d m ''Ifi POLITIEK SCHUILT OVERAL" ff Radioprogramma's Humor uit het Buitenland WWL 1 if k I» Maart doet zich in Parijs al geiden. De aanslag, op Blum en het verbod van de Action Frangaise. FsSmmeisws „Modern Times". Werkzaamheden in kleine tuinen. Gemengd Nieuws Herrie in den Jordaan. Ét S.55 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO. _5 VARA. 8 AVRO. (Van on/.on PariShon correspondent"!. Zekere Aia-irlgobemknusse» zijn hier in nart tor ht, en dat beginnen we ducht ie to merken. Het is langzamerhand al z.ocner gekomen, dal geen enkel voorval meer an ders dan vtui een partipdandpunt lnzkehun schijnt te kunnen worden, en wij vragen ons af of we het misschien nog eens lo k-ven zullen, dat oen reehlsehe agent van politie een inbreker nog slechts arresteert nis deze het Volksfront is toegedaan, ea dat een linkschc brandweerman er den brui va 11 geeft het huis van oen fascist ie blusschen als daar brand uitbreken mocht. Het is die steeels meer opgezweepte par tijzucht, die geleid heeft tot de weerzin wekkende mishandeling van den sociolis- tischen leider Léon Blum. Die is wonder- goed afgeloopen, al moet Blum zelf neg een tijd in huis blijven zitten, en al ligt mevrouw Mennet, die niet haai echtge noot, ook een socialistisch Kamerlid, bij hem in de auto zal, nog met koorts op bed. De lieve jongens van de „Action Fran- piise" hebben niet meer kunnen doen dan stompen en trappen, nadat ze do ruilen van de auto hadden ingeslagen, doordat eenige agenten en werklieden hun hun slachtoffers ontrukten, maax het heeft oen haar gescheeld' of er kwam een drama van, want de Seine was dichtbij Als onmiddellijke reactie op deze geweld daad zijn dienzelfdcn avond een stuk of wat communisten de ruiten gaan inslaan van een lokaal waar do komngsgezïndon oen lezing hielden, en zijn toen met de scherven gaan gooien naar do aanwezigen, tengevolge waarvan een jonge dokter een lange glasscherf in zijn oog kreeg, dat daar door onherstelbaar werd verwoest. Zoo lang men er nog zulke zeden op nahoudt is er niet veel reden tot voldoening ener onze twinligste-eeuwsche beschaving! Onder den invloed van den aanslag op Blum, die ia Kamerkringen een enorme verontwaardiging heeft gewekt, heeft do regeering wol wat overhaast het besluit genomen, do diverse organisaties van de „Action Franrjaise", den bond van kort in gs- gezinden, te ontbinden. Er zijn verschil lende redenen om te betwijfelen of dat wel een heel verstandige beslissing ge weest is, In de eerste plaats is het nooit goed een besluit te nomen ab irato, onder den indruk van de woede door een be paald voorval gewekt, want men ontgaat dan maar moeilijk de beschuldiging van partijdigheid. Ten tweede is het zeer do vraag of de wet op ontbinding van or ganisaties die zich schuldig maken aan zekere voor de gemeenschap gevaarlijke handelingen in dit geval van toepassing is; daarover zal thans de Raad van State uit spraak hebben te doen, en welk een fi guur slaat bet kabinet als dit college het bij geval ongelijk geven mocht! En ten derde is het uit oen politiek oogpunt niet verstandig, den schijn op zich te laden een bepaalde groep van andere richting tot martelaars ie maken. Ook in de politiek is het bloed' der martelaren