UIT DE HOOFDSTAD 21! mÊm Het geheimzinnige Landhuis TWEEDE SCHIEDAMSCHE COURANT Gemengd Nieuws Fientje de La Mar over de Nederlandsche film. Twee films: Bleeke Bet en de Jantjes. Nieuwe plannen. Madame Sans Gêne met Fientje de la Mar in de hoofdrol. Optreden in Engelsche films. Thans draait in ons land de tweede Ne» ctedamlseho film. Dit keer is „Bleek© Bel", eveneens 'Oen stuk van Herman Boulïor, verfilmd'. Zoowel „de Jantjes1" als „Bleek© Bot" zijn typisch-AinstorJamsche stukken, waarin eon stuk van het volksleven is neergelegd'. In heide films treedt met groot succes op onze Nederlandsche actrice en cabaretière Fientje de la Mar, die hier mede wel bewezen heeft ho© haar spel, zoowel als haar stem bizonder geschikt zijn' voor de film. Tot nu toe zagen wij haar als oen „volksmeid"; veelzijdige actri ce als Fienlje de la Mar nu eenmaal is, zal zij ongetwijfeld' ook in rolprenten, dl© haar onderwerp niet speciaal in het volk- schc vindon, een uitstekend figuur slaan. F kan tie do la Ma heeft bovendien nog oen eigenschap, die haar bij uitsLek voor de film, zooials doze tha.ns door hot pu bliek gevraagd wordt: mot zangnummers, geschapen heeft: zij zingt voortreffelijk, haar stem weet zij van tijd tot tijd 'n sonore duisterheid te geven, die de zaal tot ontroering brengt. Zij is dan ook een geliefde ster op de planken van het caba ret; haar liedjes zijn van een wonderlijke bekoring en haar imitaties die van Mariene Dietrich vooral zijn meester lijk. In hot theater te Amsterdam waar thans de film „Bleeke Bet" draait, treedt zij vooraf, als oen dor hoofdpersonen uit de film, persoonlijk in liet voorprogramma op. Hot viel ons ook thans weer op, hoe oen prachtige actrice en hoe ©en superieu re cabarctzangeres wij in haar bezitten, zoowel in het litteraire als in wat wij zou den willen noemen: het „ordinaire" genre. Het is naar aanleiding van d'it optreden, dat wij deze, onze populaire Amsterdam- sche actrice naar haar toekomstplannen aïjn -gaan vragen. Zooals dit bij de meeste actrices het gebruik is, ontving zij ons buitengewoon charmant op haar flat in de Beethoven- straat. Fen handje, een uitnoodigond ge baar om te gaan zitten, th'ee, sigaretten en alles zoo'n beetje, waar de interviewer op rekent en wat h'ij met een huichelachtig gezicht, waarachter de gedachte leeft: als zij nu maar wat vertelt, langs zich heen laat gaan. Zij vertelt gezellig,"springend van den hak'op don tak, hel den bezoeker ovcrla,- tend er uit te peuren wat wel en wat niet voor publicatie geschikt is, en wat hij dan maar op goed geluk doet. Haar stem is van een heerlijke muzikaliteit, haar groo- te, dwepende oogen charmeeren cn haar gebaren, die soms het gesprokene acccn- tuoeren, zijn oenigszins flegmatisch. Mis schien is iiet betrekkelijk vroege_ morgen uur daaraan schuld, want feitelijk is het Onbehoorlijk bij een aolrioe, die des avonds moet optreden, reeds om tien uur op d'e in 'o slnnn,'op een uur dus waarop het i "tsche cadetje pas bij den bakker winkelraam komt. Dat haar ge baren en bewegingen niet altijd zoo koel en afgemeten zijn, bewijst ziji wel wanneer zij op hot tooneol of in de film het liedje „In den Jordaan, In d'en Jordaan" zingt (waarvan een bi zonder goede opname is gemaakt bij de Nederlands oho Cinelone Gramofoonplaten Maatschappij;, en waar zij. hom, wat men in goed Amslerdamsch noemt, „van katoen geeft". Wij krijgen niet den indruk, d'at zij ac teert, maar wanneer komt oen. man er ach ter wanneer een vrouw, laat staan oen ac trice, ja dan neen komedie speelt? Al spoedig blijkt, dat Fientje d'e la Mar het spelen voor de camera bizontler pret tig vindt. „Wanneer