a
DEKAPIMRS
De Kap! s is uitsta fend ge v estigd
Apart en elegant
Modern en sportief
t beste
Kaplaars-schoenen
hun prijs ten volle
waard I
Prinses Beatrixplein
Openbaar- en bizonder onderwijs
Gemengd Nieuws
Burgerlijke Stand
bijude Kaplaars n ongekende keus
voor zéér weinig geld
Seef uw kind
natuurlijk
Stuk voor stuk
INGEZONDEN
Hooggeachte Redactie.
Men behoeft niet eens een vurig voor
stander van den monarchalen regeerings-
vorm te zijn, om met eerbied en dank
baarheid te denken aan Prins Willem van
Oranje, met recht den vader des vader
lands genoemd. Had hij niet geofferd' goed
en leven voor de zaak der Nederlanden,
we hadden misschein hetzelfde lot ge
deeld als de bewoners van het achterlijke
Spanje.
tfnze dankbaarheid kunnen we toonen
aar ons rvgeerend Vorstenhuis, dat in dub
bele linie van Willem van Oranje afstamt.
Het is daarom goed gezien een thans
naamloos plein den naam te geven van de
jongste Oranjetelg. Maar de naam Beatrix
(gelukbrengster) zegt wel veel maar in dit
geval niet alles.
Daarom is het mi. wel de overweging
waard er het woordje Prinses voor te
voegen, dus Prinses Beatrixplein.
Mocht deze Prinses eens Koningin wor
den, dan kan de naam altijd' nog veranderd'
worden. De naana van een secundaire
straat is indertijd ook wel veranderd' en
kreeg den naam van de evenwijdig loopen-
de winkelstraat, lorn een zeker iemand
daar kwam wonen 1
JANUS NUCHTER.
„Non scholae, sed' vitae discimus".
Op Nicodemus betoog moge het volgende
antwoord1 zijn nut hebben. Allereerst dit.
Nicodemus zevt: „Van atheïstische zijde
wordt beweerd, dat een goed christen
niet verdraagzaam kan en mag zijn," etc en
dit dan als feit aanvaardend, roept hij
uit: „Dat zien we op li|| gebied' van
het onderwrp wei." Hoe uit rijmt met
zijn christelijkheid1, weet ik niet.
Voorts: om 'utiliteiten gaat het niet, wel
om het groote beginsel. De openbare school
heeft zich zelf gevonnist. Zie haar ont
wikkeling, Onder den invloed der revo-
lutieleuze: Liberté, égaüté, fraternité brak
d'e 19e eeuw met het onderwijs in leer
stellingen o' dogma's der Gereformeer
de kerk, zooais dit op a'Ie scholen voor
1800 gegeven werd'. Politieke en paedago-
gische redenen vormen het motief. Daar
voor in de plaats kwam het Brjbelsch
onderwij». Uit de boekjes, die deze Bijbel
stof behandelden, spreekt een geheel an
dere geest, er zijn zelfs menschen ge
weest, die ze ongodsdienstig of godsdien-
tie-rationa! isiisch noemden. Ofschoon zoo-
we! Gereformeerden als katholieken toen
reedte geen vrede hadden met het nega
tieve dat hun geboden werd, een groot
deel der bevolking aanvaardde toch deze
school. Maar langzamerhand' vervaagde het
godsdienstige dezer opvoeding. De Bijbel
verdwijnt, ook van de officieele boeken
lijst, uomede de godsdienstige liederen,
verhalen etc. en de namen Jezus en God
werden geëlimineerd Do tijd was daar, dat
het Deïsme, ontstaan via Hervorming, Hu
manisme en Renaissance als e ndproduct
ging leveren het volslagen atheïsme en
er du-s anti-christelijke en anti-supranaru-
ralistische strooiningen ontstonden. A s ge
tuige van wat de openbare school verkeerd
heeft gedaan, verwijs ik naai* het ver
maan van prol. Hofstede de Groot, die
deze hi «toxische woorden gesproken heeft:
„Geeft onderwijs in de Bijbelsche geschie
denis, verhaalt bij hooge feesten van Jezus
geboorte, opstanding, hemelvaart, kerk
stichting; laat de kinderen daarover op
stellen maken en liederen daarover zin
gen. Doet gij dat niet, dan zal de bizon-
d'ere school al spoedig de openbare over
vleugelen en zal deze verdienen over
vleugeld! te worden. Want hoe men de
wet ook uitlegge, de ouders zullen onte-
vred. n zijn, zoodra zij bespeuren, dat on
der het schild der wet aan hun kin
deren wordt onthouden, wat m hun oog
hst beste, ja het eenig noodige is en
all eer. op de school, niet in huis,
niet in de kerk kan gegeven woiden."