een zaad, dat welig pleegt op te schieten. Anders staat het met de strafvervolging ingesteld tegen Charles AI au n as, de voor naamste geestelijke leider van de roya listische beweging. Hij en Léon Daudet schrijven eiken morgen het ochtendblad, vol dat ook „Action Frangaise" heet, en ze doen dat met een heftigheid, een voort durend gebruik van scheldwoorden en dreigementen, die waarschijnlijk in geen enkel ander land zouden worden geduld. Tot dusver heeft men ze vrijwel ongehin derd hun gang laten gaan, zooals men op straat niet reageert op het gejouw van een straatjongen, als bewijs, dat men er niet de minste waarde aan hecht, blaar in der gelijk opruiend geschrijf, in het aanduiden van bepaalde personen als oorzaak van alles wat er verkeerd' gaat, en het meer of minder bedekt aansporen ben uit den weg te ruimen, zit toch wel degelijk een gevaar. Nu dat in den on verdedigbaren aanval op Léon Blum zoo duidelijk aan den dag gekomen is, is een strafvervol ging volkomen gemotiveerd. Volgens de nieuwe wet komt die vervolgens thans niet langer voor de jury, die zoo vatbaar is voor een handig pleidooi, maar voor de rechtbank, waarin beroepsrechters zit ten, en dit maakt hot waarschijnlijk, dat het nu ook wel tot een veroordosling koineu zal, die Maurras, groot dichter, schrijver en phiiosoof, maar als journalist veel te onbeheerscht en cnnocdig heftig en persoonlijk, zeker verdient. Persvrijheid houdt op een nuttig bezit te zijn als mis bruik ervan niet ook op zijn tijd1 wondt ge straft. In hun hart Zijn alle rechtsche groepen door het gebeurde buitengewoon onaange naam getroffen, omdat ze heel gooi be grijpen hoeveel kwaad' het hun zal doen bij de kiezers, die binnenkort aan het woord' komen. De betooging van verleden Zondag, waarbij honderdduizenden hebben deelgenomen aan den protestoptocht van het Pantheon naar de Place de Ia Na tion, is daarvoor een aanwijzing. Daarbij is het Volksfront op zijn beurt te ver ge gaan; 70 hebben met rood© vaandels go- zwaarl en de krelen ,,Les Schiet-, ,i ParisI" en het gezang van do „Inlemalion.de" wa ren niet van de lacht. Penyhjko dingen maken het Franschc volk, dat m zijn groo lo meerderheid allo geweld, van welke zijde het ook komt, afkeur), en zeker niet communistisch aangelegd is, ook weer kop schuw. Evenwel, zelfs de strafwet houdt onder bepaalde omstandigheden rLening met een te ver gaan. dat veroorzaakt is door oen hovise gemevdsiowtvpi.g \veg,.ns daden .111 anderen. Da aanleiding benban de royalisten gegeven: men verwas.ld, dat de kiezers, dat in meerderheid zullen in zien, en dat daardoor de uitslag van de verkiezingen nog meer kans hoeft een ver schuiving naar links te zien te geven dan voordien al het geval was. waaraan we dan de lange takken binden. T'jdens den bloei hebben we dan een prachtige, kleurrijke zuil in onzen tuin. We kunnen de lakken ook over den. grond laten kruipen; ook dan zullen ze tijdens den bloei een schitterend effect maken. Alleen is dozo wijze van planten erg hin derlijk hij liet uitvoeren van verschillende tuinweikzaiunheden. Bij het pLmlen zorgen we vooial voor een goede 1> miesling, waar bij we er rekening mee hbudon, dat rozen een kalkrijken bodem wen=chen A. G. lice de laatste film