'mmm
3
MX
L
UÊ
p
Radio-Programma's.
I
JJg
J
fp/
?$r
fe
m
ite'
ffb*,'
Gemengd Mcuvrs»
HUMOR TJIT JECBT BUITENtQAJSTD.
-■ejgrï
M I1
m
Ir
F
fe
ty
^7
V/ -
Sfo
K
Ëte,
iiiÜT"^2^
-•MS
P
%l
fj\,
ïv
Irt»
tn
Ö.0
V
t *J
fr V
iA
^,r-
l«%r r*
V1
jV^ö"
i*j$i
r ïlF
éP
'H* tr
irast-
5®-n
fel
„George/' zei mijn vrouw, „.bedoel je
daaimee, dat ik Diavidje tooet aanmoedigen
om vragen te stellen?"
„Zeker," antwoordde ik, .„alle knappe
kinderen stellen vragen; dorst naar weten
schap is wenscltelrjk en natuurlijk. Wij
moeten die nooit in de kiem smoren. De
oprechte, vertrouwelijke manier, waarop
kmdeien hun ouders om opheldering vra
gen, is roerend aandoenlijk, en we moe
ten ons best doen dat vertrouwen met
te beschamen."
Ik kon zien, dat mijn vrouw onderden
indruk kwam van deze pihjlosoplhiscihe
wooiden.
„Maar boe moet ik nu te weten ko
men, hoeveel pooten een spin heeft?"
vi oeg ze.
„,ls het dan nooit bij je opgekomen,
dat ik je dat wel eens kou kunnen ver
tellen informeerde ik.
„Zou jc dat lieusoh kunnen, George?"
riep ze uit op een loon van de puurste
veibazing. „Hoeveel pooten deuk jii dan,
dat een spin heeft?"
„Een spin heeft zes pooten," verklaarde
ik overtuigend.
„Ja, ik ben nog niet zoo dom, als ik
er uitzie, en als je jongste spruit* je een
volgenden keer weer eens zoo'n eenvou
dige vraag stelt, stuur hem dan liever
naar mij, in plaats van hem z'n illusie
te ontnemen."
„Ik zal er om denken, lieveling," zei
mijn vrouw gedwee en hiermee êmdigde
dit opvoedkundig onderhoud.
Dp een goeien dag, ik zat net" in mijn
studeerkamer, kwjam Davidje met een
vaart, de onbezonnen jeugd eigen, de ka
mer binnenstuiven.
„Pa," vroeg hij opgewonden, „wanneer
is Jans geboren?" Nu moet u weten, Jans
is onze keukenprinses.
„Ja, maar, jongen, dat weet ik niet
zoo precies," antwoordde ik, zonder na
te denken. „Toe, wees nou een goede
jongen en stoor vader niet langer."
„En moe zei nog wel, dat ik het aan
u moest vragen," dreunde Davidje, en er
lag iets verwijtends in z'n stem. „Moe zen,
dat u het wel zou weten."
„Weten? iWat weten?"
,',Ja, moe zei, dat u alles wist."
„Bijna alles," verbeterde ik, na een
oogenblik diep nagedacht te hebben. „Waar
om wou je eigenlijk weten, wanneer Jans
geboren is?"
„Nou pa, dat wil jlk u wel vertellen.
Daar straks hoorde ik den melkboer tegen
Jans zeggen: „Loop ."nou gauw heen, jij
bent toch ook niet van gisteren."
„Pa, waarom zei de melkboer nou legen
Jans, dat ze heen moest loopen?"
„Dat weet ik heusck..." begon ik, maar
herstelde me nog in allerijl.
„Misschien had Jans iets vergeten," ver
onderstelde ik.
„Nee, ze Jiad niks niet vergeten," be
weerde Davidje, alleen haar schort af
te doen."
„Mijn jongen," schoolmeesterde ik, „dat
moet je nooit zeggen; ze had1 niks niet
vergeten."
„Omdat het verkeerd is,"
„Waarom niet, pa?"
„En waarom is het verkeerd, pa?"
,Omdal twee negatieven een positief vor
men. Het was wel een krasse bewering,
maar ik wist op het oogenblik ook niets
anders.
