- Adverteert
SÉigÈKtBhOn!
if mm
oT*' du jung- BieT t
Versehe Visch,
BRIEVEN UIT BERLIJN.
ADVERTENTIËN.
HEERENMODE-ARTIKELEN
A. LEENDER5
L. KERKSTRAAT 40, TEL. 6961
LIEN DEYERS HERMANN THUG
FRITZ KAMP
■WEES OP JE HOEDE
ELISABETH BERGNER
DOUGLAS FAIRBANKS Jr.
m-.
°-?w
STAN LAUREL en OLIVER HARDY
VOOR UW
NATUURLIJK NAAR
h&sfon"
EEN VR00LIJK PAASCH-PROGR AMMA
PR1^BSË5-THEAT£R
HA5ÜS ALBERS
THEATER
I 9i¥AOBHH
HLUAyif ROTTERDAM
,JS, V 6gHyRT 0(R D(E WELT)
De filmindustrie. „Herr Generaldirektor". De sterren.
Het oordeel van Hans Albers. „Konjunktur-reiterei".
Goede films. Nog geen opruiming onder „wereldbe
roemde diva's".
TUNNENLAMJf
IN DL
Wer-der tuiïgebreid Btj-ga8*Q(ji*amma«
Op het TooneelEEüSTE KLAS VARIÉTÉ.
SPECIALE OPNAMEN VAN DE
BEGRAFENIS VAN H.M. DE KONINGIN-MOEDER
TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN.
BRENG-EN J4ET",
S.Biiiucinv.326
ROTTERDAM
ÊMIERE VOOP
NEDERLflN D
PLECHTIGE UITVAART VAN H.M. KONINGIN-MOEDER
Tevens IN MEM0RIAM H.M.de KONING-MOEDER(1901-1934)
V R IJ D A G A.S. PREMIÈRE VOOR NEDERLAND
Een London-film der UFA. Regie: Paul Czinner.
De verdere hoofdrollen worden vervuld door:
WLQRik NAPIER,
E ft ALD DU MAimSEföj, e.v.a,.
CATHARINA DE GROOTE is ccn waarlijk grootsche
cn rijk gemonteerde film, waarin dc groote kunstenares
ELISABETH BEItGNER do titelrol vervult.
DOUGLAS FAIRBANKS Jr. geeft een verbijsterend
knappe creatie van den Grootvorst Peter to aanschouwen.
In ons bij-programma o.a. UFA-Wereldnieuws
en de Begrafenis-Plechtigheid van
wijlen H.M. de Koningin-Moeder.
0p ons tooneel: Dammhofer Tiroler Truppe.
TOEGANG 18 JAAR
IN DE WEENSCHE OPERETTE FILM
TEVENS OE FL6CMTBOE Mi'Wft&RT
VAM H.M. OE KONINGIN-MOSDER.
'sMSOO&GS 12 uur.
TOEGANG ELKEN LEEFTIJD.
(Van onzen correspondent).
Berlijn, Maart.
Toen liet Duitsohe volk zijn nationale
omwenteling" achter zich hal en de
nieuwe heerseti-ers zeer zelfbewust hun
regime begonnen, kreeg men ouder tal-
looze andere beloftes ook te hooren, dat
op het gebied van de film met de oude
toestanden geducht zou worden opgeruimd.
Nu, dat was ia hooge mate verheugend.
Want overal op aarde, waar verstandige
mensehen wonen, dio tot nuchter denken
in staat zijn, zal men zich over het bij
werk, dat met het begrip „filrn" te doen
heeft, zeker even zeer geërgerd hebben
als hier in Duitsch'nnd, waar de film
industrie sinds jaar en dag van interna
tionale beteekenis is. Met dit bijwerk be
doel ik al die elementen, die met het tot
stand komen van c"' f'lm en liet forcee-
rerx van het publiek succes te maken heb
ben. En dat is zoo het een en ander...!
Lange, lange jaren is in Duilschland de
film een hoogst eigenaardig en ondanks
alle positieve prestaties naast veel artis
tieke en finaneïeele mislukkingen een niet
bepaald sympathiek verschijnsel geweest.
