Waarnemingen in de Vogelwereld Nationaai-Socialisme en Kerk in Duitschiand TWEEDE BLAD SCH1EDAMSCHE COURANT Slechte tijden voor de kieviten. Beroepsduikers. De kleine lachebek ontdekt. Als het weer wat warmer wordt. De lijsters zingen reeds. Massazang van koperwieken. Alleseters en fijnproevers Door drs C. VAK LIERE HET NATIONAAL-SOCIALISME ALS RELIGIE. Gemengd Nieuws Sint Bernards-klooster geblokkeerd Moordaanslag op rijksveldwachter Steeds, waaneer de vorst invalt, heeft dit groole vogel verhuizingen tengevolge. Zoo ook in het begin van -Januari toon het tamelijk onverwacht flink begon te vriezen. Aanvankelijk liet het zich niet loens zoo erg aanzien, doch later werd de grond zoo hard, dat verscheidene vo gels genoodzaakt waren hun biezen te pak ken. Dit geldt in het bizonder voor dc kie viten, waarvan we den vorigen keer vertel den en die we bij honderden achter de soooriijn naar Vlaardingen konden vinden. Zoolang de bodem week is, kunnen de kieviten deze met hun vrije onsterke sna vel wel bewerken en er het benoodigde voedsel uit te voorschijn halen. Doch als het vriest wordt het bedenke lijker en als tenslotte de vorst blijft aan houden, zijn de vogels wel genoodzaakt andere voedselgebieden op te zoeken. En zoodoende zijn ze dan Zuidwaarts getrok ken op zoek naar betere oorden. ïk veronderstel echter, dat ze niet zoo heel ver getrokken zullen zijn, aangezien het in de meeste landen veel kouder is geweest dan bij ons. Zelfs in Spanje, Por tugal en Italië moot het danig koud ge weest zijn en is daar zeer veel sneeuw gevallen. Ook in Frankrijk en België schijnt het eveneens nogal gewinterd te hebben. Zoodoende is het voor onze kieviten niet gemakkelijk om aan do kost te komen. Het meeste succes zullen ze nog wel in het Zuiden van Engeland hebben, waar altijd een buitengewoon mild klimaat lieerscht. Ik denk dan ook wel, dat het wondere, dat we bij de dieren instinct noemen, hen derwaarts gedreven zal hebben. Behalve dat do vogels uit onze directe omgeving weggetrokken zijn, zagen we be gin van deze maand herhaaldelijk troepen, kieviten overvliegen, die zich nog Noor delijker hadden opgehouden en die even eens de koude ontvloden zijn. De koude op zichzelf vinden ze niet zoo erg, doch, zooals gezegd, het bevriezen van den bo dem is voor hen fataal. De tl oil aarzen in de Poldervaart. De dodaarzen, meerkoeten en waterhoen tjes bij de Vijfsluizen hebben hun voed- selgebicd ook ingekort gezien en ton laat ste hadden ze nog maar enkele wakken te hunner beschikking vlak bij het oude gemaal. Erg veel zullen ze in zoo'n klein stukje water niet vangen, want vele var kens maken de spoeling dun. Bovendien waren er steeds eenige meeuwen aanwe zig en die zorgen wel, dat zij niet te kort komen. De dodaarsjes waren al mooi bezig hun wintertcnue voor het zomer dito te ver wisselen en danzijn de dieren bizonder mooi met hun donkerbruine kapje. Overigens zag hot er nog niet erg zomers uit, toen ik bij ze op visite was. Als je, terwijl er een felle Oostenwind om je ooren waait, naar die duikers staat te kijken hoe ze kopje onder gaan in het ijskoude water, krijg je koude rillingen over je rug. Brrr... je snapt niet, waar ze zin in hebben en waar ze den moed vandaan halen. Maar 't is je broodje en daar doe je veel voor. intusschen heb ik eindelijk den kleinen lachebek, den kleinen bonten specht, waar op ik al zoo lang geloerd' had, te pakken gekregen, d.w.z. in absoluut figuurlijken zin bedoeld. -Zooals het zoo dikwijls ge beurt, was het op een moment, dat. ik heelemaal niet aan onzen vriend dacht. Ik stond n.l. op 2 Januari met een ken nis te praten in een der lanen in de om geving van liet Julianapark, toon ik op eens het bekende lachende „kli-kli-kli" hoorde. Te voren was ik de