„Wat is een negatief pa?" vroeg Da
vidje onverstoord verder. „Een negatief,"
antwoordde ik, „een negatief eh-ja-nou,
een negatief dat is iets tegengestelds. Om
maar eens een eenvoudig voorbeeld te
noemen, een negatief dat wil zeggen
dat is dat beteekent dat je het niet
doet."
„Dat je wat niet doet, pa?"
„Nou, alles, aies wat je maar wilt,"
riep ik uit. Davidje peinsde èens een
oogenblik over deze vreemdsoortige woor-
dencombinalie; dan vervolgde hij met ver
wijtende slem:
„Waarom was het verkeerd van Jans
om aan de deur te kom'en?"
„Het was heelemaal niet verkeerd van
Jans," riep jlc wanhopig uiit; „wat ik je
daar net vertelde, sloeg op je taalfouten
en niet op Jans haar doen en laten."
„Maar als het dan toch niet verkeerd
was van Jans om aan. de deur te komen,
waarom zei de melkboer dan, dat ze
heen moest loopen?" informeerde Davidje
nog steeds belangstellend.
„De melkboer sprak metaimophorisch,"
verklaarde ik,
„Ik bedoel," voegde ik er haastig bij,
„hij. sprak in figuurlijken zin."
De rimpels van Davidjes voorhoofd ver
dwenen weer.
„Ik hoorde den melkboer ïnet Jans spre
ken over haar figurJijken zin."
„Wat bedoel je nou weer, jongen," vroeg
ik, heelemaal in de boonen.
„Wel, hij zei tegen Jans: Als je maar
een beetje figuur had!, zou je het ge
makkelijk even ver kunnen brengen als
Pola-Negri."
Ik nam me heilig voor eens met mijn
vrouw over dien melkboer te praten, die
kerel had Jans haar tijd verknoeid en
haar moraliteit in gevaar gebracht.
„Pa, wat is Pola-Negri?"
„(Pola Negri," verkondigde ik„ tniom-
fantelijk, dat ik eindelijk eens iets ten naas
tenbij goed wist te vertellen, „Pola Negri
is een van de mooiste en beste fumlactm-
ces van dezen tijd."
„Pa, wat is een actrice?"
Dat was nu weer zoo'n hopelooze vraag.
Na dien tijd heb ik het eens in een ver
klarend handwoordenboek opgezocht, waar
in vermeld stond: actrice, vrouwelijke ac
teur, iemand die tooneel speelt."
Maar nu wou Davidje weer weten wat
een tooneel is en wat een tooneelspél en.
waarom. Ik was nu al een goed uur aan
het uitleggen, en Davidje bleek nog steeds
vol belangstelling.
„Waarom zei de melkboer nou tegen
Jans dat ze niet van gisteren was?"
.De melkboer is een idioot," schreeuw
de ik woedend; „ik sta stom over Jans.
„Dat zei de melkboer ook," merkte Da
vidje helder op. „iWa&rom stond hij stom
over Jans?"
„Weet ik het," riep ik. Een oogenblik
voelde ik grooten lost om Davidje een
diaai^ om zijn prille ooren te geven.
„Weet u dat niet?" herhaalde hij op
een toon van stomme verbazing.
„En u weet ook niet, wanneer Jans
geboren is, pa? Weet u dan misschien..."
„Neen, dat weet ik niet!" schreeuwde
ik nu.
„Wat weet u niet, pa?"
„De weet geen antwoord op wat je wilt
vragen," tierde ik voort.
„Pa," informeerde Davidje in pure ver
bazing, „weet u dan wat ik u vragen
wou
„Neen, natuurlijk nietl"
„•Maar hoe weet u dan dat u het
antwoord met weet?"
„'Omdat ik weet, dat ik het niet weet,"
gilde ik.
„De weet niet waarom ik niet weet wat
ik niet weet!"
„Maak dat je wegkomt, laat me met
rust, ik weet niets."
„George, lieveling," zei plotseling mijn
vrouw.
Ik stond op. Ik liad er in mijn opwin
ding niets van gemerkt, dat zij de kamer
was binnen gekomen. Ze stond naast Da
vidje en streelde zijn haren.
