GRAZIGE WEIDEN"
duivel
Een dansende.
Radioprogramma's
Filmnieuws
Een film waartegen bezwaren
worden geopperd
Het oordeel van eenige theologen
Een Eriesche polemiek
STADSNIEUWS
SCHIEDAmSCKE RADIO CENTRALE
8feSj2t&&teraa&s&
*&*U
Het kent nu en dan voor dat door
een minderheid veel gedruiscli vonk
gemaakt, om te bereiken, dat oen openbare
vagadering, een tentoonstelling, de ver
tooning van een tconoelstnk of een film
niet door gaat: verboden wordt van over
heidswege of zooals dezer dagen mot
de tentoonstelling van den Nieuw Alaltliu-
siaanschen Bond te Utrecht door de
organisatoren uit vrees voor molest wgftlt
gesloten.
Een klein deel der burgerij juist het
deel, dat een well-aast onoverwinbare af
keer voor de bioscoop toont en er daar
om ook zelden of nooit komt lieeft den
kiatsten tijd „gedruiscli" gemaakt om de
fiim: „Grazige Weiden", die van morgen
ai in het Passage Theater hier ter stede
vertoond zal worden.
De plaatselijke correspondent van de
(A.R.) „Rotterdammer"' beeft eenige we
ken geleden reeds een poging gedaan om
hier een actie tegen „Grazige Weiden" to
ontketenen. Er werd gesuggereerd, dat die
actie reeds opgang was, maar daarvan is
verder niels gebleken.
Grazige Weiden", zal dan ook hier
rustig vertoond worden.
„Deze filrn heeft" (echter), aldus schrijft
pater -T. Th. Welter O.P., vice-voorzitter
der Kath. Film Centrale en voorzitter van
Üe Keuringscommissie, „een verklaring noo-
dig, wil ze niet verkeerd begrepen wor
den, immers er bestaat groot gevaar-, dat
ze wegens al te menschelijke en schijn
baar profaneerende voorstelling van God,
Lijbelscho personen en gebeurtenissen er
gernis zal geven, of aanleidnig tot spot.
Eu dit zeer ten onrechte, deze film
heeft een hoogst ernstige strekking, want
zij bedoelt ons inzicht te geven in de ge
dachten- en verbeeldingswereld van een-
voudigen van harte, on-ontwikkelde neger
kinderen in Louisiana en aan te toonen,
welken indruk, de door den neger-predikant
voorgedragen verhalen uit den Bij bei ma
ken, op hun onontwikkeld verstand en
primitieve fantasie.
Om deze film dus goed te begrijpen,
moet men zich verplaatsen in hun ge-
dachtensfeer, in hun naïve geloofswereld;
zoo zal zij ooi- op ons een godsdienstigen
en ontróerenden indruk maken."
De inhoud.
Kleine negertjes in Louisiana hebban op
de Zondagsschool hooren vertellen van
God1 en zij vragen: Hoe ziet God er uit?
Hoe is de wereld geschapen? Waar -woont
God? enz. Zij gaan met hun onontwikkeld
verstand' fantaseeren en alles reëel voor
stellen. Foor hen is God1 oen wijs on mach
tig iemand; de hemel een plaats van vol
maakte vreugde, die veel zal gelijken
op '-en groot en prachtig feestpark; vis-
schen is voor de negers van Louisiana
oen zeldzaam genot en daarom zuilen ook
do engelen in den hemel wel Oens een
visohje trachten te verschalken.
„De schijnbaar profanoercn.de details",
zegt pater Weiter, „zijn niets anders dan
do door hun milieu en opvoeding beïn
vloede voorstelling, die zij (de negers)
zich van personen en feiten maken en
uitingen van ontroerende naïviteit en kin
der] ijk geloof".
Oorspronkelijke detective
roman door John Simson
52;
„Degeen die ik miste," zeide hij zacht.
„Mijnheer zal hem opgezet hebben, voor
hij naar beneden ging. Hij was altijd noga!
bang voor kou vatten."
Nu bekeken de officier en de commis
saris de papieren, die ze op iaLel uitge
spreid hadden. Daddy gebood de meisjes
hel bed naast dat van mevrouw in orde
"ie g'tan brengen, en keek toen met hen
mee.
Ze vond'en een opgevouwen stuk perka
ment, oud en vergeeld. De officier sloeg
het open. Het be va; te een plattegrond' van
'de blauwe zaal met nauwkeurige aandui
fd'ing van bet luik en een beschrijving van
"do manier, hoe dit te openen.
