m Humor uit het Buitenland 1 Denk bij het kiezen van Uw tractaiies ook aan room! Radioprogramma's Mijmeringen, lie wfnssU |b zijn Kniwhisthap. In do voorrede tot hot vierde dool v,iu zijn „Zed-ekumlo" zucht onze groote wijs geer Spinoza: ,,l>e menschelijke machte loosheid in het matigen en bedwingen dor aandoeningen noem ik knechtschap; im mers, de aan zijn aandoeningen onder- ivoi"[>en menseh is niet zijn eigen meester, doch dienaar van het blinde tot, in hot- Tvelks macht hij zich dermate iievindt, dat hij dikwijls gedwongen wordt, schoon hij zich van het betere bewust is, het slech tere te volgen." Heeds in dezen eonon zin raakt Spino za een der groote kernproblemen van de zedekunde en passant, ook van do theo logie aan, waarover voor en na hem duizenden hebben geredetwist, en erger- dat van de vrijheid en onvrijheid, dat om trent de vraag, of de menseh wat aan zijn lot kan doen of nic-t. En in één op zicht althans geeft hij er ook al een ant woord bij tevens; „Dat de mensch soms gedwongen wordt, schoon hij zich van het betere bewust is, hot slechtere te vol gen 1" Dit is een belangrijker stelling, dan men wellicht bevroedt. Want er is een richting in de zedekunde, die leert: De ondeugd is gevolg van ge brek aan inzicht; bij alles goed en juist weten verdwijnt do ondeugd vanzelf. De mensch is niet slecht 011 doet niet slech te dingen; de mensch is slechts dom en doet domme dingen. Dit standpunt is lang in eere geweesi, schoon het nu wel als verlaten beschouwd mag worden. Spinoza had ons al kunnen leeren, dat het fout was. En Ovidius al voor hern, die in zijn metamorfozon hetzelfde reeds scherper of sterker zeide Spinoza doelt hier ook zeker op „Ik zie cn loof het betere, maar toch jaag ik het slechtere na!" "Wij zullen den wijsgeer hier niet volgen hij zijn onderzoek naar den aard cn de werking der menschelijke aandoeningen op geest en gemoed; wij vragen ons hier slechts af: tot welk resultaat kwam hij? Aanvaardt Spinoza do knechtschap van don mensch onder zijn aandoeningen en driften als onafwendbaar, of dunkt het hem mogelijk dit af te werpen? En dan geeft hij tenslotte dit antwoord, hetwelk dikwerf en terecht als een der schoonste parelen uit d'e Spinozistische levensleer woTdt gekenmerkt een ant woord, hetwelk slechts schijnbaar terloops, als een opmerking bij 't bewijs van de 50e stelling van dit hoofdstuk zijner zede kunde is gemaakt ni. „wie deugde lijk beseft, dat alles noodwendig uit den Goddelijken aard voortvloeit en volgens de eeuwige wetten cn. regelen der natuur geschiedt, zal zekerlijk niels vinden, het- v-eik haat, spot of verachting verdient, noch ook medelijden met iemand behoe ven te hebben, doch, naar de mate zijner menschelijke krachten, er zoo te zeggen naar streven goed1 te handelen en welgemoed te zijn". Dit „Bene agere et laetari" is in vier woorden de kern van Spinoza's levensleer. Er is veel meer over dit onderwerp te zeggen. Er kan over heel veel dingen heel an ders gedacht worden. Maar nimmer kan men de wijsheid van dit standpunt ont kennen of bestrijden: de mensch, die er naar streeft, goed, juist, redelijk, te hande len, die dus zijn menschelijken plicht tracht to vervullen naar de mate zijner krachten, cn die daarnaast probeert altijd vroolijk, opgewekt en blij te zijn, die mensch heeft, zoo hij in z'n goede voornemens slaagt, hot een heel eind gebracht op den weg welke voert uit de knechtschap der drif ten cn aandoeningen, waarover Spinoza aanvankelijk een verzuchting slaakt! Philonous. - ik.m je geen moeite met Je Fransen, ioen je ln Parijs was k Ik niet, maar de Franschen wel. 