boomenrij, waar de kleine bonte zat, gepasseerd zon der iets van zijn aanwezigheid gemerkt te hebben. Vanzelfsprekend toog ik op het geluid af. Ik 'hoorde hem duidelijk kloppen, doch daar het tamelijk nevelig was, kon ik hem niet zoo gauw ontdek ken. Toen moest en zou ik hem zien al moest ik hem het hcele bosch door ach tervolgen; d.w.z. hij door de hoornen en ik natuurlijk per pedes apostolorum. Ik had nu een kans en die zou ik waar nemen. Het viel gelukkig nogal mee. Toen ik naar berekening ongeveer bij de hoornen- jlgroep was, waar de vogel moest zitten, was hij zoo welwillend andermaal zijn hel der geroep te laten weerklinken en toen was liet een heel klein kunstje oin hem in den kijker te krijgen. Een kijker heb je voor de-n kleinen bonte absoluut noo- dig, eerstens omdat hij niet grootor is dan een musch en ten tweede omdat deze snaken zich steeds in het hoogste topje der boomen plegen op te houden. Maar ik heb hem dan toch eindelijk betrapt al had de deugniet mij daarbij dan ook een handje geholpen. Voor dit iaatste van deze plaats mijn welgemeenden dank. Ik vind- den kleinen bonte specht nog een tikje mooier dan zijn grooteren neef, ofschoon ze beide in dezelfde kleuren prijken: zwart-wil-rood. Bij de kleine edi tie zijn de kleuren evenwol feller. Hoe lang ik naar hem heb staan kijken daar in de hoogte weet ik niet, doch ten slotte merkte ik, dat mijn hals al aardig stijf begon te worden van al het getuur naar boven. Het voorjaar herleeft. Nadat het in de eerste week van het jaar flink had gevroren, waren de vogels weinig luidruchtig. Nauwelijks was echter de wind gedraaid en de dooi ingetreden en als gevolg daarvan do temperatuur eenige graden geslegen of sommige vo gels hadden al oogenblikken, dat ze het voorjaar in het hoofd kregen. De meezen riepen om het hardst, de winterkoning schetterde uitbundig en de boomkruiper riep al klauterende „siet-siet-siet", twee maal zoo sterk als in de wintermaanden. Een houtduifdoffer zat op een dak aan den overkant te koeren alsof we in de lentemaand waren inplaats van in louw maand. Doch er zullen nog wel ettelijke hagel- en snceuwbuiljes over zijn duiven- bol moeten gaan, aleer zijn wijfje aan zijn lokkend gekoer aandacht zal schenken en zij samen het primitieve takkennest zul len vlechten. Prompt op tijd, evenals verleden jaar op 12 Januari, liet de zanglijster zich voor .liet eerst liooren. Eerst hier en daar een enkele vogel, doch nu hooren we ze zoo wel in de Plantage als in het Sterreboscli ,*-> c, S. j .-~vr .3 De werkzaamheden voor de in aanbouw zijnde groole verkccrsbrug over de Oude Maas te Dordrecht vorderen snel. Eelt overzicht, waarbij men links een gedeelte van de spoorbrug ziet. laaisto weken hebben gehad, geven ze ook reeds hun avondconcerten. Dit zal inlus- schen weer verminderen of geheel ophou den, wanneer het weer kouder wordt. Volgens de ongeschreven wetten der vogelwereld moet op Maria Lichtmis of Vrouwendag, 2 Februari, de veldleeuwerik met zingen beginnen, ofschoon vanzelf sprekend het weer daarbij, als steeds, een zeer voorname rol speelt. Omstreeks dien en op nog vele andere plaatsen in do Ul'd moeten we dus hij de Poldervaart pre- stad. Als liet weer niet al te guur meer sent om te hooren of de veldleeuwe- wordt, zullen ze ons vermoedelijk wel j r^c °P 'ijd is. niet meer in den steek laten en dan kun- Community singing, nen we iederen dag van hun melodieuzon Ook de koperwieken laadden met liet zang genieten. Aanvankelijk musiceerden ze alleen in de morgenuren, doch tenge- zaclite weer liet voorjaar in het hoofd. In slechts enkele boomen bij eikaar ge- iijsteraclitigen zachtjes {e zingen. Nu hooren we dien neurie-zang der koperwieken ieder voorjaar, doch ik heb hem nog nooit in deze maand