„Dat is het, wat ik tevergeefs zocht in
de papieren der graven van Gotheborgh,"
riep de detective uit en keek nog eens
verder de paperassen door van Karl Mes
sing. Daarbij vond! hij nog een tweede
perkament, bevattende een situatie-leeke-
ning van den onderaardschen tunnel met
aangrenzende grafkamers. Daddy lelde er
zes tol waar de tokening was afgebro
ken, terwijl in de eerste grafkamer, juist
op de plaats, waar ze Waldemar van
Gotheborgh hadden gevonden, een rood
kruis was aangebracht. Onderaan de fee-
kening was dit kruis herhaald en daaibij
stond zeer flauw, bijkans onleesbaar, het
vol gende bijschrift
Jck en doodde sowaer op dese pleck
„De neger-, Uie uitgebeeld worden in dezie
film" zegt Marc Connelly, do schrijver van
hel oorspronkelijk tooneelstuk en ook van
het scenario voor de film, „zijn niet be
last met de uiteenzettingen van beter op
gei oede theologen".
Belangrijker dan de vorm, zegt ds.
B. J. Aris uit Amsterdam, is de inhoud.
Do schrijver beeldt do vogels en bloemen
uit, die zijn, zooals God het lieeft gewild,
maar de mensehen volharden in het
kwaad ondanks de ellende, die zij over
zich zelf te voorschijn roepen. Doch dan
openbaart God zich als oen God van ge
nade en de film eindigt met een aandui
ding van Golgolha.
Ecu polemiek.
Behalve „beter opgevoede theologen", die
we boven citeerden bobben oek loekön
zich uitgelaten over „Grazige Weiden".
Tussclien het A.R. „Friesch Dagblad on
een redacteur van de Leeuwarder Courant,
de heer S. D. de Jong, is een merkwaar
dige polemiek gevoerd.
Do beer Do Jong zegt zich te stellen
op den grondslag van de Heilige Schrift
en acht "zich gebonden aan wat de Heidel-
bergscbe Catechismus zegt bij do verkla
ring van het tweede gebod- (Gij zult geen
andere goden voor Mijn aangezicht heb
ben).
He; „Friesch Dagblad" beeft erkend:
„Het mensohelijk hart beeft er behoefte
aan God' dicht bij zich te hebben. En,
het tracht dit altijd weer te doen door
God af te boelden."
Naar aanleiding daarvan, zegt de heer De
Jong in de „Leeuw. Crt.":
„Inderdaad, ieder mensch tracht en
dit is de zonde, waarop volgens sommige
theologen alle andere zonden zijn terug
te voeren van God zich een grijpbare
voorstelling te maken, welke er maar al
te dikwijls op neerkomt, dat wij in
strijd met wat wij in Genesis 1 vers 26
lezen ons een God scheppen naar ons
beeld, m. a. w. een afgod.. Geen wonder,
dat de Gereformeerde Vaderen krachtig
tegen deze verzoeking waarschuwden en
iedere afbeelding van God kort en goed
verboden.
Het merkwaardige nu van „Grazige Wei
den" is echter, dat juist door do eigenaar
dige Godsvoorstelling in deze film dit ge
vaar volkomen uitgeschakeld wordt. Wij
zouden ons nog kunnen indenken, dat
iemand, die Michel Angelo's afbeelding van
de Schepping in de Sixtijnsche kapel hoeft
gezien, zich God gaat voorstellen, zooals
deze kunstenaar Hem daar heeft afgebeeld.
Doch dat ook maar iemand onder de
duizenden, die „Grazige Weidein" heeft zien
vertonnen, naar huis zou gaan in do over
tuiging het beeld van den Almachtige op
het witte doek te hebben gezien, achten
we uitgesloten.
Niet afbeelding van God was het doel
van deze film, doch uitbeelding van een
stuk kinderlijk geloofsleven, waarvan ieder
Christen kan loeren.
Wij belijdende Christenen, „groote mien-
schen" als wij zijn, mogen nog zoo vaak
met den mond belijden, dat er slechts
één gestalte is, waarin wij God' zien ge
openbaard, n.l. in Jezus Christus, in ons
hart leeft maar al te dikwijls nog „een
graef Waldemar van Gotheborgh
in den jare onses Hoeren 1G25.
