Ü&o&uiïmck en o&at Pe&tstb pméfxat HET GEZELLIGE HUIS. Het geheimzinnige Landhuis De K.LM. als voorbeeld. Onze dageiijksehe omgeving. De verlichting. De Weston lichtmeter. „Aly J ome is my Castle", zegt de En gelsdie Imisvtmtw, en daarmede bcdodt zij niet, dal rij in haar hu's zetelt gelijk eertijds een ongenaakbare riddervrouw ach ter dikke muren, maar dat haar „home" haai vo.lig en onaantastbaar bezit is. En dat is het evengoed voor de ilollandschc viouw. De inrichting van haar „home" heef! dan ook haar volle toewijding. Mot hoeveel roerende liefde piekert de jonge vrouw over het interieur van baar „nestje", hot dikwijls verschikt zij d'e meubels niet om het toch maar zoo gezellig mogelijk te maken en niet hoeveel spanning ver wacht zij na een „ingrijpende verandexmg" 's avonds haar echtgenoot, 0111 van zijn gezicht te lezen, hoe „hij" hot vindt. En hoe groot is dikwijls de teleurstelling als hij thuis komt, de verandering van het interieur niet eens opmerkt en op een schuchtere vraag antwoordt: „0 ja, nu zie ik het kindje, je hebt het buffet ver plaatst het is wel aardig zoo". En wat voor haar dan zoo heet belangrijk en gewichtig is, blijkt voor hem een futili teit te zijn. Toch moeten wij uit dergelijke ondervin dingen niet opmaken, dat de mannen on verschillig zijn voor de inrichting vail hun woning. Wij moeten hen ook in d t opzicht „begrijpen". Ms een man een vertrek bin nen komt, kijkt hij niet, wat voor meubels er in staan, hoe do dessins van de ta pijten z.ijn, van welke stof de gordijnen gemaakt worden, en of het behang bij het overige meubilair past. Dat zijn over wegingen, die alleen de vrouw bij zich zelf maakt. Wij letten op alles, wij zien direct dat het trijp van de stoelen bij onze kennissen knal begint te worden en dat het geheele interieur uit een mengelmoes van stijlen bestaat. De man komt binnen en keurt met één oogopslag. Van den eersten, onbewuster! indruk hangt zijn oor deel af of het gezelhg of vervelend is details ziet hij niet. Wat geeft nu 's avonds de meeste „stem ming" aan een kamer? Dat ligt voor een groot deel aan de goede keuze van het licht. Een enkele wijziging in de verlich ting schept een nieuw interieur. En daar om is het van belang, 0111 in vele mo gelijkheden te voorzien; verschillende Jichl- elcmenten maken een kamer op verschil lende manieren bewoonbaar en met een dergelijke „lenige verlichting" kunnen wij mei dezelfde aanideêd'ng toch veel afwis seling brengen in de sfeer van ons ver trek. Het spreekt vanzelf, dat de verlich ting, vooral in den winter, van het groot ste belang is; dan leven we bijna de helft van onzen dag bij kunstlicht en juist ge durende de uren, dat wij na 0117.0 dag taak behoefte hebben aan stemming en gezelligheid. Als we niet aan de groote tafel in het midden van de huiskamer behoeven te zit ten, moeten we niet gebonden zijn aan het middenlicht we hebben een hoekje noodig. dat uitsluitend gewijd is aan de gezelligheid en daarom moet de verlich ting hierin ook voorzien. Het beste is, dat we een of meer lampen met indirecte of diffuse verlichting ter bescchikking heb ben, zoodat we de huiskamerlamp kunnen uitschakelen, als