i!
I
l
Radio-Programma's.
HUMOR UIT HET BUITENLAND.
li
m
1
Juniorsp'olciii.
Ilermes-D.V.S. aNeplunup al.
C.V.V. bl-S.V.V. bl.
Hermes-D.Y.S. 1)2—D.LIV.S. b.
S.V.V. b2D.J.S. b
Fc-ijeuoord oIlermes-D.Y.S. c.
Alle spiel en moeten to half drie aan
vangen.
INGEZONDEN.
Met opneming wordt geen instemming der Redaeite
bedoeld. Copy wordt nimmer teruggegeven.
AANVAL EN YjERWPjER.
Mijnheer, de Redacteur.
Daar onze vereeniging in Uw blad. wordt
aangevallen, zult U wellicht bereid zijn
voor mi) een klein plaatsje tot verweer
af to staan.
Door do Arb. Tooneelvereen „Tot Steun
in den Strijd" word op Woensdag. 23 Doe.
ƒ.1, oen opvoering gegeven van bot too-
neelspel „Sonna" van J. Fubrichis. Toen
Uw verslaggever hierover een beschouwing
gaf in do krant van 127 Dm jl, vdndj
hij bot noodig voor oven- bet spel te schrijd
ven, do volgende vragen te stellen: Waar-»
om cr twee Sebied. Arb TooneelvoroonJ
moeten zijn, welke zoo nauw aan de S.
D. A. P, verwant zijn en waarom dezo er
steeds naar streven, om zoo mogelijk op1
denzelfdon avond' to speleu. j
Hot bevreemdde t mij zeer, dat Uw ver
slaggever deze vragen na pas stelde, daar
deze verhouding reeds zeven jaar bestaat.
OndergeLeekende was oorspronkelijk niet
van plan hierop in te gaan dmr hij van
meening is, dat, wankeel' er in de orga
nisatie iets aan de hand is, diar ook be
hoort te worden uitgemaakt en niet in de
krant. Een Abonné vond het evenwel noo
dig U te verwijzen naar F eigen verslag,
van 27 Februari 1928, waar, volgens zijn
meening, de zaak duidelijk genoeg gesteld
was. De redactie was door deze verwijzing
niet tevreden gesteld. En daar komt 'nu1
de heer Focke, die het antwoord dan wel
'eens geven zal! De manier, waarop hij in
dat stukje onze vereeniging aanvalt, nood
zaakt mij hierop een antwoord te geven
ik zal trachten in het kort Uw verslag
gever tevreden te stellen en ook den heer
Focke een afdoend antwoord te geven.
Ten eerste moet ik opmerken, dat er
geen twee Scliied. Arb Tooneelvereen zijn.
Do redactie zal nu opmerken: Maar bet
staat toch op de aankondigingen van de
verschillende tooneel voorstellingen! Inder
daad is dat zoo, maar dat zegt nog niets.
Dat een bepaalde vereeniging zich 'noemt
Arheidersvereeniging, is niet voldoende. Als
een vereeniging zich wil beschouwen als
een onderdeel van do moderne arbei Iers-
beweging, zal zij er ook deel van moeten
uitmaken. Dit nu is met „Kunst 'na Arbeid"
niet het geval en ik vind het niet fair,
toch den naam van Arbeiders Tootaeelver-
eeniging te willen voeren.
Alleen „Tot Steun in den Strijd" is aan
gesloten bij den Bond van Arb. Tooneel-
vereenigingen in Nederland, welke in arti
kel 3 van haar statuten zegt: „De Rond be
oogt naast bet dienen der ku,nst en het)
zuiver spreken der NederlamLche taal, het
tooneelspel dienstbaar te maken aan de
propaganda voor de arbeidersklasse, zoo
als die haar uitdrukking vmdt in de gebeele
moderne strijdende arbeidersklasse". Nu is
„Kunst na Arbeid" wel lid van dezen Bond
geweest, maar zij is er later uitgeloopen,
omdat zij op het Congres van 8 Mei 1927
te Haarlem haar zin niet kon doordrijven.
De grootste üout heeft zij echter na dien
gemaakt, door zich aan te sluiten bij den
„Nederlandschen Dilettanten Rond".