„Gezellig met paps gepraat, lieveling?
Goed zool"
En toen tot mij„Je hebt groot gelijk,
George, de oprechte, vertrouwelijke manier
waarop kinderen hun oudersom ophel
dering vragen, is roerend aandoenlijk. Maar
ik zal jullie nu niet langer in je genoe-
gelijk gekout storen, lik wilde je alleen
maar even komen vertellen, dat een spin
ik heb üi|et in een dierkundeboek op
gezocht acht pooten heeft."
Een "parachute avontuur.
Een vlieger van de Britsche Royal Air
Force, heeft het volgende verhaal verteld
win zijn c nvrijwilligen val uit zijn vliegtuig
en zijin redding door middel van een para
chute.
„Ik vloog een Armstrong-Whitworth „Sis
kin 4A", en bevond mijl cxp' cai 700 M.
hoogte, toen ik mijln veiligheidsriem los
maakte om mijn vliegjkaart, die op den
bodem van de cockpit was gevallen, op
te rapen. Toen ik mijt voorover boog, moet
ik tevens den stuorstainid Voorover hebben
gedrukt, want mijln vliegtuig nam ineens
een vervaarlijken duik en stond direct lood
recht op zij'n neus. Vóór ik me goed en wel
rekenschap, van. het gebeurde had gegeven,
constateerde ik, dat ik door de middelpunt
vliedende kracht uit mijn toestel was ge
worpen. Ik lag achterover, met mijln ge
zicht naar de lucht gekeerd, terwijl mijln
voeten zich iets hooger bevonden, dan mijn
hoofd.
„Het geVoel te vallen, haidi ik- echter niet
De eemge aanduiding dat ik mij in! snelle
verticale beweging moest bevinden, was
de luchtstroom in mijn rug. M'ijlnj eerste
gedachten golden natuurlijk mijln parachute,
en direct zochten mijln handen den ring
van den sluitkaibel. De kola mijln handen
goed bewegen, maar had moeite mijln hoofd
te buigen om te zien waar de rin|g zat. Dit
kan een gevolg zijln geweest Van mijln stijf
ingepakt zitten in mijln vliegpak, maar is
hoogst waarschijnlijk toe te sdirijven aan
het feit, dat mijn beenen thans aanmerke
lijk hooger waren dan mijln hoofd, waar
door de benoodigde spierbeweging zooveel
grooter was. Ik had den ring echter direct
te pakken, zonder hem te zien, en gaf een
fermon ruk. Daar het doek langs mijln
boenen schoot, kon ik de parachute met
alleen voelen, doch ook zien -opengaan.
Dit is echter niet meer dan een zeer korte
indruk geweest.
„Toen het valscherm open was, schatte
ik me op een hoogte te bevinden van ca
500 meter. Ik keek rond, of ik mijln vliegt
tuig kon zien, maar er was niets van te
bespeuren. De gedachte dat het toestel op
een woning kon zij'n gevallen, etn slacht
offers hebben gemaakt, verontrustte mij
zeer. Toen ik den grond naderde, was ik
bevreesd op een boom te zuDen terecht
komenden dat heel hard, wijl nnj dikwerf
verteld is, dat een dienstparachute een
veel hoogere andingssmelheid heeft dan de
aanmerkelijk gTootere framings-parachute,
waarmede wij onze oefensprongen verrich
ten. Er bleek evenwel geen, reden tot be
zorgdheid te züjto, want den boom passeerde
ik op een paar meter afstand, zoodat ik
veilig neerkwam midden op een veld. Mijn
vliegtuig bleek een mijl verder te zijn neer
gekomen, waar het slechts aan oemge hoo
rnen schade had toegebracht. Het toestel
was natuurlijk vernield".
De dalingssnelheid van valschermen.
