SÜAOSJtMWS. Kunst en Wetenschap. Rpclitzaken. Kerk en School. Christ. Geref. Kerk. Lucht vattrt. - «ieuieiigd .Kieuws» in .plaats van 25 Nov. 1910, den. 5en Dec. 1910 ingaan. De kommies-verificateur K. Tol wordt met ingang van 1 Januari 1911 verplaatst van Maassluis naar Rotterdam. Verplaatst: ingang 1 December. Wj. A. v. d. Plas, komm. 2de kl., van Mill naar Bergeijk; de kommiezen 3de kl., M. Lups, van Wellerlooi naar Middelaar; R. Wil- lems, van Bergen naar Ottersum; G. G. Klein, van Roermond (v.) naar Mill. Ingang 1 Januari: de kommiezen le kl., A. A. H. Koeken, van Veghel naar Rotter dam; J. M. Rodi, van 's-Gravenhage naar Veghel; N. de Boer, van Apeldoorn naar 's-Gravenhage; H. van de Kamp, van 's-Bosch naar Utrecht; A. G. de Witt, komm. 2do kl., van Naaldwijk naar Rot terdam. Ingang 1 December, eervol ontslagen: II. Rulder, komm. 1ste kl. te Amsterdam. (Wkbl. v. d. Adm, d. Di B,. en Acc.) Wat ls de Bijbel 1 Do laatste der vier lezingen, door Dr. C E.. Hooykaas over do hierboven staan de vraag bad Maandag plaats. Nu zou de spr. do vraag behandelen: „Boe is het gezag van den Bijbel ontstaan?" De vorige avonden was gebleken h(oo de bijbelboeken, in wezen zoo verschillend, in zeer uiteenloopende tijden zijn ge schreven. Hoe zijn nu die verschillende boeken samengevoegd en heilig-verklaard, m. a, w. hoe zijn ze tot kanon verklaard? 't "Woord kanon beteekent „richtsnoer" of „maatstaf". In ons geval beteekent het dus de maatstaf om do juistheid van het geloof te meten. Voor de eerste Christe nen, tot het midden der 2e eeuw, gold enkel het Oude Testament voor Heilige Schrift. Het bestond uit do hoeken dor Wet, voor do Joden in engeren zin de H. S., de Profeten, waartoe ook do histo- ïischó boeken Jozua, Itichteren, Samuel en Koningen behoorden, en daarnevens de z.g. Geschriften, n.l. Job, do Prediker, de Spreuken, 'i Hooglied, Ruth, Esther, Esra, Nehcmia, de Kronieken en Daniel. Voor de Joden in Palestina was dit de Bijbel, maar die in andere landen, Alexandnëen Griekenland bijv., waren niet zoo streng in hun opvatting "fen namen ook de Apo criefe boeken in hun bijbel op. Ook de eerste Christenen deden als de Joden, en in de eerste eeuw na Chr. was hel Oude Testament, al dan niet met de Apocriefe boeken, him bijbel. Maar om streeks het jaar 100 kwamen ook' lang zamerhand Christelijke geschriften in ge bruik, evangeliën, brieven, openbaringen, handelingen. Maar deze geschriften waren niet algemeen en werden ook niet alge meen gewaardeerd. In do geschriften (uit den tijd van 140 tot 160) van Justinus den Martelaar maakt deze melding van de 4 Evangeliën, maar noemt deze Her inneringen aan Jezus; als algemeen aan genomen geschriften; ook toen nog was alleen hot Oude Testament voor de Chris tenen do Heilige Schrift. En als men na gaat hoe verspreid de Christelijke ge meenten waien: in Egypte, Klein-Azié, Ita lië, Griekenland, on hoe primitief de ge meenschap tusschen deze, dan kan men begiijpen, in verband met de wijze, waar op de geschriften ontstonden, 'dat iedere gemeente, behalve het 0. T, geschriften van Christelijke afkomst bezat, maar dat er onderling zeer veel verschil bestond. In de 2Ó eeuw ontstond er een Chris telijke secte, die zeer sterk tegen de Joden partij" trok. Een hunner voornaam ste mannen was Mardon. Zij verwierpen liet O. T. als Heilige Schrift en namen in "plaats daaivan Christelijke geschriften, bijv. het Evangelie van Lukas