Deze organisatie js zoogenaamd neutraal,
maar maakt er speciaal haar werk van, af-
deelingcn van -den Bond van Arbeiders
Tooneelvereen. ai te troggelen. Wanneer de
heer Focke dan ook spreekt in zijn inge
zonden stuk van 31 Dec. j 1. over splijt
zwamtaetiek, is <lat moer van toepassing
otp Kunst na Arbeid, dan op Tot Steun in
den Strijd. f 1
Wat nu de kwestie betreft van steeds
op denzelfden avond spelen, dat is nooit
van onze zijde met opzet gedaan. Dat dit
wel gebeurt bij Kunst na Arbeid ia wel
mogelijk, gezien haar bonding op het Con
gres. Do heer Focke stolt het voor alsof
Kunst na Arbeid geheel vrij uitgaaf wat
betreft liet uittreden van een aantal leien
Ondergeteekepde staat er werkelijk verlamd
van, dat de heer Focke zooiots openlijk in
de krant durft schrijven. Hij neemt zeker
weer het standpunt in: Ik red mij met mijn
brutaliteit er wel uit! Maar or_»> ook nog
een spreekwoord., dat luidt: Al Is de leugen
nog zoo snel, de waarheid achterhaalt haar
wel.
De heer Focke dwingt mij thans dingen
te zeggen, die ik anders verzwegen zou
hebben.
Het belang van Tot Steun in den Strijd
éischt echter, dat wij' open kaart spelen
De heer Focke schrijft iu de krant van
31 Dec. ƒ,1.: I
,,'tls niet, zooals men wil doen voorko
men, omdat Kunst na Arbeid geen tweede
arbeiders tooneelverceniging naast zich zou
dulden, dat zij s taande liet Congres uit den
bond is gegaan, doch louter om 't feit, "dat
het hondsbos tuur deze vereeniging, Tot
Steun in den Strijkl, bestaande uit gedeser
teerde loden van Kunst na Afbeul en opge
richt met het uitgesproken dool Kunst na'
Arbeid tussclien de boenen fe loopen, als
bondslid heeft toegelaten". Men moet toch
maar durven, om zoo iets klakkeloos neer
te schrijven.
Ik zal in het kort de zaak, waarom het
gaat, zoo duidelijk mogelijk meodeetten. An
ders moet ik ook, gelijk de heer Focke
schreef, meedoeion: „Aan hen, dia ,om
trent deze zaak meer wensichen ta weten
Zijn wij bereid alle inlichtingen te ver
schaffen". Waarom er ad niot -openlijk mee
v,oor het voetlicht gekomen? W'tiji zullen hol
weldoen!
Naar aanleiding van een privc-aangclo-
genheid kreeg de lieer Focke liet met den
toenmahgon voorzitter va'n Kunst na Ar
beid aan den stok en de heer F. wilde
van don ander een verklaring hebben, die
deze in strijd met do waarheid achtte en
dus als eerlijk man niet wilde geven. Daar
op heeft do heer Focke toen geantwoord:
Dan is het met onze vriendschap uit. W'ial
zal er vau leiding geven terecht komen,
wanneer de voorzitter dn de regisseur eikaas
de vriendschap hebben opgezogd? Do heer
Focke heeft, van dat oegenblik af, de be
langen van Kunst na. Arbeid opgeofferd
aan de zijne, liet is gemakkelijk liet
anders voor te stellen, maar hierdoor is
Kunst na Arbeid uit elkaar gevallen. Er
is toen door de ui tge tred enen en een aam
tul menschen, die [nooit iets mot Kunst
na Arbeid uitstaande haddein gehad, eon
nieuwe vereeniging: Tot Steun in don Sfrijd
opgericht. De heer Focke stelt het voor,
alsof Tot Steun in den Strijd speciaal
opgericht is, om Kunst na Arbeid tussohön
"de boenen te loopen. Daar is goen sprake
van. Ondergetcekch.de lieeft zelf Tot Steun
in den Strijd" mee opgericht en bij de
oprichting gezegd: Wij moeten ons bijt den
Bond van Arb. Toomeelvereen. aapsluiten
en zoo mogelijk met Kunst ma Arbeid in
de toekomst samenwerken*- Dat valn samen
werking nimmer iets ia -gekomein, zal do
lieer F. toch ons niet ,i!n de schoenen
willen schuiven? Ten eerste heeft Kunst
na Arbeid alles in het werk gesteld om
Tot Steun in den Strijd hunton den Board
te houden. Op het congies van 1925 stelde
afd. Rotterdam Union voor meerdere afd-ee-
lingen in een plaats toe to laten. Afd.
