DE „OLYMPIA FILM". 1ANWEZIGEN FILM NIEUWS Leni Riefenstahl als regisseuse. Van 400.000 M. celluloid een film van 6000 M. gemaakt. Het typisch Duitsch karakter. Aan Nederlandsche prestaties te kort gedaan. Geen reportage film (Eigen correspondentie). Dezer dagen heeft Berlijn de „wereld première" beleefd van een filin, die ze ker na eenïgen tifd vermoedelijk in October ook aaar Nederland zal komen en die werkelijk algemeens belangstelling verdient. Ik bedoel de „Olympia-film", lot stand gekomen coder de opperste leiding van een nog jonge vrouw, Leni Riefen stahl. Mej. Riefenstahl was oorspronkelijk Jan. seres, wilde echter filmactrice worden, reis de daartoe naar de Alpen, waar de berg beklimmer, regisseur en filmacteur Luis ïrenker, nog heden het type van den all round-fümrnan, die alles "kan en alles al leen tot stand brengt, zich over haar ont fermde en haar gelegenheid gaf, in eemge van zijn alom bekend geworden Alpen- films de vrouwelijke hoofdrol te spelen. Een actrice van groot formaat bleek ech ter in de slanke danseres niet schuil te gaan, daarentegen toonde zij talent voor regie en veel begrip voor fotografische mogelijkheden. Zij werd ook in de politiek bekend, doordat langen tijd gemompeld werd van een mogelijke verloving met een persoonlijkheid uit de naaste omgeving van Hitler Dat bleek echter, als zoo tal loos vele andere geruchten, een vergissing te zrjn. Maar haar bekendheid met mannen uit de eerste politieke gelederen schijnt toch "wel de oorzaak geweest te zijn, dat men Hitiers aandacht op haar talent vestigde, want al ©enige jaren is zij naast den „hof- fotograaf" Hoffmann (overigens ook nog de schoonvader van den rijksjeugdleider Bald ar van Schirach) de fotograf© co regis seuse met de meest algemeen© volmachten en onbeperkte vrijheden bij alle groote de monstratieve gebeurtenissen in het Derde Rijk geworden. Een specialiste aan het werk. Zoo viel haar de eer te beurt, reeds tweemaal den Rijkspartijdag van Neuren berg ia monumentale filrastrooken te mo gen vastleggen, en de groot© routine, welke zij hij zulke gelegenheden kon opdoen, maakte haar tot de aangewezen specialiste voor de algemeen© leiding bij hef tot stand komen van de ongeveer 400.000 meter lange opr„men, die van de Olympische Spelen van 1936 in Duitschland gemaakt werden, en waarvan we nu een samen vatting van GGOO M. in twee groote helften te zien gekregen hebben. De première toon de op één avond bij aanwezigheid van Hitier zelf met zijn geheel© officieel© om geving «u alle Duitsdie leiders en winnaars der Spelen beid© deden. Daarna wordt telkens één week het eerste deel, daarna een week het vervolg vertoond. En zulk een verdeeling zal ook wel voor het bui tenland noodzakelijk blijken, omdat de vertoon.'ng anders te veel van het oog verlangt De filmt voor het buitenland. Wij willen hier al dadelijk mededeel en, dat de film, die mem ons voorgezet heeft, een typisch-Eruilsch karakter draagt, maar dat Leni Rietenstahl ons zelf reeds mee gedeeld heeft, dat zij voor het buitenland andere samenstellingen maken wil, omdat zij volkomen begrijpt, dat vooral het pu bliek in die landen, welke deelnemers naar Berlijn gezonden hadden, er in de eerste plaats prijs op stelt, wat