van Charlie Chaplin tot stand kwam. ha vijf jaar lang geen film meer gelan ceerd to hebben, heeft Charlie Chaplin! bemoeienis voioinl het karakter van su pervisie. [Vdiie To'heroo, die geduicndo velo jaren Chaplin's eorslo cameraman is geweest, is veranfuoonlcüjk voer de eigen lijke fo'oginfic van Modern Times". Zijn assistent was ha Morgan, die al latu; on mot veel succes voor tal van vooraanstaan de studio's de fotografie verzorgt. Max Aulry, een zeer gezocht portret-fotograaf in Hollywood, mankte de stand foto's de afbeeldingen, die in de vitrines der boes copen hangen en nie! aan den tilrnkind zijn ontleend, doch af/onderlijk met oen foto toestel vorvaaidigd. „Modem Times" is do eerste film, die Chaplin direel van eon compleet draaiboek tot stand bracht en niet slechts berust op ongeto-muleerde ideetin. Delia Stede, die hem oa. ook (er zijde slond bij „City Lighls", trad als script gird op, d.i, de jonge dame, die in do studio de opna men administreert. Andere voorname figuren be'rcAkmi bij wrangs weet een succesvolle crea'ia aan] do productie van „Modern Times", ltozcn. Wie een tuin heeft cn van bloemen houdt, wil daar vnj zeker ook ro/en in hebben. Er is ook welhaast geen bloem soort, die door vormen en kleurenweelde, en voor oen gedeelle ook door gaui, zoo [)0\ en andere bloemsoorten; uitmunt als de roos. Het is nu weer een geschikte tijd om rozen te planten We kunnen rozen op verschillende wijze aanplanten. Struikrozen zijn op de wortels van oor spronkelijke rozensoor'en veredeld en bij het planten zorgen we, dat deze verede lingsplnals eenige cM. onder de aarde komt, omdat dit punt altijd de zwaklm plek aan de roos is Onder deze gro->p hebben we, behalve honderden verschil-' lende groo'bloemige rozen, in alle moge lijke kleuren, ook lal van kleinWoemige trosrozen Beid-mi zijn uitstekend g,-schikt voor het bep'anten van perken. We geven ze een af?'and van 30 tol 40 c.M. Dezelfde rozensoor'en ver-vlo1!, men ook op stammetjes ter hoogto van 1 M tot 50 M. Ificr bevind' de voredeüngsplnats zich dus on deze hoog'e Daar dit ahijd een 7.wakke p!a.a!s is, zullen we de en- voeh'ge soorten vooral hi-r in den wint® dekken met sfroo of droog mos Bij Ivt plnnien is het goed. d-ze plek m©' voch tig mos of sphagnum te cvnwikke'en, om het aangroeien t© bevord-ren F'amrozen planten wc gewoonlijk on l M afstand. F.en goeie mani-r van plan ten is stamrozen en strnikro/en door elkaar: we krijgen dan een macsa bloe men op een b-nerk( onp-rvdak Dan zijn er verschillend- rroep-n van rozen, zoowel groo1- ais k'ejnhlo'-mige.To-t lange slappe taklran Vele d,7©r vered-It men wel op stammetje-, ter Ion©'© van 150 tot l M. De takken hangen dan naaT beneden ©n dit zijn de bekende treur- Tozen, d'e tijdens het bloeien ©an geheel apart effect maken Evenals strnikrozen laag verdeld. zijn het de bek"nde klim- of Wrozen die we kunnen gebruiken voor bekleeding van muren, schuttingen, p©ngola's en rozen bogen Soms planten we rLz© rozen hij een 3 tot 4 AI. langen stok of staaf, vijn Alan Grace, de chef van hot aanneemhu- reau. die levens in de film verschijnt; Hal Atkens, requisiteur; Maurice Wai o, archi tect; Frank Testera, cliof van de electri- sclie atdee'ing; Wiliani Bobdanoff, hoofd