'Das Interessante BlattV ^iisSpoj nijp\;f !üL- Winkelende man, in de greep van een Wjsch- kraan geraakt; Nou het toch zoover is, wou ik, dat jullie me ln die taxie daar zetten. (Humorist) Je portefeuille met honderd vijftig gulden erin verloren Had je je naam en adres er niet in? Dat ls het hem Juist. Mijn kleermaker heeft haar gevonden en hij schreef me een briefje, dat het juist 't bedrag was. dat ik hem schuldig was. (Humorist) Boer, tot zijn nieuwen knecht: ik zou je raden om maar niet ln het veld te ïoopen tot je kiespijn weer over ls. Ik neb je al twee keer bijna voor een konijn aangezien. (Smith's Weekly) door 1IARTINE WITTOP KONING. Er komen in on2e voeding levensmidde len voor, die we om zoo te zeggen dage lijks gebruiken en bepaald niet kunnen mis sen. Daartoe behooren om ons tot de zuivelproducten te bepalen de melk cn de boter. Maar er doen zich in het leven van de huisvrouw ook gevallen voor, waarin ze het absoluut noodzakelijke nog aanvult •met het een of ander extraatje: een Zon dag, een verjaardag, de oatvangst van een gast... het zijn alle gelegenheden, waarbij aiin. of meer met het ailedaagscho wordt gebroken. Iedere huisvrouw bc-eft voor dergelijke gevallen wel een lijstje van extratjes in baar hoofd vastgelegd... misschien wel wat iil te nadrukkelijk vastgelegd, zóó, dat de feestgerechten zich siechls in een klein kringetje bewegen. De witte pudding met een roodc saus, de bruine of roode pud ding met een witte saus ze komen zoo goed als altijd te voorschijn als gries- meel-, rijst- en maïzenapudding met bes- sensapsaus, of wel als chocolade- en bes sensappudding met vanillesaus. Mag ik eens probeeren, om in dat lijstje wat meer afwisseling te brengen? En mag ik u dan de room voorstellen als het mid del, waarmee met weinig oE geen ver meerdering van de kosten zulke va riaties zijn te bereiken? We gaan dan eerst terug naar de daar even genoemde „gekleurde" puddingen;de roode (vruchtensap), de lichtbruine (kof fie) en de donkerbruine (chocolade). Bij die puddingen is om de afstekende kleur de vanillesaus heel goed geko zen, maar 't kan ook anders, 't kan voor de hutsvrouw zelfs op een veel ge makkelijker manier, waarbij het koken van de saus achterwege kan blijven. In plaats van een sauskom te vullen met vanillesaus, vullen we een aardig klein melkkannetje met koffieroom en we laten dat achter de pudding aangaan. Duurder zal deze methode van voor dienen onze tractatie niet maken; de melk, de eieren, de vanille, het gasverbruik de kans op mislukking van de saus mis schien ook nogl worden geheel uitge schakeld en daarvoor in de plaats be talen we den prijs van ons „kannolje room. Met opzet gebruik ik dit verklein woord, immers van de room die veel vloeibaarder is dan een vanillesaus wordt slechts een klein scheutje over de portie pudding gegoten, zoo op de manier, waarop men zich van melk of room be dient in thee cf koffie; het bekende fleschje koffieroom van plm. 10 ets. is voldoende voor 4 personen, en niemand kan dan beweren, dat de tractatie er duur der door wordt dan met de gebruikelijke vanillesaus. De gastvrouw bereikt er nog iets anders mee, n.I. het prettige gevoel, dat ze haar gasten iets voorzet, wat zo niet overal te genieten krijgen, iets wat ze misschien nog nooit hebben geproefd! In Denemarken, waar men de hier be schreven wijze van opdienen reeds lang volgt, breidt men