meer van de prestaties der eigen landgenooton te zien te krijgen. In de film wordt weinig gesproken, en dat is ook volkomen in orde, D© beelden spreken voor zich zelf en zijn bijna zon- ONDER DE Uit het Engelsch van Arthur Sotners Roche „Heel edelmoedig van je," lachte ik. „Alleen denk je werkelijk, dat, indien ze er twee van ons soort tonden hebben, ze zich met één zouden tevreden stellen? Overigens zou je niet met hen kunnen opschieten. Zooeven zei je nog, <M je dat niet zondt kunnen." „Ik heb het hart op de tong," zei hij opgeruimd-. „Altijd denk ik mij m, dat ik in de nesten zit. Wel, hoor eens, min heer Crandall, ik ben geen weekhartige sukkel, maar een meisje te betrekken in een warboel als waar jrj in zit, dat be valt me toch niet. Maar dal zijn jouw zaken, hè? En jouw zaken zijn de mijne niet. Wel, geef roe tien flappen, zooals je me at aanbood, en we spreken er niet meer over „B: heb zooveel niet contant, Peters," zei ik. Hij nam me op zonderlinge wijze op, „Ik zou ook wel een chèqot willen aan nemen yan een kerel, die eerlijk te werk wilde gaan," zei hij. der uiUoQ'k-ring prachtig geslaagd, span nend, vol actie en van groote schoonheid. Maar zoo nu en dan is het toch noodig, dat aangekondigd wordt, wie men ziet en wat men ziet, en hoe het verloop van een wedstrijd is Voor de stemming zorgt dan nog de vaak zeer talentvolle begeleidende muziek van een jong Duitsch componist, die modem, tuaar toch niet storend-mo dem geschreven heeft en zich nergens op den voorgrond dringt. Deze tekst nu is natuurlijk in 't Duitsch gesproken, en voor Nederland zal het wel zoo blijven, omdat men voor een zoo betrekkelijk klein taal gebied de groote kosten van een vertaling vermoedelijk niet wagen zal. De teksten zijn echter duidelijk en zullen in Neder land zeker vrij algemeen verslaan worden Voor groote taalgebieden (Engelsch, Fransch, Itaiiaansch, Spaanscb) zijn wel vertalingen in voorbereiding. En voor alle grootere afzetgebieden wordt de enorme film wat oen inhoud aangaat, nog aange past aan bizon dere wenschen De Nederlandsche cracks ^vergeten". Men mag hopen, dat zulks ook voor Ne derland bet geval zal zijn. Wij hebben in dertijd, door van 32 deelnemende staten de negende plaats te veroveren en door naast de Yereemgde Staten (Jesse Owens) op één onzer sportmenscheai (Rie Masten broek) bet grootste aantal medailles (3 gouden en één zilveren) te vereenigen, een keurig figuur gemaakt, dat nog beter zou geweest zijn, indien niet bij liet wielrennen Arie van Vliet, dank zij ©en volkomen on juiste beslissing der jury, een van zijn twee zeer ver fend© gouden medailles had moeten inboeten. Dit utnemende teesnllaat van Nederland komt helaas in de „Olym piad" ilm" absoluut niet naar voren. Jesse Owens wordt vele malen in actie ge toond; Rie Mastenbroek, zrjn ©enige con currente onder de tweeduizend deelnemers, wordt slechts terloops opgenomen, lieel klein en onherkenbaar, tijdens een spurt over korten afstand. Willy den Ouden ziet men twee seconden laag als toe schouwster, een kleine en zeker verdien de huid© aan haar groot verleden, maar daarmee is het sensationeel© optreden on zer Olympïa-meïsjes blijkbaar „voldoende" in de herinnering teruggeroepen. Daar het