opzichter bij den boraw dor decors, en mevrouw Winifred Ri'chie, garderahièio. Henry Borgman, die in allo vorige films van Chaptin optrad, behoort ook nu weer tot de „cast". Hot is merkwaardig, dat Gharlio Chaplin bij do keuzo van zijn medewerkers steeds do voorkeur geeft aan meusehen, die al eerdoi bij hom werkten. Het groo'sto ge- decllo van degenen, die hem bij do vervaar diging van „Modern Times" assisteerden, zoowel artistieke als technische krachten, waren reeds eerder lyij hem in dienst Deze methode lijkt bijna abnormaal in een tijd, waarin men erg gemakbo'ijk ui'een gaat en allijd maar weer verse!) bloed verlangt. zijn reek» meesterwerken toegevoegd. De nieuwe lilm werd, toen hij er aan ie/ig was, met de benaming „prolucbon 5" aangeduid a'.s do vijf-do groene productie na „Tho Kid", „The Circus', „God Rush en „City Lighls" doch de definitieve ti- lel is ..Moslem Times" geworden Twee jaar lang heeft Charlie aan do/.e film ge arbeid met energiek geduld en zco con- eien'ious mogelija, want Chaihe weixscht alleen jojÉpresfaties en haat half weak; lnj hoofL dan ook eens de waarschuwing geuit: regisseurs en acteurs, bedenkt, dat op den jongstcn dag al uw films weer eens voor u vertoond zullen worden. "Werkt Chaplin alleen? „Afo lom Times" heeft meer dan 400.000 pend sterling gekost bn het moet dome:sl „bewerkelijke" film zijn, die Chaplin ceit heeft geproduceerd Hij heeft „Modem Ti mes" ge-chreven, gcrog'ss're rd van mroiek: voorzien, gesneden, geproduceerd <n hij Hij Charlie in betrekking komen, zjoo héét speelt er de hoofdrol in Zou oen filmkun-j het in Amerikaansdie (Pinkringen, dat skaat stcnaar dat alle naai tegelijk kumien dom i Reïijk met ccn benoeming bij den Boegen ten opz'chfo v.m een belangrijn- schep-Raadallebei is voor het lovenI ping zonder een groot genie te /.ij.n'; Toch, beett Charlie ook de beschikking over e.nj uilgebioiden stal mole werkers gehad, en liet lij-tje van „Mo tem Times" bevat wel een honderdia! namen. Con er van is Paulelte Go.ldard, de ver- lo-lkslor der vrouwelijke hooldrd, die in de/e film haar filmdebuut maakt, en Ver der moet Carter do Haven worden ge noemd, die in do func'ie van assis!ent-re- gisseur meewerkte. De Haven, die ook een rol in de film vervult, is al meer dan 23 jaar een vriend en intieme zakenrelatie van Chaplin. Hij kwam in 1918 voor het eerst met do cinematografie in aanraking, (oen hij Chaplin bc/oriit, geJureule de vervaardiging van „Surnyside". Drie maan-; den bracht hij bij Charlie door, steeds bij do opnamen tegenwoordig, en toen hij wegging, verklaarde hij, in drie maanden meer geleerd Se hebban, dan hij bij een. ander in drie jaar zon hebben opgestoken. Kolt hierop begon hij z'élf films te maken en hierin op te treden, en na ocaigen tijd kwam De Haven die in New-York een bekend tooncol-regissour en acteur is ge weest weer met Charlie in contact, cn sinds dien verschijnt hij in iedere film, waarin zich ook de man met den ouden bo'hoed en het knobbelige rietje vertoont. De reusachtige decors, die in verschil lende gedeelten van oen immense fabriek en haar rnachineriën voorstellen, werden onLwoipen en geconstrueerd, door Willy Pe- gani, oen zeer bekwaam illustrator en de corateur; hij werd voor de technische de tails door C. Danny Hall ter zijde geslaan. Ofschc-on Chaplin zelf een flink deel van het camerawerk op zich neemt, draagt drze Veroorzaakt door opgcschutcn jongens. Extra politiemaatre gelen noodzakelijk. Gisteravond na af oop va i de cwportogo van do N', S. R.