DE MATTHEÜS-PASSION. mm UW®» D Schiedamsche Courant. DAT WAS HET JUIST TWEEDE BLAD Mijmeringen. m ecxjferyJaard mm •lm SCHIEDAMSCHE COURANT Zatardnfr 7 Maart lf)31. No. 19618 Rijkdom De buurman, de slager «n de bakker en de kruidenier, ze .zeggen: het allen. En kolommen der dagbladen spreken. dezelfde taal: .de tijden zijnslecht tegenwoordig, er vait weinig of niets te verdienen. 'J och zal een ieder, die zoo spreekt hij zij dan in het leven op een hoogen. of «en nederigon post geplaatst graag gold, en zelfs veel geld, verdienen, om tot welstand en tot, rijkdom te geraken. Ik zal het goed roctht van eiken ster veling, om Uit te probeeren, niet ont- i feennen. Ja, ik geloof zelfs, dat hij, die met alle kracht, welke in hem is, er Daar streeft, daarin op den duur zal sla gen. "Want: om een tweede Rembrandt, Pieor Pander of Vondel te worden, daar is nog ietwat meer voor noodig dan volhar ding en wilskracht - maar geld is er te verdienen voor eiken Binken mensch, die zich mei hart en ziel daar op toelegt. 1 V Maar: hetftgaat zoo maar nietl Er'moét;©en prijs, een lioogé prijs, be taald worden, en het is de vraag, of het gestelde doel dien waard is. Aan het de vies'„ik wil rijkdommen verwerven"', moet Blies ondergeschikt gemaakt worden. De main, die hierop uit is,leest,geen gedichten en geeh "boeketi, maar: beurskoersen. Zijn ©enige overdenking geldtde' stemming .ter Leurze of de ontwikkeling van zijn winkel of bedrijf. Zijn eenigo vrienden zijn z'n zakenrelaties. Z'n slaap is geèn herstel van krachten, maar een door angstige Proomen gekwelde tijd van gedwongen wer teloosheid, door dreigende voordooien cf onheilen verontrust.. iWie kkn, dag in dag uit, in zulk een atmosfeer leven, zonder geknakt te worden? i Noen: de waro levonslamslenaar jaagt een heter doel na; hij1 streeft naar vol Öoende, niet naar overvloed. Niot het as cetisme, Wel de soberheid. Zekeruw tegenwerping is ten Goeie juist. Er is verband tusschen rijkdom en geluk mogelijk. Maar zegt het dan zóó: rijkdom kan geluk brengen, maar het doet zulks slechts zelden. Dat heeft twee redenen. In de eerste plaats laat de jacht naar geld den mensch geen tijd om te leven en in de tweede plaats doet het venverven van groote rijk dommen maar al te vaak een zelfzuchtige en begeerige levenshouding groeien, waar door hel ware levensgeluk op de vlucht gedreven wordt,. Hij, Idie alles ontziende, 'naar rijkdom streeft, meent zelve natuurlijk in zijn ver blinding, dat de prijs, dien hij betaalt, niet te hoog is. Want: het is immers maar tijdelijk I Zoo tracht hij ziohzelven diets te maken.. Straks als het gestelde doe! bo reikt is, dan krimpt hij z'n zaken belang nik in, of trekt zich zelfs beelemaalterug, óm zich aan vrouw en kinderen te wijden, on te genieten van wat de aarde aan vreug den biedt! Maar éilieve... dat doel wordt nimmer bereikt. Want het wijkt steeds terug naar wazige, nog schooner schijnende verton. Hel is als een fata morgana in de woestijn. En de sterke man, die werkelijk do kracht heeft om aides op zij te zetten: die loopt de kans; tot do verbijsterende ontdekking te komen..,, dat hij niet ge lukkig meer kan wezen, met wat hem in eenvoudiger tijden geluk "schoon te bren gc-n. En ook werkelijk bracht. Toén. Gelukkig, die arme rijke zielen, die als hun rijkdom beschouwen de liefde van wouw en kinderen, do toegenegenheid van hun vriendon en de achting hunner mode- burgers; die iemand gaarne een goeden dienst bewijzen on zich verlustigen kunnen in het geluk van een ander; die weleiWte genieten van