we deze niet noodig heb ben. Die huiskamerlamp is een moeilijk vraagstuk; o:n practische redenen kunnen wij haar niet misson, maar het helder witte licht, dat op de tafel valt en liet be trekkelijk weinige zacht gekleurde licht, dat do kap doorlaat, vormen geen prettig con trast. Maar liet is nu eenmaal noodzake lijk. dat we bij de tafel in de huiskamer duidelijk zien en lezen en dat brengt ons op een belangrijk onderwerp: de juiste lichtsterkte. Het is dikwijls moeilijk om uit te maten wat de vereischte lichtsterkte van een gloeilamp moet zijn en soms zitten we rustig onze oogen te belenen bij een veel to zwakke verlichting, zonder dat we ons hiervan bewust zijn. Hoe sterker het licht is, des te beter kunnen we zien en het schijnt wel alsof er naar hoven toe geen grens is. We kunnen zoowel bij zon- als maanlicht een bo.k lozen, tnair... in beide gevallen bcderveu wij onze oogen. Het kunstlicht is in ieder geval vole maten zwakker dan het daglicht, maar dank zij' de ideale inrichting van ons oog is het niet noodig het natuurlijke licht in sterkte te evenaren om zonder inspanning te kun nen zien en lozen. Hoe sterk nu tenslotte de verlichting in ocu bepaald geval moot zijn, om voor normale oogen als „vol doende" te gelden, liangt van verschillen de factoren af en is zuiver eoi resultaat van proefondervindelijk onderzoek der me dische wetenschap. Een voorname factor is: de duidelijkheid en de afmetingen van datgene wat we zien. Ieder weet bij ondervinding, dat er voor het lezen van klein schrift -- een krant bijvoorbeeld veel meer inspan ning van de oogen gevergd vvorJf, dan voor een roynlen druk in een boric en liet is duidelijk, dat daarom voor klein schrift een sterkere verlichting noodzake lijk is om op den duur zonder abnor male inspanning der oogen te kunnen blij ven lezen. Wanneer is het licht nu voldoende? Om dit proefondervindelijk uit te maken door zichzelf op vermoeidheid der cojco „te toston" is een weinig 1 «trouwbare methode, die niemand wel zal toepassen, Door on dervinding en „van hooron zeggen" heb ben we evenwel eenige geladen in 0:13 hoofd het middenlicht in do huiska mer 150203 deealumem, een schemer lampje 40 dccalumcn enz. maar dit zijn toch maar zeer onbelrouwbaro richtsnoe ren. Want deze gelal'eu zeggen niets over do oppervlakleheldcihcid der voorwerpen waarnaar wij kijken cn wanneer men be denkt, dat de lichtsterkte ongehoord even redig is met het kwadraat van den af stand tot de lichtbron, is het duidelijk, dat de sterkte van do lichtbron niet de eenigo factor is bij hot bepalc-n van een „vol doende verlichting". Daarom is een lichtmeter het aange wezen middel 0111 na te gaan of een ver- lichting voor een bepaald doel en op e,-a I bepaalde plaats voldoende is. Evenals een thermometer aangeeft, hoe hoog de tem- j peratuur is, tocmt de lichtmeter hoe sterk liet licht is, dat op een bepaald oppervlak valt. Tegenwoordig zijn vete installateurs in het bezit van eon dergelijke lichtmeter. Een zeer betrouwbaar instrumentje is b.v. de „Wcstcm lichtmeter", die oen folo-elec- U'ischo cd bevat. De foto-eloelrlseho cel staat in verbinding mot een wijzer met schaal vei tlccli ng, die nauwkeurig do ver- lichtingsslcrkte aangeeft. Bovendien slaat hierop vermeld, wclko sterkte voor een bepaald1 doel (lezen vim normal. 