en 10 brie ven van Paulus. Do 2e eeuw werd meer en meer een heer R. D>. op zijn dienstreizen door En geland en Amerika zijn maag totaal be dorven heeft en dat een oude dokter, dien hij misschien ergens in Wisconsin of Ar kansas ontmoet heeft, hem heeft voorge schreven geraspt hertshoorn daarvoor to gebruiken. Hertshoorn is minder lekker dan kalfskop, maar het effect was volgens het oordeel van den heer R. D. vrijwel het zelfde. Daarom wende hij zich aan, drie maal in de week kalfskop te eten en hij kan dat natuurlijk op zijn ouden dag niet meer laten. En daar hij 'in St. Germain geen ander middel weet om zijn wensch to bevredigen, neemt hij do toevlucht tot de advertentie in do courant, het laatste redmiddel voor allen die geen raad meer weten. Nu staat de persoon reeds vrij levendig voor onze oogen, niet waar? R. D. is een man tusschen de vijftig en zestig jaren oud, gewend met menschem om te gaan, maar door te veel met hen te verkoeren, misschien wat verbitterd geworden. Hij lijdt sedert jaren aan zijn ingewanden „door noodgedwongen zelfheheersching" noemt een Deensch' humorist deze kwaal. Wij kunnen ons den man dus voorsteUen, vrij mager, met een knorrig gezicht, maar schitterende, oogen. Hij is nog altijd vlug in zijn bewegingen; veel woorden gebruikt hij met; hij zoekt slechts één mede-eter voor zijn kalfskop, „één of meer", maar liever één. Zijn levenswijze is zeer ge regeld. Ilij heeft zooveel vrijen tijd, dat hij zich .driemaal in de week aan zijn lievelingsdiner wijden kan. Hij Koeft het aan niemand te vragen: aan geen vrouw, geen kind, geen huishoudster. W.aarschifn- tijdperk van Verscheidenheid onder de Christenen, vooral was dit het geval ten opzichte van de vraag, welke geschriften waarde hadden voor de Christelijke leer. En daarbij kwam dat het Christendom zich steeds uitbreidde en dus hoe langer hoe meer de behoefte gevoeld werd aan een band, die alle gemeenten samenhield. En het is de gemeente van Rome ge weest, die met groot staatsmansinzieht en wijs beleid die vereeniging van alle Chris telijke gemeenten heeft tot stand gebracht. Met wijs beleid, omdat zij niet decreteer de, maar trachtte de verschillende stroo mingen, die zich toon al bij de Christenen openbaarden, in één bedding te leiden en zoo met elkander te verzoenen. En daar toe behoorde ook hot samenbrengen van een bundel geschriften, die voor de Chris tenen als kanoniek (gezaghebbend) kon den worden beschouwd. De Kath. kerk heeft dus den kanon opge steld en allengs nauwkeurig trachten te begrenzen. Om de behoudende partij daar voor te stemmen, moest het 0. T. daar bij opgenomen; om de meer vooruitstre- venden te "winnen voor do Christelijke ge schriften, vooral ook brieven van Paulus. Hoe groot de omvang van het N. T. oor spronkelijk was, blijkt uit een opgave in het fragment van Muratori (uit het laatst der 2e eeuw); onder de boeken, die vol gens dit geschrift in dien tijd erkend wer den als het Nieuwe Testament, behooren n.l. de 4 evangeliën, de Handelingen der Apostelen, 13 brieven van Paulus (die aan de Ilebreeen niet), één brief van Johan nes, do Openbaring van Johannes en de Openbaring van Petrus. Dit is do oudste opsomming, clie be kend is. Zoo was het in do 2e eeuw, maar de strijd bleef vooitduren over het uitsluiten van andere, die sommigen ook voor echt hielden. Daartoe behoorden uit het Oude Testament nog altijd de Apo criefe boeken, en uit liet Nieuwe de 2e 3e brief van Johannes, die van Jacobus, twee van Petrus, Judas, Hebreeën en Open baring van Johannes.