imdm V O 1* H TWEEDE BLAD SCHIEDAMSCHE COURANT Filmnieuws ONZE TUIN. DEB ZATERDAG, 28 Augustus 1037, no. 21615 Capitol .1 1 i „Maytimo". Ilet is nog niet zoo lang geleden, dat den bioscoopbezoekers oen aangename verrassing bereid werd, namelijk toen Jea- ïiettc MacDonald baar cliarme ton tOon spreidde en bovendien de eigenaresse bleek van een warme, volumcuse sopraan' stem. Er lieerschte geen verdeoldbeid on der do toeschouwers; or was slechts één roepJeanetto bad dat wat men van oen filmster verwachten kan, zij speelde goed, en zong nog tienmaal mooier! Haar toch had Jeanetto het bovenste sporljc van den ladder, welke het eind doel van een ieder, die de filmstudio's! in do kwaliteit van arlisl(o) betreedt, nog niet bereikt. Daarvoor was een tegenspeler noodig als Nelson Eddy, die met zijn prachtige bariton voor don noo- digen achtergrond zorgt en daardoor de vocale kwaliteiten van Jeanctte MacDo nald niet onaanzienlijk pousseert. T i Jcancüe MacDonald en Nelson Eddy, lict„lovc-tcam'' uit do film „Maylime". Deze beide sterren treden wederom sa men op in de film „Maytime", die ver toond wordt in Gaplol- theater, dat ter cere van deze première op feestelijke wijze met meidoorn versierd is Om hen liecn is door Sigmund Ramberg oen soort ope- retle geschreven, een operette mei fan tastisch mooie show scènes, waarvan de opnamen aan het hof van Napoleon III wel het beste voorbeeld zijn, Het thema is door zijn eenvoud sterk. Een Russi sche graaf, welke rol op meestcihjke wijze vervuld wordt door Jolm Barrymore, wiens pupil Jcanelte MacDonald is, eischt uit liefde voor haar don zwaren prijs van haar leven en geluk op, teil koste van een diepgewortelde liefde voor een stu dent,, Nelson Eddy. Naast deze hoofd personen speelt Herman Ring, die met den Nederlander Charles Judels, talrijke komische intermezzo's verzorgt. Valt er dus qua spel voel te gemeten, ook op het muzikale gedeelte valt niets aan te merken. Speciaal voor deze film is door Uerbcit Slothart op motieven van Tsjaikowski's Vijfde een opera gecompo neerd gezongen door Jeanetto MacDo nald, Nelson Eddy met op den achter grond het Don Kozakkenkoor Dezoopeia duurt meeT dan een kwartier. Wie van romantiek, zang, muziek, en humor houdt, raden wij aan een bezoek aan Capitol theater te brongen. door MARK CRANKING 9) „De Cobra is ontvlucht," zei hij en spoog bij het noemen van dien naam. „Maar 'ik/heb nieuws, dat erger is" - „Ik weet het. Hij is vergiftigd," ver klaarde Gray. „Vergiftigd? Wie is vergiftigd?" vroeg ontsteld de Sirdar, terwijl hij zijn bril afzette. „De resident Sahib, in zijn Kamer." Mohammed Shall sloot een oogenbhk zijn scherpe oogen. „Allah zij ons genadig," zei hij zacht, „Majoor Sahib," vervolgde hij, Gray vlak in zijn gezicht kijkend, ik heb nog veel slechter nieuws gehoord: miss Lindsay is ontvoerd geworden." „Goeie 'genade," riep Gray uit, „weet wel Iwat u zegt?" 1 «'Ia," hernam do Sirdar met bevende swjn.„Allah, is mijn getuige, dat ik mqts zeg, wat ik niet weel, dat waar Eén van mijn verlrouwde mannen is nel me zoo juist korneu zeggen." •By wat komen zeggen?" vroeg Gray norsch. ■„Een geitenhoeder heeft een bende" berg- Lumière - 1 1 De geschiedenis begon's nachts. Sinds Fiank Capra zijn „It happened one night" maakte, is de Amerikaansche filmindustrie op zoek getogen naar scena rio's van gelijk peil cn verscheen "op de an ark t een reeks films van een dergelijke kwaliteit en gehalte, dat men moest oppassen om bij' do waardeering niet steeds te vervallen in Superlatieven. Nu is de Overtreffende trap in de film wereld een zeer geliefkoosd iets, maar hel draagt het gevaar in zich den toe schouwer te hesmetten, zoodat deze zich alles mooier of slechter, edeler of getnee- ner, naïever of geraffineerder wil voor stellen, dan het leven in werkelijkheid