wielrennen door d© film genegeerd is, ziet men niets van de kranige prestaties onzer amateurs op dit terrein. Onze hockeyspe lers blijven onzichtbaar. Van onze ruiters is luit. Fahud de Mortanges ©ven in het beeld, maar opvallend uitvoerig wordt ge toond, hoe luit. Tonnet zijn paard niet over een. hindernis brengen kan. De groot- sche prestatie van den sprinter Osendarp is nauwelijks waar te nemen, ofschoon men zijn naam even hoort noemen. Dat wij ook in Kiel bij het zeilen het gouden eere metaal wisten weg te halen, blijft onzicht baar. Kortom; blijft de film ook voor het Nederlandsch publiek zooals ze heden is, dan zal men bij ons, en vooral ia sport kringen, zeker teleurgesteld zijn. Vooral, daar Duitsche (eveneens kranige) presta ties uitvoerig en in alle details overvloe dig worden getoond en dus van objecti viteit niet gesproken mag worden. Geen „verslag". Intusscben: één ding mag niet vergeten worden. Het is geen sportiel-tedmische film, geen „verslag" van de Olympische Spelen, maar een film van Olympische schoonheid en van sportief-mesnschelijke concentratie. Hel kwam er dus voor Leni Riefenstahl en haar tientallen knappe film fotografen in de eerste plaats op aan, naar schoonheid te zoeken en die beelden in te voegen als mozaïeksteentjes in een f groot symboliseb-bedodfl gebed. Ziet men Wfr" V6I de film van dit standpunt uit, dan is er inderdaad veel moois in te ontdekken. Maar dan worden ook eischeu aan den toeschouwer gesteld, die nu niet bepaald een massa-sticees hel oven. Wij kunnen ons voorstellen, dat vele miHioenen toeschou wers, ook --in Nederland, naar de voor stelling zullen gaan met de bedoeling, een uitvoerigen indruk te krijgen van spelen, die zo nu eenmaal niet zelf konden bijwo nen, ofscli oon z© toch vooral om het sportievo de allergrootste belangstelling liadclcn. Ze zullen dan de ervaring op doen, dut ze inderdaad een prachtig-ge- slaagd uittreksel uit deze spelen voor gezet krijgen, ook wel veel spannende mo menten, ook wet reportage van beroemd geworden records, maar toch meer nog de sport der mteroalionaal-besten, gezien „a travers le tempérament" gezien met bet oog van den kunstenaar. Zulke arhsfiekvoelende inensdien zaten zeker ook op de tribunes in Berlijn, in Kiel en in Carmisch-Partenkircheu (de winter- Olympiad© maakt van deze film overigens géén deel uit), maar ze waren zeker een zeer kleine minderheid. Nu dwingt Leni Riefenstahl ons, een zeer sportief gebeuren met de nrgen van artistiek aangelegde menscacn te zien; het resultaat moet nel zijn, dal een minderheid gaarne mee komt, <h ri meerderheid echter zich op den duur wal teleurgesteld voelt Beelden vol schoonheid. En ic-ch ware een andere oplossing on- doervoeriiaar geworden. De spelen duur den zt-stien volle dagen en zouden 2© niet op vel© plaatsen tegelijkertijd afge werkt zijn, dan zou éen enkele toeschou wer iC-kex maanden laag op do tribunes hebben moeten zitten om werkelijk van alles getuige te zijn. De film kon dus geen volledig© reportage geven als bijv. van een L&fcswedstrjjd maar moest een keuze doen Edoch ook een z ai ver-sportieve keuze zou niet voldaan hebben, zon op den duur vermoeiend gewerkt hebben Dut wist Leni Riefenstahl, waarom ze dan ook beel den oj-gor,omen heeft (en die rijn niet de minst geslaagde!) van opgewonden groe pen op de tribunes, van Hitler's intens meeleden, van Iandscliappen, waarin w© do „aciic-ven" bij hun training zien, van wolk-engroepen en stoffige marathon wegen, WOENSDAG, 18 Hei 1838. Hilversum I, 18<5 en 415,5 M. N C R V-U i (zending, 6.307 Onderwijs fonds voor de Scheepvaart. S Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek. (Om 8.15 Berichten). 