf, zijn haard weg te laten nemen. In 'den loop van het eerste deel zijner geschiedenis, was Thomson langzamerhand hekend geworden. Niet alleen, dat hij voor do gewone sociale doeleinden conige ma len gefotografeerd was, maar, nadat hij oen werkend aandeel genomen had in verschil k™lo_ amateur-concerten voor liefdadige doeleinden, en 't kampioenschap gewonnen had bij 't lawn-lennisspol, was Thomson' grif bij elk in. Zcltor leidde de repetition der koren, Mendelssohn het orkcst; en on der directie van den laatste kwam het 1 Maart 1S29 tol uitvoering der Matheus Passie, 't Was een gelukkige gedachte van Aleiidclsshon geweest, om Bach's werken ter hand te nemen, en zijn verdiensten ten dien opzichte zijn niet gering te achten. Van dien lijd af, het ging wel langzaam, kwamen toch moer en meer de geniale werken ton uitvoering, en sedert de laatste jaren kan men zelfs spieken van een „Bach Cultus". Er zijn vercenigingen gesticht, die regelmatig de werken van Bach uitvoeren, cn daar is zeker veel voor te zeggen; immers, niet een der vroegere of latere componisten, hoeft zoo als Bach, op elk gebied werken geschreven, die ieder in hun genre als meester wei ken kunnen aan gemerkt worden. Als deze Bach-vereering nu maar niet overdreven wordt, want Bach mag geen mode-arlikel worden, waaraan elk moet meedoen; zoo iets zou zeer onna tuurlijk zijn, want zijn muziek is niet van allemans gading. En zoo zal dan ook in onze stad voor dc eerste maal Bach verkondigd worden. De Johannis Passie zal G April, onder di rectie van B. Diamant, door Gemengd koor met medewerking van dc Christelijke Zang- vereenigmg „Excelsior", te Rotterdam, en met orkestbegeleiding in do Groote Kerk worden uitgevoerd. Hoeren kerkmeesters hebben met zeer prijzenswaardige bereid willigheid de kerk hiervoor beschikbaar gesteld, en daarmede een goeden dienst he wezen aan elk, die in deze verhoven kunst belang stelt. Is do Malheuspassie, als Ora toiium door zijn grootschercn, broederen opzet, ook voor do conceitzaal geschikt, deze muziek behoort in de kerkdaar hoort zij thuis, en eigenlijk nergens anders; voor de kerk is zij gedacht en geschreven. 11. J. P. T. Schiedam, Maart 1909. portret meerdere malen in de couranten verschonen, dan dat met gewone sterveiin gen "doorgaans hot geval is. Vandaar liet ongeluk. Den dag, dat zijn haard weggeschoren was, voelde Thomson zich als ccn jongen, die vrij had van school. Hij scheen van een last onthoven. Hij vertelde mij, dal het do moeite waard was, een haard te laten staan, alleen om liet genoegen te hebben, hem te laten afschoren on zich over het gladde gezicht to strijken. Hij was er evenwel dc man niet naar, om zich al te veel door dergelijke gevoelens lo laten meeslepen, cn ik maak er hier melding van, opdat men niet den indruk zou krijgen, dat hij onder den invloed was van sterken drank, toen, hetgeen voorviel, gebeurde. Thomson ging dienzelfdcn avond nog een bezoek afleggen, cn nu was de familie, waar hij op visite ging, pas verhuisd. Tot die familie hoorde Amanda Carson, en zij had er goed zorg voor gedragen, dat do lieer Thomson op de hoogte was van haar nieuw adres. Amanda verlangde niet den heer Thomson uit het oog te verliezen Thomson had het adres geschreven in het kleine afschrijfbockje, dat hij droog in den vestzak van zijn daagschc pak. Maar vóór hij"dien avond uit ging, deed hij zijn beste pak aan, cn zichzelf in den langen spiegel bekijkend, vond hij, dat hij et* in zijn ge kleede jas, en glad geschoren gezicht, heel goed uitzag. Do straat bereikend, waarheen