Een vlieger-leerling, die op Broke field,
een militaire vliegschool in Texas, op 600
meter hoogte vanuit een bambardements
vliegtuig een oefensprong uitvoerde, con
stateerde even nia het oogenblik dat hy
zyn parachute had opengetrokken, dat Inj
mstede te dalen, door een zwaren op-
gaanden luchtstroom met kracht omhoog
werd gevoerd, zoodat hij op een grootere
hoogte kwam te zweven dan het vlieg
tuig, dat hij. zooeven verlaten had. Zoo
doende kwam hy omlaag met een gemid
delde dalmgssneiheid van 91 centimeter
per seconde, hetgeen volgens Amerikaan-
sclie deskundigen de laagste daluigssnel-
Jieid is, die» ooit geboekt werd. Er bestaat
echter een zeer oud record, dat deze Arne-
rikaansclie prestatie overtreft. In 1853 na
melijk voerde de Fransehe hallonvaarster
madame Poitevm, te Parma in Italië, op
iSOO ineter hoogte vanuit een ballon* een
parachutedaling uit, die 43 minuten duur
de, hetgeen een gemiddelde geeft van 70
centimeter in de seconde.
Volgens gegevens van den techïuschen
dienst der militaire 1 uchtvaart-aldeeiing te
Dayton, Ohio, varieert de normale dalmgs-
snelheid met een parachute van af een
hoogte van 800 tot 1000 voet (circa 240
tot 300 nieter) öVz tot 8.2 meter per
seconde. Dit laatste cijfer is zeer hoog,
en heeft waarschijnlijk hetreikkmg op de
nyna nooit gebruikte reserve paraciiute van
22 voet middellijn, die deel uitmaakt van de
oefen-uitrusting, en alleen gebezigd wordt,
wanneer de groote oefen-parachute van 28
voet imddeliyn, welke volgens de fabri
kanten (de Irving fabriek) een dabngssnel-
iieid-gemiddejde van 3.65 meter per seconde
heeft, weigert open te gaan. Voor de dienst
parachute, welke 24 voet middellijn heeft,
geeft de fabriek een gemidde.de daiings
snelheid op van 4.90 meter per seconde.
Napoleon en iO.OOO katten
Toen Napoleon in 1815 de reis naar
Sint Helena wilde aanvaarden, lxad een
Engelsohmam in Manchester de aardigheid
een oproeping aan te plakken, waarin
medegedeeld werd, dat op Sint Helena veel
muizen en ratten voorkwamen. De bevol
king had er erg veel last van. Daarom^
zoo heette het, was Napoleon van plan om
wel 10.000 katten mee te nemen, ten einde
op die wijze zoo weinig mogelijk hinder
van de plaag te hebben.
Verder weid verteld, dat iedere gezonde
kat naar het volgende tarief betaald zou
worden.- een kater voor 16, een kat voor
10, kleine katten voor 2 shilling, terwijl
de allerkleinste dieren, welke nog niet al
leen konden eten, met 2 pence per stuk
zouden worden betaald. Hot bedrag zou
door den stedelyken betaalmeester onmid
dellijk voldaan worden.
Er liepen verscheidene menseken in! On
der hen bevonden zich vele hoeren, die
„ter markt" gekomen, moesten hooren, dat
ze beetgenomen waren. Massa's lieten hun
poesen in hun eerste opwelling van boos
heid rondloopen, zoodat men later öngc
veer 4000 katten heeft moeten opvangen
en doodschieten.
De bedrógen eigenaars liepen te hoop
en wilden liet raadhuis bestormen en ver
woesten. Met moeite werd dat door de
troepen belet; hierbij werden met mmder
dan 36 personen gewond.
De aanlegger van dit katlentumult is
nooit ontdekt, niettegenstaande de overheid
een premie van 50 pond sterling had uit
geloofd. j
Zonderlinge belasting.
Nu Mussolini hardnekkige pogingen m
het werk stelt, om de verstokte Italiaan
sche vrijgezellen door middel van een be
lasting tot het aangaan van een huwelijk
te idwingen, moge hieronder een herin
nering volgen aan iets, dat zich aan het
einde der zeventiende eeuw afspeelde, als
voorbeeld van een „zonderlinge belasting".
In 1695 werd m Engeland een nieuwe
belasting ingevoerd, om de kosten van den
oorlog te bestrijdenVolgens die belasting,
welke bestaan bleef tot 1705, was de eerste
handeling van een Engelschman hij zijn
intrede in het leven, dat hij schatting be
taalde. Was hij een eenvoudige burgerzoon
of boer, dan eisclite de schatkist slechts
een en twintig stuivers. Doch was lnj de
oudste zoon van een graaf of een mar
kies, dan betaalde hij driehonderdtachtig
gulden.