830 Gramo- foon, 9.30 GeJukwensclien, 9.45 Gramo foon. 10 30 Morgendienst. 11 Gramofoon. 11.15 Zang met piano en gramofoon. 12.15 Gramofoon. 12.30 Solisten en gra mofoon. 2 Gramofoon. 2.25 Utrechtsch Strijkkwartet en gramofoon. 3.30 Gramo foon. 3,45 Zang en viool 4.45 Felicita ties. 5 Voor de kinderen, 5.45 Gramo foon. 6.30 Taallessen en causerie. 7 Be richten. 7.15 Land- en tuinbouwpiaatje. 7.45 Reportage. 8.05 Berichten 8.15 Or gel 9 Causerie. 9.30 NCRV-Salonorkest. 10 Berichten. 10.05 Causerie. 10 30 Con cert. 10 45 Gymnastiekles. 11 Concert. 11.80 Gramofoon. Ca. 11,5012 Schrift lezing Hilversum II, 301,5 M. VARA-Uitrending. 1010 20 v.m en 7.30—8 VPRO. 8 Gramofoon. (Om 8.16 Berichten). 9 30 Wenken voor de keuken. 10 Morgenwij ding, 10.20 Voor Arbeiders in do Con tinubedrijven. 1130 Causerie. 12 Gramo foon (Om 12.15 Berichten). 12.451.45 VAIIA-Orkest. 2 Kniples. 2,30 Voor de vrouw, 3 Voor de kinderen. 5.30 Septet m. rn v. soliste. In do pauze: Reportage. 6.30—6 55 Reportage. 7 Gramofoon. 7.06 Koor. 7 30 Cyclus 8 Berichten 815 Amu sementsorkest, 845 Radiotooneel 9.15 „En nu... Oké", 10,30 Berichten, 1035 Harp. 11 „Sweetness and Rhythm", 11.16 Fragmenten uit „Das Mimsterium ist be- leidigt". 11.4512 Gramofoon. Droit with, 1500 M. 11.2011.50 Gramofoon 12.03 Repor tage. 12.35 Orkest. 105 Gramofoon. 150 2.20 Kleinorkest. 3.10 Kwintet. 3.35 Orkest m m. v solist. 4.05 Causerie. 4.20 Vesper 5,10 Gramofoon 5.20 Hen ry Hall's orkest. 6 50 Causerie. 8 20 Be richten. 6.40 Landbouwpraatje 7 Orkest m. m. v, solist. 7.50 Zang. 8.20 Orkest en solisten. 9.20 Berichten. 9.40 Cause rie. 10 Orgel, 10.25 Inleiding. 1030 4de acte „Dus Rheingold", opera. 11.20 Nach tegalen. 11 30 Romany Dance Band. 11.50 1220 „Swing time". ian' Radio Paris, 1648 M. vol Q 10 S AH -<1 fin 10 van monumentale stadion brokken on fan tastische zoeklicht-kathedralen. Beelden vol] s 10, 8 55—905, 1030 en 11,20 Gramo- ,Jk zal j© er een uitschrijven," zei ik. Ik stond van de stoel op, waarin ik gezeten had. Ik was de omstandigheid, dat hij met het plan mij Is dood en hier bin nen was gekomen en hij nog een. revolver in zijn nero had! en ik de tromp van mijn wapen in het verstreken half uur op hem had gericht gehouden, volledig vergeten. Voor zulk een achteloosheid' kan ik al leen een verklaring vinden rn de omstan digheden, dat ik door de spanning van de laatste twintig uur geheel was uitge put, en mij overtuigd' hield van zijn ver ontwaardiging op Slavini en zijn sym pathie veer mij. Hoe ook, ik draa.de hem half den rug toe, toen ik op mijn schrijf tafel toetapte, met d© bedoeling ©en che que uit te schrijven en terwijl ik dat deed, kwam hij sneller in beweging dan ik dacht, dat dit voor een menschelijk wezen doenlijk was. De reso'ver, die tn zijn riem hal geze