Zoo verloor de openbare school haar
godsdienstig karakter, verwierpei veel van
haar onderwijzers de ideèen van den Chris
tus om die van Multatuli c.s. er voor in
de plaam te stellen, werd de causaliteits-
wet lot eenig en afdoend verklaringsprin
cipe geproclameerd, iedere voor eeuwig
gegeven zedeleer verworpen, en de gods
dienst, hel zuurdeesem voor de miliioenen,
doodgrvwt-gon En het kind, dat het voor
beeld van den onderwijzer navolgt
Kappcine v d. Copello schreef dit woord
voor alle tijd: „Wat de school maakt is
de schoolmeester" leed daaronder. Dit
moest zich wreken.
Dr J. C v. d1. Does geeft een tref
fend' staaltje in een zijner boeken. Daar
zegt een ontwortelde: „Ik had thuis een
godsdienstige opvoeding, had zelf ook re-
ligieuse beseffen, daarom zat jk voort
durend met het probleem. Hoe komt hel
toch, dat de onderwijzers, die ik zoo hoog
achtte en in ontwikkeling verre boven mijn
ouders stonden, nooit over die duigeu
spraken? Wat zou ik gelukkig geweest
zijn, als k ze maar in d' e kerk
gezien had!"
Ja, zoo moet in het hart van het kind
een wantrouwen groeien, dat bij gunstige
ontwikkeling leiden kan tot breuk met
het gelooi. En de twijfelaar, die in het
huiselijk milieu al geen afdoend ant
woord' op de verschillende vragen kan
krijgen, wordt door de voorbeeldiooze
school vrreterkt in zijn twijfel. Op alle
fronten tegelijk «hoort te worden aange
pakt 1
Zij, die het gewenscht achten, dat het
kind' tot man of vrouw gerijpt, zelf per
soonlijk de keuze doet, of hij zich al dan
niet bjj een kerk zal aansluiten, zien
als resultaat van de opvatting, dat het
kind! in de meest toegankelijke periode
van religieus besef, verstoken blijft van
godsdienstig onderwijs. Zonder godsd'ensti
heeft hij de jeugd en God verhoede
het zijn puberteit doorworsteld
Ik durf zeggen: Die jonge man of vrouw
is meestal voor het geloof verloren. Men
wil een kind zelfstandig laten kiezen en
vergeet, dat men door deze daad van
onliiouduig het kmd drijft naar hel indif
ferentisme Het zal dan ook geneigd zijn
tot alleilei excessen. Wie de jeugd heeft,
heeft de toekomst. Dat doet de kerk, dat
dom ev«nzoo vroohjk communisme, so
cialisme, etc. Bcz.e de praktijk I In het
Sovjet-Paradijs maakt men het onderwijs
dienstbair aan de communistische idee,
evenzoo perst men de nat soc. leer in de
Buitschc kinderzielen. Trouwens, hoe goed
xuj ook zou willen, de principieele mensch,
doordrongen van zijn ideëen, zal onbewust
de norm zrjner waardeering den kinderen
opleggen.
Speciaal nog een enkel woord! over het
katholiek onderwijs en al wat daarmede
annex is. Verwaterde verdraagzaamheid
voor ons bestaat niet. Bij veleo van de
ongeloovtgen is er wel verwaterde waar
deering. Men moet goed katholiek zijn
om goed! katholiek onderwijs te kunnen
geveii Araon van Duinkerken wijdde aan
die totaal verkeerde waardebepaling bijv.
over kloosters, biecht, sacramenten in het
algemeen, coelibaat etc. een geheel boek,
dat hij „iledendaagsche lekkernijen" doopte.
Ik raad' dit ter lezing aan. Ten slotte:
Bij do katholieke kerk is alles afhanke
lijk aan de finaliteit van haar beslaan.
Alles maakt zij ondergeschikt aan haar
levensbeschouwing, zoowel kunst en we
tenschap als schooi. Trouwens de ouden
leerden reeds: De school heeft op te
voeden, niet voor do school, maar voor
hot leven. In dit leven en door dit leven
moeten wij katholieken oen eeuwige ge
lukzaligheid1 verdienen. De school beeft
derhalve mede te werken aan dit eeuwig
doel. En hoe ontvankelijk het kind daar
voor is, wordt bewezen door de aandacht
bij de verhalen der Eijheische geschiede
nis, heerlijk gedemonstreerd in do film:
Grazige Weiden.
N. N.
Onderschrift der redactie.
Tengevok-e van een gevoerde correspon-
dsntie verschijnt dit sluk pas heden.
Brand in opslagplaats met landbouwwerk
tuigen.
Te roim twee uur is gistermiddag in
de alleenstaande opslagplaats van de firma
G. W. van Driel en Van Dorsten te Hoofd
dorp door onbekende oorzaak brand uit
gebroken. Er bevond zich op dat oogea-
blik niemand in het gebouw, waar 20 haxk-
machinos, een drietal dorsdhmachines, ©en
hoeveelheid touw en andere landbouwbe-
noodigdheden waren opgeslagen.