men op het tooneol een goede rol geeft," zegt zij, „en het stuk heeft sno ces, dan moet men dikwijls avonden ach tereen telkens weer hetzelfde spelen. Een acteur of actrice doet natuurlijk haar uiterste best om Wet lederen avond nog beter te doen dan den vorigen, maar hel valt toch niet te ontkennen, dat er oen beetje sleur bij komt. Voor de film daar entegen is het, tijdens de opname, ied'eten dag iets anders. Dan eens hier heen trek ken, dan eens daarheen, den cenen keer DER VRIJDAG, 21 SEPT. 1934. No. 20751. |l§% 1 - ili r - Fientje de la Mar. dit gedeelte, de volgende maal weer ge heel andere opnamen. Er zit variatie in. Noen, zelfs liet telkens moeien overdoen, en soms tot tienmaal toe, heeft mij niet gehinderd... werkelijk ook niet Lureluursch gemaakt ook al zet u nog zoo'n onge- loovig gezicht, de vrouwen zijn niet zoo- als u zo op dit oogenblik in uw gedach ten hebt... Wij verzekerden, dat wij daarover niet denken, doch zij lacht. Feitelijk behoorden wij nu te schrijven: „Zij lachte schalks", inomen?" maar als eerlijk mensch moeten wij be kennen dat zij hoomend) en minachtend lachte. Laten wij zoo lang als d'it mogelijk is -eerlijk verslag trachten le geven. „U hebt nu met veel succes in „Die Jantjes" en in „Bleeke Bef' gefilmd', gaat u in d'ezo richting door?" „Voorloopig vind ik, twee Jordaans-films genoeg. Ik zou nu graag eens wat anders laten zien en ik bon dan ook al d'oönde. Oor I ven nas en Jan van Eos bewerken n.l. op dit oogenblik voor mij een draai boek van Madame Sans Gêne." Een film van Madame Sans Gêne mot mij in den titelrol zal ongetwijfeld trekken, Ik wil dit niet direct beweren, maar men heeft hot mij vain verscheidene'kanten Verze kerd', toen ik dit plan in i intiemön kring ontvouwde. Ik zal van .die'jol maken wat er van lo maken ia N iet'alleen hot intel lectueel© publiek zal zich' vocht Madame Sans Gêne interessoerein, doch ook hot go wono, mijn Jantjes on Bleek© Bét-liefheb bers zullen genieten van het doorluchtige koppel: „Madame Sans Géne-Napoleon." „Dat zijn plannon, waarvan wij de ver wezenlijking met groote belangstelling tegemoet zien; maar onthop uw eerste films terug te komen: zijn tér nog bizondcrc moeilijkheden te overwinnen om op de film en op. de microfoon goed-ever-Le-ko- men?" „Ik voor mij geloof, dat je eenvoudig jezelf moet zij,n, of liever gezegd: lo spe len vo'or de lens op dezelfde wijze als op hot toonecl. Met de geluidsmensc' ren ben ik do boste vrienden, ik blijk een goe de microfoonstem te hebben, dus ook hierin blijf ik gewoon, wat misschien al erg genoeg is." Wij willen iets hartelijks zeggen, maar met een hand wuift zij onze goede bedoe lingen weg, voert d'an vlug uit haar stoel omhoog om zich eens van don huiselijketn kant te laten kennen cn de zoo juist Mn nemgebraclito koffie voor gebruik gereed te maken. Iniusschen vragen wij' haar: „Na „De Jantjes" werd u zeker onmid dellijk vooa- „Bleeke Bet" in den arm ge- Integendeel. Ik; was er nauwelijks, of liever gezegd .heolemaaï niet bij, doch do regisseur Richard Oswald meende, da,t do film „Bleeke Bet" onvolledig zou zijn, wan neer ik er in ontbrak. Het is dan ook zijn doorzettingsvermogen en inzicht geweest, d'at mijn rol in dit stuk, die tonslotle mij wras toebedeeld', veel grooter is geworden, dan in de bedoeling lag. Ik kan natuurlijk het inzicht van dezen regisseur niet an ders dan prijzen Wij' zijn het mot don regisseur eens, cin na dit onze gastvrouw to hebben mede gedeeld, vragen wij verlof haar nog een slotvraag te mogen stellen, want wij heb ben ha;ir reeds een blik zien slaan op het polshorloge. „Is het waar, dat u naar Hollywood gaat?" „Ach, d'at is weer een van dóe dwaze geruchten..