ten, sloeg tegen mijn ribben en zijn lin kerhand greep mjjn pols en wrong mij mijn eigen revolver uit de vingers. Hij ging me uit dfen weg, vóór ik met hem handgemeen kon worden. Verbijsterd, paars van woede en ve Bettering, oat men mij zoo gemakkelijk bad kunnen beet nemen, staarde ik hem aan. „Drommelss, hoe heb je dat stoute plan netje van je ooit kunnen klaarspelen?" hoonde brj „Ik geloof, dat die menschep van de uitgaande' wereld, waartusschen je schoonheid vooral ook tusschen de ruines van het Htheensche Parthenon en de brok ken architectuur van Olyinpia; maar film strooien©, die den sportleven enthousiast natuurlijk momenten van strijd ontnemen moesten A3ks samen genomen zal men bij ons te ianoe tod' goed doen, de „Olympia-Film" (wellicht sportief wat meer aan nationaal- Netfcrlandsche verlangen aangepast) te gaan zien Want nog nimmer speelde zich een Olymp'ade af in zoo volmaakte omgeving, en het is de eerste maal, dat een monu- rr.flila1© film daarvan zoo indrukwekkend gefu'rems aflest! Rechtszaken De brandstichting te St. Oedenrode, In den nacht van 3 op 4 Juni van het vorige jaar brandden de paardenstal en een gedeelte van het woonhuis van de we duwe Oppers te St. Oedenrode af. Een groot aantal kïppesa en twee varkens kwa men om. De bewdiers tonden zich ternau wernood redder. Wegens opzettelijk© brandstichting, waar bij gemeen gevaar voor goederen en. levens gevaar voor personen le duchten was, heeft de Bossche rechtbank den landbouwers- knecht G. K, te St. Oedönrod© veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. K. had den brand gesticht om zich te wieken op den zoon van de weduwe, die hem een pak slaag had' gegeven, In hooger beroep is K, door het Bossche hof conform, den eischt van den advocaaL generaal veroordeeld' tot twee jaar gevange nisstraf, echter met aftrek van voorarrest verkeert, een troep opsnijders zijn. Tegen menschen van formaat zou je het geen minuut volhouden. En je dacht, dat ik in dat sproetje, dat je door geweld tot misdaad zou zijn gekomen, en je er een hekel aan had' je liefj©_ te beroeren en al dat moois meer, nog intrapte? En wou je m© een'valsche chèque geven en dacht je nog, dat ik zoo onnoozel zou zijn die aan te nemen? Vooruit, hier met hel collier." Ik keek hem aan. Dit was dus het eind© van alles. „Geef op," beval hij. Ik moest kieren of doelen. Be man, die mij aan zijn sympathie voor mij had doen gelooven, was alleen een misdadiger zon der geve 1 van deernis. Hij was de zoo veel ste, die wist, wat ik in .waarheid was. Mijn geheim kon niet langer meer wor den bewaard. Maar dan was het ook beter nu ie sterven, bij de verdediging van Jeanne's collier. „Ik ben met van plan het je te geven, Peters," zei ik langzaam. „Ik tref je bij het eerste schot," waar schuwde hij. Ik knikte en bukte mij. Ik had! mij nog nooit zoo volop levend gevoeld ais op het pogenhlik, dat ik op het punt was te sterven. Gedurende een fractie van een seconde wendden mijn ©ogen zich van de zijne af en zag ik, hoe zijn vinger stijf om de naan was gebogen. Het leek mij toe, dat mijn zintuigen scherper functionueer- foon. 12.33 Orkest (Om 1.50 Zang). 3.05 Piano, 3.20 Zang, 4.20 Zong. 4.35 Piano, 3.20 Orkest. 8.50 Viool en piano 9,20 Va riété-programma. 