Een oegenblik was het stil. Alle drie
bepeinsden, wat dit precies betcekende.
Dan opeens zei de officier:
„Ik zou wel eens willen weten, hoe Karl
Messing aan deze perkamenten gekomen
is."
„En ik zou wel eens willen weten," zei
de commissaris, „wie die ,.ick" is, die
graef Waldemar doodde in den jare on
ses Ileeren 1625."
„He ook," zei Daddy droog en loerde
eens ia de richting van Max Messing, die
nog aftijd zat te huilen."
„Geef hem die papieren terug," raadde
hij de-n officier, „en houd er alleen deze
perkamenten uit. Dan breng ik nu even
met Willem het lijk van Karl Messing naar
boven."
De livrei-knecht toonde ^ich dadelijk be
reid.
Toen de meisjes Lena en Mina en
Pietje naar boven gegaan waren om
het bed naast mevrouw Messing in orde
te brengen, zooals mijnheer Denkers Diep-
land! gezegd had, waren, niet weinig ver
wonderd, toen ze in de erkerkamer licht
zagen branden: Klaas Trom was daar, ge
zeten aan het doodsbed van zijn Anna.
Hij had dien avond een afspraakje ge
maakt om twaalf uur, hadi gewacht tot
dat de politie vertrokken was en had zich
toen ais een haas naar binnen en naar
boven gespoed', om daar tot de vreeselijke
ontdekking te komen, dat Anna dood' was.
Hoogst verbaasd! staarden de meisjes
hern aan. Hij huilde, maar stond dadelijk
op en wischte zijn tranen weg. Eén oogen-
blik maar was hij zwak geweest, maar hij
zou zich nu spoedig weten te herstellen.
„Wat moeten jullie hier?" vroeg hij bits.
„Wij moeten het tweede bed in orde
maken," zei Lena. „Er komt er nog een,"
andere en dus valsche afbeelding tegen
over het eenig ware beeld des Onzienlij-
ken Gods."
En nu is onze persoonlijke opvatting
van „Grazige Weiden", dat deze film er
toe kan medewerken om deze valsche voor
stelling boe dierbaar zij den drager
ervan ook mag zijn uit te rukken, niet
om vervangen te worden door dm vooral
door hen, die de film niet zagen, fel be
cri li beerden „negerdominoe iu pandjesjas",
maar wél om ruimte te maken voor de
openbaring Gods in Hein,Die gezegd beeft:
„Voorwaar zeg Ik u: indien gij u niet
verandert en wordt gelijk de kinder kens,
zoo zult gij bet Koninkrijk der hemelen
geenszins ingaan." (Mattheus 18 vers 3).
Wij kunnen in het aanvaarden van deze
film dan ook geen strijd zien met don
geest van het antwoord op Vraag 97 van
den Catechismus. Misschien is er strijd
met do Jetter. Evenals het publieeeren van
dissertatie over do ontwikkeling van het
Godsbegrip tijdens de middeleeuwen, ge-
iülustreerd met reproducties naar afbeel
dingen van God den Vader ook met de
letter van den Catechismus in strijd zou
zijn."
Het oordeel van ,,De Neder
lander"'.
Dat er iu oxthodox-proteslant-chen kring
verschillend wordt gedacht over „Grazige
Weiden" blijkt wel uit een artikol onlangs
iu d'e Chr. Hist. „Nederlander" venrhenOa,
waarin o.a. gezegd1 wordt:
„Do film „Grazige Weiden" is door som
migen ten sterkste afgekeurd', omdat zij
meenden, dat zij een godslasterlijk karak
ter zou dragen.
Zelfs in de Tweede Kamer is zij bespro
ken en is de vraag gesteld of de betrok
ken minister niet, ondanks do goedkeu
ring door de keurende instanties, tot eon
verbod bad moeten overgaan.
Nu wij de film zelf hebben gezien, vil
len wij niet nalaten hier uit te spreken,
dat naar onze overtuiging voor zulk een
vei bod' geen gronden aanwezig zijn
Wij waren, juist door de voorgeschiede
nis, ter dego op onzo hoede om bij het
eerste beeld, dat een godslasterlijk- of zelfs
maar een weinig eerbiedig karakter zou
dragen, den vinger te leggen.
Zulk een beeld zijn wij echter niet
tegengekomen.
Wij hebben, integendeel, genoten van
een zoo zuivere en ontroerende film als
zelden of nooit tevoren liet geval was."