de toevoeging van room ook uit tot andere gerechten dan de pud ding. Een portie vruchten speciaal do een of andere „bessen"soort wordt op het bord óók overgoten met een scheulje room, een gebruik, dat wij trouwens wel eens toepassen... maar dan alleen bij do aardbeien. Stel nu eens het geval van een onver- wachten gast. Vruchten zijn in buis: die zouden we anders op de gewone wijze ge bruikt hebben. We beschikken dus b.v. over sinaasappelen, of wel over een paar sinaasappelen en bananen, misschien ook een appel. Om daarvan een aardig des sert te maken, hebben we niets anders te doen, dan do diverse vruchten in plakjes of blokjes ie snijden, cr voor zoover 't noodig is de pitten uit te nemen en zo dan door elkaar inleen diep schaaltje te leg gen (de schijfjes appel vooral niet boven op, want dan worden ze bruin). We strooien er nu wat suiker over en laten de „vruch ten-sla" een aurlje staan, zoodat de smaak van de verschillende onderdooien zich tot éón geheel kar vormen; dan roeren we al- ovor in een compote-schaal, terwijl een kannetje room weer wordt klaargezet om de vruchten-sla te vergezellen. De koffieroom vervangen door slagroom. Dat kan ook, maar do prijs van 'l gerecht wordt daardoor natuurlijk hoogcr. Een vruchtensla voor 4 personei \ruagt IVV, 2 d.L. slagroom, maar... de schotel, zooais hij dan op tafel koint: de vruch ten-mélange bedekt met de vlokkige room, is zelfs geschikt om er een fijn dinéije mee tc besluiten. Bij het kloppen van de slagroom denkt u wel aan een paar kleinigheden? Ten eerste: houd slagroom zoo koel mogelijk en zet ze dus niet vóór het ge bruik in een warme keuken. Klop zo ook liever in de koelte: het resultaat is dan vlugger bereikt. Ten tweede: klop de room in een diepe kom (dat voorkomt het anders zoo lastige snatten) en gebruik als klopper liefst een z.g. garde. Beweeg die met korte, flinke slagjes door de room en Iet goed op, of het juiste punt van samenhang bereikt is; door langer voort te kloppen slaat men licht de room „tot boter" en dat s ze ker niet de toestand, waarin we ze voor dit geval wenschen te zien. Een goed ken- teeken om te weten of men met liet klop pen moet eindigen, is het doffer worden van de samenhangende massa; gewoonlijk hebben we dan nog juist gelegenheid om er vlug even do suiker door te kloppen (als die toevoeging tenminste gewenscht wordl). Gemengd Nieuws Wat beleefdheid vermag. Een groot warenhuis to Chicago hooft een z-eer interessante proef genom-en, welke bewijst, dat beleefdheid een goed zaakje is. Op zekeren dag had de direclic van hot waienhuis aan het personeel opdracht go- geven de klanten met do grootste voorko mendheid te behandelen en buitengewoon beleefd en vriendelijk te zijn. Deze -order werd slipt uitgevoerd en do klanten zagen dien dag louter lachende verkoopsters, ver koop ers, dio zelfs den lasiigslcn klant met onvolprezen beminnelijkheid bedienden. "U kunt zich do verbazing van 't personeel voorstelleQ, toen den volgenden dag door dc directie werd medegedeeld, dat het personeel iedere overdreven beleefdheid moest vermijden en zoo zakelijk mogelijk had ie blijven bij het verknopen. De beide „proeldagcn" moesten dienen om vast te stellen of buitengewone beleefdheid invloed uitoefende op den verkoop of dat het geen nut had de klanten met zooveel mo gelijk geduld tegemoet te komen. Bij het berekenen van do resultaten over beide dagen bloek, dat iedoro klant op den eersten dag gemiddeld 94 coat aan Crisiscijfccs van ceu eeuw geledeti. 