- Constantijn, keizer van het Oost-Romoin- sche rijk, gaf, om! aan de verwarring en oneenigheid over de kanonieko boeken een eind to maken, aan den geleerden schrij ver Eusobius opdracht een verzameling van boeken bijeen te brengen. Deze kweet zich van deze opdracht. Constantijn gaf verder een bedrag aan geld, waardoor Eusebius in staat werd gestoLd, 50 exem plaren van deze verzameling te doen af schrijven. Deze verzameling gold in het Oosten voor het Nieuwe Testament. Even zoo werd in hot Westen op aanstichten van do gemeente Rome op talrijke synoden o. a. op het Concilie te Karthago (397) een voorloopige beslissing genomen. Daar werd bepaald dat het N. T. zou bestaan uit do boeken, die wij er tegenwoordig in vinden. Maar de stnjd was daarmee niet uit. De Openbaring van Johannes (inde Oostcrscbe kerk) en de brief aan de He breeën (in de Wosterscho kerk) bleven altijd voor velen een bezwaar uitmaken. En daarom blijft in de handschriften, die nog uit die oude tijden bestaan, veel ver schil bestaan. Geen enkele bijbel uit de middeleeuwen bewaard, is van denzelfden inhoud als bijv. onze Statenbijbel. Be halve het geschil over de 2 genoemde boeken bleef het bovendien voor velende vraag of van andere, die niet opgenomen waien, niet evengoed het bijbelscli gezag moest worden erkend. Zoo bevat bijv. het Codex Alexandrinus, dat bewaard wordt in het Britsch Museum, de „brieven van Clemens". De geheele middeleetiwen door tot na de Hervorming heeft de strijd over dat meerdere of mindere geduurd. "Wat het kenmerk was voor de echtheid der boe ken, dat was nergens te vinden. Waar verschil in waardeering bestond, sprak het lijk is hij door overmate van soliditeit een weinig gierig geworden, want h'ij berekent zijn uitgaven zeer nauwkeurig en wil door andoren do onkosten laten doelen voor zijn gezondheid en zijn liefhebberij. Laten wij er nog één kenteeken bijvoe gen, dat uit hetgeen voorafgaat is af to leidon: op politiek gebied behoort de lieer R. D. eerder tot de conservatieve dan tot de vooruitstrevende partij. Hij hecht aan cuderwetscho gewoonten en zoekt tot woonplaats uit het stille stadje der Fran- sche koningon. Hoewel hij er over denkt een genootschap voor kalfskoppen te stich ten op coöperatieven grondslag, heeft hij geen socialistische neigingen. Hij is een echte „bourgeois" met egoïstische begrip pen, een man met goed toegeknoopte zak ken, wien niemand lust Heeft pleizior te doen en die dus door de courant moet trachten aan kalfskoppen to komen'. Dit portret, dat ik volgens allo regelen der kunst heb opgemaakt, wou ik aan den heer Conan Doylo zenden, den let terkundigen vader van den meester, Sher lock Holmes. De letterkundige grootvader Edgar Allan Foë, die ons Ridder Dupin heeft geschonken, is reeds overleden; an ders had ik hem de voorkeur gegeven, daar hij mij misschien eenige inlichting had kunnen geven omtrent de medicinale werking van geraspt hertshoorn. Eerst wilde ik mijn beschouwingen echter aan een laatste proef onderwerpen; ik ging even naar, St. Germain en trachtte aan het bureau van do courant het adres to weten te komenvan den vroegeren reiziger, in wijnen, den heer RL R,. Ik was van, jplam vanzelf, dat daarin pen ooi-zaak gelegen was van strijd. Maar toch moet worden erkend, dat, hoewel een vorm; niet kan worden aangegeven, met