De meisjes weiden zonder uitzonderiug
op vier en twintig stuivers geschat.
Een persoon, onverschillig van welken
rang of stand, betaalde f2.50 om te ster
ven een hertog f 650 om te sterven, en de
overige getitelden naar hun rang".
De belasting op de huwelijken bedroeg
f 1.50 voor de burgers, f 780 voor een her
tog, f500 voor een markies en ongeveer
f400 voor een graaf. De belasting op vrij
gezellen en weduwnaars werd jaatlijks ge
heven en van de mannen met hun vijf en-
twintigste jaar gevorderd.
Een vrijgezel of weduwnaar, niet van
adel, betaalde f0.65 per jaar, een hertog
ruim f150. Een grens van leeftijd was
niet bepaald. Al werd men 80 jaar, men
moest een vrouw nemen ofbetalen.
Zoo ziet men, dat het idéé van Musso
lini ook al niet „origineel" is.
Zondag, 30 December.
Hilversum, 1071 M. 1010 u, VARA
Lezing door Ir. R. A. Gorter: Veiligheids-
brülen. 10.30 u. VP.R.O. Kerkuitzending
uit het Geb, „Bellevue", Amsterdam. Voor
ganger: Ds. G. Horreus de Haas. 12 30—2
m Concert door het Boris Lensky-Trio.
22.30 u. Gramofoonmuziek. 2 30—5 u,ur.
Concert door het Omroep-orkest T. Cani-
vez, cello. M. J. Walen, piano 56 u.
VARA. Kinderuurtje o. 1. v. W|. v. Capel-
len. 67.30 u. Brandes-vooravondconoert
Het versterkte orkest van Cinema Royal
o. 1. v. Hugo de Groot 7,45 u. Pers- en
sportberichten. 8 u. „Faust", opera in 5
bedr. van Gounod. Jules Dreese, dirigent.
Huizen, 340.9 M. Na 6 u. 1852 M.
8.309.30 u. K.R.O. Morgenwijding. Jos
Mineur: Oude JaarsgedacMe. 9.50 u. N C
R. V. Dienst in de Ned. Herv Kerk te
Sexbierum. Voorganger: ds. J. Nauta Azn
C. Grunstra, organist. 12.301 30 u. K.R.O.
Concert door het K.R.O.-Trio 1.302.30
vl Geestelijk concert door Dom Suitbert
Caxon te Leuven. 2.304.30 u K RO.
Concert in Artis te Amsterdam. De Arnster-
damsche Orkestvereenigmg o. 1. v. F. v.
Diepenbeek. Jan Leenders, piano. In de
pauze radiopraatje door W. Peeters: Se-
lecliviteit (3), 4.305 u. K 11.0. Zicfoea-
halfuurtje door prof. A. Scheermakers. 5 35
u. N.C.R V. Dienst in de Gerei. Keik te
injji/
OpzichterHei daar, ben je gek geworden, waarom
hink je op een been over die plank
Jochem „Nou, ik ben bang dat die plank m'n heele gewicht
niet droage kan, boas". (Humorist)
Matigheidspropagandiste„Maar als de verleiding komt, denk
je dan nooit aan je vrouw, thuis
Vroolijke ztel„Jewel, dame, maar op zulke oogenblikke ken
ik geen vrees". (London Opinion).
„Zeg eens, kellner, dat is tocli al te bar. Dat bord is heelemaal
nat".
„Pardon meneer, dat is Uw soep". (Lustige Kölner Ztg.)
At- - L.
„Het is dikwijls mijn liefste wenscb een man te zijn".
„Waarom
„Als ik langs de winkels ga denk ik er aan hoe gelukkig ik
mijn vrouwtje met al die schattige Japonnetjes zou kunnen
maken, (Passing Show)
Almelo. Voorganger: Ds. W, L' Milo. 7.30
S u. K.R.O Spr.: Pastoor F. Beukering
Liturgie van. het II. Misoffer. 8 u. Concert
door de Am sterdai11sche Ork-estvereeniging
o. 1. v. F. v. Diepenbeek. Hl W Ramse-
laar, piano. Th. Smit, bariton. 10 45 uur.