kunst on wetenschap, maar bovenaldie in de eenzaamheid eerlijk dur ven nadenken overden achtergrond der dingen, ja, daarin huin zuiverste geluk vin den 1 Seneca Junior. Een monumentaal en ontroerend kunstwerk. Zoowel schilder- en beeldliouwkunst ate muziek en dichtkunst hebben sedert d rn17H<*'<\pmve" i'Gw m ban." <v%> 'S*t diep tragische eri smartelijk gebeuren van Chris tus lijden en sterven herdacht on do droeve Jeaus-fignur mot den doiornookrotom en het met bloed besmeurde gelaat, bang mede aan bet schandhout van Go goten lieeft menige kunstenaar geïnspireerd tot T wrochten van een onverganketijik meesfetwérk. Als een geweldige kathedraal, ails een mo numentaal en ontroerend gedenktoekon van een groolen, religieuzen, maar ook nedoiii- gen en oolmoedigen geest verheit Jai :ai:m Sebastian Bach's Passion's hiuzjek zich te midden der vote 'scheppingen, wior namen het' sdhoóne predicant oiisterfoldjik verwier ven. Wel'k een ideale oplossing heeft B-aclh voor dü ontzaggelijke oh uiterst hte.leioiho- ma gevonden; hoe zuiver en begrijpelijk en tevens in don groolstcin eenvoudvvo dt de lijdensgeschiedenis ons 'hier voorgesteld. Wat een hoailiijike kunst" straalt ons 'toe uit dit twee eeuwen oude werk, dat' nooit zijn waarde zal verliezen. De Passionen zrooais mem weet fecefl Bach twee Passionen gecomponeerddo MatLhous en Jcibannes Passion -eaii ook wórdt hem wol een Lucas Passion toege cfnovon züjln spooi.aa-1 voor do Stille Week, de week, waarin Goede Vrijdag valt, ge maakt. In do. namiddag-godsdiensLoefeinihg van den Goeden Vrijdag va,n bet jaar 172J werd de Matllieus-Passion door liet Domkoor van do Tbomas'kerk to Leipzig, onder loding van-den cantor J. S. Bach voor het ©end uitgevoerd. 1 Na deze uitvoering beeft Bach haar om gewerkt en in 1740 werd zij' voltooi 1 in dein vioiin, iii wolken wijfliet werk nu 'koniiiun. Na Bach's dood in 1750 werd de Passion niet meer uitgevoerd en zij werd in do bi bliotheek van do T|liomaskerk begraven. Ver moedelijk zal dit zijn oorzaak gevonden bob ben in bet feit, dat de organisten, d'ie na Bach in de Tbomaskerk optraden, het werk van hun voorgangers stelselmatig negeer den en slechts hun eigen composities uit voerden. i En misschien zuilen Bacili's opvolgers geen raad geweten hebban met het werk, dat reeds voer zijn" tijl oen modern, voor uitstrevend karakter had. Eo:st. den 12cn Maart 1829 werd de Passion door den jon gen Me-ndol'Ssohn .voor 'teerst na 109 jaar opgevoerd en sindsdien is haar triomftocht door de wereld begonnen. In de Mailheus-Passion is Badh do voil- oindiger van hot hem voorafgegane ontwik- ketingsl'ijd[iórk' van do' muzikual-dxamaliscbo kunst'op kerkelijk gebied, welke wortelt in de gee&tellijke toonoelspcd-cn der mid loloou- wten, in de z.g. mysterie-spelan. Ook de Passionen van Bach dragen onmiskenbaar de teekenen, we'ke op haar meer Room- sdien dan Protestanlschen oorsprong wij zen, ondanks do door Baöh daarin aange brachte Protestantscho elomcn'ien. De mysterie-spelen vvaien spelen met een godsdienstig karakter, die hun oorsprong in de kerk vonden. Om meer indruk op het volk le maken, dat van liturgie niet voel begreep, begon do Rooinscho Kerk in hot begin der middeleeuwen met bot leven van Christus en taferealen uit den Bijbel dooi de goesiodjlkon aanschouwelijkvoor te la- ton stellen en door het voeren van samen spraken, meer inzicht in do Bijbdveriialoi) te geven. De Tho-maskerk te Leipzig, waar in de Malthous-Passion haar eer ste uitvoering beleefde. Langzamerhand weiden de liaindehnigemr en hot aantal personen uitgebreider en- het taencel werd uit de Kerk naar liet groota plein er voor verplaatst. Het spel werd tee vees dramatisch, d.w.z. handelend. Allengs werd ook de plaats van lianddiing uitgebreid en in den loop dor tijden ont stonden drie toonoefai, die boven elkaar werden aansobrnchl. ft» hueneur va.n. de 'J.homa,s.vera te Leipzig. Ie rij een medeklinker. 