- en oomnm listiseho ge schriften in den Jordaan to Amsterdam, heeft de gespannen toes and die jiifj toe uitbaisting kwam lijdens de colportage tus- schen de_ groepen, dank zij hot optreden der po'.i ie, zich later geuit in bildaLg- heden, dio zich een oogenblik ernsiig lieten aanzien. Opgeschoten jongelui, die reeds den ge- heelen avond zuch in de omgeving der col- porieercmle troepen ophielden, begonnen mei ïeddmghahen van de bruggen cn met andere voorwerpen, straatlantaarns stuk te slaan. Een twintigtal lantaarns in de AVes- t castraat, op de Lijn ba nnsgr acht en in de Anjeliersslraat werden vernield. Do politie van het bureau Raampoort, die wilde voorkomen, dat de/.e baldadig heden zich uitbreidden, vroeg versterking en een extra detachement, bestaande uit een aantal manschappen van -elke sectie, werd naar den Jordaan gezonden, waar onmiddeJlijik met aanzienlijke versterking gepatrouilleerd kon worden. Dit miste zijti uitwerking niet en zonder dat de po'itie tot charges moest overgaan, wist zij do belhamels te verspreiden en tegen 12 uur was de rust in de omgeving van do Wes ters I. iaat en ook in den overigen Jordaan, '"ru '-eleerd. „Ze gaan op die boomplantdagen wel wat erg slordig te werk, vin je niet, Karei 1" (Judge)i „Ik weet wel dat het crwaas van me is, maar ik heb altijd zoo'n gevoel dat mijn paard er nog eens met me vandoor zal gaan." „Werkelijk? Nu, van een paard zou ik het me nog "wel kunnen voorstellen." (Humorist). ui ri'WI'H flwn'tl .,1 heb mijn ontslag genomen als secretaresse hier." „Werkelijk Dat spijt me. Ik ben er zeker van, dat de nieuwe secretaresse van meneer Willemse eh. niet zoo aantrekkelijk zal ztjn." „Daar kunt U van op aan. Ik ga met hem trouwen (Humorist). „Zeg Kees. as we die beer nou eens te pakke konde krijge, en we leerde hem dan een paar kunstjes, dan zou ons fortuin gemaakt zijn. tegen de tijd dat ze ons oppikte." -- (Humorist), ZONDAG, 1 Maart J0.TÖ. Hilversum I, I87Ö M. 8.55 Orgel. 9 Voetbalnieuws, tuinbouw- praatje. 9.30 Orgel. 9.45 Gramofoon. 10 Zomlngshrilfuiir. 10.30 Kerkdienst. 12 Filmprnnljo. 12.30 Omroeporkest, 1 Zang. I.10 Kovacs Lajos en zang. 2 Boekbe spreking. 2.30 Concertgebouw-orkest en soiist. 4.30 Olympisch nieuws. 4.45 Gra,- mofoon en sport. 5 Gramofoon. 5.30 A'oethalprnalje, sportnieuws. 5.50 Orgel, viool en harp. 0,30 Voordracht. 1 Fliere fluiters en solisten. 8 Berichten. 8.15 Omroeporkest cn solist. 8.45 Voor dracht, 9.05 Gramofoon. 9.46 Radio journaal, 10 Orgel en sopraan. 10.20 Orkest. 11 Berichten. 11.10—12 Dans muziek (Gr.pl.) Hilversum II, 301 AI. 8.30 KRO. 9,30 NCRV. 12.15 KRO. 5 NCRV. 7.45—11 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde mu ziek. 9.50 Gerof. Kerkdienst. 12,15 KRO- orkesl, Gramofoon on lezing. 2 Grama- foon. 3.15 Zang cn piano, 3 35 Gramo foon. -1 Ziekonlof. 5 Ned. llerv. Kerk dienst. 7.45 Sport, lezing, berichten. 8.20 KRO-orkest en solisten. 9.15 Orkost. 10 Hoorspel. 