Schiedam, Kunst na Arbeid, was or als
de kippen bij 0111 ingclasclit te krijgen:
In overleg met de bestaande vereeniging.
Dat werd toen aangenomen. Nu had men
edacht, ons er wrel buiten te kunnen hou
den. Mis lïoorl Wij- kregen het, na her
haaldelijk schrijven aan het hoofdbestuur,
zoo ver, dat er eindelijk een bespreking
tussclien het hoofdbestuur en Tot Steun
in den Strijd tot stand kwam. Het ge
volg van deze bespreking was, dat wij
werden toegelaten tot den Bond. Dit was
niot naar den zin van Kunst na Arbeid.
Toen aan den vooravond van het Con
gres, het 10-jarig bestaan gevierd werd,
meende Kunst nai Arbeid niets beters te
kunnen doen, dam het hoofdbestuur te ver
zoeken, do twee aiDdeelingem uit Schiedam,
zoo ver mogelijk van elkaar te zotten. Dit
was echter niet genoeg. Op het Congtes pro
beerde de afgevaardigde van, Kunst na Ar
beid. de lieer Focke, van het hoofdbestuur
godajan te krijlgen, dat ik niet in d'a gelegen
heid zon worden gesteld om te spreken.
Deze vlieger ging niet op. Het hoofdbestuur
antwoordde: Tot Steun in den Strijd h'ooft
dezelfde verplichtingen, dus pok dezeMdc
rechten! j 1
Trols deze houding van Kunst na Arbeid,
heb ik nog .namens Tot Steun in den Strijd
samenwerking met Kunst na Arbeid aange
boden. Dit weid echter1 hooghartig afge
wezen. Van de EoioMbestmirstafel moendo
men dan (Ook den lieer Focke als een MJns-
sotini te maolen'kWlalifioeereai,
Kunst na Arbeid deelde mee nu eenmaal
goen andere afideeling naast zich te dulden
Tegen het einde van dit Congres op 8
Mei 1927 diende de afd. Apeldoorn een
motie in, waarin voorgesteld werd oen com
missie van, onderzoek te benoemen om zoo
doende tot samenwerking in Schiedam le
jcomen. Zij, die zich hier aan niet zou
willen onderwerpen, zou geroyeerd worden.
Deze motio word met algemeen© stem
men aangenomen, en toon kwam,1 do afge
vaardigde van Kunst na Arbeid, do heer
Focke, verklaren,, dat zijn vereeniging het
royement niet zo,u afw-achten, maar staande
het congres bedankte als lid van den Bond.
Ook hieruit blijkt, dat hij voelde, dat Kunst
na Arbeid op grond va'n haar splijtzwam-
tactiek geroyeerd zou, worden.
Mijnheer de Redacteur, ik meen het hier
voorloopig hij te kunnen laten, en dank
u nogmaals beleefd voor de verleende
plaatsruimte. -
J. VAN ROSMALEN,
Penningmeester Tot Steun
m don Strijd.
We hebben dit debat onbedoeld
zelf uitgelo-kt, zoodat we ook dit wel wat
wijdloopig verbaal dat wij' neg bekort
hebben niet ko'nden weigeren op te
nomen.
Dat een vereeniging. alleen dan oen ar
beider svereeniging zou zijl, als zij aan
gesloten is bij of nau verwawnt is met
de modorno arbeidersbeweging, is o. i.
onjuist. Red. Scliied. Cfc.
Zondag 5 Januari.
Hilversum, 1071 M. (van 55.51
n.m.: 298 M.).
9 u. VARA. Toespraak. 9.15 u. Grarno
foonmuziek VARA. 9.20 u. VARA. Lezmg.
9.35 u.-VARA. Grarnofoonmuziek. 9.40 u.
VARA. Lezing. 12.01—12.30 u. AVRO.
Lezing door Casper Hóweler, over: Over
instrumentatie. 12.30—2 u. Concert door
hot AVRO-octet. Solo-viool:' Boris Lensky.
-2.30 u. AVRO-Boekenhalfuurtje. Dr. T.
