Kerstmis In den hu?
lijken kring.
1
I
M
(Een intiem feest)
1
m
vd
verre-eeuwen terugvoert. Ziehier de woor
den op Wolf's toondichUng
Die Oir schwobet nm dio Palmen in
1 Nacht und Wind,
Ihr heil'gön Engel, stillef die Wipfel,
Es scihlummert mem Kind
Ihr Ealmen von Bethlehem in Windes-
brausen,
Wie moget ihr heute so zornig sausen,
O, rauscht nicht also! Schweiget, neiget
eudh leis umd limid,
StOlefc die Wipfel, es schlummert mein
Kind.
Toch gaht önzo voorkeur naar het oude
Kerstlied in zijn ouden vorm, naar liet
klassieke van Luther:
Tom Hïmmel hocih, da komm ich her
Und bring eudh n-1 e gute Mar;
Der guten Mar irh bring so viel,
Davon ich singhi und sagen will.
Dat zijn Wijde, rome klanken uit een
eenvoudige, oreivollc ziel, die God prijst
in zijn liefdegaven; die klanken zijln meer
dan vier eeuwen ould en kunnen gehoord
worden 'naast die andere van het bekende
lied, dat steunt op de öuö-testamentischa
profetie: 1 1
Est ist ein Ros dntsprungen
Aus einer Wurzel zart,
Wie uns die Alben sumgen:
Aus Jesse kam die Art,
en Üat in 1609 door Praetorius vierstem
mig gezet weid.
We kunlnen nog verder terug, naar het
„ïdte Passional" uit de 13e eeuw, waarin
Christus als ©en volksheld wordt verheer
lijkt. Hij wordt geboren in oen stal. t
ein Dach zwischen zwei Hausem emp or
Nicht viel Wande waren da vor.
Os en ezel knielen voor het KindeWe,
dat door Maria in windselen wordt ge
wil&eld, waarbij de Engelen behulpzaam
zijn. Eta op de velden van Bethlehem:
Die Hirtem da vemahmen
wie zu den Emgeln kamen
viel himmlisdho Ritterschaft.
Die horten sie in groszer Kraft
mit eina'nder schreien droben.
Ihre Stimmen weimten im L'oben.
Hier, in dit lied, leeft de gejachte voort
van de middoleeuwsche voorstelling: de
hemel is ingericht als een. burcht. Op
aarde is de Verlosser, die geboren wordt,
de „arme Christ" de hemel is bevolkt met
„Ritterschaft", heirscharem, die van vreug
de weienen en luid schreeuwen, over het
wonder der menschwording. De hemel is
een koninkrijk. Daar zit „Gottvaber" met
hooge .kroon en kroningsmantel en Rijks
appel op een prachtigen troon en zendt
„het Woord" naar de aarde, beneden Hem
En als „het Woord" op de aarde komt,
wordt het „Vïeesch", en het Kerstwonder
is geschied, en zoo kan Reimar vön Zwe-
ter, een oude minnezanger, zingen:
Aus Liebe Ward Gottvater jung, 1
Der albe Gott ohn Ende, I
Vom Himmel tat er ©men Sprung
Herab in dies Kiende
All andrer Wunder sei gesohwiegeto
Den Himmel die Erd hat überstiegen, 1
Dis sollt ihr als Wunder wiegen. I
Himmel unten, Erde oben 1 i
Das Liebeswunder soil man. Ioben,
Als aller Wunder Wunderproben. I
Nóg ouder, in het oudste Duitsche Kerst
gedicht, is Christus een koning, een mach
tig Germaansch vorst; zijn jongeren zijn
Adellijke hoeren vain zijn gevolg De „He
liand", ouid-Saksisoh gedicht van de 9e
eeuw, noemt Christus „Draining" (Koning
der volkeren), Weroldauning (wereldko
ning), Cunmgo riharst (Rijkste Koimg), Al
laro ouningo ciaftigest (Steikste aller Ko
ningen), Hold herio (Goe Igunstigo Heer).
Bij do kribbe van Bethlehem staan zijn
„beminde mannen", zijn „gevolg", rondom.
Riddeihjk staan zij gereed' hem, den god-
delijken mundbero" (beschermheer), met
buiging vain liootd en km© te ontvangen.
Zoo hebben de eeuwen het Kindeke ge
zet m het kader barer eigen gedachten.
Zoo hebben tie eeuwen gezongen, over
tuigd van het wonder liet licht, dat de
duisternis overwint; de verlossing van druk
kende batnlden; de overwinning van de
liefde. Ook wanneer later in de middel
eeuwen de Kerstliederen meer Maria-lie-
deren worden, blijft toch de gedacht© aan
Christus' koningschap over de wereld on
gerept, zooals in het volgende, dat als
Kerst-wiegelied in de kerken werd' gezon
gen en waarbij vroöhjk gesprongen en ge
danst werd:
Seid frohlich und jubilieret
Jesus dem Messia-e
Der die ganz© Welt regieret.