gehoord. Meestal is het al een aardig eindje in Maart, oer we de koperwieken-massazang vernemen. In dienzelfden tijd hebben de roeken reeds een eersie bezoek gebracht aan hun nesten. Natuurlijk is liet nog te vroeg om deze te reslaureeren en aan broeden denken ze heelemaal nog niet, ofschoon zo er altijd heel vroeg bij zijn. Toen liet enkele dagen daarna veel kouder was, lieten ze dc nesten weer *in den steek en bivakkeerden ze gezamenlijk, evenals voorhoen, in de omgeving van de vuil nisbelt. Broederlijk snuffelen ze daar in voige van liet zachte weer, dat we de- troept, zaten enkele honderden van deze gezelschap van meeuwen, spreeuwen en ii* Men kan bezwaarlijk volhouden, dat het geschrift van Rosenberg, dat we in ons vo rig artikel bespraken, in staat is illusies te wekken ten opzichte van de vrijheid der Cliristelijke kerk. Men zou alleen kunnen vragen: Is dit geloof van het Nieuwe Rijk volgens Rosenberg reeds in een of andere nieuwe religieuze gemeenschap georgani seerd? Sedert het arisch ras bewustzijn door de nationaal-socialistisdie bewe ging zoo hoog in koers steeg en een eigen mythe schiep, heeft immers de oud- germaansche religie prachtige kansen ge kregen. Inderdaad zrjn er tallooze pogingen gedaan om aan de anti-christelijke „Gott- scliau" vorm en structuur te geven. De eiseh van een Duitsch-nationalc kerk, waarin het nationale bewustzijn tot een nieuwe godsdienst is uitgebouwd, is vele malen gesteld, velen hebben geworsteld naar vormgeving van dat nieuwe geloof, oude germaansche gebruiken zijn over al opgerakeld, maar het is nog nerjjens ge lukt de mythe der 20e eeuw tot een con crete geloofsgemeenschap uit te werken. Vele groepen staan hier vijandig tegen over elkaar, o.a. die Deutsche Glaubens- beweging, de nordische Glaubensbewegung, die germanische Glaubensgemeinschaft, der Kampfring deutschen Glauben en vele an dere. Tegenover al deze germaansch-reli- gieuzc gemeenschappen staat weer 't echt paar Lrdendorff, in 't bizonder Frau Ma thilda. (Lndendorff is, zooals men zich herinnert, kort geleden gestorven). Zij be schouwt de cliristianiseering van het Duit- sche volk als een der grootste mis daden van de wereldgeschie denis, maar zij staat negatief tegenover elke vorm van godsdienst. Het meest uitge werkt vinden we de beschrijving van al lerlei riten en plechtigheden nog in Hauer's Deutsche Goftschau (1934). Maar het Derde Rijk ziet deze versplintering niet graag, Rosenberg beslist voor geen en kele dezer geloofsgemeenschappen. \rihüi Frey (zie blz. 89) heeft den indruk, dat al deze bewegingen aan het ver loop en zijn. De oorzaak hiervan is, dat onder druk van boven de meening veld wint, dat een bepaalde religie of confessie, die een religieuze aanvulling zou zijn van do nationaal-socialistische we reldbeschouwing, volkomen onnoolig is. Politiek religie en zielszorg ondeelbaar één. Het nationaal-socialisme zelf is religie en heeft naast zich geen enkele kerk of afzonderlijke re ligieuze gemeenschap noodig. De christelijke kerk beschouwt zij als vijan dig, de germaansch religieuze gemeen schappen beschouwt zij als overbodig. Do volksgemeenschap moet op, den duur niet andets dan de naakte feiten on noe men ter ïllus ratie nog twee gebeurtenissen uit veie gelijksooitige. Feierstattc en Ahnenliallc. Op 10 October 1937 heeft rijkspropa- ganda minister Goebbels in Bad-Segeberg (SI ces wijk) in tegenwoordigheid van moer dan 20.000 bewoners der ,,Ncriimark" de groefe N o rd m a i 'k - Fe i ers I a 1 te plechtig inge wijd. In zijn rede vergeleek Goebbels deze groote naiionaal-socialislische Letoogingeu. waarop steeds dezelfde gedachtegang w,i\lt gepredikt, met de verkondigingswijze der in het internationaal s o e i a 1 i s-1 kerken, ,,die tegenwoordig nog hetzelfde In ons blad' van Zaterdag, 29 Jan. j.l. me zoo wei haar religieuze als haarpolitieke e en beid vinden, het nat.