2e rij een rivier, in Egypte 3o rij een zoute vloeistof. ■4e rij-oen ander woord voor armoedig. 5o lij 't gevraagde wooird. ?So rij een dag der week. 7e rij een rivier in Duilschland, 8e rij een lichaamsdeel van eon dier. De rij; een klinker. Mijn eerste is een ouder we tscbe schoorsteen, mijn tweede een kasteed en mijn geheel een gebouw, waarin vertooningen gegeven worden. Verborgen lichaamsdeelen.' Het water is lauw. Angstig, dat liet te heet is, hoef je niet te zaj'n. Je verschrikt de musqh, als je zoo'n leven maakt, Vandaag mag je thuis blijven, maar morgen moet je met mij1 uitgaan. Frans zal toch ook niot geweten hebben, ld at de hond yals'cth was. 4, Mijtn eerste is een kreet, mijn tweöG'ei oen', 'verkorte meisjesnaam, mijn derde een moest al rond of vierkant, voorwerp én mijn ge heel een vervoermiddel. VOOR KLEINEREN. 1'. Hoe komt'het, dat in Frankrijk de brio vens niet rond bezorgd worden? 2. Maak vogels van:- a u 1 w w z klap ei na kil ree uwe 3. Soms maakt men een gróót kasteelj Dat beslaat uit 't W ater overstroomt mij' vaak, Als ik sta aan 't... 4. Welke struik wordt een getal, wanneer radtï de tweede letter wegneemt? (Nadruk verboden). n O, kijtk eens. Onder 't loepen Verlies je heel wat, Piet Je lijkt veel op Kloin-Duimpjo; Jo kent het sprookje, niet? Jij strooit geen brood, maar knikkers!,. Waar doe jo dat toch voer? Nee maar. Een gat in 't zakje, j Daar rollen knikkers door. j ft 1 1 Straks zijn, als*"]'e zoo voiorlstap^,; Vast allo knikkers weg; Dan sta jo raar te kijken. i 'k Geloof, dat 'kraad weet, zeg. Ik zal jé eens vlug helpen, Bind handig 't gaatje didlit. L Ziezoo, dat 's klaar. 'kDenlc: kniklteiS j Verlies je nu niet licht jEn loop den weg naar huis toe Maar één-twee-drie terug, j Verzamel alle knikkers. I J'a, doe het maar heel vlug. Want als er hondjes komen. Die ook eens knikk'rcn gaan, Dan zijn je mooie knikkers Heel gauw, Piet, naar de maan. Tot ziens dus, boor Kloin-Duimpjey I Jij,kloino sprookjes-held. i Ik hoop, je mist geen knikker, Als je zo strakjes telt. (Nadruk verboden). VAN Dl? No. 10 BIJVOEGSEL VAN DE SCHIEDAMSCHE COURANT VAN 7 MAART 1931 door i 0. E. DE LILLE IIOGERWAARD'. Do kinderen zaten in hot gezellige koepeltje in den tuin en Jaap las voor. „Hot was een venvoed gevecht >en h'ij hield Zijln vijianden zoo lang mogelijk op een afstand. Vain alle kanton kwamen Zij echter oplagen en'het kon Wiet anders, of de ongellijlfco strijd was spoedig beslist. Ciprio, de held, was verslagen". Het verhaal was hiermede uit en de kinderen bleven eenigo «ogenblikken zwijgen-. Ze waren dol o|p verhalen en Jaap verstond meesterlijk de kunst van voorlezen. Anneke en Pim waren er dan ook hecil-emaal „in" en leefden met dopersonen uit liet boek mee. „Ciprio was een echte held", riep Anneke uit en er klonk bewondering m haar stem. „Ik geloof", zei Pim nadenkend, „dat ik weggekropen zou Zijn". „Dat zou laf zijn en jij' zou dus geen held zijn", merkte Anneke met beslistheid op. „Nee Pim, je zou geen held zijln", viel Jaap zijn zusje bij. „Dat kau me niet schelen", zei Pim. j.Ik wil geen held zijn, als ze je dood maken. En ik denk, dat Ciprio's moeder voel