10.30 Berichten, Giamofoon. 10.40—11 Gramofoon. Drnitw irh, 1500 M. 12.50 Oclet. 135 Concert. 2.35 Kwin tet. 3 03 Gramofoon. 3.50 Orkest. 4.20 Toespraak Koning Edward. 5.50 Strijk kwartet en bariton. 7.20 Sopraan cn cel lo. 9.20 Orkest, 10 35 Trio, Radio Paris, 1048 AL 7.20 en 8.20 Gramofoon. 11,20 Orkest. 12.20 Orgel. 1,20 Orkest. 3.05 Orkest (i.50 Gramofoon. 7.05 Zang. 7.40 Con cert. 11.03—12.35 Dansmuziek Keulen, 450 AI. 5.20 Concert. 7.40 Alannenkoor. 10,40 Kamermuziek, 11.20 Gramofoon. 3.20Ge- var, progr. 6.35 Sopraan, viool en pia no. 7.20 Gcvar. programma. 9.501120 Dansmuziek. Brussel, 322 cn 484 AL 322 AL: 9.25 en 10.20 Gramofoon. 11.20 Zigeunerm'uziek. 12.20 Kloinorlcest, 1.30 Orgel. 2.35 Gramofoon. 3 20 Zigeunermu- zick. 4.20 Dansmuziek. 5.20 Symphonic- concert. 7.20 Piano. 8.20 Opera. Hierna! tot 12.20 Dansmuziek. 484 Al.; 9.20 Gramofoon. 10 20 Zigcu- nerrnuziek. 11.20 cn 12.20 Gramofoon. 12.50 Zang. 1.30 Kleinorkest. 2.20 Gra mofoon. 2.50 Zang. 3 20 Symphoniocoia- cert. 5.20 Dansmuziek. 6 20 Gramofoctti. 7.35 Dito. 8.20 Kleinorkest. 9.20 Caba ret. 9.50 Kleinorkest. 10 30 Dansmuziek. 11.20—12.20 Gramofoon. Deulschlandscndcr, 1571 AI. 7.20 Concert. 9.50 Solisten. 10.201215 Dansmuziek. AIAAN'DAG, 2 Alaart 1936. Hilversum I, 1875 AL Algemeen programma verzorgd door de VARA. 8 Gramofoon. 10 Alorgemvijding. 10.15 Aroordracht en concert. 12—1.45 Gramo foon en VARA-orkest. 2 Voordracht. 2,20 Gramofoon. 3 Voor de vrouw. 3.30 Or- vitropia en gramofoon. 4.30 Voor kind'e- xen. 5.05 Gramofoon. 5.30 De Fliere fluiters. 6.20 Aluzikale lezing met mu ziek. 7 Lezing en gramofoon. 7.30 Zang. 8 Belichten. 8.10 Oratorium. 9.20 Gra mofoon. 9.30 Voordracht. 9.45 VARA- orkest. 10.15 Nieuwsber. 1020 Conceit. 10.4512 Gramofoon. Hilversum II, 301 M. 8 Schriftlezing, meditatie. 8.159.30 Gram mofoon, 10.30 Morgendienst. 11 Chr Lec tuur. 11,3012 en 12.15 Gramofoon. 12.30 Orgel. 2 Voor de scholen. 2.35 Causerie. 3.153.45 Gramofoon. 4 Bijbel lezing. 4.45 Viool en piano. 5.35 Gram - foon, 6.30 Vragenuur. 7 Berichten. 7.15 Reportage. 7.30 Vragenuur. 8 Berichten. 8.05 NCRV-orkest. 9 Causerie. 9.30 Con cert. (Om 10 Berichten). 10.3011.30 Gramofoon. Drifitavich, 1500 AL 11.20—11.50 Gramofoon. 1205 Dito. 12.45 Orkest. 1.35—2.20 Orgel. 3 20— 3 55 Gramofoon. 4.20 Viool en piano, 4.50 Orkest. 5.35 Orkest. 6.50 OrgeL 8.20 Cemhalo. 8.35 Operette 10.20 Or kest. 11.35—12.20 Dansmuziek. Radio Paris, 164S AI. 7.20 cn 8.35 Gramofoon. 1120 Orkest. 2.50 Gramofoon. 4.20 Orkest. 5.50 Or kest. 8.20 Zang en piano. 9.05 Kwartet. II.05—12.35 Dansmuziek. Keulen, 456 AI. 5,50 Orkest. 11.20 Symphonie-orkest. 1.35 Kwintet. 5.20 Gevar. programma. 7.30 Kleinorkest. 9.50 Chopin-rccital. 10.20 11.20 Orkest.- Brussel, 322 cn 484 AI. 322 AI,: 12.20 Gramofoon. 12.50 Zigeu- nermuziek. 1.502.20 Gramofoon. 5.20 Dansmuziek. 7.20 Gramofoon. 8.25 Gra mofoon en hoorspel. 9.20 Orkest. 10 30 11.20 Gramofoon. 484 AL: 12.20 Gramofoon. 12.50 OrkcsL I.602.20 Gramofoon." 5.20 Zigeunermu- ziek. G.20 Gramofoon. 6.60 Pianorecital. 7.20 Gramofoon. 8.20 Operette. 10.30 11.20 Dansmuziek. Beutschlaudsemlcr, 1571 AI. 8.20 Orkest. 9.50 Gramofoon. 10.20 II.20 Dansmuziek.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1936 | | pagina 6