11 druk, ingespannen zien over Ja igen tijdsduur, enz.) noodzakelijk is. Wio dus wei kei ijk zeker wil zijn van een goede veiiichllng, raadplege zijn in stallateur eens. liij zal ongetwijfeld aan het verzoek willen voldoen 0111 de ver lichting in liet huis te komen ccn'roleeren met zijn lichtmeter, die langzamerhand tot de normale uitrusting van eiken installateur gaat behooien. Bovendien kan men met dit instrumentje ook zelf nagaan of de verlichting aan het doel ben'Uwcordt. Wij ga an bijvoorbeeld in don gemak- kelijken stoel zitten, waar wij gewoonlijk 's avonds onze krant lezen bij het licht van oen staande lamp. Inplaals van do krant nemen we den lichtmeter in onze hand, waarvan de wijzer terstond een uit slag vertoont. Blijft deze uitslag beneden de waarde welke noodzakelijk is voor „het lezen van kleinen druk" (dit staat op den lichtmeter vermeld), dan is de lamp niet voldoende sterk 0111 hierbij zonder overmatige inspanu'nj, dus zonder nadeel voor de oogen, geregeld de krant te lezen. Een ander voorbeeld. De vrouw des huizes zit in de huiskamer aan tafel met een handwerkje. Is liet licht voldoende sterk voor zulk inspannen 1 werk voor de oogen? Do lichtmeter kan hierop eain be trouwbaar antwoord geven. Over het algemeen is men vee! te bamg 0111 een „sterke" lamp lo gebruiken van wege de hoogerc cleclriclteitsrekening aan liet ciiule van do maand. Toch verschil len ccn sterke on ccn zwakke lamp hoog stens enkele centon in stroomverbruik per avond on in ieder geval wordt do licht opbrengst per Watt-verbruik grooter naar mate wc eon sterkere lamp kiezen een factor, die snaar al te dikwijls uit het oog verloren wordt. BINMEMLAiNISS' w5T uit het "Engelsch van Hugh Walpole en J. B. Priestley, doot H A. C. S. 44 j En Marjorie had haar nog maar net voor 't eerst ontmoet! Vrouwen zijn wonderlijk. „Dat is een zielig dreigement'', merkte ik op, ,'nu ik zie, dat je niet erg ver langend schijnt om, hoe dan ook, weer met mij tc praten''. „O, neen Robert"*. Zij glimlachte tegen mij. ,Ik heb altijd bedoeld een vriend van je te zijn,*'. „Dat is vriendelijk van je. Ik wist dat niet'. „Misschien was je hiev niet gekomen als je het had geweten'. „Misschien niet'', 't Was nu mijn beurt om den kleinen spot leid en glimlach voor den dag te halen. Ik hoop, dat ik hem voor den dag bracht en niet don een of anderen afschuwelijk: walgelijken grijns. Ik vermoed, dat alleen vrouwen en looneel- spelers zekerheid kunnen hebben over wat hun gezichten bij hen doen. „Ik moet nu gaan"'. En daadwerkelijk ging zij naar de deur. Jk volgde haar, heel langzaam, besloten, dat ik ditmaal niet degen© zijn zou, die een ontmoeting voorstelde. Evenwel, ik was diegene. Maar ik zal je daar later van vertellen. Jij zult zeggen, dat er te veel gekakel over Masham in dezen brief is geweest, maar ik ben er niet zeker van dat het al leen maar gekakel is. De geest van een gedachte begint in mij te spoken, een ge dachte, die jou van enormen dienst zoa kunnen zijn, mijn maanzieke