Van Vrijdag af kan ieder, die dat wil.
zelf in bet Passage Theater uitmaken, of
het „gedruiscli" om „Grazige Weiden'' al
of niet gemotiveerd is!
Gevonden voorwerpen.
Aan het politicbureau zijn de navolgen
de gevonden voorwerpen, gevonden in bet
tijdvak van 26 Maart 1938 tot en met 1
April 1938, op alle werkdagen tusschen 1
en 2 uur terug te bekomen.
Bij afhaling van voorwerpen bij vinders,
\vU'clt mededeeling verzocht aan het po
litiebureau.
Notitieboekje; ceintuur; dames-armband
horloge; voorhamer; handschoen; dames-
handschoen, colbertjasje; overjas; kokarde;
dame=inuts; blauwe muts; oorbel; porte-
monnaie; portefeuille met foto's; ring; sleu
leitje; huissleutel met ketting; r'ng met 4
sleutels; schriftelijke lessen- paar schoe
nen.
•Bij vinders
Binnenband van rijwiel, H. Leer in 't
Veld, Streijenscbestraat 50; cathechisatie-
boekje, W. van Drost, Arcbimedesstraat
15b; papieren geld', A. van Westerborg,
Rotterdamschedijk 236; damesceinluur, T.
Ti mme rs, Huijsmanssiraat 40; wollen cein
tuur, B. visser, Rembrand'Uaan 2a; blau
we ceintuur, D. Mekkers, Dr. Noletstraat
VRIJDAG, 8 April 1938.
Hilversum I, 1875 cn 415.5 iSL
Algemeen programma, verzorgd door
de NCRV.
S Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek. 8.30 Gramofoon. 9.30 Gelukwen-
sclien. 9.45 Gramofoon. 10.30 Morgen
dienst. 11 Gramofoon. 11.15 Cello en
piano. Li de pauze, gramofoon. 12 Be
richten. 12.15 Gramofoon. 1 Ensemble.
In de pauze gramofoon, 2.30 Chr. Lec
tuur. 3 Zang, piano en gramofoon. 4
Gramofoon. 4.45 Do Gooilandcrs cin gra
mofoon. 6.30 Tuinbouwpraatje. 7 Be
richten. 78,15 Literair halfuur. 7.45 Re
portage. 8 Berichten. 8.15 NCRV-orkest.
9 Causerie. 9.30 Concert. (1010.03 Be
richten. 10.45 Sportpraatjc. 11 Gramo
foon. Ca. 11.50—12 Schriftlezing.
Hilversum II, 301.5 M.
8 VARA. 10 VPRO. 10.20 VARA. 12
AVRO. 4 VARA. 7.30 VPRO. 9 VARA.
10.40 VPRO. 11—12 VARA.
8 Gramofoon. 10 Morgenwijding. 1020
Declamatie. 10.10 Cello en piano. 11 10
Declamatie. 11.30 Orgel. 12 Do Palla-
dians. 1 Gramofoon. 1.45 Viool. 2.15
Declamatie. 2.35 AVRO-dansorkest cn so
listen. 4 Gramofoon. 5 Voor de kin
deren. 5.30 Orgel. 6.03 Gramofoon. 6.20
Politiek radiojournal. 6.50 Orgel. 7 Cau
serie. 7.20 Berichten. 7.30 Causerie. 7.40
Literairo causerie. 8.05 Kwartet. 8.30
Causerie. 9 VARA-orkest, Rotterdamsch
Pliilliarmonisch koor en solisten, 10 Fan
tasia. 10.30 Berichten. 10.40 Avandwij-
ding. 11 Pianoduo. 11.4512 Gramofoon
Droitwich, 1500 AL
11.20 Kwintet. 11.50 Gramofoon. 12.20
Orgel. 12.50 Billy Gcrliardi's Band. 1.35
PhiiliarmoiiRch strijkorkest. 2.20 Cause
rie. 2.35 Gramofoon. 3.20 Orkest. 3.50
Causerie. 4.05 Reportage. 4.20 Gramo
fr.on, 4.50 Radiotooneel. 5.2Ö Blaaskwin-
tet en fagot-trio. 6.20 Berichten G.45
Causerie 7.05 Harmenie oikcst m.m.v. so
list. 7.50 Zang en piano. 8,20 Reportage.