do Car- FRANSCHE BRIEVES. Parijs, 15 Maart 1909. Ik denk niet dat de Parijschc gymnasias ten en hoogcre burgerscholieren vreten wat de Beeldstormerij is, waai van hun Neder- landbchc collega's op de hoogte zijn, In geen Fransch geschiedenisboek \oor middel baar onderwijs - die werkjes zijn trouwens zoo oppervlakkig mogelijk heb ik meer dan eon pant bladzijden over don gansclien tachtigjarigen oorlog gelezen. Zeker is hot echter dat sommige van bedoelde Parijscho jongelieden zich dezer dagen schuldig ge maakt hebben aan een vergrijp, hetwelk den- zclftlcn naam verdient als het bovengenoem de, dat onze vndeiiandschc historie ontsiert De tegenstanders van den geschiedonislecraar Thalamus (tlio, gelijk men zich herinnert, Jeanne d'Arc haar goeden en geheiligde» naam heeft trachten te onlroovcn) hebben namelijk hun kinderen van 14 tot 22 jaai zoodanig tegen de realistische richting in do hcdendaagsche republiek weten op te zetten dat dezen, na eerst eenige malen in de Sor- bonno den Meester min of meer hardhandig te lijf gegaan te zijn, hun ijver en wrok ge koeld bobben aan de standbeelden van enkele mannen, waarvan zij veronderstellen dat de mconingen overeenkwamen met die van Tlialamas. Zonder dat men zeggen kan dat die beweging een zuivel politiek karakter heeft, komen er bovendien staatkundige drijf- eeren bij in het spel. De families, die ah verdediger van de eer van de Maagd van Orleans optreden, zijn immers grootcndeels 'oyalistisch gezind. De jonge lieden, die ten strijde trek ken, hebben zich zelf dan ook*,,eamclots du Boy" gedoopt, dat wil zeggendes konings straatventers. ITet spreekt van zelf, dat zij vergezeld zijn van andere jongelieden, van hun leeftijd, doch van minder voorname af komst, die er om de cene of andere reden voordeel in zien een weinig rumoer te ma ken. Op die wijze is een troepje ontstaan, dat, toen de lessen van tbn bëkladdcr van Joanne een einde hadden genomen, tegen marmeren bustes en monumenten te velde tc zijn getogen. Voornamelijk waren als mikpunt gekozen dc beeltenissen van den se nator Seheurer-Kcriner in het Luxemborg, van Zola te Suresncs en van den Ridder de Labarre voor de basiliek van de kerk van het Saeró Coeur. Eerstgenoemd is het ergst beschadigd en daaicnboven gedeeltelijk met roode verf be smeerd, de beide andere hebben heel weinig geleden. Indien evenwel op die wijze voort gegaan wordt, zal de politie weldra genood zaakt zijn do meeste Parijschc standbqelden 's nachts te doen bewaken, hetgeen buiten gewoon gevaarlijk zou kunnen worden voor do levende Patïjzenaars, wier nachtelijke be scherming tegen het moordend en stelend gespuis reeds genoeg te wcnschen overlaat. De standbeelden toch, die voor een, kleine verminking in aanmerking komen, omdat het origineel er van bij zijn leven vooruitstreven de meeningen was toegedaan, zijn legio te Parijs. Men zou met den ouden Voltaire op de kade bij het Instituut de France kunnen beginnen, dan een tochtje doen naar Diderot die bij Saint-Germain des Prés staat en den geweldigen Danton, niet voire vandaar ge- plaatst, niet vergeten. Alen zou zelfs een eindje verder kunnen gaan cn, de allegorie in plaats van dc zaak zelf nemende, dc Ke- publikcinsche Maagd op dc Place de la Ré- publupie (veel kolossaler, maar even onbe hagelijk als Naatje van den Dam) een kop kleiner maken. Wat mij betreft, zou ik cr niet het minste bezwaar in zien zoo aan boveugenoomden Danton op den Boulevard Saint Germain even oen lesje werd gegeven, om zich bij ecu volgende revolutie wat fatsoenlijker te