jongen. Maar daarover later meer. Intusschenkun je dc-n jongen Rossoit niet bi) zijn haren pak ken tot op den "bolem van deze aange legenheden afdalen en dan of hier terug- kecren of Jean bj je in de stad krijgen? Vertel mij, wat je graag zou willen, dat ik doe. Je ROBERT. „De Bruine Stier". Garrowdale, Beste Mark, Geen verder nieuws van jon lot nog toe. Doet er niet toe. Ik schrijf deze ('t vroeg in den avond), om te prubeeren mijn slechte humeur kwijt te raken. Ja, ik ben in een door-en-door slecht humeur. Ik vertelde je in mijn laat,sten brief, dat ik afgesproken had1 Marjorie te ont moeten. Wij zouden elkaar ontmoeten bij het bruggetje, op den eersten mooien dag. Vandaag was het prachtig een morgen vol helderen zonneschijn, een dat uit dui zenden en ik ging er op uit, opgewekt, naar-het bruggetje, duf, zooals je waar schijnlijk weet, een paar uren stevig wan delen van hier is. Ik genoot van elke mi nuut van de -wandeling en genoot van mijn pijp, die ik bij de brug, aan het einde van de wandeling, rookte. Ik wist niet be slist of Marjorie er zou zijn, maar was vrijwel zeker dat zij verschijnen zou. Ik rookte een tweede pijpje en toen dat Is Engeland afgunstig? Ter gelegenheid van de opdring van een. tentoonstelling van luchtfoto's „Flying over the Empire" te Londen hield de direc teur van do imperial Airways Limited Walter, een rede, waarin hij aaide, dat er geen reden was, waarom man niet binnen eenigen tijd in 8 ii 10 uur naar Mel bourne zou kunnen vliegen, wanneer men slechts w i 4 hoe men de monschcn* in de stratosfeer in teven zou kur.nen houden. De vraag of de tijnvlicgtuigen der Impe rial Airways sneller konden vliegen was een viaag, die de regeering aanging, aan gezien zij de kosten zou hebban to dra gen hetzij in den vorm van gegarandeerde pos tcon traeten, zooals im de Vcreonlgd© Stalen, of door groofere subsidies/ zoo- als do Nederiandsche K.L.M. ontving Al leen al voor, den luchtweg Amsterdam Batavia ontving de K.L.M, bijna zoo-veel subsidie als de Imperial Airways voor hun twee luchtlijnen naar Singapore en Kaap stad. (Mr. Walters mededceiingen over de subsidies van de K.L.M. zijn in elk op zicht onjuist! Do K.L.M. onlva'ngt geten enkele speciale subsidie voor de lmljö- lijn, doch slechts eau algemecino subsidie, waarvan zij in 1933 f401.000, terwijl voor hcl jaar 1934 een bedrag van 550.000 beschikbaar is gesteld, waarvan echter nog geenszins vaststaat, dat het geheel zal werden gebruikt. Voor de Indiii-liju heeft do K.L.M. slechts oen garantie van de P.Ï.T, voor het postvervoer Als do post- opbrengst dit garantiebedrag overschrijdt, komt dit saldo uitsluitend de posterijen ten goede. Daartegenover staat, dat de Imperial Airways alle postinkomsten, die de vervoorde poslstukken opbrengen krijgt, terwijl hij een jaarlijkscho subsidie ont vangt van 500 duizend pcml sterling, dus aanzienlijk veel meer dan do subsidie van de K.L.M. De jeugd cn de luchtvaart. Nu alter oogen weder gericht zijn op de schitterende prestatie van de beman ning van de Uiver in do LondonMelbour ne-Race, verzoekt men ons do aandacht to willen vestigen op do Nodci'Iandscho Jeugd Lu ch tv a art he weg i