is. Zoo is het bijna gegaan mot de nakome lingschap van „It happened one night". Was daar niet „Mr. Doods goes to town", zagen wij niet „She married her boss", en „Buftalo Bill" on ongeveer in het zelfde grenze „Dodsworth"? Het waren alle goede films, goed in don waren zin van het woord,, van uit stekende makelij, met een prachtig ge vonden onderwerp en een perfect scena rio. Iloe licht bekruipt ons daa de nei ging om in dit genre de fijnere nuances, die hier lenslotto de film zuiver maken, le verwaarloozen en het genre op zich zelf te appreoieerem, terwijl het toch de filmische waarde is, die het hem „doet". En zoo staan wij dan voor „Do ge schiedenis begon 's nachts'", waarin wij wederom met genoegen Jean Arthur zien spelen, thans naast Charles Boyer en Leo Garillo, dien wij eenige weken terug nog mochten bewonderen als Mexidaansch roo- verhoofdman. Garillo is nu Cesare, de beroemde kok in het Parijsche restaurant „Chateau bleu", waar Boyer de ober- kellner Paul is. Op een nacht brengt Paul oen dronken gast veilig naar zijn hotelkamer terug. In de kamer ertiaast is Irene (Jean Ar yan 'tlaur) tezamen met den chauffeur haar echtgenoot, met wien zij in scheidingsprocedure gewikkeld is Die echtgenoot is de scheepsmagnaat Bruce Vail, een grenzen!oos jaloorsche en. steen harde egoist, die den chauffeur op zijn vrouw afzond om haar te compromitteeren, zoodat geen scheiding uitgesproken kan worden. Maar Paul weet een dergelijke onaan gename situatie te verhinderen. Hij slaat den chauffeur- neer en als Vail en zijn detective de kamer binnenkomen steelt hij Irenes sieraden en ineomt haar mee, nadat hij beide mannen in een kast hoeft opgesloten. In ejien nacht begint de geschiedenis, een zeer ingewikkelde" geschiedenis overi gens, welke wij hier niet? zullen naver tellen. Maar geestig indien rndn deze kwalificatie na de genoemde reeks films nog' wil aanvaarden is zij in ieder géval. Dat kan men rustig aan den vak man, zooals de regisseur Frank Borzago ongetwijfeld is," overlaten, Waarmede al dus een nieuwe aanwinst'1 aan de serie is toegevoegd. Prinses Jan Ongeluk, i Maihlalcna. Joe Brown is een pracht van een grap jas, om wien men steeds hartelijk lachen lean. Ditmaal is hij pojospeler en hij heeft het daarbij niet gemakkelijk. Maar hij slaat zich er door en ondanks allen tegenspoed komt hij waar hij zijn wil. De tweede hoofdfilm is do smartelijke geschiedenis van de groole liefde van den IlaÜaansehon componist Bellini. liet meisje Maddalcna wordt gespeeld door Maria Eg- gerth, de jonge componist door Philipp Holmes, Scala Theater I „Suzy". Het zg. Scala's galaseizoen is gister avond' ingezet met de film „S.uzy", waarin d'o onlangs overleden filmster Jean Har low,-Cary Grant, Franchot Tone en Lewis Stone de hoofdrollen vervullen. Deze film speelt in de. oprlogsjaren, laat ons de verschrikkingen van' den krijg zien, tipt even de spionnage aan, doch bepaalt zich overigens tot het ©ontliet en do een zijdige liefde tusschen'-een vrouw en tweo mannen, met wie zij getrouwd is; de twee de maal in de vaste overtuiging, dat haar eerste echtgenoot om het leven gekomen is. Jean Harlow was een der grootste film- een actrices; een feit dat ook-in „Suzy", een van haar laatste films, geconstateerd' k'an worden. Mede dank zij het hoogstaande tegenspel van Gary Grant, Franchot Tone en Lewis Stone, is „Suzy" geworden tot een film, d'ie van het begin tot bet ©indé"boeit. Do regie van dit werk werd gevoerd door George Fit/maurice. i 1 li Droge bouquettem Hoewel we thans nog volop in de bloe metjes zitten, moeten we toch reeds voor bereidingen treffen voor d©n~ tijd dat de bloemen schaarsch en duur zullen zijn, en dan denken we aan die aardige droge winterbouquetten, waarvoor we h©t mate riaal reeds thans verzamelen. Baar zijn