Goedewagen bespreekt Franz Blei's „Het
Boek van Lielde on Huwelijk". 2,30 u.
Aansluiting van het Concertgebouw te
Amsterdam: Hot Concertgebouworkest. So
list: Josef Pemhaur (piano). Na afloop tot
5 uur grarnofoonmuziek. In de rustpoozen:
Sportuitslagen. 5 uur (298 M.): VARA.
Wekelijkseli nieuws. 5.15 u. VARA. Kinder
uurtje. 6.30 u. VPRO. Kerkuitzending van
uit bet gebouw v. d. Ned. Prot. Bond te
Utrecht. 8 u. AVRO. Tijdsein, pers- en
sportnieuws. 8.1511 u. Concert door het
Omroeporkest, met medewerking van de
Utrechtscho Gem. Zangverooniging „Poly
hymnia". 11 u. Grarnofoonmuziek. 12 u.
Sluiting.
H u i z e n, 1875 M.
9.50 u. NCRV. Kerkdienst vanuit de
Parkkerk le Amsterdam. 8.309.30 u.
KRO.'Morgenwijding. 12.301.30 u. ICRO.
Concert door het KRO-Trio. 1.30—2 u.
Godsdienstonderricht. 22.35 u. KRO.
Literair halfuurtje. 2.354.50 u. KRO.
Concert. Orkest en sopraan. 4.505 u.
KRO. Ziekenhalfuurtje. 5 u. NCRV. Kerk
dienst vanuit de Ned. Ilerv. Kerk te Sex-
bierum, 7.308.15 u. KRO. Koorconcert.
8.15—8.20 u. KRO. Voetbaluitslagen. 8.20
—8.25 u. KRO. Voetbaluitslagen. 8.25
8.35 u. KRO. Praatje door den KRO-voor
zitter. 8.359.25 u. KRO. Voortzetting
koörconeert. 9.25—9.30 u. KRO. Nieuws
berichten. 9.3011 u. KRO. Concert, or
kest en koor. 1111.15 u. KRO. Epiloog
door Klein Koor.
Dai entry, 1554.4 M.
3.20 u. Kerk-cantate No. 58 van Bach.
Daarna: ICerkcantate No. 50 van Bach.
Orgel, orkest, koor en solisten. 4.05 u
Bijbellezing. 4.024.50 u. Kinderkerk
dienst. 4.50 u. Concert. R. Goodacre (alt),
A. Clayton (tenor), Militair Orkest. 6.05—
6.35 u. Piano-recital door Bela Bartok
8.20 u. Kerkdienst. 9.05 u. Liefdadig-
heidsoproep! 9.10 u. Nieuwsberichten. 9.25
u. Concert, Orkest, B. Lewis en B. Bioolce
(viool), B. Ross (bariton), Ph. Dore (orgel),
10.50 u. Epiloog.
P a r ij s „Radio Pari s", 1725 M.
'12.20 u. Religieuse causerie en gewijde
muziek. 1.20 u. Grarnofoonmuziek. 2.20 u
Grarnofoonmuziek. 3.20 u. Concert. 5.20 u
Grarnofoonmuziek. 7.35 u. Grarnofoon
muziek. 7.50 u. Circus Radio-Paris. 8.20 u
Concert. Orkest en solisten. 1.20 u. Concert
11.20 u. Grarnofoonmuziek.
s Langenberg, 473 M.
6.207.20 u. Grarnofoonmuziek. 8.25-
9.20 u. Morgenwijding. 12.201.50 i
Orkestconeert. 3.504.50 u. Concert. 5-
„Wat voeren die vier
Bezoeker (achter de schermen):
jongens daar toch uit -AL
Regisseur van pantocaine„O, ze zijn juist bezig de fee
op het tooneei te laten
„Jongeheer Bobby, moet ik aan je ouders vertellen
hoe ondeugend je bent
,,'t Kan me niets schelen, Sint Niklaas is toch al
geweest." (London Opinion),
„Vergeet niet, oom Jacob te schrijven, om hem voor
z'n chèque met nieuwjaar te bedanken."
„Zeker moeder, zoodra de bank 'm uitbetaald heeft."
(London Opinion).
„HaroldHoe kom je er bij."
,,'t Is goed hoor moeder. Vader
morgen met mijn trein gespeeld."
heeft de heele
(Passing Show).