ng. I11 een 25-laI plaatsen van ons land) werden reeds Jeugd Luchtvaart Clubs op gericht met een totaal van ruim 1500 loden. Zij, die belangstelling voor deze beweging hebben cn aan de oprichting van een club wcinschcn mede te werken, worden verzocht zicli to wenden tot het algemeen secretariaat: Weteringkade 104a, Dan Ilaag. "Wijziging crisisharingbcschikking 1934 I. In verband mot don grootou aanvoer van pekel- en stom-haring in de laatste weken en do zeer ongunstige vooruitzich ten voor den afzet daarvan, worden door den minister van economischen zaken maat regelen getroffen cn voorbereid 011 don aanvoer binnenkort geheel te doen beëin digen! In do eerste plaats hooft de minister door wijziging van do erisishari g beschik king 1931 I bepaald, dat hot tijllvak waar in schepen ter haringvangst mogen uit varen zal eindigen met ingaing van den 4en November n.s., zoodat na 4 November aanstaande, geen schepen moer zullen mogrn uitvaren. Voorts is door don mi nister aanhangig gemaakt een besluit lot wijziging van het crisis haringhesluit 1931 I, welk ontwerp reeds in een ver gevorderd stadium van behandeling ver keert, hetwelk oen bepaling bevat, dat de aanvoer van pekel- en steurharing na 10 November a.s., is verboden Door auto aangereden. Op den Middenweg bij don Zaaiers weg te Amsterdam is gistoravond oen 31-jarige man aangereden door een auto. In zoor ernsfigon toestand is hij' mot eon schedieb fractuur naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis vervoerd. Gemengd Nieuws Overval met roof. In De Gruyter-filiaal te Rotterdam. Gistermorgen hoeft een tweclal tot nu toe onbekende mannen een roofoverval ge pleegd in een filiaal van de --firma de Gruyter aan de llillelaan te Rotterdam. Op het moment, dat een winkeljuffrouw naar binnen was gegaan, als chef had' zij de sleutel van het perceel, waren de twee mannen haar gevolgd. Toon zij haar man tel wilde uitdoen, kwamen de onverlaten plotseling haar kantoorlje binnen en ciseh- ten van haar geld1. Gebruik makend' van de schrik van de juffrouw, zochten zij de brandkast na. In totaal hebben zij een bedrag van ruim f350 meegenomen. Een uitgebreid onderzoek wordt ingesteld. op was began ik, tamelijk bezorgd', den weg af te loeren. liet was nu lunchtijd1 en zij was nergens te zien. Ik was hongerig cok. Eindelijk gaf ik haar op, ging op zij van de brug zitten en haalde mijn sand wiches te voorschijn. „Hoe gulzig van je, Robert!" 't Was Mar jorie, die te voorschijn sprong, ik weet niet waar vandaan. Zij liet mij die sand wiches verspillen, die ik haar vlug aan bood'. „Ik ben beter af dan jij," merkte zij op en bracht oen mand' met eten te voor schijn en ecm Ihc-rmosfle-sch. 't Was een volledige lunch. „Ik zal nooit kunnen gelooven. dat je al die dingen den heelen weg van Lamb- dale af hebt meegesleept," z»i ik haar. „Ik geloof, dat jij met de auto gekomen bent". En zoo was het, tenminste de tuncli. Maar ik moet mij haasten met zijn ver haal. Wij begonnen te eten en ruilden sand wiches met ei voor sandwiches met toma ten op de vriendelijkste manier. Wij zei den in 't begin niet veel. Ik tenminste had het gevoel, dat het niet noodig was. 