voortreffelijke juistheid van smaak de keuze der bijbel boeken is gedaan. Kort na de Hervorming werd in de Ka tholieke kerk behoefte gevoeld om een beslissing to nemen in zake de kanoni- cileit van de bijbelboeken. En zoo werd op het concilie te Trento in 154S voor goed de bijbel afgesloten. Deze katholieke bijbel bevat het 0. T., het N. T. en de Apocriefe boeken. En tegen ieder, die zich niet aan deze beslissing hield, werd het anathema de kerkelijke vloek uit gesproken. Dit thans voor de eerste maal! Wat de Hervormers betreft, zjj stonden met hun oordeel zeer vrijmoedig tegen over den bijbel. Uit hun verklaringen blijkt dat zij daarbij hun oordeel niet onderwor pen aan do letter, maar omgekeerd. Dit was het geval met Luther en ook met Calvijn en hun hjdgenooten. Het jeugdig enthousiasme, waarmede de eerste her vormers waren bezield, deed htm de bijbel in een veel vrijer licht zien dan de latere protestanten, die zich weldra meer en meer vastklampten aan do letter, cn den bijbelboeken een gezag toekenden, dat de eerste Christenen en ook die der middel eeuwen nooit hadden gekend. Do bijbel, zooals hij door protestanten wordt ge bruikt, bevat niet de Apocriefe boeken; hoewel ze in de folio Statenbijbels wel werden opgenomen, maar mot aarzeling en met voorafgaande waarschuwing, dat ze met voorzichtigheid moeten worden ge lezen. Het gezag van den bijbel, als door God geïnspireerd, bleef lang onaangevochten; maar eerst schuchter in de 17e, meer be wust in de 18e, maar zekerder in de 19e eeuw hebben verschillende geleerden de geschiedenis der bijbelboeken uit de oude gegevens nagespeurd en ontstond dc wetenschap der tekstkritiek, die de oogen opende voor het ontstaan en het verschil lend karakter dor bijbelboeken, daarnaast do inleidingswetenschap, die licht ont steekt over do wordingsgeschiedenis der bijbelboeken; eindelijk de hoogere critiek, die de waarde van liet Bijbelwoord af meet naar 't innerlijk getuigenis van den heiligen geest. In 1850 verschenen in ons land „Brieven over den Bijbel" van Bus ken Huet, waarin deze schrijver het vrij zinnig standpunt tegenover den bijbel dui delijk maakte voor de leekenwereld. Voor en na hem hebben vele geleerden in bin nen- en buitenland de wetenschap ver rijkt met menig werk op dit gebied; o. a. Prof. Kuenen voor het O. T., en in onze dagen velen, o. a. Prof. Uernack voor het N. T. Hoe de bijbel, die uit zoovele ongelijk soortige doelen toch als één boek zulk een groot gezag kon verkrijgen, is te ver klaren uit den langzamen groei der bijbel boeken, de onbevangenheid der schrijvers en redacteurs, hun gemis aan critiscben zin, de katholieke neigingen der Christen heid, de voogdij der priesterschap en de betrekkelijke onbekendheid van den bijbel onder de katholieken, maai- dan ook aan de behoefte aan gezag bij de protestan ten en de allegonscho uitlegging onder hen. Maar al deze oorzaken worden overstemd door den Bijbel zelf, zijn innerlijke waar de voor ieder mensch. In allo omstandig heden des levens geeft de bijbel datgene, wat den mensch troost en kracht geeft, den vermoeid© lafenis, den bekommerde vertroosting. En dat de bijbel dat doet, dat danken wij aan Gods inwerking in de schrijvers, menschen van gelijke bewegingen als wij, met dezelfde behoeften, dezelfde neigin gen, dezelfde nooden en gebreken en krach ten. den man zelf te gaan opzoeken en hem te vergelijken met het portret dat ik vol