8.40 Jazzband. 9.20 Berichten. 9.40 Or
kest en solist. 10.55 Declamatie. 11.20
Jack Jackson's Band. 11.5012.20 Dans
muziek.
Radio-Paris, 1648 M.
6.558.05, 9.10 en 11.40 Giamofoon
12.50 Zang. 1.03 Gramofoon. 2.05, 2.20
en 3.35 Zang. 4.20. Kwartet en solWx-r
7.35 Zang. 7.50 Radiolooneel. 9.50 Gia-
mofoon. 10.2011.50 Nachteonceit.
Keulen, 456 AI.
5.30 Gramofoon. 7.30 Sc'.nainme'.-rmem-
ble. 11.20 Oikost. 12.35 Sextet cn schram-
mel-ensemble. 3 20 Solisten. 5.20 Zang
bij de luit. 0.30 Gramofoon. 6.50 Ope
rette. 9.35 Gramofoon. 10.2011.20 Or
kest.
Brussei, 322 en 484 AI.
322 AL (Vlaamsch). 11.20 Oikest. 12.30
1.20 Dito. 4.20 Salon-orkest. 5.20 Gra
mofoon. 6.20 Zang. 7.20 Gramofoon. 7.50
Radiotooneel met muziek. 8.40 Gramo
foon. 9.3010.20 Populair concert.
484 AI. (Fransch). 11.20 Gramofoon. 12
Salon-orkest. 12.501.20 en 4.20 Gramo
foon. 4.35 Reportage. 4.50 Cello en pia
no. 5.05 Gramofoon. 5.35 Gramofoon.
5.50 Zang. 6.05 Gramofoon. 6.35 Wed
strijd 7 Operette. (In de pauze gramo
foon) 9.03 en 9.30 Gramofoon. 9.15—
10.20 Dansmuziek en chansons.
Deutschlandsendcr, 1571 AI.
6.30 Gramofoon. 7 Concert. 7.20 Rede
rijksminister Goering. 9.40 Berichten.
10.20 Gramofoon. 11.20—2.20 Nacht
concert. i
Vrijdag 8 April.
Programma 3.
Keulen 8. Parijs Radio 9.20. Radio P.
T. T. Nord' 11.05. Keulen 11.20. Brussel
VI.12.20. Keulen 12.35. Diversen 2.20
Keulen 3.20. Droitwich 4.20. Brussel (Fr,;
4.30. Brussel (VI.) 5.20. Brussel (Fr.)
6.05. Brussel (VI.) 6.20. Brussel (Fr.)
9.05. Brussel (Vl.J 9,20. 'Brussel (Fr.) 9.30.
Keulen 9.45. Parijs Radio 10.20.
Programma 4.
Brussel (VI.) 8. Diversen 8.20. Regional
10.35. Droitwich 12.50. Regional 1.35.
Droitwich 3.20. Regional 3.40. Droitwich
5.20. Regional 10.55. Droitwich 11.20.
Programma 5.
Luxemburg 8.20 Concert. Diversen 10 50.
Luxemburg 11.05 Concert. Brussel (VI.;
12.35. Diversen 1.20. Luxemburg 2.50
Concert. Diversen 4.50. Brussel (VI.) 7.20.
Diversen 7.50. Luxemburg 9.25 Concert
tot 12.
12; vitrage gordijn, K. Kooyman, Van Swin
denstraat 63; hond, Gemeente Reiniging;
kinderhandscbocn, R. Putter, Van Mus-
schenbroekstraat 13b.
Grijze jas, J. Hoogendoorn, Vlaard.dijk
128a; jongensjasje, Van Rijswijk, P. Pot
terstraat 35; medaille, Nuytinck, Huijsmans-
straat 23b; baaltje mosterdzaad, R. den
Ouden, Sopliiakade 39, Rotterdam; porte-
monnaie met inhoud', J. Snel, D. van
Wassenaarstraat 24b; dame»paiupiuie, J.
v. d. Hammen, Schie 96; porlemonnaic met
ink., A. T. Engelsen, Vlaard'.dijk 215; por-
tierkruk van auto, B. Gusselbach, Alakker-
straat 1; kinder-portemonnaie, G. rleor-
kens, Schie 94; portemonnaie met inh., A.