gedragen en ik meen dat men alleen op een dergelijke voorwaarde uitvoering be hoorde to geven aan het plan, waarvan men reeds begonnen is te spreken, om ook ter cere van den vcrderfclijkcn Robespierre een standbeeld op te richten. Doch bijzondere opinies doen tot de feitelijke vraag wei nig af. Iii een land waar vrijheid van gedachte en van drukpers Tegel zijn, althans genoemd wordert, dient het marnier of het bions dat oen idee vertegenwoordigt, door ieder als onschendbaar beschouwd to worden. De jeugdige beeldenstormers hekben, dit uit het oog verliezende, de sympathie verspeeld, welke hun verdediging van de Maagd van Orleans bij sommigen had gaande gemaakt. Maar van den anderen kant behoort aan da jeugd toegevendheid betoond te worden. Ifet corps der koninklijke camelots telt namelijk leden, die ter terechtzitting met bloote beentjes en een neergeslagen broeden kinderkraag verschenen zijn. Een week ge leden zijn er zelfs twee voor de Rechtbank der Politieovertredingen gekomen, die door hun papa bpgeleid werden. Men kan, we! is waar, niet beweren dat de papa de kinderen vergezelde om hen te verdedigen, want hij verklaarde vour den rechter al liet mogelijke gedaan te hebben om zijn zoons te bewegen handtastelijk tegenover Thalamus op te tre den, maar niettemin heeft die vaderlijke tus- schenkomst voor de beklaagden ontslag van rechtsvervolging veroorzaakt. Zeer juist heeft de rechter geoordeel dat de knaapjes zonder „diseornement", d. w. z. oordeel des onderscheids gehandeld hadden. Een derge lijke bijzonderheid van do royalistische en antiradieale beweging is in staat een denk beeld te geven van haar omvang en haar aard. Al kan het waar zijn dat men uit den mond der kinderen dr waarheid ver neemt. zoo zou de Regeering er inderdaad verkeerd aan doen dezen modernen kinder kruistocht ernstig op te nemen. Zij kan er zich toe bepalen een stokje te steken voor het vernielen van standbeelden, die mocht hot model soms ook al niet in ieders geest geleefd en gestreefd hebben niets mis deden en als openbare gedenkteekenen recht op bescherming hebben. Mocht er dan later eens een ongeluk gebeuren nrnt den Bode wijk den Veertiende op de Place des Vic- toires of den Napolóon op de Colonne Ven- döme, dan zou het Gouvernement het recht hebben des te strenger tegen de bewerkers daarvan op te treden. Dat niet ieder er echter zoo over denkt bewijst de petitie, die een burger onlangs tot den Senaat gericht heeft om te verzoe ken dat de leden van het Hooge Hof bij eengeroepen zouden worden om liet nieuwe complot tegen de veiligheid der Republiek te berechten. De verzoeker bad voornamelijk liet oog op de aanranding van den president der Republiek, onlangs door een zekeren Mat ris bedreven. Doch die feitelijk onschuldige en platonische betooging tegen den hoogsten magistraat der Republiek hangt- stellig mot dc bedoelde troebelen te zamen. Gezegde Matris is niets anders dan een heet- en tevens warhoofd, die tot zijn buitensporig heid verleid is door zijn zucht voor politieke tinnegieterij, gepaard met de studie van cou rantenartikelen der opppsitie, voor welke hij niet rijp was. Bij elke politieke beweging zijn er Van die armen van geest, die zich laten meesleepen tot de ccn of andere on- zonnice, doelloozc daad. Daaruit mag niet sons juist verhuisd waren, zei hij tot zich zelf: „Ik geloof, dat het nummer 35 is." Toen dacht hij, dat het wel zoo goed zou zijn, ecus in het opschrijfboekje tc kij ken. Maar toon hij zijn hand stak op do plaats, waar het boekje moest zijn, ont dekto hij, dal