-.. Nauwelijks sta je mol oen boen op do film, of er wordt al gefluis terd', dat je in Hollywood zit. Als het juist was wat men dienaangaande van do spe lers in de Jantjes rondvertelde, dan para deerden die allemaal allang aan den over kant van het groolo water. Wel ga ik misschien in Engeland filmen. Voor den u zoo juist genoemden regisseur Oswald gaf ik een kort filmpje mol een liedje en een stukje inleiding. Hij was er erg over in d'e wolken en het heeft in Engeland, in de kringen waarvoor het gemaakt is, veel succes... En daarheen zal ik... neen, heusch, daar moet u later maar eens op terugkomen... Goed', ja?" Dat zullen wij ter gelegener tijd dus doen. Voorloopig namen wij alvast af scheid'. ADAM WEEVERS. Gangsters justitie. In een elnb in d'e wijk Brooklyn (New: York) heeft zich een nieuw geval van gangsters-veemmoord' voorgedaan. De jeug dige speler Fred Bocoy, die juist uit de gevangenis was ontslagen, was door gang sters ter dooid' veroordeeld. Toen hij des nachts in d'e club kaart spoelde, drongen twee gewapend© mannen binnen. Een hunner riep Boccy toe: „Als je bidden wilt, haast je dan," waarop Boecy neerknielde, Plotseling echter stond hij op en trachtte een telefooncel te bereiken. Kei execuliecommand'a was echter snel ler en voor hij d'e cel bereikt had, stortte do jonge speler, door vier kogels getrof fen, d'ood neer. Coeaïne-schainiaal in Frankrijk. Men is in Frankrijk een bende cocaïne smokkelaars op het spoor gekomen, waar bij veel sensatie is verwekt door de bi- zonderlieden, dat de inspecteur van politie van een provinciestad het hoofd der bende is. Met behulp van een aantal vrienden had hij een bende samengesteld1, die in hoofdzaak aan cocaïnesmokkolarij deed en die zich ook op verdacht© wijze op do renbanen bewoog, liet is niet onmogelijk, dal door deze ontdekking in Noord-Frank rijk nog meer bekende persoonlijkheden gecompromitteerd zullen worden. Ook d'e zoon van een bekend industrieel, wiens naam nog niet genoemd wordt, zou lid van deze l>cnde geweest zijn. Elly Beinkorn in Mexico, De Duitsch© avialrice Elly Beinhorn is gistermiddag op het vliegveld vain Mexico G'ity vlot geland. Zij' stelt zich voor een' dag of tien in Mexico City door te bren gen. Noodweer eischl twee dooden. Tijdens een hevig onweer, dat gewoed heeft tussclien Bremen en Verden, is in Geesteveld de bliksem in een groep van twintig grondwerkers geslagen. Zij zonken allen bewusteloos neer, maar herstelden zich na eenigen tijd, behalv© één hunner, die doodelijk getroffen was. To Rethem a. d. Alleris is iemand' door ©en neerstortend© vlaggenmast op het ter rein van den arbeidsdienst getroffen en gedood1. Uitlotingen. 6 o/o Credit National 1921 Trekking op 1 Sopbember. ad fr. 500000: ad frs. 100000: 1983795 2983795 5983795 ad fr. 50000: 1813795 2813795 5813795 ad. fr. 10O0Q 313795' 453795 5G3795 G53795 1453795 15G3795 1653795 25G3795 3563795 4563795 55G3795 ad fr. 5000: 93795 503795 803795 933795 1503795 1803795 1933795 2803795 2933795 3803795 3933795 4803795 4933795 5803795 5933795 Voorts een aantal nos. met frs. en een aantal met frs. 500. Betaalbaar: de met een premie uitge lote nos. 1 October as. en de a pari uit gelote 'nos. 1 November as. 983795 4983795 813795 4813795 2453795 3453795 4453795 5453795 2503795 3503795 4503795 5503795 2653795 3653795 4653795 5653795 3983795 3813795 1313795. 