'tWas een stralenden dag en de heele omgeving vormde een wonderbaren achtergrond aan Marjorie, die er op haar best uitziet, op ztoo'n plek en op zoo'n tijd als deze. Ik heb het opgegeven te wenschen, d'at de dingen steeds zoo doorgaan, maar het was toen zoo goed', dat ik het bijna gedaan zou hebben. „Herinner je," vroeg ik, toon wij bijna klaar waren, „d*i© lunch, die wij hadden op C'a/Jor Idris?" Dat was geweest vlak WOENSDAG, 31 Oct. 3 Dit. Hilversum, 301 M. VARA-ui'zend'Ing. 10 u. VPRO. 0.30 u. RVU, S 11. Gramofoon. 9.30 u. P. J. j, •Onze keuken. 10 u. Morgenwijding. 10 u. Voor arbeiders in do continubedrij ven. Klein VARA-ensemblc, lezuw en dialoog. 12 u. Gramofoon. 12 u. Klein VARA-ensemblc. 1 u. De Flierefluiters, m. m. van A. de Booij, zang. 2.15 u Kniples. 3 u. Voor de kinderen. 5.3Q u. VARA-orkest. 6.30 u. RVU. Dr. Th, v. Schelven: Moeilijkheden met kinde xen. 7 u. Sporluilzending. 7.20 u. Ver volg concert. 7.40 u Voor het platteland. Su. Herhaling SOS-berichten, 8.03 u', Gramofoon. 8.15 u. Joodsche uitzending, 9.10 u. Stemmen uit het proletariaat. 9.30 u. De Notenkrakers, 9.50 u. Vaz Dlas en YARA-varia. 10 u. Hit Londen: BBG- symphonie-orkest, radio-koor en My ral Hess, piano. 11.05—12 u. Gramofoon. Huizen, 1875 M, NCR. V-ui tzendlng. 8u. Schriftlezing, en meditatie. 8.15 9.30 u. Gramofoon. 10.30 u. Morgen wijding. 1112 u. Zang, sopraan. 12.15 u. Gramofoon. 1.15 u. Orgelspel, m. m. van viool. 2.15 u. Piano-recital. 3 u'. Ch.r lectuur. 3.303.45 11. Gramofoon, 4 u. Orgelspel. 4,40 u. Gramofoon. 5 u. Kinderuur. 0 u. Landbouwpraaije. 6.30 xs. Afgestaan. 7 u. Ned'. Chr. Peisbureau. 7.15 u. Gramofoon. 7.30 u. Technische causerie. 8 u. Herdenking Kerkhervor ming in de Herst. Ev. LuUi. Kerk te Amsterdam. Ds. C. F. Vestermann, en het Kerkkoor. 9.15 u. NCRV-k'.ein-orkest, m. m. van A. v. WiokevoortCrommelin, sopraan, en A. Woud', alt. 10 u. Vaz Dias. 10.10 u. Causerie. 10.20 u. Ver volg concert. 1111.30 u. Gramofoon. Droitwich, 1500 M. 11.20 u. Gramofoon. 12.03 u. Orgelspel. 12.50 u. Orkest. 1.50 u. Gramofoon. 3.15 u. Piano-recital. 3.35 u. Sted. orkest Bournemouth, m. m.- van viool. 5.03 u. Kwintet. 5.35 u. Zigeunerorkest, 7 23 u, Kcorconceit. 7.50 u. Kwintet. 8.50 u. BBC-symphonie-orkest, koor en soliste. Hierna vervclg concert. 11.1012.20 u. Roy Fox. Parijs, „Radio Paris", 1648 M. 7.20 en 8.20 u. Gramofoon. 12.50 u. Orkest. 8.20 u. lustrum, kwintet. 10.50 u. Dansmuziek. Kalumlborg, 1261 M. 11.20—1.20 u. Concert. 2.50—4.50 u. Om roeporkest, 7.20 u. Oude en nieuwe dlan- sen. 8.35 u. Piano-recital. 9.30 u. Gra mofoon. 9.50 u. Blaaskwintot. 10.20 11.50 11. Dansmuziek. Keulen, 456 M. 5.20, 6.35 en 11.20 u. Gramofoon. 12.20 Omroep-ldeinorkest. 3 20 11. Concert. 4.-10 u' Soiistenconcert. 6.20 u. Schiam- melmuzick. 8.20 u. „Ein Tag^ Sold'at", gevar, programma. 9.50 u. „Schvvarze Jager-suite" voor blazers en harp. 10.20 —11.20 11. De kapel Ilauek-ileichardt. Rome, 421 AI. 8.05 u. „Bclfagor", opera van Respïghi. Brussel, 322 cn 484 M. 322 AI. 12,20 11. Omroeporkest. 1.30 2.20 11. Gramofoon. 5.20 u. Dito. 6.50 n. Viool-recital. 7.35 u. Gramofoon. 8/20 u. Omroeporkest, 8 50 u. Hoorspel. 