hel er niet was. Toen kwam het bij hem op, dat hij zoo afgetrokken geweest was, dat hij verzuimd had het hoekje uit zijn andere vest te nemen. „Het komt cr niet op aan," dacht Thom son. „Ik wool, dat hol 35 is." Toen dacht hij: „Is het nu 35 of 53?" Terwijl hij over deze dingen nadacht, keek Thomson toeval lig naar reclits cn zag daar een huis dat er uitzag, of hot pas nieuw ingericht was; in den schemer kon hij nog no. 35 onder scheiden, „Natuurlijk, dat is bet," sprak Thomson tot zichzelf, terwijl hij do steoiien trapjes opliep. „Dat is het huis, dat kan iedereen zien." Toevallig stond do voordeur open. „Zoo," dacht Thomson, nu kan ik Aman da eens verrassen. „Ik zal de deur sluiten en kalm in haar ontvangkamer gaan zit ten. Als zij daar in komt, en dat zal zo zeker, zal zij verbaasd zijn, hoe ik daar kom. Een goed idcel" En nadat Thomson dc vooulcur voorzich tig gesloten had, ging hij naar de voorka mer met zijn hoed in do hand cn zijn jas over den arm. De kamer was nog al donker, zoodat liet Thomson niet opviel, dat het niet de hem welbekende meubelen waren. En hij had bovendien heel weinig tijd om dit op te merken. „Elisa," hoorde hij een mannelijke stem van het eerste portaal roepen, „Elisa 1" Amanda had geen mannelijke familiele den dan als haar vader, en dat was niet het geluid van den ouden Carson. „Elisa is uitgegaan, Henri," zei een vrou welijke stem. ,,tk zond haar met een brief naar de post." „Dan had ze de voordeur niet open moeten laten." zei do eerste stom. „Maar die is nu dicht; dan moet ze er ook in zijn, Elisa 1" Geen antwoord. Toen bromde de man: „Dat is heel vreemd; dc deur is niet dichtgeslagen, want dat zou ik gehoord hebben." Natuurlijk kwam Thomson nu tot de ont dekking, dat hij niet in 35 maar in 53 had moeten zijn. Hij nam zijn hoed on overjas op. en ver wijderde zich naar dc deur van do voor kamer, met het plan een uitleg te geven en dan weg te gaan, beide zoo spoedig mogelijk. 1 „Neen, dat zal niet gebeuren," zei de zelfde mannelijke stem. „Je blijft, waar je bent, of ik scliiet." De goede man, die, zooals liij meende, de hand gelogd had op een inbreker, die dooi de opengelaten voordeur was binnen geko men, stond nu, met eon stalen voorwerp in zijn uitgestrekte rechterband, halver wege de trap. „Mijn naam is Thomson," sprak de on schuldige indringer. „Dat kan wel. Blijf, waar je bent, Thom son." Het was een pijnlijke toestand. Niets kon dien grimmige» huisheer doen gelooven, dat hot wcikelijk Thomson was, en geen inbreker, die het huis was binnengeslopen. „Ben jij mijnheer Cyril Thomson? Maar do heer Cyril Thomson had een haard, toen ik hem „II Mio Tcrovo" hoorde zin gen. Kan jij zingen?" Onder zulke omstandigheden was het Thomson niet mogelijk te zingen. Verbeeld jo, nu „II Mio Terovo" ten gehoore bren gen! Ifet. eind was, dat Elisa kwam en on middellijk naar de politic gezonden werd. Thomson was niet fortuinlijker met den politie-agent dan met den heer Cameron, zoo heette de hoer des huizes. De agent weigerde to kijken naar Thomson's zak doek, waarop hij de letters C. T.' heel netjes geborduurd zou hebben gezien, noch wilde liij een stuk van Thomson's ondergoed on derzoeken. Zelfs al had hij dat gedaan, dan zou hij alleen do letters C. T. hebben gevonden, en dit had evengoed Charles Thomson als Cyril Thomson kunnen zijn. Op liet bureau had het verhoor hetzelfde resultaat, men geloofde niet van wat Thom son omtrent zichzelf vertelde, en lachte SCHIEDIMSCHE -H III

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1909 | | pagina 9