2313795 3313795 4313795 5313795, 1093795 2093795 3093795 4093795 5093795 1000 105710 108275 109395 110092 114490 121504 145022 150016 155306 166929 170955 172206 1785G2 17S794 185574 18S313 191238 192001 198332 200523 226716 237289 240G11 243304 245335 264607 266858 273062 281609 286755 2S9665 289965 292497 292633 295505 5 o/o België Prcraieleening 1932. Trekking op 25 Augustus. Belaalbaar 15 Maart 1935. Serie 271140 fr. 250,000. De volgende series k fr. 25,000: No. 148388 2589742 6181436 7824320 Fr. 100000 1000000 100Q00 500000 No. 165071 "4533938 7619642 Fr. 100000 100000 100000 Op den nieuwen Rijksstraatweg Rotterdam-den Haag worden door de poiitie uit Overschia aan weggebruikers de door de K.N.A.C. beschikbaar gestelde verkeersboekjes uitgereikt do volgende nos. aid fr. 50000: 420595 616901 2209968 3S0572S 39513G6 4221394 5332830 6793762 7010934 7573067 Voorts een aantal nos. met fr. 600. uit het Emgelsoh van Hugh Walpole cn J. B. Priestley, door H. A C. S. n) „Noen, dat is 't niet.'' Zij cl raaid 3 zich om en kook naar mij. „Je begrijpt, Robert, al trok zij 't zich niet aan, ik deed het mijzelf wel. Jij vraagt mo, waarom ik er hij haar op aandrong dat zij zau blijven. Die vraag zelf laat zien, wiio jij bant. Om-' d'at jij niet wonschte, dat zij hier was, moest ziji opeens weg, ©f baloedigd worden. Jij vergeel, dat er hier in huis twee men.- sclic'n wonen. Het komt hooit iin je op, d'at mijn leven niet eeta doel er vain, maar het gehoele leven, hier maar verloopt, dat ik absoluut niets anders heb. Voor jon is 't slechts een soort van hoe noem je d'at? - o ja een operatiebasis, maar voor mij is het nagenoeg alles. En daar om vroeg ik 'Hikie Masliam te logeeren. Ik wilde jou een wenk geven dat ik hier ook ben, een reced persoon, en niet oem schaduw van jou „Dat is onzin, Marjorie," viel ik haar in de rede. Ik had dringende behoeft© op eens allerlei dingen te zeggen, haar Hou ding was zoo belachelijk, maar, voóór Sik beginnen kola, was zij al weer aan ddn gang. „Ik was bang, diat je dat zeggen zoudt," merkle ze op, erg kalm, „Ik zal niet veel meer zeggen. Praten geeft niet. Je begrijpt, Robert, d'at het gauw onmogelijk voor mij wordt mot jou te leven en mijn waardig heid1 te behouden. Ja, zoo erg is hot. Jij bent op weg dat sooat van man te worden, voor wiau iedere vronw-met-gevoel, die niet gelooft iin oen opvatting van het hu welijk als oen martclaarscliap of een zelf kastijding, den allorgrootschen angst heeft iwd het allerslechtste soort man. „Vtetl" ik ben bang, dat ik het heb uitgeschreeuwd', maar ik kon mijn oouen niet vertrouwen. Zij was ook zoo kalm. Zij lachte, kortaf, en niet erg lief. „O, natuurlijk, kom je niet dronken lliuis cn j© slaat mij niet on houdt hot niet mot andfere vrouwen. Feitelijk zou je niet eens verliefd' kunnen worden-, Robert, je trots zou hot niet.toelaten. Maar de mogelijkheid bestaat, dat dit niet de dingen zijln, waar door een vrouw hot ergst baloedigd wordt. Zij zou zich deze dingen desnoods kunnen laten welgevallen, zoodaing zij een recede persoonlijkheid voor don man bleef cn aan hem gehecht was. Jij doel geen onkel van die vreesedijke d'iingein. Je bent vriendelijk, ontzettend vriendelijk, maar jij hebt het zoover gebracht, dat je vergeet, dat ik een reëel persoon ben. Ik observeerde']©, terwijl je bozig was dat te gaan vergoten. Voor jon bestaat hier slechts één leven en d!at is jouw eigen." „Onzin, Marjorie," beweerd1© ik!.