10.5011,05 Gramo foon. Keulen, 456 AL 6.30 Orkest. 8.30 Orkest 12,20 Militair concert. 1.35 Gramofoon. 2.30 Populair concert. 4.50 (Mest en pianoduo. 5.50 Cembalo. 7.30 Syraphönieorkest m. m. v. solist. 9.20 Koor. 950 Strijkkwartet en sofisten. 10.35 Gramofoon. 10.50 Kleinorkest en solisten. 12.20—3,20 Or- kest. Brussel, 322 en 484 H. 322 AL (Vlaamsch): 12,20 Gramoioon. 12.50 en 1,30 DansorbesL 1.50—2 20 Gramofoon. 5.20 Piano. 650 Gramofoon. 7.20 Dansorkest. 8.20 Symphonie-orkest en soliste. 9.50 en 10.50—11.20 Gramo foon. 484 M. (Fransch) 12.20 Gramofoon. 12.50 en 1.30 Kleinorkest 1.50—220 Gramofoon. 5.20 Salonorkest 5.50 Viool. 6.05 Concert. 6.35, 7.05 ©in 7.35 Gramo foon. 8.20 Kleinorkest en solist 8.50 Ra diotooneel. 9.35 Concert 10.30 en 10.45 11.20 Gramofoon. DeutsehUndseuder, 1571 M. f.30 Orkest. 8.20 Orkest, Kleinorkest en solisten. 9.20 Koor. 9.50 Gramofoon. 10.20 Berichten. 10.50 Kamerorkest 1105 Be richten, 11,20 Kleinorkest en solisten. 12.202.20 Daasorkest, balalaika-kwin tet en vocaal duo. (1.15—1.26 Tijdsein). SCHIE0AMSCHE RADIO CENTRALE Wvcjisifag, 18 Mei 1938. Programma 3. Keulen 8.00, Diversen 10.30, Parijs Radio 10.30, Radio P.T.T. Nord 12.05, Parijs Radio 12 20, Brussel (Vlaamsch) 1.20, Keulen 1.35, Diversen 320, Droitwicii 4.20, Parijs Radio 5.20, Brussel (Fransch) 6.20, Keulen 6.50, Brussel (Franscli) 7.05 Keulen 7.20, Parijs Radio 9,20, Weenoii 10.50. Programma 4. Brussel (Vlaamsch) 8.(X>, Diversen 9.20, Regional 10.35, Dioitwch 1.120, Brussel (Vlaamsch) 1.50, Regional 2.20, Droit- wich 5.20, Regional 6.40, Droitwïdi 7 00. Programma 5. i Luxemburg 6 20 Concert, Diversen 9.20, Luxemburg 10.35 Concert, Pauze 12.05, Luxemburg 12 20, Orkest, Brussel (Fransch) 1.40, Luxemburg 2055, Pauze 3.35, Luxemburg 3.50 Concert Brussel (Vlaamsch) 5.50, Luxemburg 650 Wer ken van Eric Coat es, Rrssol (Vlaamsch) 7.20 Gevarieerd programma, Luxemburg 10.25, Concert, dansmuziek. Een burgemeester beleedigd te Een fabrikant voelde ziek grazen genomen". De 61-jarige industrieel E, den If, had in een ingezonden door hem roet vol len naam onderteekend stuk |n „De Harderwijker" van 8 Augustus 1937 zoo danig zijn teleurstelling geuit over den gang" van zaken hij dte zamdzuigerij (o.a. bad' hij geschreven, dat hij „op de ergerlijk ste wijze door den burgemeester te grazen genomen was"), dut hij gedagvaard werd wegens het zich in beleedigenden vorm nifiaten over het openbaar gezag, straf baar gesteld ingevolge art. 13 Wette van Strafr,, en door den politierechter te Zwolle wegens beleediging van een ambte naar in de uitoefening van zijn functie op frond van artt 266 en 267 van dat wetboek tut f 25 boete werd veroordeeld, la hoog^r beroep verzwaarde het gerechts hof te Arnhem de straf tot f 50 Hiertegen stelde de industrieel cassatie beroep in, waartoe op 2 Mei jl. mr. S. van Oven ©en drietal middelen toelichtte, Ds procureur-generaal bij den Imogen Raad conclusie nemend, was o.a w oor deel, dat de aanvul van requirant tegen den burgemeester persoonlijk was gericht, niet tegen het openhaar gezag als zoo danig, en dal het opzet vao verdachte om dien burgemeester te bel eed i gen voort vloeide uit den beteedigenden vorm en inhoud' der in