gens de advertentie van hem opgemaakt had. Tot mijn verbazing was dit adres, dat mij opgegeven werd: Rosalie Demony, we duwe van een restauratiohouder, Rue de Bei-getto 137, Tweede verdieping. Madame Demony was een klein, dik opgewekt vrouwtje met vier kinderen. Haar man, die hot vorige jaar overleden was,- h'ad haar o. a. een contract nage laten met een slachter uit de buurt, waar bij deze Haar wekelijks drie kalfskoppen zou leveren. Op alle mogelijke wijzen lïad zij getracht van die lekkernijen af te ko men. Haar zoon, die reporter is van een Parijsoh' sensatieblad, had die mooie ad vertentie voor haar opgesteld, maar tot haar spijt had zij er geen enkelen brief op gekregen behalve den mijnen! het geen een groote teleurstelling voor Haar was. Want hot contract loopt nog tot De cember en do kalfskoppen kan zij niet „luchten of zien". De regeering moest volgens haar oordeel niet veroorloven, dat men met zulke contracten een weduwe las tig viel; Jaurès had groot gelijk, dat hij het Briand eens inpeperen wil. Geraspt hertshoorn kent zij niet. Over haar maag en wat dies meer zij' lïad zij goddank niet to klagen. Zou ik na deze teleurstelling mijn ana lyse toch aan Conan Doylo zenden? Voor beschouwingen en gevolgtrekkingen ben ik uw man, daar sta ik voor in. De man met den kalfskop alleen komt niet uit. En daarom vond do monnik der mid deleeuwen in den bjjbel zijn troost de geus zijn kracht en moed. Het hart onzer kinderen ivordt door geschiedenissen als van Jozef geroerd en wij zelf vinden er iedere maal, dat wij ler in lezen, iets goeds, iets - stichtelijks is, dat ons bemoe digt en steunt op onzen levensweg. En daarom al beschouwen wij den Bijbel niet meer als onfeilbaar hij vormt een onwaardeerbaar bezit. Men heeft den Bijbel geen grooter ondienst gedaan dan juist met dit aannemen van onfeilbaar heid, met dit verguldsel van heiligheid. Onze waardeering is daarom niet minder. En de bijbel zal blijven oen boek, dat men veelvuldig ter hand neemt om te luisteren naar de goddelijke stem, die door heel zijn inhoud tot ons spreekt. Na deze lezing liet de spreker nog de beantwoording volgen op enkele vragen, die naar aanleiding der vorige lezingen tot hem waren gericht, gaf voorts eenige aanwijzingen voor vrijzinnig bijbelgebruik en bijbelstudie, en besloot met aanhaling van De Genestet's gedicht: „Onverganke lijk". Ten slotte dankte Dr. Hooykaas voor de aandacht, waarmee zijn lezingen wa ren gevolgd. Toistoi. Woensdag hebben tal van bekende Rus- sohc schrijvers een bedevaart naar het graf van Tolstoi gedaan. Vele deputaties en een gioot aantal studenten omringen nog vooit- cliuond het graf, onder het zingen van doo- dcnliederen. Gravin Toltoï heeft aan haar bedienden meegedeeld, dat zij over zes weken zouden worden ontslagen, omdat het haar onmoge lijk was, langer te Jasnaja Poljana te leven. Tolstoi's dochter, gravin Alexandra is naar het landgoed van Tsclierkovv, den vriend kaars vaders, vertrokken. Voor haar vertrek droeg zij aan het filiaal van de Rus sische Rijksbank te Tula op geen documen ten of handschriften van Tolstoi, aan wien ook, af te geven, aangezien die volgens Tol stoi's testament alle aan haar vermaakt waren. De familie Toistoi heeft telegra- phisch aan de kadc'tenpartij verzocht, het voorstel, dat de staat dc kosten der begra fenis zou dragen, in te trekken. Onder de studenten en aibeiders te Mos kou hecrscht nog steeds groote