3Xa de Napoleontische oorlogen brak in 1815 een crisis uit speciaal ons land- betreffende en die tegen do verwachting in tot 1840 voortduurde. Eerst na 1850 kwam er een keer ten goede. De werkloosheid nam in het bedoelde tijdperk toe en daarmede de armoede. Oorzaak: mislukte oogsten, duurto van do levensmiddelen, strenge winters, alge meen verbreide ziekten. In 1848 stond' ons land voor een staatsbankroet, toen Van Hall minister van financiën was. tn 1845 violen onder de personen, die in eenigerlei vorm onderstand genoten on geveer 435.000 personen of op iedoro 1000 personen kregen 140 in een of anderen vorm steun, in 1S-16 groeide dit getal tot 480.000 of 158 op iedoro 1000, In 18-17 waren deze cijfors ongeveer hetzelfde, al leen ging hot bevolkingscijfer in dit jaar met 11000 personen achteruit en bedroeg op het einde van 1817 iets meer dan 3 millioen. In sommige provincies waren de toestanden echter veel ongunstiger dan do gemiddelden van het land ons zouden doen gelooven. Bijvoorbeeld in N.-IIolland waar van iedere 1000 personen er 250 on derstand genoten. In Friesland was bet pl.in. 200 en in Z.-IIoliand 180 per 1000. Deze cijfers moeten voorzichyg gehanteerd worden, omdat er niet voldoende zeker heid bestaat dat diegenen, die onderstand genoten, werkelijk behoeftig waren. Voor velen waren het voorzorgsmaatregelen tegen dat zij behoeftig werden. In elk ge val zijn de angstkreten uit dien tijd', dat een-vierde deel van ons volk als paupers door het leven ging, niet op goede sta tistische gegevens gegrond. liet blijkt ook wel uit het onderscheid, dat men in 1817 maakte tusschen diege nen, die lijfelijk en hen, die doorloopend bedeeld worden. De laatste groep omvatte in 1847 pl.m. 220.000 personen of 75 per 10Q0. goederen had gekocht, terwijl den twee den dag slechts gemiddeld 27 cent per les nog even door elkaar en brengen liet klant was besleed. ZONDAG, 26 Juli 1936. Hilversum I, 1875 M. 8.55 VARA. 1,230 AVRO. 5.00 VARA 6.00 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoon. 9.01 Postduiven nieuws 9.05 Gramofoon. 10.00 Carillon. 10.15 Gramoloon. 10,30 VARA-orkest. 11.15 Van Staat en maatschappij. 11.30 VA RA-orkest. 12.00 Omroeporkest en gra mofoon. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Piano 3.00 Residentie-orkest en soliste. 4.10 Sportnieuws ANP. 4.45 Olympisch nieuws. 5.00 Arb. Aluziekvereen, „Vol harding" en gramofoon. 5.35 Sport. 5.50 Sportnieuws ANP. 5.55 Schaakcau- seric. 6.00 Literaire causerie. 6.30 Gra mofoon, 6.45 Kerkdienst. 800 Berichten ANP. Mededeclingen. 8.15 Gramofoon. 9.09 Radiojournaal. 9.15 Orgel en zang. 9,35 Radio-hoorkraut. 10.20 Kwintet. 11.00 Eorichtcn ANP, 11.10-12,00 Dans muziek. Hilversum II, 301 II. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.15 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde mu ziek. 10.20 Kerkdienst. Hierna 'gewijdo muziek. 12.15 KRQ-orkesl. 100 Boek bespreking. 120 Melodtslcn. 2.00 Vra- gonhalfuur. 2.30 Gramofoon. 2.45 Alis- sicpraatje, 3,00 Nwc. Kon. Harmonie „Vlijt en Volhaiding" cn gramofoon. 4.30 Zieken halfuur. 5.00 Kerkkoor met orgel. 5 50 Kerkdienst. Hierna orgel.7.15 Gramofoon. 7.50 Middenslandspraaljo. 8.10 Berichten ANP. 8 20 Gramofoon. 8.55 Concert. 10.03 Gramofoon. 10.30 Berichten ANP. 10.35 Gramofoon. 10.40 Epiloog. 11.0011.30 Esperanto. Droitwicht, 1500 AI. 12.50 Oikest met solist. 1,35 Kwintet. 2.20 Gramofoon. 105 Orkest. 5.50 Zang. 7.20 Sopraan en piano. 9.25 Orkest. 