K.R.O. Epiloog door het Klem Koor o 1. v.
Jos. H. 'Plekkers.
Daven.try, 15G2 M. 3 50 u. Concert
De militaire kapel. M. Foster, sopraant
N. All in, bas. 5.20 u Vioolconcert door
A. Fachiri. 5.50 u Voorlezing uit het
Oude Testament. 6.056.35 u Bach's kerk-
cantate no. 28. D. Owens, alt J. Armstrong;
tenor. S. Riley, bas. 8 20 u. Kerkdienst.
9.05 u. Liefdadigheids oproep910 uur.
Nieuwsberichten. 9.25 u. De „London String
Players". D. Labbetfce, sopraan. A Benja
min, sopraan. 10 50 u. Epiloog
Parijs, „Radio-Paris", 1750 Meter.
12.20 u. Morgenwijding. Causerie, religieus©
muziek en zang. 1.052.10 u Orkest con
cert. 4.505.50 u. Gramofoonmuziek8.05
ii. Circus Radio-Paris, S.351120 u. Con
cert Orkest en solisten.
Langenberg, 469 M. S.259.20 uur.
Kath. Morgenwijding. 12.20150 u. Or-
kestconcert. 3505.20 u_ Do D'usseldorfer
Madrigalveneenigmg. 7.20 u. „De Toover-
fluit", zangspel in 2 yeten van Mozart.
Daarna tot 11.20 u. Dansmuziek.
Königs wusterliausen, 1650 M.
(Zeesen.) 8.20 u. Morgenwijding 1050 u.
Orkestconcert. 12.25 u, Koorconcert 2.50
a Sprookjesvoorlezen. 3.505 20 u Or
kestconcert 5.20 u. Oude muziekinstrumen
ten. 7.20 u. Concert. Russisch Kleinkunst-
theater (Accordeon-vleugels). 8.20 u. Duit-
sche en buitemlandsc.be volksliederen. Daar
na tot 11.50 u. Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 8.35 u Morgenwij
ding. 11.20 u. Orkestconcert 12.25 u. Con
cert 2 20 u. Bandonion Km concertina-con
cert 3.20 u. Marineconcort 5.20 u. Dans
muziek. 7.20 u. ,,Holms Pokus", blijspiel.
8.50 u. „Schlagerrevue 1928".
Brussel, 509 DL 5.20 u. Orfeestcon-
oert 6.50 u. Trioconciert 8.3510 33 u.
Orkestconcert.
Maandag, 31' December.
II11 vers urn, 1071 M. 1010.15 uur.
Morgenwijding. 12.152 uur. Concert door
het Boris Lensky Trio. 22 30 uur. Cause
rie door Mevr. de Leeuwv. Rees. 2.30
3 uur. Gramofoonmuziek. 35 u,ur. De
Varkenshoeder, onder leiding van Mevr.
HopmanKwast. 56 uur, Kinderuurtje.
66.45 uur. Concert door het Ear is Lensky
Trio. 6.457.15 uur. DoUy's kleine Reke
ningen, blijspiel in 1 bedrijf. 7.30 uur. V.P,
R.O. Dienst im de Remonstrantsche Kerk
te (Amsterdam. Voorganger ds. W, Macken
zie 9 uur. Concert door het Omroep-cnr-
kest (9.10 uur. Intern. Nieuwjaarswenscli).
10 uur Persberichten. 10.10 uur. Studio-
Sketch. 11.23 uur. Rede van Dr. J. Th. de
VisserTerugblik in het Oude en een voor
uitzien in het Nieuwe. 11.53 uur Koraahnu-
ziek. 12 uur. Klokkengelui. 12 07 uur.
Nieuwjaarswenscli.
Huizen, 340.9 M Na 6 uur 1S52 M.
Uitsluitend 'N. C. R. ,V. uitzendingen).
1111.30 uur. Ziekendienst omider leiding
van ids. W. J. van Lokhorst. 12.301.45
uur. Oigelconoert door P. Ai Jansen, C.