9.20 n. Vervolg concert. 10 3011.20 u. Dans muziek. 481 M, 12.20 u. Gramofoon. 1.30—2.20 'Omroeporkest, 5.20 u. Dansmuziek. 6.35 u. Gramofoon. 8.20 u. Dito. 8.45 u. Fragm. „La passion du Christ". Hierna tot 11.20 u. Gramofoon. Dcutschlandsendcr, 1571 M. 8.20 li. Concert. 10.20—11.20 u. Con cert. na ons huwelijk en oen van otnzo groote herinneringen, een stuk van een dag, die heelemaal zuiver goud was. „Ik herinner mij, dat wij er waren," zei Marjorie koeltjes, „maar ik herinner mij do lunch niet. ÏVas daar iets bizonders aan? Was 't erg slecht of erg goed? je krijgt zo allebei in Wales!' En zij keek mij to open en te onschuldig aan. 't Was erg goed','' zei ik, geprikkeld. „Maar ik dacht niet aan het eten," „O, waar dacht jo dan aan?" „O, niets, niets!" Ik was op dat oogen- blik geërgerd, vooral omdat ik omgekeken had en den schijn van een verdwijuetadeni glimlach had opgevangen. Zij was niet eerlijk. Wij eindigden ons maal zwijgend. Toen stak ik een pijp Op on Marjorie nam zelf een sigaret. Do zon scheen feller te worden en de mooie plek was heelemaal één gloed-. Wij zaten daar, lui rookend, to bakken in hot zonnetje. „Is bet nu niet zalig warm?" zei ze eindelijk. Ik ziel van ja. Wij zwegen weer een paar minuten, daar na zei ze zachtjes: „Herinner jij je dien langen, langen middag, dien wij im Dart moor hadden, en toen we, net zooals nu, zaten?" Natuurlijk deal' ik dat, omdat dat een tweede van onze groote dagen was. Maar hot was nu-mijn beurt en met dein besten wil ter wereld, kon ik het niet laten. „Neep, ik kan niet zeggen, dat ik het doe," merk te ik luchtigjes op. „Het lijkt mij, dat wij zooveel lange middagen gehad hebben". „Wat een onverdraaglijke opmerking, Robert!" „Maar, Maijori, ik Maar toen zagen wij elkaar aan en lachten. Nu waren we vrienden. Wij gingdn, nogal omzichtig, ernstiger praten. Ik zal niet herhalen, wat we zeiden, 't IS vol doende, dat wij beidon toegaven verkeerd gedaan to hebben. Wij waren, kool, moet jo welen, maar vriendelijk, bepaald vrien delijk. Er was, natuurlijk, nog een afstand', dien wij beiden moestem afleggen, or was nog veel grand' te veroveren. Maar wij dhden beiden geweldige pogingen. „Ik kan, dat weet ik," zei Marjorie, „mija geest van. afhankelijkheid zóólang don vrijen teugel laten, dat liet ziekelijk wordt.' Dat klinkt gek, maar je weet wat ik bedoel." En ik wist het. „En ik, wat mij betreft," bracht ik in 't midden, „kan volkomen ondraaglijk onverdraagzaam zijn, verwaand, poenig." „Dat kun je," antwoordde zij, met on rustbarende bereidwilligheid. „Ik wil toegeven," ging ik door, „dat ik liet bij 't verkeerde eind had in de zaak van mrs. Masham. Ik behandelde haar niet netjes." „Jo bedoelt," zei zo mot nadruk, „jo behandelde mij niet netjes." „Zeker, als jo dat vilt. Ik bcliandolda jou niet netjes. Maar ik docht op hot ©ogen blik aan mijn houding tegenover mra. Mas ham, waarmoe al de moeilijkheden begon nen." „O neen, ik niet," viel zij in de rode. „Do moeilijkheden begonnen in werkelijk heid lang daarvoor." - Wordt vervolgd). \On eau* wii. 'Vfr- Soo7.cr% 10 J0 *0 WODEL ut

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1934 | | pagina 6