10 05 Orkest met soliste. Radio-Parih, 1648 AI. 7,20 en 8.20 Gramofoon. 11.20 Orkest. 12.20 Orgel. 1.20 Orkest. 3 05 Orkest; met soliste. 5.25 Orkest 7.20 Cabaret. 7.50 Chansons. 11.05—12.35 Dansmu ziek. Keulen, 450 AI. G.20 Orkest, 8,20 Populaire muziek. 9.20s Kamermuziek. 10.20 Populaire muzfok. 12.20 Amusementsorkest en solisten. 2 20 Gramofoon. 3.25 Dansmuziek. 4.20 Or kest. G.20 Blaasconccrt, 7.20 Solisten- concert. 8,20—1.15. Zie Deulschktridsen- dcr. Brussel, 322 cn 481 AL 322 AI.: 9.25 en 10.25 Gramofoon. 11.25 Salon-orkest. 12 8"> Dansmuziek. 1.30 Concert. 2.35 Gramofoon. 2.50 Zang feest. 5.20 Dansmu/.iolc. G.20 Salon-or kest. 7.20 Piano. 8.20 Mandoline. 9.20 Symphonieconcert, 110012 20 Gramo foon. 481 AI.: 9.20 Gramofoon. 10.25 Salon- orkest. 11,25 Gramofoon. 12.25 Orkest. 12 50 Dito. 130 Dansmuziek. 2.25 Gra mofoon. 2,50 Dito 3.20 Orgel. 3.50 Or kest. 1.50 Piano. 5.23 Gramofoon. 6.20 .Teugdconcert. 7.35 Gramofoon. 8.20 Zang 9 20 Symphonieconcert met solist, 11.00 Gramofoon. 1120—12.20 Dansmuziek. Dculseltlandseitder, 1571 Af. 8.20 Ge var. programma. 10.50 Dansmu ziek tot 1.15. 1 MAANDAG, 27 Juli 1936. Hilversum I, 1875 M. Algemeen .progiamma, verzorgd door die AVRO. 8 Orgel. 8.15 Gramofoon. 10 Morgenwij ding. Gramofoon. 10.30 Ensemble en gramofoon, 12 Orkest cn solist. 2 Or kest, kinderkoor en declamatie. 4.30 Mu zikale causerie (met gram.pl.) 5.30 Con cert cn gramofoon. 7.15 Zang en piano, S Berichten ARP. Alcdedeelingon 8.15 Gramofoon. 8.35 Radio-loaned. 9.15 Gra mofoon. 9.30 Residentieorkest en so liste. 10.15 Dansmuziek en orgel. 11' Berichten ANP. 11.1012 Gramofoon. Hilversum II, 301 AL NCR V-Uitzending. 8 Schriftlezing. 8.159.30 Gram of o oit 10 30 Morgendienst 11 Chr. Lectuur. 11.30—12 en 12.15 Gramofoon. 12.30 Ivleinorkest. 2 Gramofoon. 2.45—3.45' Zang on piano, 4 Bijbellezing. 5 Trio. 6.30 Vragenuur. 7 Berichten. 7.15 Vra genuur. (vervolg). 7.45 Reportage. 8 Berichten ANP, S.15 NCRV-orkest, 3.55 Voordracht. 9.15 Concert. 10 Berichten. ANP. 10.05 Vervolg voordracht. 10.25 Concert. 10.45—11.30 Gramofoon. Na afloop: Schriftlezing. Droiiwïch, 1500 AL 11.20 Kwintet. 12.35 Gramofoon. 1.05, Orkest. 1.65 Kwintet. 2 35 Gramoloon. 3.35 Orkest en soliste. 4.55 Zigeuner orkest. 5.35 Zigeuner-orkest. 6 59 Sex tet. 8.20 Opera. 9.20 Viool. 10 35 Or kest. 11.35—12.20 Dansmuziek. Radio-Paris, 1648 AI. 7.20 en 8.20 Gramofoon 1120 Orkest. 12.35 Concert 2 50 Gramofoon. 4.20 Po- pulair concert. 5.50 en 6 50 Orkest. 9.05 Zang cn voordracht. 11.0512 35 Dans muziek. Keulen, 456 AI. 6.20 Orkest en Alandoline. 8 20 Popu lair concert. 9 20 Kwintet en Accordeon. 10.20 Solisten. 1120 Kapel 12.20 Or kest en solisten. 2.20 Gramofoon. 3.20 Kamermuziek. 4.20 Amusements-orkest en solisten. 7.20 Gramofoon. 8.30—1.15 Zie Beutschlandsender. Brussel, 322 cn 184 M. 322 AL: 12.20 Gramofoon. 12 50 Dans muziek. 1.30 Orkest. 1.502,cu Grumo- foon. 5.20 Salon-orkest. 6 50 en 7.20 Gramofoon. 8.20 Orkest.. 9.20 Dito 10.30 11.20 Gramofoon. 481 AI.: 12.20 Gramofoon. 1250 Orkest. 1.30 Dansmuziek. 5.20 Gramofoon. -3e Salon-orkest. 7.35' Gramofoon. 8.20 Ur- kest. 9.35 Oikcst 10.30—1L20 ^-ba ret. Deulschlajidseiider, 1571 Al. q ja <pa}T der Jug-end gevat, propt ani ma!; 10.50 Orkest. 12.20-1.15 Volkslie deren. ;anaj«»Krcrw» Iedere auto. r-list kan u dadelijk vertellen, hoeveel kilometer per uur zijn -vagen haalt, maar slechts weinigen weten, hoeveel meifi' ze wel noodig hebben om me: die vaart te stoppen!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1936 | | pagina 6