1st ein Solm Maiiae
Jauchzet usnd springet, -
Klinget und singet
Hodie, liolie, lioi! L (lieden)
1st geboren Christ, das Sohnlein Mariae,
Marine, Marine, Mariaet
Als de middeleeuwen Laing voorhij zijin,
komt in de 17© eeuw.nog eens een „dich
ter bij Gods genade", Angelus Silcsii'j
de middeloeuwsche mystiek in mooie ver
zen uitzingen Het mysterie der „Gods-
geboorte" te Bethlehem, Adam's schuld ge
delgd, geeft hem deze regels in de pen:
Merkt: in der stillen Nacht
wird Gott ein Kind geboren,
und wiederum ersetzt
was Adam hat verloren, 1
1st deine Seele still
Und dem Geschopte Nacht,
So wixd Gott in dir Menseh
Und alles widerbracht.
In dit lied ligt de stemming van den
Kerstnacht: de ziel ontvankelijk te doen
zijn voor het licht, d.w z. voor de ver-
zekerdlieid, dat er een kracht is, sterker
dan het kwaad Hot is de fundamenteel©
gedachte der mensehlieid, die zonder die
verzekerdheid niet zou kunnen voorlgaan
op haar moeilijken gang, de eeuwen door.
Het is het gelooE aan ©en toekomst van
vrede en vreugde. A. J. B. B.
Er is goein mooier tooi voor dön Kerst
tafel dan de kleine kindcrs ei rond omheen
met hun donkere kijkers 't kaarslicht weer
kaatsend; de brume en die blauwe oog
jes, even vodilig schitterend, ©n die kleine
roode mondjes, mooier rood' dan van de
hulst! Werkelijk, ui moet d© Kersttafel met
te opzichtig maken!
Neem oen spierwit, liefst nieuw tafel
laken, en gebruik een wit of crème servies
zet in het midden oen klein tulpenmandje
of een korfje met hulst. Laat smalle roode
lintjes afhangen uit ©en groen© sparren-
krans, die u rond de lichtkroon wond en
zet op die krans in knijpertjes kleine kaar
sen verder ook op tafel kaarsen en op uw
buffet, op den schoorsteenmantel en in de
hoeken dor khmer; wees niet zuinig oip
kaarsen deze twee dagen van het jaar,
en versier uw vertrekken met zware, bree-
de sparre takken, dennenappels en imitatte-
ppddesLoeltjes; houdt uw hulst, die altijd
duur is, speciaal voor tafeltooi en hang bij
uw voordeur ©en kleine lalntaarn, ook al
weer met ©en of m©er kaarsjes er in: als
uw kinderen al iets grooter zijn, Steele dan
een enkel takje misleloe tussohen liej spar-
regroen en verklap, clat wie liier ander
dóór loopt tol moet betalen en gezoend
wordt!
Draai, als de kaarsen braJni&en, het eleo-
trisclie of gaslicht uit. Kerstmis is vóór al
les ©en intiem en huiselijk feest. Daar be-
hoort geen. bombarie en lawaai bij, daar
kunt u vriendelijk© liedjes bij1 zingen of,
nóg liever, laten zingen door de_ jeugd'!
Nu ved vaders en moedors zuinig moe- j
ten wezen, zal er lang niet overal een
Kerstboom kuntnein zijnneem dan een'
héél klein boompje, zet het op een tafeltje
bedekt doer een wit kleed1; steek in heï
boompje miniatuurkaarsjes; hang er ver
gulde noten ;aain en borstplaatjes en dioco-
ladeflikkenpluk 'n beetje watten héél
voorzichtig uit en strooi daar wat zilver
poeder over en ik verzeker u, dat u van!
deze verkleinde editie van uw anders zoo
wondergroote boom evenveel, ja mogelijk
nóg meer voldoening zult beleven, want
de miniatuurboam beeft veel van uw zorg
geêischtl
Maar de Hein© kleuters willen graag
wat snoepen óókl Al zijn de kaarsjes, de
haardvlammen, de roode hulst en de glin
sterende sterren prachtig, ook de maag vor
dert zijn aandeel in de vreugd; hier heeft
u een smakelijk Kerstpudidingrecept, wel
oen. beetje kostbaar, döoh u moet denken j -
Kerstmis komt slechts ééns per jaaxl
sSs
pi
1
fe
•f
til
P
i
w*
1M
a!sUL/ n
is
iii
i. i
W
'ïiïièfl iffi:
hst 5«>V«W
Ui