immers de fleurige Stroobloemen, Holi- ehrysum monstrosum flor© plono in ver schillend© warme tinten. Door do papier achtige substantie in de bloemblaadjes kunnen zij dein geheelen winter en zelfs nog langer goed blijven. Het aardigste is, om de Stroobloemen gemengd te gebrui ken, allen of in combinatie met do Sta- tice sinuata, die door de eigenaardige plaat sing dor bloemeu ©en weinig aan Free- sia's doen denkon. De kleuren varieer ca van donkerblauw, lavendel, lila, tot rose en citroengeel, en vormen ©en goede aan vulling van de Stroobloemen. Natuurlijk vergeleil we ook de grappige oranje 'Cliineesche Lampion niet, die we, hetzij apart of met enkele takken Judas penning kunnen verwerken. Bizonder mooi is een combinatie van do gele schermen van Achillea Eupatorium Parker's var. met de blauw© Kogeldistel en de fluwoelige bruine Lisckdodden in ©en gewonen ICeulschen inmaakpot, die we zóó plaatsen, dat we boven op de bloemen kunnen kijken. Ook de verschillende grassen vormen prachtig materiaal voor ons doel, denken we slechts aan de enorme donzige plui men van het Pampasgras, Gynerium, of als tegenstelling het grappige pluizige Haze staartje, Lagurus ovatus en het ritselende Siddergras, Briza' maxima, die we, hetzij apart, hetzij ter aanvulling van verschil lende winterbouquetten kunnen gebruiken Al het materiaal voor onze winter bouquetten moet wel volkomea droog zijn, voor wfe het schikken. Als er nog vocht in aanwezig is knakken de stengels of bloemen om, en herstellen zicli iniet meer. Om dit te voorkomen hangen we de bloe men eerst nog ©en paar weken omgekeerd op ©en droge luchtige plaats, daarna schikken we ze vooral losjes in de ver schillende vazen, want hier is een deco ratieve hlbemschikking haast nog van meer belang dan bij levende bloemen, zij moeten ons immers maanden achtereen gezelschap houden A. MULLER—IDZERDA. Vier niijncm egers liggen in do lia.vetn van Yiissingcn gereed om naar Neil. 'O osl-RnHi! lo vertrekken. Dit vertrek bewoners gezien, die in gestrekten galop terug ging naar bet gebergte; óóit van ben dioeg een lang pak, dwars over zijn zadel..." „Nu ja, en verder?" „Hij zweert, Sabi'b, voeten ©n enkels van een'blanke vrouw to hebben gezien, die aan één zijde uit het pak staken. Wil Uw Edele den man ondervragen?" „Neen, niet hier," sneed Gray bits af. „Laat hem direct naar de residentswoning gaan. En wanneer veronderstellen ze, dat liet gebeurd is?" vervolgde hij, niet in slaat te wadden tot Mohammed Shall de gevraagde inlichtingen gegeven had -„De man heeft van-geen tijd gespro ken... Bovendien, Uw Edele weet, dat deze onbeschaafde lieden geen horloges bezitten." „Zijn er nog berichten vau de residents woning?". „Neen .„Hoe weet u dan, dat het miss Lindsay is, die zo hebben ontvoerd?- AJle wou wen voelen lijken op elkaar." Hij bevochtigde met. zijn tong zijn droge lippen Mohammed Shah hield hom een groene sjaal voor, „De onlvoéiders hebben deze verloren," zei hij ernstig. Hel was die van Diana, met in één der hoeken haar geborduurde, initialen. Gray herinnerde zich, ze haar den vorigen avond te hebben omgedaan. Een oogen blik dacht hij na... en toon tkwam een stort vloed van bevelen- - „U moet direct naar den Mir "gaan, Sirdar. -Verzoek hem troepen te -zenden, zal Maandag p.s. plaats hebben. Mijmeringen. I De leuze. 