blijer geweest zou zijn als hij weer bij haar thuisgekomen was". „Dat geloof ik niet", meende Jaap. ,),Z© zou het vreeseiijk gevonden hebben, als ze wist, dat. lraar zoon een lafaard was". „Natuurlijk", stemde Anneke in en vergoelij kend ging zij voort: „Pim begrijpt liet niet; hij' is er nog te klein voor". I „Maar ik vind liet toch dom", hield Pim vol, „om jo voor niets dood te laten maken en ik weet pieker, dat moeder liiever een levenden jongen zou hebben, dan een held die dood was". Met de handen in do zakken liep Pim weg. Ilfij was er aan gewend, dat do beide oudsten hem niet voor „vol" aanzagen, niaar hij' stoorde pich er niet aan en liet zidh niet tot andere ge dachten brengen. „En ik vind het toqh dom", zoi 5rij nog eens in zichzélf. Ej'j liep den tuin door en kwam door oen klein hekje in hot bosch, waar een beek kabbelde en oen tvSj'v er met eenden en zwanen er in was. Daar kwam Tip, zfjjla hondje aan, Tip was als alle fox-terriers M op eenden en zwanen- en mocht dan ook nooit alleen.,het bosch in. Dik wijls werd blij aan een lang touw in'den tuin vast gelegd. Maar ditmaal scheen hij toch onlsua.pt te zijn, want bij wande'de fier door het bosch en1 een touw, dat aan zijn halsband .bevestigd was, sleepte achter hem aan. De rakker was dus los gebroken, -In h et volgend oogenblik sprong hij tegen Pim op. „Kom maar mee, Tippie", zei de kleine jongenj, terwijl hij het touw opraapte. „We gaan samen wandelen". i Het hondje wilde niets liever dan dit en kwis pelde lievig met z'ijln staartstonrpj© om zijn vreugde te kennen te geven. Het duurde echter niet lang, of. Tip, vond het paid, dat zijn baasje volgde, erg eentonig. Wat zou er aan den andorenkant van de heg zijln? Kom, dat moest h'ij eens onderzoeken. Vlug stak hij vlak voor zijn baas je[het smalte pad over, zoodat Pim bijna over het touw strui kelde. Lachend zei hij: i Ik zal je maar loslaten, Tippie". (Nu, daar had het hondje natauriiijik niets op tegen. Zij liepen nu door 't bosch, tot Pim, die hoele- maal niet aan don vijver gedacht had, met schrik 'bemerkte, dat Tip er regelrecht op afstormde. Dn er waren juist zooveel eenden en zwanen in. Wat zou dal geven? Pim floot en riep uit alle macht, maar liet mocht niet baten. Tip scheen het niet te hooroni. Of hield hij zidh maar zoo? - Pim was ten einde raad.I Daar was Tip al b'if d|o stéenon aan den kant valn den Vijver. Hij kon zwommen als de beste om 'twas dus maar een klein kunstje voor hem bij de eenden en de zwanen te komen. Maar wat was dat? Ging h-ij plotseling niet voider? Pim zag den hond rukten en trekken en...... begreep op eens, dat het touw tusschen do steenen verward zat. Daar kwam een der zwanen al met uitgespreide vleugels woedend op hem af. Stellig zou die hem kwaad doen. Zonder zich ook maar een oogenblik te be denken holde Pim nu naar den- vijver, nam zijn moei nieuw mes uit Zij'n broekzak ensneed het touw vlak b'ij Tip's halsband door, er niet op (lettend,- dat do woedende zwaan vlak bij hem kwam. Tip jankte van opwinding en zenuwachtigheid, maar scheen voorloopig genoeg le hebben van den vijver en zijn bewoners. Ilij maakte tenminste onmiddellijk rechtsomkeert en Pim wilde hem juist volgen, toen hij' vaders stem hoiorde, die riep„Bravo Pim. Dat was een flinke daad". Vader, die van den andoren kant aankwam, had het lieéle tooav dtje gadegeslagen en hoewel1 hlij zijn schreden zihaastig mogelijk gericht had SER t I ,V> .Jüii de-tb. liACtl. - i KINDER-BLAD o3

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1931 | | pagina 5