Ik herinner mij nog de Duibche film
industrie van vóór den oorlog, maar denk
hier in de eerste plaats aan latere jaren,
toen plotseling een opbloei begon, die
door Skandinavië ingeleid was en die nog
geen „Ufa" in haar tegenwoordigen om
vang, geen groote Amerikaansche en
Fransche, zeker geen Nedexlandsche, Ita-
liaansche of Spaanscbe productie kende.
In dien tijd be toekende ,.fi!m" de groote
toekomst. Het waren vooral handige (en
ook wel onhandige) Joodsehe zakenmen-
schen, die te voren in beorenconf- cl.ie,
fietsen en au to'3, levensmiddelen, photo-
toeslellen of de hemel weet wat nog moer
gehandeld hadden, die eensklaps hun liefde
(en hun „zakelijke kennis") voor de film
industrie ontdekt hadden, en als „Herr Ge
neraldirektor" kostbare bureaux betrokken,
waaruit ze veelal na korten hjdenstijd door
den deurwaardei hardhandig verjaagd wer
den.
Nog heden zitten kleine ondernemers
met groot vertoon in tal van filmonder
nemingen, die aan do machtige „Ufa" of
andere, kleinere concerns hun films leve
ren of als „uitleen-instituut" hun geld ver
dienen. Do Joodsehe invloeiden zijn na
tuurlijk grootendcels verdwenen of op den
achtergrond gedrongen. Gebleven zijn ech
ter de wonderlijke begrippen over zaken
doen, over de beleekenis van kunstwaarde
voor de filmproductie, en over do waarde
der „sterxon", die bij fdmondernemiugeii
nog heden posities innemen, welke tot hun
prestaties in zeer ongezonde verhouding
staan.
De nalionaal-socialistische revolutie had
beloofd, hier radicale veranderingen in te
brongen. De „sterren" zouden opgeruimd
worden, gezonde toestanden zouden komen
goede, eerlijke, artistieke films met wer
kelijke menschen in plaats van manne
quins en modepoppen met mooi-zocte ge
zichten in de hoofdrollen.
De vroegere fiimproö 'centen hadden
hier, gelijk trouwens heden nog in Ame
rika, steeds weer de stelling verkondigd,
dat met „werkelijke kunst", volgens den
maatstaf van den hoog-ontwikkelden toe
schouwer, geen geld te verdienen is. Zoo
wel Joodsehe als nict-Joodscho producen
ten gingen van de grond ge lachte tilt dat
men de filmproductie vormen moet naar
de mentaliteit en de ontwikkeling van don
„kleinen man". En niet alleen de pro
ducenten dachten aldus. Ik zou hier een
typisch voorbeeld uit mijn eigen ervarin
gen kunnen aa.,halen! Verleden jaar had
ik gelegenheid, juist over deze dingen met
een zoo ervaren en talentvol acteur als
Hans Albers te spreken. En toon ik hem
als mijn eerlijke meening te kennen gaf, dat
men in do bioscopen over het algemeen
films voorgezet -■'] 't, die wat haar inhoud,
dus tekst en „romantische" ontwikkeling
belieft, zoo slecht zijn, dat men ze in boek
vorm zou wegwerpen of hoogstens ais
treinlectuur zou laten gelden, gaf me Albei's.
woordelijk het volgende als zijn nieening te
kennen: „Mogelijk, dat u gelijk hoeft. Mam-
op filmgebied is niet uw oordeel, maar dat
van den eersion den besten mijnwerker in
het Duingebied voor mij van doorslaande
beteekenis. Wat die goedvindt, is volgens
mij geslaagd. Film is massa-productie en
heeft zich te richten naar wat do man
of do vrouw uit de. massa verlangt."