- „{let hikt niet. Jij kunt mij niet persen in de rol vaar ©en huiselijk tiran, 't is belachelijk. En, als de geknauwde en verkeerd begre pen vrouw ben jij heelernaal niet overtui gend. Wij gaan geen nieuwe komiedio-iln- drie-bcdrijven beginnen „Kan je het dan niet inzien?" schreeuw de ze, ongeduldig. Toen werd ze weer bedaard en sprak heel zacht. „Ik wil opon praten, Robert, Ik heb er een heel© bool' over nagedacht den laatsten tijd o, niet deze laatste paar dagen, maar maan den en maanden al. Dit is alleen de cli max." Ik antwoordde haar, dat ik in ieder ge val blij was, dat wijl de climax nu bereikt hadden. Dat was tenminste iets. Zij negeerde dit en ging door: ,,'t. Is heusch als een benauwd' sprookje. Jij bont lioelemaal dat soort van man geworden, waar je zoo'n afkoer van liad op wien je wees, wanneer wij hem ontmoetten in de vroegere dagen, 't Is gek, maar 't is waar, verschrikkelijk waar. Ik zou moe ten lachen als jij het niet was. Jij gaf mij ©eins een besclmjving vale eeiu slecht echt genoot berkmeer je je? Zij hield op en staarde naar den muur tegenover haar. „Ik praatte dikwijls wel eens over slech te mannen,-zei ik, ©cn bootje spottend. „En een heeloboel over het huwelijk in -'t algemeen; terwijl ik er niets van weet IHtet ©enige, wat ik nu van heb huwelijk weet, is, dat het nooit ophoudt een ver rassing te zijn, ofschoon tniet altijd ©dn prettige verrassing. J© moest zoo goed' zijn om uit t© leggen, wat voor beroordL slecht soort van echtgenoot ik wel hen. Ik vleide mijzelf nooit, dat ik voorbeeldig was, maar toch „0, wat ben jo zwaar op de hand, en gewichtig,riep zij'. „Nu, je wenscht liet te weten, d'an zal ik liet je vertellen. Je bent zelfzuchtig. Je bent ©en intellectuede poen. Ie bont eon verwaande vent. En je bent een egoïst, ja, oen egoïst. En elke vrouw, d'i© een week met jou leefde, zon je dat vertellen. Nu bon ik klaar." Zij draai de zich om etu ronde do kamer uit. Ik weet niet, wat ik te zoggen had. Ik geloof niet, dat ik behoefte heb iets te zeggen. Jij merkt, dat ik dozen brief nog al luchthartig begon, toen ik je vroeg of jij mij ook in dat vreemde licht ziet. Maar d'at was een tijdje geleden. Want ik heb enkel© pijpon gerookt, zoo nu en dan, bij tusscbonpoozen, terwijl ik dit huiselijk ver haal vertelde, deze idylle. Ik weet, wat jij zeggen zult: d'at alles opeens recht gezet moet worden. Maar je begrijpt, als ik bet soort man ben, dat Marjorie zegt, dat ik ben, dan helpt 't niet of ik zelfs begin om d© dingen recht te zotten. En, als ik niet dat soort van man ban, daln is het eveneens nutteloos ef ik probeer het uit te praten met een vrouw, die mij zoo ge- weldig-verkeord1 beoordeelen kan. Dit klinkt redelijk, ofschoon ik niet zeker ben, dat liet 't is ©ii ik ben te mo© dan dat mij d'it .iets .kam schelen. Ga jij naar Garrowdiale, meisje oi geeö meisje. Ik wou, dat ik met jou was, om haar op te sporen, ofschoon ik op het oogenblik geloof, dat wij betere correspon denten zijn data. compagnons. Jouw onzin zou slecht passen bij mijn onzin, maar wij doen er goed' aam hot op papier tei zijn. Je oud© vriend' ROBERT, j Hotel het Station, 1 Keswick. Beste Bob, "Wat een verbijsterende opeonhooplng van gebeurtenissen! Ik ben hier aan hot op pakken, op het punt mij in het binnenste binnen van mijn avontuur te begeven, van verlangen brandend om in oen stoel te zitten en je alles er van te vertellen, en' nu komt jouw brief on laat mij voelen lioe zelfzuchtig ik ben om jou lastig te vallen met mijn kleine behangen. Jouw brief hoeft inderdaad gemaakt, dat ik mij erg onbehaaglijk gevoel. Als ik tusschen de regels lees, weet ik, dat jij hevig on gelukkig bent. Ofschoon ik in jaren zoo veel jonger ben, hooft er tusschen ons al- lijd' onuitgesproken (mag ik het zonder sentimentaliteit zeggen?) ©an zeer bizon- der© band' van vertrouwen en begrijpen bestaan, zooals wij dien geen van beiden met iemand anders gehad hebben. (Wordt vervolgd}, w a" V u'pwmii'm w*vi p*\T7*v -- 2327334 I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1934 | | pagina 5