Inbreker„Wat deed je toch, Idioot
Makker: -„Ik dacht dat ik 't electrisch licht aan
draaide en het was de luidspreker."
nun: .(London Opinion^
Tante (tegen Tony die baby is komen zien)„Wat
denk je dat hij zegt Tony
Tony (met één. oog naar de tafel)„'t Klinkt als
geeft Tony een stuk taart 1" .(Passing Show).
5.50 u. „Dr. Dohttle und seine Tiere",
hoorspel. 6.20 u. Uitzending van de r)IIoho
Messe" in H-moll van Joh. Sob. Bach.
Orgel, orkest, kerkkoor en vocale solisten.
Daarna tot 11.20 u. dansmuziek.
K a 1 u n-d borg, 1153 M.
11.2012.20 u. Orkestconeert. 2.50—
,50 u. Concert. Blazers-ensemble en zanger.
.406.10 u, Ilarmonioamuziek. -7.20
8.45 u. Concert. Orkest en operette-zan
geres. 9.059.20 u. Piano-recital. 9.20
0.20 u. Orkestconcert. 10.2011.50 u.
Dansmuziek.
Brussel, 508.5 M.
5.20 u. Dansmuziek. 6.20 u. Trio-concert.
6.50 u. Grarnofoonmuziek. 8.35 u. Concert.
Orkest, vocale solisten.
Z e e s e n, 1635 M.
6.207.50 u. Lezingen, 8.15 u. Klokken
spel. 8.20 u. Morgenwijding en klokken
spel. 9.2011.20 u. Berichten en lezingen.
11.20 u. Orkestconcert. 1-202.50 u. Le
zingen en sportverslag. 2.50 u. Viool-recital.
3.20 u. „Das Spiel vonden heiligen drei
ICönigon" naar de Kerstlegende van Felix
Timmermans. Uitzending vanuit Leipzig.
4.20 u. Lezing. 4.50 u. Orkestconcert.
5.507.50 u. Lezingen. 7.50 u. Uit Bres-
lau: Orkestconcert. Daarna: Berichten en
tot 11.50 u. "dansmuziek,
Mjiau-dag, 6 Januari.
Hilversum, 1071 M. (Van 11.15—6 u.
n.m. 298 M.) i
10—10.15 tiiur. Morgenwijding. ll'.lÖ—
11.45 ■mm Wat zullen onze Kindordn le
zen? Leziing door Dis. Cramer ©n M©vr. Craj
morSoliaap. 1201'2 uiur. Granceiri dooi'
het AVRjO-Kwairtet, 245 uur. Kook-
pi'aatjo door PI J. Kers2.454(.3Ö ujnirj
Aansl. van het Rembrandt Theater to Aim
sterdam. 5—6 uur- Kinderuurtjo.
6.01 mm- Gramofooimniuziek G.3Q uur.
Koersen. 6 457 15 uur. Toomeeloverzichl
door Cl A. Schilp. 7.15Ti.45 ui. Engelsohl
voor beginners. 7.458 nlur. Gramofoon-
mmziek. 801 uim. doneert door het Onii
jtoeporkest. 8 30—9 uw. lOud-Min. J. B.'
Kan spreekt over: De finanoieele verhou
ding tussclien Rijk en Gemeenten. 9 n.
Voortzetting concert. Intermezzo: Causerie
door' Wl Vogt- 10.15 mm. Persberichten.'
10.30 mm Sfcudiobopv. van De Brand in
de „Jonge Jan"' van Hermak iHieijkrinans.'
Daarna: Gramof ooinanazi ek. 12 uur. Slui
ting.
Hulzen, 1875 M.
8.15—9 30 uur. NCRV. Morgencöncert.
9.30—10 uim'- NCRV. Ziekendienst. 10 n.