het artikel voorkomende zinsneden, zonal s „paard van Troje" (waar den, dan ik ooit had beleefd. En in de gespannen stilte ging oorver scheurend de telefoon. Ik greep naar den haak. „Ais ik geen antwoord geef, dan zal de dienst hier iemand naar toe sturen. Zij komen dan te weten, dat ik gebruskcerd ben," „Neem de telefo zei hij zacht. „En houd je zei! i foor den gek. Ik kom hier gauw g«Jtoeg \andaan. Een on beantwoorde telefoon zal niet eerder hulp brengen don ©en schot tijd noodig beeft om af te gaan en zal ben evenmin hier gauw genoeg naar toe brengen om me te pakken te krijgen. Ga naar de tele foon." "Hij stond! vlak naast me, toer ik <3© telefoon opnam, en d© loop van zijn wa pen werd, ijskoud en staalhard, tegen, mijn nek gedrukt. „Hallo?" zei ik. „Lacy Het was Jeanne's stem en ik roeide aan de lichte vermindering van druk tegen mijn nek, d'at Peters, zelfs over het toe stel hoen, de stem herkende van het meisje, dat gisteravond een gil had ge geven. Want zijn hoofd was vlak Mj het mijne, zijn oor haast even dicht bij den hoorn als het mijne. „Ik moest je opbellen, lieveling," zei zij. „Moedér bracht mij naar bed ik probscTtle te slapen, maar ik kon niet. In, ieder geval niet, voordat ik met je kadi gesproken ea je had gezegd..." me© kennelijk den burgemeester was be doeld), „rad voor oogen draaien", te gra zen nemen en aan. zijn laars lappen. Spr concludeerde tot verwerping van het beroep. Arrest 13 Juni. Burgerlijke Stand VLAARDINGEN. Geboren: 11 Mei. Gcrrit, zoon van J, Lagendijk en M, van Haften, Rich. Holstraat 83, Ondertrouwd: - Johannes Kwaak, 28 jaar, en Keeltje Krim, 26 jaar. Simon Hoogerwerf, 24 jaar en Alnna van der Giessen, 21 jaar. Cornel is Johannes Storm, 20 jaar en Cor nelia van Dijk, 21 jaar. Thomas van dén Bos, 22 jaar en Keteitaella Anton La van der Plnijrm, 19 jaar. Overled en: 11 Mei. Geertruïèa Dtuijverman, 42 jaar, Broefcweg 12. Dina Maatje Goeanalao, «75 jaar, echtgen. van H. M. de Lange, Enuna- pleju 6. 1 Dagdijksthe indexcijfers. Medegedeeld) dooi het Centraal Bureau voor de Statistiek, 's-Gravenhage, 16 Mei. Aandeden koer s en89,2. Goederen groot handelspaijzen68,7. „Ga direct weer naar bed," zei ik ernstig. Zij lachte flauwtjes. „Nauwelijks noem je een man „lieve ling", of direct geeft hij bevelen. Lacy, ik weel het nu." Ik wist, wat zij bedoeld© en poogde duidelijker vertolking van haar gevoelens af te weren. „En ik weet, dat je in bed behoord© te zi)n-" i „En ik„ weet, dat ik van jc houd, zei zij. De aanraking van de automatisch© re volver tegen mijn nek voelde niet langer ijzig aaa, LTs zou bjj den glocienden Mos die mijn wangen en mijn hals ©vertoog, en zelfs mijn ooren bedekte, zijn gesmol ten.. „Jeanne iemand kan je hoeren," hijgde ik. „Wie zou dat dan wel kunnen hoe ren?" lachte zij. „Ben je dau niet al leen?" „Neen... er is iemand ra de kamer." „Dan zal ik fluisteren, zoodat mijn stem alleen door jou zal kunnen gehoord worden, Lacy, ik heb je lief." Zij aar zelde ©ven. „Weet 3e daar geen antwoord op?" vroeg zij. „Ik zei je al, dat er iemand hier was," zei ik. „Maar als er nu niemand! was. Lacy, wat zou je dan daarop-zeggen?" (Wordt vervolgd).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1938 | | pagina 6