-soc. zelf is het nieuwe geloof, dat iedere confessie overbodig maakt. In liet nationaal-socialisme vallen Duitsche religie en Duitsche politiek samen. Hiermee heb ber. alle kerken, kerkgenootschappen of wat daarop lijkt, hun bestaansrecht in be ginsel verloren, ook de „nationale kerk (Nationalkirche)". De Duitsche nationaal- socialistische volksgemeenschap i s de Duitsche nationale kerk tegelijk. Het valt ons, Nederlanders, moeilijk ons dit in te denken. En toch is dit absoluut noodig om de draagwijdte van de Duit sche kerkstrijd te begrijpen. Bat deze zienswijze juist is, bewijzen uc opzienbarende redevoeringen van den Rijkskerk minister Kerrl te Fulda cn te Hagen W op 23 en 30 November 1937. Op den profeet Rosenberg volgde do politicus Kerrl. „Das Schwarze Korps", orgaan van de S.S., heeft in een artikel „An die Kirchen" deze redevoe ringen verduidelijkt. In hei kort is dit de inhoud: Het na tionaal-socialisme is een religieuze bewe ging, die de binding aan God- en de god delijke ordinanties niet slechts princi pieel erkent, maar ook doorleeft. Het na tionaal socialisme is dus „Gottglau- b i g", hoewel zonder dogma's. Het is bo vendien positief christelijkook Christus heeft een ongehoorde strijd tegen het Jo dendom gevoerd. Ook in de praktijk zijn we christelijk (winterhulp!). Het nationaal socialisme is onze staats godsdienst, het is religie en wereldbe schouwing tegelijk. Het staat een natio- naal-soeialist vrij het nat. socialis me als religie te be 1 ijd'en. Het. tafellaken doorgesneden. Maar er is godsdienstvrijheid en dus kan ieder de religie belijden, die hij voor zijn privé-genoegen verkiest; de germaa.nsch.bei. densche bewegingen ein Ludendo:ff, even goed als de roomsche of proteslantsche christenen ,mils al deze religies zich houden binnen de perken der zielszorg of zorg voor het hiernamaals en zich niet inlaten met de dingen van het dagelijksche leven zich niet bemoeien met wereldbeschouwing of politiek. Daar de staat echter geen inte resse meer heeft aan het instituut kerk, zal ieder zijn religie moeten uitoefenen op eigen kosten. Einddoel is, dat alle reli gieuze gemeenschappen, ook de ehr. berk, zelf in hun onderhoud zullen moeten voor zien: ,,het tafellaken is doorgesneden". Waarop dit in de toekomst zal uiüoo- pen is nog niet te voorspellen. Wij geven prediken wat liun leermeester 2000 jaar geleden gezegd heeft". Het nat.-soc ia li sin," ".landelt in dezelfde lijn nu de kerken geen vat meer op het volk hebben. D. zin van de meeling werd als volg! aange duid Wij komen samen om ons met bel volk .uit te spieken. Wij voelen ons als de politieke zielzorgers van het volk en heb ben de overtuiging, dat het onze taak moei zijn de zorgen waarmee de ziel van het volik beladen is, te verminderen en ie ver zachten. Dat zie ik ook als de edelste taak van deze ,,Feierstatte". Hier moet hel volk verheffing en stichting zoeken en vinden. Deze plaais moet een p o 1 i t i e k e k e i k" zijn, waarin voor tientallen en honderdtal len van jaren de menschen tot ware nat.- socialisten opgevoed worden". En in een Duitsch blad las ik,,0p aan stichting van het district Mecklenburg der N.S.D.A.P. zijn behalve in Güstrow ook in Wismar en Bad Doberan niet meer gebruik te kapellen omgebouwd tot ,(Ahnonha!l"«" (tempels tol herinnering aan de vooroud<Ts) De „Oslseebate" van 19 Nov. 1937 geeft verslag van een plechtige ,,Nameiiswt-ilie" (naamgevingsplechtigheid) die in de Ahnen. hallo van Doheran plaals had. Zes paar ouders waren verschenen met hun kinderen en vertegenwoordigers van hun geslacht alsmede met de waariligheidshekleeders der N.S.D.A.P. Do zaal was