1 Misschienzijn er heel© goede maar in onzen tijd oefent de leuze, vooral op, politiek terrein, een zeer bed enkelijken in vloed' op de menschelijlk© samenleving, na tionaal en internationaal, uit. De leuze heeft iets bed'wélmends, brengt den mensch! en nog meer de massa gemakkelijk in een roes. Ze schijnt vaak magisch en ontlast het individu van de moeilijke taak om na te denken, zich in de waagstukken, welke het ingewikkelde leven stelt, te verdiepen. Fascisme is moorcf" roepen de anti-fascis ten en de onberedeneerde haat van duizen den, ja, millioencnklampt zich aan dien slagzin vast. „Juda verredke" schreeu w en de nazi's en een verschrikkelijke golf van manifest geworden anti-semitisme spoelt over „de beschaafde wereld". Niets is gemakkelijker dan zijn geest in boeien te laten slaan door'de duistere njagie van een leuze Alle gecompliceerde levensproblemen, waarvoor elk© mensch in eiken tijd opnieuw wordt geplaatst, lijken bij tooverslag, zoo niet geheel dan in elk geval voor een goed deel, er door opgelost. De leuze verricht als 't ware de functie van een godsdienstige overtuiging van ©en ge loof, dat den mensch verlost van zijn in nerlijke conflicten. Zij is de sleutel, die dei deuren zou vermogen te openen, waardoor de menschheid zidh naar een veel voor treffelijker samenleving "kan begeven. Zij stelt schijnbaar al de gebreken ©ener ge brekkige maatschappij eenvoudigweg ter zijde, Het lijdt geen twijfel, 'dat er vele men- srihen zijn, die zonder de leuze niet zouden kunnen leven. Hun geest heeft te weinig - diepgang, om de zeeën van het groote Ge heim te bevaren. Zij moeten zich vastklam pen aan de plompe begrippen van een' korten slagzin, ,om bun aardscihe leven, hun; bestaan richting te kunnen geven. Voor de- zen zou men de leuze dus een levensbe hoefte kunnen noemen; ©en onontbeer lijke geestelijke „kracht". En daarmede re kening houdende, ontkomt men niet aan de erkenning, dat zij een maatschapp-olijk© taak vervult, welke belangrijk meet beo ten; en dat zij dus nuttig is. Maar dit, haar nut, slaat om in groot ge vaar voor de'samenleving, zondrai z© hard! gezegd, een horde bijeenroept. Allerhande duistere instincten worden dan wakker in een aangesloten massa, welke redeloos', door haat voortgedreven, zich aan ©en gö- vestigde orde van dingen wil vergrijpen. De geschiedenis der revoluties loert, tot welk© verschrikkingen zulks kan lijden. Revolu ties schijnen in bepaalde tijden een noodza kelijk kwaad ,te wezen Het merkwaardigst© er van is, dat vrijwel zonder uitzondering steeds bepaalde leuzen kunnen worden, aan gewezen, welke baar eerste buitensporig heden ui het leven riepen. „Vrijheid, ge lijkheid en broederschap" schreeuwden d© Fransohe patiiotten aan liet eind© der IS© eeuw Deze leuze, waarvan do massa op, geen stukken na de draagwijdte besefte, (nóch haar paradoxale karaUei) kleurde d© straten van Parijs ïood van onschuldig bloed Ze ontketende de hartstochten, wel ke zich verlusLigden in hot wreode spel van do guillotine i Vermoedelijk zijn de meeste leuzen goed aardig van karakter. Eu zonder twijfel zija er bepaalde hachelijke maatschappelijk© omstandigheden noodig, ©m de andere, zwanger van latente kwaadaardigheid, lot de bewerksters van verschrikkingen te la ten gedijen Maar wee den tijd, waarin'bet zoover komt Dan kan een leuze, waaraan' zich een opstandige massa vastklampt, d© menschheid ijséhjk duur ie staan komen. AI naar gelang zij met haar schijnbaar verheven en gemakkelijk tc begrijpen ideo logie, haar betoovormg Over kleiner ©i" grootcr oppervlakte uitstrekt, zal ze ver schrikkelijker in haar uitwerking zijn. Wer den er ooit eiger en omvangrijker misdaden gepleegd dan onder het mom van oen zoiö- genanmd heilig ideaal? S. van Mariëngaarde. om de omgeving te zuiveren. Zeg, dat ik me van nu af onder zijjj noscherming stel. Laat hij me over een half uur aan de residenlswoning. een vijftig man van zijn lijfwacht zenden..." De oppasser Limbui wachtte met de mer rie Leila voor de wijd geopende poort van de binnenplaats. Nadat Gray den bewa ker een roupie toegeworpen liarl, sprong hij in het zadel en tegelijkertijd bevond bij zich tegenover de morrende beigbe- woners, saamgeschoold voer den ingang „Je zult boenen moeten maken, Limbu," zei hij, zijn teugels