Sonnemans, St. Liduinastraat 90b; por
temonnaie met inh., A. Putter, Laing© (la
ven 70; portemonnaie met inh., L. Huys-
kens, Boylestraat 48a; rijwielbelaslingmerk,
C. van Geerenstein, Aleidaslraat 40; idem,
B. H. Kalkman, Groenelaan 43c; idem,
J. Nobel, Jan Steenstraat 7.
Idem, J. H. Esbacli, Bleekstraat 3; rin
getje, Verpoort, Kreupelstraat 7; wollen
sok, L. lvreuger, Broersveld' 99; witte sok,
B. v. dl. Pijl, Rijkestraat 7, Vlaardingen;
speelgoed. II. Semeijn, J. A. 'Alb. Thijm-
straat 2üb; huissleutel, AI. van der Windt,
Eendracbtstraat 4b; huissleutel, J. T. Kou-
wenhoven, Lorentzplein 10a; idem, A. Wij-
tenberg, Van Maxumstraat 16b; tennis
schoen, L. Kjreuger, Broersveld1 99; ten
nisschoen, P. van der Pijl, Rijkestraat 7,
Vlaardingen; gymnastiekschoen, L. Land
man, Jac. Alarisstraat 5a; vulpenhouder,
AI. I. Bak, Burg. Knapperllaan 251a; zink,
A. Ensel, Westnieuwland 26, Vlaardingen.
en onderwijl begon ze alvast ook het an
dere bed als doodsbed in te richten, daar
bij geholpen door Alina en Pietje. En
juist, toen ze met een en ander klaar
waren, ging de deur open en kwamen
Daddy eu Willem binnen niet den ver
ongelukten heer des huizes, dien ze voor
zichtig neerlegden in het bed naast zijn
vrouw.
Vlug dekte Daddy hein toe met een wit
laken, en keek den heer Trom dan met
een paar doordringende oogen aan.
Schuw, als een dier, sloop het paard
van Troje de kamer uit.
Nog stond' Daddy te kijken, toen hij
werd opgeschrikt door een helscli kabaal.
Rauwe kreten troffen zijn ooren. De vloer
dreunde...
Hij rende de gang in. Aan het einde
daarvan, om het hoekje bij bet trappen
huis, hadden Trom en Alax elkaar te
pakken gekregen. De „tijger" had' het
„paard van ïroje" besprongen en tegen
den grond geslingerd. Beukte het nu met
mokerslagen, als was Trom een Turksche
trom Langzaam stompte hij hem naar de
trap toe en stond' op het punt hem daar
af te schoppen, toen Daddy kwam aange
rend."
„Laat los, laat los," schreeuwde hij.
„Trom is het spook van. Gotheborgh niet."
„Wat?" riep Max uit en liet onmiddel
lijk los
Aloeizaam krabbelde het paard van
Troje overeind!
In tusschen kwamen de officier en de
commissaris van beneden aanzetten Zij
zagen en begrepen wat er gebeurd' was
„Hij ging zoojuist naar boven," knikte
Landhof en wees in de richting van Max,
„omd'at hij zijn "vader wilde volgen Ver
der vertelde hij, dal agent -Breiman zijn
auto voor hotel Astoria/ had) zien staan
cn hem- om even over twaalf met een
dringende boodschap hierheen gestuurd
bad"
„En waar is hij vanmiddag geweest?"
vroeg Daddy zacht.
„Toen moet liij een laatste bezoek ge
bracht hebben aan Leo en Guus, de eenige
kamers, waar wij hem juist niet zochten."
Dad'dy kon zich wel voor het hoofd
slaan. Ja, zelfs een detective verzuimt wel
eens wat.
'Onderzoekend keek hij om zich lieen.
Trom was de trap afgesukkeld naar be
neden. Alax was de gang in gegaan in
de richting van de erkerkamer. Alleen het
voltallige persnoeel was gebleven en stond'
nieuwsgierig om hen heen. Toen bedacht
de detective zich waf. in de blauwe zaal
was niemand'.
„Vlug, naar de erkerkamer," zei bij
tegen Willem en de meisjes, om hen kwijt
te zijn, en toen ze weg waren, spoedde Hij
zich met den officier en den commis
saris naar beneden, naar de blauwe zaal.
„We moeten opnieuw afdalen," com
mandeerde hij. „Terug naar de onder
wereld. Oogenblikkelijk. Geen seconde te
verliezen."
XXX..
Donderdagnacht één uur.
In d'e blauwe zaal lag bet luik vrij.