KRO. Uitzending vair de Hoogmis uit de
St. Jaoobskerk te Enschedé Na afloop:
Orgelspel. 1130—1230 u;ur. NCRV. Con,
cert. Zang, viool, cello en^ piano 12 30—
Ï.45 urm NCRV. Orgelconcert. 2'2.35 ui
NCRV. Uitzending voor scholen. 2 45—,
3.15 uur- NCRV. Lezing over: Do hees
ters in den tuin. 315—3 45 uur. Cursus
Knippen. NCRV- 45 uur. NCRV. Zieken-
uyrtje. 5—630 uur. NCRV. Concert .6.30 -
—6.50 urm- NCRV. Lezing uit eigen werk,
door P. A. de Rover. 6.507.30 uur,
NCRV. Lezing over: Die Christelijke lied
kunst der negers, hot ontstaiak en haar
aard. 7.30—8 uur- NCRV. Lozing over
„De Kanarietoolit". 8 'uw lyRjO. Orkest-
co noort Na afloop: OramofocimnuKiek 11' 30
ujuir- KRO Sluiting.
Daventry, 1554.4 M-
10.35 u,ur. Morgenwijding. 11.05 uur. Le
zing. 11-20 mm. Grarnofoouiimuziek. 12.20
uur. Orgeloonoert door Ef. T. Cook. Jl.
MRolfe (alt). 135—2'20 UW- 'Drkestcom
eert. 3'20 uur. Concert. II. Taylor (alt),
Gargreavcs (tenor). 3 50 uu,r. Dansmu
ziek. 4 35 urm. Orkestoonoort. 5.35 uur
Kinderuurtjo. 6.20 uur. Lezing. 6.35 uur.
Nieuwsberichten. 7 uur- Zang door S-
Austin (bariton). 7.20—7.40 uur. Lezing.'
7.45 urm. Voorlezing. 8.05 uur. Vaude
ville. 9 20 uur. Nieuwsberichten. 9.40 u.
Lezing. 9 55 u) Zaing door B. O. Man
nenkoor. 1015 u| Clonoort DL Noble (baJ
riton).
Slater (fluit). IQrkest 11.20—12L20 uur.
Dansmuziek.
T'arijs, „Radio-Paris", 1725 M.
12.50—2-20 uur- Grarnofoonmuziek. 4.05
ujim. 'Oxkestconoert en soli 7.25 uur. Gra
rnofoonmuziek. 820 mm Concert, Oikestj
vocale- en instrumentale solisten. i
Langenberg, 473 M.
6.207.20 ujur. GratnoCoomnuziek. 8.25
—9/20 uur- Katholieke morgenwijding ll'.Oó
12.10 uur. Grarnofoonmuziek. 12.25D6Ö
uur. Orkestconoert, met medewerking vau!
instrumentaio solisten. 4 50—5 50 uur. Con
cert. Sopraan, fluit en harp. 7.20 uur. Ori
keslconoert. 8 05 uur. „Das Reich' dor "Wio-
dortaufer in Munster". Toonooluitzdnding-i
iQrkest, koor en solisten. Daarna tot 11-20
uw. Dansmuziek. I 1
Kalundborg, 1153 M-
11.20—1'.20 u| 'Ou'kestconocrt. 2.55—4 55
ui. Cpncort- 'Orkest ©n cellist 7,'2Ö7,50 uJ
Luiit-bespeUng. 7.50—8 35 ui. „UK Frivat-
docontela". 'Klucht in I bedrijf vak Ileaui'
Ükvernovs. 9 20—1Q.!20 ui. Kamermuziek
door strijkkwartet. I
Rr^ssel, 508.5 M- 1 1
5;20 j.i| Trio-oonccrt. 6.50 u. GrarnofoOii-
muiziek. 8 35 u Grainofoonmuzick. 8.50 uj
Diebussy-qonüort. Orkest, koor da vodale so
listen. I
Zoesen, 1635 M.
0.15—8 45 tui Lezingen, en beriohldiA
9.20—9.45 pi. Zang en dedamatie. 9.50[
u. Nicuwsbcrieliton. 11.20—l'S.15 u. Gra-
mofoonm'iiiziek. 12.1512 50 u. Berichten,
1.20—1-50 juj, Grainoifoonmuziek. 1.50—
3.50 ,u< Lezingen. 3.50—4.50 ui. Conoorlj
uit Berlijn. 4 50—7.20 ui. Lo/jngouf 8 uur]
'Orkest. 820 m Uit „Did tote Tante ulndS
andere Bicgebenlioiten". Eöa-aatcr oydlus v.
Ourt Goctz. Daarna: Bierichiönj, 9.50 uur.'
Dansles. Djaaiina tot ll|.50 ,u|Dansmuziek)
I
I
«5?»k