opwinding. Dc kadettenpartij heeft bij dc Docma het voorstel ingediend, om op kosten van don staat Jasnaja Poljana, den grafheuvel en het sterfhuis van Toistoi te Astapowo aan te koopen en een nationale inschrijving te openen voor een gedenktecken van Toistoi, voor hetwelk uit de schatkist 100.000 Rbl. zou worde hijgedragen. De arbeidersgroep stelde voor, dat de staat ter huldiging van de nagedachtenis van Toistoi, een volksuniversiteit zou op richten. De telefoondraaddiefstallen. De dader der telefoondraaddicfstallen, de monteur W. F. NL, dezen zomer herhaalde lijk op de Rotlerdamsche Ceintuurbaan ge pleegd, heeft gisteren voor dc rechtbank te Rotterdam terechtgestaan. Tegen beklaag de, die recidivist is, werd een jaar gevange nisstraf geeischt. Daad voor de Scheepvacrt. Gistermiddag behandelde de Raad voor de Scheepvaart het ongeval, hetvisschers- vaartuig „Agatha Sch. 444", schipper C. Noordzee overkomen. In den morgen ongeveer 10 uur bevond zich het schip 55 mijlen Z, 0. ten Zui den van Bressy, toen het schip door den Engelsohen stoomtrawler „Pearl", gemerkt LT. 461 werd overstoomd. Dadelijk maakte de „Agatha" water. En daar de schipper vreesde, dat liet vaar tuig zou zinken, riep hij don kapitein van het Engelsche schip toe: „Mijn schip maakt water, blijft bi) mij', of breng mij na,ar Lenvick". De Engelschman gaf hem een onverstaanbaar antwoord en stoomde toen weg. Al steeds pompende werd het schip eindelijk naar Lenvick gebracht, waar het voorloopig werd gerepareerd, en deschipp- per een aanklacht tegen den Engelsclien kapitein indiende. Gisteren werd de schipper als getuige ge hoord. Hij bleef bij zijn verklaring, te Lenvick afgelegd. Hij was in koers. De kapitein van do „Pearl" evenwel beweert, dat de „Agatha" buiten koers was, wat door den schipper beslist wordt ontkend. Do kapitein van de „Pearl" geeft do schuld aan de „Agatha", daar dit schip even in de nabijheid van de „Pearl" zijn roer naar stuurboord legde, zoodat do „Agatha" in den koers van den Engel sclien stoomtrawler kwam. Als tweede ge tuige werd gehoord do matroos "Lets, die op den morgen van het' ongeval de wacht had op do „Agatha", die absoluut ont kende, dat hij zijn roer hoeft veranderd. Hij heeft in 't geheel geen koers veran derd. Do Raad zal later .uitspraak doen. Ned. IIerv. Kerk. Uit het jaarverslag van don staat van het Algemeene "Weduwen- en Weeaonfonds voor Predikanten van "de Ned. Hervormde' Kerk over 1909, blijkt, dat het boekjaar sluit met een som van 136,847.71 aan inkomsten en uitgaven. Aan 437 weduwe, 6 minder jarigen en 24 erven werd uitgekeerd de som -van S2,193.21. In verband met het aanzienlijke saldo der liitkeeringsrekening werd de uitkeering over 1910 vastgesteld op 200. Ten einde teleurstelling te voorkomen, moet er op gewezen wroden, dat deze ver hoogde uitkeering geschiedt uit het geduren de eenige iaren gevormde saldo, zoodat na eenige jaren hoogstwaarschijnlijk.de uitkee ring weder tot het normale bedrag zal ver minderd moeten worden. Beroepen: te Ilaskerhorno (toez.) de heer J. IC. Gravemeijer, cand. te Leeu warden; te Rijssen ds. J. H. F. Remme, te Vinkcvecnte Groningen ds. A. W. Burger, te Eek en Wiel. Aangenomen: het beroep te Garde ren o. d. Yeluwe, de heer J. G. Dekker- kerker, cand. te Zooterwoudete Steen- wijk door ds. G. Bolkestein M.Hzn. te Ha- rick (Fr.)to Glanerburg ds. II. Vis ser, te Vaals (L.). Bedankt: voor het beroep te Wad dingsveen ds. P. van Toorn, te Sprang; voor het beroep te Loonschendijk (gom. Loon op Zand) ds. D. Ph. Keek, te Zui- iichem. Evang. Luthersche Kerk. Beroepen: te Culemborg ds. L. Schut te, te Amsterdam, Geref. Kerken. Beroepen: te Andel (N.