verzamelend De op passer hief zijn oogen naar, hem op en grinnikte „Op zij," riep Giay, slaande in zijn stijgbeugels. „Op zij." Limbu ondersteunde het bevel met sten torstem. en de hoeven van Leila sloegen vonken uit het steénen plaveisel. Do me nigte maakte ruimte. De ontevredenheid ditto zich nu in gebrul. Als de voorste ven van een schip tusschen de deinende golven baande in'©en dichte stofwolk ge huld de lange bergbewoner op zijn merrie met baar glanzende huid zich een weg door de mensohenzee. En dat duurde" tot voorbij de oude poort van Labak tot in het open veld. „Kun je het volhouden, Limbu?" De dappere kleine Gurkha knikte van ja, l© veel'achter adem, om zelfs te kun nen_ glimlachen. Lieden uit die streek, die deze jacht mee gemaakt hebben, raken nog opgewonden wanneer ze 'er over spreken: het paard in galop, ©en stofwolk, di© echter aan joeg; de hooge gestalte in inlandsche klee ding die een klein steng mannetj'e in khaki uniform vasthield bij zijn kraa'b, en dat mannetje vloog meer, dan dat het liep met groote spiongen ovei steenen over leem- en kleigrond tusschen doornachtige struiken en c ictus bladen, door do hoogten op, door berg- stioomen heen zich vastklemmend aan een zadelnem... Teen do residentswoning beieikt was, sprong majoor Giay van zijn paard en Ici'wijl hij de teugels toewieip aan oen der knechts, dLe hem met gioote oogen aanstaarde, gaf hij bevel aan oen atidor een fiesch whisky te brengen aan Limbu, die vlak voor liet lick van uitpuiling m elkaar gezakt was. Niettegenstaande zijn vermomming her kende Rissaldar Sher Singh, de inlandsche ritmeester van de cavalerie, die op de stoep stond, hem direct. Wie eenmail den reusachtig langen Brit gezien had, vergat hem niet licht. „Heeft Uwe Edele gehooid..." begon de Rissaldar. Gray kmkie toestemmend De heele we reld scheen van de gebeurtenissen op de hoogte le zijn. En nu vroegen ze nota bene aan hem, of hij" ze kende... „Hé, Mercer. Welk een afschuwelijke ge schiedenis Ik kan zeker wel eenige van jou mannen krijgen, hé? Dunk je. En ook een mitrailleuse? Mohammed Shall zal den Mir om" een vijftig man ver zoeken. „Ik zou graag" met je mee zijn ge gaan." antwoordde Biereer, zijn mager ge zicht afwendend, en met alle soldaten, waarover ik beschik. Maar. die duivels hebben oen vooisprong van zeven uur en gedurende do eerste vier en twintig uur gaan ze natuurlijk Ln een razend tem po. Ik Kan do residentie onmogelijk zon der bescherming laten Ilcb j© aan de helfc van mijn üoep genoeg? Goed. Ik zal je ook een mitiuilleuse zenden. De Ris-1 saldar Sahib kan met jo mee gaan. Ifc verwed tien tegen oen, dat de Cobra d© richting van den Malia Gunj is ingesla gen cn het nog mot geëxploreerde ge bied diep in Uokt." „Ik dank jo, mijn waarde," zei Gray, en vervolgde zachtjes: „Je liobt zeker naar Simla getelegrafeerd?" - De dokter uit de 'residentie, die naast hom stond, nam liet woord. „Bbjn telegrafisch rapport aan de -me dische aulonteilen..." Giay viel hem in de rede: „Wolko oorzaak heeft de dood, volgens jou?" „Wie heeft sir John de koffie gebracht?, Jij vroeg Gray aan oen knecht. D© knecht niet bij machte te spreken^ knikle toestemmend. ..Eu bad je zo ook zelf klaargemaakt ?'J Gray wist, dat de man twinlig jaar lang in dienst van sir John was geweest en hij beklaagde hem in s'tilte. „Neen, Sahib. De musaiohi." (ïïulpkok;* „Laat dien eens hier komen." „Hij heeft koorts, Sahib, ik geloof da| bij stervende is," antwoordde do knecht zich geweld aandoend, Wordt vervolgd.) V f*" X ÏS* y Nodorlandscho bewerking tloor MARIE DE BELMONTE NIHjw Op 'n drogen weg moet uw auto bij 40 km per uur binnen 16 meter kunnen stoppen. Maar bij 80 km per uur is die remweg niet 32, maar 64 meter! s< «A „Yeigif."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1937 | | pagina 5