De opslagplaats brandde, ondanks het op
treden van de brandweer, geheel af.
De schade is groot.
Boerderijbraad te Hierden.
Gistermiddag om twaalf uur is brand
uitgebroken in de boerderij van den. lamb
bouwer K.~ J. M. Kleermaker te Hiérden,
gem. Harderwijk. -
Het uiur griep snol om zich heen en
weldra hadden ook de stallen, waarin zich
gelukkig op dat oozenbhk geen vee bevond,
vlam gevat, evenals oen paar hooibergen.
De inboedel kon niet tijdig meer in vei
ligheid worden gebracht en ging in vlam
men op. De boerderij met stallen brandde
geheel af. Ook de hooibergen werden ge
heel door het vuur verteerd.
Vermoedelijk is de brand ontstaan door
vonken, welke uit den schoorsteen op het
riolen dak terecht kwamen.
Geruchten.
Een gerucht behoeft volstrekt niet on
waar te zijn, doch er hangt toch steeds
een geheimzinnige waas om. Het is nim
mer zuivere, klare waarheid', en wordt
steeds zeer vaag behandeld. Het wordt
fluisterend1 verteld, min of meer miet een
veelbeteekenend knipoogc-n en veel gewich-
tig-doenerij.
Het gelooft niet aan zichzelf het ge
rucht het fluistert en wanneer het van
mond tot oor gaat, dan gebeurt het, dat
twee menschen de hoofden dichter bijeen
brengen... Een gerucht heeft duizend voe
ten en het ijlt de wereld' in, het wil ge
wichtig doen, zich op den voorgrond plaat
sen, doch het heeft geen vleugels. Het
blijft boven don grond zweven en kruipt
ondanks zijn duizend voeten als een slang.
Laten wij onze ooren en deuren sluiten
opdat „geruchten" niet binnen dr ngen en
en laten wij ons slechts openstellen voor
datgene, dat duidelijk, klaar en waar is!
VLAABDINGEN.
Geboren:
20 April Anna Jacoba, dochter van
W. A. Pors en W. Bos, Van d'e!* Drift*
strat 26
21 April. Sijard' Nicolaas, zoon van P.
C. Dwar.huis en J. M. If. Lijesen, 'Oost-
havexikade 16.
April. Wilhelmina, dochter van D,
df >ode en C. Groeneveld, Kortedijk 32.
Overleden:
j Aprli. Dirkje Schippers, 46 jaar,
eentgen. van H. Kok, Orelioplantsoen 6.
Komelis Schipper, 69 jaar, echtgenoot
van Hendrika Wander, P.P. Dross aartstraat
202.
24 April. Paul us van der Ende, 52 jaar,
Liesveld chelaan 14.
Hi de Nieuwe Kerk te Delft werd gisteren ter gelegenheid van de plechtige herden-
king van den geboortedag van Prins Willem van Oranje, op diens graf eest
Ideale wandelschoen
van het allernieuwst#
Elk" leder. Moderne
kleurcombinaties
Donker beige metlicht
beige en licht beige
met blauvr
Zeer elegant Aparte
gespgarnering. Mo
derne hak
sïieuwekleur
Roestbruin.'
Suède. met calisleder
gecombineerd ook In
kleurcombinaties als
wit met blauw en wit
met „London Tan"
Uitstekende pas
vorm. Moderne
kleurcombinaties.
Zeer vlot model
Zeer chique en ele-
gant pumpje. Bijzon
der mooi bewerkt la
bruin en blauw leder
Bijzonder chique mo
del In blauw en bruin
chroomleder
~5yi
Iets aparts Slank
pai
mode! In zwart n
roodbruin calis
leder
Zeer apart meisjes
schoentje in bruin
boxcalfs29-302.95,
31-35 3.50. In bruin
metbeigeen blauw
met lichtbeige ge
combineerd* 29-30
3.50, 31-35 3.95
Bijzonder aardig
meisjes schoentje
In bruin, beige,
wit en lakleder
21 1,25, 22 23
1.45, 24-26 1.75.
27-28 1.95, 29 34
2.25
'n Prachtschoen Ele
gante leest. Zwart,
brum en roodbruin
boxcalis
Zwart en bruin boxcalis
jongens moliere met
prima kemleder zolen
29-30 2.25, 31-35 2.65.
36-39 2.95
Mooi model Zeer
Sportief Prima
pasvorm
.Rotterdam Hoogstraat 353'. 355! -.Oudoliimonwog 102
NieuweBinnenweg 379.-:hoekEJCoreaaarztraat.
Groene HUle'dijK 262-264 Schl dam .- Hoogitr*at:2 hoek BroereVeit.- Dordrecht; „t»b yfp'tnM
<X
Vobrstraat 206;j>; -
'i S'
krans gelegd.