Ik heb toen maar niet moer gevraagd,
of de wanverhoudingen in do filmwereld
ook een concessie aan massa-smaak be-
teehouen. Albers is zelf een van de groote
vetdieuex-s, die nog lieden in Duilsehland
volstrekt niet van schrik omvalt, als hem
75.000 Mark voor |§n enkele filmrol ge
boden wordt. Ofschoon dal nog weinig is
in vergelijking met zijn landgenoot Bro
derie March, die in werkelijkheid Becher
heet en Duitscher is, en die dezer dagen
zijn verdrag met do Paramount niet ver
lengde, omdat hom door een anderen pro
ducent voor oen filmrol, die slechts kor
ten tijd beslag op hem legde, 50.000 dol
lar geboden werd en bovendien 5000 dol
lar voor eiken dag „overwerk"! En dat,
ofschoon March loch volstrekt niet tot de
wereldberoemdheden op zijn gebied ge
rekend kan worden.
De nieuwe Dnitsche regeering onder
Adolf Hiller had nu beloofd, een cinlei
aan dit ongezonde gecloe te willen maken.
In de eerste plaats wilde men met „echli
nationale films" komen. Toon de lieeren
producenten daar achter kwamen volgde
een nieuwe orienteering, die van deze zijde
eigenlijk niet anders te verwachten was.
Men „deed in nationaal", met het ge
volg, dat men aan het doel voorbijschoot,
weeïg-overdreven hulde aan de nieuwe
machthebbers bewees, in do manuscrip
ten nog snel wat S.A.-romantiek, llitlcr-
marschen e.d. invlocht, dan wel nieuwe
films ensceneerde, waarin de nationals re
volutie in 't zonnetje gezot werd. De liee
ren hadden zich echter al evenzeer ver
gist als toen ze het publiek altijd maar
weer „Woensche" zoetigheden met arme
„siisse Made!" en verliefde prinsen voor
zette alleen omdat indertijd de operette
en de filmwereld met „Walzertraume" en
„dansende Congressen" veel geld verdiend
hadden,
liet Ilillerreginic liet oen donderend pro
test tegen dergelijke „Konjunkturxeitcrei"
hooren en de Ksgeering zelf verbood een
film, die het leven en sterven van den nieu
wen nationaien held Horst Weasel zou
moeten verheerlijken. Da film is nu, sterk
besnoeid en gewijzigd als flans Wcstiruu-"
op de markt gekomen, en li "ft tot lieden
niet al (e veel succes. UeUxv n Uionale
films" kwamen onder loe/ieht van ragee-
rings instanties lot stand. Ik wil lner slechts
„Hitler jungo Quex" noemen, waarvan ik
de première in Hitler's aanwezigheid in
Miinchcn meemaakte, een film, die werke
lijk aitblieke kwaliteiten heeft. Wat in dit
geval op het conto van dc almachtige)
„Ufa" mag worden goedgeschreven.
In het algemeen echter is het juist niet
de „Ufa", die de werkelijk artistieke (en
financieelo) successen hoeft mogen boe
ken. De beste Duilsehe film van 1032 was
het ook in Nederland mot zooveel succes
ontvangen „Madehen in Uniform"; eon be
werking van Keliermann's ronian „Der
Tunnel" was een der beste films van 1933;
en reeds maanden lang wordt hier mot
fabelachtig succes do prachtige Fransche
film „Maternelle" gegeven. Waartegenover
de „Ufa" slechts met eerlijk succes „B.ei-
fendo JugernT' te plaatsen had, nadat dei
„groote" film van dit seizoen: „Flucht-
linge" ondanks Albers (die door Ka the
von Nagv, een der dalende sterren, zeer
onvoldoende ondersteund werd), niet aan
de enorme verwachtingen beantwoord
bleek te hebben.
liet publiek wil de verbleekte „sterren"
niet meer, een Hans Albers, een Conrad
Vcidt, een Emil Jannings die na oen rust
periode van twoo jaren dezer dagen in
Berlijn weer een nieuwe film spelen gaat
en eon Lilian Harvey die op bet
oogenblik door Hollywood volgens bekend
recept bedorven wordt wellicht uitge
zonderd. Het heeft vooral genoeg van do
alleen-mm r-film actrices, die nimmors iets
op de werkelijke tooneel [danken gepres
teerd hebben, dank zij de autogram-idio
ten (die nog altijd in drommen optreden
en hun of haar lievelingen tot ondraag
lijke inbeelding opzweepen) meenen, de we
reld in pacht te hebben, terwijl ze niets
anders presteeren, dan wat van regisseurs
en fotografen na-geaapte bewegingen en on
benullige zinswendingen.