-Br.) de heer II. van der Zanden, cand. te Pulten. Aangenomen: het beroep to Baren- rendiechl ds. J. G. Kunst te N ij kerk. Beroepen: te Groningen ds. Visser, te Veenendaal. Hooger Onderwijs. Te Leiden is bevorderd tot arts de heer F J. II. Hakkenberg. Universiteit te Utrecht. Bevorderd tot doctor in de rechtswetenschap op Stellin gen do heer C. F. J. Gombault, geb. te Oldeberkoop. Universiteit van Amsterdam. Doctoraal examen in de Nederlandschc letteren, mej. Jeanne Bock. To Amsterdam zijn bevorderd tot arts de heeren B. M. van Driel, geb. te Hellevoet- sluis; D. J. Samuels, geb. te Paramaribo, en mej. II. J. G. v. d. Berg, geb. te Uit huizen. Universiteit te Leiden, Bevorderd tot doc tor in do rechtswetenschap op stellingen de lieer P. C. E. Vollgraff, geboren te Arnhem. Te Utrecht zijn bevorderd tot semi-arfcs de heeren J. de Haan en W. J. R003 v. d. Berg. Bevorderd tot tandarts de heer P. Buisman. Universiteit te Utrecht. Bevorderd tot doctor in de Nederlandschc letterkunde op proefschrift „Van Alphen's literair-aesthe- tischo theorieën", (met lof) A. C. S. de Koe, geb. te Utrecht. Schoolquaestie Nibbixwoud In een vergadering van protestantsche in woners van Hauwert is met algemeene in stemming aangenomen de volgende motie: De protestantsche inwoners van Hauwert, kennisgenomen hebbende van het besluit van den raad der gemeente Nibbixwoud om nog geen hoofd der school te Nibbix woud te benoemen; overwegende, dat do katholiek© wethou der heeft medegewerkt aan het opstellen der voordracht, waaraan vele onkosten verbonden waren; overwegende, dat door dit besluit roe keloos in gevaar wordt gebracht do rijks subsidie voor het hoofd to Nibbixwoud, voor welker aanvraag de tijd intusschon verstrijkt; overwegende, dat nu al driemaal do be sluiten der R. K. meerderheid van den raad verworpen zijn; betreuren ten zeerste de hardnekkigheid, waarmede deze meerderheid haar plannen wil doordrijven, en hopen, dat do regee ring, in laatste instantie, ook nu weer het raadsbesluit vernielige, opdat do rust in de gemeente moge wederkeeren. ParijsBrussel en terug. Ingeschreven zijn nu: Legagneux, Tabu- tcau, Biégi, Bielovucic, Graaf De Lam bert, Vollon en Aubrun. Louis Dufour meldt, dat hij geenszins van plan is de raid te wagen. Hij is er tiotsch op, de eerste passagier te zijn gc-j weest, en denkt er niet aan Wijnmalen con-; currentie aan te doen. 1 Trouwens, Dufour is nog lang,niet over-' tuigd, dat een tweede aviateur vóór 1 Ja-, nuari a.s. het kunststuk zal herhalen. j Zoodra Legagneux kans ziet deze du-" gen mistte het voortdurend in Frankrijk zal hij den tocht voor de derde maal wagen," om daarna den winter te Nizza door te brengen, waar hij met passagiers tochten* boven de zee gaat maken. U. B, O. s Mon meldt uit Rotterdam De uitslag"'van liet referendum onder de, leden van het fonds „Uitkeering bij Ovcr- Jijdén", om'oyer te gaan bij de Onderlinge Levensverzekering „Eigen Hulp" is de vol gende v Door de gewone leden, werden uitgebracht 678 geldige stemmen; 609 voor en 9 tegen. Door de buitengewone leden 11,93, waar van 10^0 vcwr en 15D tegen.. t sl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1910 | | pagina 6