hui'engewo ,m zin rijk versierd mei de symbolen van he. Der de Rijk en bracht de deelnemers reeds ui er- lijk in een plechtige stemming. Na ean pr-re- j ludium van Chopin en een wijdingswoord sprak de ,,Gaiukulturwart", par. ij genoot Bart- holdy op indrukwekkende wijze tol de deel nemers. Hij zette de betreken is en de waarde van de bloedverwantschap ui een. (,,Wij beschouwen den mensch als van na ture goed en niet in zouden geboren") en de beteekenis van de opname der mu ,,gewij- den" in de volksgemeenschap. Een sere nade van Ilaydn besloot deze ernslige etn waardige wijdingsure. Volgens een ander bericht zijn in deze ,.Kerk" reeds zeven huwelijken ingezegend en vier maal is er een soort van Duitsche doop" op de horten aangeduide wijze verricht, waarbij de gou verneur van Mecklenburg, Hiidebrandl, het woord voerde. Inderdaad, hier zijn zielszorg, politiek en religie één ondeelbaar geheel geworden. Het nat.-socialisme is aU»;s tegelijk en is dus totaal in den meest volstrekten zin. Hoe heeft de Kerk, die in 1933 deze ontwikkeling niet had voorzien, daarop ge reageerd'? Hierover handelt een volgend artikel. musschen naar allerlei eetbaars; een be wijs dat ze niet bepaald over een fijnen sinaak beschikken, 't Is dezen vogels dan. ook meer om een gevulde maag dan om een enkele delicatesse te doen en wel om de eenvoudige reden, dat ze zoo goed' als geen smaak bezitten. Weer andere vo gels moeten we echter een bizonder fijne smaak toeschrijven. Zoo gaan we weer langzaam maar zeker in de richting van het voorjaar. Over en kele we kei) zullen we de merel weer hooren. fluiten, zal de heggemusch zijn bescheiden liedje ten gehoore brengen en zal de groo- te bonte specht zijn roffels slaan in het nog lang niet volledige vogelkoor. DE JONG. Door een lawine. De honden voorkwamen persoonlijke on gelukken. Sinds verscheidene dagen zijn geruchten in omloop, dat het beroemde hospitium op den grooten Sint Bernard onder een lawine bedolven zijn. Het schijn! inderdaad vast te staan, dat het klooster door een enorme lawine wordt geblokkeerd. De monniken zouden verschei dene maanden het huis niet kunnen ver laten. Aan het instinct van de vermaarde Sint Bernard honden zou het te dankten zijn, dat geen persoonlijke ongelukken zijn voor gevallen. Toen men de honden voor hun dagelijkschen speurtocht wilde uitsturen, weigerden zij het klooster te verlaten, het geen tot dusver nog nooit was voorgeko- men Een uur later kwam de lawine .neer. Fietser, die valschen naam had opgegeven, loste na vechtpartij vier schoten. In den nacht op Vrijdag is te E verdin gen eenmoordaanslag gepleegd op den rijksveldwachter Bloemendal. De dader, zekere M. C. W., notarisklerk! te Enspijk (gemeente Deil), die op esn verboden weg fietste, werd hierom door den rijksveldwachter aangehouden. W. gaf een verkeerden naam op en toen Bloemen dal hem wilde fouilleeren op zijn papieren omdat hij reeds vermoedde, dat W. een val schen naam opgaf, ontstond een worsteling. Hierop loste W. vier scholen op zteer korten afstand op den rijksveldwachter, die in de buik, zijn been en hand werd getroffen. De dader, die vannacht door den brigade- commandant van de rijksveldwacht te Geï- dermalsen en de gemeente veldwachter van Hagestein is gearresteerd, heeft een volle dige bekentenis afgelegd. Hij is te Everdingen ingesloten en wordt in den loop van den dag naar het huis van bewaring te Ulrecht overgebracht. De rijksveldwachter Bloemendal is naar het ziekenhuis te Utrecht overgebracht. De gemeentepolitie van Deii hoeft bij het onderzoek ook nog haar medewerking verleend. W. staat over het algemeen niet als ongunstig hekend'. OER ZATERDAG' 5 Februari 193S. No. 21781.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1938 | | pagina 5