Dad'dy zocht even de juiste, plaats, en
trapte het dan open, waarna hij onmid
dellijk afdaalde, op den voet gevolgd door
de andere twee. Afet de lantaarn in de
eeno en de browning "in de andere hand
liepen ze naar beneden, bereikten den
eersten omgang, en gingen meteen ver
der. Heel onderaan op het breedo portaal
stonden ze even stil om op adem te
komen. Dan, zonder dralen, kroop Daddy
weer dien ondergrondschen tunnel in en
liet zijn licht schijnen in den eersten
grafkelder.
- Nog altijd stond graai Waldemar van
Scheepvaart.
SCH1EDAAI, 4 April.
Aangekomen Nod. s.s. Prinses Juliana,
van Vlissingen, om te dokken bij de
Scheepsb. Alij. Nieuwe Waterweg.
Schiedam. Aangekomen 5 April: Eng.
s.s. Alercliant Royal, van Tollsburg; Noor-
scho s.s. Asgerd, van Lyngor, en Duitsche
s.s. John A. Essbergcr, van Caen; allen
om te dokken Lij de Scheepsbouwmaat
schappij Nieuwe Waterweg; Deensche m.s.
Brazilian Reefer, van Stockholm, om te
dokken bij de werf Wilton,
Schiedam. Vertrokken 5 April: Deen
sche m.s. Anglo Afaersk, naar Pernis; Fin-
sche s.s. Kastelholm, naar Rotterdam
Duitsche s.s. Pommeren, naar Rotterdam;
Ned. s.s. Prinses Juliana, naar Vlissingen.
SCHIEDAAf, 5 April.
Aangekomen Italiaansch s.s. Eiios, van
Genua, om te dokken bij de Scheepsb. Mij.
Nieuwe Waterweg. Ned. nr.sr. Ovula, terug
van proeftocht op de Noordzee, om te
dokken bij de werf Wilton.
Vertrokken 5 April Ned'. s.s. Drieber
gen, naar Rotterdams
SCHIEDAM, 6 April.
Vertrokken Noorsch s.s. Asgerd, naar
Botterdam. Deenscis m.s. Brazilian Ree
fer, naar Santos.
Faillissementen.
Opgegeven door afd. Handelsinformaties
v. d. Graaf Co. N.V. Amsterdam,
In do week van 2S Afaart 1938 tot en
met 2 April 1938 werden in Nederland
59 faillissementen uitgesproken.
Gotheborgh daar als de grijzende dood,
gepriemd aan den muUr Zijn rechterarm
hing slap naar beneden. De vuist ontbrak.
En voor hem, op den grond, lagen enkele
beenderen en wat stof.
Daddy trok zijn lantaarn terug en dit
vreeselijke tafreel was weer in duisternis
gehuld', in eeuwige nacht.
Verder gingen ze, doorzochten den twee
den grafkelder, den derden, den vierden
en den vijfden. Doodkisten stonden hier
overal opgestapeld', gestorven krijgers^ la
gen zoo maar op den grond, sommigen
in harnas, anderen in maliënkolder. Van
alle kanten grijnsde de dood hen aan.
Zoo bereikten ze den zesden of laatsten
grafkelder. De tunnel hier bleek dichtge
metseld' te zijn: volgende grafkelders wa
ren onbereikbaar, maar de toegang tot
dezen zesden grafkelder was nog vrij.
Aarzelend gingen ze binnen, zochten
met bun lantaarns de ruimte af en
vonden.
Daar, op een stapel kisten, in het pikke
donker, lag een Duivel te slapen. Zijn
neusvleugels trilden, zwaar ging zijn borst
op eu neer. Toen opende hij de oogen.
Langzaam werd' hij wakker door het
schelle licht, dat in zijn gezicht scheen.
Even knipperde hij, dan greep Hij zijn
eigen lantaarn en maakte ook licht. Voor
zichtig verrees 'hij; ging staan op de
stapel kisten, die hem tot bed gediend
hadden en één oogenblik stond hij roer
loos stil, grijnzend! m drie sterke lichten
en in den loop van drie geladen brow
nings.
Dan begon hij te dansen. Wild sprong
hij in het rond, zwaaiend in zijn -eene hand
een gelig perkament, terwijl zijn andere
hand het licht van zijn lantaarn nu eens
in de oogen van den commissaris, dan
weer in d'.e van Daddy of Landhof slnv
gerde. (Slot voljt).
l - .--v. 'w-W- -