Men verlangt in Berlijn tegenwoordig na-
lumlijk spel en natuurlijke gezichten, men
schen die ook in hot gewone leven een
voudige, hartelijke personen zijn. Maar men
krijgt van deze soort, waarvan Victor de
Kowa, Oily von Fluit, Hilde Wagner, Mixio
Louise Claudius, Albert Lioven e.a. let
noemen waren, nog veel te weinig te ge
nieten.
De nationale regeering, die op vele
andere gebieden zoo snel en zoo „rück
sichtslos" ingegrepen heeft, schijnt nog
geen moed te hebben om groote opruiming
onder do „werehllierocmle diva's" te hou
den, die hier nog alle voor zoover zo
niet van joodschen bloede zijn haar
tijd uitziften, ja zelfs door den chef de*
regcering of den minister voor propaganda!
(en film) regelmatig op do thee uitgenoo-
digd worden, en zeker tiaar groolo routine
laten spelen om do hoeren ministers en
hun adjudanten in de goede stemming te
houden.
Met het resultaat, dat nog altijd ,,Mia
Pia", do reeds tot carioatmir geworden
„ster" met villa, gegalloneerdo huisknecht,
luxe-cabriolet cn obligate reizen naar Pa
rijs on St. Moritz, do beroemdheid, dief
in alle geïllustreerde kranten en tijdschrif
ten, magazijnen en levensbeschrijvingen on
vermijdelijk terugkomt, het Berlijnschc film-
wereldje beheerscht, en de werkelijke
talenten óp don achtergrond houdt.
Het socialisme in de kunst, dat Uittel'
predikt, is althans wat de filmkunst
betreft nog „gratie theorie" gebleven.
De „Generaldire' foren" hebben hun machts
positie nog niet opgegeven. En Hans Al
bers houdt het nog altijd niet den mijn
werker uit Gelsenkirchen 1
ROLAND.
Minister Verschuur ongesteld.
Naar wij vernemen is de minister van
economische zaken, mr. Verschuur, opge
nomen in het Maria Paviljoen, te Am
sterdam.
De minister is lijene aan een niersteen
aandoening.
Vanat Vrtjdag 30 Maart
in de C2EESTJGE AMUSANTE KLUCHT pg
mim
(DIE FAHRT SN'S GRUNE)
Ben AAFA-Film met pittige muziek en aanstekelijke humor.
LEEN DEVESTS zegt, dat dit Haan besle Film is.
In ons JOURNAAL:
Aüe dagen MATIMÉE 2 uur 15.
2 Voorstellingen per avond 7 uur. 9 uur 15.
ZONDAG len Paaschdag vanaf nnnni flflPPIVjH
MAANDAG 2en Paaschdag/ 2 uur DU UslLUUI LIvU
ROTTERDAM
VERZUIMT MET met de tce&tdaimi!
ccn Invoelt te brengen nan do DIER
GAARDE - VERDAAGD ENTREE.
Een schitterende BLOEMENWEELDE
in de Flora-Serre. De belangrijk uit--
gebreide SPEELPLAATS is vanni
Zondag open. 2137 24
SCHIEOAMSCHEWEG 19, gX
ROTTERDAM \fegp
Sfv Vanat Vrijdag 30 Maart: oen biiiteugcuoon Ranselt-Programma.
Als Hoofdfilm'
1PST0L
mt»
Een verrassend geheimzinnige film, met uiteist raffinement en
vol spannende en amusante momenten. CO
Als 2e: de bekende Ileldenspeler RICHARD TALMADGE.»
Extra:
ATTFMTIPI Beide Paaschd., 's morgein om
I 11 u. Prijzen van 30 en -10 ct.
i eeds lieden plaatsbew vei krijgb
Toegang boven 14 jaar.
in
Als extra in ons Bij-programma een nieuwe klucht van
Gozion de bolangrijkhoid van dit programma
BEIDE PAASCHDAGEM aanvang dor voorstelling