WolfBas, bariton. 45 uur. Ziekenuurtje
onder leiding vaar ds. P, DL Kuiper: Ps. 27
vs. 9. J. II. SmitDuyzentkunsf, bariton
en orgel. II. Smit DiuyzenCkiwst, orgelbege
leiding. 6.50—8.30 uur. Dienst m de Baid-
ICapel (Ned, Herv.) Scheven ntigotu Voorgan-
fer: Prof. dl-. J. R. Slotemaker de Biruirie.
.308.50 uur. Gramofoonmuziek. 8.50 u.
Concert. M. E. Bouwmeester, orgel. Trio
v. d. Horst. (Mevr. R. iAp r d. Horst
Bleekrode, piano. II. v. d. Horst Jr., cello.
H. Hermann, viool). P, v. d. Ilurk, fluit.
SpTH. Mr. vi ld. Deure, Voorz. N.CjRl.V.
en ds. K- den Hollander.
Diav entry, 1562 M. 10.35 uur. Kerk
dienst. 11.20 uur. Gramofoonmuziek. 12.20
uur. BaDadenconcert. sopraan, bariton.
12.50 uur. Dansmuziek. 1.202.20 uur. Or
gelconcert. 3.20 uur. Vergadering van de
Educational Associations. 4.05 uur. Con
cert, alt, bariton. 4.35 uur. Orkestconcert.
5.35 uur. Kinderuurtje. 6.20 uur. Huishotud-
praatje. 6.35 uur. Nieuwsberichten. 6.50 u.
Voor padvindsters. 7.05 uur. Beethoven's
sonaten voor Viool en piana 7.20 uur. Lite
raire critiek. 7.35 uur. (Muziek. 7.45 uur.
Lezing. 3 05 uur. Variété. Dans, orkest en
solisten. 9.20 uur. Nieuwsberichten. 9.35 u.
Causerie. 0.50 uur. Nieuwsberichten. 9.55
uur. Populair concert. Revue koor en solis
ten. 10.55 uur. Een verrassing. 11.10 uu,r.
Dansmuziek. 12.10 uur. Het Nieuwe Jaar.
Parijs, „Radio-Paris", 1750 M. 12.50
2.10 uur. Orkestconcert» 4.056.50 uur.
Dansmuziek. 7.05—8.05 uur. Gramofoon
muziek. 8.35 uur. Concert. Oudejaar's re
vue 11.502.50 uur. Dansmuziek.
Langenberg, 469 M. 11.30 uur. Me
chanische muziek. 12.251.50 uur. Orkest,
concert. 5.055 50 uur. Orkestcondert. 7.20
-L.20 uur. Oudejaar's avond. Itet groote
en kleine Werag Orkest, FDs, sopraan. Han
sen, sopraan. Aramcsco, tenor. Schoirnner,
tenor. Hohve, banton. Strienz, bas; e. a.j,
om. Der Regimentszauberer, operette, Of
fenbach.
Ivön i g s wust e rhausen, 1250 M.
(Zeesen). 1.503.50 uur. Lezingen. 3.50
4.50 uur. Concert. 4 506.20 uur. Lezinlg.
6.207.20 uur. Declamaties. 7.20 uur. Blaas
orkestconcert. 9.50 uur. Dansmuziek. 10.20
uur 9e Sympihonie van Beethoven. Fhiüiar1-
monisch Orkest. Daarna tot 2.20 uur. Dans
muziek.
Hamburg, 395 AL 11.50 uur. Orkest-
eoaicart. 1.50 uur. Orkestcondert. 3.20 uur.
Orkestconcert en zang. 4.15 uur. Kerkdienst
6.10 uur. Concert. 7.20 uur. Riadio-revue.
9.20 uur. Zie ZeeSen.
- Brussel, 509 MJ. 5.20 uur. Dansmuziek
6.50 uur. TrLoconcert. 7.20 uur. Gramo
foonmuziek. 8.35 uur. Orkestconcert. 8.50
uur. Accordeanmuziek. 9.05 uur. Orkestcon
cert. 10.3012.20 uur. Dansmuziek.
s,
WkortBKÜ*
*"w?l
M
ill" M